35mm je často považovaný za základný reportážny objektív a Canon EF 35mm f/1.4L USM (ďalej len 35L) je to najlepšie, čo Canon ponúka. 35mm je väčšinou aj voľba ohniska pre fotoaparáty, čo majú len jeden pevný objektív bez možnosti výmeny.
Konštrukcia
L-kové objektívy majú tradične vysoký štandard použitých technológii a kvalitného mechanického prevedenia. Fotografovanie spríjemní, rýchle a tiché ultrazvukové zaostrovanie od vzdialenosti 30cm. Predný člen objektívu sa neotáča, takže použitie polarizačných a prechodových filtrov nepredstavuje problém. Drobné nedostatky sú absencia utesnenia proti prachu a vlhkosti a tvar slnečnej clony, ktorý neumožňuje objektív s nasadenou slnečnou clonou stabilne usadiť na slnečnú clonu pri výmene objektívov.
V praxi
Primárnym určením pevného a svetelného 35mm je reportážna, svadobná, street fotografia a interérový šport. Až na šport to nie sú zrovna moje žánre, vyhýbam sa im, ako to je len možné, ale občas musím a vtedy dám prednosť tomuto objektívu pred zoom objektívom (s 85, alebo 135mm objektívom na druhom fotoaparáte). Je to najmä pre rýchlosť a pohotovosť. Na pevný zorný uhol 63 stupňov som si rýchlo zvykol a záber si komponujem v hlave pred tým ako priložím fotoaparátu k oku v správnej vzdialenosti. Pevným ohniskom nestrácam čas nastavovaním ohniska a mám lepšiu šancu zachytiť žiadaný moment.
V porovnaní so zoomom 24-105/4L IS USM nie je oveľa menši, ale 8x väčšia svetelnosť pevného skla je v praxi pri hoších svetelných podmienkach veľký rozdiel.
Optická kvalita
Aj keď sa tento objektív vyrába už od roku 1998, stále dokáže podávať výborný výstup aj na najnovších senzoroch s vysokým rozlíšením, čo je pri krátkych ohniskách svetlá výnimka. Prenos kontrastu a farieb je veľmi dobrý už pri clone 1.4 a priclonením sa už len mierne zlepšuje k dokonalosti. Výborný výkon podáva dokonca aj v infračervenom spektre.
Ako všetky svetelné objektívy, aj 35L má pozdĺžnu chromatickú chybu pred a za rovinou ostrosti, ktorá sa prejavuje fialovým/zeleným lemovaním kontrastných hrán pred a za rovinou ostrosti. Táto chyba sa clonením eliminuje.
Zriedkavejšia optická „chyba“ je prehnutá rovina ostrosti. Našťastie je táto rovina v rohoch ohnutá smerom k fotografovi, takže negatívne ovplyvňuje len výsledky laboratórnych testov ostrosti, ale v praxi pomáha korigovať chyby zaostrenia pomocou metódy zaostri a prekomponuj.
Odlesky v prostisvetle sa vyskytnú len pri extrémnych zdrojoch svetla v zábere, ale aj napriek tomu si objektív zachováva veľmi dobrý prenos kontrastu.
Naozaj je taký dobrý?
U nás si spravil pomerne zlú povesť. Canon Slovakia má na prezentácie poškodený kus, ktorý podáva horšie výkony ako setový objektív. Karol Srnec ho dostal na testovanie spolu s EOS 7D, čo nepomohlo povesti 7D, ani 35L. Väčšina majiteľov tohto objektívu je s ním ale spokojná a pochvaľuje si výbornú ostrosť, kontrast a prenos farieb. Ak vám ale objektív padne na zem, môže prísť k posunu vnútornej optiky, čo ovplyvní kresbu a stalo sa to pravdepodobne aj predvádzaciemu kusu aj jednému kamarátovi. Na slovensku to opraviť nevedeli a museli to poslať do nemecka a cena opravy sa vyšplhala na 390 EUR a čakanie na opravu je zatiaľ 1.5 mesiaca a objektív je stále v servise. Ak sa vám niečo také stane, bude asi lepšie spraviť si výlet do Viedne a dať to do servisu tam.
Alternatívy?
Pravdupovediac som pri výbere svetelného reportážneho objektívu dlho rozmýšľal ktorý vybrať, najhorúcejší protikandidát bol Canon EF 24mm f/1.4L USM II. Staršia verzia bola výrazne slabšia ako 35L, novšia verzia sa kresbou už 35L vyrovná. Skúsil som si na svojom zoom objektíve lepiacou páskou zafixovať 24mm a potom 35mm a mne osobne sa s 35mm fotografovalo lepšie (bolo jednoduchšie zo záberu dostať rušivé pozadie) a svoje rozhodnutie som zatiaľ neoľutoval.
Canon 35mm f/2 – malý, ľahký za zlomok ceny, nevýhodou je hlučnejšie ostrenie a mierne slabší optický výkon
Samyang 35mm f/1.4 AS UMC – väčší, ťahší, bez autofocusu a za cenu ako Canon 35mm f/2. Manuálne zaostrovanie na hľadáčikoch digitálnych zrkadloviek pri f/1.4 je skôr triafanie naslepo, ako o zručnosti.
Na APS-C zrkadlovkách môže byť alternatívou aj Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Nemám s ňou osobné skúsenosti, názory na ňu som čítal dosť rozporuplné (asi klasická kusová „originalita“ známa pri Sigma objektívoch).
Technické recenzie
Ak si chcete pozrieť výsledky laboratórnych meraní a fotografie testovacích obrazcov, nájdete ich v nasledovných recenziách:
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/148/cat/10
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/516-canon35f14ff
http://www.photozone.de/canon-eos/336-canon-ef-35mm-f14-test-report--review
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-35mm-f-1.4-L-USM-Lens-Review.aspx
Záver
Tento objektív v mojom prípade na 95% nahradil štandardný zoom (v mojom prípade Canon EF 24-105/4L IS USM). Aj keď som s jeho kúpou váhal, lebo sa vzhľadom na jeho vek očakáva jeho nástupca. Používam ho už 2 roky a som s ním veľmi spokojný. Ak v dohľadnej dobe príde jeho mladší brat, pravdepodobne okrem vyššej ceny toho už veľa navyše neponúkne (len utesnenie proti prachu a vlkosti by sa hodilo).