Hore

Fujinon XF 56/1,2 R

Spoločnosť Fujifilm sa netají svojími plánmi do budúcna, aspoň čo sa týka objektívov. Pravidelne aktualizuje svoju mapu objektívov, na ktorej nájdete aktuálne, ale aj pripravované objektívy. Je to chytrý krok. Majitelia fotoaparátov Fujifilm vedia, na čo sa majú tešiť a sporiť. Možno ešte dôležitejšie je toto poskytovanie informácií pre tých, ktorí sa rozhodujú pre kúpu nového fotoaparátu s vymeniteľnými objektívmi. Pri výbere neraz rozhoduje portfólio objektívov, ktoré je pre vytipovaný fotoaparát k dispozícii. Ak viete, že v dohľadnej budúcnosti pribudnú objektívy, ktoré vám teraz chýbajú, môže to zohrať pri výbere veľký význam.

Keď Fujifilm zverejnili prvé správy o pripravovanom objektíve, vyvolalo to veľkú pozornosť. Konečne poriadny portréťak na CSC. A to sme vtedy ešte netušili, že miesto avizovanej svetelnosti F1,4 to bude dokonca F1,2. Svetelnosť F1,2 je vo svete objektívov veľmi zriedkavá. Vysokosvetelné amatérske objektívy mávajú svetelnosť F1,8, profesionálne F1,4.


Konštrukcia a dizajn

Fujinon XF 56mm f/1.2 R je určený pre APS-C CSC fotoaparáty Fujifilm radu X. Je to hlavne portrétny špecialista. Vďaka vysokej svetelnosti F1,2 môže fotograf ovládať hĺbku ostrosti, ale aj fotografovať za veľmi zlých svetelných podmienok, bez blesku a bez statívu.

Ohnisková dĺžka je netradičná, až kým ju neprepočítate faktorom orezu. Potom dostanete najtypickejšie portrétne ohnisko 85 mm.

Objektív je navrhnutný v dizajne takých objektívov, akými sú Fujinony XF 35/1,4 R, či XF 24/1,4 R. Kvalitné mechanické spracovanie je pre tieto objektívy charakteristické. Šošovky objektívu sú vyrobené z prvotriedneho optického skla a opatrené povrchovou úpravou Super EBC. Optickú sústavu tvorí 11 šošoviek v 8 skupinách. Jeden optický člen je asférický, dva typu ED. 7 lamelová clona s kruhovým otvorom je ovládaná prstencom na objektíve, kroky sú odstupňované po tretinách EV.


  • Ohnisková dĺžka: 56 mm (135EQ=85 mm)
  • Uhol záberu je 28,5°
  • Optická konštrukcia: 8 skupín / 11 optických členov (1 asférická šošovka, 2 ED šošovky)
  • 7 lamelová clona s kruhovým otvorom
  • Rozsah clony: F1,2 - F16 (krok 1/3)
  • Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 70 cm
  • Reprodukčný pomer: 0,09 x
  • Priemer filtrovej obruby: 62 mm
  • Rozmery (priem. x dĺž.): 73,2 mm x 69,7 mm
  • Hmotnosť: cca 405 g


http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujinon_lens_xf56mmf12_r/




Objektív v praxi

Práca s objektívom je jednoduchá, nie je to transfokátor a ani nemá žiadne špeciálne funkcie. Poväčšinou pracujete len s clonovým prstencom, občas so širokým prstencom manuálneho zaostrovania. Dráha manuálneho zaostrovania je dlhá. Prenos otáčania prstenca je motorický a stráca sa tak priamy kontakt s optickou sústavou. Mne to neprekážalo, až na výnimočné prípady som sa spoliehal na automatické zaostrovanie.

Objektív som testoval na fotoaparáte Fujifilm X-T1, čiže najvyššom modely s najrýchlejším zaostrovaním. Aj tak ale o zaostrovaní nemôžem povedať, že je rýchle. To obmedzuje použitie objektívu pri akčnejšom fotografovaní.


Pri fotografovaní som sa zapotil ja, aj kováč Erich, ktorému veľká vďaka za ochotné pózovanie. Ja však kvôli automatickému zaostrovaniu.

Ako je to u portrétnych objektívov bežné, schopnosť snímať malé detaily tu nie je. Maximum je detailná fotografia objektu veľkého cca 30 cm. To na výrezy tváre alebo jej časti nestačí.

U mnou testovaného objektívu nesedela presne stupnica clonových čísiel. Okrem F1,2 a F16, boli skutočné clonové čísla posunuté o 1/3 EV, oproti značke na prstenci. Ak som napr. nastavil na prstenci F2,8, displej aj EXIF ukazovali F2,5.

Ak nerátam pomalšie zaostrovanie, moje negatívne skúsenosti sa viazali najmä na fotoaparát. Varovnú červenú 1/4000 sekundy som videl až príliš často. Obmedzený rozsah uzávierky fotoaparátov Fujifilm, a najnižšie ISO 200 (kedy ešte fotoaparát fotografuje do formátu RAW), práci s vysokosvetelnými objektívmi neprajú, obzvlášť pri svetelnosti F1,2. Po prvom fotení som vyhľadal polarizačný filter priemeru 62 mm, aby som aspoň trochu znížil množstvo svetla prechádzajúceho objektívom.

Optická kvalita

Na internete asi nenájdete inú, než pozitívnu recenziu na tento objektív.


F1,2 - kresba v strede výborná, plynulý pokles smerom ku krajom a rohom, kde je stále prekvapujúco dobrá. Na objektív s touto svetelnosťou výborný výsledok. Pozvoľná vinetácia, pomerne malá. Po miernom doostrení v editore nemusíte pokles kresby v rohoch vôbec riešiť. Kresba ani pri plne otvorenej clone nie je v rohoch mäkká, jemný soft efekt je však pozorovateľný.

F1,4 - 1,8 - pozvoľné zlepšovanie ostrosti v rohoch. Vinetácia o stupeň lepšie korigovaná ako u F1,2.

F2,5 - oproti F1,2 kresba v rohoch viditeľne lepšia. Výrazne nižšia je vinetácia.

F3,6 - kresba v strede excelentná, v rohoch výborná.

F5,0 - kresba v strede excelentná, v rohoch výborná. Od tejto clony dosahuje objektív svoje maximum.

F8,0 - porovnateľné s F5.

F11 - stále vynikajúca kresba v celom rozsahu o kúsok horšia ako pri F5,0-8,0.

F16 - kresba je mäkšia vinou difrakcie, ale kresba je stále dostatočne dobrá. Po jemnom doostrení v editore sa vyrovná kvalitným transfokátorom.


Primárne je objektív určený pre fotografovanie portrétov.


Bola by škoda ho nevyužiť aj na iné motívy. Výborná ostrosť, minimálne optické chyby.

Pri fotení detailov je bokeh krásne krémový. To sa týka aj detailnej portrétnej fotografie. Ak fotíte hlavu, prípadne torzo, je bokeh nadpriemerný. Aj pri portréte od pasu je stále krásny. Jemne znervóznie pri 3/4 fotografii postavy. Pri fotografii celej postavy je pozadie stále dostatočne rozostrené, ale tu sa ukazuje, že takýto typ fotografií je predsa len doménou objektívov s dlhším ohniskom.

U tohto ohniska neprekvapuje minimálne sférické skreslenie. Výborne je korigovaná chromatická chyba. Na jej náznaky narazíte pri otvorenej clone. U takto svetelného objektívu je výrazne podpriemerná. Vinetácia nie je výrazná a po miernom priclonení sa ňou už netreba zaoberať. V protisvetle je objektív citlivejší na ghousting, čo nemusí byť až taká chyba. Portrétny fotografi ho radi využívajú.


Pri fotografovaní detailov sa naplno prejaví bokeh.


Záver

Takýchto objektívov sa za rok veľa neurodí, dokonca ani za niekoľko rokov. Priaznivci značky majú dôvod k oslavám. Najmä v kombinácii s Fujifilm X-T1, tvorí výnimočný portrétny tandem, ktorý v mnohých prípadoch nahradí ťažšiu a rozmernejšiu Full Frame zrkadlovku s portrétnym objektívom. "Kibicovia" argumentujú prepočtami ekvivalentov hĺbky ostrosti vzhľadom na svetelnosť a veľkosť snímača. Akosi sa zabúdajú pri tom pozerať na skutočné fotografie. Snahou fotografa predsa nie je dosiahnuť najmenšiu hĺbku ostrosti. Ak by tomu tak bolo, začnime z druhej ruky pekne zháňať Canon EF 50/1,0L. Bokeh je na toľko kvalitný, aby uspokojil aj veľmi náročného fotografa.

Nadšenie schladzuje pomalé automatické zaostrovanie, ktoré začne preostrovať v najnevhodnejšej chvíli. Akčnejšie fotografovanie je skúškou pre celé trio fotoaparát/objektív/fotograf.

Fotografovať portréty s CSC fotoaparátom má svoje výhody. Prvou je lepšie pokrytie scény AF senzormi. Druhou výhodou je menej odpadu. Na problémy s frontfocusom a backfocusom tu nenarazíte.

Nezabudnite si k objektívu ihneď dokúpiť ND filter, alebo aspoň polarizačný. Fotoaparáty Fujifilm snímajú do RAW od ISO 200 a uzávierky majú najkratší čas 1/4000 s. Bez filtra budete musieť, za dobrých svetelných podmienok, cloniť. Tým prídete o bokeh, ktorý tento objektív pri otvorenej clone poskytuje.

Objektív nie je bez chýb. Tie sa však týkajú mechanickej konštrukcie. Objektív nie je pretesnený a chýba mi aj možnosť aretácie clony. Optická kvalita je prvotriedna. Na rozdiel od mnohých vysokosvetelných objektívov, ktoré musíte aspoň trochu pricloniť, aby mali lepšiu kresebnosť, tu môžete smelo fotografovať na “plnú dieru”.

Tento produkt si môžete zakúpiť aj v ephotoshop.sk a podporiť tak svoj obľúbený portál ePhoto.sk. Neprehliadnite akciové ponuky!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
thunder rider
2014-07-07 06:52:11
Super článok, cenu nebudem radšej uvádzať, viem koľko stojí Canon 1,2 .
Fuji je tak trochu nepriateľ fotografov umožniť iso 100 len pre formát JPEG. Podla mňa to nemá logiku. Čas 4000s je podla všetkého v norme Canon 6D je na tom tak isto. V prvom rade si teba uvedomiť že svetlo treba modelovať, hádam žiadny profík nefotí portrét na priamom slnečnom svetle. Svetlo sa modeluje odrazom od steny používajú sa difúzne panely, fotografuje sa v tieni . A v takýchto podmienkach vychádzajú už úplne iné časy.
 
thunder rider
2014-07-07 06:56:17
Ešte dodám že sa fotografuje aj pomocou zábleskových štúdiových svetiel za slnečného dňa. Keď si uvedomíme X sync čas, je ND nevyhnutnosť.
 
dePappa
2014-07-07 07:27:24
Mam tento objektiv na XT-1 a ist fotit von bez ND filtra sa ozaj neda... Karol, mas zapnuty high performance na XT-1? ostrenie sa o dost zlepsi ak je tato volba zapnuta
 
thunder rider
2014-07-07 09:52:17
Nooo na 1,2 určite nie a keď tam vložíš ešte dve zlaté odrazky tak už vôbec nie.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-07-07 09:57:16
príspevok od: dePappa
Mam tento objektiv na XT-1 a ist fotit von bez ND filtra sa ozaj neda... Karol, mas zapnuty high performance na XT-1? ostrenie sa o dost zlepsi ak je tato volba zapnuta
Vysoky vykon som mal po cely cas zapnuty. Na Bratislavskych hradbach som mal naraz aj tri fotoaparaty. Porovnaval som NIkon D800E, D4s, Olympusy OM-D aj PEN. Fujifilm bol najpomalsi. Fotky krasne, ale reportazna vybava to nie je. Nie zeby sa s tym fott akcnejsie nedalo, je to ale tak trochu trapenie.
 
marcus_labeo
2014-07-07 10:17:25
príspevok od: thunder rider
Super článok, cenu nebudem radšej uvádzať, viem koľko stojí Canon 1,2 .
Fuji je tak trochu nepriateľ fotografov umožniť iso 100 len pre formát JPEG. Podla mňa to nemá logiku. Čas 4000s je podla všetkého v norme Canon 6D je na tom tak isto. V prvom rade si teba uvedomiť že svetlo treba modelovať, hádam žiadny profík nefotí portrét na priamom slnečnom svetle. Svetlo sa modeluje odrazom od steny používajú sa difúzne panely, fotografuje sa v tieni . A v takýchto podmienkach vychádzajú už úplne iné časy.
Ad: hádam žiadny profík nefotí portrét na priamom slnečnom svetle: profiportrét iste nie, ale amatéri (vrátane mňa) bežne cvakajú portréty napr. na dovolenke pri mori, kde je svetla dosť (častokrát aj s f2,8 sklom mi hodilo čas 1/6000), nenosia so sebou odrazky ani difúzne stany, takže pre takých je celkom mrzuté, že foťák neumožní využiť potenciál špičkového objektívu (nekupujem si ultrasvetelné sklo s f1,2 na to, aby som musel cloniť na f2,8). Samozrejme ND alebo polarizák to rieši, ale nie je to úplne praktické riešenie a ide hlavne o to, že mnohé oveľa lacnejšie foťáky majú kratšie časy, tak aký problém pre X-T1?.
 
thunder rider
2014-07-07 10:25:03
príspevok od: Karol Srnec
Vysoky vykon som mal po cely cas zapnuty. Na Bratislavskych hradbach som mal naraz aj tri fotoaparaty. Porovnaval som NIkon D800E, D4s, Olympusy OM-D aj PEN. Fujifilm bol najpomalsi. Fotky krasne, ale reportazna vybava to nie je. Nie zeby sa s tym fott akcnejsie nedalo, je to ale tak trochu trapenie.
Je to proste na portrét.
 
thunder rider
2014-07-07 10:26:45
Všimnite si Fotografie pod článkom, všetko pekné difúzne svetlo, bez ostrých tieňov od slnečného svetla.
 
marcus_labeo
2014-07-07 10:51:40
príspevok od: thunder rider
Všimnite si Fotografie pod článkom, všetko pekné difúzne svetlo, bez ostrých tieňov od slnečného svetla.
No napr. foto č. 31 má silne prepálenú oblohu, takže evidentne ani pri difúznom svetle tie parametre foťáku nestíhajú sklu.
 
dePappa
2014-07-07 11:06:35
príspevok od: marcus_labeo
No napr. foto č. 31 má silne prepálenú oblohu, takže evidentne ani pri difúznom svetle tie parametre foťáku nestíhajú sklu.
exponovane na sochu v silnom protisvetle, ani moja D800e by to inak nezvladla...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-07-07 11:40:49
príspevok od: marcus_labeo
No napr. foto č. 31 má silne prepálenú oblohu, takže evidentne ani pri difúznom svetle tie parametre foťáku nestíhajú sklu.
Snahou fotografa nie je fotit fotky bez prepalov. Ja niekedy dokonca v postprocese prepaly vytvaram aj ked tam nie su. Pouziva sa to najma pri portretoch. Prave u takychto objektivov si to mozeme dovolit. Specificke rozostrenie a prechod z kresby do prepalu sposobuju, ze prepaly neposobia rusivo ale naopak su sucastou atmosfery zaberu.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-07-07 11:42:55
príspevok od: marcus_labeo
No napr. foto č. 31 má silne prepálenú oblohu, takže evidentne ani pri difúznom svetle tie parametre foťáku nestíhajú sklu.
Treba sa zamysliet nad tym, ci ti prepal vadi preto, ze ti neikto natlacil do hlavy, ze prepal na fotke nema byt, alebo preto, ze je skutocne rusivy.
 
julo kotus
2014-07-07 12:02:47
Výborný objektív. Čo sa týka svetelnosti / čas závierky: fotografoval som pri západe slnka a ND filter bol naozaj potrebný (ND8). Potom, ako slnko klesalo, som sa dostával pomaly ku kritickejším hodnotám času závierky. Chýbal mi medzikrok. Pri portrétnom fotení pri zapadajúcom slnku sa mi ukazuje logická voľba ND Vario, ak chce fotograf fotiť na plnú dieru. A to robím zakaždým, keď sa dá, inak by som si F1,2 objektív nekupoval.
 
dePappa
2014-07-07 12:08:09
príspevok od: julo kotus
Výborný objektív. Čo sa týka svetelnosti / čas závierky: fotografoval som pri západe slnka a ND filter bol naozaj potrebný (ND8). Potom, ako slnko klesalo, som sa dostával pomaly ku kritickejším hodnotám času závierky. Chýbal mi medzikrok. Pri portrétnom fotení pri zapadajúcom slnku sa mi ukazuje logická voľba ND Vario, ak chce fotograf fotiť na plnú dieru. A to robím zakaždým, keď sa dá, inak by som si F1,2 objektív nekupoval.
hmm, ja ked som si vyberal nd filter, prave kvoli tomuto objektivu, narazil som na jeden blog, ktory ma vyvaroval pouzivat vario nd filtre (su tam aj nazorne ukazky).

http://jonasraskphotography.com/2014/05/12/nd-filter-dont-go-variable/

Aka je teda tvoja skusenost?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-07-07 12:14:57
príspevok od: dePappa
hmm, ja ked som si vyberal nd filter, prave kvoli tomuto objektivu, narazil som na jeden blog, ktory ma vyvaroval pouzivat vario nd filtre (su tam aj nazorne ukazky).

http://jonasraskphotography.com/2014/05/12/nd-filter-dont-go-variable/

Aka je teda tvoja skusenost?
Vario ND su vhodne skor pre video, kde musis mat stae jeden expozicny cas. Ak ides na maximum, dochadza k javu skrizenej polarizacie. Aj ked ma filter ucinnost napr. 400, pouzitelny je tak do 2/3 maximalne. Myslim, ze pstacuje, ak mas kvalitny ND 8. SIlnejsie filtre s tymto objektivom asi potrebovat nebudes, jedine kvoli blesku. Elektronicky hladacik je tu vyhodou, lebo dokaze kompenzovat silny ubytok svetla. U zrkadlovky by si sa pozeral do tmaveho hladacika.
 
marcus_labeo
2014-07-07 12:19:11
príspevok od: Karol Srnec
Treba sa zamysliet nad tym, ci ti prepal vadi preto, ze ti neikto natlacil do hlavy, ze prepal na fotke nema byt, alebo preto, ze je skutocne rusivy.
Nie nevadí a z hľadiska vizuálneho/estetického je to OK (aj som uvažoval, že v tom komentári toto uvediem, aby niekto hneď nezareagoval - a stalo sa ), na druhej strane z hľadiska technického by ten obrázok zniesol menej svetla, ergo rýchlejší čas alebo nižšie ISO, ale ani jedno z toho foťák neumožňuje a to je tá pointa.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-07-07 12:27:45
príspevok od: marcus_labeo
Nie nevadí a z hľadiska vizuálneho/estetického je to OK (aj som uvažoval, že v tom komentári toto uvediem, aby niekto hneď nezareagoval - a stalo sa ), na druhej strane z hľadiska technického by ten obrázok zniesol menej svetla, ergo rýchlejší čas alebo nižšie ISO, ale ani jedno z toho foťák neumožňuje a to je tá pointa.
Ten záber je exponovaný správne. Hlavným objektom je svetlá socha a tomu zodpovedá expozícia. Tu by nebolo problém pricloniť, ak by som potreboval menej svetla. Ale netrebalo. Mohol som fotit na "plnu dieru", aby som demonstroval maximalnu schopnost rozostrenia objektivu pri tejto konfiguracii vzdialenosti od objektu a od pozadia.
 
thunder rider
2014-07-07 12:39:04
príspevok od: Karol Srnec
Treba sa zamysliet nad tym, ci ti prepal vadi preto, ze ti neikto natlacil do hlavy, ze prepal na fotke nema byt, alebo preto, ze je skutocne rusivy.
Napr .beauty dish vytvára silné a tvrdšie svetlo. Dosiahnuť prepalu, jedna radosť.
 
thunder rider
2014-07-07 12:45:49
Ako pán Petera ktorý tu mal pred časom workshop povedal : čím je svetlo od objektu ďalej je slabšie ale zároveň aj tvrdšie. A ted babo raď.
 
MarcelK
2014-07-07 12:51:11
právě ho testuju a musím potvrdit . používám i řádově dražší alternativu canon 85/1.2L a vpodstatě nevidím rozdíl .a to ani v rychlosti ..ale možná je to tím co a jak fotím . Na portréty prostě nevím jak bych měl využít nějakou vyšší rychlost
 
julo kotus
2014-07-07 13:00:44
príspevok od: dePappa
hmm, ja ked som si vyberal nd filter, prave kvoli tomuto objektivu, narazil som na jeden blog, ktory ma vyvaroval pouzivat vario nd filtre (su tam aj nazorne ukazky).

http://jonasraskphotography.com/2014/05/12/nd-filter-dont-go-variable/

Aka je teda tvoja skusenost?
Hama nie je kvalitný vario ND filter. Ak vario ND filter, tak B+W, treba rátať s cenou 200+€. Maximálnej filtrácii sa treba vyhnúť tak či onak, ale je tam bohatá rezerva, takže No Problem. Vystačil som si aj s ND8 ale plynulejší prechod pri úbytku svetla by bol príjemnejší.
 
julo kotus
2014-07-07 13:02:31
príspevok od: dePappa
hmm, ja ked som si vyberal nd filter, prave kvoli tomuto objektivu, narazil som na jeden blog, ktory ma vyvaroval pouzivat vario nd filtre (su tam aj nazorne ukazky).

http://jonasraskphotography.com/2014/05/12/nd-filter-dont-go-variable/

Aka je teda tvoja skusenost?
Inak, B+W Vario práve skúšam, tak ak nezabudnem, dám vedieť. Tie highlighty ma naozaj zaujímajú...
 
dePappa
2014-07-07 13:44:43
príspevok od: julo kotus
Inak, B+W Vario práve skúšam, tak ak nezabudnem, dám vedieť. Tie highlighty ma naozaj zaujímajú...
ok, tesim sa... len trosku poopravim, podla tejto vety skusal vsetky, nie len hama-u:
B+W, Hoya, Hama, Heliopan, and Singh Ray. I returned them all!

ja som nakoniec skoncil s B+W 8 ND, a som spokojny, len keby clovek chcel fotit aj s bleskom, tak netusim...
 
julo kotus
2014-07-07 14:06:27
príspevok od: dePappa
ok, tesim sa... len trosku poopravim, podla tejto vety skusal vsetky, nie len hama-u:
B+W, Hoya, Hama, Heliopan, and Singh Ray. I returned them all!

ja som nakoniec skoncil s B+W 8 ND, a som spokojny, len keby clovek chcel fotit aj s bleskom, tak netusim...
Áno, prečítal som to, preto som napísal, že na tie highlighty sa pozriem, na to som citlivý.
Mne to príde logické (Vario) práve pri rýchlom fotení počas zlatej hodinky, keď sa to všetko v minútach mení a nie je čas prehadzopvať filtre. Fotil som svoju rodinku s obyčajným ND8 a myslel si pritom, že s Vario by to bolo jednoduchšie: https://www.facebook.com/FujifilmSlovakia/posts/895139470500279

Uvidíme.
 
IO-NR
2014-07-07 16:21:42
Pekne porovnanie ekvivalentov: http://www.dpreview.com/articles/2666934640/what-is-equivalence-and-why-should-i-care
 
PeCh
2014-07-07 20:45:34
Neberte to v zlom, ale niečo mi v tomto teste chýba. Poznám Fuji, a tieto ukážkové fotky sú nemastné-neslané. Je mi jasné, že keď sa iba testuje fotoaparát/objektív, tak z toho asi nebude miliónová fotka. Ale buď nechám originálne JPEGy, ako lezú z fotoaparátu (čo by som pri teste nechával vždy, aby čitatelia vedeli posúdiť, čo daná kombinácia telo-objektív prinesie bez námahy/bez úprav) a/alebo keď to preženiem cez Lightroom, tak sa s tým trocha viacej pohrám. Zato produktové fotky sú úplne perfektné.

Druhá poznámka (nie kritika) je hĺbke ostrosti. Na niektorých fotkám mi vyslovene vadí, že nie sú dostatočne ostré - jedno oko ako tak, druhé je už mimo DoF. Viem, že pri teste objektívu s f/1.2 všetci chcú vidieť, čo to dokáže na f/1.2 ale pri takejto clone nerobím také "tesné" portréty alebo sa snažím, aby boli oči rovnobežne s rovinou ostrosti.

Na koniec by ma ešte pri takomto teste zaujímalo konkrétnejšie porovnanie voči konkurencii. Čo by si zvolil recenzent a prečo, a naopak, čo by mu chýbalo oproti konkurencii (hlavná konkurencia je asi OMD, GX-7, A6000), či odpadu mal naozaj menej ako v prípade klasickej DSLR. Nebolo to tu priamo napísané, ale nemôžem si pomôcť, že autor by si radšej vybral OMD ako toto.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-07-07 22:25:02
príspevok od: PeCh
Neberte to v zlom, ale niečo mi v tomto teste chýba. Poznám Fuji, a tieto ukážkové fotky sú nemastné-neslané. Je mi jasné, že keď sa iba testuje fotoaparát/objektív, tak z toho asi nebude miliónová fotka. Ale buď nechám originálne JPEGy, ako lezú z fotoaparátu (čo by som pri teste nechával vždy, aby čitatelia vedeli posúdiť, čo daná kombinácia telo-objektív prinesie bez námahy/bez úprav) a/alebo keď to preženiem cez Lightroom, tak sa s tým trocha viacej pohrám. Zato produktové fotky sú úplne perfektné.

Druhá poznámka (nie kritika) je hĺbke ostrosti. Na niektorých fotkám mi vyslovene vadí, že nie sú dostatočne ostré - jedno oko ako tak, druhé je už mimo DoF. Viem, že pri teste objektívu s f/1.2 všetci chcú vidieť, čo to dokáže na f/1.2 ale pri takejto clone nerobím také "tesné" portréty alebo sa snažím, aby boli oči rovnobežne s rovinou ostrosti.

Na koniec by ma ešte pri takomto teste zaujímalo konkrétnejšie porovnanie voči konkurencii. Čo by si zvolil recenzent a prečo, a naopak, čo by mu chýbalo oproti konkurencii (hlavná konkurencia je asi OMD, GX-7, A6000), či odpadu mal naozaj menej ako v prípade klasickej DSLR. Nebolo to tu priamo napísané, ale nemôžem si pomôcť, že autor by si radšej vybral OMD ako toto.
Recenzent by u portretov dal prednost zrkadlovke, ak by islo do tuheho. Fotky sa daju urobit dobre s Fuji, Sony aj Olympusom a Panasonicom. Ale fotenie je aj o tom, ako sa s fotoaparatom robi, na kolko je spolahlive ostrenie a co za svoje peniaze dostanem. NIkon D610 + 85/1,8G by bola moja ekonomickejsia FF zostava. Popripade k tomu aj 50/1,8G.
 
PeCh
2014-07-07 23:02:54
príspevok od: Karol Srnec
Recenzent by u portretov dal prednost zrkadlovke, ak by islo do tuheho. Fotky sa daju urobit dobre s Fuji, Sony aj Olympusom a Panasonicom. Ale fotenie je aj o tom, ako sa s fotoaparatom robi, na kolko je spolahlive ostrenie a co za svoje peniaze dostanem. NIkon D610 + 85/1,8G by bola moja ekonomickejsia FF zostava. Popripade k tomu aj 50/1,8G.

Vďaka. Čo sa týka výberu zostavy, tak tiež mi dosť záleží na tom, či je fotenie s danou zostavou radosť alebo utrpenie. Rovnako však, či rozmery a váha neprevyšujú únosnoť pri rodinnom výlete. Z tohto mi vychádza najlepšie nejaký pohodlný CSC. Na prácu by som tiež zatiaľ bral DSLR, ale s tým, že viem, že z nich sa momentálne stávajú dinosaury.
 
IO-NR
2014-07-07 23:41:31
Este je tu aj otazka, ci chce niekto dostat z bezzrkadla typu X/m43 pri portretoch look aspon ako ma FF zrkadlovka s beznou 85tkou - v tom pripade budu objektivy na oboch systemoch rovnako tazke (napr. N85/1,8 nema ani 400g - ekvivalentne Leica 42,5/1,2 a Fuji 56/1,2 su tazsie), no nepomerne drahsie a ani ostrost nie je rovnaka na otvorenu clonu (skla su na FF ostrejsie)... takze vaha sa zmeni iba na tele fotoaparatu, co je vacsinou minus pri dlhsej praci a skla casto dorovnaju cenovy rozdiel medzi systemami... mne sa pacia taketo fotaky najma na dovolenky/vylety a pod.
Raz, ked Sony doplni pevne objektivy a do fotaku A7 da zaostrovanie aspon ekvivalentne A6000 + dotykovy klbovy displej, tak to bude ine kafe a seriozne ohrozenie "pracovnych" zrkadloviek... je to asi jediny system okrem Leica, ktory bude mat vyznam aj pre profikov na dlhsiu dobu...
 
matpi
2014-07-08 00:16:25
moj favorit na kupu je xf 14mm...takze cakam na recenziu
 
bager3000
2014-07-08 06:36:10
Obrázky fotené za ostrého svetla na pláži s Fujinon 56mm. Bez ND filtra by to nešlo. Tvár dieťaťa utopenú v tieni teraz nehodnoťme. Odraznú dosku na pláž nenosím a s bleskom by som kôli X-sync nedosiahol malú hľbku ostrosti.
 
PeCh
2014-07-08 09:47:28
príspevok od: IO-NR
Este je tu aj otazka, ci chce niekto dostat z bezzrkadla typu X/m43 pri portretoch look aspon ako ma FF zrkadlovka s beznou 85tkou - v tom pripade budu objektivy na oboch systemoch rovnako tazke (napr. N85/1,8 nema ani 400g - ekvivalentne Leica 42,5/1,2 a Fuji 56/1,2 su tazsie), no nepomerne drahsie a ani ostrost nie je rovnaka na otvorenu clonu (skla su na FF ostrejsie)... takze vaha sa zmeni iba na tele fotoaparatu, co je vacsinou minus pri dlhsej praci a skla casto dorovnaju cenovy rozdiel medzi systemami... mne sa pacia taketo fotaky najma na dovolenky/vylety a pod.
Raz, ked Sony doplni pevne objektivy a do fotaku A7 da zaostrovanie aspon ekvivalentne A6000 + dotykovy klbovy displej, tak to bude ine kafe a seriozne ohrozenie "pracovnych" zrkadloviek... je to asi jediny system okrem Leica, ktory bude mat vyznam aj pre profikov na dlhsiu dobu...
V zásade máš pravdu. Canon 85/1.8 je skoro nachlp rovnako ťažká a veľká ako Fuji 56/1.2. A rozdiely? Spolu s C85/1.8 s FF telom je predsa len väčšia a ťažšia. Lepšie sa drží (oproti takej X-E2, X-T1 som ešte nedržal). Ďalší rozdiel je, že C85/1.8 je naozaj rýchla, ostrením nebude zdržiavať. Problémom môže byť autofokus Canonu, kde môže nastať FF/BF (čo nie je zásadný problém, lebo sa to dá vyladiť), ale FF telo s dobrým AF je až 5DM3, čo zamáva aj cenou. Fuji AF je zase pomalší, ale nie nejako tragicky, je normálne použiteľný. Výhodou je však to, že cez optický hľadáčik fotograf hneď vidí expozíciu, má lepšie pokryté AF body po celej ploche senzora a je tu možnosť detekcie tváre, čo je pri portrétoch veľké plus (ale Fuji na tomto ešte musí zapracovať, lebo ešte to nie je úplne 100% v každej sitácii). Takže vyber si . Niekto si vyberie jeden, iný druhý.

BTW čo sa týka váhy, tak tu by som skôr porovnával telo + štandardný zoom. Tu FF naozaj dostáva na frak.
 
thunder rider
2014-07-09 06:08:10
príspevok od: PeCh
V zásade máš pravdu. Canon 85/1.8 je skoro nachlp rovnako ťažká a veľká ako Fuji 56/1.2. A rozdiely? Spolu s C85/1.8 s FF telom je predsa len väčšia a ťažšia. Lepšie sa drží (oproti takej X-E2, X-T1 som ešte nedržal). Ďalší rozdiel je, že C85/1.8 je naozaj rýchla, ostrením nebude zdržiavať. Problémom môže byť autofokus Canonu, kde môže nastať FF/BF (čo nie je zásadný problém, lebo sa to dá vyladiť), ale FF telo s dobrým AF je až 5DM3, čo zamáva aj cenou. Fuji AF je zase pomalší, ale nie nejako tragicky, je normálne použiteľný. Výhodou je však to, že cez optický hľadáčik fotograf hneď vidí expozíciu, má lepšie pokryté AF body po celej ploche senzora a je tu možnosť detekcie tváre, čo je pri portrétoch veľké plus (ale Fuji na tomto ešte musí zapracovať, lebo ešte to nie je úplne 100% v každej sitácii). Takže vyber si . Niekto si vyberie jeden, iný druhý.

BTW čo sa týka váhy, tak tu by som skôr porovnával telo + štandardný zoom. Tu FF naozaj dostáva na frak.
Tak je to, inak rýchlosť ostrenia na fuji sa dá kuknúť na youtube. Jeden trik je nečakať na potvrdenie zaostrenia ale proste , spúšť stlačiť až na doraz . Povetšinov sa AF chytí bez problému.
 
artemon
2014-07-09 11:46:35
príspevok od: bager3000
Obrázky fotené za ostrého svetla na pláži s Fujinon 56mm. Bez ND filtra by to nešlo. Tvár dieťaťa utopenú v tieni teraz nehodnoťme. Odraznú dosku na pláž nenosím a s bleskom by som kôli X-sync nedosiahol malú hľbku ostrosti.
Super fotky, pre mňa nieje čo riešiť. Ku 14mm a 23mm pribudne 56mm
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované