Spoločnosť Fujifilm sa netají svojími plánmi do budúcna, aspoň čo sa týka objektívov. Pravidelne aktualizuje svoju mapu objektívov, na ktorej nájdete aktuálne, ale aj pripravované objektívy. Je to chytrý krok. Majitelia fotoaparátov Fujifilm vedia, na čo sa majú tešiť a sporiť. Možno ešte dôležitejšie je toto poskytovanie informácií pre tých, ktorí sa rozhodujú pre kúpu nového fotoaparátu s vymeniteľnými objektívmi. Pri výbere neraz rozhoduje portfólio objektívov, ktoré je pre vytipovaný fotoaparát k dispozícii. Ak viete, že v dohľadnej budúcnosti pribudnú objektívy, ktoré vám teraz chýbajú, môže to zohrať pri výbere veľký význam.
Keď Fujifilm zverejnili prvé správy o pripravovanom objektíve, vyvolalo to veľkú pozornosť. Konečne poriadny portréťak na CSC. A to sme vtedy ešte netušili, že miesto avizovanej svetelnosti F1,4 to bude dokonca F1,2. Svetelnosť F1,2 je vo svete objektívov veľmi zriedkavá. Vysokosvetelné amatérske objektívy mávajú svetelnosť F1,8, profesionálne F1,4.
Konštrukcia a dizajn
Fujinon XF 56mm f/1.2 R je určený pre APS-C CSC fotoaparáty Fujifilm radu X. Je to hlavne portrétny špecialista. Vďaka vysokej svetelnosti F1,2 môže fotograf ovládať hĺbku ostrosti, ale aj fotografovať za veľmi zlých svetelných podmienok, bez blesku a bez statívu.
Ohnisková dĺžka je netradičná, až kým ju neprepočítate faktorom orezu. Potom dostanete najtypickejšie portrétne ohnisko 85 mm.
Objektív je navrhnutný v dizajne takých objektívov, akými sú Fujinony XF 35/1,4 R, či XF 24/1,4 R. Kvalitné mechanické spracovanie je pre tieto objektívy charakteristické. Šošovky objektívu sú vyrobené z prvotriedneho optického skla a opatrené povrchovou úpravou Super EBC. Optickú sústavu tvorí 11 šošoviek v 8 skupinách. Jeden optický člen je asférický, dva typu ED. 7 lamelová clona s kruhovým otvorom je ovládaná prstencom na objektíve, kroky sú odstupňované po tretinách EV.
- Ohnisková dĺžka: 56 mm (135EQ=85 mm)
- Uhol záberu je 28,5°
- Optická konštrukcia: 8 skupín / 11 optických členov (1 asférická šošovka, 2 ED šošovky)
- 7 lamelová clona s kruhovým otvorom
- Rozsah clony: F1,2 - F16 (krok 1/3)
- Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 70 cm
- Reprodukčný pomer: 0,09 x
- Priemer filtrovej obruby: 62 mm
- Rozmery (priem. x dĺž.): 73,2 mm x 69,7 mm
- Hmotnosť: cca 405 g
http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujinon_lens_xf56mmf12_r/
Objektív v praxi
Práca s objektívom je jednoduchá, nie je to transfokátor a ani nemá žiadne špeciálne funkcie. Poväčšinou pracujete len s clonovým prstencom, občas so širokým prstencom manuálneho zaostrovania. Dráha manuálneho zaostrovania je dlhá. Prenos otáčania prstenca je motorický a stráca sa tak priamy kontakt s optickou sústavou. Mne to neprekážalo, až na výnimočné prípady som sa spoliehal na automatické zaostrovanie.
Objektív som testoval na fotoaparáte Fujifilm X-T1, čiže najvyššom modely s najrýchlejším zaostrovaním. Aj tak ale o zaostrovaní nemôžem povedať, že je rýchle. To obmedzuje použitie objektívu pri akčnejšom fotografovaní.
Pri fotografovaní som sa zapotil ja, aj kováč Erich, ktorému veľká vďaka za ochotné pózovanie. Ja však kvôli automatickému zaostrovaniu.
Ako je to u portrétnych objektívov bežné, schopnosť snímať malé detaily tu nie je. Maximum je detailná fotografia objektu veľkého cca 30 cm. To na výrezy tváre alebo jej časti nestačí.
U mnou testovaného objektívu nesedela presne stupnica clonových čísiel. Okrem F1,2 a F16, boli skutočné clonové čísla posunuté o 1/3 EV, oproti značke na prstenci. Ak som napr. nastavil na prstenci F2,8, displej aj EXIF ukazovali F2,5.
Ak nerátam pomalšie zaostrovanie, moje negatívne skúsenosti sa viazali najmä na fotoaparát. Varovnú červenú 1/4000 sekundy som videl až príliš často. Obmedzený rozsah uzávierky fotoaparátov Fujifilm, a najnižšie ISO 200 (kedy ešte fotoaparát fotografuje do formátu RAW), práci s vysokosvetelnými objektívmi neprajú, obzvlášť pri svetelnosti F1,2. Po prvom fotení som vyhľadal polarizačný filter priemeru 62 mm, aby som aspoň trochu znížil množstvo svetla prechádzajúceho objektívom.
Optická kvalita
Na internete asi nenájdete inú, než pozitívnu recenziu na tento objektív.
F1,2 - kresba v strede výborná, plynulý pokles smerom ku krajom a rohom, kde je stále prekvapujúco dobrá. Na objektív s touto svetelnosťou výborný výsledok. Pozvoľná vinetácia, pomerne malá. Po miernom doostrení v editore nemusíte pokles kresby v rohoch vôbec riešiť. Kresba ani pri plne otvorenej clone nie je v rohoch mäkká, jemný soft efekt je však pozorovateľný.
F1,4 - 1,8 - pozvoľné zlepšovanie ostrosti v rohoch. Vinetácia o stupeň lepšie korigovaná ako u F1,2.
F2,5 - oproti F1,2 kresba v rohoch viditeľne lepšia. Výrazne nižšia je vinetácia.
F3,6 - kresba v strede excelentná, v rohoch výborná.
F5,0 - kresba v strede excelentná, v rohoch výborná. Od tejto clony dosahuje objektív svoje maximum.
F8,0 - porovnateľné s F5.
F11 - stále vynikajúca kresba v celom rozsahu o kúsok horšia ako pri F5,0-8,0.
F16 - kresba je mäkšia vinou difrakcie, ale kresba je stále dostatočne dobrá. Po jemnom doostrení v editore sa vyrovná kvalitným transfokátorom.
Primárne je objektív určený pre fotografovanie portrétov.
Bola by škoda ho nevyužiť aj na iné motívy. Výborná ostrosť, minimálne optické chyby.
Pri fotení detailov je bokeh krásne krémový. To sa týka aj detailnej portrétnej fotografie. Ak fotíte hlavu, prípadne torzo, je bokeh nadpriemerný. Aj pri portréte od pasu je stále krásny. Jemne znervóznie pri 3/4 fotografii postavy. Pri fotografii celej postavy je pozadie stále dostatočne rozostrené, ale tu sa ukazuje, že takýto typ fotografií je predsa len doménou objektívov s dlhším ohniskom.
U tohto ohniska neprekvapuje minimálne sférické skreslenie. Výborne je korigovaná chromatická chyba. Na jej náznaky narazíte pri otvorenej clone. U takto svetelného objektívu je výrazne podpriemerná. Vinetácia nie je výrazná a po miernom priclonení sa ňou už netreba zaoberať. V protisvetle je objektív citlivejší na ghousting, čo nemusí byť až taká chyba. Portrétny fotografi ho radi využívajú.
Pri fotografovaní detailov sa naplno prejaví bokeh.
Záver
Takýchto objektívov sa za rok veľa neurodí, dokonca ani za niekoľko rokov. Priaznivci značky majú dôvod k oslavám. Najmä v kombinácii s Fujifilm X-T1, tvorí výnimočný portrétny tandem, ktorý v mnohých prípadoch nahradí ťažšiu a rozmernejšiu Full Frame zrkadlovku s portrétnym objektívom. "Kibicovia" argumentujú prepočtami ekvivalentov hĺbky ostrosti vzhľadom na svetelnosť a veľkosť snímača. Akosi sa zabúdajú pri tom pozerať na skutočné fotografie. Snahou fotografa predsa nie je dosiahnuť najmenšiu hĺbku ostrosti. Ak by tomu tak bolo, začnime z druhej ruky pekne zháňať Canon EF 50/1,0L. Bokeh je na toľko kvalitný, aby uspokojil aj veľmi náročného fotografa.
Nadšenie schladzuje pomalé automatické zaostrovanie, ktoré začne preostrovať v najnevhodnejšej chvíli. Akčnejšie fotografovanie je skúškou pre celé trio fotoaparát/objektív/fotograf.
Fotografovať portréty s CSC fotoaparátom má svoje výhody. Prvou je lepšie pokrytie scény AF senzormi. Druhou výhodou je menej odpadu. Na problémy s frontfocusom a backfocusom tu nenarazíte.
Nezabudnite si k objektívu ihneď dokúpiť ND filter, alebo aspoň polarizačný. Fotoaparáty Fujifilm snímajú do RAW od ISO 200 a uzávierky majú najkratší čas 1/4000 s. Bez filtra budete musieť, za dobrých svetelných podmienok, cloniť. Tým prídete o bokeh, ktorý tento objektív pri otvorenej clone poskytuje.
Objektív nie je bez chýb. Tie sa však týkajú mechanickej konštrukcie. Objektív nie je pretesnený a chýba mi aj možnosť aretácie clony. Optická kvalita je prvotriedna. Na rozdiel od mnohých vysokosvetelných objektívov, ktoré musíte aspoň trochu pricloniť, aby mali lepšiu kresebnosť, tu môžete smelo fotografovať na “plnú dieru”.