Hore

Fujinon XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS

“Setový” objektív pre pokročilé CSC fotoaparáty Fujifilm X poteší lepšou svetelnosťou a zabudovanou stabilizáciou obrazu. Celkovo vyvážený prejav kazí len mäkšia kresba na najdlhšom ohnisku pri otvorenej clone.

Písali sme skoro o všetkých objektívoch Fujinon pre X CSC fotoaparáty Fujifilm. Akosi sme však pozabudli na ten najrozšírenejší, ktorý si väčšina Fujistov kúpi spolu s fotoaparátom. Je ním samozrejme XF 18-55/2,8-4R LM OIS. Môžeme ho nazvať “seťák” i keď na setový objektív je trochu nadpriemerný kvalitou konštrukcie, svetelnosťou a obrazovou kvalitou.

Fujisti obľubujú najmä pevné objektívy, sú nimi zhýčkaní. Ale dobrý zoom je predsa len univerzálnejší. Uspokojí XF 18-55/2,8-4R LM OIS aj náročnejších fotografov?


FUJINON XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS je súčasťou niektorých cenovo zvýhodnených setov. Oplatí sa?

Špecifikácia

Tento krátky zoom objektív pokrýva najčastejšie používaný rozsah 18mm - 55mm, ekvivalent 27-82,5 mm. Objektív pozostáva zo 14 elementov usporiadaných do 10 skupín, vrátane 3 asférických, 1 šošovky s extra nízkou disperziou a siedmimi listovým zaokrúhlenými lamelami.

Lineárny systém pohonu motora ponúka rýchle automatické zaostrovanie a tichý chod, aby nepôsobil rušivo ani pri zázname videa. Pokročilá optická a mechanická konštrukcia umožnila dosiahnuť kompaktné rozmery objektívu napriek vysokej svetelnosti F2.8 - 4.0.

Kvalitná optika a optický stabilizátor pomáhajú predchádzať rozmazaným a neostrým záberom. Nastavenie clony sa robí na objektíve posunom prstenca a pri fotografovaní sa už nemusíte rozptyľovať vstupom do menu.

Šošovky a všetky optické členy objektívu sú vyrobené zo skla, dokonale vyleštené a opatrené povrchovou úpravou Super EBC. Samotná optická sústava objektívu je zložená z 14-tich šošoviek zoradených do 10-mich skupín. Tri z týchto šošoviek sú asférické optické členy, ktoré sú špeciálne tvarované tak, aby obraz nebol smerom k rohom tvarovo deformovaný. Okrem týchto korekčných asférických šošoviek disponuje objektív jednou ED šošovkou zo špeciálneho nízko-rozptylového optického skla, ktoré výrazne obmedzuje chromatickú aberáciu, zlepšuje prenos kontrastu a ostrosti.

Fujifilm má dva rady objektívov. Rad XC zastupujú lacnejšie objektívy pre najnižšie modely X-fotoaparátov, XF objektívy reprezentujú vyššiu triedu a je ich väčšina. Nami testovaný objektív patrí do radu XF. O tom svedčí prevažne kovová konštrukcia, plastový je len výsuvný tubus s predným optickým členom. Ten sa pri zoomovaní vysúva. Predný člen sa pri zaostrovaní neotáča, čo uľahčuje použitie filtrov, priemer filtrovej obruby je 58 mm.

Na objektíve sa nachádzajú tri prstence. Úplne vpredu je to prstenec zaostrovania, za ním je širší prstenec transfokácie. Najbližšie k bajonetu je prstenec nastavenia clony. Jeho chod je nekonečný, nie je priamo spriahnutý s mechanizmom clony. Vzhľadom na premenlivú svetelnosť, preto na objektíve nie sú vyznačené hodnoty clony, tak ako je to u pevných objektívov Fujinon. Hodnotu clony vidíte na displeji alebo v hľadáčiku.

Na objektíve sú dva prepínače. Jedným sa zapína a vypína optická stabilizácia obrazu. Druhým sa prepína režim clony, medzi manuálnym a automatickým nastavením.

  • optická konštrukcia: 14 prvkov v 10 skupinách (3 asférické, 1 extra low dispersion)
  • ohnisková dĺžka: 18 - 55mm (35EQ = 27 - 84mm)
  • uhol záberu: 76.5° - 29°
  • svetelnosť: F2.8 - F4
  • clona: 7-lamelová s kruhovým otvorom
  • rozsah zaostrovania: 0.6m - ∞, v režime makro od 30 cm
  • Max. zväčšenie: 0.15x (Telephoto)
  • rozmery: ø65.0mm x 70.4mm
  • hmotnosť: 310g
  • priemer filtra: ø58mm

Objektív v praxi

Že nemáte na fotoaparáte bežný plastový seťák, je zrejmé nielen z dizajnu objektívu, ale aj jeho mechanických vlastností. Chod všetkých troch prstencov je ukážkový, potvrdzuje kvalitu konštrukcie. Rýchlosť automatického zaostrovania patrí u Fuji objektívov medzi nadpriemerné a limitujúcim faktorom je tu skôr fotoaparát ako objektív. Rozhodne vás nebude privádzať do zúfalstva ako napr. na 60 mm makroobjektíve.

Objektív má nadštandardnú svetelnosť. Priznám sa, ja pre ňu nemám až také využitie. Širokouhlé ohniská používam pri fotení krajiny a architektúry, kde potrebujem pricloniť, kvôli väčšej hĺbke ostrosti. Na najdlhšom ohnisku je svetelnosť F4, čo z objektívu portrétneho špecialistu neurobí. Oveľa užitočnejšia je optická stabilizácia obrazu, ktorá funguje bez ohľadu na nastavenú clonu. Účinnosť stabilizácie je veľmi dobrá. Na ohnisku 55 mm som sa dostal, bez rozmazania záberu, k časom okolo 1/10 s.

Vinetácia objektívu je malá a bežne ju nevidieť ani pri plnom odclonení. Chromatická chyba je výborne korigovaná a jej malé náznaky nájdete len za špecifických svetelných podmienok s vysokým kontrastom na hranách. Na väčšine fotografií ju nenájdete.

Reflexy občas na fotografiách objavíte. Väčšina by sa ani neukázala, keby som mal k objektívu slnečnú clonu. Samotný objektív má výbornú antireflexnú úpravu, ale u CSC fotoaparátov je snímač bližšie k objektívu a svetlo sa na ňom niekedy odrazí. Veľa reflexov tak pochádza zo snímača.


V protisvetle sa niekedy na hranách objaví slabá chromatická chyba.


Pri šikmom svetle sa občas objavia reflexy, ktoré by nevznikli, ak by som mal k objektívu slnečnú clonu. Podľa ich charakteru to však vyzerá skôr na odrazy svetla od snímača.

Sférické skreslenie je najvýraznejšie na 18 mm ohnisku, kde je viditeľne súdkovité a postupne sa zmenšuje, ako objektív zoomujete smerom k dlhším ohniskám. Zmenší nad 35 mm, na najdlhšom ohnisku je skreslenie už malé, stále súdkovitého charakteru.

V porovnaní s mnohými i drahšími zoomami štandardného rozsahu, je skreslenie menšie. U väčšiny záberov ho netreba ani korigovať.

Ani pri lepšej svetelnosti nečakajte bokehový zázrak. Výraznejšie rozostrené pozadie dosiahnete na dlhších ohniskách, s otvorenou clonou a to len pri fotení zblízka. Portrétny objektív nenahradí.


Ukážkový bokeh dosiahnete len pri snímaní detailov.

Väčšina chýb sa dá korigovať v počítači, i nedostatočnej ostrosti sa dá trochu pomôcť. Testovaný objektív potrebuje pomôcť na najdlhšom ohnisku pri nízkych clonách. Obraz je tu mäkší, jemne difúzovaný. Opakovane som skúšal nafotiť detailný portrét s rezavo ostrými mihalnicami, ale nedarilo sa. Rovnako aj pri fotení detailov kvetov viditeľné difúzovanie kazilo ostrosť fotografie. Nie je to však žiadna katastrofa. Pri tlači do formátu A3 ani nemusíte fotografie doostrovať. Žiadne blato, či vazelínové rohy tu nenájdete. Aj odclonený má dostatočnú kresbu po celej ploche. Len na tom najdlhšom ohnisku je to “soft”, akoby ste použili zmäkčujúci filter. Záleží na objekte, ktorý fotíte, či bude soft kresba viac, či menej viditeľná. Niekedy si ju vôbec nevšimnete.


Ak je pozadie dostatočne ďaleko, dokážete ho rozostriť a bokeh nie je zlý. U APS-C snímača, ale potrebujete na pekné bokehovky svetelnejší objektív.


Na detaile oka vidno, že s ostrosťou to vôbec nie je zlé, len ju prekrýva jemná difúzia. Tá sa dá slušne potlačiť doostrením vo fotoeditore.


Soft efekt vidno pri 100% zväčšení. Tu je výraznejší ako pri fotografii portrétu vyššie.

Objektívu viac svedčí, ak ho pricloníte na f/8-f/11. Tu s ostrosťou problém mať nebudete. Architektúra, krajina, tu objektív nemá žiaden problém.


Po priclonení je ostrosť veľmi dobrá, nech nastavíte akékoľvek ohnisko.


Oficiálne MTF grafy.

Záver

Fujinon XF 18-55/2,8-4R LM OIS sa k väčšine majiteľov dostane ako setový objektív k niektorému zo stredných modelov X-fotoaparátov Fujifilm. Výrobcu musím pochváliť, že sa nesnažil neúmerne znižovať cenu kompletu na úkor kvality. Veď na čo je vám vydarený kvalitný fotoaparát s mizerným objektívom? Naopak, Fujifilm urobil viac, než je bežné. Ich setový objektív má svetelnosť, ktorá nie je bežná a to pri zachovaní výbornej ceny. Stačí ak sa pozriete na cenu zoomov so svetelnosťou F4 u iných značiek. V sete vás objektív vyjde približne na 300-400€. To nie je vôbec veľa i keď je to viac, ako za nejaký plasťáčik, ktorý by ste asi ani nepoužívali.

Lepšia svetelnosť je v niektorých situáciách výhodou, ale nie až tak veľkou, ako som si myslel. Vysokosvetelný pevný objektív to nenahradí. Oveľa užitočnejšia je optická stabilizácia obrazu, ktorá funguje veľmi dobre.

Obrazová kvalita objektívu je veľmi dobrá. Nie je to superostrosť potréťakov 56 a 90 mm, ale to ste dúfam nečakali. Objektív má vyrovnaný charakter a netrpí žiadnou výraznejšou chybou. Bez zaváhania ho môžete používať aj pri plne otvorenej clone a to v celom rozsahu ohnísk. Pri fotení zblízka však očakávajte mäkšiu kresbu, akoby ste fotili cez soft filter.

Fujinon XF 18-55/2,8-4R LM OIS uspokojí aj náročnejších fotografov. Tí najnáročnejší dajú prednosť pevným sklám, ale ak hľadáte slušný univerzálny objektív na prechádzky mestom a výlety do prírody, tento objektív vás nesklame. Mne chýbalo o niečo širšie ohnisko, aspoň 16 mm a to, že na portréty je lepšie použiť iný objektív. Najvyššie ocenenie TOP objektív nezískava, ale TIP redakcie si zaslúži.

Tento produkt si môžete zakúpiť aj v ephotoshop.sk a podporiť tak svoj obľúbený portál ePhoto.sk. Neprehliadnite akciové ponuky!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
marcus_labeo
2016-06-29 10:31:02
Je jasné, že f2,8-4 sa nedá porovnávať s nejakým pevným sklom s f1,4, ale zase by som nebagatelizoval prínos 1 EV oproti klasickým seťákom končiacim na f5,6. Dvakrát viac svetla sa vždy hodí, ak už nie na mazanie pozadia, tak na nižšie ISO či kratšie časy. A f4 objektív priclonený na f5,6 bude iste ostrejší ako plne odclonený f5,6 objektív.
Ale komu tá svetelnosť nechýba a naopak mu chýba širší začiatok, ako Karolovi, pre tých má Fuji štandardný seťák 16-50/3,5-5,6, ktorý je tiež mimochodom slušne hodnotený. Osobne by som mal tiež dilemu, svetelnosť chcem, ale tiež by mi bolo 18mm na začiatku priveľa. Riešením je 16-55/2,8, ale 1000 eur už je pálka. Tu sa naplno prejavuje nevýhoda CSC, kde sa nedajú kúpiť sklá tretích výrobcov á la Sigma 17-70/2,8-4 či 17-50/2,8 pre zrkadlovky.
 
JohnNewton
2016-06-29 11:10:37
Dá sa povedať, že nadštandard medzi " seťákmi" , aj tá svetelnosť by stačila, (z hľadiska expozície) keby ISO sedelo, ale recenzia prišla už trochu neskoro .
 
A.Gabor
2016-06-29 13:19:44
príspevok od: marcus_labeo
Je jasné, že f2,8-4 sa nedá porovnávať s nejakým pevným sklom s f1,4, ale zase by som nebagatelizoval prínos 1 EV oproti klasickým seťákom končiacim na f5,6. Dvakrát viac svetla sa vždy hodí, ak už nie na mazanie pozadia, tak na nižšie ISO či kratšie časy. A f4 objektív priclonený na f5,6 bude iste ostrejší ako plne odclonený f5,6 objektív.
Ale komu tá svetelnosť nechýba a naopak mu chýba širší začiatok, ako Karolovi, pre tých má Fuji štandardný seťák 16-50/3,5-5,6, ktorý je tiež mimochodom slušne hodnotený. Osobne by som mal tiež dilemu, svetelnosť chcem, ale tiež by mi bolo 18mm na začiatku priveľa. Riešením je 16-55/2,8, ale 1000 eur už je pálka. Tu sa naplno prejavuje nevýhoda CSC, kde sa nedajú kúpiť sklá tretích výrobcov á la Sigma 17-70/2,8-4 či 17-50/2,8 pre zrkadlovky.
presne tak , velmi drahy skoro kazdy objektiv.oproti konkurenciia a to mam x-t10+35/1.4+18-55/3,5-5,6
 
blahoslav J B Art
2016-06-29 15:47:18
fotene tymto objektivom
http://www.lovegrovephotography.com/fujifilm-xf-18-55mm/
 
mikkael
2016-07-02 13:09:40
Amerika znovuobjavena! Ale pri zaznavanosti mirrorless systemov pseudosmotankou na tomto portali sa ani necudujem. S kvalitou suhlasim, mal som ho kedysi s X-E1 a bolo to prijemne fotenie.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované