Roky sme si mysleli, že CSC fotoaparáty majú vyzerať ako ich hľadáčikové vzory. Prišiel však Olympus s OM-D, Sony s A7 a samozrejme Fujifilm S X-T1 a CSC zrazu vyzerajú ako menšie zrkadlovky. Je to z rozmaru dizajnérov? Pri predvádzaní Fujifilm X-T1, v ľadových pustinách centrálneho Poľska, som sa spolu s ostatnými európskymi novinármi, lámanou angličtinou so silným japonským prízvukom, dozvedel, že dôvod je ergonomický. Takýto dizajn fotoaparátov je vhodnejší pri použití väčších objektívov. Už v Poľsku sme mali možnosť vidieť pripravovanú dvojicu teleobjektívov, ktoré sa prezentovali aj na Photokine 2014. A prvý si už môžu majitelia fotoaparátov Fujifilm aj kúpiť. Na druhý si ešte počkáme.
Prednedávnom bol predstavený druhý profesionálny zoom s rozsahom 16-50 mm a svetelnosťou f/2,8. Nasledovať bude supertelezoom, pravdepodobne s rozsahom 70-400 mm.
Špecifikácia a dizajn
FUJINON XF50-140mmF2,8 R LM OIS WR je prvým z radu profesionálnych transfokátorov s konštantnou svetelnosťou f/2,8. Je určený pre CSC fotoaparáty Fujifilm s X-bajonetom. Tie používajú X-Trans CMOS snímače veľkosti APS-C s faktorom orezu 1,5x. Uhol záberu preto zodpovedá objektívu s rozsahom cca 75-210 mm.
Optickú sústavu tvorí 23 sklenených prvkov v 16-tich skupinách, 5 šošoviek je typu ED a jedna Super ED. Optika je vybavená antireflexnými vrstvami HT-EBC (High Transmittance Electron Beam Coating) pre minimalizáciu odleskov. Novo vyvinutá technológia povrchovej úpravy Nano-GI (Gradient Index), ktorá mení index lomu medzi sklom a vzduchom má zabezpečiť potlačenie zdvojenie obrazu a odleskov od šikmo dopadajúceho svetla.
Schéma fungovania Nano-GI antireflexných vrstiev.
Sedem lamelová clona tvorí kruhový otvor pre krajší bokeh, ktorému dopomáha aj optická konštrukcia objektívu. Mechanizmus zoomu je vnútorný a objektív pri zoomovaní nemení svoju dĺžku. Ako prvý objektív na svete je objektív vybavený trojitým lineárnym AF motorom. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 1 m v celom rozsahu ohnísk.
Schéma trojitého lineárneho motora.
Podľa výrobcu sa objektív pýší najvýkonnejšou stabilizáciou obrazu vo svojej triede. Ako napovedá skratka WR v označení, je objektív utesnený proti vnikaniu prachu a vody, naviac je konštruovaný pre prácu pri nízkej teplote do -10°.
Špecifikácia:
- konštrukcia: 23 prvkov v 16 skupinách (5 ED, 1 Super ED)
- ohnisková dĺžka: f=50-140 mm (76-213 mm)
- uhol záberu: 31,7° - 11,6°
- maximálna clona: F2,8
- minimálna clona: F22
- konštrukcia clony: 7-lamelová s kruhovým otvorom
- rozsah zaostrovania: 1m - ∞
- zväčšenie: 0,12x (teleobjektív)
- rozmery: ø82,9 mm x 175,9 mm
- hmotnosť: 995g - bez krytiek a slnečnej clony
- priemer filtra: ø 72 mm
Objektív v praxi
Prvý dojem
Svetelný telezoom je pre mňa pracantom číslo 1. Neviem si fotenie bez neho predstaviť. Zvláda fotenie reportáží, detailov, portrétov i krajiny. Mnohým testovaný objektív príde veľký a ťažký. Je ale o 40% menší ako plnoformátový ekvivalent. Napríklad oproti Nikonu AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR Ⅱ je ľahší o približne 1/2 kg (995g proti 1540g). Tam 1/2 kg, tam 300 g a zrazu zistíte, že vaša profesionálna výbava môže byť ľahšia o niekoľko kilogramov.
Objektív som testoval na fotoaparáte Fujifilm X-T1 (s najnovším firmvérom). Ten je pre neho najvhodnejší nielen z dôvodu ergonómie, ale aj technológie zaostrovania (fázová detekcia). Z ergonomického hľadiska je výhodné mať na fotoaparáte vertikálny grip. Oceníte ho, aj spolu s prstencom na objektíve, pri fotení zo statívu. Prstenec umožňuje lepšie vyváženie sústavy na statíve. Pri fotení na výšku sa nevyklápa hlava, ale objektív s nasadeným fotoaparátom sa otočí v prstenci. Spúšť vertikálneho gripu sa presunie nahor.
Testovaná zostava nie je vôbec malá a ešte menej ľahká. Do rúk sa mi dostal riadny kus železa. Prednosti CSC fotoaparátov sa akosi vytrácajú, ale fyzika sa nedá “odžubať”. Menej výrazný grip X-T1 mi nedodáva ten správny pocit spoľahlivého držania. A hneď narážam na prvý veľký problém. Vysoká noha statívovej obruče znemožňuje chytiť fotoaparát za prídavný vertikálny grip. Musíte prstenec uvoľniť a otočiť ho tak, aby nezavadzal.
Ale poďme hodnotiť objektív. Konštrukcia je precízna. Tubus je kovový, rovnako aj prstenec zaostrovania a clony. Noha statívoveho prstenca je pomerne vysoká, tak aby jej podstava bola zarovno spodnej plochy prídavného gripu. Je blízko tela fotoaparátu, ako som už spomenul, bráni to uchopeniu vertikálneho gripu. Ak držíte objektív zospodu, obtiažne sa zoomuje, pretože noha statívoveho prstenca je vysoká. Ak chcete, môžete nohu demontovať, prstenec ostane na objektíve.
Jemne vrúbkovaný prstenec zoomu je široký, pohodlný a pogumovaný. Dodávaná slnečná clona je tvarovaná pre čo najlepšiu účinnosť. Vyrobená je z plastu a poteší otvor pre ľahšiu manipuláciu s otočnými filtrami. Škoda, že krytka manipulačného otvoru nie je zásuvná, ale musíte ju dať dole a niekam ju odložiť. Krytka objektívu je mohutná s vnútorným vyberaním.
Na objektíve je jediný prepínač. Aktivuje a deaktivuje sa ním optická stabilizácia obrazu.
Objektív má klasický clonový prstenec a na jej ovládanie som si rýchlo zvykol.
Noha statívového prstenca je robustná, základňa je zarovno základne vertikálneho gripu. Samotná noha je demontovateľná. Problémom je, že v tejto polohe zavadzia prstom a znemožňuje úchop vertikálneho gripu. Ja som nosil objektív s nohou otočenou smerom nahor.
Slnečná clona je vybavená praktickým otvorom pre jednoduchšiu manupuláciu s fitrami. Pozor, ale aby ste niekde nezapatrošili krytku.
Zaostrovanie
Jednou zo slabostí systému Fujifilm X je niekedy až zúfala pomalosť zaostrovania u niektorých objektívov. Preto som bol zvedavý, ako si povedie špeciálny trojitý lineárny motor. V režime single je objektív rýchly, nájdu sa aj rýchlejšie (nie u Fuji), ale rýchlosť je taká, že voči nej nebudete mať námietky. Pekne sa budete sústrediť na fotografovanie.
Pri namačknutej spúšti môžete aj v režime AF manuálne doostrovať.
Kontinuálne zaostrovanie už tak dobré nie je. Vidno to už v hľadáčiku. Keď zamierite na nepohyblivý objekt, zaostrovanie neustále pulzuje tam a späť. AF som testoval na protiidúcich automobiloch na Moste SNP, idúcich rýchlosťou do cca 60 km/h.
Makro
O makre sa tu hovoriť nedá, to by objektív musel mať zväčšenie aspoň 1:2. Pri najkratšej zaostrovacej vzdialenosti 1 m, je schopný urobiť detail (dlhšia strana) o dĺžke 18 cm. To stačí na detaily tváre, fotografovanie väčších kvetov a pod. Na fotenie hmyzu je to málo. Ale nič nie je stratené. Lepšie výsledky sa dajú dosiahnuť s použitím medzikrúžku.
Stabilizácia obrazu
Objektív má zabudovaný optický stabilizátor obrazu. Na najdlhšom ohnisku, skúsenejší fotograf udrží časy aj okolo 1/15 s. Slušnú úspešnosť som mal aj pri 1/8 s. Odporúčam ale udržiavať časy do 1/30 s, kedy je riziko roztrasenia obrazu minimálne.
Optická kvalita
Ostrosť objektívu je vynikajúca. Začnem na často problematickom najdlhšom ohnisku 140 mm. Obraz je ostrý od rohu po roh, už od f/2,8 a znesie najvyššie kritéria hodnotenia. Najostrejší je objektív okolo clony f/8, ale rozdiel oproti f/2,8 je malý. Smelo môžete cloniť do f/16. Pri minimálnej clone f/22 dochádza malej degradácii ostrosti vplyvom difrakcie, obraz je mierne difúzovaný, stále ale použiteľný
To čo platí pre ohnisko 140 mm, platí aj pre stredné ohnisko 90 mm. Na ohnisku 70 mm platí to isté, iba difrakcia sa prejaví o niečo skôr. Tu odporúčam cloniť do f/13. Na najširšom ohnisku 50 mm môžeme zopakovať hodnotenie 70 mm ohniska. U obidvoch neodporúčam cloniť na f/22, pokles ostrosti je tu už výrazný.
Chromatická chyba prakticky neexistuje. Vynikajúca práca konštruktérov.
Výraznejšia vinetácia sa týka len rohov obrazu a to na dlhších ohniskách. Úplne sa ju nedarí potlačiť ani po priclonení. Tu zostáva len posprocesing. Jemná vinetácia je pozorovateľná aj na kratších a stredných ohniskách, tam je ale plynulejšia a výrazne ju eliminujete už po priclonení na f/4.
Sférické skreslenie je zanedbateľné, nepatrne poduškovité na dlhších ohniskách, na kratších prakticky nulové.
Bokeh je pekný, aj keď na takého špecialistu akým je Fujinon XF 56/1,2R nemá. Rozhodne si ale pri portrétovaní hanbu neurobíte, najmä ak nastavíte maximálne ohnisko a plne otvoríte clonu. Rozostrenie pozadia je výrazné a bližšie objekty od pozadia pekne odpichnete.
Konkurencia
Na trhu sú traja kandidáti na porovnanie. Najbližšie má Olympus OM-D E-M1 s objektívom M.Zuiko 40-150/2,8PRO. Táto zostava jednoznačne víťazí lepšou ergonómiou a konštrukčným návrhom. Pri menšom snímači je maximálne ohnisko ekvivalentom 300 mm objektívu. To je ďaľší bod k dobru. Neprehliadnuteľnou výhodou Fuji je väčší snímač špecifickej konštrukcie X-Trans CMOS. Sily sú veľmi vyrovnané a ja to vidím na remízu.
Druhým konkurentom je Samsung NX1 s objektívom 50-150/2,8 OIS. Čo sa týka fotoaparátu, Samsung ponúka vyššie rozlíšenie a 4K video. Ale za cenu vyššieho šumu. Týmto priaznivcov Fujifilmu nepresvedčí, tí X-Trans CMOS milujú a aj mechanické ovládanie a retro dizajn. Samsung celkovo hrá druhé husle, aj keď sa snaží.
Najväčším konkurentom, ktorý je schpopný riadne podkúriť všetkým spomenutým zostavám, je Sony so svojimi modelmi Alpha A7. Nielenže má na výber z troch modelov (12, 24 a 36 Mpx), ale ako jediný ich ponúka s plnoformátovými snímačmi. Ostatné značky sa zatiaľ môžu tešiť, že Sony má v ponuke len teleobjektív so svetelnosťou F4, svetelnejší nasadíte len cez adaptér.
Trojica značiek Fujifilm, Olympus a Sony, nateraz udávajú smer, pričom sa im snaží, menej zdarne konkurovať Samsung. Každý z týchto výrobcov predstavil vydarenú zostavu profesionálneho tela a teleobjektívu. Ani o jednej sa nedá povedať, že by bola výrazne horšia od konkurencie. Ani cenovo tu nenájdete výrazne rozdiely. Čo z toho vyplýva? Tí, ktorí sa pre CSC vyššej triedy rozhodujú, majú neľahkú úlohu, ktorú im vôbec nezávidím. Sám by som si nevedel poradiť. No a majitelia Fujifilm fotoaparátov môžu byť spokojní, že pri výbere neurobili chybu.
Plusy a mínusy
+ kvalitná konštrukcia
+ vysoká optická kvalita s minimom chýb
+ účinná slnečná clona s manipulačným otvorom
+ objektív nemení svojú veľkosť pri zoomovaní ani zaostrovaní
+ predná obruba sa pri zaostrovaní neotáča
+ utesnenie objektívu pred nepriazňou počasia a nečistotami
- prstenec s nohou pre upevnenie na statív je príliš blízko tela fotoaparátu
- konštrukcia krytky manipulačného otvoru na slnečnej clone
Záver
Môže sa zdať, že veľký objektív s relatívne veľkým telom, akosi potláča to, čo u CSC fotoaparátov oceňujeme. To, že sú menšie a ľahšie. Veci ako veľký citlivý snímač umožňujúci pracovať malou hĺbkou ostrosti a požiadavka na vysokú svetelnosť teleobjektívov, sú nezlučiteľné s malými rozmermi. Taký systém sa nedá vyrobiť. Prečo potom dať prednosť CSC pre DSLR? Nie je lepšia zrkadlovka? A6 donedávna by som jednoznačne odpovedal áno. Ale CSC fotoaparáty dosiahli taký pokrok, že nielenže sa zrkadlovkám vyrovnajú, ale v mnohom ich aj predčia. Stále síce trpia určitými detskými chorobami, ale je len otázka krátkeho času, kedy budú vyliečené. To, čo sa zdalo nemožné, že elektronický hľadáčik bude lepší než systém zrkadlo/matnica/hranol, sa rýchlo blíži. Permanentný živý náhľad so simuláciou expozície a ľahšie snímanie videa sú veľkými výhodami CSC koncepcie. Začínajú to chápať nielen amatéri. Ak k tomu pripočítame prakticky neobmedzené možnosti používania objektívov a pokiaľ nebudeme trvať na vysokosvetelných zoomoch, aj kompaktnejšie rozmery a nižšia hmotnosť, začínajú prednosti CSC prevažovať nad prednosťami DSLR.
Prednosťami testovaného objektívu sú kvalitná konštrukcia, výborná obrazová kvalita a veľmi dobrá rýchlosť zaostrovania. Potešilo ma takmer nulové sférické skreslenie a absencia chromatickej chyby. Tento objektív sa vďaka tomu uplatní aj pri snímaní architektúry. Mierná vinetácia v rohoch sa dá ľahko odstrániť v RAW konvertore. Na dlhších ohniskách, pri otvorenej clone, produkuje objektív pekný bokeh. Fotenie detailov a portrétov s výrazne rozostreným pozadím je to, čo tento objektív rozhodne vie. Vynikajúca je ostrosť. Tento objektív vôbec netreba cloniť, aby ste zlepšili jeho kresbu. To u svetelných transfokátorov veľmi oceňujem. Veď načo je svetelný objektív, ak ho musíte kvôli dostatočnej ostrosti pricloniť?
Zaostrovanie objektívu je tak rýchle, že s ním budete väčšinou plne spokojní a nebude vás pri fotografovaní rozptylovať. Naviac je aj tiché. Problematickejšie je kontinuálne zaostrovanie, ale to nie je chyba objektívu. CSC fotoaparáty sa v tomto zrkadlovkám stále nedokážu vyrovnať.
Jedinou chybou krásy je prstenec pre upevnenie na statív. Práve kvôli tomuto objektívu bol navrhnutý fotoaparát X-T1 aj s gripom. Tak prečo noha zabraňuje vertikálnemu úchopu??? Mám sto chutí kvôli tomu dať objektívu nižšie ocenenie Tip redakcie, ale neurobím to. Prednosti objektívu sú neodškriepiteľné a tento skvelý objektív si zaslúži TOP redakcie.