Táto recenzia určite nebude plne erudovaná o technických finesách tohto objektívu. Je to skôr o láske na prvý pohľad... Hneď ako som zbadal tento krásny výrobok v reklame webovej stránky a v jeho programe KICKSTARTER, som si povedal, že by nebolo také márne ísť do toho. Vtip bol v tom, že ten projekt ste museli najskôr finančne podporiť, vybrať si z množstva rôznych možností (hlavne cenových relácii), urobiť prevod peňazí a až po 5tich mesiacoch čakania sa tento objektív dostal ku mne.
Po týždennom váhaní a sledovaní, koľko sa z ktorej vyrobenej série minulo, som urobil platbu a obratom som dostal e-mail, že výrobné číslo môjho objektívu bude 00003292 :-).
Napríklad objektív s výrobným číslom 00000001 stál 2600 dolárov. V cene je zahrnutý aj 5 dňový zájazd do Petzvalovho domu vo Viedni, taktiež zájazd na Slovensko do Petzvalovho múzea a vygravírovanie nápisu alebo mena na objektív, v počte 50 písmen. Pre nás zo Slovenska sa nám táto možnosť vidí asi dosť uletená, ale pokiaľ je majiteľ z New Yorku alebo Tokia, tak to až taká prehnaná cena nebola...
Slovo dodržali. Začiatkom februára prišla skutočne ťažká a kvalitne zabalená zásielka, doručená kuriérom. Až som mal obavu, či v nej nebude len kus tehly... V krabici bola ďaľšia krabica a v nej nádherne vyrobený objektív. Plus taška, popruh, kožené púzdro naň a kniha. Ťažko opísať pocit po nasadení objektívu na telo fotoaparátu. Je ťažký, mosadzný a... mojej D600ke pristane. Na klasickom tele by vyzeral hádam ešte pompéznejšie.
Na street fotografiu by som ho určite neodporúčal. Strháva na seba veľa pozornosti. Niečo zlaté na relatívne velkom tele a ešte s manuálnym fokusom. Dobre, poviete si, prečo teda ten blázon investoval 400 USD za niečo tak nepraktické.
Je to ako s autom: aj Porsche aj Škoda sú autá a povedzme si, dosť kvalitné. Ide však o pocit, a poviem to aj tak neobalene, o urobenie si radosti. Tak prečo som z automatických fokusov skočil po tomto „rebriňáku“ - drevenom voze fotografie?
Lebo ide o ten pocit pomalej jazdy s vetrom vo vlasoch v kabriolete. Nemožnosť autofokusu, iba jedina ohnisková vzdialenosť 85mm, maximálne otvorená clona na f2.2 a minimum f16.
Clony sa menia zasuvným systémom. Je len na vás akú plechovú platničku si do objektívu medzi optické členy zasuniete. Okrem toho boli k nemu dodané ešte 3 špeciálne clony. V tvare kvapky f3.9, v tvare hviezdy f4.2 a v tvare šesťuholníkového včelieho plastu f2.8.
Petzvalov objektív je jednoducho lahôdka. Bol navrhnutý geniálnym matematikom, fyzikom a vynálezcom slovenského pôvodu Josefom Petzvalom, v roku 1840.
Narodil sa v Špišskej Belej v r. 1807, ako druhý zo šiestich detí. Ich otec bol nadaný hudobník a tento talent zdedili po ňom aj jeho deti. Josef základnú školu vychodil v Kežmarku, nadstavbu v Podolínci a maturoval v Levoči. Okrem matematiky vynikal v latinčine a v náboženstve. Miloval šport. Bol výborný jazdec na koni a po presťahovaní sa do Viedne exceloval v šerme a v zápasení.
V roku 1836 sa zapísal na Institutum Geometricum v Budapešti, kde získal inžiniersky diplom už za 2 roky a doktorát krátko na to.
V roku 1877 sa presťahoval a prenajal si opustený kláštor Kahlenbergských lesoch, blízko Viedne.
Tam založil vlastnú dieľňu na brúsenie skiel do optiky. Získal si tým veľké uznanie a jeho dieľňa sa v tomto obore stala vyhľadávanou.
Špecialitou tohto malého umeleckého diela je jeho úžasný BOKEH. Američania ako mentori a zastrešovatelia tohto projektu, môžu byť naozaj veľmi spokojní s Ruským výrobcom z KRASNOGORSKU (fabrika, kde vznikli také ikony sovietskych fotoaparátov ako Zorki, Zenit).
Možnosť doobjednávky tohto objektívu ešte stále trvá. Nemienim tu robiť naň skrytú reklamu. Závisí od každeho jedinca, či mu bude táto hračka vyhovovať, či s ňou bude fotiť, alebo či mu len po čase začne naň sadať prach niekde na poličke, ako len na nepoužívaný artefakt. Ja pripájam zatiaľ nejaké fotografie urobené týmto objektívom. Na serióznejší test si budete musieť počkať do mája, kedy sa budem pohybovať na Slovensku a objektív som ponúkol šéfredaktorovi Karolovi Srncovi na rozsiahlejší test.