Spoločnosť Nikon to robí v poslednom čase veľmi múdro. Nielen, že predstavila nové zrkadlovky s vysokým rozlíšením, ale má aj širokú ponuku objektívov v ktorej nechýbajú skvelé, no drahé kúsky ako zoom AF-S 14-24mm G alebo pevný širokáč 24mm F1,4 G a mnoho ďalších. Náročný amatér, ktorý si fotením nemieni zarábať, si však takéto drahé objektívy väčšinou nemôže dovoliť. Došlo to už pravdepodobne aj zodpovedným ľuďom v Nikone, vďaka čomu tu máme kompletnú radu dostupných pevných objektívov s prevažne ľahkou plastovou konštrukciou a dobrou svetelnosťou F1,8. Áno, myslím na nedávno predstavenú 50mm f1,8 G, 85mm F1,8 G a konečne dnes recenzovaný „širokáč“ 28mm F1,8G, ktorý uzatvára trojicu najbežnejších ohniskových vzdialeností.
Čo si o ňom prečítate na stránke Nikon?
Objektív AF-S NIKKOR 28 mm f/1,8G je svetelný, kompaktný a predstavuje vynikajúcu voľbu pre fotografov, ktorí chcú snímať širokouhlé fotografie a získať najlepší výkon pri použití digitálnej jednookej zrkadlovky s vysokým rozlíšením. Ohnisková vzdialenosť 28 mm sa ideálne hodí na snímanie v uzavretých priestoroch, zachytenie úžasných výhľadov alebo fotografovanie mestského prostredia a scén na ulici. Vysoká svetelnosť s hodnotou f/1,8 umožňuje získať ostrejšie snímky pri slabom osvetlení a ponúka vynikajúcu rovnováhu medzi ostrosťou a bokehom, čím nádherne zvýrazňuje fotografované objekty. Vysoká svetelnosť tiež poskytuje svetlý obraz v hľadáčiku. Je to všetko ale naozaj tak ako píšu na oficiálnej stránke nikon.sk?
Technická špecifikácia
Ohnisková vzdialenosť: 28 mm
Svetelnosť: f/1,8
Najvyššie clonové číslo: f/16
Konštrukcia: 11 prvkov v 9 skupinách (vrátane dvoch asférických optických prvkov a optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat)
Obrazový uhol: políčko kinofilmu a FX senzory: 75°, Senzory DX: 53°
Zaostrovanie: zadným členom (RF) s ultrazvukovým motorom (SWM)
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 0,25 m
Zväčšenie: 0,22x
Počet lamiel clony: 7 (okrúhly otvor clony)
Priemer filtrového závitu: 67 mm
Rozmery: 73 mm x 80,5 mm
Hmotnosť: 330 g
Najdrahší z lacných
Recenzovaná novinka je najdrahším modelom z novej dostupnej F1,8 G série. Je tomu tak z dvoch dôvodov. Prvým je, že ide o širokouhlý objektív, ktorý je dosť komplikované navrhnúť a vyrobiť tak aby netrpel rôznymi neduhmi ako je napríklad sférické skreslenie, či príliš mäkký obraz do rohov. Nehovoriac o potrebe korigovať aberáciu na kontrastných hranách, čo býva pri širokouhlých ohniskách tradičný problém. Druhým dôvodom sú nanokryštalické vrstvy. Je to totiž jediný objektív z novej série ktorý ich má.
Lacnejšia konštrukcia?
Plasty sú už dlho na výslní, najmä tie technické. Pri kvalitnom prevedení nič nebráni tomu aby bol hoci aj plastový objektív odolnejší ako ten kovový. Preto, ak má byť objektív cenovo dostupný, je v dnešných časoch urobený z plastu.
V tomto prípade je prevedenie veľmi decentné a tolerancie pôsobia kvalitne. Podozrivá je pre mňa len nízka hmotnosť objektívu a pomerne malé rozmery na takto svetelný objektív. Malú hmotnosť, ale aj rozmery zasa skôr oceníme na cestách a aj pri celodennom fotení (napríklad na svadbe), takže by sme to mohli považovať skôr z tohto pohľadu za výhodu ako za negatívum. Bajonet je kovový, má kruhovú tesniacu gumičku, zaostrovací prstenec je široký, s jemným chodom a kvalitným pogumovaním. Všetko je ako sa patrí. Pre ilustráciu, hmotnosťou, prevedením aj rozmermi ide o veľmi podobný objektív ako 50mm F1,4 G. K objektívu dostanete slnečnú clonu v tvare kvetiny, puzdro a samozrejme obe krytky.
Trojica nových dostupných objektívov Nikon 50mm, 28mm a 85mm so svetelnosťou F1,8 a písmenom G v názve.
Obrazové orgie
Trošku expresívny nadpis, ale výstup z toho objektívu si ani nič iné nezaslúži. Ak by som ho mal prirovnať k niečomu tak z obrazovej stránky ničím nezaostáva za Nikonom 24mm F1,4 G alebo 35mm F1,4 G. Všetky optické chyby sú veľmi dobre skorigované. Objektív má nepatrné súdkovité skreslenie a ledva badateľnú aberáciu, ktorú treba hľadať pod lupou. Obrazový výstup je veľmi ostrý už od clony F1,8 na Nikone D700 a dostatočne ostrý aj na Nikone D800. Ak fotíte na plnú dieru kvôli požadovanej malej hĺbke ostrosti, a zachyteniu atmosféry, tak jednoducho kvôli použiteľnosti obrazu nemá zmysel cloniť ako pri starších objektívoch. Pre dokonalú a maximálne možnú ostrosť v ploche je dobré pricloniť na F4-F5,6. ďalšie clonenie na F8 už nič neprináša, okrem zvyšujúcej sa hĺbky ostrosti samozrejme. Zaujímavé je, že objektív netrpí výraznou difrakciu ani na F11 až F16. Obraz je síce mäkší a treba ho doostriť, ale nie je to žiadny problém ako pri iných objektívoch. Bokeh je veľmi príjemný. Síce sa nechytá „krémovosťou“ na špičky typu 85mm F1,4 G alebo 35mm F1,4 G ale je porovnateľný s tým čo dostaneme napríklad z 50mm F1,4 G. Vinetácia je jedinou viditeľnou chybou. Pokiaľ ju chcete odstrániť je potrebné pricloniť na približne F4. Na F2,8 je ledva badateľná, ale to si nakoniec všimnete aj v galérii.
Všimnite si pekné odpichnutie od pozadia na clone F1,8 aj pri pomerne vzdialenom motíve. Na fotkách nájdete aj chromtickú aberáciu pozdĺžneho typu, čo bohužiaľ tiež patrí k svetelným objektívom. Výrez z fotografie v galérii.
Protisvetlo
Objektív má kvalitné antireflexné vrstvy, vlastne je to to najlepšie čo Nikon má práve v ponuke, čo je cítiť pri fotení v plošnom protisvetle. Úbytok kontrastu je minimálny, a dokonca ja AF nemá problém pracovať presne.
Zaostrovanie
Objektív zaostruje rovnako rýchlo ako moje zoomy 24-70mm F2,8 G alebo 70-200mm F2,8 G VR II. V tomto ohľade mu nemám čo vyčítať. Zaostrovanie je úplne tiché a bez preostrovania či hľadania toho správneho miesta. Objektív sa „chytá“ v komplikovaných situáciách ako je protisvetlo, malý kontrast scény, nízka hladina osvetlenia alebo pohybujúci sa objekt dokonca o niečo lepšie ako 24-70mm F2,8 G.
Nielen pre cestovateľov
Pri tomto type objektívu treba povedať, že je ako stvorený na reportáž a „environmentálne“ portréty. Pretože ponúka pekný bokeh a skvelú kresbu už pri F1,8, môžete ho použiť v komplikovanom prostredí na odpichnutie portrétovaného od pozadia, pričom bude stále jasné v kde sa fotografovaný nachádza. Širokouhlé objektívy majú pomerne veľkú hĺbku ostrosti takže je použiteľný aj na F1,8 na fotenie svadieb a iných reportáží, bez potreby použitia blesku. Pri takto krátkom ohnisku navyše nie je problém udržať časy ako 1/60s, čo je veľmi príjemné v slabo nasvietených interiéroch.
Tí fotografi, ktorí majú APS-C (DX) telá si novú 28-čku neužijú naplno. Na malý senzor je navyše tento objektív pridrahý a tiež málo široký (po prepočte je to až 42mm). Ak teda výhradne fotíte na DX telo pozrite sa skôr po cenovo prijateľnejšej 35mm F1,8 G, to už je ekvivalent 50mm objektívu.
Hore doostrený výstup dole nedoostrený výstup. Clona F1,8 Nikon D800, celú fotografiu nájdete v galérii.
Potrebujeme aj pri širokáči svetelnosť F1,8?
Za seba ako fotografa svadieb a portrétov hovorím áno. Nie všetci fotografi si to plne uvedomujú, ale pri fotení v slabšom svetle je kontrastný svetelný objektív na nezaplatenie. Okrem príjemného bokehu nám pevný svetelný objektív poskytne lepšiu ostrosť a pružnejší výstup. Namiesto ISO 3200 pri F2,8 postačí zrazu pohodové ISO 1250 pri F1,8, čo už hravo zvláda väčšina dnešných zrkadloviek. Pri nižšom ISO sa obrazový senzor správa lepšie, zachytí viacej detailov, dostaneme plynulejšie farebné prechody a v neposlednom rade má výstup lepší dynamický rozsah.
Výsledkom týchto čiastkových faktorov, je o triedu až dve obraz ako pri svetelnom zoome typu 24-70mm F2,8 a zvýšenom ISO. Pleťovky sú na nižšom ISO podané krajšie a navyše máme stále pri úpravách aj fotení rezervu. ISO môžeme pri fotení zvýšiť alebo fotografiu v PC dodatočne zosvetliť o 1-2 EV. Pri ISO 3200 už zosvetľovanie záberov nie je také pohodové, dochádza k farebným posunom a zvýrazneniu šumu. V teréne zas nie je dobré ak sa hýbeme v rozmedzí ISO 3200 až 6400, pretože sme už na hranici expozičných možností sústavy. Malým plusom je aj to, že pri svetelnom objektíve je hľadáčik jasnejší a AF funguje lepšie aj v slabšom svetle.
Reportážny špeciál
Na dnešnom trhu s fototechnikou by ste veru veľmi ťažko hľadali lepší objektív v tejto cenovej kategórii a ohnisku. Novinka nemá žiadne výrazné neduhy a bez problémov vykreslí po rozlíšení hladný snímač Nikonu D800. Primárne tento objektív odporúčam pre použitie na FX formáte. Tam jeho kvalita naozaj zaspieva a poslúži ako kvalitný širokáč. Uplatnenie nájde nielen pri reportáži v slabom svetle, ale aj pri portrétoch v reálnom prostredí, kedy chceme zachytiť aj okolie portrétovaného. Pre uvedené vlastnosti získava ocenenie TIP redakcie.
Fotografie v galérii nafotili: Jozef Peniak a Michal Matloň