Výborný prime objektív, posledný do série plnoformátových pevných objektívov so svetelnosťou F1,8.
Nikon AF-S 24/1.4G je jedným z najlepších objektívov od Nikonu. Túžil som po ňom, ale takmer 2000€ je na mňa priveľa. Fotografiou sa neživím a objektív by som až tak často nepoužíval. Nikon však začal budovať rad pevných objektívov so svetelnosťou F1.8, ktoré sú cenovo prijateľnejšie. Natruc si 24-ku nechal nakoniec.
24 mm objektív je na pomedzí medzi širokouhlými a superširokouhlými objektívmi. Pre mňa je to najzaujímavejšie širokouhlé ohnisko. U 28 mm objektívu mi často chýba pár stupňov uhla záberu. 20 mm je až príliš širokouhlý, perspektívu zvýrazňuje až priveľmi. Má samozrejme svoje využitie a obľubujem ešte širokouhlejšie ohniská, ale najuniverzálnejší sa mi zdá práve 24 mm objektív.
Nikon AF-S Nikkor 24/1,8G ED som testoval na mojom Nikone D800E.
Konštrukcia a dizajn
Dizajnovo objektív zapadá do série prime objektívov Nikon so svetelnosťou F1,8. Očakával som, že bude o niečo väčší, striedme rozmery ma potešili, ako i to, že slnečná clona nie je žiadna obluda. U prime objektívu nenájdete veľa ovládacích prvkov. Máme tu veľký prstenec manuálneho zaostrovania, prepínač automatického a manuálneho zaostrovania a okienko stupnice zaostrenej vzdialenosti.
Konštrukcia je solídna, bajonet je kovový, chránený tesniacou gumenou manžetou. Zaostrovanie je vnútorné, predný člen je statický. Priemer filtra je 72 mm. Zaostrovanie vydáva len veľmi tichý zvuk.
Objektív je určený najmä pre FX zrkadlovky, ale plne kompatibilný je aj s DX fotoaparátmi, kde po prepočítaní zodpovedá uhlom záberu 36 mm objektívu. Uhol záberu u FX fotoaparátov je 84°, pri použití na DX fotoaparátoch je to 61°.
Optická konštrukcia pozostáva z 12 prvkov v 9 skupinách (vrátane 2 optických prvkov zo skla ED, 2 asférických optických prvkov a optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat). Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 0,23 m od roviny snímača, pri maximálnom zväčšení 0,2x. Súčasť dodávky je bajonetová slnečná clona a mäkké puzdro.
Špecifikácia:
Ohnisková vzdialenosť: 24 mm
Svetelnosť objektívu: F1,8
Najvyššie clonové číslo: f/16
Konštrukcia objektívu: 12 prvkov v 9 skupinách (vrátane 2 optických prvkov zo skla ED, 2 asférických optických prvkov a optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat)
Obrazový uhol: 84° pre FX zrkadlovky a 61° pre DX zrkadlovky
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 0,23 m od obrazovej roviny
Maximálny reprodukčný pomer: 0,20×
Počet lamiel clony: 7 (okrúhly otvor clony)
Priemer filtrového závitu: 72 mm
Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu): 77,5 × 83,0 mm
Hmotnosť: 355 g
Objektív v praxi
Začnem fotením zblízka, to objektívu ide. Pri minimálnej zaostrovacej vzdialenosti 23 cm (od roviny snímača), sa ani niet čo čudovať. Kombinácia širokouhlého záberu a detailu je zaujímavá. Využiť tu môžete aj malú hĺbku ostrosti. Nemusíte sa báť objektív odcloniť a využiť maximálne rozostrenie, ostrosť je veľmi dobrá aj na “plnú dieru”. Na širokouhlý objektív je pri detailoch bokeh veľmi pekný.
Na doraz. Maximálne priblíženie, minimálna hĺbka ostrosti.
Klasický záber rozkvitnutej vetvičky. Pozadie je výrazne rozostrené, na takýto záber nepotrebujete dlhší objektív ani makroobjektív.
Širokouhlý záber s detailom a výrazne rozostreným pozadím.
Ďalší dôkaz, že na plnoformátovom fotoaparáte sa môžete vyhrať s malou hĺbkou ostrosti aj pri širokouhlom objektíve.
Mnohí by hádali, že tento záber bol fotený skôr pevnou 50-kou.
Smerom ku krajom je pozorovateľná malá chromatická chyba i po priclonení na vyššie clonové čísla.
Detail z fotografie vyššie, pozorovateľná je malá chromatická chyba, ktorá nepôsobí rušivo a dá sa ľahko odstrániť v počítači.
Výborná je antireflexná úprava šošoviek. Oplatilo sa u tohto širokouhlého objektívu použiť Nano Crystal Coating. Širokáče sú na reflexy citlivé, ale tento nie. Opakovane som umiestňoval slnko priamo do záberu, na rôzne miesta i prebleskujúce pomedzi konáre, ale reflexy nikde.
Nano Crystal Coating antireflexné vrstvy sú účinné a s reflexami sa stretnete len výnimočne. Dobrá práca!
Pri plne otvorenej clone je vinetácia výrazná. K výraznému zlepšeniu dochádza od f/2,8, vinetácie sa prakticky zbavíte po priclonení nad f/4,5.
Sférické skreslenie je mierne súdkovité, ale pod hranicou toho, kedy mi to začína vadiť. Pri celkových záberoch si ho ani nevšimnete a nemusíte ho ani korigovať. Ak by ste zblízka fotili napr. dvere, tam už skreslenie uvidíte.
Vľavo výrazná vinetácia pri f/1,8, vpravo potlačená pri f/10.
Výrazná vinetácia pri plne otvorenej clone nemusí byť vždy na škodu. Tu je zároveň aj ukážka využitia menšej hĺbky ostrosti pri celkovom architektonickom zábere. Tu je vidno výhodu veľkého plnoformátového snímača.
V poslednom čase som bol často sklamaný s priveľkého sférického skreslenia. Dá sa korigovať v počítači, ale prichádzate o časť fotografie a to niekedy výraznú. Pokiaľ na to nemyslíte pri fotení, môže korekcia orezať dôležité časti fotografie. Testovaný objektív má len malé súdkovité skreslenie, ktoré väčšinou nemusíte vôbec korigovať. Len pri detailných záberov objektov s priamymi čiarami.
Malé súdkovité skreslenie sa prejaví len pri fotení zblízka.
Pri celkových záberoch architektúry netreba skreslenie ani korigovať.
Sférické skreslenie, vinetácia i chromatická chyba sa dajú korigovať v počítači a pri fotení do formátu JPG aj priamo vo fotoaparáte. Čo neskorigujete, je nerovnomerná ostrosť. Pri plnoformátových systémoch sa častejšie objavuje neostrosť v rohoch obrazu a to aj po priclonení. Testovaný objektív ukázal, že s ostrosťou nemá problém pri fotení detailov a to ani pri plne otvorenej clone. V prvom rade je to však objektív pre fotografovanie architektúry a širokých krajinárskych záberov.
Pri fotení detailov, na krátku vzdialenosť, je pri clone f/1,8 ostrosť v strede veľmi dobrá, smerom ku krajom sa zhoršuje. K výraznejšiemu rozmazaniu dochádza lev v rohoch obrazu. Po miernom priclonení na f/2,8 sa celková ostrosť zlepší a neostrosť sa posunie do extrémnych rohov. Od f/4,5 začína optimum objektívu pre fotenie detailov. Pri detailoch vás len málokedy zaujíma kresba v rohoch a tak smelo fotografujte aj na nízkych clonových číslach. Mierne horšia kresba v rohoch je dôsledok mierneho prehnutia roviny ostrosti pri snímaní zblízka. Toto nie je optimalizovaný makroobjektív
Pri celkových záberoch nízke clonové čísla používať nebudete. Nebudete tu mať však ani problémy, s ktorými sa stretávame pri fotení detailov. Tu ukazuje objektív plnú silu. Bežne budete používať clony v rozsahu f/8-f/13. Ostrosť smerom ku krajom a v rohoch obrazu je výborná. Pri detailnom kontrolovaní ostrosti môže výsledky skresľovať malá chromatická chyba. Ak chcete z objektívu vyťažiť maximum, korigujte ju. Ak použijete malé softvérové doostrenie, získate profesionálnu obrazovú kvalitu i u fotoaparátu s vysokým rozlíšením.
Fotografia po aplikovaní korekcii v Lightroome a miernom doostrení.
Oficiálne krivky MTF grafov pre drahší AF-S 24/1,4G a testovaný AF-S 24/1,8G naznačujú, že vysoká kvalita nemusí byť vykúpená astronomickou cenou.
Záver
Rad plnoformátových prime objektívov so svetelnosťou F1,8 je uzatvorený. 20, 24, 28, 35, 50 a 85 mm objektívy tvoria ucelený rad objektívov pre náročných amatérov a poloprofesionálov, fotografujúcich s FX fotoaparátmi Nikon. Konkurencia môže závidieť.
Nikon AF-S Nikkor 24/1,8G ED sa vydaril. Obrazová kvalita je veľmi dobrá. Chyby sú malé a nebudete nimi frustrovaní. Pokiaľ nutne nepotrebujete svetelnosť F1,4, môžete po ňom siahnuť bez zaváhania. Vysoká úžitková hodnota je daná aj dobrým výkonom pri fotení detailov. Hlavne je to však objektív pre fotografovanie krajiny a architektúry. Vysokú svetelnosť u širokouhlého objektívu určite využijú astrofotografi.
Rýchlosť zaostrovania sa nevymyká z priemeru modelového radu. Po aplikovaní korekcie objektívu v RAW konvertore dostanete kvalitu, ktorú zo zoomu nikdy nedostanete. Ak si spomeniem, že nový AF-S 24-70/2,8 ma mierne sklamal, najmä na širokom ohnisku, pevnú 24-ku by som volil určite skôr. Moja voľba by bola 24 + 50 + 85 mm. Vyššia kvalita, lepšia svetelnosť a dokonca cena nižšia. Radšej oželiem komfort zoomu. Plnoformátovú zrkadlovku si nekupujem, aby som potom robil kvalitatívne kompromisy.
Nikon to však rozhodne nebude mať ľahké. Má tu veľkú konkurenciu v podobe svetelnejšej Sigmy z radu ART. Výborná kvalita, lepšia svetelnosť a to za podobnú cenu. Je však väčšia a veľa jej majiteľov si užije tortúru so zbavovaním sa problému s Backfocusom/Frontfocusom.