Hore

Nikon AF-S Nikkor 24/1,8G ED

Výborný prime objektív, posledný do série plnoformátových pevných objektívov so svetelnosťou F1,8.

Nikon AF-S 24/1.4G je jedným z najlepších objektívov od Nikonu. Túžil som po ňom, ale takmer 2000€ je na mňa priveľa. Fotografiou sa neživím a objektív by som až tak často nepoužíval. Nikon však začal budovať rad pevných objektívov so svetelnosťou F1.8, ktoré sú cenovo prijateľnejšie. Natruc si 24-ku nechal nakoniec.

24 mm objektív je na pomedzí medzi širokouhlými a superširokouhlými objektívmi. Pre mňa je to najzaujímavejšie širokouhlé ohnisko. U 28 mm objektívu mi často chýba pár stupňov uhla záberu. 20 mm je až príliš širokouhlý, perspektívu zvýrazňuje až priveľmi. Má samozrejme svoje využitie a obľubujem ešte širokouhlejšie ohniská, ale najuniverzálnejší sa mi zdá práve 24 mm objektív.

Nikon AF-S Nikkor 24/1,8G ED som testoval na mojom Nikone D800E.

Konštrukcia a dizajn

Dizajnovo objektív zapadá do série prime objektívov Nikon so svetelnosťou F1,8. Očakával som, že bude o niečo väčší, striedme rozmery ma potešili, ako i to, že slnečná clona nie je žiadna obluda. U prime objektívu nenájdete veľa ovládacích prvkov. Máme tu veľký prstenec manuálneho zaostrovania, prepínač automatického a manuálneho zaostrovania a okienko stupnice zaostrenej vzdialenosti.

Konštrukcia je solídna, bajonet je kovový, chránený tesniacou gumenou manžetou. Zaostrovanie je vnútorné, predný člen je statický. Priemer filtra je 72 mm. Zaostrovanie vydáva len veľmi tichý zvuk.

Objektív je určený najmä pre FX zrkadlovky, ale plne kompatibilný je aj s DX fotoaparátmi, kde po prepočítaní zodpovedá uhlom záberu 36 mm objektívu. Uhol záberu u FX fotoaparátov je 84°, pri použití na DX fotoaparátoch je to 61°.

Optická konštrukcia pozostáva z 12 prvkov v 9 skupinách (vrátane 2 optických prvkov zo skla ED, 2 asférických optických prvkov a optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat). Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 0,23 m od roviny snímača, pri maximálnom zväčšení 0,2x. Súčasť dodávky je bajonetová slnečná clona a mäkké puzdro.

Špecifikácia:

Ohnisková vzdialenosť: 24 mm
Svetelnosť objektívu: F1,8
Najvyššie clonové číslo: f/16
Konštrukcia objektívu: 12 prvkov v 9 skupinách (vrátane 2 optických prvkov zo skla ED, 2 asférických optických prvkov a optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat)
Obrazový uhol: 84° pre FX zrkadlovky a 61° pre DX zrkadlovky
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 0,23 m od obrazovej roviny
Maximálny reprodukčný pomer: 0,20×
Počet lamiel clony: 7 (okrúhly otvor clony)
Priemer filtrového závitu: 72 mm
Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu): 77,5 × 83,0 mm
Hmotnosť: 355 g

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/single-focal-length/af-s-nikkor-24mm-f-1-8g-ed

Objektív v praxi

Začnem fotením zblízka, to objektívu ide. Pri minimálnej zaostrovacej vzdialenosti 23 cm (od roviny snímača), sa ani niet čo čudovať. Kombinácia širokouhlého záberu a detailu je zaujímavá. Využiť tu môžete aj malú hĺbku ostrosti. Nemusíte sa báť objektív odcloniť a využiť maximálne rozostrenie, ostrosť je veľmi dobrá aj na “plnú dieru”. Na širokouhlý objektív je pri detailoch bokeh veľmi pekný.


Na doraz. Maximálne priblíženie, minimálna hĺbka ostrosti.


Klasický záber rozkvitnutej vetvičky. Pozadie je výrazne rozostrené, na takýto záber nepotrebujete dlhší objektív ani makroobjektív.


Širokouhlý záber s detailom a výrazne rozostreným pozadím.


Ďalší dôkaz, že na plnoformátovom fotoaparáte sa môžete vyhrať s malou hĺbkou ostrosti aj pri širokouhlom objektíve.


Mnohí by hádali, že tento záber bol fotený skôr pevnou 50-kou.

Smerom ku krajom je pozorovateľná malá chromatická chyba i po priclonení na vyššie clonové čísla.


Detail z fotografie vyššie, pozorovateľná je malá chromatická chyba, ktorá nepôsobí rušivo a dá sa ľahko odstrániť v počítači.

Výborná je antireflexná úprava šošoviek. Oplatilo sa u tohto širokouhlého objektívu použiť Nano Crystal Coating. Širokáče sú na reflexy citlivé, ale tento nie. Opakovane som umiestňoval slnko priamo do záberu, na rôzne miesta i prebleskujúce pomedzi konáre, ale reflexy nikde.


Nano Crystal Coating antireflexné vrstvy sú účinné a s reflexami sa stretnete len výnimočne. Dobrá práca!

Pri plne otvorenej clone je vinetácia výrazná. K výraznému zlepšeniu dochádza od f/2,8, vinetácie sa prakticky zbavíte po priclonení nad f/4,5.

Sférické skreslenie je mierne súdkovité, ale pod hranicou toho, kedy mi to začína vadiť. Pri celkových záberoch si ho ani nevšimnete a nemusíte ho ani korigovať. Ak by ste zblízka fotili napr. dvere, tam už skreslenie uvidíte.


Vľavo výrazná vinetácia pri f/1,8, vpravo potlačená pri f/10.


Výrazná vinetácia pri plne otvorenej clone nemusí byť vždy na škodu. Tu je zároveň aj ukážka využitia menšej hĺbky ostrosti pri celkovom architektonickom zábere. Tu je vidno výhodu veľkého plnoformátového snímača.

V poslednom čase som bol často sklamaný s priveľkého sférického skreslenia. Dá sa korigovať v počítači, ale prichádzate o časť fotografie a to niekedy výraznú. Pokiaľ na to nemyslíte pri fotení, môže korekcia orezať dôležité časti fotografie. Testovaný objektív má len malé súdkovité skreslenie, ktoré väčšinou nemusíte vôbec korigovať. Len pri detailných záberov objektov s priamymi čiarami.


Malé súdkovité skreslenie sa prejaví len pri fotení zblízka.


Z ešte kratšej vzdialenosti.


Pri celkových záberoch architektúry netreba skreslenie ani korigovať.

Sférické skreslenie, vinetácia i chromatická chyba sa dajú korigovať v počítači a pri fotení do formátu JPG aj priamo vo fotoaparáte. Čo neskorigujete, je nerovnomerná ostrosť. Pri plnoformátových systémoch sa častejšie objavuje neostrosť v rohoch obrazu a to aj po priclonení. Testovaný objektív ukázal, že s ostrosťou nemá problém pri fotení detailov a to ani pri plne otvorenej clone. V prvom rade je to však objektív pre fotografovanie architektúry a širokých krajinárskych záberov.

Pri fotení detailov, na krátku vzdialenosť, je pri clone f/1,8 ostrosť v strede veľmi dobrá, smerom ku krajom sa zhoršuje. K výraznejšiemu rozmazaniu dochádza lev v rohoch obrazu. Po miernom priclonení na f/2,8 sa celková ostrosť zlepší a neostrosť sa posunie do extrémnych rohov. Od f/4,5 začína optimum objektívu pre fotenie detailov. Pri detailoch vás len málokedy zaujíma kresba v rohoch a tak smelo fotografujte aj na nízkych clonových číslach. Mierne horšia kresba v rohoch je dôsledok mierneho prehnutia roviny ostrosti pri snímaní zblízka. Toto nie je optimalizovaný makroobjektív

Pri celkových záberoch nízke clonové čísla používať nebudete. Nebudete tu mať však ani problémy, s ktorými sa stretávame pri fotení detailov. Tu ukazuje objektív plnú silu. Bežne budete používať clony v rozsahu f/8-f/13. Ostrosť smerom ku krajom a v rohoch obrazu je výborná. Pri detailnom kontrolovaní ostrosti môže výsledky skresľovať malá chromatická chyba. Ak chcete z objektívu vyťažiť maximum, korigujte ju. Ak použijete malé softvérové doostrenie, získate profesionálnu obrazovú kvalitu i u fotoaparátu s vysokým rozlíšením.


Fotografia po aplikovaní korekcii v Lightroome a miernom doostrení.


Detail z fotografie.


Oficiálne krivky MTF grafov pre drahší AF-S 24/1,4G a testovaný AF-S 24/1,8G naznačujú, že vysoká kvalita nemusí byť vykúpená astronomickou cenou.

Záver

Rad plnoformátových prime objektívov so svetelnosťou F1,8 je uzatvorený. 20, 24, 28, 35, 50 a 85 mm objektívy tvoria ucelený rad objektívov pre náročných amatérov a poloprofesionálov, fotografujúcich s FX fotoaparátmi Nikon. Konkurencia môže závidieť.

Nikon AF-S Nikkor 24/1,8G ED sa vydaril. Obrazová kvalita je veľmi dobrá. Chyby sú malé a nebudete nimi frustrovaní. Pokiaľ nutne nepotrebujete svetelnosť F1,4, môžete po ňom siahnuť bez zaváhania. Vysoká úžitková hodnota je daná aj dobrým výkonom pri fotení detailov. Hlavne je to však objektív pre fotografovanie krajiny a architektúry. Vysokú svetelnosť u širokouhlého objektívu určite využijú astrofotografi.

Rýchlosť zaostrovania sa nevymyká z priemeru modelového radu. Po aplikovaní korekcie objektívu v RAW konvertore dostanete kvalitu, ktorú zo zoomu nikdy nedostanete. Ak si spomeniem, že nový AF-S 24-70/2,8 ma mierne sklamal, najmä na širokom ohnisku, pevnú 24-ku by som volil určite skôr. Moja voľba by bola 24 + 50 + 85 mm. Vyššia kvalita, lepšia svetelnosť a dokonca cena nižšia. Radšej oželiem komfort zoomu. Plnoformátovú zrkadlovku si nekupujem, aby som potom robil kvalitatívne kompromisy.

Nikon to však rozhodne nebude mať ľahké. Má tu veľkú konkurenciu v podobe svetelnejšej Sigmy z radu ART. Výborná kvalita, lepšia svetelnosť a to za podobnú cenu. Je však väčšia a veľa jej majiteľov si užije tortúru so zbavovaním sa problému s Backfocusom/Frontfocusom.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
rumpeak
2016-05-03 08:44:45
A originální Nikon objektivy jako problém s back/front focusem nemají? Tak to je zajímavé. Moje sigma 35/1,4 Art ostří přesně narozdíl od Nikonu 85/1,8g a Nikonu 50/1,4, které oba front focusují.
 
netmouse
2016-05-03 09:03:32
to by som netvrdil ... len nemaju dock na nastavenie
 
smartin
2016-05-03 10:51:19
príspevok od: rumpeak
A originální Nikon objektivy jako problém s back/front focusem nemají? Tak to je zajímavé. Moje sigma 35/1,4 Art ostří přesně narozdíl od Nikonu 85/1,8g a Nikonu 50/1,4, které oba front focusují.
Musim suhlasit. Ked chce clovek kvalitny obiektiv k telu Nikon, tak v Sigmach ART ma istotu. Tiez som skusal Nikkor 50mm/f1.4 a 85mm/f1.8 je tam vysoka odpadovost. A to nehovorim o fornt alebo back focuse - ten focus tam lieta hocijako. 85ka ma na plnej diere navyse taku aberaciu, ze to som nevidel ani na starych manualnych sklach. Cize u mna ak pevne sklo tak len N 35mm/f1.8DX (kludne aj na FF) alebo potom Sigmy ART. BTW aj Sigma moze mat front alebo back focus ale vacsinou konstantny ak sa doladi microadjustmentom, tak uz ide presne. Samozerejme bavime sa o verziach ART. Bezne Sigmy su vacsinou horsie ako Nikkory.
 
tomis.ales
2016-05-04 07:52:07
Ja mam tiez zle skusenosti s 1,8 G Nikkormi. Najprv 28mm, ten ostril na D700 uplne kade tade, na D600 bol lepsi, ale stale to bolo na f 1,8 blato. Mam 50mm, co je za tu cenu sice super, ale na f1,8, je to takmer nepouzitelne. Mam aj 85ku a je to sice lepsie ako 50, ale aj tak slabe. Chromticka vada bije do oci. AF je aj na 50 aj 85 nie prilis spolahlivy.
A samozrejme ma nezaujimaju reci o tom, ze ked zaclonim, tak sa to vsetko vyriesi. F1,8 si ludia kupuju preto, aby fotili na f1,8.
Mam Sigmy 24 a 35 ART a ostrostou na plnu dieru aj absenciou aberacie su kilometer pred tymito Nikkormi. Bohuzial ostrenie, tiez nie je na 100%. Mam aj dock. Bokeh je nadherny.
Na druhu stranu Nikkory maju o dost nizsiu vahu aj cenu.
 
Roman Point
2016-05-04 10:07:53
Preto teda tí oní kanonisti zostávajú verní. Kvôli sklám
 
riske
externý redaktor 2016-05-04 11:43:34
Pevná dvasťštvorka je pre mňa ako astrfotografa najoblúbenejším šklom. Používam tú so svetelnosťou 1.4, ale na plnej diere mi dosť vadia jej optické neduhy v rohoch, takže beztak musím pricloniť. Táto nová za lepšiu cenu určite zvládne to isté...
 
psykora2
2016-05-04 18:34:45
príspevok od: tomis.ales
Ja mam tiez zle skusenosti s 1,8 G Nikkormi. Najprv 28mm, ten ostril na D700 uplne kade tade, na D600 bol lepsi, ale stale to bolo na f 1,8 blato. Mam 50mm, co je za tu cenu sice super, ale na f1,8, je to takmer nepouzitelne. Mam aj 85ku a je to sice lepsie ako 50, ale aj tak slabe. Chromticka vada bije do oci. AF je aj na 50 aj 85 nie prilis spolahlivy.
A samozrejme ma nezaujimaju reci o tom, ze ked zaclonim, tak sa to vsetko vyriesi. F1,8 si ludia kupuju preto, aby fotili na f1,8.
Mam Sigmy 24 a 35 ART a ostrostou na plnu dieru aj absenciou aberacie su kilometer pred tymito Nikkormi. Bohuzial ostrenie, tiez nie je na 100%. Mam aj dock. Bokeh je nadherny.
Na druhu stranu Nikkory maju o dost nizsiu vahu aj cenu.
uvazujem tiez nad sigmou 24 ART, v podstate ked si ju prehodim s FF na A-PSC snimac tak mam z nej aj 35-ku co do uhla zaberu, mas s nou dobre skusenosti?
 
tomis.ales
2016-05-04 21:34:10
príspevok od: psykora2
uvazujem tiez nad sigmou 24 ART, v podstate ked si ju prehodim s FF na A-PSC snimac tak mam z nej aj 35-ku co do uhla zaberu, mas s nou dobre skusenosti?
Mam ju kratko. Ostrenie v protisvetle je probem, ale ja mam D600. Inak ostra jak prasa.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2016-05-05 00:45:02
mám 35-50-85/1,8 G verzie a nemám im moc čo vyčítať, s D750 spolupracuju výborne. Práve sigma art mi na D800 blbla, na D700 isla dost dobre.
 
duroslav
2016-05-06 23:57:39
príspevok od: Jozef Peniak
mám 35-50-85/1,8 G verzie a nemám im moc čo vyčítať, s D750 spolupracuju výborne. Práve sigma art mi na D800 blbla, na D700 isla dost dobre.
Môžem potvrdiť pre 35/1,8 a 85/1,8. U oboch ostrosť na plnú dieru ako aj presnosť AF super.
 
francesco
2016-05-07 13:48:00
mam tento objektiv pol roka a som s nim spokojny, uprednostnil som ho pred sigmou koli vahe, hlavne na casovo narocnejsich akciach je to pre mna velke +. Je presny, mam s nim minimum odpadu
 
rumpeak
2016-12-22 13:19:42
príspevok od: smartin
Musim suhlasit. Ked chce clovek kvalitny obiektiv k telu Nikon, tak v Sigmach ART ma istotu. Tiez som skusal Nikkor 50mm/f1.4 a 85mm/f1.8 je tam vysoka odpadovost. A to nehovorim o fornt alebo back focuse - ten focus tam lieta hocijako. 85ka ma na plnej diere navyse taku aberaciu, ze to som nevidel ani na starych manualnych sklach. Cize u mna ak pevne sklo tak len N 35mm/f1.8DX (kludne aj na FF) alebo potom Sigmy ART. BTW aj Sigma moze mat front alebo back focus ale vacsinou konstantny ak sa doladi microadjustmentom, tak uz ide presne. Samozerejme bavime sa o verziach ART. Bezne Sigmy su vacsinou horsie ako Nikkory.
S brutální aberací u 85/1,8 Nikonu musím souhlasit. Takovou brutalitu jsme ještě nikdy neviděl, snad u nějaké te "mikroskopické násady" za 2€ z Aliexpresu. 1,8 řada Nikunu je určitě super, ale 1,4 Art řada Sigmy je ještě mnohem lepší. Do budoucna řeším jediné dilema - jestli Nikona 85/1,8 nahradit Sigmou 85/1,4 Art nebo Nikonem 105/1,4, který je sice ultimátní, ale taky za ultimání cenu.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované