Dlho čakali fanúšikovia Nikonu na tento objektív. Jedno z najčastejších želaní, čo nového by mal Nikon predstaviť, je práve portrétny objektív s vysokou svetelnosťou, ultrazvukovým zaostrovaním, nanokryštáľovými antireflexnými vrstvami a najlepšie so stabilizátorom. Až na to posledné sa priania vyplnili.
Priemer filtrovej obruby je 77 mm.
Konštrukcia
Objektív pokračuje v dizajne nastolenom poslednými svetelnými objektívmi, akými sú AF-S 50/1,4G a AF-S 24/1,4G. Objektív je robustný a pomerne veľký, veď priemer filtra je 77 mm. Mechanické spracovanie je špičkové.
Zaostrovanie je riešené bezhlučným ultrazvukovým motorčekom. Zaostrovanie je svižné a presné. Ani na jednom z testovaných fotoaparátov som nemusel nastavovať korekciu backfocus/frontfocus.
Priezor so stupnicou zaostrenej vzdialenosti.
Prepínač automatického (kombinovaného) a manuálneho zaostrovania.
Kovový bajonet s gumeným tesnením.
Manuálne zaostrovanie je riešené pohodlným širokým prstencom s akurátne dlhou dráhou. Zaostrenú vzdialenosť je možné odčítať cez priezor na vrchnej časti objektívu. Prepínanie AF/MF je tradične na bočnej strane.
Bajonet je samozrejme kovový a je vybavený aj gumeným tesnením. Písmenko "G" v označení znamená, že objektív nemá clonový prstenec a clonu je možné ovládať len z fotoaparátu.
Optická sústava pozostáva z desiatich šošoviek v deviatich skupinách. Minimalizáciu reflexov má na starosti osvedčená antireflexná úprava z nanokryštáľových vrstiev.
Clona pozostáva z deviatich lamiel s optimalizovaným tvarom clonového otvoru pre ľúbivý bokeh.
K objektívu je dodávaná bajonetová plastová clona s vnútornou matnou úpravou.
Clona je tvorená deviatimi lamelami.
Celkový pohľad na objektív, bez slnečnej clony.
Testovanie
Objektív som testoval na Nikonoch D300 a D3. Mohol som tak posúdiť jeho možnosti na obidvoch formátoch. Od takéhoto objektívu očakávate veľa, hlavne v portrétnej fotografii. Za vynaložené financie chcete výbornú ostrosť aj pri otvorenej clone (veď inak by ste si kúpili podstatne lacnejší AF 85/1,8D) a nádherný bokeh. Aj keď si väčšina budúcich majiteľov zadováži tento objektív pre portrétnu fotografiu, ja som ho chcel preveriť aj na iných motívoch. Všade tam, kde sa dá využiť ohnisková dĺžka 85 mm, ale aj svetelnosť F/1,4.
Nikon D300 + AF-S 85/1,4G
Testovať som začal na Nikone D300 s 12MPx snímačom CMOS veľkosti APS-C. S týmto fotoaparátom zodpovedala ohnisková dĺžka po prepočte na kinofilm 127,5 milimetrom.
Na APS-C snímači sa prejavila výrazná pozdĺžna chromatická chyba. Touto zriedkavejšou formou aberácie trpia práve vysokosvetelné objektívy a nedá sa potlačiť v RAW konvertore. Ak by som niekomu ukázal len fotografie s touto chybou, asi by ho zachvátila hrôza. V praxi sa ale ukázalo, že ju na fotografiách zbadáte len zriedka, len pri niektorých motívoch. Na D300 som nezaznamenal viditeľnú vinetáciu. Kresba pri F/1,4 je veľmi dobrá a pri priclonení na F1,8 je výborná, zároveň tým výrazne klesá chromatická chyba. Objektív exceluje v strednom rozsahu clonových čísiel F/5,6-F/11. Či som fotografoval s odcloneným alebo pricloneným objektívom, ostrosť bola o triedu lepšia než u mojich ostatných objektívov a predčí aj vynikajúci makroobjektív AF-S 105/2,8VR.
Nikon D3 + AF-S 85/1,4G
Až na Full Frame fotoaparáte sa ukáže plný potenciál tohto objektívu. O vhodnosti tohto objektívu pre snímanie portrétov netreba pochybovať, ukázal sa ale ako mimoriadne vhodný pre snímanie architektonických detailov v exteriéri aj interiéri. Svetelnosť F/1,4 umožňuje odpichnúť od pozadia aj pomerne veľké objekty. Priclonený exceluje vo vykreslení detailov.
Oproti APS-C snímaču sa na full frame D3 znížila chromatická chyba. Zato sa objavila výrazná vinetácia pri odclonenom objektíve. Táto chyba sa dá potlačiť v RAW konvertore, či priamo vo fotoaparáte. Mne osobne nevadila, vinetáciu často pridávam v editore, hlavne na portrétoch. Pri priclonení na F/2,8 vinetácia výrazne klesá a nad F/5,6 je takmer nepozorovateľná.
V spojení s profesionálnym Full frame fotoaparátom dáva tento objektív možnosť snímať za horších svetelných podmienok, so zachovaním prirodzenej svetelnej atmosféry pri práci so stávajúcim svetlom, ale aj v kombinácii s bleskom.
Či som fotografoval s D300 alebo D3, objektív mal výborný prenos kontrastu a farieb. Nerozhodilo ho ani silné protisvetlo. Antireflexná úprava je skutočne účinná a s reflexami, či difúzovaním obrazu som sa nestretol. Výborná kresba aj pri plne odclonenom objektíve ma nenútila ho cloniť v situáciách, keď som chcel pracovať s minimálnou hĺbkou ostrosti. Samozrejme sa pri tom ukázala každá nepresnosť v zaostrovaní, ale to je už problém fotografa a nie objektívu.
Bokeh je u obidvoch fotoaparátov excelentný, u D3 samozrejme o trochu ,,lepší".
Galéria fotografií
Chromatická chyba
Chromatická chyba sa prejaví aj pri takejto dramatickej perspektíve. Nikon D300 + AF-S 85/1,4G, ISO 160, 1/500 s, F/1,6.
Vinetácia
Nikon D3 + AF-S 85/1,4G, ISO 200, F/1,6, 1/8000 s. Nikon D3 + AF-S 85/1,4G, ISO 200, F/2,8, 1/2500 s. Nikon D3 + AF-S 85/1,4G, ISO 200, F/6,3, 1/500 s.
Galéria fotografií snímaná s Nikon D300 (APS-C)
1/1250 s, F1,4, ISO 100 | 1/3200 s, F1,4, ISO 100 | 1/2000 s, F1,4, ISO 200 |
1/4000 s, F1,8, ISO 250 | 1/60 s, F10, ISO 100 | 1/1000 s, F1,6, ISO 100 |
1/400 s, F1,6, ISO 100 | 1/400 s, F4,5, ISO 160 | 1/1250 s, F1,4, ISO 160 |
1/1000 s, F1,8, ISO 160 | 1/400 s, F2,8, ISO 160 | 1/100 s, F5,6, ISO 160 |
1/50 s, F8,0, ISO 160 | 1/25 s, F11, ISO 160 | 1/13 s, F16, ISO 160 |
1/320 s, F2,8, ISO 160 | 1/800 s, F1,4, ISO 160 | 1/800 s, F1,8, ISO 160 |
1/640 s, F1,6, ISO 160 | 1/320 s, F1,8, ISO 160 | 1/60 s, F1,4, ISO 400 |
1/400 s, F2,0, ISO 400 |
1/8000 s, F1,4, ISO 200 | 1/320 s, F9,0, ISO 200 |
1/200 s, F1,4, ISO 200 |
1/800 s, F1,4, ISO 100 |
1/3200 s, F3,5, ISO 100 |
1/4000 s, F2,0, ISO 100 | 1/1000 s, F1,4, ISO 100 | 1/2500 s, F1,4, ISO 100 |
1/500 s, F3,2, ISO 200 | 1/640 s, F4,5, ISO 200 | 1/1000 s, F2,5, ISO 200 |
1/2500 s, F1,8, ISO 200 | 1/200 s, F11, ISO 100 | 1/125 s, F10, ISO 100 |
1/6400 s, F1,4, ISO 200 | 1/1000 s, F2,2, ISO 200 | 1/5000 s, F1,8, ISO 200 |
1/250 s, F8,0, ISO 200 | 1/200 s, F1,8, ISO 200 | 1/60 s, F1,8, ISO 400 |
1/800 s, F1,6, ISO 100 | 1/2000 s, F2,2, ISO 100 |
1/1000 s, F1,8, ISO 200 |
Galéria fotografií snímaná s Nikon D3 (Full Frame)
1/640 s, F2,0, ISO 200 1/500 s, F1,4, ISO 200 1/5000 s, F3,5, ISO 200 1/1000 s, F2,0, ISO 320
1/40 s, F5,6, ISO 200
1/8000 s, F1,4, ISO 200
1/1250 s, F6,3, ISO 200
1/250 s, F16, ISO 200
1/160 s, F2,5, ISO 200
1/3200 s, F1,4, ISO 200
1/800 s, F1,6, ISO 200
1/500 s, F8,0, ISO 200
1/1000 s, F2.2, ISO 200
1/8000 s, F2,0, ISO 200
1/8000 s, F2,5, ISO 200
1/320 s, F13, ISO 200
1/6400 s, F2,8, ISO 200
1/5000 s, F1,6, ISO 200
1/800 s, F1,6, ISO 200
1/800 s, F3,2, ISO 100
1/400 s, F3,2, ISO 100
1/160 s, F1,4, ISO 100
1/1000 s, F2,2, ISO 100
1/200 s, F1,4, ISO 400
1/40 s, F1,4, ISO 400
1/800 s, F1,6, ISO 320
1/4000 s, F1,6, ISO 320
1/6400 s, F2,0, ISO 320
1/50 s, F1,8, ISO 200
1/800 s, F1,6, ISO 250
1/320 s, F2,8, ISO 250
1/1000 s, F1,4, ISO 250
1/800 s, F1,4, ISO 250
1/500 s, F1,8, ISO 200
1/1000 s, F1,4, ISO 400
1/400 s, F1,4, ISO 400
1/60 s, F1,4, ISO 400
1/250 s, F1,4, ISO 400
1/200, F1,4, ISO 400
Nikon D3, zložené v Adobe Photoshop CS5 z piatich záberov snímaných z ruky. Fotografované s clonou F/10.
Záver
Najprv som si myslel, že tento objektív je vyslovene špecialista na portréty. Ukázalo sa, že je ale omnoho univerzálnejší a využiteľný aj pri snímaní zátiší, mestských zákutí, architektúry alebo krajiny. Doteraz som nemal tak ostré a prekreslené fotografie. Nadpriemerný je prenos kontrastu a farieb. Po testovaní s Nikonom D3 som bol vysmiaty od ucha k uchu. Tento objektív mi dal nové vyjadrovacie možnosti pri motívoch, ktoré som mal už x-krát nafotené.
Zaostrovanie je svižné aj keď trochu cítiť dlhší chod ostrenia, hlavne pri preostrovaní z blízka na diaľku a naopak.
Chromatická chyba, ktorú som zaznamenal na začiatku testovania, sa ukázala napokon menej rušivá, ako som sa obával, pretože sa objaví zriedkavejšie pri snímaní niektorých motívov. Celková úžitková hodnota je nadpriemerná. Profesionálny fotograf, ktorý dostane tento objektív do rúk, svoju investíciu určite neoľutuje. Odporúčam tento objektív módnym a svadobným fotografom, portrétistom, ale aj krajinkárom a fotografom architektúry.
Budúcim majiteľom zároveň odporúčam dokúpiť ND filter, pretože aj pri nastavení najnižšej citlivosti som za pekného počasia často videl na displeji "Hi", kedy ma fotoaparát upozorňoval, že by potreboval použiť čas kratší než 1/8000 s.
Objektív je štandardne dodávaný so slnečnou clonou HB-55.
Technické parametre
Ohnisková vzdialenosť |
85 mm |
Svetelnosť |
f/1,4 |
Najvyššie clonové číslo |
f/16 |
Konštrukcia objektívu |
10 šošoviek/9 členov (vrátane antireflexných vrstiev Nano Crystal Coat) |
Obrazový uhol |
28˚30´ (18˚50´ na formátu Nikon DX) |
Najkratšia vzdialenosť zaostrovania |
0,85 m |
Najväčší pomer zobrazenia |
0,12× |
Počet lamiel clony |
9 (s optimalizovaným tvarom) |
Zaostrovanie |
Autofokus so zabudovaným ultrazvukovým zaostrovacím motorom a manuálne zaostrovanie |
Zaostrovacie režimy |
M/A a M |
Priemer filtrového závitu |
77 mm |
Priemer × dĺžka |
Cca 86,5 × 84 mm |
Hmotnosť |
Cca 595 g |
Oficiálny MTF graf.
Zaujímavé stránky:
http://www.nikkor.com/home.htm
http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/pdf/nikkor_lenses.pdf