Hore

Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G

Dlho čakali fanúšikovia Nikonu na tento objektív. Jedno z najčastejších želaní, čo nového by mal Nikon predstaviť, je práve portrétny objektív s vysokou svetelnosťou, ultrazvukovým zaostrovaním, nanokryštáľovými antireflexnými vrstvami a najlepšie so stabilizátorom. Až na to posledné sa priania vyplnili.

 

Priemer filtrovej obruby je 77 mm.

 

Konštrukcia

Objektív pokračuje v dizajne nastolenom poslednými svetelnými objektívmi, akými sú AF-S 50/1,4G a AF-S 24/1,4G. Objektív je robustný a pomerne veľký, veď priemer filtra je 77 mm. Mechanické spracovanie je špičkové.

Zaostrovanie je riešené bezhlučným ultrazvukovým motorčekom. Zaostrovanie je svižné a presné. Ani na jednom z testovaných fotoaparátov som nemusel nastavovať korekciu backfocus/frontfocus.

 

Priezor so stupnicou zaostrenej vzdialenosti.

 

Prepínač automatického (kombinovaného) a manuálneho zaostrovania.

 

Kovový bajonet s gumeným tesnením.

 

Manuálne zaostrovanie je riešené pohodlným širokým prstencom s akurátne dlhou dráhou. Zaostrenú vzdialenosť je možné odčítať cez priezor na vrchnej časti objektívu. Prepínanie AF/MF je tradične na bočnej strane.

Bajonet je samozrejme kovový a je vybavený aj gumeným tesnením. Písmenko "G" v označení znamená, že objektív nemá clonový prstenec a clonu je možné ovládať len z fotoaparátu.

Optická sústava pozostáva z desiatich šošoviek v deviatich skupinách. Minimalizáciu reflexov má na starosti osvedčená antireflexná úprava z nanokryštáľových vrstiev.

Clona pozostáva z deviatich lamiel s optimalizovaným tvarom clonového otvoru pre ľúbivý bokeh.

K objektívu je dodávaná bajonetová plastová clona s vnútornou matnou úpravou.

 

Clona je tvorená deviatimi lamelami.

 

Celkový pohľad na objektív, bez slnečnej clony.

 

 

Testovanie

 

Objektív som testoval na Nikonoch D300 a D3. Mohol som tak posúdiť jeho možnosti na obidvoch formátoch. Od takéhoto objektívu očakávate veľa, hlavne v portrétnej fotografii. Za vynaložené financie chcete výbornú ostrosť aj pri otvorenej clone (veď inak by ste si kúpili podstatne lacnejší AF 85/1,8D) a nádherný bokeh. Aj keď si väčšina budúcich majiteľov zadováži tento objektív pre portrétnu fotografiu, ja som ho chcel preveriť aj na iných motívoch. Všade tam, kde sa dá využiť ohnisková dĺžka 85 mm, ale aj svetelnosť F/1,4.

 

 

Nikon D300 + AF-S 85/1,4G

Testovať som začal na Nikone D300 s 12MPx snímačom CMOS veľkosti APS-C. S týmto fotoaparátom zodpovedala ohnisková dĺžka po prepočte na kinofilm 127,5 milimetrom. 

Na APS-C snímači sa prejavila výrazná pozdĺžna chromatická chyba. Touto zriedkavejšou formou aberácie trpia práve vysokosvetelné objektívy a nedá sa potlačiť v RAW konvertore. Ak by som niekomu ukázal len fotografie s touto chybou, asi by ho zachvátila hrôza. V praxi sa ale ukázalo, že ju na fotografiách zbadáte len zriedka, len pri niektorých motívoch. Na D300 som nezaznamenal viditeľnú vinetáciu. Kresba pri F/1,4 je veľmi dobrá a pri priclonení na F1,8 je výborná, zároveň tým výrazne klesá chromatická chyba. Objektív exceluje v strednom rozsahu clonových čísiel F/5,6-F/11. Či som fotografoval s odcloneným alebo pricloneným objektívom, ostrosť bola o triedu lepšia než u mojich ostatných objektívov a predčí aj vynikajúci makroobjektív AF-S 105/2,8VR.

 

 

Nikon D3 + AF-S 85/1,4G

Až na Full Frame fotoaparáte sa ukáže plný potenciál tohto objektívu. O vhodnosti tohto objektívu pre snímanie portrétov netreba pochybovať, ukázal sa ale ako mimoriadne vhodný pre snímanie architektonických detailov v exteriéri aj interiéri. Svetelnosť F/1,4 umožňuje odpichnúť od pozadia aj pomerne veľké objekty. Priclonený exceluje vo vykreslení detailov.

Oproti APS-C snímaču sa na full frame D3 znížila chromatická chyba. Zato sa objavila výrazná vinetácia pri odclonenom objektíve. Táto chyba sa dá potlačiť v RAW konvertore, či priamo vo fotoaparáte. Mne osobne nevadila, vinetáciu často pridávam v editore, hlavne na portrétoch. Pri priclonení na F/2,8 vinetácia výrazne klesá a nad F/5,6 je takmer nepozorovateľná.

V spojení s profesionálnym Full frame fotoaparátom dáva tento objektív možnosť snímať za horších svetelných podmienok, so zachovaním prirodzenej svetelnej atmosféry pri práci so stávajúcim svetlom, ale aj v kombinácii s bleskom.

 

Či som fotografoval s D300 alebo D3, objektív mal výborný prenos kontrastu a farieb. Nerozhodilo ho ani silné protisvetlo. Antireflexná úprava je skutočne účinná a s reflexami, či difúzovaním obrazu som sa nestretol. Výborná kresba aj pri plne odclonenom objektíve ma nenútila ho cloniť v situáciách, keď som chcel pracovať s minimálnou hĺbkou ostrosti. Samozrejme sa pri tom ukázala každá nepresnosť v zaostrovaní, ale to je už problém fotografa a nie objektívu.

Bokeh je u obidvoch fotoaparátov excelentný, u D3 samozrejme o trochu ,,lepší".

 

 

Galéria fotografií

 

Chromatická chyba

 

Pozdĺžna chromatická chyba sa prejavuje tým, že pred rovinou ostrosti vznikajú fialové okraje

a za rovinou zelené, najviditeľnejšie je to práve na odleskoch na vode.

Nikon D300 + AF-S 85/1,4G, ISO 200, 1/8000 s, F/1,8.

 

Chromatická chyba sa prejaví aj pri takejto dramatickej perspektíve.

Nikon D300 + AF-S 85/1,4G, ISO 160, 1/500 s, F/1,6.

 

Vinetácia

 

Nikon D3 + AF-S 85/1,4G, ISO 200, F/1,6, 1/8000 s.

 

Nikon D3 + AF-S 85/1,4G, ISO 200, F/2,8, 1/2500 s.

 

Nikon D3 + AF-S 85/1,4G, ISO 200, F/6,3, 1/500 s.

 

 

Galéria fotografií snímaná s Nikon D300 (APS-C)

 

1/1250 s, F1,4, ISO 100 1/3200 s, F1,4, ISO 100 1/2000 s, F1,4, ISO 200
1/4000 s, F1,8, ISO 250 1/60 s, F10, ISO 100 1/1000 s, F1,6, ISO 100
1/400 s, F1,6, ISO 100 1/400 s, F4,5, ISO 160 1/1250 s, F1,4, ISO 160
1/1000 s, F1,8, ISO 160 1/400 s, F2,8, ISO 160 1/100 s, F5,6, ISO 160
1/50 s, F8,0, ISO 160 1/25 s, F11, ISO 160 1/13 s, F16, ISO 160
1/320 s, F2,8, ISO 160 1/800 s, F1,4, ISO 160 1/800 s, F1,8, ISO 160
1/640 s, F1,6, ISO 160 1/320 s, F1,8, ISO 160 1/60 s, F1,4, ISO 400

1/400 s, F2,0,

ISO 400

1/8000 s, F1,4, ISO 200 1/320 s, F9,0, ISO 200
1/200 s, F1,4, ISO 200

1/800 s, F1,4,

ISO 100

1/3200 s, F3,5, ISO 100
1/4000 s, F2,0, ISO 100 1/1000 s, F1,4, ISO 100 1/2500 s, F1,4, ISO 100
1/500 s, F3,2, ISO 200 1/640 s, F4,5, ISO 200 1/1000 s, F2,5, ISO 200
1/2500 s, F1,8, ISO 200 1/200 s, F11, ISO 100 1/125 s, F10, ISO 100
1/6400 s, F1,4, ISO 200 1/1000 s, F2,2, ISO 200 1/5000 s, F1,8, ISO 200
1/250 s, F8,0, ISO 200 1/200 s, F1,8, ISO 200 1/60 s, F1,8, ISO 400
1/800 s, F1,6, ISO 100 1/2000 s, F2,2, ISO 100

1/1000 s, F1,8,

ISO 200

 

 

Galéria fotografií snímaná s Nikon D3 (Full Frame)

 

1/640 s, F2,0,

ISO 200

1/40 s, F5,6, ISO 200 1/8000 s, F1,4, ISO 200
1/1250 s, F6,3, ISO 200 1/250 s, F16, ISO 200

1/500 s, F1,4,

ISO 200

1/160 s, F2,5, ISO 200 1/3200 s, F1,4, ISO 200 1/800 s, F1,6, ISO 200
1/500 s, F8,0, ISO 200 1/1000 s, F2.2, ISO 200 1/8000 s, F2,0, ISO 200
1/8000 s, F2,5, ISO 200 1/320 s, F13, ISO 200 1/6400 s, F2,8, ISO 200

1/5000 s, F3,5,

ISO 200

1/5000 s, F1,6, ISO 200 1/800 s, F1,6, ISO 200
1/800 s, F3,2, ISO 100 1/400 s, F3,2, ISO 100 1/160 s, F1,4, ISO 100
1/1000 s, F2,2, ISO 100 1/200 s, F1,4, ISO 400 1/40 s, F1,4, ISO 400
1/800 s, F1,6, ISO 320 1/4000 s, F1,6, ISO 320

1/1000 s, F2,0,

ISO 320

1/6400 s, F2,0, ISO 320 1/50 s, F1,8, ISO 200 1/800 s, F1,6, ISO 250
1/320 s, F2,8, ISO 250 1/1000 s, F1,4, ISO 250 1/800 s, F1,4, ISO 250
1/500 s, F1,8, ISO 200 1/1000 s, F1,4, ISO 400 1/400 s, F1,4, ISO 400
1/60 s, F1,4, ISO 400 1/250 s, F1,4, ISO 400 1/200, F1,4, ISO 400

 

 

Nikon D3, zložené v Adobe Photoshop CS5 z piatich záberov snímaných z ruky. Fotografované s clonou F/10.

 

Záver

 

Najprv som si myslel, že tento objektív je vyslovene špecialista na portréty. Ukázalo sa, že je ale omnoho univerzálnejší a využiteľný aj pri snímaní zátiší, mestských zákutí, architektúry alebo krajiny. Doteraz som nemal tak ostré a prekreslené fotografie. Nadpriemerný je prenos kontrastu a farieb. Po testovaní s Nikonom D3 som bol vysmiaty od ucha k uchu. Tento objektív mi dal nové vyjadrovacie možnosti pri motívoch, ktoré som mal už x-krát nafotené.

Zaostrovanie je svižné aj keď trochu cítiť dlhší chod ostrenia, hlavne pri preostrovaní z blízka na diaľku a naopak.

Chromatická chyba, ktorú som zaznamenal na začiatku testovania, sa ukázala napokon menej rušivá, ako som sa obával, pretože sa objaví zriedkavejšie pri snímaní niektorých motívov. Celková úžitková hodnota je nadpriemerná. Profesionálny fotograf, ktorý dostane tento objektív do rúk, svoju investíciu určite neoľutuje. Odporúčam tento objektív módnym a svadobným fotografom, portrétistom, ale aj krajinkárom a fotografom architektúry.

Budúcim majiteľom zároveň odporúčam dokúpiť ND filter, pretože aj pri nastavení najnižšej citlivosti som za pekného počasia často videl na displeji "Hi", kedy ma fotoaparát upozorňoval, že by potreboval použiť čas kratší než 1/8000 s.

 

Objektív je štandardne dodávaný so slnečnou clonou HB-55.

 

 

Technické parametre

 

Ohnisková vzdialenosť

85 mm

Svetelnosť

f/1,4

Najvyššie clonové číslo

f/16

Konštrukcia objektívu

10 šošoviek/9 členov (vrátane antireflexných vrstiev Nano Crystal Coat)

Obrazový uhol

28˚30´ (18˚50´ na formátu Nikon DX)

Najkratšia vzdialenosť zaostrovania

0,85 m

Najväčší pomer zobrazenia

0,12×

Počet lamiel clony

9 (s optimalizovaným tvarom)

Zaostrovanie

Autofokus so zabudovaným ultrazvukovým zaostrovacím motorom a manuálne zaostrovanie

Zaostrovacie režimy

M/A a M

Priemer filtrového závitu

77 mm

Priemer × dĺžka

Cca 86,5 × 84 mm

Hmotnosť

Cca 595 g

 

Oficiálny MTF graf.

 

Zaujímavé stránky:

http://www.nikkor.com/home.htm

 

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/singlefocal/normal/af-s_nikkor85mmf_14g/sample.htm

 

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/pdf/nikkor_lenses.pdf

 

 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
misodk
2010-10-01 09:32:51
kombinacia s FF je skvela. na pocudovanie aj mna viac zaujali foto architektury a detailov.. mozno, keby v tych portretovkach bolo miesto izzina nejake ziena :). trosku ma prekvapila vyssia pritomnost sumu (ale prijemneho) na foto stoliciek z Eurova (iso400).
 
blasi
2010-10-01 09:33:06
fuha. Paradny objektiv. Dobry clanok a sprievodne fotky su tiez dobre.Hm, aj cena objektivu je zaujimava:)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-10-01 09:43:11
príspevok od: misodk
kombinacia s FF je skvela. na pocudovanie aj mna viac zaujali foto architektury a detailov.. mozno, keby v tych portretovkach bolo miesto izzina nejake ziena :). trosku ma prekvapila vyssia pritomnost sumu (ale prijemneho) na foto stoliciek z Eurova (iso400).
Sum som zasadne nepotlacal, aby som neskreslil rozlisenie detailov.
 
misodk
2010-10-01 09:50:17
príspevok od: Karol Srnec
Sum som zasadne nepotlacal, aby som neskreslil rozlisenie detailov.
chapem. zaujimave by bolo este porovnanie s 85/1.8 na F1.8..
 
haplo602
2010-10-01 09:57:27
tie portrety su skvele ... nadherne detaily v celej rovine ostrosti. co ma vsak zaraza je prave chromaticka chyba prejavujuca sa na kontrastnych hranach/lesklych objektoch. v niektorych pripadoch tym vyrazne trpi aj bokeh (rozostrenie svetiel).
 
IO-NR
2010-10-01 10:06:44
to je vlastnost prakticky vsetkych podobnych skiel... mna by zaujimal Canon 85/1,2L II =))
 
IceDive1
2010-10-01 10:14:44
Na niektorych fotkach je chromaticky chybu dost vidiet. Text na ephote tricku Karola77 (mimochodm iny poozer :D ) je dost ruzovkasty. Cela ta fotka je dost soft, znizoval si tam clarity alebo nejaky iny soft filter?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-10-01 10:27:52
príspevok od: IceDive1
Na niektorych fotkach je chromaticky chybu dost vidiet. Text na ephote tricku Karola77 (mimochodm iny poozer :D ) je dost ruzovkasty. Cela ta fotka je dost soft, znizoval si tam clarity alebo nejaky iny soft filter?
Fotka je snimana pri zapadajucom slnku, farebnost ani nic ine som neupravoval. Napisy na tricku nie su take oranzove, prtoze sa jedna o druhu varku, kde v tlaciarni pouzili skor tehlovu farbu.
Nevylucujem ani, ze som to uplne neudrzal aj pri kratkom case :-)
Preto je tu viac fotiek, aby sa dal urobit celkovy obraz o objektive.
 
MartinH
2010-10-01 10:51:17
jj ta CA je dost velka na take sklo,zhodou nahod vcera som sa hral akurat s 85/1,8, ta kresli brutalne a rychlost AF som vzivote nevidel vacsiu, ako je na tom tato 1,4?
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-10-01 12:12:07
pekné foto aj text:) trošku mi chýba klasické foto celej postavy s FF foťáka na čo sa práve často používa, je tu veľa foto z APS-C, pričom toto sklo zaspieva na 100% až na FF, trošku škoda...
 
IceDive1
2010-10-01 13:09:15
príspevok od: Jozef Peniak
pekné foto aj text:) trošku mi chýba klasické foto celej postavy s FF foťáka na čo sa práve často používa, je tu veľa foto z APS-C, pričom toto sklo zaspieva na 100% až na FF, trošku škoda...
Poslal som ti par fotiek na mail. Je tam aj jedna fotka celej postavy.
 
Timotej Jančár
2010-10-01 15:34:40
Vďaka za kvalitnú recenziu, nejakú 85 práve zháňam, už sa teším, kedy bude na trhu!
 
SalvadorD
2010-10-01 15:36:16
No krasne sklicko Nikon-niaci sa maju na co tesit s cenou cca 1650€ su na tom lepsie ako Canon EF 85mm f/1.2 L II USM 2000€ ale zaujimalo by ma to v praxi na fuulframe ake by boli vysledky.
 
jarosujo
2010-10-01 17:32:21
príspevok od: SalvadorD
No krasne sklicko Nikon-niaci sa maju na co tesit s cenou cca 1650€ su na tom lepsie ako Canon EF 85mm f/1.2 L II USM 2000€ ale zaujimalo by ma to v praxi na fuulframe ake by boli vysledky.
Nemozes porovnavat cenu skla s clonou f/1.2 a f/1.4. Za tych 0.2 navyse sa riadne priplaca.
 
tomatito
ocenenie redakciou 2010-10-01 19:05:39
vidim ze na kazdej druhej foto je eminemov brat :D ale to som uz kdesi pisal

a na tejto foto

http://www.ephoto.sk/pics/upload/users/admin/File/recenzie/2010/nikon85_14/NikonD300/_DSC6445.jpg

su v oboci a v oku velmi skarede artefakty..ako sa to tam dostalo? hm hm
 
Marek
2010-10-01 21:32:18
Špica sklo!Suprová recenzia!
 
SalvadorD
2010-10-02 09:34:52
príspevok od: jarosujo
Nemozes porovnavat cenu skla s clonou f/1.2 a f/1.4. Za tych 0.2 navyse sa riadne priplaca.
Ano to mi je jasne ale beriem to ze to je asi momentalne najpribuznejsie sklo ma to 85mm a urcite sa budu v testoch porovnavat,teda dufam a som na tie testy zvedavy.
 
Miro Bartánus
2010-10-03 22:27:38
A ako je na tom s rýchlosťou ostrenia? Bol by vhodný aj na šport v hale?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-10-03 23:19:11
príspevok od: Miro Bartánus
A ako je na tom s rýchlosťou ostrenia? Bol by vhodný aj na šport v hale?
Zaostrovanie bez problemov, nelisi sa od inych AF-S profi skiel, urcite nie je tak pomaly ako AF-S 50/1,4.
 
Miro Bartánus
2010-10-07 09:57:57
príspevok od: Karol Srnec
Zaostrovanie bez problemov, nelisi sa od inych AF-S profi skiel, urcite nie je tak pomaly ako AF-S 50/1,4.
Práve som si prečítal, že ´The 85/1.8D focuses more quickly.´, to ma trochu prekvapilo (http://www.kenrockwell.com/nikon/85mm-f14-afs.htm#focus), aj keď Kena moc nemusím, ale na toot som si klikol :)

Ešte raz ďakujem za odpoveď.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-10-07 10:05:54
Prave som si od Zuzulieny pozical 85/1,8 aby som si to tak pre seba porovnal. Rozdiel v rychlosti nie je, zato hluk paradny. Mma ale spravu, ze napr. predvadzaci kus Nikonu Praha je o dost pomalsi, nez ten, co sme testovali v redakcii. Mozno aj KR ma nieco z prvej varky, mozno predprodukcnu vzorku.
 
roakmorg
2013-05-15 14:52:20
Niekto z PO-KE kto ma na vyskusanie popr. predaj Nikon 85mm 1.4G alebo Sigmu 85mm 1.4 HSM? resp. poznate v PO-KE kamenny shop kde by sa dalo skusit. vdaka za odpovede
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované