Hore

Olympus M.Zuiko Digital 30/3,5 ED Macro

Za necelých 300€ ťažko nájdete iný makroobjektív, ktorý dokáže to čo tento. Jeho parametre ho však robia menej univerzálnym ako M.Zuiko 60/2,8 Macro.

Nový makroobjektív Olympus, aj keby sa tak mohlo zdať, nie je doplnený do portfólia ako lacnejšia alternatíva k M.Zuiko 60/2,8 Macro. Kdeže, zaradený je do strednej triedy PREMIUM. Jeho úlohou je poskytnúť fotografovi iné možnosti pri snímaní makra.

Olympus M.Zuiko 30/3,5 ED Macro je ekvivalentom 60 mm plnoformátového objektívu. Uhol záberu je pomerne blízky základnému objektívu. Na rozdiel od 60 mm makroobjektívu poskytuje 2-násobný uhol záberu a tomu zodpovedajúcu perspektívu. Mierka zväčšenia je dokonca lepšia ako u 60-ky.

 

Nový makroobjektív pokračuje v typickom dizajne pevných objektívov Olympus. Najviac sa podobá na M.Zuiko 25/1,8 MSC. Niekoho môže prekvapiť predná šošovka s malým priemerom, ale to je pre veľa kratších makroobjektívov typické. Ako sme u pevných objektívov M.Zuiko zvyknutí, objektív je kompaktný a ľahký, zmestí sa do vrecka.

Na objektíve nájdete jediný mechanický prvok, široký prstenec manuálneho zaostrovania. To sa však aktivuje vo fotoaparáte.

Objektív je určený pre všetky Micro 4/3 prístroje, takže okrem Olympusu sú to aj fotoaparáty Panasonic, Xiaomi a niektoré kamery. Ohnisková dĺžka objektívu je 30 mm, čo je ekvivalent 60 mm plnoformátového objektívu. Svetelnosť je F3,5. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 95 mm od roviny snímača. Mierka zväčšenia je 1,25:1, v porovnaní s plnoformátovým systémom je to ale 2,5:1.

 

Špecifikácia

Ohnisková dĺžka: 30 mm (35EQ = 60 mm)
Uhol záberu: 40°
Svetelnosť: F3,5
Clona: 7-lamelová s kruhovým otvorom
Mierka zväčšenia: 1,25:1 (35EQ = 2,5:1)
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 95 mm od roviny snímača
Optická konštrukcia: 7 členov v 6 skupinách, 1 asférický ED, jeden ED a jeden DSA
Priemer filtra: 46 mm
Rozmery: Ø57 x 60 mm
Hmotnosť: 128 gramov



Bližšie info nájdete tu.

Objektív v praxi

Zväčšenie

Začnem tým, čo je u makroobjektívu najdôležitejšie, mierka zväčšenia. Za pravý makroobjektív sa považuje ten, ktorý sníma v mierke 1:1. U plnoformátového systému, ktorý sa používa ako referenčný, to znamená že dokážete odfotiť objekt veľký 36x24 mm (veľkosť snímača) tak, aby zabral celú plochu fotografie. Micro 4/3 fotoaparáty používajú menší snímač s faktorom orezu 2x. Ak u nich použijeme objektív s mierkou zväčšenia 1:1, dostaneme výrez v mierke 2:1. Čiže oveľa detailnejšie makro. Na celé obrazové políčko zachytia objekt veľký 18x13,5 mm.

Testovaný objektív má mierku zväčšenia 1,25:1. V porovnaní s plnoformátovým riešením však dostávame mierku 2,5:1. To máme objekt veľkosti 14,4x1310,8 mm. U plnoformátovej zrkadlovky by sme museli skombinovať makroobjektív s medzikrúžkami, aby sme dosiahli rovnaké zväčšenie.

Zväčšenie je skutočne impozantné. Vždy keď som si myslel, že som na maxime, objektív mal ešte rezervu. Maximálne zväčšenie využijete málokedy.


Detail desať eurovky. Plnoformátová zrkadlovka s makroobjektívom 1:1 odfotí detail tak, ako ho vidíte celkovo na obrázku. Micro 4/3 fotoaparát s testovaným objektívom M.Zuiko 30/3,5 Macro odfotí detail vyznačený v rámčeku.


Detail 20€ bankovky.




Nadštandardné zväčšenie vynikne pri takomto motíve.

Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 95 mm, meria sa od roviny snímača. Ak odpočítate dĺžku objektívu a časť hrúbky objektívu, zistíte, že od prednej šošovky ste necelé 3 cm. Neznalým to môže pripadať ako výhoda, veď čím bližšie, tým lepšie makro. Nie je tomu tak. Pri takto krátkej vzdialenosti vyplašíte všetko živé. Pre fotenie hmyzu a drobných živočíchov je lepšie použiť objektív s väčšou ohniskovou dĺžkou, ktorý ma aj dlhšiu najkratšiu zaostrovaciu vzdialenosť. To je práca pre M.Zuiko 60/2,8 Macro, či dokonca pre teleobjektívy M.Zuiko 40-150/2,8 PRO a 300/4 PRO.

Pri veľmi krátkej zaostrovacej vzdialenosti si naviac často cloníte svetlo. Toto nie je problém len tohto objektívu, ale aj iných objektívov s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou. Mierku zväčšenia 2,5:1 nebude fotograf až tak často používať, takže poväčšine bude od fotografovaného objektu ďalej.

Zaostrovanie

Zaostrovanie je skutočne rýchle a vôbec som nemal dojem, že fotím s makroobjektívom. To ocenia začiatočníci, pre ktorých bude práca s objektívom jednoduchšia. Limitér mi vôbec nechýbal. Objektív preskočí z fotenia detailov na bežné fotenie bez zaváhania. Škoda, že objektív nemá mechanizmus pritiahnutia zaostrovacieho mechanizmu, ktorým by sa prepol do režimu manuálneho zaostrovania. Makro sa často fotí s manuálnym zaostrovaním. Ja už dlhšie riešim prepínanie do manuálu naprogramovaním tlačidla hĺbky ostrosti, ktoré by som inak ani nevyužil.

Bokeh

Svetelnosť objektívu je F3,5, čo je na pevný makroobjektív o niečo horšia hodnota. V praxi to nevadí, aj tak pri snímaní detailov cloníme. Ak vám napadlo, že by to mohol byť dobrý objektív na portréty, musím vás sklamať. Parametre objektívu sú blízke bežnému setovému objektívu a tak sú podobné aj možnosti rozostrenia pozadia. Z bokehom sa vyhráte skutočne len v makre. To z tohto objektívu robí čistého makrošpecialistu. Môžete ho samozrejme používať aj na iné motívy, také kde využijete väčšiu hĺbku ostrosti. Predsa len je to objektív kvalitnejší ako seťák.


Výraznejšie rozostrenie pozadia dosiahnete len pri fotení detailov.


Stačí poodstúpiť a schopnosť účinne rozostriť pozadie sa rýchlo vytráca.

Optická kvalita

Až na vzácne výnimky som sa nestretol so zlým makroobjektívom. I testovaný objektív patrí opticky medzi nadštandard. Kvalitu netreba riešiť, najmä nie pri cene objektívu. Nemá žiadnu takú chybu, ktorá by náročného fotografa odradila od kúpy. A tak pri rozhodovaní záleží len na úžitkových vlastnostiach objektívu. 

Čím menší snímač, tým väčšia hĺbka ostrosti , ale aj skorší nástup difrakcie. Micro 4/3 snímač dáva dvojnásobnú hĺbku ostrosti oproti plnoformátovému, pri rovnakom ekvivalente ohniskovej dĺžky a rovnakej clone. Samotný Olympus odporúča cloniť do f/8, kedy sa začne prejavovať difrakcia. Osobne niekedy používam aj vyššie clonové čísla. f/8 vo väčšine prípadov stačí, veď hĺbka ostrosti je tu rovnaká ako u porovnateľnej plnoformátovej zostavy pri clone f/16. V makrofotografii potrebujeme niekedy čo najväčšiu hĺbku ostrosti. Vtedy cloníme aj viac, ako je odporúčané. Treba nájsť hranicu, kedy je difrakcia už priveľká a výrazne znižuje obrazovú kvalitu. U testovaného objektívu bez zaváhania môžete pricloniť na f/11. Ak fotografie mierne doostríte, budete spokojní s ich kvalitou až po f/16. Najvyššiu clonu f/22 neodporúčam používať, obraz je viditeľne nekvalitnejší, ak by ste chceli tlačiť rozmernejšiu fotografiu. Pre potreby internetu sú fotografie bez problémov použiteľné.


Olympus koriguje optické chyby priamo v RAW-e, o čom vás informuje aj Lightroom.


Oficiálny MTF graf.


LED dióda môjho telefónu, ktorý som použil na presvietenie, je len pár centimetrov od šošovky.  Antireflexná úprava je výborná.

30 alebo 60 mm

Riešiť, ktorý makroobjektív je kvalitnejší nemusíte. Obidva sú výborné. Preto sa pozrime na to, ako ich parametre ovplyvňujú to, čo a ako môžete fotografovať.

V mierke zväčšenia vyhráva 30 mm makráč. To by som pri výbere však nezohľadňoval, veď rozdiel medzi 1,25:1 a 1:1 nie je veľký. Dlhšia minimálna zostrovacia vzdialenosť je väčšinou výhodou, najmä ak fotíte hmyz a drobné živočíchy. Tu je vo výhode 60 mm makroobjektív. Hrozí tu aj menšie riziko tienenia. Uhol záberu 60 mm je užší, výraznejšie rozostríte pozadie, bude menej rušivé. To oceníte aj pri fotení portrétov.


Olympus M.Zuiko 60/2,8 Macro je vhodný aj na portréty.


Pri makre umožňuje Olympus M.Zuiko 60/2,8 Macro viac sa vyhrať s hĺbkou ostrosti.

30 mm objektív je bezprostrednejší, hodí sa tam, kde potrebujete, aby na fotografii “prehovorilo” aj okolie fotografovaného objektu. Je s ním jednoduchšie fotenie, preto je vhodnejší pre začiatočníkov. Pokiaľ doménou 60 mm objektívu je príroda, 30 mm objektív je vhodnejší na produktovú fotografiu.


Objektív som využil pre fotenie produktových fotografií do recenzie Fujifilm X-T2. Svetlo od okna, fotené z ruky. Pohodlne a ľahko sa fotí produktovka s týmto objektívom.

M.Zuiko 60/2,8 Macro má limitér rozsahu zaostrovania. Je to kvôli jeho dlhšiemu ohnisku a použitiu. Je to vlastne aj portrétny objektív a krátky teleobjektív pre občasné fotenie akcie. Tu limitér skutočne využijete.

M.Zuiko 30/3,5 Macro je predovšetkým makroobjektív i keď nič nebráni využiť ho univerzálne. Má rýchlejšie zaostrovanie, nespráva sa ako iné makroobjektívy a preto tu limitér nie je nutný.

Ak je pre vás dôležitým parametrom cena, novinka vás poteší. Odporúčaná MOC je 299€, M.Zuiko 60/2,8 Macro stojí o 200€ viac.

Keď som porovnával, čo som dokázal nafotiť s každým z objektívov, je pre mňa 60-ka výrazne kreatívnejšia. Má oveľa širšie využitie, jej vlastnosti sa prejavia nielen v makre.


Výhodou limitéra na M.Zuiko 60/2,8 Macro je možnosť rýchleho prestavenia na mierku 1:1.


Krásnou ukážkou využitia kratšieho makroobjektívu sú fotografie užívateľky Iwn*, ktorá väčšinu fotografií nafotila podobným makroobjektívom a zrkadlovkou Olympus.

Záver

M.Zuiko 30/3,5 Macro je výborný makroobjektív s vynikajúcou mierkou zväčšenia. Vyznačuje sa malými rozmermi, nízkou hmotnosťou a pre makroobjektívy netypicky rýchlym zaostrovaním. Cena je priaznivá, pritom je to objektív strednej triedy, ktorú Olympus označuje ako PREMIUM. Použité sú vysokokvalitné optické prvky a 7-lamelová clona s kruhovým otvorom.

S objektívom sa veľmi dobre pracuje. To je po priaznivej cene ďalší z argumentov, prečo je vhodný pre začínajúcich makrofotografov.

S ekvivalentnou mierkou zväčšenia 2,5:1 poukazuje na výhody Micro 4/3 systému. Takéto zväčšenie na fotoaparátoch s FF a APS-C snímačom dosiahnete bežne len pri kombinácii makroobjektívu s medzikrúžkami. Lepšiu mierku zväčšenia dosahujú len špeciálne objektívy, ktoré fotia len detaily, ale nemôžete ich použiť univerzálne.

Pre kratšie makroobjektívy je typické, že zaostrujú z kratšej vzdialenosti. Pri fotení živočíchov je to nevýhodou, pretože ich vyplašíte. Širší uhol záberu zachytáva viac z pozadia, ktoré sa ťažšie izoluje. Skôr ako umelecké makrá je preto objektív vhodný pre vedecké, či forenzné použitie, kde sa na pozadie nehľadí. Výborné uplatnenie nájde v produktovej fotografii drobných predmetov, akými sú napr. šperky.

Parametre objektívu bohužiaľ nedovoľujú využiť ho aj ako portrétny objektív. Horšia svetelnosť nedovoľuje výraznejšie rozostriť pozadie. Aj z tohto dôvodu je M.Zuiko 30/3,5 Macro menej univerzálny ako M.Zuiko 60/2,8 Macro. Na druhú stranu, kto vám ponúkne kvalitné makro v mierke až 2,5:1 za necelých 300€?

Tento objektív je určený pre dve kategórie fotografov. Začiatočníka, ktorý ma hlbšie do vrecka, ale chce makro fotiť kvalitne. A skúseného fotografa, ktorý potrebuje makroobjektív presne týchto vlastností.

Tento produkt si môžete zakúpiť aj v ephotoshop.sk a podporiť tak svoj obľúbený portál ePhoto.sk. Neprehliadnite akciové ponuky!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
z80
2016-10-24 07:22:16
Pomohlo by, ak by Olympus na tento objektiv pridal integrovane LED makro svetlo, tak ako to ma Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM.
 
fatality
2016-10-24 10:14:31
príspevok od: z80
Pomohlo by, ak by Olympus na tento objektiv pridal integrovane LED makro svetlo, tak ako to ma Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM.
ani nie,ten uhol je pre kvalitne nasvietene makro takmer nepouzitelny(takisto ako makroblesky po stranach objektivu) + bodove svetlo bez rozptylenia difuzerom takisto..
 
z80
2016-10-24 13:12:55
príspevok od: fatality
ani nie,ten uhol je pre kvalitne nasvietene makro takmer nepouzitelny(takisto ako makroblesky po stranach objektivu) + bodove svetlo bez rozptylenia difuzerom takisto..
Canon ma tie LED za difuzerom na prednej strane objektivu, pricom je mozne zapinat len osvetlenie jednej strany. Pri tak kratkej vzdialenosti medzi objektom a objektivom neexistuje lepsi sposob ako osvietit fotografovany objekt.
Zazraky sa s tym samozrejme robit nedaju, na to su jednoznacne lepsie makro objektivy s dlhsim ohniskom ale napriklad na technicku a dokumentacnu makrofotografiu by integrovane osvetlenie bol velky prinos.
 
marcus_labeo
2016-10-24 13:27:22
Tiež sa stotožňujem s Karolom, že dlhší makráč by bol užitočnejší a univerzálnejší (ja svoju 100vku Macro používam viac ako portrétne sklo než ako makro), každopádne za tie prachy fotí parádne, ostatne ako väčšina makráčov.
 
fatality
2016-10-24 14:36:13
príspevok od: z80
Canon ma tie LED za difuzerom na prednej strane objektivu, pricom je mozne zapinat len osvetlenie jednej strany. Pri tak kratkej vzdialenosti medzi objektom a objektivom neexistuje lepsi sposob ako osvietit fotografovany objekt.
Zazraky sa s tym samozrejme robit nedaju, na to su jednoznacne lepsie makro objektivy s dlhsim ohniskom ale napriklad na technicku a dokumentacnu makrofotografiu by integrovane osvetlenie bol velky prinos.
suhlasim..na technicku a dokumentacnu foto je to oka..
na art foto hmyzu,kvetin a pod. vsak treba iny uhol a vacsiu difuznu plochu..
 
krispin.pucinko
2016-10-24 21:32:17
smutne ze redakcia pri m4/3 takmer uplne ignoruje Panasonic. ved aj Panasonic ma 30mm 2,8 macro podobnej cenovej kategorie. Provnavat sa mozno mohlo s nim nie so 60mm.... ale tak v Eshope ponukaju len Oly a Fuji, tak asi si musime zvyknut ze ostatne znacky treba hladat inde....
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2016-10-24 21:51:27
príspevok od: krispin.pucinko
smutne ze redakcia pri m4/3 takmer uplne ignoruje Panasonic. ved aj Panasonic ma 30mm 2,8 macro podobnej cenovej kategorie. Provnavat sa mozno mohlo s nim nie so 60mm.... ale tak v Eshope ponukaju len Oly a Fuji, tak asi si musime zvyknut ze ostatne znacky treba hladat inde....
bohuzial sa k vacsine panasonic objektivov nevieme dostat, za zazrak povazujem, ze sme na test dostali 100-400
 
Haskovec
2016-11-02 22:51:46
mám \oly60 mm a 30mm by mohl být vhodný nejen pro close-up květin, ale i pro záběry krajiny, hory apod.?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2016-11-03 08:32:28
príspevok od: Haskovec
mám \oly60 mm a 30mm by mohl být vhodný nejen pro close-up květin, ale i pro záběry krajiny, hory apod.?
Makroobjektivy su vacsinou nadpriemerne kvalitne objektivy. Az na vynimky zaostruju az po nekonecno a mozu sa preto pouzivat univerzalne, nielen na fotenie detailov. Ak vyhovuje uhol zaberu, moze sa s nimi fotit lubovolny zaner.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované