Superširokouhlý transfokátor pre fotoaparáty a videokamery M43 formátu dokazuje, že si označenie PRO plne zaslúži. Výborná ostrosť, prakticky nulové skreslenie, slušná schopnosť snímať detaily. Máme tu ale aj mínus v podobe citlivosti na bočné svetlo.
Na dôkladnejšie otestovanie tohto objektívu som čakal dlho. Olympus neodhadol záujem, ktorý vysoko prevýšil možnosti výroby a tak sa tento objektív dostáva k zákazníkom až teraz. Krátko som ho vyskúšal pred letom, ale teraz zatrónil v mojej brašni natrvalo a s fotkami z neho sa budete stretávať aj po zverejnení tejto recenzie.
Špecifikácia
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm 1:2.8 PRO je profesionálny superširokouhlý transfokátor navrhnutý pre fotoaparáty a videokamery štandardu Micro 4/3. Uhol záberu zodpovedá plnoformátovému objektívu s rozsahom 14-28 mm. Svetelnosť F2,8 je konštantná v celom rozsahu. Objektív je kompletne utesnený proti prachu a striekajúcej vode.
Olympus vytasil svoje najsilnejšie zbrane a optická konštrukcia obsahuje množstvo špeciálnych optických prvkov a ZERO antireflexné vrstvy.
Dizajn objektívu korešponduje s ostatnými z radu PRO.
Predný člen je vypuklý, chránený je pevnou slnečnou clonou. To zamedzuje použitiu štandardných filtrov.
Krytka je robustná a kvalitne vyhotovená, rada však zostáva v brašni.
Rez objektívom odhaľuje komplikovanú optickú sústavu s použitím špeciálnych prvkov.
- Ohnisková dĺžka: 7-14 mm (ekvivalent plnoformátového objektívu 14-28 mm)
- Uhol záberu: 114 - 75°
- Svetelnosť: F2,8
- Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 20 cm
- Mierka zväčšenia: 0,12x (ekvivalent plnoformátového objektívu 0,24x)
- Optická konštrukcia: 14 členov v 11 skupinách (2 asférické ED členy, 1 DSA, 2 HR, 1 ED a 3 Super ED členy)
- Antireflexná úprava: ZERO coating
- Konštrukcia clony: 7-lamelová s kruhovým otvorom
- Rozmery: Ø 78,9 mm, 105,8 mm
- Hmotnosť: 534 g
- Integrovaná slnečná clona
- Fn - funkčné tlačidlo
- Odolnosť proti prachu, vode a mrazu
- Prstenec s prepínaním AF/MF
Objektív v praxi
Objektív nie je malý a kvalitu spracovania cítiť vo zvýšenej hmotnosti. Ak ho však porovnáme s plnoformátovými objektívmi s ekvivalentnými parametrami, tak je to drobec. Vyhotovenie je rovnaké ako u skôr vyrobených objektívov radu PRO. Po mechanickej stránke niet objektívu čo vytknúť. Škoda len, že objektív má vypuklejší predný člen a pevnú slnečnú clonu. Výrobcovia sa k tejto konštrukcii uchyľujú čoraz častejšie. Asi si to vynucuje optická konštrukcia optimalizovaná pre digitálne fotoaparáty. Nám fotografom to však komplikuje používanie filtrov. Držiak štvorcových filtrov nájdete v ponuke Formatt Hitech, len samotný adaptér stojí takmer 150€.
Praktický je prstenec zaostrovania, jeho pritiahnutím k fotoaparátu prepnete objektív do manuálneho režimu. Funkčné tlačidlo, ktoré sa nachádza na boku, je programovateľné. Väčšina ho asi ponechá v štandardnom nastavení, kedy sa po jeho stlačení uzamkne zaostrená vzdialenosť.
Automatické zaostrovanie je rýchle, to je však charakteristické pre takmer všetky objektívy Olympus. Objektív nie je stabilizovaný, čo ťažšie ponesú majitelia fotoaparátov Panasonic. Ja som objektív testoval na fotoaparáte Olympus OM-D E-M5 Mark II, ktorý má vynikajúco stabilizovaný snímač. Fotografovať 1/15 s. z ruky, je v tejto kombinácii hračkou. Lenže ja som sa dostal až na použiteľnú 1/2 sekundu.
Na najširšom ohnisku 7 mm je sférické skreslenie nepatrné a netreba ho vôbec korigovať, platí to pre celý rozsah až do 14 mm. Pri clone f/2,8 je ostrosť v strede obrazu vynikajúca. V rohoch je mäkšia, po doostrení vytiahnete aj jemnejšie detaily. Takmer rovnako, ale predsa len lepšie je to aj v strede rozsahu. Na 14 mm je aj pri plnom odclonení kresba v rohoch slušná. Objektív tak nájde využitie aj na “plnú dieru”, napr. pri reportáži za horších svetelných podmienok. Doménou objektívu je však práca s väčšou hĺbkou ostrosti pri vyšších clonových číslach. Po priclonení je kresba v celej ploche výborná už od f/4. Chromatickú chybu by ste hľadali márne. Vinetácia je malá pri plne otvorenej clone.
Rovný ako pravítko v celom rozsahu ohnísk. Ideálny objektív pre fotenie architektúry.
Chromatickú chybu budete hľadať márne aj u takéhoto motívu, pri ktorom sa u iných objektívov často prejaví.
Aj keď objektív disponuje svetelnosťou F2,8, s malou hĺbkou ostrosti sa pri takto širokouhlom objektíve, naviac na 4/3 snímači, príliš nevyhráte. K výraznejšiemu rozostreniu pozadia dochádza len pri fotení blízkych detailov. Svetelnosť je preto využiteľná len z hľadiska práce v horších svetelných podmienkach.
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 20 cm od roviny snímača.
Až tu sa prejaví výrazné rozostrenie pozadia pri plne otvorenej clone.
S ohniskom 14 mm sa môžete pustiť do fotografovania detailných textúr.
Celkovo vynikajúce vlastnosti kazí len citlivosť na vznik reflexov, ktorým nezabránia ani ZERO antireflexné vrstvy a pevná slnečná clona. Vypuklý predný optický člen je na bočné svetlo citlivý. Odporúčam si pomáhať cloniť rukou. Reflexy sú však malé a pomerne ľahko sa dajú vyretušovať.
Vypuklý predný člen priťahuje pri bočnom svetle reflexy. Odporúčam pomôcť si tieniť rukou.
Plusy a mínusy
+ kvalitné spracovanie, utesnenie
+ prepínanie AF/MF prstencom
+ funkčné tlačidlo
+ výborná ostrosť
+ veľmi malá vinetácia
+ prakticky nulové sférické skreslenie
+ schopnosť snímať detaily
- pevná clona neumožňujúca používať štandardné filtre
- citlivosť na vznik reflexov pri bočnom svetle
Záver
Objektív, ktorý je takmer bez chyby. Vytknúť mu možno citlivosť na vznik reflexov a z praktického hľadiska obťažné použitie filtrov. Vďaka svetelnosti F2,8 a účinnej stabilizácie fotoaparátov Olympus nájde uplatnenie pri fotení v horších svetelných podmienkach. Najlepšie sa však cíti pri fotení krajiny a architektúry. Je poslednou časťou profesionálnej skladačky. Užívatelia kompatibilných fotoaparátov majú konečne k dispozícii profesionálne transfokátory, všetky so svetelnosťou F2,8, pokrývajúce rozsah 7-150 mm (135EQ = 14-300 mm). A všetky sú výborné. K tomu pripočítajte najsvetelnejšie rybie oko, rovnako z radu PRO a budúci rok pribudne superteleobjektív 300 mm so svetelnosťou F4.
Už dlhší čas fotografujem súčasne plnoformátovými fotoaparátmi i M43 fotoaparátmi a nedá mi nespomenúť jednu veľkú výhodu tých s menším snímačom. Nemyslím tým teraz menšie rozmery a nižšiu hmotnosť, túto výhodu všetci berieme ako samozrejmosť. Chcem upozorniť na jeden prakticky poznatok. S menším snímačom ľahšie dosahujete väčšiu hĺbku ostrosti, u testovaného superširokouhlého objektívu zvlášť. To je tiež zrejmý fakt. V praxi to ale znamená, že miesto f/16 vám stačí f/8. To je rozdiel niekoľkých EV. Tam, kde u FF DSLR musí takmer stále používať statív, u Olympusu smelo fotím z ruky. Pri reportážnom fotení nemusím tak dvíhať citlivosť. Pomáha aj účinný stabilizátor snímača. Fotografovi to veľmi zjednodušuje prácu.