Hore

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm 1:2.8 PRO

Superširokouhlý transfokátor pre fotoaparáty a videokamery M43 formátu dokazuje, že si označenie PRO plne zaslúži. Výborná ostrosť, prakticky nulové skreslenie, slušná schopnosť snímať detaily. Máme tu ale aj mínus v podobe citlivosti na bočné svetlo.

Na dôkladnejšie otestovanie tohto objektívu som čakal dlho. Olympus neodhadol záujem, ktorý vysoko prevýšil možnosti výroby a tak sa tento objektív dostáva k zákazníkom až teraz. Krátko som ho vyskúšal pred letom, ale teraz zatrónil v mojej brašni natrvalo a s fotkami z neho sa budete stretávať aj po zverejnení tejto recenzie.



Špecifikácia

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm 1:2.8 PRO je profesionálny superširokouhlý transfokátor navrhnutý pre fotoaparáty a videokamery štandardu Micro 4/3. Uhol záberu zodpovedá plnoformátovému objektívu s rozsahom 14-28 mm. Svetelnosť F2,8 je konštantná v celom rozsahu. Objektív je kompletne utesnený proti prachu a striekajúcej vode.

Olympus vytasil svoje najsilnejšie zbrane a optická konštrukcia obsahuje množstvo špeciálnych optických prvkov a ZERO antireflexné vrstvy.


Dizajn objektívu korešponduje s ostatnými z radu PRO.


Predný člen je vypuklý, chránený je pevnou slnečnou clonou. To zamedzuje použitiu štandardných filtrov.


Krytka je robustná a kvalitne vyhotovená, rada však zostáva v brašni.


Rez objektívom odhaľuje komplikovanú optickú sústavu s použitím špeciálnych prvkov.
 

  • Ohnisková dĺžka: 7-14 mm (ekvivalent plnoformátového objektívu 14-28 mm)
  • Uhol záberu: 114 - 75°
  • Svetelnosť: F2,8
  • Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 20 cm
  • Mierka zväčšenia: 0,12x (ekvivalent plnoformátového objektívu 0,24x)
  • Optická konštrukcia: 14 členov v 11 skupinách (2 asférické ED členy, 1 DSA, 2 HR, 1 ED a 3 Super ED členy)
  • Antireflexná úprava: ZERO coating
  • Konštrukcia clony: 7-lamelová s kruhovým otvorom
  • Rozmery: Ø 78,9 mm, 105,8 mm
  • Hmotnosť: 534 g
  • Integrovaná slnečná clona
  • Fn - funkčné tlačidlo
  • Odolnosť proti prachu, vode a mrazu
  • Prstenec s prepínaním AF/MF
     

www.olympus.sk

Objektív v praxi


Objektív nie je malý a kvalitu spracovania cítiť vo zvýšenej hmotnosti. Ak ho však porovnáme s plnoformátovými objektívmi s ekvivalentnými parametrami, tak je to drobec. Vyhotovenie je rovnaké ako u skôr vyrobených objektívov radu PRO. Po mechanickej stránke niet objektívu čo vytknúť. Škoda len, že objektív má vypuklejší predný člen a pevnú slnečnú clonu. Výrobcovia sa k tejto konštrukcii uchyľujú čoraz častejšie. Asi si to vynucuje optická konštrukcia optimalizovaná pre digitálne fotoaparáty. Nám fotografom to však komplikuje používanie filtrov. Držiak štvorcových filtrov nájdete v ponuke Formatt Hitech, len samotný adaptér stojí takmer 150€.

Praktický je prstenec zaostrovania, jeho pritiahnutím k fotoaparátu prepnete objektív do manuálneho režimu. Funkčné tlačidlo, ktoré sa nachádza na boku, je programovateľné. Väčšina ho asi ponechá v štandardnom nastavení, kedy sa po jeho stlačení uzamkne zaostrená vzdialenosť.

Automatické zaostrovanie je rýchle, to je však charakteristické pre takmer všetky objektívy Olympus. Objektív nie je stabilizovaný, čo ťažšie ponesú majitelia fotoaparátov Panasonic. Ja som objektív testoval na fotoaparáte Olympus OM-D E-M5 Mark II, ktorý má vynikajúco stabilizovaný snímač. Fotografovať 1/15 s. z ruky, je v tejto kombinácii hračkou. Lenže ja som sa dostal až na použiteľnú 1/2 sekundu.

Na najširšom ohnisku 7 mm je sférické skreslenie nepatrné a netreba ho vôbec korigovať, platí to pre celý rozsah až do 14 mm. Pri clone f/2,8 je ostrosť v strede obrazu vynikajúca. V rohoch je mäkšia, po doostrení vytiahnete aj jemnejšie detaily. Takmer rovnako, ale predsa len lepšie je to aj v strede rozsahu. Na 14 mm je aj pri plnom odclonení kresba v rohoch slušná. Objektív tak nájde využitie aj na “plnú dieru”, napr. pri reportáži za horších svetelných podmienok. Doménou objektívu je však práca s väčšou hĺbkou ostrosti pri vyšších clonových číslach. Po priclonení je kresba v celej ploche výborná už od f/4. Chromatickú chybu by ste hľadali márne. Vinetácia je malá pri plne otvorenej clone.


Rovný ako pravítko v celom rozsahu ohnísk. Ideálny objektív pre fotenie architektúry.


Chromatickú chybu budete hľadať márne aj u takéhoto motívu, pri ktorom sa u iných objektívov často prejaví.

Aj keď objektív disponuje svetelnosťou F2,8, s malou hĺbkou ostrosti sa pri takto širokouhlom objektíve, naviac na 4/3 snímači, príliš nevyhráte. K výraznejšiemu rozostreniu pozadia dochádza len pri fotení blízkych detailov. Svetelnosť je preto využiteľná len z hľadiska práce v horších svetelných podmienkach.


Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 20 cm od roviny snímača.
Až tu sa prejaví výrazné rozostrenie pozadia pri plne otvorenej clone.


S ohniskom 14 mm sa môžete pustiť do fotografovania detailných textúr.

Celkovo vynikajúce vlastnosti kazí len citlivosť na vznik reflexov, ktorým nezabránia ani ZERO antireflexné vrstvy a pevná slnečná clona. Vypuklý predný optický člen je na bočné svetlo citlivý. Odporúčam si pomáhať cloniť rukou. Reflexy sú však malé a pomerne ľahko sa dajú vyretušovať.


Vypuklý predný člen priťahuje pri bočnom svetle reflexy. Odporúčam pomôcť si tieniť rukou.

Plusy a mínusy

+ kvalitné spracovanie, utesnenie
+ prepínanie AF/MF prstencom
+ funkčné tlačidlo
+ výborná ostrosť
+ veľmi malá vinetácia
+ prakticky nulové sférické skreslenie
+ schopnosť snímať detaily

-  pevná clona neumožňujúca používať štandardné filtre
-  citlivosť na vznik reflexov pri bočnom svetle

Záver

Objektív, ktorý je takmer bez chyby. Vytknúť mu možno citlivosť na vznik reflexov a z praktického hľadiska obťažné použitie filtrov. Vďaka svetelnosti F2,8 a účinnej stabilizácie fotoaparátov Olympus nájde uplatnenie pri fotení v horších svetelných podmienkach. Najlepšie sa však cíti pri fotení krajiny a architektúry. Je poslednou časťou profesionálnej skladačky. Užívatelia kompatibilných fotoaparátov majú konečne k dispozícii profesionálne transfokátory, všetky so svetelnosťou F2,8, pokrývajúce rozsah 7-150 mm (135EQ = 14-300 mm). A všetky sú výborné. K tomu pripočítajte najsvetelnejšie rybie oko, rovnako z radu PRO a budúci rok pribudne superteleobjektív 300 mm so svetelnosťou F4.

Už dlhší čas fotografujem súčasne plnoformátovými fotoaparátmi i M43 fotoaparátmi a nedá mi nespomenúť jednu veľkú výhodu tých s menším snímačom. Nemyslím tým teraz menšie rozmery a nižšiu hmotnosť, túto výhodu všetci berieme ako samozrejmosť. Chcem upozorniť na jeden prakticky poznatok. S menším snímačom ľahšie dosahujete väčšiu hĺbku ostrosti, u testovaného superširokouhlého objektívu zvlášť. To je tiež zrejmý fakt. V praxi to ale znamená, že miesto f/16 vám stačí f/8. To je rozdiel niekoľkých EV. Tam, kde u FF DSLR musí takmer stále používať statív, u Olympusu smelo fotím z ruky. Pri reportážnom fotení nemusím tak dvíhať citlivosť. Pomáha aj účinný stabilizátor snímača. Fotografovi to veľmi zjednodušuje prácu.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Digital
2015-11-23 15:06:45
Viem Karol, že teraz fotíš na M5-ku a ten prístroj fotí dobre, ale nepáči sa mi, keď si výrobca nazve 4/3 systém ako profesionálny. Ten snímač jednoducho nie je profesionálny, a nemôže sa rovnať kvalite FF prístrojov, alebo strednému formátu. Je to čistý marketingový ťah. Výrobcovia zrkadloviek tiež nenazývajú APS-C stroje ako profesionálne, hoci špičkové APS-C-ko s dobrým objektívom fotí lepšie ako 4/3.
 
blahoslav J B Art
2015-11-23 15:51:26
príspevok od: Digital
Viem Karol, že teraz fotíš na M5-ku a ten prístroj fotí dobre, ale nepáči sa mi, keď si výrobca nazve 4/3 systém ako profesionálny. Ten snímač jednoducho nie je profesionálny, a nemôže sa rovnať kvalite FF prístrojov, alebo strednému formátu. Je to čistý marketingový ťah. Výrobcovia zrkadloviek tiež nenazývajú APS-C stroje ako profesionálne, hoci špičkové APS-C-ko s dobrým objektívom fotí lepšie ako 4/3.
places na nespravnom hrobe ... Karol s tym nic nespravi, musis napisat do Olympusu a Panasonicu
 
Fuser
2015-11-23 15:56:08
Digital: definuj "profesionala" ...

Za to ze niekto pouziva "stary, analogovy, maly,...atd" fotak a nie FF, tak nemoze byt "profesional"?!

Ak automechanik v praci pouziva naradie "PROXXON, TONA" a potom pride domov a pouziva obycajne CZ z 1970, tak uz nieje profesionalny automechanik?!

Pracovne naradie este NIKDY nespravilo z cloveka lepsieho fotografa, mechanika, pretekara atd ... ale to co ma v HLAVE ho odlisuje.

 
Marcel Rebro
2015-11-23 16:49:15
Oly 7-14/2.8
http://www.photozone.de/m43/961_olympus714f28pro?start=2

vs

Pana 7-14/4
http://www.photozone.de/olympus--four-thirds-lens-tests/530-pana_714_4?start=2

PS : aj v mojej brašni ostáva Panasonic
 
MagickVamp
2015-11-23 20:36:34
príspevok od: Marcel Rebro
Oly 7-14/2.8
http://www.photozone.de/m43/961_olympus714f28pro?start=2

vs

Pana 7-14/4
http://www.photozone.de/olympus--four-thirds-lens-tests/530-pana_714_4?start=2

PS : aj v mojej brašni ostáva Panasonic
Hmm dost bieda, objektiv za 1300 eur a len 3 hviezdicky za opticku kvalitu.
 
MagickVamp
2015-11-23 20:51:35
príspevok od: Fuser
Digital: definuj "profesionala" ...

Za to ze niekto pouziva "stary, analogovy, maly,...atd" fotak a nie FF, tak nemoze byt "profesional"?!

Ak automechanik v praci pouziva naradie "PROXXON, TONA" a potom pride domov a pouziva obycajne CZ z 1970, tak uz nieje profesionalny automechanik?!

Pracovne naradie este NIKDY nespravilo z cloveka lepsieho fotografa, mechanika, pretekara atd ... ale to co ma v HLAVE ho odlisuje.

Skus precitat co pisal, on nevravi ze profik nemoze fotit s 4/3 snimacom, on vravi ze ten system tazko nazvat profesionalny. Uplne odveci si zareagoval. Nikde nenapisal ze s nim nemoze fotit profik, profik moze nafotit zakazku hoc aj so strredoformatom a relaxovat moze so 4/3 a dokonca snim spravit aj foto v ramci moznych zanrov lepsie ako amater. Len nazyvat ten system profesionalny - neviem, iste je to spracovanim spicka, ale rychlostou a vystupom zatial nestiha za o polovicu lacnejsimi zrkadlovkami. Profi system? Nesedi mi to moc... Pride mi skor ako taky luxusny system na relax...
 
blahoslav J B Art
2015-11-23 21:33:13
príspevok od: MagickVamp
Skus precitat co pisal, on nevravi ze profik nemoze fotit s 4/3 snimacom, on vravi ze ten system tazko nazvat profesionalny. Uplne odveci si zareagoval. Nikde nenapisal ze s nim nemoze fotit profik, profik moze nafotit zakazku hoc aj so strredoformatom a relaxovat moze so 4/3 a dokonca snim spravit aj foto v ramci moznych zanrov lepsie ako amater. Len nazyvat ten system profesionalny - neviem, iste je to spracovanim spicka, ale rychlostou a vystupom zatial nestiha za o polovicu lacnejsimi zrkadlovkami. Profi system? Nesedi mi to moc... Pride mi skor ako taky luxusny system na relax...
schvalne si skuste precitat s Digitalom clanok este raz ... zareagovali ste obaja uplne od veci ... v clanku sa nic nepise o PRO v suvislosti so snimacmi, to ste si vycucali z prstu, alebo odkial ...
PRO je oznacenie radu Olympus objektivov
 
z80
2015-11-23 22:08:16
príspevok od: blahoslav J B Art
schvalne si skuste precitat s Digitalom clanok este raz ... zareagovali ste obaja uplne od veci ... v clanku sa nic nepise o PRO v suvislosti so snimacmi, to ste si vycucali z prstu, alebo odkial ...
PRO je oznacenie radu Olympus objektivov
Lenze ten objektiv treba v konecnom dosledku nasadit na telo s m43 snimacom, ak chces nieco odfotit. Jedine ak by oznacnie neznamenalo PROfesionalny ale PreRelaxOdporucany
 
Digital
2015-11-23 22:10:40
príspevok od: blahoslav J B Art
schvalne si skuste precitat s Digitalom clanok este raz ... zareagovali ste obaja uplne od veci ... v clanku sa nic nepise o PRO v suvislosti so snimacmi, to ste si vycucali z prstu, alebo odkial ...
PRO je oznacenie radu Olympus objektivov
Článok som prečítal dobre a keďže mám doma Full Frame, APS-C aj 4/3 Olympus OM-D môžem to porovnať. Vidím, že Karol píše o objektíve, ale Olympus označuje aj fotoaparát OM-D M1 ako "model pre náročných profesionálov". OM-D-čka sú naozaj dobré fotoaparáty a robia s 4/3 snímačom maximum, čo dnes technika dovolí, všetka česť. Keď si ale chytíš do ruky Nikon DX4 a potom OM -D M1 tak ten rozdiel cítiš a ešte nemusíš ani fotiť.
Auto s jednolitrovým motorom môžeš tunovať koľko chceš, bude dobré a pekné, ale šesťlitrový dvanásťvalec na okruhu ťažko predbehne.
A skús si dať odpoveď na otázku - ak by ťa oslovil National Geographic, že máš urobiť reportáž o Slovensku - zobral by si Full Frame, alebo 4/3?
 
anton julény
2015-11-23 22:32:58
príspevok od: Digital
Článok som prečítal dobre a keďže mám doma Full Frame, APS-C aj 4/3 Olympus OM-D môžem to porovnať. Vidím, že Karol píše o objektíve, ale Olympus označuje aj fotoaparát OM-D M1 ako "model pre náročných profesionálov". OM-D-čka sú naozaj dobré fotoaparáty a robia s 4/3 snímačom maximum, čo dnes technika dovolí, všetka česť. Keď si ale chytíš do ruky Nikon DX4 a potom OM -D M1 tak ten rozdiel cítiš a ešte nemusíš ani fotiť.
Auto s jednolitrovým motorom môžeš tunovať koľko chceš, bude dobré a pekné, ale šesťlitrový dvanásťvalec na okruhu ťažko predbehne.
A skús si dať odpoveď na otázku - ak by ťa oslovil National Geographic, že máš urobiť reportáž o Slovensku - zobral by si Full Frame, alebo 4/3?
zobral by som všetko čo mám, teda aj olympus a aj tento objektív. nehľadiac na to, že existujú ľudia, ktorí fotia olympusom a fotia aj pre NG.

poznamenám, že som nikdy nemal rád široké ohniská, ale vďaka olympusu a jeho objektívom ich mám rád.
 
blahoslav J B Art
2015-11-23 22:41:41
príspevok od: Digital
Článok som prečítal dobre a keďže mám doma Full Frame, APS-C aj 4/3 Olympus OM-D môžem to porovnať. Vidím, že Karol píše o objektíve, ale Olympus označuje aj fotoaparát OM-D M1 ako "model pre náročných profesionálov". OM-D-čka sú naozaj dobré fotoaparáty a robia s 4/3 snímačom maximum, čo dnes technika dovolí, všetka česť. Keď si ale chytíš do ruky Nikon DX4 a potom OM -D M1 tak ten rozdiel cítiš a ešte nemusíš ani fotiť.
Auto s jednolitrovým motorom môžeš tunovať koľko chceš, bude dobré a pekné, ale šesťlitrový dvanásťvalec na okruhu ťažko predbehne.
A skús si dať odpoveď na otázku - ak by ťa oslovil National Geographic, že máš urobiť reportáž o Slovensku - zobral by si Full Frame, alebo 4/3?
kedze som bol na Foto Slovakii a som pouceny, tak na reportaz urcite Fuji X100T

a to prirovnanie k motosportu ... je profi jazdec len ten, ktory zavodi na pollitroch, alebo je to aj jazdec, ktory jazdi 125-ky? ... je profi motorka len 500ccm, alebo aj 125ccm?
... odhliadnuc od toho, ze fotka je o umeni ... nie o tom byt prvy v cieli
 
blahoslav J B Art
2015-11-23 22:56:16
príspevok od: z80
Lenze ten objektiv treba v konecnom dosledku nasadit na telo s m43 snimacom, ak chces nieco odfotit. Jedine ak by oznacnie neznamenalo PROfesionalny ale PreRelaxOdporucany
http://www.mirrorlessons.com/2014/05/20/10-amazing-photographers-who-use-the-olympus-om-d-e-m1-on-the-job/
 
z80
2015-11-23 23:13:46
príspevok od: blahoslav J B Art
http://www.mirrorlessons.com/2014/05/20/10-amazing-photographers-who-use-the-olympus-om-d-e-m1-on-the-job/
Dobra fotka sa da urobit aj mobilom:
http://www.huffingtonpost.com/2015/03/31/sony-world-photography-awards_n_6976552.html
Ale je fyzikalne zakony optiky zatial stale platia.
 
blahoslav J B Art
2015-11-23 23:25:55
príspevok od: z80
Dobra fotka sa da urobit aj mobilom:
http://www.huffingtonpost.com/2015/03/31/sony-world-photography-awards_n_6976552.html
Ale je fyzikalne zakony optiky zatial stale platia.
fotoaparat je len lopata ... a darmo sa bude niekto chvalit, aku velku a profi ma lopatu, ked s nou nevie nic poriadne urobit
 
Digital
2015-11-23 23:41:04
príspevok od: blahoslav J B Art
http://www.mirrorlessons.com/2014/05/20/10-amazing-photographers-who-use-the-olympus-om-d-e-m1-on-the-job/
Je to špeciálny web, ktorý sa venuje bezzrkadlovkám, takže chápem ten pozitívny prístup k 4/3.
Asi naša polemika nemá zmysel, je to vec definície. Vedľa mojej práce v autoservise fotia poistné udalosti s kompaktom za 100 Euro a v tomto prípade je to vlastne profesionálny systém, lebo sa tým živia.
Len som chcel povedať, že kvalitatívne sú tie systémy neporovnateľné, nech si výrobca napíše čo chce. A máš pravdu, fotka je hlavne o umení, tak bojujme na tomto poli.
 
wolf3
2015-11-24 04:18:18
Tento výborný objektiv používám již několik měsíců a jsem s ním spokojen. Velmi ostrá kresba, odolné a utěsněné kovové tělo, myslím že si plně zaslouží označení PRO. Má prostě všechny vlastnosti a podává výkon profesionálního objektivu.

Pokud nepotřebuji dělat zvětšeniny velikosti plagátu, micro 4/3 bohatě stačí, na fotky 30 x 45 cm bohatě a s rezervou. Na plagáty beru FF zrcadlovku, na ostatní micro 4/3


 
MagickVamp
2015-11-24 06:57:47
príspevok od: wolf3
Tento výborný objektiv používám již několik měsíců a jsem s ním spokojen. Velmi ostrá kresba, odolné a utěsněné kovové tělo, myslím že si plně zaslouží označení PRO. Má prostě všechny vlastnosti a podává výkon profesionálního objektivu.

Pokud nepotřebuji dělat zvětšeniny velikosti plagátu, micro 4/3 bohatě stačí, na fotky 30 x 45 cm bohatě a s rezervou. Na plagáty beru FF zrcadlovku, na ostatní micro 4/3


Myslim ze tym je povedane tiez vela.
 
z80
2015-11-24 07:02:50
príspevok od: blahoslav J B Art
fotoaparat je len lopata ... a darmo sa bude niekto chvalit, aku velku a profi ma lopatu, ked s nou nevie nic poriadne urobit
To je pravda, ale na druhej strane s vacsou a kvalitnejsou lopatou urobis viac roboty ak s nou vies robit.
 
MagickVamp
2015-11-24 07:18:04
Dookola to iste opakovat...pozrite do minulosti cim ludia fotili a dokazali spravit foto, keby na technike vobec nezalezalo, jednoducho uz 20 rokov mame tie iste fotaky bez zmeny. Naco sa neustale vylepsuju cipy a ostrenie ked foto robi preca clovek? Asi ta technika na tom bude mat nejaky podiel nie? Zvysuje sancu na dobru foto v zavislosti od mnozstva svetla, velkosti snimaca, rychlosti ostrenia a celkovej ergonomie fotoaparatu. Neviem si predstavit zeby som dostal zakazku pre reklamku v dnesnej dobe a poslal im 16 Mpx foto zo 4/3 snimaca, ked su zvyknuty na vystup FF a dalej s fotkami pracuju, robia si vyrezy a podobne. Neviem si predstavit fotit svadbu so 4/3 snimacom, ked blesk je casto neziaduci a svetla casto tak zalostne malo. Neviem si predstavit sportoveho fotografa ako prejde na 4/3 system.... ano mozno nafoti za dobreho svetla nieco vonku, ale ked je svetlo horsie? A v hale?
 
MagickVamp
2015-11-24 07:50:21
4/3 system olympus je v kazdom pripade nieco co by som chcel mat vdaka jeho kompaktnosti a kvalite prevedenia (az do -10C!!!), kvalitna 5 osa stabilizacia, len viem ze by mi nedokazal pokryt vsetko. Uplne s prehladom by mi pokryl vacsinu aktivit, dovolenky, turistiku aj chatove akcie, prechadzky a podobne. Ale pri niektorych veciach by mi nestacil. Aby to pre mna malo zmysel, musel by som dat do toho 5000Eur a to je kus vela. Takze vzhlizim k nemu ako k ultimatu na relax, kedze aj tak by som ho musel obcas doplnit zrkadlovkou.
 
MagickVamp
2015-11-24 07:58:59
A k tomu 1300 Eurovemu sklu....nechapem preco ma tak drahy objektiv tak brutalnu sudkovitost http://www.photozone.de/m43/961_olympus714f28pro?start=1 ...nepozerajte upravene JPG, pozrite raw....malo by sa to dat zrejme lahko skorigovat, ale aj tak...1300 Eur a taka sudkovitost?
 
RasťoS
2015-11-24 10:43:39
Olympus E-M1 nemôže byť profi, lebo FF má lepší snímač? Tak potom FF nemôže byť profi, lebo stredoformát je lepší. No ale na šport by som si vzal hoci aj APS-C, radšej ako stredoformát. A na tú reklamu je lepších 24 Mpix. z Nikonu D5500 ako 16 Mpix. z Nikonu D4.
Tak ja už neviem...
 
MagickVamp
2015-11-24 11:32:58
príspevok od: RasťoS
Olympus E-M1 nemôže byť profi, lebo FF má lepší snímač? Tak potom FF nemôže byť profi, lebo stredoformát je lepší. No ale na šport by som si vzal hoci aj APS-C, radšej ako stredoformát. A na tú reklamu je lepších 24 Mpix. z Nikonu D5500 ako 16 Mpix. z Nikonu D4.
Tak ja už neviem...
Aj FF a stredoformaty maju svoje zameranie, to v com vynikaju, preto na nieco D4 a na nieco D810 a na nieco stredoformat. No v urcitom zanri (napr. atelierove fotenie) mozno skutocne majitel hasselbladu moze FF oznacit ako za amatersku zrkadlovku a v podstate ma pravdu v danom zanri. Ale kde sa zrkadlovka nevyrovna E-M1? Sport? Jednoznacne sam musis uznat ze tu ma zrkadlovka navrch, rychlejsie ostrenie, sledovanie objektu, citlivost ostrenia a podobne. Obdobne sme na tom ak sa bavime o wildlife. Ak fotis svadby, tiez racej siahnes po FF, nie len kvoli tomu ze vie lepsie pracovat pri slabsom svetle, ale aj pre celkovo rychlejsiu pracu s nou. Ak fotis pre reklamne agentury, ktore dalej s fotakmi pracuju a detail je pre nich dolezity a tak im dnes dat vystup zo 16Mpx 4/3 je dost smiesne...asi by sa ta spytali ci si robis srandu. Ak teda E-M1 je profi povedz zaner kde aj ked by slo o vela tak profik by si na dane fotenie racej zvolil E-M1? Snad len pri foteni africkych kmenov ktore sa udajne boja velkych fotakov.....
 
PeCh
2015-11-24 15:01:21
príspevok od: MagickVamp
Aj FF a stredoformaty maju svoje zameranie, to v com vynikaju, preto na nieco D4 a na nieco D810 a na nieco stredoformat. No v urcitom zanri (napr. atelierove fotenie) mozno skutocne majitel hasselbladu moze FF oznacit ako za amatersku zrkadlovku a v podstate ma pravdu v danom zanri. Ale kde sa zrkadlovka nevyrovna E-M1? Sport? Jednoznacne sam musis uznat ze tu ma zrkadlovka navrch, rychlejsie ostrenie, sledovanie objektu, citlivost ostrenia a podobne. Obdobne sme na tom ak sa bavime o wildlife. Ak fotis svadby, tiez racej siahnes po FF, nie len kvoli tomu ze vie lepsie pracovat pri slabsom svetle, ale aj pre celkovo rychlejsiu pracu s nou. Ak fotis pre reklamne agentury, ktore dalej s fotakmi pracuju a detail je pre nich dolezity a tak im dnes dat vystup zo 16Mpx 4/3 je dost smiesne...asi by sa ta spytali ci si robis srandu. Ak teda E-M1 je profi povedz zaner kde aj ked by slo o vela tak profik by si na dane fotenie racej zvolil E-M1? Snad len pri foteni africkych kmenov ktore sa udajne boja velkych fotakov.....
No podľa mňa je profík ten, kto sa tým živí a zároveň si vie povedať, aká technika je na daný účel vhodná a ktorou by mal zákazku zrealizovať. A je jedno, či je to MF alebo CX.

Inak videl som produktové fotky do eshopu nafotené Hasselbladom. Podľa mňa úplne zbytočne, ale beriem to tak, že fotograf buď nemal inú techniku, alebo cena bola taká vysoká, že by sa hanbil použiť lacnejšiu techniku.
 
blahoslav J B Art
2015-11-24 16:36:36
príspevok od: MagickVamp
Aj FF a stredoformaty maju svoje zameranie, to v com vynikaju, preto na nieco D4 a na nieco D810 a na nieco stredoformat. No v urcitom zanri (napr. atelierove fotenie) mozno skutocne majitel hasselbladu moze FF oznacit ako za amatersku zrkadlovku a v podstate ma pravdu v danom zanri. Ale kde sa zrkadlovka nevyrovna E-M1? Sport? Jednoznacne sam musis uznat ze tu ma zrkadlovka navrch, rychlejsie ostrenie, sledovanie objektu, citlivost ostrenia a podobne. Obdobne sme na tom ak sa bavime o wildlife. Ak fotis svadby, tiez racej siahnes po FF, nie len kvoli tomu ze vie lepsie pracovat pri slabsom svetle, ale aj pre celkovo rychlejsiu pracu s nou. Ak fotis pre reklamne agentury, ktore dalej s fotakmi pracuju a detail je pre nich dolezity a tak im dnes dat vystup zo 16Mpx 4/3 je dost smiesne...asi by sa ta spytali ci si robis srandu. Ak teda E-M1 je profi povedz zaner kde aj ked by slo o vela tak profik by si na dane fotenie racej zvolil E-M1? Snad len pri foteni africkych kmenov ktore sa udajne boja velkych fotakov.....
zda sa mi usmevne, ak sa amater zamysta, aka fotovybava by bola pre profi fotografa najlepsia

myslim, ze PeCh ti to dostatocne objasnil
 
RasťoS
2015-11-24 18:04:46
príspevok od: MagickVamp
Aj FF a stredoformaty maju svoje zameranie, to v com vynikaju, preto na nieco D4 a na nieco D810 a na nieco stredoformat. No v urcitom zanri (napr. atelierove fotenie) mozno skutocne majitel hasselbladu moze FF oznacit ako za amatersku zrkadlovku a v podstate ma pravdu v danom zanri. Ale kde sa zrkadlovka nevyrovna E-M1? Sport? Jednoznacne sam musis uznat ze tu ma zrkadlovka navrch, rychlejsie ostrenie, sledovanie objektu, citlivost ostrenia a podobne. Obdobne sme na tom ak sa bavime o wildlife. Ak fotis svadby, tiez racej siahnes po FF, nie len kvoli tomu ze vie lepsie pracovat pri slabsom svetle, ale aj pre celkovo rychlejsiu pracu s nou. Ak fotis pre reklamne agentury, ktore dalej s fotakmi pracuju a detail je pre nich dolezity a tak im dnes dat vystup zo 16Mpx 4/3 je dost smiesne...asi by sa ta spytali ci si robis srandu. Ak teda E-M1 je profi povedz zaner kde aj ked by slo o vela tak profik by si na dane fotenie racej zvolil E-M1? Snad len pri foteni africkych kmenov ktore sa udajne boja velkych fotakov.....
Ak sa pýtaš, či si myslím že E-M1 je na nejaký konkrétny žáner najvhodnejší, tak to určite nie. Vždy sa nájde foťák, ktorý je lepší. Ale to myslím nieje dôvod, aby nemohol byť označovaný ako profi. Ja teda niesom OMDčkár a niesom ani profík, ale napr. na reportáž by som sa s ním určite nebál. Aj keď nieje najlepší...
 
MagickVamp
2015-11-24 18:28:24
príspevok od: PeCh
No podľa mňa je profík ten, kto sa tým živí a zároveň si vie povedať, aká technika je na daný účel vhodná a ktorou by mal zákazku zrealizovať. A je jedno, či je to MF alebo CX.

Inak videl som produktové fotky do eshopu nafotené Hasselbladom. Podľa mňa úplne zbytočne, ale beriem to tak, že fotograf buď nemal inú techniku, alebo cena bola taká vysoká, že by sa hanbil použiť lacnejšiu techniku.
Ved to ale povedz mi na aku zakazku by si vybral tento 16Mpx 4/3 system s ostrenim akym zatial ma ak ide o vela a si si vedomy ze nie si na svete sam ale mas tu aj konkurenciu a skutocne chces to zmaknut na jednicku a nechces aby ta nieco prekvapilo? Lebo ja ked idem fotit zakazku tak dopredu myslim na limity ktore technika ma a boh vie preco ale vzdy si racej vezmem 6D ako 100D...aj ked taky Blahoslav by zobral asi prve co vidi hoc aj so setakom...lebo podla neho je to jedno...
 
MagickVamp
2015-11-24 19:48:49
príspevok od: RasťoS
Ak sa pýtaš, či si myslím že E-M1 je na nejaký konkrétny žáner najvhodnejší, tak to určite nie. Vždy sa nájde foťák, ktorý je lepší. Ale to myslím nieje dôvod, aby nemohol byť označovaný ako profi. Ja teda niesom OMDčkár a niesom ani profík, ale napr. na reportáž by som sa s ním určite nebál. Aj keď nieje najlepší...
O to presne ide, asi neexistuje profik co dolezite zakazky foti e-m1, v zanri kde mpx nie su az tak podstatne ho limituje ostrenie a v zanri kde je ostrenie menej podstatne ho zas limituju mpx alebo cip a jeho fyzikalne obmedzenia. Ak tento 16 mpx 4/3 system nazveme profi, tak potom preco nemozme aj system od nikonu j a v nazvat profi system a nic to ze ma 1 palcovy cip. Cojaviem....mne sa system olympusu velmi paci, nevidim ale potencial ako by si na seba zarobil, kdezto ff si na seba zarobi polahky. Zato olympus je luxus na relax, dokonca z neho citim dusu, nieco niektore talianske auta, aj ked nepatria do premiovej triedy, ale cloveku akosi prirastu k srdcu. Este raz zopakujem, olympus je skvely system, kvalitne spracovany, len mam pocit ze slovami profi by sa malo viac setrit.
 
anton julény
2015-11-24 21:58:25
príspevok od: MagickVamp
O to presne ide, asi neexistuje profik co dolezite zakazky foti e-m1, v zanri kde mpx nie su az tak podstatne ho limituje ostrenie a v zanri kde je ostrenie menej podstatne ho zas limituju mpx alebo cip a jeho fyzikalne obmedzenia. Ak tento 16 mpx 4/3 system nazveme profi, tak potom preco nemozme aj system od nikonu j a v nazvat profi system a nic to ze ma 1 palcovy cip. Cojaviem....mne sa system olympusu velmi paci, nevidim ale potencial ako by si na seba zarobil, kdezto ff si na seba zarobi polahky. Zato olympus je luxus na relax, dokonca z neho citim dusu, nieco niektore talianske auta, aj ked nepatria do premiovej triedy, ale cloveku akosi prirastu k srdcu. Este raz zopakujem, olympus je skvely system, kvalitne spracovany, len mam pocit ze slovami profi by sa malo viac setrit.
z tvojej predstavy by vyplývalo, že všetci čo fotia iným ako FF, alebo nespravia väčšie obrázky ako 16 mpx, vlastne sú len amatéri alebo len tak relaxujú.
 
Jozef Macák
2015-11-25 06:42:53
príspevok od: MagickVamp
A k tomu 1300 Eurovemu sklu....nechapem preco ma tak drahy objektiv tak brutalnu sudkovitost http://www.photozone.de/m43/961_olympus714f28pro?start=1 ...nepozerajte upravene JPG, pozrite raw....malo by sa to dat zrejme lahko skorigovat, ale aj tak...1300 Eur a taka sudkovitost?
no tak to je riadny sud...to uz vypada skoro ako fisheye
Karol uz v druhej vete hovori o takmer nulovom skresleni, tak teraz neviem
 
MagickVamp
2015-11-25 07:20:26
príspevok od: anton julény
z tvojej predstavy by vyplývalo, že všetci čo fotia iným ako FF, alebo nespravia väčšie obrázky ako 16 mpx, vlastne sú len amatéri alebo len tak relaxujú.
1.- Nie to vobec nevyplyva z toho co pisem. Profi sa da fotit aj s APSC cipmy, lebo na niektore zanre su lepsie ako FF. 2.- Ano ak prave fotia s APSC tak na 99 percent len realxuju, aj to treba nie? Az raz svadobni alebo sportovi alebo atelierovi fotografi predaju zrkadlovky, lebo im uplne vystaci "profesionalny" 4/3 system od olympusu tak to co som povedal prehodnotim ale s tym co olympus momentalne ma sa to urcite nestane
 
MagickVamp
2015-11-25 07:21:13
príspevok od: Jozef Macák
no tak to je riadny sud...to uz vypada skoro ako fisheye
Karol uz v druhej vete hovori o takmer nulovom skresleni, tak teraz neviem
jj takmer 0 skreslenie na JPG, tam zapracuju algoritmy fotacika...ale raw....to je uz bieda..
 
calven
2015-11-25 08:35:02
Ale no tak - jeden nemenovaný expert na všetko, ktorý tu síce nechodí ale má tu brata, vyhlásil, že v skutočnosti to, že objektív má šialené skreslenia a všetky potom vyrovná procesor foťáku, tak to je vlastne výhoda...
 
blahoslav J B Art
2015-11-25 08:54:41
príspevok od: MagickVamp
1.- Nie to vobec nevyplyva z toho co pisem. Profi sa da fotit aj s APSC cipmy, lebo na niektore zanre su lepsie ako FF. 2.- Ano ak prave fotia s APSC tak na 99 percent len realxuju, aj to treba nie? Az raz svadobni alebo sportovi alebo atelierovi fotografi predaju zrkadlovky, lebo im uplne vystaci "profesionalny" 4/3 system od olympusu tak to co som povedal prehodnotim ale s tym co olympus momentalne ma sa to urcite nestane
minule som bol na fotoakcii s prednaskami a workshopmi ... na jednej s Vojtechom Hurychom, profesionalnym svadobnym fotografom (fotenim sa zivy ... http://cz.jinykafe.com/) s nazvom ''Svatební příběh'' ... takmer polovicku casu sa posluchacske otazky krutili okolo techniky, ako pes okolo svojho chvosta ... zvlast nemohli prekusnut informaciu, ked povedal, ze predal svoju FF vybavu a svadby foti fotakmi APS-C (Fuji X) ... az sa mi chcelo zakricat na celu salu ... 'Ludia, co vam J B ?' ... aj samotny Vojta nabadal, ze by sa uz konecne rad dostal aj k teme Svadobnemu pribehu ... ako z fotiek vystavat pribeh, ako na svetlo, ako na kompoziciu, ako komunikovat so svadobcanmi, ako dostat do fotiek emocie ...

podobne pri dalsich prednaskach ... drviva vacsina otazok posluchacov bola k pouzitej fototechnike ......... ludom vazne J B !
 
Jozef Macák
2015-11-25 09:10:52
príspevok od: MagickVamp
jj takmer 0 skreslenie na JPG, tam zapracuju algoritmy fotacika...ale raw....to je uz bieda..
v recenzii: "Na najširšom ohnisku 7 mm je sférické skreslenie nepatrné a netreba ho vôbec korigovať, platí to pre celý rozsah až do 14 mm"
Podla mna hovori o RAW...
 
PeCh
2015-11-25 09:40:44
príspevok od: MagickVamp
Ved to ale povedz mi na aku zakazku by si vybral tento 16Mpx 4/3 system s ostrenim akym zatial ma ak ide o vela a si si vedomy ze nie si na svete sam ale mas tu aj konkurenciu a skutocne chces to zmaknut na jednicku a nechces aby ta nieco prekvapilo? Lebo ja ked idem fotit zakazku tak dopredu myslim na limity ktore technika ma a boh vie preco ale vzdy si racej vezmem 6D ako 100D...aj ked taky Blahoslav by zobral asi prve co vidi hoc aj so setakom...lebo podla neho je to jedno...
Na úvod, nepokladám sa za profi fotografa, lebo nefotím za peniaze. Mal som aj FF (Canon 5DM2) a nemôžem dopustiť na jej výstup. Keď aj spätne pozerám fotky, tak jednoducho krása. Napriek tomu 5DM2 nemala vhodný AF pre šport a podobné žánre. Keby som s ňou mal ten šport fotiť, tak by som ju zobral ale trápil by som sa a mal by som kopec odpadu. K nej som mal APS-C Canon 550D a Sony NEX 5N. Na oba tiež nedám dopustiť. Už len staručká 550D mala niektoré veci lepšie ako 5DM2, v iných zase zaostávala. A keď som bol na dovolenke, tak väčšinou som používal 5N ako 5DM2. Výstupom v ničom nezaostala. A tak som sa rozhodol, že ja osobne pre neprofesionálne používanie FF nepotrebujem a 5DM2 som napriek výbornému výstupu predal aj s väčšinou skiel. Teraz mám Sony NEX 5N a Fuji EX-2 plus stále kopec skla k tomu. S Fuji som fotil koncert, fotil som i svadbu (ako hosť) a môžem povedať, že obe zvládla, aj keď pri tej svadbe ma trochu trápil AF, ale zvládnuť sa to dalo. Poznám aj profi svadobných fotografov, čo prešli z FF na APS-C a sú spokojní aj oni aj ich klienti. Dokonca som videl prípady, keď svadobný fotograf prešiel na OMD.

No a na čo by som si vybral aký fotoaparát? Tak na šport by to naozaj m4/3 nebolo. Tam by som volil 7DM2. Na produktovú fotografiu by som zase bral skôr m4/3. Podobne na krajinku, pokiaľ nie je mojim zámerom tlačiť billboard. Do ateliéru by som dnes tiež veľmi nešiel s FF ale skôr s CSC a bolo by mi jedno, či m4/3 alebo APS-C. FF by mi tu jednoducho nič nepridalo, skôr na dosiahnutie želanej hĺbky ostrosti by som musel viacej svietiť. Ateliérovú fotku modelky, čo som robil s EX-2 by som si trúfol dať na titulku módneho časopisu priamo bez úprav rovno s JPEGu, 16 Mpx by v tomto prípade nebol problém (16 Mpx = A3@300 DPI). Samozrejme viem si predstaviť, že niektoré redakcie by s princípu nezobrali fotku pokiaľ by nebola urobená Hasselbladom, holt ale tam nesiaham . Na druhej strane to neznamená, že na tieto žánre nemôžem použiť FF. Môžem a výstup bude stále výborný, len ich nepokladám za jediný možný systém. A na reportáž v zlom svetle tam by som si stále radšej zobral FF. Väčšina však nemá 3 systémy ale len jeden, max dva a tak si vyberie, to čo mu vyhovuje pre jeho žánre a ak sa náhodou pritrafí iný žáner, tak buď to zvládne nafotiť aj s tým, čo má (prípadne sa pri tom potrápi) alebo profík kriticky zhodnotí, že na to nemá vhodnú techniku a zákazku buď odmietne alebo si požičia vhodnú techniku.

Navyše technika ide tak dopredu, že myslím že aj sám viež, že keby si nemal FF a mal kompakt RX100 alebo G7X, tak nepríklad produktové foto na eshop by si s ním zvládol nafotiť v dostatočnej kvalite. No na šport by si ho asi nebral ani ako hobby.
 
MagickVamp
2015-11-25 10:48:09
príspevok od: PeCh
Na úvod, nepokladám sa za profi fotografa, lebo nefotím za peniaze. Mal som aj FF (Canon 5DM2) a nemôžem dopustiť na jej výstup. Keď aj spätne pozerám fotky, tak jednoducho krása. Napriek tomu 5DM2 nemala vhodný AF pre šport a podobné žánre. Keby som s ňou mal ten šport fotiť, tak by som ju zobral ale trápil by som sa a mal by som kopec odpadu. K nej som mal APS-C Canon 550D a Sony NEX 5N. Na oba tiež nedám dopustiť. Už len staručká 550D mala niektoré veci lepšie ako 5DM2, v iných zase zaostávala. A keď som bol na dovolenke, tak väčšinou som používal 5N ako 5DM2. Výstupom v ničom nezaostala. A tak som sa rozhodol, že ja osobne pre neprofesionálne používanie FF nepotrebujem a 5DM2 som napriek výbornému výstupu predal aj s väčšinou skiel. Teraz mám Sony NEX 5N a Fuji EX-2 plus stále kopec skla k tomu. S Fuji som fotil koncert, fotil som i svadbu (ako hosť) a môžem povedať, že obe zvládla, aj keď pri tej svadbe ma trochu trápil AF, ale zvládnuť sa to dalo. Poznám aj profi svadobných fotografov, čo prešli z FF na APS-C a sú spokojní aj oni aj ich klienti. Dokonca som videl prípady, keď svadobný fotograf prešiel na OMD.

No a na čo by som si vybral aký fotoaparát? Tak na šport by to naozaj m4/3 nebolo. Tam by som volil 7DM2. Na produktovú fotografiu by som zase bral skôr m4/3. Podobne na krajinku, pokiaľ nie je mojim zámerom tlačiť billboard. Do ateliéru by som dnes tiež veľmi nešiel s FF ale skôr s CSC a bolo by mi jedno, či m4/3 alebo APS-C. FF by mi tu jednoducho nič nepridalo, skôr na dosiahnutie želanej hĺbky ostrosti by som musel viacej svietiť. Ateliérovú fotku modelky, čo som robil s EX-2 by som si trúfol dať na titulku módneho časopisu priamo bez úprav rovno s JPEGu, 16 Mpx by v tomto prípade nebol problém (16 Mpx = A3@300 DPI). Samozrejme viem si predstaviť, že niektoré redakcie by s princípu nezobrali fotku pokiaľ by nebola urobená Hasselbladom, holt ale tam nesiaham . Na druhej strane to neznamená, že na tieto žánre nemôžem použiť FF. Môžem a výstup bude stále výborný, len ich nepokladám za jediný možný systém. A na reportáž v zlom svetle tam by som si stále radšej zobral FF. Väčšina však nemá 3 systémy ale len jeden, max dva a tak si vyberie, to čo mu vyhovuje pre jeho žánre a ak sa náhodou pritrafí iný žáner, tak buď to zvládne nafotiť aj s tým, čo má (prípadne sa pri tom potrápi) alebo profík kriticky zhodnotí, že na to nemá vhodnú techniku a zákazku buď odmietne alebo si požičia vhodnú techniku.

Navyše technika ide tak dopredu, že myslím že aj sám viež, že keby si nemal FF a mal kompakt RX100 alebo G7X, tak nepríklad produktové foto na eshop by si s ním zvládol nafotiť v dostatočnej kvalite. No na šport by si ho asi nebral ani ako hobby.
Presne ako pises, technika ide dopredu. Ked vysiel 5D mark II tak Nikon este nemal ziaden fullframe napriklad, ale par mesiacov na to vydal D3x, ktory bol na sport urcite lepsi. Dlhodobo panovalo ze Nikon je skor na sport a Canon pre pekne podanie farieb skor do atelieru. Takze aj v tej dobe si zvolit atelierovy 5D mark II na sport by nebolo mudre. Co mal olympus v roku 2008? Vies tazko to takto historicky zrovnavat, moja prva zrkadlovka bola NIkon D80 a ak by som podla nej zrovnaval dnesne fotaky tak by som ti povedal ze zrkadlovky su v celku na nic, ked kompakty RX100 ci G7x fotia ovela lepsie asi po vsetkych strankach. V tej dobe boli nizsie naroky, bolo normalne ze ked je malo svetla musi byt blesk, bolo normalne ze fotka sa da tlacit do urcitych rozmerov, ze vyrez pri dalsom spracovani uz nemoze byt nejaky extremny a podobne. No a dnes su poziadavky ovela vyssie, ked prides na svadbu tak bezne par svadobcanov sa venuje aj foteniu a ked vidis ze prisiel fotograf s Canonom 600D a setakom, tak si povies ach jaj...bud sa budeme kvoli blesku vseci lesknut jak psie gule, alebo to bude zasumene ci ploche. Ano odrazom blesku sa aspon par chyb da skorigovat, ale nikdy to nie je take ako bez blesku, navyse niekde sa puzit ani neda a casto je to neprijemne.

Doteraz si pametam na svadbu ked prisiel kameraman s nejakou vykopavkou a vzdy ked ludia sa zacali bavit a sli na parket, on sa rozbehol k zapinacom svetla a doslova sterilne vysvietil celu miestnost vratane parketu a zacal tocit...aky to malo nasledok? Ludia sa znechutene vratili k stolom, baby si uvedomili ze im asi steka mejkap, chlapov to prebralo tiez...toto spravil asi 3 krat az sme ho poslali do pecka...vrchol bolo ked chcel tento asi 50 rocny pan rozsvietit diskoteku pri unose nevesty lebo on tam nema dost svetla.....a co tym chcem povedat? ze mozno 10 rokov dozadu by to bola samozrejmost ze musi mat vsetko sterilne vysvietene a je to bud alebo...ale v dnesnej dobe??? No ver ze nik kto s nim mal skusenost ho uz nezavola, takze ani nebude musiet odmietat nic....

A to iste plati o wildlife, o foteni sportu, o foteni zakazok pre stredne ci vacsie agentury, oni si mozu vyberat! Prva otazka agenturi, ktoru som dostal bola, aky mate fotoaparat. Ja mam 6D a bolo to take ltt a presiel som len vdaka nizsej cene. Ale viem ze dnes ked su uz 36 a viac megapixlove fotaky je len otazka casu ked dakto pride s technikou, ktorej vystup im da vacsie moznosti na postproces, preto netrpezlivo cakam na 6D mark II a dufam ze bude mat aspon tych 28 mpx ako pisu na rumoroch a pekny "husty" cip. Kvalitnejsie vyssie ISO mi tiez pomoze, nebudem musiet sa az tolko trapit zo stativom a zavadzat a stracat cas. Takze ak by som predal vybavu Canon, tak ano mozem si kupit O-Em1 a par kvalitnych objektivov...a krasne si uzit prechadzky a dovolenky...ale uplne by som stratil dych s konkurenciou. Ale uznavam ze moze stacit na niektore zanre, ako fotenie do eshopu pre kamaratku (btw aj z toho fotenia sa casto daju foto na plagat do predajne), fotenie svadby pre kamosku co nechce vela platit a normalne by jej stacil aj mobil a podobne. Myslim ze clovek co sa tym zivi chce mat taku techniku aby musel odmietnut co najmenej dobre platenych zakazok....respektive chce fotit aj druhy krat..
 
MagickVamp
2015-11-25 10:49:40
príspevok od: Jozef Macák
v recenzii: "Na najširšom ohnisku 7 mm je sférické skreslenie nepatrné a netreba ho vôbec korigovať, platí to pre celý rozsah až do 14 mm"
Podla mna hovori o RAW...
No neviem, na to by mal asi Karol zareagovat, lebo ak vravi o RAW tak je divne ze jeho test a test na photozone sa tak rozchadza.
 
MagickVamp
2015-11-25 10:57:10
príspevok od: PeCh
Na úvod, nepokladám sa za profi fotografa, lebo nefotím za peniaze. Mal som aj FF (Canon 5DM2) a nemôžem dopustiť na jej výstup. Keď aj spätne pozerám fotky, tak jednoducho krása. Napriek tomu 5DM2 nemala vhodný AF pre šport a podobné žánre. Keby som s ňou mal ten šport fotiť, tak by som ju zobral ale trápil by som sa a mal by som kopec odpadu. K nej som mal APS-C Canon 550D a Sony NEX 5N. Na oba tiež nedám dopustiť. Už len staručká 550D mala niektoré veci lepšie ako 5DM2, v iných zase zaostávala. A keď som bol na dovolenke, tak väčšinou som používal 5N ako 5DM2. Výstupom v ničom nezaostala. A tak som sa rozhodol, že ja osobne pre neprofesionálne používanie FF nepotrebujem a 5DM2 som napriek výbornému výstupu predal aj s väčšinou skiel. Teraz mám Sony NEX 5N a Fuji EX-2 plus stále kopec skla k tomu. S Fuji som fotil koncert, fotil som i svadbu (ako hosť) a môžem povedať, že obe zvládla, aj keď pri tej svadbe ma trochu trápil AF, ale zvládnuť sa to dalo. Poznám aj profi svadobných fotografov, čo prešli z FF na APS-C a sú spokojní aj oni aj ich klienti. Dokonca som videl prípady, keď svadobný fotograf prešiel na OMD.

No a na čo by som si vybral aký fotoaparát? Tak na šport by to naozaj m4/3 nebolo. Tam by som volil 7DM2. Na produktovú fotografiu by som zase bral skôr m4/3. Podobne na krajinku, pokiaľ nie je mojim zámerom tlačiť billboard. Do ateliéru by som dnes tiež veľmi nešiel s FF ale skôr s CSC a bolo by mi jedno, či m4/3 alebo APS-C. FF by mi tu jednoducho nič nepridalo, skôr na dosiahnutie želanej hĺbky ostrosti by som musel viacej svietiť. Ateliérovú fotku modelky, čo som robil s EX-2 by som si trúfol dať na titulku módneho časopisu priamo bez úprav rovno s JPEGu, 16 Mpx by v tomto prípade nebol problém (16 Mpx = A3@300 DPI). Samozrejme viem si predstaviť, že niektoré redakcie by s princípu nezobrali fotku pokiaľ by nebola urobená Hasselbladom, holt ale tam nesiaham . Na druhej strane to neznamená, že na tieto žánre nemôžem použiť FF. Môžem a výstup bude stále výborný, len ich nepokladám za jediný možný systém. A na reportáž v zlom svetle tam by som si stále radšej zobral FF. Väčšina však nemá 3 systémy ale len jeden, max dva a tak si vyberie, to čo mu vyhovuje pre jeho žánre a ak sa náhodou pritrafí iný žáner, tak buď to zvládne nafotiť aj s tým, čo má (prípadne sa pri tom potrápi) alebo profík kriticky zhodnotí, že na to nemá vhodnú techniku a zákazku buď odmietne alebo si požičia vhodnú techniku.

Navyše technika ide tak dopredu, že myslím že aj sám viež, že keby si nemal FF a mal kompakt RX100 alebo G7X, tak nepríklad produktové foto na eshop by si s ním zvládol nafotiť v dostatočnej kvalite. No na šport by si ho asi nebral ani ako hobby.
a este jedna otazka, preco sa podla rovnakej logiky nemoze oznacit napriklad Nikon V za profi system? Ak by cip dosahoval kvalit RX100 III a spravili by k nemu par kvalitnejsich skiel? Mohol by sa oznacit za profi system? Ako by mal byt definovany profi system? Kto je profesional? Je to niekto kto sa niecim zivi, respektive je na nieco odbornik. Je v niecom "odbornik" system olympus? Oki tak nie, pouzivaju ho profesionali pri praci? Tych profikov ak su tak je asi ako bielych vran... skus opisat co by mal splnat profi system podla teba, ake atributy a preco Nikon V nesplna, respektive splna tiez.
 
MagickVamp
2015-11-25 11:14:20
príspevok od: blahoslav J B Art
minule som bol na fotoakcii s prednaskami a workshopmi ... na jednej s Vojtechom Hurychom, profesionalnym svadobnym fotografom (fotenim sa zivy ... http://cz.jinykafe.com/) s nazvom ''Svatební příběh'' ... takmer polovicku casu sa posluchacske otazky krutili okolo techniky, ako pes okolo svojho chvosta ... zvlast nemohli prekusnut informaciu, ked povedal, ze predal svoju FF vybavu a svadby foti fotakmi APS-C (Fuji X) ... az sa mi chcelo zakricat na celu salu ... 'Ludia, co vam J B ?' ... aj samotny Vojta nabadal, ze by sa uz konecne rad dostal aj k teme Svadobnemu pribehu ... ako z fotiek vystavat pribeh, ako na svetlo, ako na kompoziciu, ako komunikovat so svadobcanmi, ako dostat do fotiek emocie ...

podobne pri dalsich prednaskach ... drviva vacsina otazok posluchacov bola k pouzitej fototechnike ......... ludom vazne J B !
Odpisal som na PECH, v podstate je to aj reakcia na to co si pisal ty. Naroky na techniku sa zvysuju vo vsetkych oblastiach. Ak by si si pred 15 rokmi kupil 200 konovy benzin ani by ta mozno netrapilo ze ma priemernu spotrebu 20 litrov, navyse dnes len priemernou maximalku a zrychlenim, v dnesnej dobe by si sa chytil za hlavu a argumenty ze nie je dolezite aky mas motor, ale aky si jazdec by ti prisli trosku odveci....aj ked by mal dotycny samozrejme pravdu... s tym sa musis zmierit.....lebo profik dokaze aj z mala vycarovat vela....ale z vela vycaruje este viac.... skus sa zamysliet sam, preco vlastne sa ta technika zdokonaluje neustale ked vsetko sa dalo aj s tou technikou s pred 20 rokov? Ide o to asi...ako sa to dalo a co vsetko sa dalo a kde boli limity nie? Ludia sa snazia posuvat limity, no uznavam ze zvlast ti zadubenejsi v starsej generacii uz na nove veci nestihaju, poznam ludi co ani na pc nepresli...ved aj bez pc sa pocitalo a riadilo...a su rovnako najebany ako ty ked im niekto povie ale s pocitacom by ste to mali rychlejsie a presnejsie....
 
wolf3
2015-11-25 11:14:21
Na photozone museli testovat nějaký zmetek objektiv, protože když srovnávám fotky z toho mého a fotky z toho testovaného tak ten můj má mnohem lepší kresbu a to v celé ploše až do rohů snímku.

Byl jsen z toho překvapený jak mizerné fotky publikují v tom testu, může to být i záměr, kdo tomu trochu rozumí a přičichl k publikování podobných testů a k čemu a komu to slouží, asi tuší......
 
blahoslav J B Art
2015-11-25 11:25:03
www.photozone.de je nemecka stranka ...
a Nemci su znami odrbavaci ...
teraz idu zmenit reklamnu kampan ...
z Das Auto na Das Podvod
 
RasťoS
2015-11-25 12:21:55
príspevok od: MagickVamp
a este jedna otazka, preco sa podla rovnakej logiky nemoze oznacit napriklad Nikon V za profi system? Ak by cip dosahoval kvalit RX100 III a spravili by k nemu par kvalitnejsich skiel? Mohol by sa oznacit za profi system? Ako by mal byt definovany profi system? Kto je profesional? Je to niekto kto sa niecim zivi, respektive je na nieco odbornik. Je v niecom "odbornik" system olympus? Oki tak nie, pouzivaju ho profesionali pri praci? Tych profikov ak su tak je asi ako bielych vran... skus opisat co by mal splnat profi system podla teba, ake atributy a preco Nikon V nesplna, respektive splna tiez.
Vyskúšal si napr. E-M1 s nejakým kvalitným sklom? Skúsil si to zaostrovanie, ktoré hodnotíš? To, čo je a čo nieje profi. nikto presne neurčil a nieje to ani potrebné. Každý si vyberie podľa parametrov a výkonu, čo uzná za vhodné. Tu máš kôli predstave 2 foťáky, o ktorých nikto nepochybuje, že sú profi. a ten nikon, čo by som mechcel, ani na rodinné foto. Jasné, ja viem že tie dva sú rýchlejšie, ale bavíme sa o výstupe... (kľudne tam daj aj 1600 ISO)
http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=daylight&attr13_0=nikon_d4&attr13_1=oly_em10ii&attr13_2=canon_eos7dii&attr13_3=nikon_v3&attr15_0=raw&attr15_1=raw&attr15_2=raw&attr15_3=raw&attr16_0=100&attr16_1=200&attr16_2=100&attr16_3=160&attr171_1=off&normalization=full&widget=1&x=0.34981975150297967&y=-0.08791829941447603
 
MagickVamp
2015-11-25 12:22:11
príspevok od: wolf3
Na photozone museli testovat nějaký zmetek objektiv, protože když srovnávám fotky z toho mého a fotky z toho testovaného tak ten můj má mnohem lepší kresbu a to v celé ploše až do rohů snímku.

Byl jsen z toho překvapený jak mizerné fotky publikují v tom testu, může to být i záměr, kdo tomu trochu rozumí a přičichl k publikování podobných testů a k čemu a komu to slouží, asi tuší......
Rozpravas o raw alebo jpg?
 
MagickVamp
2015-11-25 13:05:52
príspevok od: RasťoS
Vyskúšal si napr. E-M1 s nejakým kvalitným sklom? Skúsil si to zaostrovanie, ktoré hodnotíš? To, čo je a čo nieje profi. nikto presne neurčil a nieje to ani potrebné. Každý si vyberie podľa parametrov a výkonu, čo uzná za vhodné. Tu máš kôli predstave 2 foťáky, o ktorých nikto nepochybuje, že sú profi. a ten nikon, čo by som mechcel, ani na rodinné foto. Jasné, ja viem že tie dva sú rýchlejšie, ale bavíme sa o výstupe... (kľudne tam daj aj 1600 ISO)
http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=daylight&attr13_0=nikon_d4&attr13_1=oly_em10ii&attr13_2=canon_eos7dii&attr13_3=nikon_v3&attr15_0=raw&attr15_1=raw&attr15_2=raw&attr15_3=raw&attr16_0=100&attr16_1=200&attr16_2=100&attr16_3=160&attr171_1=off&normalization=full&widget=1&x=0.34981975150297967&y=-0.08791829941447603
Nie neskusal som, nemam to kde vyskusat, takze mi stacili recenzie a referencie tych co to maju. Ergo ostrenie je fajn, udajne lepsie ako FUJI a lepsie ako bolo v minulosti, ale zrkadlovka je na tom stale lepsie. Co sa tyka sportu a wildlife tak na to jednoducho vraj nie je urceny. Z dovodu obmedzenych financii sa preto musim spolahnut na tieto info.

Mno do vyberu si vybral dva profi fotaky a rozhodol si sa porovnat ich vystup s O-EM1 a Nikonom V3. Ok tak porovnam teda ich vystup (ak ti ide len o vystup tak si nemusel davat do zrovnania drahu D4 a 7D mark II, mohol si dat kludne Nikon D600 a 6D ako FF a ako zastupcu APSC a DX si mohol dat Nikon D3300 a canon 100D

Ok tak pozeram na tvoj zrovnavaci vyber a co mam vidiet? (Na akciach sa dnes uz bezne pouzva aj ISO6400, dal si len 1600 ale oki) D4 jednoznacne najmensi sum, je to koli FF snimacu a zaroven nizkym rozlisenim snimaca. (asi vies ze cim ma cip vacsiu velkost a mensie rozlisenie tym je sum mensi a teda je to casto aj dilema kolko mpx cip spravit, aby bolo dost mpx a zaroven aby velmi nesumel) Takze D4 vystup + ostrenie idealny fotak na akcie a sportove podujatia. 7D mark II so svojim bitelnym telom je zamerany hlavne na outdoor sporty kde je teda dost svetla a wildlife, ano z tohto zrovnania sa zda ze vystup je podobny olympusu, no treba brat do uvahy ze 7D mark II ma 20Mpx (preto 16Mpx FUJI s APSC cipom sumi menej ako bezne APSC) a detailov bude mat 7D mark II viac. Verdikt ma byt teda co? Ze olympus na 16Mpx sumi podobne ako 7D mark II na 20 Mpx? Fajn takze ked vystup olympusu porovnavas so sportovou triedou, takze v tomto zanri myslis ze ma olympus na to sa presadit? Ostrenim dorovnava 7D mark II? Blizi sa mu? Vies fotak nie je len vystup ale aj ostrenie (7D mark II, 65 bodov vsetko krizoveho typu, citlive az -3EV) a celkova rychlost fotaka. Snad sa teraz zacneme lepsie chapat...takze olympus ako celok kde zaradit? Sport? Wildlife?Akcie? Atelier? No jedine z toho celeho vychadza atelier, ale zas ked fotis v atelieri ocakava sa ze foto by sa mohli dat aj tlacit vo velkych rozmeroch, nie su na to nahodou ovela vhodnejsie ine fotaky?

Takze otazka, ktory zaner olympus zastupi ako profik, teda ze nebudes musiet povedat tuto zakazku nedam a nebudes mat ziadnu konkurencnu nevyhodu? Takze nebudes nicim limitovany ako dnes bezna konkurencia?
 
MagickVamp
2015-11-25 13:09:47
"nicim limitovany ako dnes bezna konkurencia" - myslim to tak, ze nebudes o nic viac limitovany ako dnes bezna konkurencia, kde ide o ISO, tak ISOM, kde o DR tak DR, kde o Mpx tak MPx a kde o rychlost ostrenia tak rychlostou ostrenia, kde aj o citlivost ostrenia tak aj citlivostou ostrenia.
 
Paulie
2015-11-25 15:56:01
Veď to je jasné každému, že Olympusom sa šport fotiť nedá.
http://www.robtrnka.com/brian-lopes-trip-2014/
http://www.robtrnka.com/3-5-2015-kraslickej-zavod/
http://www.robtrnka.com/29-5-2015/

Niekto fotí, iný zas iba kecá... a kecá... a kecá... a aj tak dokopy nič nepovie.
 
calven
2015-11-25 16:11:46
Hĺbka ostrosti od vidím do nevidím - to sa potom ľahko ostrí aj polaroidom... Tieto fotky vôbec nehovoria o tom, či sa s m4/3 dá alebo nedá fotiť šport.
 
blahoslav J B Art
2015-11-25 16:14:18
príspevok od: Paulie
Veď to je jasné každému, že Olympusom sa šport fotiť nedá.
http://www.robtrnka.com/brian-lopes-trip-2014/
http://www.robtrnka.com/3-5-2015-kraslickej-zavod/
http://www.robtrnka.com/29-5-2015/

Niekto fotí, iný zas iba kecá... a kecá... a kecá... a aj tak dokopy nič nepovie.
upgradovany Stancok mark III
 
Paulie
2015-11-25 17:00:09
príspevok od: calven
Hĺbka ostrosti od vidím do nevidím - to sa potom ľahko ostrí aj polaroidom... Tieto fotky vôbec nehovoria o tom, či sa s m4/3 dá alebo nedá fotiť šport.
Ale iste. Všetci čakáme na teba a magicvampa, že nám to ukážete, ako sa fotí šport ozajstnou zrkadlovkou od neolympusu.
 
calven
2015-11-25 17:01:48
príspevok od: Paulie
Ale iste. Všetci čakáme na teba a magicvampa, že nám to ukážete, ako sa fotí šport ozajstnou zrkadlovkou od neolympusu.
Došli argumenty a ide sa na osobné útoky?
 
RasťoS
2015-11-25 17:15:35
príspevok od: calven
Hĺbka ostrosti od vidím do nevidím - to sa potom ľahko ostrí aj polaroidom... Tieto fotky vôbec nehovoria o tom, či sa s m4/3 dá alebo nedá fotiť šport.
Práve naopak. Teoretizovanie o tom nič nehovorí, na rozdiel od týchto fotiek .
 
calven
2015-11-25 17:20:57
príspevok od: RasťoS
Práve naopak. Teoretizovanie o tom nič nehovorí, na rozdiel od týchto fotiek .
Je veľmi zaujímavé, že o teoretizovaní hovoríš práve v súvislosti so mnou Ale ok, internet znesie všetko. Niekedy chvalabohu, niekedy bohužiaľ, niekedy chvalabohu že bohužiaľ a niekedy bohužiaľ, že chvalabohu.
Teda ak tu nafotím šport iPhonom (lebo aj to sa dá - znalý nalinkujú chlapa čo nafotil iPhonom olympiádu), tak na foto serveri prehlásime že iPhone nástroj vhodný na fotenie športu?
 
calven
2015-11-25 17:33:22
Aby bolo jasné - tieto žabomyšie vojny sú mi dosť u prdele. Nech si každý fotí s čím chce, čo chce. Ale nech nikto nepodsúva osobné dojmy ako fakt. O tom, čo je na čo vhodné a na čo sa aká vec používa, jasné hovorí voľný trh. A teda osobne nemôžem povedať, že by som videl kvantá športových fotografov s m4/3. Vlastne som za tých 6 rokov čo šport fotím nestretol ani jedného (nerátajúc ľudí za páskami - ale tam tiež stretnem CSC len jemne častejšie ako zriedkavo). To už skôr narazím na Pentax ako na Olympus.
 
RasťoS
2015-11-25 17:45:48
príspevok od: MagickVamp
Nie neskusal som, nemam to kde vyskusat, takze mi stacili recenzie a referencie tych co to maju. Ergo ostrenie je fajn, udajne lepsie ako FUJI a lepsie ako bolo v minulosti, ale zrkadlovka je na tom stale lepsie. Co sa tyka sportu a wildlife tak na to jednoducho vraj nie je urceny. Z dovodu obmedzenych financii sa preto musim spolahnut na tieto info.

Mno do vyberu si vybral dva profi fotaky a rozhodol si sa porovnat ich vystup s O-EM1 a Nikonom V3. Ok tak porovnam teda ich vystup (ak ti ide len o vystup tak si nemusel davat do zrovnania drahu D4 a 7D mark II, mohol si dat kludne Nikon D600 a 6D ako FF a ako zastupcu APSC a DX si mohol dat Nikon D3300 a canon 100D

Ok tak pozeram na tvoj zrovnavaci vyber a co mam vidiet? (Na akciach sa dnes uz bezne pouzva aj ISO6400, dal si len 1600 ale oki) D4 jednoznacne najmensi sum, je to koli FF snimacu a zaroven nizkym rozlisenim snimaca. (asi vies ze cim ma cip vacsiu velkost a mensie rozlisenie tym je sum mensi a teda je to casto aj dilema kolko mpx cip spravit, aby bolo dost mpx a zaroven aby velmi nesumel) Takze D4 vystup + ostrenie idealny fotak na akcie a sportove podujatia. 7D mark II so svojim bitelnym telom je zamerany hlavne na outdoor sporty kde je teda dost svetla a wildlife, ano z tohto zrovnania sa zda ze vystup je podobny olympusu, no treba brat do uvahy ze 7D mark II ma 20Mpx (preto 16Mpx FUJI s APSC cipom sumi menej ako bezne APSC) a detailov bude mat 7D mark II viac. Verdikt ma byt teda co? Ze olympus na 16Mpx sumi podobne ako 7D mark II na 20 Mpx? Fajn takze ked vystup olympusu porovnavas so sportovou triedou, takze v tomto zanri myslis ze ma olympus na to sa presadit? Ostrenim dorovnava 7D mark II? Blizi sa mu? Vies fotak nie je len vystup ale aj ostrenie (7D mark II, 65 bodov vsetko krizoveho typu, citlive az -3EV) a celkova rychlost fotaka. Snad sa teraz zacneme lepsie chapat...takze olympus ako celok kde zaradit? Sport? Wildlife?Akcie? Atelier? No jedine z toho celeho vychadza atelier, ale zas ked fotis v atelieri ocakava sa ze foto by sa mohli dat aj tlacit vo velkych rozmeroch, nie su na to nahodou ovela vhodnejsie ine fotaky?

Takze otazka, ktory zaner olympus zastupi ako profik, teda ze nebudes musiet povedat tuto zakazku nedam a nebudes mat ziadnu konkurencnu nevyhodu? Takze nebudes nicim limitovany ako dnes bezna konkurencia?
Ja ťa práve celkom chápem, len mám odlyšný názor . Máš pocit, že Olympus si nezaslúži označenie profi. a ja ti vravím, že by si ho mal aspoň vyskúšať keď už ti stojí za takéto úvahy. Navyše na niektoré otázky som ti už odpovedal. Otázka neznie, či má konkurencia parametrovo lepší foťák, ale čo s tým tvojím dokážeš ty. Ja sa wild. venujem, aj keď v rámci obmedzených možností, ale potrebu superrýchleho ostrenia nepociťujem. Keď pozriem nejakú dobrú stránku s wild., tak na 90% fotiek postačuje bežné zaostrovanie, 5% sú fotky, kde ho využiješ a na zvyšných 5% ti nebude stačiť ani 1DX, tam už je to skôr o náhode.
Ja mám E-M1 vyskúšanú a keď vyjde ten 4/300, tak ti ho kľudne odporučím aj na wild. Ano FF je lepší, no ale kúp si a vláč 4/600 .
 
RasťoS
2015-11-25 17:57:01
príspevok od: calven
Je veľmi zaujímavé, že o teoretizovaní hovoríš práve v súvislosti so mnou Ale ok, internet znesie všetko. Niekedy chvalabohu, niekedy bohužiaľ, niekedy chvalabohu že bohužiaľ a niekedy bohužiaľ, že chvalabohu.
Teda ak tu nafotím šport iPhonom (lebo aj to sa dá - znalý nalinkujú chlapa čo nafotil iPhonom olympiádu), tak na foto serveri prehlásime že iPhone nástroj vhodný na fotenie športu?
Neviem, prečo si si to vzal práve na seba . Celé táto diskusia vrátane mojich príspevkov je bezvýznamné teoretizovanie a ja na tom nevidím nič zlé, veď na to tu tá možnosť je. Akurát som poznamenal, že ak ma niečo presvedčí, tak sú to práve fotky. Veď tie sú ešte stále pre mnohých fotografov dôležité.
 
MagickVamp
2015-11-25 18:09:28
Nechapem preco to tu niektori tak strasne prezivate, miesto argumentov zacnu utoky. to si dam potom vzdy na mesiac pauzu od komentovania, lebo Blahoslav sleduje vsetky clanky o technike len aby mohol pisat ze technika je nepodstatna a nechape preco o clankoch o technike sa bavi o technike, doslova ho to vzdy rozhodi. Ja neviem tak sa pod clankami o technike bavme o zenach....

Dalsieho rozhodi preco nefotime, no fotime, rano si privstanem a idem vychod slnka fotit, ked idem s prace tak si zas idem obcas zapad slnka odfotit, no jak stiham, modelky na TFP aby som sa mal na kom ucit, je vsetko BA a zapad, tak co teraz ...a ked som v praci, alebo je uz tma...no co mam fotit, nechce sa mi, idem pozriet co je tu nove A momente zdrb co nefotim...no boha bol som v praci nemohol som Mna fotenie nezivi, ale si snim pekne privyrobim.

No dobre zas som dakomu stupil na otlak...takze ok OLYMPUS je PROFI system a verim ze v blizkej dobe nim bude fotit tolko profikov ako inymi profi fotakmi v rovnakych cenovych kategoriach. A kaslem nato, mne je to v podstate jedno, bral som to len ako diskusiu a snazil som sa bez urazania vysvetlit preco to PROFI system nie je. Ale oki beriem...je to profi system, sice stale mi nik nevysvetlil co z neho robi profi system, ale ano ide o kvalitne spracovany fotak s krasny retro stylom, takze musi byt asi profi.
 
Jozef Macák
2015-11-25 18:19:43
príspevok od: wolf3
Na photozone museli testovat nějaký zmetek objektiv, protože když srovnávám fotky z toho mého a fotky z toho testovaného tak ten můj má mnohem lepší kresbu a to v celé ploše až do rohů snímku.

Byl jsen z toho překvapený jak mizerné fotky publikují v tom testu, může to být i záměr, kdo tomu trochu rozumí a přičichl k publikování podobných testů a k čemu a komu to slouží, asi tuší......
ale joj...jedna menej pochvalna recenzia a hned konspiracie vybalujes.... Pozri si ine recenzie top olympusov na photozone, vseobecne dostavaju vyborne hodnotenia.
Ale teda spat k tomu skresleniu...kuk sem napriklad:
https://www.camerastuffreview.com/olympus-lens-review/review-olympus-7-14-mm-f-2-8
sekcia "distortion" potvrdzuje zisenia photozone.
Prejdi kurzorom nad obrazkom z kostola a uvidis rozdiel medzi "surovou" a korigovanou fotkou. Vcelku rozdiel, ze?

"In Lightroom, in Photoshop and with in-camera jpg files, all distortion is corrected without you having any influence over it. Move your mouse over the illustration below for the difference between an ORF file opened in Lightroom or Photoshop and a RAW converter that does not apply any corrections. It would not surprise me if all camera brands do this within a few years. The correction is done very well, so that you do not have trouble with distortion at any focal distance."

len tak mimochodom, pamatate sa na jeden blog kde za podobne korekcie bol objektiv od zeissa zvozeny pod ciernu zem?
 
MagickVamp
2015-11-25 18:30:44
príspevok od: RasťoS
Ja ťa práve celkom chápem, len mám odlyšný názor . Máš pocit, že Olympus si nezaslúži označenie profi. a ja ti vravím, že by si ho mal aspoň vyskúšať keď už ti stojí za takéto úvahy. Navyše na niektoré otázky som ti už odpovedal. Otázka neznie, či má konkurencia parametrovo lepší foťák, ale čo s tým tvojím dokážeš ty. Ja sa wild. venujem, aj keď v rámci obmedzených možností, ale potrebu superrýchleho ostrenia nepociťujem. Keď pozriem nejakú dobrú stránku s wild., tak na 90% fotiek postačuje bežné zaostrovanie, 5% sú fotky, kde ho využiješ a na zvyšných 5% ti nebude stačiť ani 1DX, tam už je to skôr o náhode.
Ja mám E-M1 vyskúšanú a keď vyjde ten 4/300, tak ti ho kľudne odporučím aj na wild. Ano FF je lepší, no ale kúp si a vláč 4/600 .
Ok beriem. Olympus je tak drahy system, ze si nemozem dovolit mat aj Canon aj Olympus, cenovo su si rovnocenne. Len Canon mi vie aj dobre zarobit a Olympus by bola len cista radost. No wildlife ti pokryje len z casti, lebo staci ze zajdes dolesa a zrazu mas na dlhsich ohniskach ISO 3200 az 12 800. Mat viac prachov tak mam urcite aj tento system, respektive keby si na seba vedel zarobit tak do toho investujem, len jak koukam tak koukam, keby som to kupil vysvetlit by som to vedel len srdcom..
 
blahoslav J B Art
2015-11-25 19:27:05
príspevok od: MagickVamp
Nechapem preco to tu niektori tak strasne prezivate, miesto argumentov zacnu utoky. to si dam potom vzdy na mesiac pauzu od komentovania, lebo Blahoslav sleduje vsetky clanky o technike len aby mohol pisat ze technika je nepodstatna a nechape preco o clankoch o technike sa bavi o technike, doslova ho to vzdy rozhodi. Ja neviem tak sa pod clankami o technike bavme o zenach....

Dalsieho rozhodi preco nefotime, no fotime, rano si privstanem a idem vychod slnka fotit, ked idem s prace tak si zas idem obcas zapad slnka odfotit, no jak stiham, modelky na TFP aby som sa mal na kom ucit, je vsetko BA a zapad, tak co teraz ...a ked som v praci, alebo je uz tma...no co mam fotit, nechce sa mi, idem pozriet co je tu nove A momente zdrb co nefotim...no boha bol som v praci nemohol som Mna fotenie nezivi, ale si snim pekne privyrobim.

No dobre zas som dakomu stupil na otlak...takze ok OLYMPUS je PROFI system a verim ze v blizkej dobe nim bude fotit tolko profikov ako inymi profi fotakmi v rovnakych cenovych kategoriach. A kaslem nato, mne je to v podstate jedno, bral som to len ako diskusiu a snazil som sa bez urazania vysvetlit preco to PROFI system nie je. Ale oki beriem...je to profi system, sice stale mi nik nevysvetlil co z neho robi profi system, ale ano ide o kvalitne spracovany fotak s krasny retro stylom, takze musi byt asi profi.
madzik, madzik, pozri si zaciatok diskusie a zistis, ze prvi, ktori zacali pisat od veci, si ty a digital, ked ste bud clanok pozorne necitali, alebo nepochopili pisanemu textu ... 7 z 10 fototechnofilov doporucuje menej pisat a viac citat
 
MagickVamp
2015-11-25 19:43:43
príspevok od: blahoslav J B Art
madzik, madzik, pozri si zaciatok diskusie a zistis, ze prvi, ktori zacali pisat od veci, si ty a digital, ked ste bud clanok pozorne necitali, alebo nepochopili pisanemu textu ... 7 z 10 fototechnofilov doporucuje menej pisat a viac citat
Ked myslis
 
calven
2015-11-25 22:24:43
príspevok od: RasťoS
Neviem, prečo si si to vzal práve na seba . Celé táto diskusia vrátane mojich príspevkov je bezvýznamné teoretizovanie a ja na tom nevidím nič zlé, veď na to tu tá možnosť je. Akurát som poznamenal, že ak ma niečo presvedčí, tak sú to práve fotky. Veď tie sú ešte stále pre mnohých fotografov dôležité.
Čo ja viem. Možno preto, že si reagoval na mňa...
 
blahoslav J B Art
2015-11-25 22:47:28
príspevok od: calven
Aby bolo jasné - tieto žabomyšie vojny sú mi dosť u prdele. Nech si každý fotí s čím chce, čo chce. Ale nech nikto nepodsúva osobné dojmy ako fakt. O tom, čo je na čo vhodné a na čo sa aká vec používa, jasné hovorí voľný trh. A teda osobne nemôžem povedať, že by som videl kvantá športových fotografov s m4/3. Vlastne som za tých 6 rokov čo šport fotím nestretol ani jedného (nerátajúc ľudí za páskami - ale tam tiež stretnem CSC len jemne častejšie ako zriedkavo). To už skôr narazím na Pentax ako na Olympus.
je to OK, vsak my ta ani neberieme ako nejaky etalon, ktory ked nieco vidi, tak to existuje a ked nieco nevidi, tak to neexistuje
 
wolf3
2015-11-26 04:41:39
príspevok od: Jozef Macák
ale joj...jedna menej pochvalna recenzia a hned konspiracie vybalujes.... Pozri si ine recenzie top olympusov na photozone, vseobecne dostavaju vyborne hodnotenia.
Ale teda spat k tomu skresleniu...kuk sem napriklad:
https://www.camerastuffreview.com/olympus-lens-review/review-olympus-7-14-mm-f-2-8
sekcia "distortion" potvrdzuje zisenia photozone.
Prejdi kurzorom nad obrazkom z kostola a uvidis rozdiel medzi "surovou" a korigovanou fotkou. Vcelku rozdiel, ze?

"In Lightroom, in Photoshop and with in-camera jpg files, all distortion is corrected without you having any influence over it. Move your mouse over the illustration below for the difference between an ORF file opened in Lightroom or Photoshop and a RAW converter that does not apply any corrections. It would not surprise me if all camera brands do this within a few years. The correction is done very well, so that you do not have trouble with distortion at any focal distance."

len tak mimochodom, pamatate sa na jeden blog kde za podobne korekcie bol objektiv od zeissa zvozeny pod ciernu zem?
Na rozdíl od tebe s tímto objektivem fotím už pátý měsíc a opakuji že má velmi ostrou kresbu i na plnou díru ve středu obrazu, po zaclonění na 5,6-8 je kresba výborná až do okrajů snímku.

V testu na photozone jsou fotky, které mají mizernou kresbu - nesrovnatelně horší než ty moje.
Z toho vyvozuji, že testovali nějaký zmetek objektiv nebo je to možná i záměrně. Všiml jsem si už ve více případech že hodnocení některých objektivů v podobných recenzích se rozchází s realitou.
A zde je právě důležitá diskuze, kde mohou recenzi potvrdit nebo zpochybnit ti, kteří mají s daným objektivem zkušenost. A já potvrzuji tuto recenzi Karola Srnce jako správnou a důvěryhodnou, narozdíl od recenze na photozone, která se mi moc nepozdává.

Když se podíváš třeba sem na tento snímek

https://www.magezinepublishing.com/equipment/images/equipment/MZUIKO-DIGITAL-ED-714mm-f28-PRO-5727/highres/Olympus7-14mm_003_1436254871.jpg z tohoto testu

https://www.ephotozine.com/article/olympus-m-zuiko-digital-ed-7-14mm-f-2-8-pro-review-27761

který je na clonu f 6,3 při ohnisku 7, tak je snad jasné, že se jedná o špičkové sklo, ostrá kresba až do rohu. A porovnej si tenhle snímek s těmi na photozone-docela rozdíl, nemyslíš?

Jistě je zde více těch co mají s tímto objektivem osobní zkušenost a na jejich názor jsem velmi zvědavý. Jejich příspěvek podložený osobní zkušeností bude mít nějaku váhu-vše ostatní jsou jen dohady .........


 
Jozef Macák
2015-11-26 05:19:48
príspevok od: wolf3
Na rozdíl od tebe s tímto objektivem fotím už pátý měsíc a opakuji že má velmi ostrou kresbu i na plnou díru ve středu obrazu, po zaclonění na 5,6-8 je kresba výborná až do okrajů snímku.

V testu na photozone jsou fotky, které mají mizernou kresbu - nesrovnatelně horší než ty moje.
Z toho vyvozuji, že testovali nějaký zmetek objektiv nebo je to možná i záměrně. Všiml jsem si už ve více případech že hodnocení některých objektivů v podobných recenzích se rozchází s realitou.
A zde je právě důležitá diskuze, kde mohou recenzi potvrdit nebo zpochybnit ti, kteří mají s daným objektivem zkušenost. A já potvrzuji tuto recenzi Karola Srnce jako správnou a důvěryhodnou, narozdíl od recenze na photozone, která se mi moc nepozdává.

Když se podíváš třeba sem na tento snímek

https://www.magezinepublishing.com/equipment/images/equipment/MZUIKO-DIGITAL-ED-714mm-f28-PRO-5727/highres/Olympus7-14mm_003_1436254871.jpg z tohoto testu

https://www.ephotozine.com/article/olympus-m-zuiko-digital-ed-7-14mm-f-2-8-pro-review-27761

který je na clonu f 6,3 při ohnisku 7, tak je snad jasné, že se jedná o špičkové sklo, ostrá kresba až do rohu. A porovnej si tenhle snímek s těmi na photozone-docela rozdíl, nemyslíš?

Jistě je zde více těch co mají s tímto objektivem osobní zkušenost a na jejich názor jsem velmi zvědavý. Jejich příspěvek podložený osobní zkušeností bude mít nějaku váhu-vše ostatní jsou jen dohady .........


A kde tu kto diskutuje o ostrosti? Spochybnil som ju niekde? Ja hovorim o sferickom skresleni(takisto aj vamp) ako reakcia na Karolove slova o nulovom skresleni. Co sem pleties ostrost?
Dal som priklad z inej recenzie kde je silne sfericke skreslenie nazorne zdokumentovane.
Dokonca aj v dalsej recenzii ktoru pripajas ty (ephotozine) je nutnost korekcie skreslenia zdokumentovana:
"Distortion is well corrected in camera, but without corrections applied, Imatest detected 1.73% barrel distortion at 7mm which reduces to 0.61% at 14mm"
 
wolf3
2015-11-26 06:08:51
Já o voze, ty o koze

Tedy přejdeme k e sférickému zkreslení, které Karel označil za nulové. Mám za to, že je posuzoval v JPG kde je téměř nulové. Mohu potvrdit. Sférické zkreslení v RAW se musí zkorigovat, to snad není takový problém.

Zeptej se na to ale přímo Karla, určitě ti podá patřičné vysvětlení.
 
MagickVamp
2015-11-26 07:40:37
príspevok od: wolf3
Já o voze, ty o koze

Tedy přejdeme k e sférickému zkreslení, které Karel označil za nulové. Mám za to, že je posuzoval v JPG kde je téměř nulové. Mohu potvrdit. Sférické zkreslení v RAW se musí zkorigovat, to snad není takový problém.

Zeptej se na to ale přímo Karla, určitě ti podá patřičné vysvětlení.
Pre sikovneho grafika je malo veci problem skorigovat. No foto posielas obcas aj menej sikovnym grafikom a musi byt otravne kazdemu vysvetlovat ze sice je tam brutalna sudkovistost v tom RAW, ale ze to sa da lahko spravit, zacne to zniet ako take vyhovorky, zvlast pre cloveka co sa do fotenia moc nevyzna. Mas dizajnerov a ti obcas s rawom extra dobre robit nevedia a za fakt minimalnu komplikaciu ich zivota ta uz fotit nezavolaju, dnes uz je z coho vyberat a kvalitna fototechnika je samozrejmost. To na margo toho ze sa to da lahko skorigovat.

Ale otazka skor je, preco sa to u tak draheho PRO objektivu vobec musi korigovat.
 
Jozef Macák
2015-11-26 09:20:33
príspevok od: wolf3
Já o voze, ty o koze

Tedy přejdeme k e sférickému zkreslení, které Karel označil za nulové. Mám za to, že je posuzoval v JPG kde je téměř nulové. Mohu potvrdit. Sférické zkreslení v RAW se musí zkorigovat, to snad není takový problém.

Zeptej se na to ale přímo Karla, určitě ti podá patřičné vysvětlení.
v poho, stava sa

Karol je velky nepriatel korekcii sferickeho skreslenia a hlavne u takto drahych objektivov. Bola tu jedna krizova vyprava proti objektivu od zeissa (podobne drahy ako tento oly) u ktoreho bolo podobne treba upravovat skreslenie. A na tu (tak trosku zaskodnicky ) teraz narazam. Tazko povedat ci Karol cita diskusie, jeho vyjadrenie by sa urcite hodilo.
 
PeCh
2015-11-26 11:30:51
príspevok od: MagickVamp
a este jedna otazka, preco sa podla rovnakej logiky nemoze oznacit napriklad Nikon V za profi system? Ak by cip dosahoval kvalit RX100 III a spravili by k nemu par kvalitnejsich skiel? Mohol by sa oznacit za profi system? Ako by mal byt definovany profi system? Kto je profesional? Je to niekto kto sa niecim zivi, respektive je na nieco odbornik. Je v niecom "odbornik" system olympus? Oki tak nie, pouzivaju ho profesionali pri praci? Tych profikov ak su tak je asi ako bielych vran... skus opisat co by mal splnat profi system podla teba, ake atributy a preco Nikon V nesplna, respektive splna tiez.
Dá sa, prečo nie. Je to len záležitosť Nikonu, či sa tak rozhodne. Označenie Olympusu "PRO" je len marketingová nálepka rovnako ako "L" u Canonu a má úplne rovnaký význam. Má totiž označovať tie Olympus objektívy/tovar, ktorí Olympus pokladá za najlepší v danej kategórii (v rámci ich výrobkov). Nič viac, nič menej. Nehovorí o tom, že to musia používať profíci, nehovorí ani o tom, že je opticky perfektný. A ak sa rozhodne Nikon podobne značiť vybrané CX objektívy, je to jeho voľba, no nemyslím si, že tak urobí lebo celkovo sa stavia k CSC dosť macošsky. Nemôže otvorene priznať (podobne ako Canon), že éra DSLR sa blíži ku koncu a nákup DSLR z dlhodobého hľadiska nemusí byť perspektívny - čo vôbec nemusí byť pravda, lebo pokojne môže ísť cestou Sony, prípadne zachovať bajonet, použiť jednoduchú redukciu... - skôr sa len nemôže rozhodnúť pre správnu stratégiu, prípadne vyčkáva, kým CSC pokoria DSLR aj v oblasti športu. Celé je to len o marketingu a o vnímaní fototechniky väčšinou fotografov.
 
anton julény
2015-11-26 15:02:40
príspevok od: MagickVamp
Ok beriem. Olympus je tak drahy system, ze si nemozem dovolit mat aj Canon aj Olympus, cenovo su si rovnocenne. Len Canon mi vie aj dobre zarobit a Olympus by bola len cista radost. No wildlife ti pokryje len z casti, lebo staci ze zajdes dolesa a zrazu mas na dlhsich ohniskach ISO 3200 az 12 800. Mat viac prachov tak mam urcite aj tento system, respektive keby si na seba vedel zarobit tak do toho investujem, len jak koukam tak koukam, keby som to kupil vysvetlit by som to vedel len srdcom..
sú to rozhodnutia samotných výrobcov a je na nás, či ich v rozvoji podporíme alebo nie. a takisto je to naše rozhodnutie. tieto rozhodnutia sú od seba nezávislé.

tie širokouhlé objektívy som si objednal hneď, ako sa objavila informácia, že sa predávajú, tak isto to spravím aj s novým teleobjektívom. v zásade mi je úplne jedno, aké majú optické chyby, lebo k nim nie ekvivalent (napr. svetelnosť, ohnisko a pod.).

a len malá poznámka: niektoré agentúry majú určené pravidlá pre svojich fotografov - a do týchto pravidiel sa zmestia určite aj fotoaparáty, ktoré označujeme ako amatérske. ty určite také články ako "Prvý seriózny fotoaparát pre začínajúceho fotografa s ambíciami" nečítaš, ale myslím, že Karol vystihol jednu črtu, ktorá sa ťa, ale mnohých z nás týka.
 
Fuser
2015-11-26 16:40:42
Vytazom sa stava:
MagickVamp: ma tu 22 zo 70 prispevkov, z textu sa da spravit kniha. Obsah knihy - nemam rad Olympus.

Nikto nechce pocut, ze JEHO fotak je "zly" alebo "horsi" , nieje vsetko o technických parametroch, ktore niesu az, tak rozdielne pri NOVYCH fotakoch M4/3, APC, FF - ovsem ak niesi technofil.

Ak chces dnes spravit NEOKUKANU a skvelu fotku musis ist do extrémov, kde moze byt vlhko, prach, zima, alebo lozit po skalach, nebezpecne meste casti, atd ... a tu viac vyhovuje OM-D.

Iny výrobcovia maju ine prednosti a ak ma niekto stredoformat, tak FF podla neho budu pouzivat amatéri, ktory nevedia co je dobra fotka.



 
MagickVamp
2015-11-26 17:46:20
príspevok od: Fuser
Vytazom sa stava:
MagickVamp: ma tu 22 zo 70 prispevkov, z textu sa da spravit kniha. Obsah knihy - nemam rad Olympus.

Nikto nechce pocut, ze JEHO fotak je "zly" alebo "horsi" , nieje vsetko o technických parametroch, ktore niesu az, tak rozdielne pri NOVYCH fotakoch M4/3, APC, FF - ovsem ak niesi technofil.

Ak chces dnes spravit NEOKUKANU a skvelu fotku musis ist do extrémov, kde moze byt vlhko, prach, zima, alebo lozit po skalach, nebezpecne meste casti, atd ... a tu viac vyhovuje OM-D.

Iny výrobcovia maju ine prednosti a ak ma niekto stredoformat, tak FF podla neho budu pouzivat amatéri, ktory nevedia co je dobra fotka.



Vidis, keby si lepsie citali co pise Digital a neodpisal si mu tak strasne od veci a nepouzil tak odveci argumenty, tak tu nemam ani jeden. ,-) Ja vzdy akosi pozabudnem ze niektori ludia to beru strasne citovo a nedokazu sa o technike bavit odtazito, ze fotak ktory vlastnia oni je profi aj keby to bol kompakt za 200 Eur a ze v technike nikdy nie je problem, len netreba chciet fotit co sa s tym neda a nepravat sa ani o jeho moznostiach, lebo to uz je technofilia co je o clankoch pod technikou hriech. Co uz. Tym vobec nechcem povedat zeby bol olympus nejaka sunka, aby si to nahodou zle nepochopil zas. Mam pocit ze sme si to uz vysvetlili....takze lepsie citaj nabuduce...
 
wolf3
2015-12-03 04:19:20
Je zde další test tohoto objektivu http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1798/cat/7
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované