Hore

Samyang 135mm f/2.0 ED UMC

Výborný portrétny objektív, ktorého jediným nedostatkom je absencia automatického zaostrovania.

Mnohé z objektívov Samyang sa stali veľmi populárne. Výborný pomer výkon/cena/kvalita kompenzuje jeden z najokatejších nedostatkov, absenciu automatického zaostrovania. U širokouhlých objektívov to nie je až taký problém, presnosť zaostrovania tam nie je až tak dôležitá ak využijete väčšiu hĺbku ostrosti. U portrétneho objektívu musíte zaostrovať na milimeter presne, inak fotka putuje do koša.

Samyang 135mm f/2.0 ED UMC je vyslovene špecializovaný portrétny objektív, primárne navrhnutý pre plnoformátové fotoaparáty. Použiť ho môžete aj na APS-C, ale tam už bude pridlhý a bez stabilizácie bude jeho použitie obmedzené.

Prvý dojem

Objektív je dizajnovo typický Samyang. Až na tenký červený pásik tu nenájdete žiadne ozdoby. Mechanická konštrukcia je veľmi solídna, bajonet je kovový. Široký zaostrovací prstenec má dostatočne tuhý a dlhý chod, aby sa ním dala presne nastaviť vzdialenosť zaostrovania. Ja som testoval verziu pre Nikon, ktorá má clonový prstenec, ktorý som však nevyužil. Objektív má zabudovaný elektronický prenos clony, ktorá sa nastavuje z tela fotoaparátu. Veľmi pekné je ochranné vrecko, dodávané k objektívu. V balení nájdete aj slnečnú clonu.

Špecifikácia

Objektív obsahuje 11 optických prvkov združených do 7 skupín, jeden prvok je typu ED a jeden ELD. Šošovky sú vybavené Samyang's multi-layered UMC antireflexnými vrstvami. Clona s kruhovým otvorom sa skladá z 9-lamiel. Minimálna zostrovacia vzdialenosť je 80 cm.

U verzie pre Nikon, vďaka elektronickému ovládaniu clony, dostanete vo fotografiách aj EXIF. Údaje z objektívu využíva i TTL meranie blesku. Priemer filtra je 77 mm. Hmotnosť objektívu je 815 g a rozmery 82x120 mm.

 



Objektív v praxi

Vďaka elektronickému prenosu clony som sa nemusel zaoberať manuálnym nastavením expozície, ale pohodlne som využíval všetky expozičné programy, pri portrétovaní je to hlavne program A v spojení s korekciou expozície. Jediné, čo som mal na starosti, bolo manuálne zaostrovanie.

Testoval som na Nikone D800E, ktorý svojím 36 Mpx rozlíšením preverí akýkoľvek objektív. Nikon D800E má veľký svetelný hľadáčik a zabudovaný diaľkomer. Ani to však nestačí pre manuálne zaostrovanie. Bez výmeny matnice za klinovú, budete mať istotu presného zaostrovania len na krátke vzdialenosti. U portrétov musíte rozoznávať mihalnice. Pri fotení celej postavy už nemáte šancu mihalnice rozoznať a orientujete sa od oka, alebo “počúvate” diaľkomer. S rastúcou vzdialenosťou rýchlo rastie množstvo odpadu. A to nehovorím o tom, keď budete fotografovať za horších svetelných podmienok, kedy v hľadáčiku uvidíte oveľa tmavší obraz.

Pri fotografovaní s manuálnym objektívom fotografujte viac záberov a neustále korigujte zaostrovanie. Urobte manuálny focus bracketing, 3-4 zábery s mierne posunutým zaostrením. Vaša úspešnosť bude rásť s pribúdajúcou praxou.


Perfekte vykreslený každý hrot protiholubej ochrany.


Objektív je vhodný aj na lovenie mestských zátiší.

Kvalita

Najvýraznejšou chybou objektívu je pomerne silná vinetácia, ktorá je účinnejšie potlačená od f/5,6. Pri niektorých motívoch si ju nevšimnete, ani pri f/2, ale ak máte v pozadí čistú oblohu, neprehliadnete ju.


Výrazná vinetácia pri úplne otvorenej clone.

Výborne je korigovaná chromatická chyba. Objektív je odolný proti vzniku nežiaducich reflexov a difúzovaniu svetla. Sférické skreslenie je minimálne a nemusíte sa ním zaoberať.

A teraz to hlavné. Ostrosť objektívu je veľmi dobrá aj pri plne otvorenej clone, samozrejme za predpokladu, že presne zaostríte. Pomerne skoro sa však prejavuje difrakcia, objektív je stavaný pre prácu s nízkymi clonovými číslami. Nad f/13 je kresba už viditeľne horšia.

Pri detailných portrétoch je bokeh zamatovo hladký. Výhodou dlhšieho ohniska je, že pri fotení tváre, máte pomerne slušnú hĺbku ostrosti. Na druhú stranu ak chcete na tvári vidieť pekné prechody z roviny ostrosti do rozostrenia, splní vám to objektív s kratším ohniskom, napr. Samyang 85/1,4.


Čistota rozostrených svetelných bodov svedčí o kvalite použitých optických materiálov.


Detail z hornej fotografie, výborná ostrosť aj pri otvorenej clone.

Záver

Ak prehliadnem problémy s manuálnym zaostrovaním, musím Samyang 135mm f/2.0 ED UMC hodnotiť ako výborný objektív. Aj keď má univerzálnejšie využitie, každý si ho kúpi najmä ako portrétny objektív. Ostrý je aj pri plne otvorenej clone a tak môžete naplno využívať výrazné rozostrenie pozadia s veľmi pekným bokehom.

Cena už nie je taká ľudová, ako u Samyangu 85/1,4. Stále je to menej ako polovica ceny AF objektívov týchto parametrov.

V ponuke nájdete aj verziu optimalizovanú pre video, pod označením Samyang 135mm T2.2 ED UMC VDSLR.

Objektív sa vyrába v prevedení pre Canon, Nikon, Sony E, Fujifilm X Mount a Micro Four Thirds (MFT). Najvyužiteľnejší je určite na FF od Sony, kde živý náhľad s lupou a peaking levelom výrazne pomáhajú so zaostrovaním.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Roman Point
2016-03-01 07:45:29
Hmmm.. Alternatíva k 135mm f2L ?
 
DrZak
2016-03-01 09:33:37
Perfeknty objektiv, pozuivam ho s a7 a realne myslim ze je len o malo menej ostry ako skvely zeiss, v podstate pre normale pouzitie irelevantne. Jedina vec je zla predna krytka ktora lahko odpadava, zadna krytka na e-mounte nefunguje na inych objektivoch, zasekava sa tam, takze tieto dve veci staci vymenit a je to vynikajuce.
 
IO-NR
2016-03-01 10:12:26
príspevok od: Roman Point
Hmmm.. Alternatíva k 135mm f2L ?
Asi skor za Nikon 135/2. Canon ma mensi priplatok za AF - a ten sa najma u zrkadloviek velmi hodi. Na video je to uz o inom, vtedy su objektivy Samyang idealna volba.
Doma mam Sony A7 a tam by som si taketo MF sklo este vedel predstavit...
 
aesace
2016-03-01 10:40:41
To je taky tip na suflikovy objektiv. Clovek si s nim spravi par cvakov ako nadseny novy vlastnik, ale neskor ho aj tak odlozi do sufliku, pripadne preda, lebo bez AF je to len taka hracka..naviac za tie prachy sa ani neda povedat, ze je pre menej majetnych fotografov, takze kto si ho vlastne kupi a preco?
 
RasťoS
2016-03-01 11:35:54
Vyrába sa aj v prevedeni pre Sony A, Samsung NX, aj Pentax K. Len pre doplnenie...
 
_kurato_
2016-03-01 12:33:53
Konkurencia canonu 135/2L to asi nebude ani vo sne

Chybajuci AF(ten canonacky je slusne rychli este k tomu) je asi hlavny problem....

Manzalny objektiv moze byt super ak ma clovek staticky objekt /modelku a to tiez nie vzdy... Ale ja 135/2 canonacku budem brat ako reportazno-portretne sklo... A teda fotit manualnym objektivom metalovy koncert si vazne neviem predstavit(s canonackou verziou to bola uplna pohoda a skvela zabava) 😊

Nehovoriac o cene tohto samyangu.....
 
TomasTuris
2016-03-01 17:35:14
Nie úplne som pochopil vety:

"Výhodou dlhšieho ohniska je, že pri fotení tváre, máte pomerne slušnú hĺbku ostrosti. Na druhú stranu ak chcete na tvári vidieť pekné prechody z roviny ostrosti do rozostrenia, splní vám to objektív s kratším ohniskom, napr. Samyang 85/1,4."

Poprosím o dovysvetlenie. Nechcem rýpať, zaujíma ma ako to myslel.
 
bonifacko
2016-03-01 18:09:10
príspevok od: aesace
To je taky tip na suflikovy objektiv. Clovek si s nim spravi par cvakov ako nadseny novy vlastnik, ale neskor ho aj tak odlozi do sufliku, pripadne preda, lebo bez AF je to len taka hracka..naviac za tie prachy sa ani neda povedat, ze je pre menej majetnych fotografov, takze kto si ho vlastne kupi a preco?
Take dlhe ohnisko bez AF je sebevražda. Prečo nedoriešia AF?
 
_kurato_
2016-03-01 20:08:04
príspevok od: bonifacko
Take dlhe ohnisko bez AF je sebevražda. Prečo nedoriešia AF?
lebo samyang
 
Roman Point
2016-03-01 20:13:47
príspevok od: TomasTuris
Nie úplne som pochopil vety:

"Výhodou dlhšieho ohniska je, že pri fotení tváre, máte pomerne slušnú hĺbku ostrosti. Na druhú stranu ak chcete na tvári vidieť pekné prechody z roviny ostrosti do rozostrenia, splní vám to objektív s kratším ohniskom, napr. Samyang 85/1,4."

Poprosím o dovysvetlenie. Nechcem rýpať, zaujíma ma ako to myslel.
Ja už som si zvykol a podobné odseky len preskočím. Pokiaľ by som sa pri tom pozastavil tak by som dlho hľadal zmysel a nadväznosti v článku. Jednoducho čítaj - keď ti hlava nebere preskoč - na koniec podakuj za článok.
Ako bonus si pozri fotografie
 
bobo222
2016-03-01 21:26:32
Nabudúce ešte prosím nahradiť nevzhľadného hipstera peknou babenkou a bude to tip top!
 
Iygor
2016-03-02 07:50:13
Pri manuálnych objektívoch si fotenie človek viac vychutná. Má pocit, že sa viac podielal na vzniku fotografie. Dokonca je menej odpadu. Nielen z dôvodu že zaostruje dlhšie, ale aj z dôvodu, že necvaká všetko všetko okolo seba.

Mám to na sebe odskúšané. Jeden celý rok som k A7-čke mal len 4 manuálne objektívy (20, 35, 50 a 135). Vystačil som si s nimi na festivaloch, turistických vychádzkach, na dovolenke, aj pri pracovných povinnostiach. Pravdou je že s A7 je manuálne ostrenie celkom pohodlné, ale myslím že všetky CSC a aj novšie zrkadlovky s live view sú na tom celkom dobre.

Manuálne ostrenie nie je taký strašiak.
Ak fotograf berie platenú zákazku, samozrejme potrebuje spoľahlivý AF. Aj to nie vždy (produktová fotografia a pod). Ale ostatným odporúčam odskúšať.
 
DrZak
2016-03-02 09:21:55
Ano, fotenie cohokolvek co sa hybe rychlejsie je naozaj narocne, ale s kuskom cviku to naozaj ide. Mam mizerne mikroreflexy a aj tak sa mi podarilo s tymto objektivom odfotit vlak bliziaci sa tak 50-60kou a drviva vacsina zaberov bola ostra. Bolo to na a7ii ale osobne si myslim ze ani DSL nie je specialne problem - hladacik dslr je zvycajne f2.8 takze rozdiel medzi f2 a f2.8 je velky iba pri minimalnej ostriacej vzdialenosti, + staci urobit 3 fotky miesto jednej a jedna bude urcite v pohode.

K cene - 2nd hand kusy idu po 400e, ja mam novy z nemeckeho eshopu za 460.

Ak sa pozrieme na doterajsiu hierarchiu 135tiek, mame tu vesmirny zeiss 135 f2 apo , kvalitativne vacsia medzera, a potom ostry canon a bokehovejsie krajsi nikon 135 f2 DC. Oba stoja 700-900 z druhej ruky, nad 1000 'nove' (ono dizajn tychto dvoch objektivov je ozaj stary). Je tu este sony a 135 f1.8 s AF, ktory je vyborny, ale predpokladam, ze to nie je tak relevantne. Samyang je len maly kusok pod Zeissom co sa tyka ostrosti (1900e vs 400e myslim ze je sialeny) a bokeh, well, samozrejme ze sa nemoze rovnat tomu zeissu (ktory je v podstate vyrobeny podla podobnych parametrov kvality ako Otus linia, lenze v tej dobe, kedy ho vidali, nazov Otus nebol este v pouzivani) ale je stale velmi prijemny, dokonca aj male zdroje svetla su celkom pekne gulate.

Takze, na dslr a pouzitim focus confirm, na portrety kde nik neuteka, enviro veci, absolutne vyborne pouzitelny objektiv s genialnym pomerom cena vykon.
 
marcus_labeo
2016-03-02 09:40:20
Ad manuálne ostrenie a "vychutnanie si fotenia": raz za rok, keď dostanem chuť na "autentické fotenie" či "návrat ku koreňom", alebo mám jednoducho pocit, že ten AF neostrí tak, ako by som si predstavoval, si prepnem ostrenie na manuál. A výsledok je vždy rovnaký: nikdy, opakujem nikdy nezaostrím tak dobre, ako autofokus foťáku. Pri dlhom a hlavne svetelnom objektíve je to sakra náročné, mám 100mm f2,8 a fotiť napr. portréty s manuálnym ostrením je peklo. A to je o celé 1 EV menej svetelný objektív (teda s väčšou HO) ako testovaný Samyang. Možno som lama, ale podľa môjho názoru jednoducho manuálne ostrenie dnes je akurát tak pre hipsterov, ktorí chcú byť nasilu odlišní; reálne to ale pri kvalite súčasnej techniky AF nie je nanič.
 
landov
2016-03-02 18:52:52
príspevok od: marcus_labeo
Ad manuálne ostrenie a "vychutnanie si fotenia": raz za rok, keď dostanem chuť na "autentické fotenie" či "návrat ku koreňom", alebo mám jednoducho pocit, že ten AF neostrí tak, ako by som si predstavoval, si prepnem ostrenie na manuál. A výsledok je vždy rovnaký: nikdy, opakujem nikdy nezaostrím tak dobre, ako autofokus foťáku. Pri dlhom a hlavne svetelnom objektíve je to sakra náročné, mám 100mm f2,8 a fotiť napr. portréty s manuálnym ostrením je peklo. A to je o celé 1 EV menej svetelný objektív (teda s väčšou HO) ako testovaný Samyang. Možno som lama, ale podľa môjho názoru jednoducho manuálne ostrenie dnes je akurát tak pre hipsterov, ktorí chcú byť nasilu odlišní; reálne to ale pri kvalite súčasnej techniky AF nie je nanič.
U dlhsich skiel suhlas. Ale ja som nedavno predal Nikkor 10-24, pretoze mi AF ostril vselijako len nie spolahlivo. Nasledne som kupil Samyang 10/2,8 a konecne sa nemusim nervovat s AF - bachnem slonu 4 a viac a vsetko je ostre
 
fair_play
2016-03-02 20:22:39
príspevok od: Iygor
Pri manuálnych objektívoch si fotenie človek viac vychutná. Má pocit, že sa viac podielal na vzniku fotografie. Dokonca je menej odpadu. Nielen z dôvodu že zaostruje dlhšie, ale aj z dôvodu, že necvaká všetko všetko okolo seba.

Mám to na sebe odskúšané. Jeden celý rok som k A7-čke mal len 4 manuálne objektívy (20, 35, 50 a 135). Vystačil som si s nimi na festivaloch, turistických vychádzkach, na dovolenke, aj pri pracovných povinnostiach. Pravdou je že s A7 je manuálne ostrenie celkom pohodlné, ale myslím že všetky CSC a aj novšie zrkadlovky s live view sú na tom celkom dobre.

Manuálne ostrenie nie je taký strašiak.
Ak fotograf berie platenú zákazku, samozrejme potrebuje spoľahlivý AF. Aj to nie vždy (produktová fotografia a pod). Ale ostatným odporúčam odskúšať.
Ja mám rád zase voľbu či manuálne ostrenie, alebo automatické. Na každom nikone AF-S si viem prepnúť AF a MF. U tohto Samyangu táto možnosť voľby nie je.
 
Iygor
2016-03-02 21:22:43
príspevok od: fair_play
Ja mám rád zase voľbu či manuálne ostrenie, alebo automatické. Na každom nikone AF-S si viem prepnúť AF a MF. U tohto Samyangu táto možnosť voľby nie je.
Nikde som nenapísal že ja nemám rád voľbu. Mám viac AF objektívov ako MF.

Manuálne ostrenie na AF objektíve je ale ťažšie, ostriaci prstenec má väčšinou veľmi krátku dráhu. Objektív vyrobený bez AF má dráhu ostriaceho prstenca dlhšiu a precíznejšie sa potom ostrí.
 
juraj07
2016-03-03 14:31:58
príspevok od: TomasTuris
Nie úplne som pochopil vety:

"Výhodou dlhšieho ohniska je, že pri fotení tváre, máte pomerne slušnú hĺbku ostrosti. Na druhú stranu ak chcete na tvári vidieť pekné prechody z roviny ostrosti do rozostrenia, splní vám to objektív s kratším ohniskom, napr. Samyang 85/1,4."

Poprosím o dovysvetlenie. Nechcem rýpať, zaujíma ma ako to myslel.
Tiež som sa nad tým zamyšľal a pochopil som to tak, že keď je dlhšie ohnisko, tak môžem fotiť z vačšieho odstupu a pozadie bude menej rozostrené, ako ked dám širšie ohnisko napr. 50 mm a musím prísť bližšie k modelke ak chcem mať tvárou vyplnenú celú fotku.
 
TomasTuris
2016-03-04 05:47:16
príspevok od: juraj07
Tiež som sa nad tým zamyšľal a pochopil som to tak, že keď je dlhšie ohnisko, tak môžem fotiť z vačšieho odstupu a pozadie bude menej rozostrené, ako ked dám širšie ohnisko napr. 50 mm a musím prísť bližšie k modelke ak chcem mať tvárou vyplnenú celú fotku.
Ale to mi pripadá ako presný opak, preto som sa pozastavil. A čo sú to pekné prechody z roviny ostrosti do rozostrenia taktiež neviem.
 
juraj07
2016-03-04 07:28:07
príspevok od: TomasTuris
Ale to mi pripadá ako presný opak, preto som sa pozastavil. A čo sú to pekné prechody z roviny ostrosti do rozostrenia taktiež neviem.
Je sice pravda, že čím dlhšie ohnisko, tým menšia hlbka ostrosti a teda aj viac rozostrené pozadie, ale ešte viac sa pozadie rozostruje vtedy, ked sa zmenšuje vzdialenosť medzi objektívom a fotením objektom, a to myslím preváži aj nad ohniskovou vzdialenosťou. Napr.ked fotím portrét s 50 mm objektívom zo vzdialennosti 1m, tak pozadie je viac rozostrené, ako ked ho fotím 130 mm objektívom zo vzdialennosti 5 metrov. Pravdaže to funguje len vtedy, ked fotená osoba je dostatočne vzdialená od pozadia, nie ak je nalepená tesne pred nejakým múrom a podobne.
A tie rovinu prechodu ostrosti uvidíš práve vtedy, ked vyfotíš niekoho z čo najbližšej vzdialennosti, že ostré budú napr. iba oči, ale nos už bude rozostrený. Ved pozri nejake fotky tu v galerií, najdeš tam vela príkladov.
 
Martin8101
2016-03-04 11:02:32
príspevok od: juraj07
Je sice pravda, že čím dlhšie ohnisko, tým menšia hlbka ostrosti a teda aj viac rozostrené pozadie, ale ešte viac sa pozadie rozostruje vtedy, ked sa zmenšuje vzdialenosť medzi objektívom a fotením objektom, a to myslím preváži aj nad ohniskovou vzdialenosťou. Napr.ked fotím portrét s 50 mm objektívom zo vzdialennosti 1m, tak pozadie je viac rozostrené, ako ked ho fotím 130 mm objektívom zo vzdialennosti 5 metrov. Pravdaže to funguje len vtedy, ked fotená osoba je dostatočne vzdialená od pozadia, nie ak je nalepená tesne pred nejakým múrom a podobne.
A tie rovinu prechodu ostrosti uvidíš práve vtedy, ked vyfotíš niekoho z čo najbližšej vzdialennosti, že ostré budú napr. iba oči, ale nos už bude rozostrený. Ved pozri nejake fotky tu v galerií, najdeš tam vela príkladov.
Nie celkom som si isty - asi by to chcelo pokus a hlavne spravny prepocet. Ked pri 50mm ma byt vzdialenost 1m, tak pri 130mm by to asi malo byt 2,6m (nie 5m), aby objekt pokryval rovnaku plochu hladacika...ci nie? Inak to nebude porovnatelne vobec...
 
juraj07
2016-03-04 13:02:09
Jasne, tie vzdialennosti som hodil len od oka, ide o to, že ked chceš mať ako píšeš pokrytu rovnaku plochu, tak s 50 mm objektívom musíš prísť oveľa bližšie ako so 130 mm, a preto v prvom prípade bude pozadie viac rozostrené. Aspoň myslím.
Alebo potom vysvetli ty ako myslel Karol Srnec tú vetu o ktorej sa tu bavime:
"Výhodou dlhšieho ohniska je, že pri fotení tváre, máte pomerne slušnú hĺbku ostrosti. Na druhú stranu ak chcete na tvári vidieť pekné prechody z roviny ostrosti do rozostrenia, splní vám to objektív s kratším ohniskom, napr. Samyang 85/1,4."
 
TomasTuris
2016-03-04 13:43:34
Ale hĺbku ostrosti ovplyvňuje aj ohnisková vzdialenosť predsa.
 
paoravec
2016-03-06 21:06:20
A taky MF objektiv 135mm od ZEISSa niekto nekupi ?
 
Martin8101
2016-03-07 11:01:31
príspevok od: juraj07
Jasne, tie vzdialennosti som hodil len od oka, ide o to, že ked chceš mať ako píšeš pokrytu rovnaku plochu, tak s 50 mm objektívom musíš prísť oveľa bližšie ako so 130 mm, a preto v prvom prípade bude pozadie viac rozostrené. Aspoň myslím.
Alebo potom vysvetli ty ako myslel Karol Srnec tú vetu o ktorej sa tu bavime:
"Výhodou dlhšieho ohniska je, že pri fotení tváre, máte pomerne slušnú hĺbku ostrosti. Na druhú stranu ak chcete na tvári vidieť pekné prechody z roviny ostrosti do rozostrenia, splní vám to objektív s kratším ohniskom, napr. Samyang 85/1,4."
myslim, ze to by mal vysvetlit Karol - pretoze ja som sa pritom tiez zastavil (pomyslel som si, ze to je blbost). Jednoducho ked dam do zaberu predmet tak, aby mi vyplnal cele pole snimaca, tak dlhsi objektiv urcite viac rozostri pozadie...alebo to chapem zle?
 
tomatito
ocenenie redakciou 2016-03-07 18:38:36
príspevok od: aesace
To je taky tip na suflikovy objektiv. Clovek si s nim spravi par cvakov ako nadseny novy vlastnik, ale neskor ho aj tak odlozi do sufliku, pripadne preda, lebo bez AF je to len taka hracka..naviac za tie prachy sa ani neda povedat, ze je pre menej majetnych fotografov, takze kto si ho vlastne kupi a preco?
musim suhlasit...kedysi ked som nemal prachy tak som si kupoval manualne skla...vtedy este liveview neexistovalo a ked som mal 70 percent fotiek nie presne zaostrenych tak uz ma to priiserne zacalo rozculovat....Bez AF zasadne objektiv nechcem...Aj ked live view existuje tak maximalne tak krajinky s tym...na akcne fotenie v meste onicom....
 
aesace
2016-03-12 22:48:18
príspevok od: Martin8101
myslim, ze to by mal vysvetlit Karol - pretoze ja som sa pritom tiez zastavil (pomyslel som si, ze to je blbost). Jednoducho ked dam do zaberu predmet tak, aby mi vyplnal cele pole snimaca, tak dlhsi objektiv urcite viac rozostri pozadie...alebo to chapem zle?
Myslim, ze to bolo myslene tak, ze 'pomerne slusna hlbka ostrosti' mala znamenat slusne malu hlbku ostrosti, no na tu druhu stranu, ak taku malu hlbku ostrosti chce clovek dosiahnut, tak mu netreba tento objektiv, ale celkom tuto poziadavku splni aj objektiv s kratsim ohniskom - Samyang 85..
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia