Kórejského výrobcu Samyang poznáte mnohí, veď už je tomu pár rokov čo prišiel aj na náš trh s cenovo dostupnými a celkom vydarenými 8mm F3,5 objektívmi typu rybie oko. Od tých čias pretieklo veľa vody a postupne na trh Samyang priniesol aj 85mm F1,4 objektív, 14mm F2,8 objektív, alebo aj ďalšie zrkadlové objektívy. Objektívy Samyang nájdete v rôznych krajinách pod rôznymi obchodnými značkami ako Walimex, Vivitar, a pod. Všetko sú to ale objektívy s manuálnym zaostrovaním, a preto svoje uplatnenie nájdu skôr na tých zrkadlovkách, ktoré majú asistenciu AF, prípadne majú väčší hľadáčik s vymeniteľnou matnicou. Nám sa do rúk dostal model Samyang 35mm f/1.4 AS UMC pre Nikon a radi sme si ho v redakcii vyskúšali.
Kvalitné optické sklo
Tento 35mm objektív nie je žiadny trpaslík, skôr patrí medzi tie najväčšie svojho druhu. Je veľký (111 x 83mm) a pomerne ťažký (660g). Nasadený na plnoformátovej zrkadlovke ho pocítite, a preto práca s ním na najmenších telách môže byť hodne nepohodlná. Objektív je konštrukčne vyrobený z kombinácie plastu, kovu a samozrejme kvalitných optických členov. Vzhľadom na vysokú hmotnosť (a jemnosť chodu prstenca) môžeme predpokladať, že vnútro objektívu je kovové, rovnako ako bajonet. Vonkajší tubus je prevažne plastový, rovnako ako vykrojená slnečná clona v tvare kvetiny. Clona a látkové puzdro je súčasťou balenia. Objektív má výrazný červený hliníkový prstenec pri bajonete, ktorý púta pozornosť.
Mechanicky funguje objektív pekne, zaostrovací prstenec má zamatový a dostatočne dlhý chod na citlivé zaostrovanie. Problém nebol ani s clonou, ktorá sa nezasekávala, jednoducho všetko fungovalo ako malo.
Objektív má dokonca plávajúci systém zaostrovania (podobne ako drahšie makroobjektívy), takže je optimalizovaný aj na zaostrovanie aj na najkratšie vzdialenosti. Má preto pekný ostrý obraz aj pri fotení blízkych motívov.
Manuálne ostrenie
Dnes už málokto chce fotiť tak aby musel manuálne zaostrovať. Hoci aj pri portréte to hodne predlžuje fotenie, pri fotografovaní krajiny alebo statických scén je to samozrejme úplne jedno, pretože vtedy je naozaj dosť času na zaostrenie a kontrolu záberu. Objektív je preto určený skôr na fotenie statických a aranžovaných motívov. V prípade Nikonu D700 fungovalo potvrdenie správnosti zaostrenia úplne presne, pričom v hľadáčiku sa celkom dobre dalo posúdiť, či je objekt zaostrený. Problematické bolo pre mňa zostrenie na nekonečno (napr. 20-30metrov). Pri menších clonových číslach pod F4 nebolo jednoduché trafiť sa presne na požadovaný motív a zaostriť presne. Nekonečno, alebo krajná poloha objektívu je trochu „za nekonečnom“ takže bolo treba sa o cca 1-2 mm vrátiť aby bolo presne zaostrené na protiľahlý panelák, viď. administratívnu budovu na testovacích fotkách. Manuálne zaostrovanie nie je pre každého, a treba zvážiť či je pre tento štýl práce pre vás a hodí sa na to čo fotíte.
Automatická clona len na Nikonoch
Ak by ste si kúpili tento objektív na Canon alebo iné značky, clonu musíte ovládať manuálne. V prípade Nikonu funguje clona automaticky, takže práca je celkom pohodlná, lebo hodnotu clony nastavíte otočným voličom.
Obrazová kvalita
Objektívu po obrazovej stránke nič nechýba ani pri porovnaní s originálmi od Nikonu alebo Canonu. Ostrý je už od clony F1,4 a aj na tejto extrémnej clone dokážete nafotiť ostré fotky s množstvom detailov. Po priclonení na F2 až F2,8 prichádza k výraznému zlepšeniu kresby, ktorá je rezavo ostrá a nekompromisná.
100% výrez bez doostrenia z extrémneho rohu obrazu, clona F1,4.
100% výrez zo stredu obrazu na clone F1,4.
Pri rýchlom porovnaní s Nikonom 35mm F1,4G podával Samyang takmer rovnaký obrazový výkon s niekoľkými jemnými rozdielmi. Obraz z Nikonu bol kontrastnejší a farebne neutrálnejší. Samyang podával farby o niečo teplejšie, ale menej aberoval. Ostrosť pri oboch objektívoch bola navlas rovnaká aj v strede aj pri porovnávaní rohov obrazu. Podanie obrazu mimo hĺbku ostrosti je pri oboch sklách tiež veľmi podobné. Pri oboch objektívoch bol bokeh najkrajšie podaný pri clone F2-F2,8. Pri plne odclonenom objektíve samozrejme najviacej odpichnete zaostrený objekt od pozadia, no podanie bokehu nie je až také krémové. Ak hodnotím kvalitu bokehu, uprednostnil by som o trošku v tejto disciplíne lepší Nikkor 35mm F1,4 G. Obraz Samyangu je teda špičkový (Keď sa dá porovnávať s niečím ako Nikkor 35mm F1,4 G), poďme sa ale pozrieť na ďalšie skúsenosti.
Mierna vinetácia mizne po priclonení na F2,8. (Vľavo clona F1,4 vpravo F2,8).
Pomaly ďalej zájdeš
Manuálne zaostrovanie má svoje čaro aj pri fotení portrétov. Spomalenie ktoré pri práci prináša manuálne zaostrovanie, často nie je na škodu ani pri portrétovaní. Lepšie sa svojím spôsobom sústredíte na výrez, prezriete si scénu v hľadáčiku a často urobíte lepšie portréty ako s autofokusom. Ak už máte raz správne zaostrené, tak sa potom môžete plne sústrediť len na scénu a portrétovaného, stačí už len v správny okamih stlačiť spúšť. Pri fotografovaní som mal aj na clonách F1,4-F2 veľmi málo odpadu, vďaka dobrému hľadáčiku a presnej asistencii Nikona D700. Úspešnosť exaktne zaostrených záberov bola tak 50%, čo je skvelá hodnota. (Pri používaní AF na EOS 5D II som mal pri takýchto clonách vyššie percento nepresne zaostrených záberov).
Samyang má síce pekný obraz, avšak pri fotení reportáže dám vždy prednosť overenému a bleskovo zaostrujúcemu AF 35mm F2 D od Nikonu aj za cenu o triedu horšej obrazovej kvality v rohoch obrazu a zvýšenej aberácie, ktorú už tomuto staručkému objektívu musíme odpustiť...
Objektív je najväčší z predávaných 35mm modelov.
Porovnanie s Nikonom AF-S 35mm F1,4 G a AF 35mm F2.D
Záver
Objektív môžem odporučiť pre tých používateľov, ktorí sú si istí, že nebudú potrebovať AF a fotia iné motívy ako akciu, prípadne si chcú vyskúšať ako sa fotí so svetelnými objektívmi. Ak chcete cenovo dostupný objektív s nekompromisnou obrazovou kvalitou pokojne siahnite po tomto modeli od Samyangu.
Ak však potrebujete AF určite sa neobmedzujte, máte na výber v portfóliu Nikonu napríklad AF-S 35mm F1,8 G (pre DX senzor) alebo AF 35mm F2 D pre Full Frame senzor (FX). Tieto objektívy sú obrazovo veľmi slušné a majú rýchle a spoľahlivé zaostrovanie.
Nekompromisným definitívnym riešením je samozrejme Nikon 35mm F1,4 G, pri ktorom cena zodpovedá obrazovej kvalite, konštrukcii aj komfortu práce.
Technická špecifikácia
Konštrukcia: 12 optických členov v 10 skupinách, plávajúci systém.
Počet lamiel clony: 8
Min. zaostriteľná vzdialenosť: 0,3m
Rozmery: 111 x 83 mm
Hmotnosť: 660g
Filter: 77mm
Clona: Vyrezaná clona v tvare kvetiny, s bajonetovým nasadzovaním.