Konečne! Konečne netestujem so skvelými fotoaparátmi Sony len tie najlacnejšie objektívy. A u plnoformátových CSC Sony A7 je to bolo obzvlášť tragické. Perfektné fotoaparáty s obrovským potenciálom, ktorý ale najlacnejší seťák nedokázal ani trochu využiť. Sony FE 70-200/4 G OSS je chuťovka, na ktorú som sa tešil od prvého internetového rumoru.
Prvý dojem
Biely objektív automatický priťahuje pozornosť. Tento je skôr krémový. V každom prípade svetlá farba je znamením, že sa pozeráme na profi objektív. Najznámejšie sú asi L-kové sklá od Canonu, pretože sú najrozšírenejšie, ale aj Sony má v tejto farbe tradíciu, prevzala ju po Minolte. No a kto by sa nepochválil, že má na fotoaparáte profesionálny kúsok?
Objektív je nielen krásny, ale aj perfektne spracovaný. Keďže nič nie je 100%-né, dávam mu 99,9%. Na ničom sa nešetrilo, kvalitné materiály, presné spracovanie. Nádherná slnečná clona, robustný prstenec statívovej pätice. Prvý dojem, na jednotku.
Špecifikácia
Sony FE 70-200/4 G OSS je profesionálny teleobjektív s premenlivou ohniskovou dĺžkou 70-200 mm. Svetelnosť je konštantná v celom rozsahu a má hodnotu F4. Profesionálne zaradenie naznačuje aj označenie G, prevzaté od najlepších objektívov Minolta. Objektív je určený pre CSC fotoaparáty Sony s bajonetom E-mount. Označenie FE je vyhradené objektívom s bajonetom E-mount, ktoré sú určené aj pre plnformátové fotoaparáty. Kompatibilný je preto so všetkými doteraz vyrobenými CSC od Sony, jedno či s APS-C alebo FF snímačom. Zabudnúť nesmieme ani na možnosť použitia na kompatibilných videokamerách Sony.
- ohnisková vzdialenosť: 70-200 mm (105-300 mm na APS-C)
- konštantná svetelnosť F4
- optická sústava: 21 prvkov v 15 skupinách
- duálne lineárne motorčeky
- antireflexné vrstvy Nano AR
- optická stabilizácia obrazu OSS
- 9-lamelová kruhová clona
- maximálne zväčšenie: 0,13x
- minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 1 - 1,35 m
- priemer filtra: 72 mm
- rozmery: 80x175 mm
- hmotnosť: 840 g bez držiaka statívu
Dizajn
Tubus objektívu, vyrobený z kovu je opatrený svetlo krémovým náterom, ktorý nie je určený na parádu. Slúži ako ochrana pred priamym slnečným žiarením, ktoré by mohli veľké plochy čierneho objektívu prehriať. Ako vieme z fyziky, teplom sa materiál rozťahuje, čo určite nie je pre objektív dobre.
Bajonet je kovový, zadný člen je hlboko zapustený. Robustný prstenec s nohou pre upevnenie na statív je otočný a demontovateľný.
Transfokácia sa ovláda širokým prstencom umiestneným uprostred objektívu. Ako aj prstenec zaostrovania, je prstenec zoomu pogumovaný s jemným vrúbkovaním. Zoomovanie aj zaostrovanie sú vnútorné a nemenia veľkosť objektívu. Medzi obidvomi prstencami sa z troch strán nachádzajú tlačidlá, ich funkcia sa dá nastaviť vo fotoaparáte. Štandardne slúžia ako pamäť zaostrenia. Pri stlačení a podržaní sa deaktivuje AF.
Objektív je osadený štyrmi prepínačmi. Prvý slúži na prepínanie medzi automatickým a manuálnym zaostrovaním. Aj v režime automatického zaostrovania môžete kedykoľvek doladiť zaostrenie pootočením prstenca zoastrovania. Druhým prepínačom je limiter najkratšej zaostrovacej vzdialenosti (celý rozsah alebo od 3 m po nekonečno). Ďalej tu je prepínač optickej stabilizácie obrazu ON/OFF a pod ním prepínač režimu optickej stabilizácie. Režim 1 je pre štandardné situácie, režim 2 pre panning.
Aj slnečná clona je robustná rovnako, ako celý objektív. Vpredu je vybavený ochranným prstencom a vnútro je príkladne matné, aby tam nevznikli nežiaduce odrazy. Krytka objektívu má vnútorné vyberanie.
Objektív v praxi
Objektív som testoval s fotoaparátom Sony ILC-A7, prvým poloformátovým CSC fotoaparátom. Už má svojho nástupcu, ale ten ešte na testovanie nie je k dispozícii. Škoda, má vylepšené zaostrovanie, v obrazovom výstupe je rozdiel len minimálny. Na rýchlosť zaostrovania som sa rozhodne nemohol sťažovať. Pokiaľ nezamierite fotoaparát do tmavého kúta, vyrovná sa rýchlosťou aj zrkadlovke. Pred pár mesiacmi som chvíľku mohol vyskúšať tento objektív s fotoaparátom Sony A6000 s hybridným zaostrovaním, ktorý ukázal jeho fantastický rýchlostný potenciál. Zaostrovanie je absolútne tiché, nepočuť ani stabilizátor.
Menej nadšený som z účinnosti optickej stabilizácie. Pri jej testovaní som mal (na najdlhšom ohnisku) slušnú úspešnosť aj pri 1/15 s. To je veľmi dobrá hodnota. Test je test a prax je prax. Pri kontrole fotografií snímaných z ruky som si všimol väčšie množstvo odpadu pri časoch od 1/60 do 1/125 s. Zároveň som testoval objektív Fujinon XF 50-140/2,8 OIS WR a s ním som takýto problém nemal. Možno je to ráznejšou uzávierkou fotoaparátu Sony A7.
Optická kvalita
Chromatická aberácia je výborne korigovaná. Objektív vyniká aj vysokou odolnosťou proti vzniku odrazov na šošovkách, Nano AR vrstvy tu odvádzajú perfektnú prácu. Vinetácia je pozvoľná od stredu smerom ku krajom, pri plne otvorenej clone. Po priclonení o jeden stupeň sa výrazne zredukuje, ideálne je cloniť od f/7,1.
Žiadna chromatická aberácia, špičková odolnosť proti vzniku reflexov.
Ostrosť objektívu je veľmi dobrá v celom rozsahu a po celej ploche. Samozrejme v rohoch je vidno mierny pokles, pri plne otvorenej clone, ale ostrosť je tu nadpriemerná (na transfokátor). Žiadnu mazanicu, akoby ste rohy potreli vazelinou, tu nenájdete. Ostrosť sa zlepší aj v rohoch, po priclonení na f/5,6. Optimálnu kresbu má objektív okolo clony f/7,1.
K difrakcii dochádza od clony f/11, použiteľný je objektív aj pri clone f/13 a na dlhších ohniskách aj na f/16. Nad túto clonu je vplyv difrakcie už neprehliadnuteľný a obraz je viditeľne mäkší.
Ostrosť objektívu je veľmi dobrá. Malé doostrenie je potrebné.
Aj pri svetelnosti F4, dokáže objektív, najmä pri použití na plnoformátovom fotoaparáte, účinne rozostriť pozadie. Bokeh je pekný, hladký, na portrétoch vyznie esteticky.
V režime automatického zaostrovania je najkratšia zaostrovacia vzdialenosť 1,35 m, v manuálnom režime 1 m. Schopnosť snímania detailov je podpriemerná. Z pravítka sa mi podarilo odfotiť na šírku len 21 cm (v manuálnom režime zaostrovania).
Aj pri svetelnosti F4 dokáže pozadie účinne rozostriť.
Sférické skreslenie som si nechal na záver. Oproti redakcii je kancelárska budova, ktorá mi slúži na testovanie objektívov. Ľahko na nej skontrolujem ostrosť aj sférické skreslenie. Je to objekt, na ktorý som testovaný objektív zameral ako prvý. Ajajááááááj! To si musia v Sony zo mňa robiť srandu. Profesionálny teleobjektív nemôže mať takéto skreslenie. Od 70 do 150 mm je to v pohode, ale potom “neznáme gravitačné sily” začnú ohýbať priestor. Z priamok vzniknú výrazné krivky.
Nad 150 mm objektív nepehliadnuteľne mení priamky na krivky. Konkurencia od Fujifilmu a Olympusu je tu rovná ako pravítko.
Záver
Vyrobiť kvalitný teleobjektív tohto typu nie je ťažké, konštruktéri musia riešiť oveľa menej problémov ako u superširokouhlých, či vysokosvetelných objektívov. V Sony majú patent na objektívy s veľkým sférickým skreslením. Neviem, či sa spoliehajú na korekciu skreslenia vo fotoaparáte. Miera sférického skreslenia testovaného objektívu je neprípustná aj v najnižšej amatérskej kategórii. Objektív je pritom nádherne vyrobený, je rýchly, bez chromatickej aberácie, vysokoodolný proti vzniku reflexov. Veľmi dobrá je ostrosť v celom rozsahu a po celej ploche. Chýba tu ale WOW efekt, ostrosť by mala vyrážať dych. Vtedy by som objektívu prepáčil aj to výrazné sférické skreslenie.
Nedá mi neporovnať celkový optický výkon objektívu s konkurenciou. Olympusu aj Fujifilmu sa podarilo vyrobiť o niečo lepšie objektívy s menšími chybami. Musíme si uvedomiť, že Sony má ťažšiu úlohu, objektív musí navrhnúť pre veľký plnoformátový snímač, čo je ťažšie ako u APS-C a Micro 4/3 snímačov.
Celkovo hodnotím objektív ako veľmi dobrý, nie však vynikajúci.