Hore

Sony SEL18200 E 18 - 200 mm F 3,5 - 6,3

Fotoaparáty Sony NEX som si mohol vyskúšať medzi prvými na predvádzacej akcii v Chorvátsku. Od tej doby uplynul nejaký ten čas, kolega Julo Kotus medzitým urobil recenziu na NEX-5 s vtedy dostupnými objektívmi 18-55 mm a 16 mm Pancake, ale ja som bol najviac zvedavý na superzoom 18-200, ktorý som v Chorvátsku zhliadol len ako nefunkčný model.

Prvý dojem

Tak ako aj ostatné objektívy pre fotoaparáty NEX, je aj tento kvalitne spracovaný. Materiály, dizajn, plynulosť zoomovania, všetko na vysokej úrovni. Superzoomy z dielne Tamronu, či Sigmy sú o triedu, ak nie o dve nižšie. Hlavne strieborný tubus z hliníkovej zliatiny pôsobí veľmi luxusne.

Zaostrovanie je rýchle a nehlučné. Jediný zvuk, ktorý budete počuť vydáva optický stabilizátor. Na ovládači zoomu je blokovací prepínač Lock, ktorý má zabrániť samovoľnému vysúvaniu objektívu pri prenášaní. Kus, ktorý som testoval nemal tendenciu sa vysúvať a uzamykanie som preto vôbec nepoužíval.

Sony Nex-5 je bez objektívu veľký ako kompakt. Objektív E 18-200 však nie je žiadny drobček. Aké je spojenie NEX-5 a E 18-200? Na prvý pohľad až smiešne. Fotoaparát pôsobí ako “krytka s displejom”. V tejto kombinácii sa už nedá fotografovať z jednej ruky, tak, ako sú “kompaktisti” zvyknutí. Ťažisko držania spočíva jednoznačne na objektíve a pravá ruka slúži prakticky len na ovládanie fotoaparátu.

Veľkosť objektívu si dokonca vyžiadala pridanie adaptéru pre blesk, ktorý ho oddiali od tela a objektívu.


Tak čudnú vec len tak ľahko neuvidíte. Ale riešenie je funkčné a prináša veľmi dobrú obrazovú kvalitu.

Konštrukcia

Tento objektív je skonštruovaný pre použitie s fotoaparátmi a videokamerami rady NEX, používajúcimi snímač o veľkosti APS-C. Kovový bajonet je preto typu E. Rozsah objektívu je 18 - 200 mm (11x zoom), čo je ekvivalent 27-300 mm objektívu po prerátaní na veľkosť kinofilmového políčka. Svetelnosť objektívu je F3,5-6,3, čo je na dlhšom konci horšia hodnota než býva zvykom.

Konštrukcia objektívu je typická pre triedu superzoomov. Výťah tubusu transfokátoru je dvojitý s plynulým zoomovaním, bez drhnutia či zmeny odporu. Pri maximálnom ohnisku je dĺžka objektívu takmer dvojnásobná. Prstenec transfokácie je široký a dobre padne do ruky, má ale trochu tuhší chod, čo sa prejaví hlavne pri snímaní videa, kde budete zápasiť s krútiacim momentom oproti ruke, ktorá drží fotoaparát. Hmotnosť objektívu je 524 g.

Aj prstenec manuálneho zaostrovania je dostatočne široký. Vďaka SSM motorčeku je možné aj počas automatického zaostrovania použiť manuálnu korekciu bez nutnosti niečo na fotoaparáte alebo objektíve prepínať.


Celkovému nadštandardnému spracovaniu zodpovedá aj kovový bajonet.

Zaostrovanie je vnútorné a predná časť objektívu sa pri zaostrovaní neotáča. To umožňuje používať otočné filtre (polarizačný, prechodové a pod.) vyžadujúce presné nastavenie polohy. Druhou výhodou tohto riešenia je možnosť použitia účinnej tvarovanej slnečnej clony. Objektív je vybavený optickou stabilizáciou OSS.

Pri takomto rozsahu neprekvapí priemer filtrovej obruby 67 mm. Dodávaná krytka má vnútorné ovládanie poistiek, preto sa s ňou manipuluje pohodlne a pri nasadzovaní či zhadzovaní netreba dávať dole slnečnú clonu.

Pri objektíve takéhoto rozsahu je optická konštrukcia vždy kompromisná. Minimalizáciu optických chýb zabezpečili konštruktéri použitím štyroch asférických šošoviek. Celkovo je použitých 17 šošoviek v 12 skupinách.

Clona sa skladá zo siedmich lamiel s kruhovým otvorom pre zabezpečenie čo najľúbivejšieho podania rozostrených častí obrazu.

Praktické fotografovanie

Pri pohľade na objektív nasadený na drobnom tele Sony NEX-5 sa väčšina pousmeje alebo nechápavo krúti hlavou. Takéto niečo sa len tak nevidí. Po prvom šoku a zoznámení však odhodíte predsudky. Pri takejto veľkosti objektívu sa síce stráca výhoda kompaktnosti mirrorless fotoaparátov, ale toto riešenie je stále o dosť menšie od zrkadlovky s porovnateľným objektívom. Pre niekoho mínusom, ale pre mnohých plusom je “kompaktová” koncepcia fotoaparátov NEX. Cieľová skupina určite ocení funkcie akými sú HDR, Panoráma, výklopný displej a jednoduché ovládanie v spojení s kvalitným snímaním videa.

Pri testovaní som sa zameral hlavne na univerzálnosť objektívu a snímanie videa. Dokáže kvalitný snímač spolu s optickým stabilizátorom kompenzovať horšiu svetelnosť objektívu?


Plne vyzoomovaný objektív.

Každý objektív tohto typu trpí optickými chybami a záleží len na ich miere, či zapadne do blata podpriemernosti alebo dokáže uspokojiť aj náročnejšieho fotografa. Nároky sa rôznia a čo je pre jedného nepoužiteľné, môže byť pre iného nadpriemerný výsledok. Najviac o kvalite, či nekvalite aj tak vypovedia fotografie nasnímané v reálnych podmienkach.

Ostrosť objektívu je dobrá aj pri otvorenej clone. Pri podrobnejšom skúmaní sa horné rohy obrazu (pri snímaní na šírku) javia neostrejšie. Maximálne clonové číslo je na najširšom nastavení F22 a pri nastavení na tele až F40. Pri clonení nad F18 sa ale prejavuje výraznejšie difrakcia. Optimálne kreslí objektív do clony F16. Problém s ostrosťou nie je pri snímaní detailov, kde niektoré iné objektívy podobného rozsahu majú mäkšiu kresbu.


Hlavne v hornom pravom rohu je pozorovateľné nižšie rozlíšenie.


Súdkovité sférické skreslenie na ohnisku 18 mm.


Poduškovité sférické skreslenie na ohnisku 200 mm.

U takto zložitej optickej sústavy sa dá predpokladať chromatická chyba. Tá sa prejavuje v celom rozsahu, ale v prijateľnej miere. Naviac je bez problémov odstrániteľná v RAW konvertore. Výraznejšie sa prejavuje len v niektorých situáciách, hlavne v telerozsahu.

Sférické skreslenie je na širokouhlom rozsahu súdkovité a na telerozsahu poduškovité.

Chyby boli vymenované a poďme objektív pochváliť.


Najširší uhol záberu pri nastavení na 18 mm.


Najväčšie priblíženie na 200 mm ohnisku.

O praktickosti rozsahu netreba polemizovať. Optický výkon je v celom rozsahu rovnomerný. Optický stabilizátor pracuje účinne a pri nastavení na 200 mm (EQ 300 mm), som udržal časy do 1/60 - 1/100 s. S ergonomickejšou zostavou by to bolo ešte lepšie. Objektív s prehľadom zvláda bežné motívy. Potešila ma minimálna vinetácia, ktorá je prakticky nepozorovateľná. Pri nastavení na tele a odclonení nie je problém snímať portréty s dostatočne rozostreným pozadím. Nasledujúce fotografie demonštrujú rozostrenie pozadia pri postupnom snímaní od celku k detailu.

Video

Tento objektív bol skonštruovaný hlavne pre použitie s videokamerou NEX-VG10. Pri snímaní videa si ale dobre rozumie aj s fotoaparátmi NEX. Tento objektív spolu s prístrojmi NEX umožňuje snímať video vo veľmi vysokej kvalite, donedávna vyhradenej len niekoľkonásobne drahším zariadeniam. Podmienkou jeho plného využitia je však použitie kvalitného videostatívu. Ten môj patril medzi tie ľahšie a preto ospravedlňte roztrasenosť a občasné zadrhávanie v ukážkovom videu. Môžem len potvrdiť, že objektív je skonštruovaný s prihliadnutím na snímanie videa. Je takmer bezhlučný a preto ho v nahrávke nepočujete. Zároveň som testoval aj “pravú” zrkadlovku inej značky s porovnateľnou kvalitou videa a objektívom totožného rozsahu a ultrazvukovým zaostrovaním. Činnosť objektívu však bola veľmi rušivá a preostrovanie (vnútorný pohyb členov) sa zreteľne prenášalo do zvukovej stopy videa.


Záver

Akokoľvek sa nad kombináciou rozmerného objektívu s drobným telom fotoaparátu môžeme čudovať, prináša toto riešenie mnoho výhod, ktoré v iných systémoch nenájdeme. Hlavnou zbraňou proti konkurencii je kombinácia fotografovania a videa. Žiadny iný fotoaparát s APS-C snímačom a ani Full Frame snímačom sa jednoduchosťou snímania videa tomuto riešeniu nevyrovná. Dokonca ani nemajú v ponuke tak optimalizovaný objektív pre snímanie videa. Mnoho užívateľov zrkadloviek s video režimom túto funkciu ani nevyužíva pre jej obtiažne ovládanie.

Sony NEX prináša vysokú obrazovú kvalitu videa a fotografií aj pre menej skúsených užívateľov. Kvalitatívne hodnotím objektív ešte o niečo lepšie ako podobný Nikon AF-S 18-200/3,5-5,6G VRII, ktorý má v tejto kategórii najlepšiu povesť. V spojení so súčasnými modelmi NEX bude však vždy pôsobiť tak trochu čudne. Inak je to ale v spojení s videokamerou NEX-VG10, ku ktorej je to asi najideálnejší objektív.

No a konečne som si spomenul, čo mi kombinácia NEX-5 s týmto objektívom pripomínala. No predsa ultrazoomy Sony F707/F717!

Technické parametre objektívu Sony E18-200/3,5-6,3 OSS

Ohnisková vzdialenosť

18 - 200 mm

35 mm ekvivalentná ohnisková vzdialenosť v kombinácii s fotoaparátom so snímačom APS-C

27 - 300 mm

Optická konštrukcia

17 šošoviek v 12 skupinách

Uhol zobrazenia pri pripojení k fotoaparátu s formátom APS-C

76° - 8°

Počet lamiel clony

7

Kruhová clona

áno

Min. Clona

22 - 40

Min. ohnisková vzdialenosť (najkratšia vzdialenosť od obrazového snímača po objekt snímania), m

0,3 - 0,5

Max. zväčšenie

0,35 x

Priemer filtra, mm

67

Rozmery (max. priemer x dĺžka), mm

75,5 × 99

Hmotnosť, g

524

Dodávané príslušenstvo

predná a zadná krytka, tvarovaná slnečná clona


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Marcel Rebro
2010-12-22 13:16:53
vyzera zaujimavo - aj objektiv, aj cela zostava aj vysledky

ps : daj do clanku rovno link na recezniu NEX-5 nech netreba guglit
 
maTTo_corp
2010-12-22 13:30:32
zlepenec...nechápem toto pseudozmenšovanie...
 
Bpali
2010-12-22 13:32:00
príspevok od: Marcel Rebro
vyzera zaujimavo - aj objektiv, aj cela zostava aj vysledky

ps : daj do clanku rovno link na recezniu NEX-5 nech netreba guglit
 
Marcel Rebro
2010-12-22 13:38:33
dik moore ... ja som vyguglil, ale nie kazdy je pekny a sikovny ako ja ....
 
tomasqo
2010-12-22 13:42:36
príspevok od: maTTo_corp
zlepenec...nechápem toto pseudozmenšovanie...
mne sa to tiez nevidi 3/4 system je super, rozmyslam nad tym do buducna, s nejakym pevnym sirokacom, ale tento objektiv \"zabija\" cely zmysel toho, ci?
 
Bpali
2010-12-22 13:45:17
príspevok od: Marcel Rebro
dik moore ... ja som vyguglil, ale nie kazdy je pekny a sikovny ako ja ....
ja som ta chcel len potesit
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-12-22 14:01:26
príspevok od: tomasqo
mne sa to tiez nevidi 3/4 system je super, rozmyslam nad tym do buducna, s nejakym pevnym sirokacom, ale tento objektiv \"zabija\" cely zmysel toho, ci?
Staci ak Sony prinesie novy model, ktory bude vacsi, ergonomickejsi a bude po probleme. Nerobil by som unahlene zavery. K videokamere padne jak gluteus na serbel.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-12-23 15:43:07
mne sa cela ta koncepcia NEX-ov pači (aj obrazom..), a pekne foto k recenzii si urobil
 
roboxx
2010-12-23 17:26:29
príspevok od: Karol Srnec
Staci ak Sony prinesie novy model, ktory bude vacsi, ergonomickejsi a bude po probleme. Nerobil by som unahlene zavery. K videokamere padne jak gluteus na serbel.
Gluteus na šerbel, to je dobré
 
atlantel
2010-12-24 11:46:22
Tie expozicne casy uvadzane u snimkov v galerii asi nie su OK vsak ? 1 sec ...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované