Tamron AF 60mm f/2 Di II LD [IF] SP Macro je pravý makro objektív pre fotoaparáty s veľkosťou čipu APS-C. Po prepočte na full frame DSLR formát dostaneme 96 mm (1.6x s testovaným fotoaparátom Canon 50D). Pod pojmom pravý makro objektív rozumieme zväčšenie objektu v mierke 1:1. Tento objektív toto najväčšie zväčšenie dosiahne pri minimálnej zaostrovanej vzdialenosti 23 cm.
Špecifikácia:
Hmotnosť: 400 g
Ohnisková vzdialenosť: 60 mm
Maximálna clona (F): 22
Priemer závitu: 55 mm
Konštrukcia objektívu: 14 prvkov v 10-tich skupinách
Maximálne zväčšenie: 1:1
Rozmery (priemer x dĺžka): 73 x 80 mm
Počet lamiel clony: 7
Bajonet: Canon, Sony, Nikon (so zabudovaný AF motorom)
Čo sa ukrýva za skratkami?
AF (Auto Focus) – objektív disponuje automatickým ostrením. Samozrejmosťou je možnosť rýchleho prepnutia do manuálneho režimu,
f/2 – najnižšie clonové číslo f2 ponúka vysokú svetelnosť a v tejto kategórii makro objektívov s mierkou zväčšenia 1:1 je to unikát,
Di II - označenie pre objektívy určené výlučne na D-SLR so senzorom veľkosti APS-C,
LD (Low Dispersion) – boli použité elementy s nízkou disperziou pre potlačenie chromatickej aberácie,
IF (Internal Focusing) - systém vnútorného pohybu elementov pri zaostrovaní,
SP (Super Performance) - najvyššia rada objektívov vysokej kvality.
Obrazová kvalita
Jedným slovom vynikajúca! Od plne otvorenej clony f2 ponúka v strednej časti výborné výsledky. Od f2,8 sa ostrosť ešte viac zvýši a svoj excelentný výkon podáva v intervale f4 až f8. Po f16 je stále kvalita veľmi dobrá a najslabší výkon objektív podáva pri maximálnej clone f22. Reprodukcia farieb je na jednotku s hviezdičkou. Všetky fotografie som robil so štandardným nastavením podania farieb (kontrast, sýtosť, tón farieb = 0). Ostrosť bola nastavená na hodnotu 3 zo 7 (7 je maximum ostré).
Vinetácia je v praxi zanedbateľne malá. Ani na jednej fotografii som ju nepostrehol a nemal som vôbec pocit, že by som mal túto stránku riešiť. Od hodnoty f3,5 prakticky celkom zmizne.
Chromatická aberácia podobne ako vinetácia je faktor zanedbateľne malý. Počas bežného fotenia nebolo čo riešiť. Je pravda, že som fotil do formátu JPG, takže aberácii trošku pomohli aj korekčné algoritmy fotoaparátu. Jedine v najnáročnejšom fotení oproti slnku sa chromatická aberácia objavila na najnižších clonových číslach, ale po zaclonení od f2,8 sa rýchlo vytratila.
Správanie v protisvetle je ako sa patrí na najvyššiu kategóriu vynikajúce. Antireflexné vrstvy zabezpečujú minimálne odlesky. Iba pri veľkej snahe sa mi podarilo dostať do fotografie známe prasiatka. Prenos kontrastu v proti svetle je na vysokej úrovni a výskyt závoja je minimalizovaný na čo najmenšiu mieru.
Praktické skúsenosti
V balení od výrobcu sa nájdeme pribalenú aj slnečnú clonu. Konštrukcia objektívu je kombináciou kovu a vysokokvalitných, vytvrdených plastov. Celé telo pôsobí kompaktne a pri hmotnosti 400 g je radosť takýto kúsok držať v ruke. Ostrenie, tzn. pohyb šošoviek, je realizovaný vo vnútri tela, takže nedochádza k zmene dĺžky objektívu a neotáča sa ani predná časť, čo je veľká výhoda pri nasadených filtroch. Možnosť manuálneho ostrenia je pre makro fotografiu dosť kľúčová a ani tu nie sú nijaké obmedzenia. Veľmi rýchlo a pohodlne dokážeme z automatického ostrenia prejsť do manuálneho prepnutím prepínača. Avšak aj v AF režime môžeme korigovať ostrenie. S ostriacim prstencom sa pracuje bez problémov. Ohnisko 60 mm nás núti držať objektív veľmi blízko foteného objektu a keď k tomu pripočítame niekoľko centimetrov dĺžky slnečnej clony, dá sa povedať, že sa môžeme rozlúčiť s fotením plachého (živého) hmyzu. Jeho primárne určenie je na fotenie rastlín, kvetov, predmetov malých rozmerov a čo je čerešničkou na torte, na fotenie portrétov.
Testované sklo sa radí do kategórie stredných teleobjektívov, ktorú ja osobne preferujem. Sú to ideálne ohniská pre fotenie portrétov. Nie ste príliš blízko, aby ste porušili intímny okruh a otravne strkali objektív fotenému do tváre, ale ani nie ste príliš ďaleko, aby ste museli používať vysielačku na dohovorenie sa pri zmene pózy. Budujete si pozitívny vzťah pri fotení s portrétovaným, môžete okamžite reagovať na jeho potreby a tak isto máte lepšiu kontrolu nad celým konceptom scény.
Odmenou takýchto rozsahov ohnísk (hlavne pevných) je úžasný maslový bokeh (rozostrenie plôch) a dobrý pocit z celého fotenia.
Keď som dostal tohto Tamrona, hneď som odkrútil pevnú 85ku a vybral sa na lov fotografií.
Najskôr som si odskočil do ateliéru. Keďže v ňom nenájdete jediného okna a umelé svetlo je dosť slabé netrpezlivo som očakával ako si objektív poradí, hlavne keď mu chýba modernejší spôsob ostrenia ako som zvyknutý u Canonu na USM (Tamron používa označenie USD - Ultrasonic Silent Drive).
Musím však povedať, že nesklamal. Poradil si aj so slabšími svetelnými podmienkami. Občas sa stalo že preostroval v snahe nájsť záchytný bod, na ktorý by mohol zaostriť a trvalo to dlhšie ako s ultrasonickým ostrením. Zvuk motorčeka patrí aj napriek tomu medzi menej hlučnejšie a jeho rýchlosť medzi rýchlejšie. Počet prípadov, kedy dochádzalo k preostrovaniu, bol akceptovateľný. Nerobil som si z toho ťažkú hlavu. S výsledkom, ktorý som doniesol domov a následne prehliadal v PC, som bol spokojný. Nie až v takej miere ako bývam s objektívmi ktoré poznám, ale na prvé fotenie som si nemohol nič viac želať.
Následne som vyrazil s dcérkou na výstavu vláčikov. Mať nasadené v jednom objektíve makro a portrétovky bolo pre túto akciu priam ideálne. Výstava sa konala vo veľkom nákupnom centre. Väčšinou som bol nútený snímať pri ISO 400. Fotenie prebehlo bez výhrad. Clona f 2.0 pri snímaní z blízka dáva extrémne malú hĺbku ostrosti, takže pokiaľ bolo možné, snažil som sa pricloniť.
Záver
Tamron AF 60mm f/2 Di II LD [IF] SP Macro je vynikajúce sklo, na ktoré si človek veľmi rýchlo zvykne. Ponúka makro v mierke 1:1 a možnosť fotiť portréty s atraktívnou clonou f 2.0 pri excelentných optických vlastnostiach. Absencia rýchleho a presného ultrazvukového ostrenia je malinký kúsok čo mu chýba k dokonalosti.