Málokedy ubehne tak dlhý čas, odkedy výrobca predstavil nejaký objektív až do doby, keď ho uviedol do predaja. A na tento Tamron sme čakali dlho, dlho, dlho... Nie žeby v ponuke Tamronu objektív týchto parametrov nebol, ale toto je úplne iná šálka čaju. Už roky sa predáva lacný telezoom s rovnaký rozsahom a svetelnosťou. Jeho optická kvalita ale zodpovedá veľmi nízkej cene a uspokojí len začínajúcich, menej náročných fotografov. Tento kúsok je však z inej kategórie. Označenie SP napovedá, že ide o objektív vyššej triedy. Objektív bol predstavený pri príležitosti 60-teho výročia značky Tamron a obdržal ocenenie EISA Award za najlepší európsky zoomový objektív 2010-2011.
My sme mali možnosť odskúšať model s bajonetom Canon EF. Ako obstojí na redakčnom Canone EOS 5D Mark II, ktorý je náročný na kvalitu použitých objektívov?
Prvý dojem
Objektív má krásny dizajn, je to skutočný fešák. Hneď po vybalení z krabice mi bolo jasné, že to nie je žiaden lacný plasťák. Vyššia hmotnosť napovedá, že na kvalitných materiáloch sa nešetrilo. Všetky mechanické prvky sú bez vôle, prepínače majú príjemný chod. Dodávaná slnečná clona je veľká, robustná s vnútorným vrúbkovaním, zamedzujúcim odrazu svetla. Po nasadení na EOS-a pôsobí kombo vyrovnane, v žiadnom prípade nemám dojem, že som na profi telo nasadil nejaký seťáčik.
Základná špecifikácia
Tento objektív s premenlivou ohniskovou dĺžkou je možné používať na zrkadlovkách so snímačom APS aj Full Frame. Rozsah 70-300 mm je pri APS zrkadlovkách potrebné násobiť zodpovedajúcim crop faktorom. Vybavený je optickým stabilizátorom (okrem verzie pre Sony), zaostrovanie zabezpečuje ultrazvukový motorček. Objektív pri zoomovaní mení svoju veľkosť, predný člen sa ale pri zaostrovaní neotáča..
Optická sústava pozostáva zo sedemnástich prvkov v dvanástich skupinách. Použitý je aj jeden XLD (Extra Low Dispersion) element pre minimalizáciu optických chýb a jeden LD člen.
Prstenec transfokátora je umiestnený vpredu a je riadne široký. Dobre zapadne do dlane. Jeho chod je tuhší, ale nie nepríjemný, možno sa časom vybehá. Testoval som úplne nový kus. Vrúbkovanie gumeného prstenca je akurátne.
Prstenec ostrenia je bližšie k telu a je dostatočne široký, aby sa s ním príjemne pracovalo. Manuálne zaostrovanie ale asi tak často potrebovať nebudete. Chod prstenca je plynulý aj keď trochu plastový, má pomerne dlhú dráhu ostrenia, čo je pri ručnom zaostrovaní určite plusom. Informácie o zaostrenej vzdialenosti sa zobrazujú v okienku na vrchnej časti objektívu, tradične sú tu dve mierky, jedna v metroch, druhá v stopách.
Na bočnej strane objektívu je dvojica prepínačov. Prvý slúži na prepínanie režimov automatického a manuálneho zaostrovania. Druhý zapína a vypína optický stabilizátor. V prípade prevedenia pre fotoaparáty Sony, prepínač stabilizácie chýba, pretože tento výrobca využíva stabilizáciu pohybom snímača. Modely pre Canon a Nikon majú v označení skratku VC (vibration Compensation), označujúcu zabudovanú optickú stabilizáciu.
Po prvýkrát použil Tamron pre zaostrovanie ultrazvukový motorček. Objektív má preto v označení skratku USD (Ultrasonic Silent Drive). Zaostrovanie je vnútorné a pri zaostrovaní sa predná obruba neotáča, čo je dobrá správa pre užívateľov fotografických filtrov.
Priemer filtrovej obruby je 62 mm. Slnečná clona sa upevňuje pomocou bajonetovej príruby a pri preprave je možné ju otočiť, aby objektív zaberal menej miesta. Dodávaná krytka má vnútorné poistky pre ľahšiu manipuláciu pri nasadenej slnečnej clone.
Bajonet objektívu je kovový, čo je v tejto triede štandardom.
Praktické fotografovanie
Prvé čo ma prekvapilo je stabilizácia. Po namačknutí spúšte a zaostrení obraz doslova zamrzne. Stabilizátor je skutočne účinný. Vysokú úspešnosť som mal aj pri časoch okolo 1/10 s a to pri maximálne vyzoomovanom objektíve! Ak spojite stabilizáciu so správnym držaním prípadne oporou o pevný objekt, môžete bežne používať relatívne veľmi dlhé časy. Vtedy je ale dobre urobiť pre istotu viacero záberov, napr. aj s použitím sériového snímania. Záleží, samozrejme. aj na vašich individuálnych schopnostiach udržať fotoaparát stabilne.
Stabilizátor je hlučnejší a vydáva trochu škrípavejší zvuk, ale s tým som sa stretol aj u objektívov iných značiek.
Zaostrovanie je rýchle, aj keď nie tak ako u Canon “L” objektívov so svetelnosťou F2,8. Patrí určite k nadpriemeru. Po stránke zaostrovania si s naším EOS-om rozumeli veľmi dobre. Aj pri horších svetelných podmienkach bolo zaostrovanie rýchle. Celkovo by som ostrenie charakterizoval ako veľmi spoľahlivé, bez známok zaváhania. S javom, tak častým u teleobjektívov, že objektív párkrát preostrí dopredu dozadu, som sa nestretol a to som s ním namieril aj do tmavého kúta čiernej poličky.
Skutočnou skúškou zaostrovania bolo fotografovanie čajok na dunajskom nábreží. Skutočný potenciál som ale nedokázal preveriť, pretože som narážal na limity ostrenia Canonu EOS 5D Mark II.
Previedol som aj kontrolu presnosti ostrenia, na testovacom terči Spyder, objektív ostrí presne, nemusel som robiť žiadnu korekciu.
Skúšal som snímať aj video. Pri práci na statíve je lepšie stabilizátor vypnúť, pretože obraz trochu “pláva”. Pri snímaní z ruky sa ale stabilizátor osvedčil výborne.
Na jeden deň som si požičal od kolegu z obchodu jeho Canon EOS 30D, aby som vyskúšal objektív aj na modeli s APS-C snímačom. Aj s ním bol objektív 100% kompatibilný a nestretol som sa so žiadnym problémom.
Canon EOS 5D Mark II., objektív na maximálnom ohnisku 300 mm. Fotografia je dostatočne ostrá aj pri čase 1/25 s.
Ostrosť
Tak ako u väčšiny objektívov tohto rozsahu, je ostrosť lepšia na kratších ohniskách a mierne stráca na tých dlhších. Nie je to však dramatický rozdiel. Potešujúca je dobrá kresba aj pri maximálne otvorenej clone, pričom optimum nastáva pri zaclonení nad F7,1. Použiteľný rozsah clôn je do F16, maximálne F22. Neodporúčam cloniť viac, difrakcia je potom už výrazná, ale to je všeobecná vlastnosť teleobjektívov.
Aj na Full Frame objektíve bola kresba veľmi dobrá aj v rohoch obrazu. Testoval som “pevné sklá” s horšou kresbou v rohoch obrazu. Chýbala mi ale tzv. „pixelová ostrosť”, s detailným vykreslením najmenších detailov, na ktorú som si zvykol u profesionálnych objektívov.
Aberácia
Pri kontrastných scénach s protisvetlom v pozadí je niekedy pozorovateľná malá chromatická chyba, ktorú ale nie je problém potlačiť v RAW konvertore.
Skreslenie
Sférické skreslenie je pozorovateľné prakticky v celom rozsahu a je poduškovité. Najvýraznejšie je na maximálnom ohnisku.
Ku krajom obrazu je pozorovateľné poduškovité skreslenie.
Vinetácia
Pri odclonenom objektíve je vinetácia pozorovateľná, ale nie je výrazná ako u širokouhlých objektívov. Plynule sa znižuje do stredu obrazu. Vzniká akýsi tunelový efekt so svetlejšou časťou v strede obrazu. Tento jav si ale všimnete len za určitých okolností. Zaujímavá je korekcia vinetácie v mnou použitom fotoaparáte. Ten sa snaží korigovať vinetáciu až príliš a rohy obrazu zosvetľuje tak, že by som to nazval antivinetáciou. K tomuto javu dochádza na dlhších ohniskách, v RAWe sa samozrejme neprejavuje. Takto sa mi javila vinetácia pri použití objektívu na Canon EOS 5D Mark II., na EOS 30D sú problémy s vinetáciou minimálne, APS-C snímač je na konštrukciu objektívu menej náročný.
Na Full Frame zrkadlovke, pri F5,6 a 300 mm ohnisku, je pozorovateľné, smerom ku krajom, stmavovanie obrazu.
Reflexy, blooming
Antireflexná úprava šošoviek je veľmi dobrá a k vzniku reflexov dochádza len zriedkakedy. Svoj podiel má na tom aj dodávaná účinná slnečná clona. V protisvetle si objektív počína tiež veľmi dobre. Pokles kontrastu je minimálny a rovnako aj prežiarenie svetiel do tmavých časti obrazu (blooming).
Slnko priamo v obraze a reflexy nikde.
Plusy a mínusy
+ určený pre Full Frame aj APS
+ ergonómia
+ účinný stabilizátor
+ spoľahlivé zaostrovanie
+ kvalitná a účinná slnečná clona
+ vstavaný motorček poteší majiteľov amatérskych Nikonov
- hlučnejší stabilizátor
- tuhší chod prstenca transfokátora
- oproti lacnejšiemu modelu je zväčšenie len 1:4
- vhodnejší skôr na použitie s APS-C fotoaparátmi
Technické parametre objektívu Tamron SP 70-300/4-5,6 Di VS USD
Hmotnosť: 765 g
Ohnisková vzdialenosť: 70-300 (135EQ)
Maximálna clona (F): F/4-5.6
Uhol záberu: 34°21' - 8°15'
Priemer závitu: 62 mm
Konštrukcia objektívu: 17 prvkov v 12-tich skupinách
Maximálna zaostrovacia vzdialenosť: 1,5 m
Maximálne zväčšenie: 1:4
Rozmery (priemer x dĺžka): 151 x 81,5 mm
Počet lamiel clony: 9
Bajonet: Canon, Sony, Nikon (so zabudovaný AF motorom)
Záver
Vlastnosti tohto objektívu sú vyrovnané, netrpí žiadnou vážnejšou optickou vadou a jeho užívateľ sa môže spoľahnúť, že v celom rozsahu bude objektív poskytovať kvalitný obraz. Spracovanie je na veľmi dobrej úrovni až na tuhší chod zoomového prstenca. Stabilizátor je účinný a ultrazvukový zaostrovací motor je pre Tamron výrazným pokrokom. Dúfam, že sa čoskoro dočkáme inovácie ostatných populárnych modelov tejto značky. Rozdiel oproti klasickému DC motorčeku je veľký.
Obrazový výstup zodpovedá kategórii objektívu. Nevyrovná sa ostrosťou špičkovým profesionálnym sklám, ale objektívom strednej triedy konkuruje bez problémov. Najväčšie uplatnenie nájde u náročnejších amatérov s APS-C zrkadlovkou. U Nikonu má silnú konkurenciu v podobe populárneho telezoomu 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR. Skôr si nájde cestu k majiteľom Canonov a Sony, kde kvalitný objektív týchto parametrov, za rozumnú cenu, chýba. Ak hľadáte kvalitný telezoom, určite by ste mali do užšieho výberu zahrnúť aj tento model.
Za dobrý pomer výkon/cena si tento objektív vyslúžil ocenenie Tip redakcie ePhoto.
Oficiálne stránky: http://www.tamron.com/en/photolens/di_telephoto/a005.html
Mikrostránky: http://www.tamron.co.jp/en/lineup/a005/index.html
Prospekt v angličtine (PDF): http://www.tamron.co.jp/en/support/catalog/pdf/a005_en.pdf