Hore

Tokina AT-X 16-28 F2.8 PRO FX

Tokina si pred niekoľkými rokmi urobila dobré meno svojimi superširokouhlými objektívmi pre APS-C zrkadlovky. Objektívy AT-X 12-24/4 DX a AT-X 11-16/2,8 DX sa stali doslova legendami a sú nimi dodnes. S rastúcou popularitou Full Frame zrkadloviek rástol aj záujem o superširokouhlé objektívy navrhnuté pre ne. Donedávna ste si mohli vybrať z bazárových objektívov navrhnutých ešte pre filmové fotoaparáty, alebo drahých profesionálnych objektívov priamo od výrobcov fotoaparátov. Situácia sa medzitým zlepšila a na zvýšený záujem zareagovala aj Tokina. Tá má v ponuke objektívy hneď dva. Lacnejší AT-X 17-35/4 FX a profesionálny AT-X 16-28/2,8 PRO FX. Druhý menovaný sa nám podarilo získať do testu.

Cena objektívu nie je najnižšia, v porovnaní s Nikonom AF-S 14-24/2,8G je ale viac než priaznivá, je o pár stoviek nižšia aj od menej svetelného Nikonu AF-S 16-35/4G VR.

Prvé dojmy

Z objektívov Tokina som mal vždy dobrý dojem. Firma nikdy neskĺzla do výroby lacných plastových objektívov. Radšej ponúka obmedzené portfólio. Inak tomu nie je ani u tohto modelu. Už hmotnosť, bez 50 g takmer 1 kg, naznačuje, že na materiáloch sa nešetrilo. Celkovo výborné spracovanie a povrchová úprava, minimálna vôľa pohyblivých častí, to všetko nasvedčuje tomu, že označenie PRO nie je len marketingový ťah.
Objektív je tichý, aj keď nie bezhlučný. Zaostrovanie je dostatočne rýchle, ale nie tak rýchle ako u originálnych Nikkorov. Je dosť veľký, aj keď ho nasadíte napr. na D800E s gripom.

Základné parametre, konštrukcia a ergonómia

Tokina AT-X 16-28 F2.8 PRO FX je objektív navrhnutý pre digitálne zrkadlovky so snímačom veľkosti Full Frame, nič ale nebráni ich používať aj na APS-C zrkadlovkách, kde ale treba prepočítať ohnisko príslušným crop factorom. V ponuke sú modely pre zrkadlovky Canon a Nikon.


Predný člen je výrazne klenutý. Aby sa nepoškodil, je slnečná clona pevná a slúži tak ako mechanická ochrana.


Bližšie k bajonetu je prstenec zoomu, prstenec zaostrovania je bližšie k prednej časti objektívu.


Bajonet je kovový. 

Dizajn je charakteristický pre značku Tokina. Rozhodne je slušivý a dobre zapadne aj medzi objektívy Nikon. Oproti Canonu je dizajn pomerne odlišný. Prstenec zoomu je bližšie k telu fotoaparátu. Nad ním je okienko so stupnicou zaostrenej vzdialenosti. Prstenec manuálneho zaostrovania je nad ním. Podobne ako u iných Tokin, posunutím nadol sa objektív prepne z automatického na manuálne zaostrovanie. Slnečná clona je pevná, nedá sa demontovať. Je pomerne plytká. Predný opticky člen je výrazne klenutý. U objektívu absentuje filtrová obruba. Podobne ako u Nikonu AF-S 14-24/2,8G (nepočítajúc krkolomné, nie príliš praktické riešenia), na objektív nenasadíte filter. Je to asi daň za vysokú svetelnosť f/2,8.


Detail prstenca zoomu.


Okienko stupnice zaostrenej vzdialenosti.

Krytka sa nasadzuje z vonku na slnečnú clonu. Má dve poistky, takže pri vyberaní objektívu z brašny vám v nej nezostane, ale bude spoľahlivo chrániť objektív. Nikon by si mal v tomto prípade zobrať z Tokiny príklad. Krytka na 14-24 /2,8 špatí inak geniálny objektív.


Detail loga na krytke objektívu.


Krytka nasadená na objektíve.

Špecifikácia: 

Ohnisková dĺžka: 16 - 28 mm
Zväčšenie: 1:5.26 
Maximálna clona: f/2,8
Minimálna clona: f/22
Optická konštrukcia: 15 prvkov v 13 skupinách
Antireflexná úprava: viacnásobné vrstvy
Uhol záberu (FX): 107.11 - 76.87°
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 0,28 m
Konštrukcia clony: 9 lamiel
Rozmery: 89,92 x 133,35 mm
Hmotnosť: 950 g

Objektív v praxi

Začnem minimálnou zaostrovacou vzdialenosťou a zväčšením. Na to, že sa jedná o superširokouhlý objektív, je zväčšenie veľmi dobré. Pri svetelnosti f/2,8 naviac dokáže objektív slušne rozostriť pozadie. Ideálne na fotografovanie detailov, napr. na svadbe. Kvetiny uviazané na lavicu v kostole, vzadu rozmazaný oltár pre dotvorenie atmosféry. Skúseným netreba viac napovedať. Pri svetelnosti f/2,8 sa dá aj lepšie využiť stávajúce svetlo v kombinácii s bleskom.


Vlastnosti objektívu asi najlepšie využijú fotografi svadieb, firemných eventov, kultúrnych akcií a pod.


S malou hĺbkou ostrosti, danou vyššou svetelnosťou, som sa v meste dobre “vybláznil”. 

Vinetácia je pomerne malá aj pri plne otvorenej clone, najvýraznejšia je na ohnisku 16 mm. Od clony f/4 výrazne klesá, pri ohnisku 16 mm od clony f/5,6.

Chromatická chyba je pomerne výrazná a pre jej potlačenie nepomôže ani objektív pricloniť. Bez problémov ide odstrániť až v RAW konvertore.


Detail ľavého horného rohu.

Na 16 mm je viditeľné skreslenie súdkovité, ktoré smerom k “dlhšiemu koncu” klesá a od 24 mm je skreslenie minimálne. Čo je ale dôležité, objektív nie je prílišný “naťahovák” hláv. To je nesmierne dôležité, ak fotografujete ľudí, aby nemali hlavy ako mimozemšťania.


Smerom ku krajom je obraz naťahovaný na šírku, deformácia ale nie je výrazná. 

Pri clone f/2,8 je kresba pomerne mäkká, ale postačujúca aj v strede obrazu. Rohy sú mäkšie aj po priclonení na vyššie clonové čísla. Najväčším nedostatkom objektívu je však prehnutá rovina ostrosti. Ostrosť sa smerom do strán vytráca. Pri reportážnom štýle fotenia a hraní sa s malou hĺbkou ostrosti si to nevšimnete. Pri fotografovaní architektúry a krajiny už áno. Neviem, či je to chyba nami testovaného kusu, alebo to platí pre všetky vyrobené objektívy.


Na tejto fotografii som si všimol, že ostrosť sa smerom do strán zhoršuje. Prezrel som preto aj ostatné fotografie, či už architektúry alebo krajiny. Chybu je najviac vidno pri zaostrovaní na stredné vzdialenosti.


Na tejto fotografii je ľavý horný roh výrazne neostrejší.


Tu je to naopak hlavne pravá strana obrazu, kde je ostrosť horšia. 

Ako sa dalo očakávať, vzhľadom na vypuklý predný člen, je objektív náchylnejší na vznik reflexov nielen pri priamom protisvetle, ale aj bočnom svetle.

Tak ktorý?

Mal som možnosť fotografovať s objektívmi Nikon AF-S 14-24/2,8G, Nikon AF-S 16-35/4G VR aj novinkou Nikon AF-S 18-35/3,5-4,5G. Kto si bude medzi nimi a Tokinou vyberať, bude musieť dlho premýšľať, ktoré z parametrov sú pre neho najdôležitejšie. Rozsah, cena, svetelnosť, optická kvalita, kvalita spracovania, veľkosť a hmotnosť, možnosť použitia filtrov?

Nikon AF-S 14-24/2,8G - najširokouhlejší s najlepšou optickou kvalitou, ale aj najdrahší a bez možnosti používať filtre (až na málo praktický adaptér od Lee Filters).

Nikon AF-S 16-35/4G VR - veľmi praktický rozsah, pri konštantnej svetelnosti. Plusom je stabilizátor a možnosť použitia filtrov. Takisto aj kvalitné spracovanie. Je však o chlp horší od lacnejšieho Nikon AF-S 18-35/3,5-4,5G. Stále je to ale veľmi dobrý objektív.

Nikon AF-S 18-35/3,5-4,5G - najmenej širokouhlý objektív s premenlivou svetelnosťou. Prekvapuje ale výbornou obrazovou kvalitou za dobrú cenu. Umožňuje používať filtre. Je to objektív pre náročnejších amatérov, čomu zodpovedá aj kvalita spracovania.

Tokina AT-X 16-28 F2.8 PRO FX je konkurenciou mierenou na Nikon AF-S 14-24/2,8G. Poskytuje rovnakú svetelnosť, ale menší uhol záberu. Cena je nižšia než u Nikon AF-S 16-35/4G VR. Nevýhodou je nemožnosť použitia filtrov. Výhodou naopak kvalita spracovania a použitých materiálov. Tokina menej “naťahuje”, ale trpí prehnutou rovinou ostrosti, čo ju výrazne znevýhodňuje.

Záver

O Tokine by som uvažoval ako o lacnejšej alternatíve k Nikon AF-S 14-24/2,8G. Využitie nájde pri fotografovaní reportáží, eventov, akcií, svadieb a pod. Vtedy málokedy zaregistrujete prehnutú rovinu ostrosti. Iné je to ale pri fotografovaní krajiny a architektúry, kde je táto optická chyba neakceptovateľná. Objektív sa správa nevypočítateľne. Jedna fotografia je dobrá, o chvíľu pri inom motíve očakávajte nezdar.

Na Nikone D800E, na ktorom som objektív testoval, som musel doladiť presnosť zaostrovania, objektív mal totiž backfocus. Dielenské spracovanie je veľmi dobré, keď som po teste fotil s Nikonom AF-S 16-35/4G VR, pripadal mi ako o triedu lacnejší. Výborná je krytka, ktorá je lepšie skonštruovaná ako u Nikonu AF-S 14-24/2,8G. U neho je len jednoduchá nasadzovacia krytka, ktorá pri vyťahovaní objektívu z brašne rada ostala v jej vnútri. Krytka na Tokinu má praktické poistky.

Neviem, či sa takto správa len mnou testovaný objektív, alebo to platí pre všetky vyrobené kusy. Kúpu si starostlivo zvážte a odporúčam kupovaný kus dôkladne otestovať. Ak by som hodnotil len celkovú optickú kvalitu objektívov, ktoré som používal (viď vyššie), skončila by Tokina na poslednom mieste.




Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Robert Simeg
2013-07-18 08:24:36
Nad tymto som uvazoval aj ja, ale na canon, cize by sa mi hodilo nejake porovnanie so 16-35L II : )
 
vd
2013-07-18 08:26:50
no, aspon, ze krytka objektivu je vyborna lepsia ako od nikonu...to je silny argument pre kupu tohto skla

radsej si treba priplatit 2kila za bazarovy 16-35L
 
seifi
2016-03-26 21:02:42
zdravim; napise majitel objektivu par riadkov ? na megatoto.cz je za 610,- € , moc zaujimava cena pri f/2,8 , blizsie parametre na photozone.de; vdaka
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované