Portrétny objektív s krásnym bokehom stráca body za sférické skreslenie a priemerne rýchle zaostrovanie.
ZEISS je asi najlegendárnejší výrobca objektívov na svete a nielen pre fotoaparáty. Už roky výrazne spolupracuje so Sony a jeho logo môžete nájsť aj na niektorých kompaktoch. Viac krát som bol z niektorých objektívov sklamaný. Vyvažuje to nadšenie z iných. Sony posledné mesiace tvrdo preráža so svojimi plnoformátovými bezzrkadlovkami radu A7. V ponuke sú relatívne krátko, objektívov zatiaľ nie je toľko, koľko treba a každý nový je prijímaný s otvorenou náručou. ZEISS už pre CSC Sony vyrobil niekoľko objektívov. V prvom rade sú to tie, ktoré sú predávané pod značkou Sony. Spomeňme špičkový FE 55/1,8, alebo menej vydarený FE 24-70/4.
Objektívy však vyrába aj pod vlastnou značkou. Začalo to radou Touit, pre APS-C bezzrkadlovky. Touit sú objektívy s pevnou ohniskovou dĺžkou, s automatickým zaostrovaním a elektronickým prepojením s fotoaparátom. Ďalej tu máme rad Loxia, čo sú objektívy vhodné pre FF aj APS-C bezzrkadlovky Sony. Zaostrovanie je však manuálne, čo nie každému vyhovuje. Najnovším radom je rad Batis. Je obdobou APS-C objektívov Touit. Práve objektívy z radu Batis sú pre majiteľov A7-čiek najzaujímavejšie.
Zatiaľ sú Batisy len dva, ich predaj sa len začína a dopyt je oveľa väčší ako výrobné kapacity. Širokouhlejšie ohnisko zastupuje 25 mm objektív so svetelnosťou F2, ktorý sme už testovali. Teraz sa pozrieme na portrétneho špecialistu 85 mm so svetelnosťou F1,8.
Prvý dojem
Testovaný objektív je prvý oficiálne dovezený kus. Nemohol by som vám ho predstaviť, keby som zároveň nebol prvým zákazníkom, ktorý si ho kúpil. Asi sa nájde niekto, kto si objektív doviezol zo zahraničia, nerobím si preto nárok na celkové slovenské prvenstvo.
Objektív predchádzajú nadšené recenzie z celého sveta. Ak bude tak dobrý, ako Sony ZEISS FE 55/1,8, mám sa na čo tešiť.
Krabica pre objektív je elegantná, ale zle navrhnutá. Keď si nedáte pozor, vnútorná časť vyletí z vonkajšieho obalu. Veko naviac nie je vôbec fixované a tak hrozí, že svoj nový objektív najprv uvidíte ako sa kotúľa po podlahe.
Povrch objektívu je pololesklý a vidno na ňom otlačky prstov. Hladký prstenec manuálneho zaostrovania vyzerá veľmi lacno, mohlo v ňom byť aspoň embosované logo. Lacno vyzerá aj plastová clona. Konštrukcia objektívu je však poctivá. Jednoduchý dizajn vylepšuje dvojica modrých lôg po stranách. Modrá je aj guma tesnenia bajonetu.
V prvom rade som bol zvedavý na OLED displej. Ten sa po prvýkrát rozsvieti len vtedy, keď je nastavené manuálne zaostrovanie. Biele písmo je krásne kontrastné na čiernom podklade.
Priznávam, že z dizajnu nie som nadšený. Príliš moderný tvar sa k imidžu ZEISS-u nehodí a ani k hranatým fotoaparátom Sony. Vyzerá akoby ho vyrobili Kórejci v Samsungu. Tým nechcem haniť Samsung, či inú ázijskú značku. U nich by moderný dizajn korešpondoval s celkovým dizajnovým smerovaním. Kašlať ale na dizajn, dôležité sú iné vlastnosti objektívov.
O Batisoch
Objektívy radu Batis sa vyznačujú jednoduchým, až minimalistickým moderným dizajnom. Povrch je hladký, i zaostrovací prstenec. Moderný dizajn podtrhuje krivka siluety a ešte viac OLED displej, na objektíve použitý prvý krát. Nahrádza klasické okienko so stupnicou zaostrenej vzdialenosti.
Objektívy sú primárne navrhnuté pre plnoformátové CSC fotoaparáty Sony, plne kompatibilné sú aj s APS-C fotoaparátmi. Bajonet je typu E, niekedy označovaný aj ako FE.
Utesnenie
Telo objektívov je samozrejme kovové, sú naviac utesnené proti prachu a vode.
Zaostrovanie
Zaostrovanie objektívov Batis je automatické, nie manuálne ako u radu Loxia. Na objektíve nenájdete prepínač AF/MF, režim zaostrovania sa nastavuje na fotoaparáte. Prstenec nie je mechanický, má nekonečný chod. Na displeji sa zobrazuje zaostrená vzdialenosť, že ste na kraji rozsahu signalizuje ikonou šípky narážajúcej na vertikálnu čiaru.
Optická stabilizácia
Len u Batisu 85/1,8 je vstavaný optický stabilizátor obrazu. Radosť z toho budú mať najmä majitelia starších modelov, do najnovších sa už montuje stabilizovaný snímač. V takomto prípade stabilizátory spolupracujú, objektív stabilizuje v dvoch osiach, snímač v ďalších troch. Toto je u Sony najúčinnejší spôsob stabilizácie obrazu.
OLED displej
Inovatívny monochromatický OLED displej nahrádza tradičné okienko so stupnicou zaostrenia. Je to pokrok v zobrazovaní informácií. Displej ukáže presnú vzdialenosť v metroch alebo stopách, ale aj rozsah hĺbky ostrosti pri danej clone. Displej je podsvietený a tak informácie dobre uvidíte aj v úplnej tme.
Štandardne sa displej rozžiari len v prípade manuálneho zaostrovania. Ak chcete, aby svietil trvale, musíte ho nastaviť. Ako? Na to by ste bez inštrukcií asi neprišli. Musíte otáčať prstencom o 360°cez krajné hodnoty zaostrovacej vzdialenosti. Na jednej strane nastavujete aktivitu displeja, na druhej prepínate medzi metrami a stopami.
Displej zobrazuje zaostrenú vzdialenosť a hĺbku ostrosti, tú dvomi spôsobmi. Pri kratších vzdialenostiach do 5 metrov sa zobrazuje koľko centimetrov pred a za zaostrenou vzdialenosťou je hranica hĺbky ostrosti. Nad 5 metrov ukazuje vzdialenosť začiatku a konca poľa ostrosti, teraz v metroch. S meniacou sa clonou sa samozrejme hodnoty menia.
Špecifikácia
- ohnisková dĺžka: 85 mm (127,5 mm pri použití na APS-C fotoaparáte)
- uhol záberu: 29° diagonálne
- svetelnosť: F1,8
- rozsah clonových čísel: f/1,8-f/22
- optická konštrukcia: objektív typu Sonnar, 11 prvkov v 8 skupinách
- minimálna zostrovacia vzdialenosť: 80 cm
- pokrytie: 18,9x28,3 cm
- rozmery: 105x81 mm
- hmotnosť: 475 g
- priemer filtra: 67 mm
PDF prospekt
PDF špecifikácia
http://www.zeiss.com/camera-lenses/en_de/website/landing_pages/batis.html
http://www.zeiss.com/camera-lenses/en_de/camera_lenses/batis/batis1885.html
Objektív v praxi
Testovanie objektívu väčšinou začínam tým, že ich nasadím na fotoaparát a hneď fotím. Nie v tomto prípade. Môže za to OLED displej, ktorý môže zobrazovať rôzne údaje. Preto začínam jeho nastavením. Priznám sa vopred, akokoľvek je OLED displej krásny, na portrétnom objektíve nemám pre neho rozumné použitie. A tak ním len ohurujem okoloidúcich. Iné je to u širokouhlého objektívu Batis 25/2, kde v krajinárskej fotografii určite oceníte informáciu o aktuálnej hĺbke ostrosti, ale ani tam nie je, kvôli nepresnosti, plne využiteľný.
Sklamaním je pre mňa automatické zaostrovanie, ktoré je skôr priemerné. Pri portrétovaní to nie je až tak zlé, ale ak fotíte reportážne, občas vás riadne nasrdí. Výhodou použitia portrétneho objektívu na CSC fotoaparáte je, že máte menej odpadu. Žiadne problémy s nepresným zaostrovaním, naviac vidím nielen reálnu expozíciu, ale aj hĺbku ostrosti. V najťažších situáciách rýchlo prepnem na manuálne zaostrovanie a pomôžem si lupou.
Pri práci s malou hĺbkou ostrosti odporúčam nastaviť veľkosť zaostrovacieho poľa na najmenšiu, zaostrovanie je vtedy presnejšie.
Najprv som fotil bežné mestské motívy. Pri nich som si všimol výraznejšie sférické skreslenie, ktoré na ďalší čas negatívne vplývalo na môj celkový názor. Ten sa však výrazne zlepšil, keď som objektív začal viac využívať na to, na čo bol primárne navrhnutý.
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 80 cm, to je u takéhoto objektívu mierne lepší priemer.
Objektív som si začal obľubovať, keď som začal viac využívať jeho svetelnosť.
Kvalita
Ostrosť je veľmi dobrá už od clony f/1,8 a to aj v rohoch obrazu. Plný potenciál objektívu sa začína prejavovať od f/2,8. Vynikajúcu ostrosť poskytuje objektív do clony f/11, potom sa začne prejavovať negatívny účinok difrakcie. Smelo však môžete použiť clony až po f/16. Viditeľne horšia kresba je až pri f/22.
Vynikajúca ostrosť od rohu po roh.
Ako sa dalo u objektívu tohto typu čakať, vinetácia na “plnú dieru” je pomerne výrazná. Od f/2,8 výraznejšie poklesne a od f/5,6 sa ňou nemusíte zaoberať. Pri portrétoch býva vinetácia často vítaná, pretože upriami pozornosť na stred obrazu. Komu vadí, ľahko ju potlačí vo fotoeditore.
Lightroom to s potlačením (vpravo) vinetácie preháňa.
Chromatická chyba je malá a má predozadný (axiálny) charakter, ktorý sa prejavuje rozdielnou farbou chromatickej chyby pred a za rovinou ostrosti.
Na kvapkách vody možno vidieť axiálnu chromatickú chybu.
Výborná je antireflexná úprava, vďaka ktorej je objektív vysoko odolný proti vzniku nežiadúcich reflexov a ghostingu. Prispieva to aj k vysokému prenosu kontrastu.
Ani tento Batis sa nevyhol tomu, aby ma ako zástupca ZEISS-u opäť nenaštval. Asi už tušíte, že to je sférickým skreslením. Na pevný krátky teleobjektív je až nepekne veľké, poduškovitého charakteru.
Výrazné poduškovité skreslenie si všimnete pri fotografovaní architektúry.
Stalo sa, že som naraz testoval tri portrétne objektívy a tak lepšie ako inokedy môžem porovnať, ktorý z nich má krajší bokeh. Takmer dokonalý Fujinon XF 90/2 R LM WR napokon končí na 3. mieste. Fyzika tu nepustí a proti plnoformátovej kombinácii stráca. Hanbiť sa však nemusí, práve naopak. Na APS-C formáte patrí k tomu najlepšiemu.
Samyang 135mm f/2.0 ED UMC prekvapil vynikajúcimi optickými vlastnosťami. Len manuálne zaostrovanie je však výrazným nedostatkom. Ani s automatickým zaostrovaním by nesiahol na prvé miesto. To musím priznať Batisu, ktorého bokeh je predsa len o máličko ľúbivejší.
Portrétne fotenie s Petrom ma presvedčilo o tom, že Batis 85/1,8 je vynikajúci portrétny objektív.
Objektív nemá ďaleko k výraznejšiemu swirly bokehu s typickými “mačacími očami”. Ten je teraz v móde, dodáva fotkám na zaujímavosti a jedinečnosti. Kruhovo rozostrené bodové zdroje svetla sa smerom ku krajom splošťujú do diskov v tvare oka. Vlastne sa jedná o chybu, tzv. optickú vinetáciu, ktorú máte pekne vysvetlenú napr. v tomto článku: http://photo.stackexchange.com/questions/52126/what-is-the-cause-of-this-non-uniform-bokeh-effect.
Pri vhodnom pozadí sú tu náznaky swirly bokehu. “Slnko v ruke” nespôsobuje žiadne reflexy.
Záver
S cenou pohybujúcou sa okolo 1200€ je Batis 85/1,8 o dosť drahší, ako objektívy Canon a Nikon s rovnakou svetelnosťou. Každému majiteľovi Sony A7 je to takmer jedno. Hlad po špičkových objektívoch je obrovský. Fabrika nestačí vyrábať a uspokojovať dopyt. Už má však konkurenciu priamo od Sony, ktoré nedávno predstavilo nový profesionálny objektív SEL 85/1,4 GM. Ten je ale výrazne drahší.
ZEISS Batis 85/1,8 je veľmi dobrý objektív vyššej amatérskej triedy. Zaostrovanie je priemerne rýchle, jeho presnosť zvýšite zmenšením zaostrovacieho poľa na minimum. Inovatívny OLED displej sa ukázal ako nevyužiteľný, naráža na presnosť merania vzdialenosti, rovnako ako u BATIS 25/2.
Optická kvalita je výborná. S chýb je výraznejšie len poduškovité sférické skreslenie. To sa prejavuje pri fotení architektúry, pri fotení portrétov si ho nevšimnete. Ak si objektív kúpite práve kvôli portrétom, bude pre vás takmer bezchybný. Odmení vás krásnym bokehom.
Na koniec niekoľko zaujímavých odkazov na oficiálny ZEISS blog:
ZEISS Batis: New autofocus lenses – perfect for Sony’s mirrorless full-frame cameras