Myslím, že každému je Canon známy ako výrobca fotoaparátov a domácich tlačiarní. Menej známe sú už kopírovacie zariadenia, produkčné stroje, veľkoformátové (foto) tlačiarne, fotopapiere, skenery, dataprojektory a po predstavení systému EOS C Canon začal naplno pôsobiť aj vo videopriemysle. Canon teda ponúka ucelené zobrazovacie zariadenia pre každodenné amatérske aj profesionálne použitie. Dnes budem písať o novinke z oblasti stolných tlačiarní, na ktorú sa už dlho čakalo.
Pred časom bola predstavená nová profesionálna tlačiareň Canon PIXMA Pro-1, ktorá obohatila rodinu atramentových tlačiarní do formátu A3+. O tejto tlačiarni sa šepkalo už v roku 2010, no nik nevedel o čo konkrétne pôjde. Katastrofy vo svete spôsobili, že ohlásená bola až na jeseň roku 2011 no a dnes ju máme pred sebou.
Pokúsim sa o čosi viac ako len o jednoduché zhrnutie parametrov do súvislých viet namiesto tabuľky. Budeme sa vám snažiť priblížiť aj technickú stránku veci, takže si povieme niečo o systéme prenášania atramentu zo zásobníka do tlačovej hlavy a na potláčaný materiál, povieme si niečo o atramentoch, ktoré sa dnes používajú, potláčaných materiáloch (papieroch), vysvetlíme si niektoré skratky a mnoho iných vecí tak, aby tomu porozumel aj bežný človek. V technológii budeme hovoriť o mnohých veciach, ktoré vám môžu pomôcť pri výbere aj inej tlačiarne. Ale ak máte technológiu zvládnutú, alebo vás technológia nezaujíma, preskočte ju a začnite čítať od nadpisu „PIXMA PRO-1“.
Technológia
Tlačové atramenty
Čo je to atrament? Detsky povedané, je to tá farebná vodička ktorá sa v tlačiarni strieka na papier. Odbornejší popis by znel, že je to farebná tekutina alebo roztok určitého chemického zloženia. V Canon stolných tlačiarňach sa momentálne používajú dva systémy atramentov. Ich technologické označenia sú DYE based a PIGMENT. V marketingových označeniach sa systém DYE vyskytuje s označením Chromalife100+ ktorý označuje životnosť tlače a pigmentový atrament ako LUCIA ink. O čo vlastne ide a aké sú rozdieli? Najzákladnejším rozdielom je zloženie a správanie sa atramentu po dopade na potláčaný materiál.
DYE based by sa dala charakterizovať ako farebná tekutina ktorá po dopade na potláčaný materiál, napríklad lesklý fotopapier, sa vpije do fotopapiera. Výhodou je, že potlačený lesklý fotopapier nestráca svoju povrchovú úpravu, keďže atrament sa vpil, je tak mechanicky odolnejší proti oderu. Tieto atramenty sa používajú hlavne v domácich tlačiarňac
a multifunkčných zariadeniach s podporou tlače na fotopapier.
Naopak pigmentové atramenty LUCIA sú akýmsi roztokom, v ktorom sú malé pevné čiastočky pigmentu (farbiva). Tento atrament tvorí prenosná tekutina a pigmentové čiastočky, ktoré sa po dopade na potláčaný materiál nevpíjajú, ale zostávajú „prilepené“ na povrchu fotopapiera. Tu potom vznikajú nežiaduce vlastnosti, ako napríklad bronzing, alebo homogenita plochy.
Bronzing - vzniká pri nedokonalých kvapôčkach pigmentu na potláčanom materiáli vzhľadom na lom svetla. Preto sa môže zdať. že pri určitom naklonení výtlačku nevidíme čiernu farbu, ale skôr bronzovú či dokonca tmavomodrú.
Tento úkaz je najlepšie vidieť na lesklých papieroch.
f
Kvality novej tlačiarne sú zrejmé na prvý pohľad.
Homogenita plochy - pri extrémne lesklých povrchoch potláčaného média (napríklad fotopapiera Canon Pro Platinum) sa potlačený pigmentový atrament javí ako menej lesklý vzhľadom na médium. Vytvára tak nehomogénny povrch. kde je časť lesklá (odhalený/nepotlačený fotopapier) a časť matnejšia ako fotopapier (potlačená plocha). Tento stav je samozrejme nežiaduci. Najviac sa prejavuje v kombinácii s PIXMA Pro 9500, ktorá používa pigmentové atramenty LUCIA a fotopapierom Canon Pro Platinum, ktorý je vysoko lesklý. Tento problém odstraňuje PRO-1 svojim čírim atramentom, ktorý by sa dal nazvať aj ako číry lak, ktorým sa celý výtlačok „zaleje“ a tým zaručí 100% homogenitu plochy na vysoko lesklých papieroch.
Technológiu pigmentových atramentov LUCIA využíva aj tlačiareň PRO-1. Preto sa ponúka otázka, prečo konštruktéri nepoužili v tejto tlačiarni atramenty typu DYE based, ktoré napríklad netrpia problémom homogenity plochy.
Odpovedí, respektíve dôvodov prečo uprednostnili pigmentové atramenty je niekoľko. Asi najzákladnejším
a najvšeobecnejším sú doterajšie skúsenosti Canonu a užívateľov s veľkoformátovými tlačiarňami, kde sa tieto pigmentové atramenty používajú. Inak povedané, fotografi si tento systém žiadajú kvôli vysokej kvalite. Ďalším dôvodom je svetlostálosť, čo je jednoducho povedená to, že na slnku/svetle neblednú tak rýchlo ako atramenty DYE. Je tak zaručená dlhšia výdrž výtlačku. Doteraz som prevažne písal o lesklých médiách, ale ak sa pozrieme na výhody a nevýhody DYE based a Pigmentu pri matných a iných materiáloch, zistíme, že tam už je kvalita priepastná v prospech pigmentových atramentov. Tieto atramenty veľmi dobre zvládajú matné médiá ako napríklad FineArt papiere (Canon FineArt Museum/Photo Rag) či dokonca fotografické plátno (Canon Art Canvas).
Ako spoznáte rozdiel na týchto materiáloch medzi dvoma technológiami atramentov? V prvom rade, ak máte doma stolnú DYE based-ovú tlačiareň, v ovládači tlačiarne tieto médiá ani nenájdete. Samozrejme môžete zvoliť iný profil papiera a vytlačiť fotografiu môžete aj tak, že tlačiareň jednoducho oklamete. Predpokladajme. že sa vám to podarilo. Fotografia bude zrejme bezkontrastná, čierna nebude čiernou, ale akousi nepeknou šedou a ostatné farby budú tiež akési nepekné vďaka farebnému posunu nažltlého FineArt-u.
Ako som spomínal vyššie, pri lesklých médiách je veľkou výhodou DYE based-u vpíjanie farby do papiera s tým, že sa zachováva homogenita plochy. Pri matných médiách je práve táto vlastnosť nežiaduca. Pri vpíjaní dochádza k inému zobrazeniu farieb a veľkú výhody tu majú pigmenty zachytávajúce sa na povrchu potláčaného materiálu.
V tejto kapitole som sa teda pokúsil objasniť čo-to o technológii atramentov, ktoré sa v dnešnej dobe používajú v stolných tlačiarňach do formátu A3+. Spomenul som aj niektoré technologické problémy a porovnal funkcionalitu atramentov DYE a pigmentov. Teraz sa môžeme pustiť do zariadenia, ktoré má na starosti dopravu atramentu na to správne miesto.
Tlačová hlava
Na to, aby som atrament dostal na to správne miesto a v správnom množstve potrebujem niečo, čo mi ho tam dopraví. Na to slúži tlačová hlava. V tých najlacnejších zariadeniach býva tlačová hlava umiestnená priamo na zásobníku s atramentom. Ak ste si mysleli že ste ušetrili na tlačiarni, mýlite sa. Tieto náplne bývajú zväčša drahšie a majú malý obsah atramentu. Zväčša nie sú ani vhodné na tlač na fotopapiere, ale len na „kancelársky“ papier. Avšak sú možnosti rozšírenia o externý zásobník atramentu a v prípade poškodenia tlačovej hlavy nie je nutný servis, ale iba výmena zásobníku s tlačovou hlavou. To je prvá možnosť umiestnia zásobníku atramentu a tlačovej hlavy. Druhá možnosť je umiestniť atramentovú náplň do tlačovej hlavy. Táto technológia je rozšírená takmer u všetkých Canon PIXMA tlačiarní a multifunkčných zariadení. Po vybalení zariadenia z krabice vybalíte tlačovú hlavu a usadíte ju na svoje miesto podľa manuálu a až potom umiestníte atramentové zásobníky do priehradok v tlačovej hlave. Treťou a poslednou možnosťou je umiestnenie atramentových zásobníkov mimo tlačovej hlavy a atrament privádzať hadičkovým systémom z náplní do tlačovej hlavy. Takýto systém umožňuje použitie omnoho väčších zásobníkov atramentu. Tento systém využíva aj PRO-1, preto sa mohol objem atramentu v zásobníkoch zdvihnúť na 36ml.
Mnohým určite vŕta hlavou ako taká tlačová hlava môže fungovať. Každý výrobca má svoj systém prenosu atramentu na potláčaný materiál, Canon používa takzvaný Bubble Jet. Táto technológia využíva základné fyzikálne vlastnosti tekutiny a odparovania. Jednoducho povedané, v tryske sa kvapôčka atramentu zahreje na takú teplotu že sa vytvorí parná bublinka ktorá z trysky doslova vystrelí atrament smerom na potláčaný materiál. Celý tento proces je nesmierne presný a tlačiareň vždy vie na ktoré miesto koľko a akých kvapôčiek umiestniť. V dnešnej dobe sa aj v amatérskych tlačiarňach používajú tlačové hlavy, ktoré vedia dávkovať atrament v 1 pikolitrových (pkl) kvapôčkach. Vďaka tomu dostaneme krásne a čisté fotografie. Samozrejme že na tlačovej hlave nie je len jedna tryska. Sú ich tam tisíce, napríklad PRO-1 ich má celkom 12 228. Výroba tlačovej hlavy je veľmi zložitá, nakoľko trysky sú mikroskopické a je ich tam veľa. Preto sa stáva hlava najdrahšou súčiastkou tlačiarne.
V nasledujúcom videu si môžete pozrieť grafické znázornenie ako to celé funguje. Video je síce staršieho dáta, ale pre správnu predstavu technológie ktorú som popisoval vyššie úplne postačuje.
VIDEO - http://youtu.be/0GtPiQmaQ4k
Technológia FINE - Full-photolithography Inkjet Nozzle Engineering, je technológia súčasných tlačových hláv. Tieto hlavy sú vyrábané pomocou fotolitografického procesu, ktorý umožňuje vytvárať mikroskopické, ale veľmi presné trysky s ohrevom atramentu. Podobnou technológiou sa vyrábajú aj mikroprocesory. Vďaka tejto technológii dnes vieme tlačiť s veľkosťou kvapky jeden pikoliter. Pikoliter je bilióntina litru, čo číselne vyjadríme ako 1/1 000 000 000 000 litra.
Úspešne sme si vysvetlili akú funkciu má v tlačiarni tlačová hlava a na akom princípe funguje v Canon tlačiarňach. Keď sme už zvládli základy, môžeme sa postupne pustiť do podrobnejších funkcií a nastavení tlačiarne Canon PIXMA PRO-1, pri ktorých sa budem odvolávať na vyššie zmienenú technológiu atramentovej tlače.
Potláčané materiály
Fotopapiere lesklé, pololesklé či matné, a iné druhy materiálov ako napríklad plátno, všetko zaraďujeme do skupiny potláčané materiály. Tak ako aj atramenty alebo tlačová hlava podliehajú zložitej a presnej výrobe. Nie je totiž fotopapier ako fotopapier. Každý výrobca ponúka svoju škálu originál médií a vie prečo to robí. Pozná svoju technológiu tlače a teda aj vie ako vyrobiť čo najlepšie médium pre konkrétny stroj. Kto skúsil lacné náhrady originál médií určite vie o čom píšem. Zväčša to dopadne tak, že sa fotografia rozmazáva, nie je svetlostála alebo v tom najhoršom prípade atrament vôbec nezaschne počas tlače a zašpiní vám v tlačiarni všetko čo sa len dá. Potom je tlačiareň zrelá na servis.
Canon ponúka široké spektrum svojich médií s rozšírením o certifikovaných výrobcov. Len v krátkosti sa pozrieme na portfólium fotopapierov Canon.
Asi najbežnejším médiom sú lesklé fotopapiere. Týchto má Canon vo svojej ponuke niekoľko. Prvým je Glossy Photo Paper „Everday use“, ako názov prezrádza, ide o obyčajný lesklý fotopapier na každodenné použitie. Strednou triedou v lesklých fotopapieroch je Photo Paper Plus Glossy II a najvyššou radou je Photo Paper Pro Platinum s dokonale lesklým povrchom na profesionálne použitie a dlhú výdrž výtlačku.
Jeden z mojich najobľúbenejších Canon fotopapierov, Photo Paper Plus Semi-gloss. Je to zvláštny fotopapier kombinujúci matný povrch s lesklým. Odporúča sa napríklad pri orámovaní za sklo. Ja som si ho obľúbil z jedného dôvodu. Je lesklý, ale pozerá sa naň omnoho lepšie, lebo produkuje menej odleskov.
Popri obyčajných matných fotopapieroch má Canon v ponuke aj takzvané FineArt médiá. Ide o tonálne zafarbené a jemne štruktúrované (podľa typu) fotopapiere určené na umeleckú tlač. Tieto média nie sú vhodné na produktovú či technickú fotografiu. Ich použitie je ale veľmi široké. Ak máte peknú čiernobielu fotografiu, neváhajte siahnuť po týchto fotopapieroch. Ide konkrétne o FineArt Paper „PhotoRag“ a FineArt Paper „Museum Etching“.
PIXMA PRO-1
Keďže v období keď píšem tento článok je stále PRO-1 nedostatkovým tovarom, som nesmierne rád, že som sa k jednej dostal. Tak sa do toho pustime.
Stručné predstavenie
Nová tlačiareň z produkcie spoločnosti Canon, PIXMA PRO-1 spája dohromady hneď niekoľko prvenstiev. Obsahuje revolučný systém dvanástich atramentov, ktorých obsah je viac ako dvojnásobný v porovnaní sa doteraz najvyšším modelom, PIXMA PRO 9500 II. Prvenstvo patrí aj čiernobielej tlači, ktorú zabezpečuje séria pigmentových atramentov LUCIA v podaní fotografickej čiernej, matnej čiernej, tmavo sivej, sivej a svetlosivej. To znamená dokonalú čiernobielu tlač s piatimi šedými atramentami. Novinkou medzi atramentmi je aj číry „lak“ v podobe optimalizátoru sýtosti (Chroma optimizer) pre zabezpečenie stopercentnej homogenity plochy.
Tlačiareň podporuje tlač na širokú škálu originálnych médií aj médií iných renomovaných výrobcov. Tlač bola tiež urýchlená vďaka tlačovej hlave s 12 288 tryskami a jej rozlíšenie je až do 4800 x 2400 dpi.
Tlačiareň pripojíte ku počítaču pomocou štandardného rozhrania USB 2.0 alebo dokonca cez Ethernet: 10/100 Mb/s (s možnosťou automatického prepínania). Nechýba ani priama tlač z digitálneho fotoaparátu cez rozhranie PictBridge.
Porovnanie veľkostí tlačiarní PIXMA PRO-1 a PIXMA PRO 9500 II.
Metodika testovania
Pri testovaní budem používať výlučne foto papiere značky Canon. Pre demonštráciu 8 a 16 bitovej tlače použijem klasický driver ku tlačiarni, v ostatných prípadoch budem používať Easy Photo Print (tomuto programu sa budem ešte venovať). Pri niektorých ukážkach vylepšenia výtlačku tlačiarne PRO-1 budem používať aj výtlačky z tlačiarne PIXMA PRO 9500 II. Všetky ostatné výtlačky ktoré neboli vytlačené na tlačiarni PIXMA PRO-1 budú označené názvom tlačiarne, aby nedošlo k omylu. Od čitateľa budem vyžadovať aj určitú dôveru, keďže nie každý jav sa dá následne po vytlačení kvalitne zdokumentovať. Pri reálnom pohľade na dva výtlačky môže byť rozdiel markantný, avšak na priloženej dokumentačnej fotografii byť taký nemusí. Samozrejme každú takúto situáciu sa pokúsim náležite opísať.
V prvom rade si vysvetlíme s akým programom (ovládačom tlačiarne) budeme pracovať a hlavne prečo som ho vlastne vybral. Popíšem vám jeho vlastnosti a hlavne výhody ktoré ponúka. Reč bude o plugine dodávanom spolu s tlačiarňou PRO-1, teda o Easy Photo Print.
Pri vyhodnocovaní výtlačkov sme používali normované svetlo GrafiLite.
Easy Photo Print Pro (EPP)
Je to plugin, ktorý možno nainštalovať do programu Canon Digital Photo Profesional, známym aj pod skratkou DPP. Tento program je štandardne dodávaný ku zrkadlovkám Canon a slúži predovšetkým na prehliadanie a úpravu súboru RAW (prípona za fotografiou .CR2). Tiež bolo možné tento plugin nainštalovať aj do programu Adobe Photoshop. Po novom sa dá nainštalovať aj do veľmi populárneho programu na správu a úpravu fotografií, Adobe Photoshop Lightroom.
Čo vlastne tento plugin ponúka a prečo ho inštalovať? Mne napádajú dve hlavné veci. Prvou je, že cez bežný driver dodávaný ku tlačiarňam môžete tlačiť 8 bitovo. To znamená že na jeden kanál máte 256 odtieňov jednej farby. To je všetko v úplnom poriadku, pokiaľ tlačíte dáta z formátu .JPG, ktorý viac dát ani obsiahnuť nevie. Tiež to nie je taký očividný problém ak tlačíte farebnú fotografiu z viacerých atramentov kde miešaním vznikajú ďalšie odtiene farieb. Problém nastáva pri monochromatickej tlači, teda ak tlačíte čiernobiele fotografie. Ak máte kvalitnú fotografiu, napríklad monochromatický súbor .TIF v 16 bitovej hĺbke, už nepracuje s 256 odtieňmi šedej ale s 65536. S tisíckami odtieňov šedej viete vytlačiť krásne prechody napríklad na pleťovke portrétovanej osoby, alebo docielite neuveriteľné podanie krajiny v čiernobielom prevedení. Eliminuje sa tak pruhovanie, odborne nazývané aj posterizácia. Takže prvý dôvod prečo siahnuť po plugine EPP sú jeho rozšírené možnosti spracovávania tlačových dát v 16 bitoch, čo za to naozaj stojí.
Na fotografií výtlačkov rozdiel nie je taký očividný, ako keď si porovnáte oba výtlačky priamo.
Druhý dôvod je pre mňa tiež veľmi podstatný. Je to užívateľské rozhranie a jednoduchosť nastavovania parametrov aj s náhľadom. Čo tým myslím. Prostredie pluginu je jednoduché a na prvý pohľad nevzbudzuje hrôzu či chaos. Trvalo mi naozaj iba pár minút a vedel som presne kam kliknúť. Umocnenie prehľadnosti zabezpečuje neustály predtlačový náhľad kde sa zobrazuje fotografia na „papieri“ s aktuálnymi nastaveniami.
Musím ešte spomenúť fakt, že EPP nepodporuje všetky tlačiarne Canon PIXMA. Podporu nájdete s tlačiarňami rady PRO a niektorými domácimi tlačiarňami.
Ambient Light Correction
Funkcia ktorou doposiaľ disponovali iba niektoré veľkoformátové tlačiarne značky Canon. Ambient light correction je funkcia, ktorá vám zabezpečí aby vaše výtlačky vyzerali dobre pri konkrétnom type osvetlenia. Ak si ten istý výtlačok pozriete pod niekoľkými druhmi svetla, vždy sa vám budú farby zdať iné. To kvôli tomu, že bežná tlačiareň je nastavená tak, aby tlačila fotografie ktoré sa budú prezerať pri „neutrálnom“ svetle, 5500K. Preto ak vaše snímky poputujú napríklad na výstavu, kde viete aké osvetlenie na ne bude použité, viete farebnosť pod konkrétnym osvetlením korigovať práve touto funkciou. Ak budete vystavovať pri žiarovkovom svetle, ktoré ide do teplých tónov, tento údaj nastavíte pred tlačou a driver vám fotografiu automaticky upraví tak, aby pri tomto type osvetlenia bola fotografia bez farebných posunov.
Osobné skúsenosti
Ani neviem čím začať. Vytlačil som niekoľko desiatok fotografií na rôzne materiáli Canon od Fineartu až po ultralesklý ProPlatinum. Moje pocity z výtlačkov sú viac ako veľmi kladné. Čiernobiela tlač je vynikajúca hlavne pri použití 16 bitového spracovania obrazu cez EPP. Krásne jemné prechody bez pruhovania (blendingu), fantázia. Konečne naozaj kvalitná tlač na ultralesklé materiály so zachovaním homogenity plochy. Už viem čím začať. Homogenitou plochy, ktorú zabezpečuje číry atrament (Chroma otimizer).
Čo je to homogenita plochy som vysvetlil už v predchádzajúcich riadkoch. Bol som veľmi zvedavý ako si s týmto problémom poradí tlačiareň. Dopredu musím upozorniť, že túto funkciu by ste hľadali v EPP márne. Pevne verím, až som presvedčený, že v najbližšom update programu sa táto možnosť už nachádzať bude. Fotografie som tlačil cez Adobe Photoshop Lightroom 4 a záložku Print, kde som si v ovládači tlačiarne vybral položku „Clear coating“ a nastavil ju na Auto. V tomto režime si vie tlačiareň vypočítať kde má číry atrament má umiestniť. Tiež je to ekonomickejšia varianta lebo sa číri atrament nanáša len na potlačené miesta. Druhá možnosť na naozaj 100% homogenitu plochy je vybrať si nastavenie Overall, ktoré dávkuje číry atrament na celú plochu potláčaného materiálu. Jednoducho povedané, akoby zalial celý výtlačok lakom.
Mne sa s týchto dvoch možností viac pozdávala možnosť Auto. Atrament sa umiestňoval iba tam kde ho bolo treba a výtlačok bol na nerozoznanie od celoplošného pokrytia. Na toto testovanie som používal ultralesklý papier Canon Photo Paper Pro Platinum a fotografie na tlač som vybral tak, aby boli zastúpené čisto čierne (úplne potlačené) aj čisto nepotlačené plochy. Tu sa totiž najviac ukáže efektivita číreho atramentu. Priznám sa, čakal som dobré výsledky, ale to čo zariadenie vytlačilo bolo nad moje očakávania. Aj výrazne potlačené plochy boli krásne lesklé rovnako ako nepotlačený fotopapier. Problémy ktoré vznikali pri tlači na lesklé materiály so zariadením PIXMA PRO 9500 II sú veľmi kvalitne vyriešené v PRO-1. Ak je vašou doménou tlač na lesklé fotopapiere je nová PIXMA PRO-1 pre vás to pravé.
Na fotografii vidíte demonštráciu Chroma otimizer-u na papieri Canon Photo Paper Pro Platinum.
Ak tlačíte predovšetkým matné a FineArt papiere, tiež vás iba poteším. Ako testovacie fotografie som používal skeny z čiernobieleho filmu kvôli ich svojskému charakteru a potláčal som fotografické papiere Canon FineArt „Museum Etching“ a „ Photo Rag“ ktoré patria medzi moje obľúbené. V špecifikáciách som písal o niekoľkých čiernych a šedých atramentoch. Práve tie zabezpečujú pekné, čisté a jemné prechody, či veľmi sýtu a neutrálnu čiernu aj na jemne nažltlich FineArt papieroch.
Veľmi populárny Photo Paper Plus Semi-gloss je ako stvorený na tlač farebných fotografií. Tlačil som naň niekoľko fotografií motýľov zo Schmetterlingehaus-u vo Viedni. Fotografie boli pestrofarebné a aj keď sa v tlačiarni nenachádza zásobník so zeleným atramentom ako v PRO 9500 II, v zobrazení zelenej nebol problém. Podľa grafov síce novej tlačiarni chýba malý kúsok v zelenom gamute, otázkou je, či si to dokáže všimnúť aj ľudské oko.
Použitie tlačiarne
Asi poslednou nezodpovedanou otázkou zostáva, pre koho je tlačiareň určená. Samozrejme, jednoznačná odpoveď neexistuje, ale dá sa predpokladať, že tlačiareň bude zdobiť priestor v mnohých ateliéroch a grafických pracoviskách. Tlačiareň nie je produkčný stroj, nie je stavaná na „print for pay“ (tlač za peniaze), ako napríklad veľkoformátové stroje, kde cena za mililiter atramentu sa pohybuje v úplne rozdielnych hodnotách. Takže PRO-1 je určená na „občasné“ tlačenie fotografií. Čo myslím pod občasnou tlačou? Môžete tlačiť niekoľko dní po sebe alebo môže tlačiareň niekoľko dní stáť bez akejkoľvek činnosti. Takýto spôsob tlače by bol pre veľkoformátovú tlačiareň dosť náročný z hľadiska množstva atramentu, ktorý by minula na čistenie sa po dlhšej nečinnosti. Tým pádom sa predražuje aj samotná tlač. Napríklad zakúpenie novej sady atramentov do veľkoformátovej foto tlačiarne Canon iPF 6300 stojí cca 830 €, čo nie je zrovna malý peniaz ak má byť väčšina atramentu spotrebovaná na čistenie. Pre porovnanie, maloobchodná cena tlačiarne PIXMA PRO-1 je cca 800 €.
Pri testovaní ma veľmi potešilo, že sa zväčšili zásobníky atramentov, ktoré boli v predchádzajúcich modeloch malé a tiež som rád že pribudli nové funkcie ako Ambient light correction či Chroma otimizer. Som presvedčený o tom, že tlačiareň si nájde veľa spokojných užívateľov, ktorí ocenia kvalitu tlače, ktorú toto zariadenie ponúka.