Hore

Dvakrát nevstúpiš do tej istej (fotografickej) rieky

Digitálny fotofejtón

 

Pred dvadsiatimi rokmi som prestal fotografovať. Presnejšie povedané, prestal som sa venovať fotografovaniu vážne. Príchodom farebnej fotografie som stratil dva dôležité momenty v procese fotenia. Prvý bol, keď som s napätím vyberal film z vyvolávacieho bubna a začal tušiť ako bude fotka vyberať. A druhý, keď sa v červenom šere tmavej komory začali vo vývojke objavovať kontúry fotky. Farebné fotky sa totiž nedali robiť v domácej tmavej komore a pre mňa príťažlivé momenty odišli do fotolabu. (Poznámka Pre Neskôr Narodených - ďalej PPNN – niekedy sa fotilo na film a nie na pamäťovú kartu).

Odložil som svoju Prakticu a Pentacon Six, kúpil som si malý, kompaktný fotoaparát (stále na film) a fotil už len rodinku.

 Keď prišli prvé digitálne fotoaparáty, blysla sa predo mnou iskra nádeje, že už filmy nebudem nosiť do fotolabu. Digitálnu techniku mám rád a je aj súčasťou mojej profesie. Prvé fotky o veľkosti 50 KB však vyzerali, ako keď som 30 DINový kinofilm nazväčšoval na formát meter krát meter. Ďalej som chodil do fotolabu. (PPNN – niekedy sme za zrno vinili DIN, dnes ASA. 30 DIN je 800 ASA.)

Keď som o nejaký čas v obchode uvidel Olympus s neuveriteľným snímačom 4 megapixel, neváhal som. Smola bola, že som ho išiel odskúšať na preteky Formule 1. Keď Schumacher zastavil v boxe, aby mu vymenili pneumatiky, namieril som a stlačil spúšť. Na fotke som však nenašiel žiadne Ferrari. Mechanici na výmenu štyroch kolies potrebovali kratší čas, ako môj Olympus medzi stlačením spúšte a spustením závierky. Keďže som, ako už bolo uvedené, fotil živú rodinu a nie architektúru, znova som skončil vo fotolabe. (S tým Ferrari je to fakt pravda. Ospravedlňujem sa Olympusu, s akýmkoľvek iným fotoaparátom by som v tom čase asi dopadol rovnako.)

 

Vývoj nezastavíš a tak som predsa časom prešiel na digitál. Kompakty boli čoraz menšie, snímače v nich čoraz väčšie, ale dojem rozpačitý. Stále som mal pred očami fotky spred dvadsiatich rokov.

Až sa stalo niečo, čo zásadne zmenilo môj fotografický život. Narodila sa mi dcéra. Logicky som jej prvé kroky začal dokumentovať. Vo vyššom veku beriete dieťa vážnejšie ako za mlada a vaše dieťa je samozrejme najkrajšie na svete. Len na tých fotkách to tak nevyzeralo. Točil som ten kompakt v rukach všelijako, ale stále robil to, čo do neho naprogramovali a nie to, čo som chcel ja. Toto utrpenie som vydržal dva roky a potom sa to vo mne zlomilo. Keď si dokázal urobiť dobrú fotku niekedy, zvládneš to aj teraz. Pred pol rokom som navštívil Nikon, premenil eurá na zrkadlovku a nejaké sklenené veci k tomu a znova vstúpil do fotografickej rieky. Myslel som si, že do tej istej ako niekedy. Chyba, asi som v škole nedával pozor, keď sme preberali Herakleitosa. Už po pár týždňoch som našiel niekoľko zásadných rozdielov, čím sa fotografická minulosť líšila od dnešných dní.

V minulosti nefotil každý, kto dovŕšil desať rokov života. (PPNN – Mobilné telefóny neboli a na fotoaparáte ste nikde nenašli  AUTO. Znamenalo to, že každý, kto fotil, chápal expozičný trojuholník a pri fotení musel rozmýšľať. Chápanie a rozmýšľanie nie je silnou stránkou väčšiny populácie, takže foťák na krku nosilo obmedzené množstvo spoluobčanov.)

Fotoaparát bolo treba pred stlačením spúšte zaostriť. (PPNN – Motory boli v autách a nie v objektívoch. Na druhej strane to bola výhoda, pretože ostré bolo to, čo chcel fotograf a nie to, čo chcel fotoaparát.)

Film mal 36 obrázkov. (PPNN – Na akcii sa nedalo nacvakať tisíc záberov a ukazovať po akcii dva vydarené kúsky. Ak sa náhodou podaria.)

Nebolo možné robiť jedenásť obrázkov za sekundu. (PPNN – pri takejto rýchlosti by ste na film fotili tri sekundy. Vloženie ďalšieho filmu stálo dosť času a peňazí.)

Na fotografii bolo len to, čo sa odfotilo. (PPNN – Photo shop vtedy znamenal kamenný obchod s fotografickými potrebami a nepomohol vám z fotky odstrániť svokru ani šum. Histogramy používal štatistiký úrad a vrstvy boli v zemskej kôre.)

Fotka sa nedala zverejniť pár sekúnd po odfotení. Polaroid mal tieto ambície, ale aj tak mu to trvalo aspoň minútu. Zďaleka však nemal na najnovšie vychytávky, keď sa cez vbudované wi-fi dostanú fotky na Facebook niekoľko sekúnd po cvaknutí. Doba je rýchla, takže očakávam, že táto funkcia sa zintegruje so sekvenčným snímaním a onedlho budú fotografickí nadšenci posielať na Facebook aj jedenásť fotiek za sekundu.

Realitu nezmeníš tým, že si ju nevšímaš, takže som akceptoval všetky atribúty modernej fotografie. Keď som sa zdomestikoval vo výrazoch ako RAW a HDR a zistil, že teraz beží svetlá komora a nie tmavá, mohol som sa pustiť do rozhovoru o modernej fotografii bez toho, aby som vyzeral ako z iného sveta. Nakoniec, pamäťová karta je praktickejšia ako zvitkový film, aj keď na rozdiel od filmu niekedy prestáva fungovať z neznámych príčin. Kvôli Photoshopu nemusím zatemniť všetky okná, a hoci sa fotky sa vo Photoshope nevynárajú tak tajomne ako v tmavej komore, trvá im to rovako, keďže nevlastním osemjadrový MacPro.

V objaviteľskej snahe zistiť stav modernej fotografie som navštívil niekoľko výstav, prečítal pár časopisov a kníh a zistil som, že aj vo fotografii je to dnes presne tak, ako vo všetkých ostatných činnostiach. Všetko sa deje na nete. Internet je škola, diskusný klub, aréna aj výstavisko v jednom. Ak nie si na www, nie si. A od toho poznania už bol len krôčik k momentu, keď sa vedľa môjho mena na ePhote začínal objavovať status online.

Konečne všetko v jednom. Už mi stačí chodiť na jeden portál a ušetrený čas môžem venovať foteniu. Ani výstavy nemusím vymetať, veď je tu Fotografia dňa. To najlepšie, čo sa predchádzajúci deň na fotografickom Slovensku narodilo. Tu sa naučím, ako vyzerajú nové trendy a keď budem dobrý, budú tam niekedy aj moje fotky. Najprv však treba pochopiť, čo je in. Pár mesiacov sledovania mi nekompromisne ukázalo nové trendy fotografie a umelecké skupiny, do ktorých sa treba zaradiť. Niektoré sú len klony z minulosti, niektoré sú zbrusu nové.

Populisti

Úplne najúspešnejšia skupina v každej ľudskej činnosti, ktorú vykonávajú masy. Je jedno, či je to umenie, alebo politika. Je potrebné pochopiť, čo sa páči väčšine a zvyčajne je to šedý (výhoda fotografie je, že môže byť aj farebný) nenáročný priemer, ktorý nevyžaduje od konzumenta veľa uvažovania. Hlavne, aby to dobre vyzeralo. Vintegrovať myšlienku je rizikové, môže znehodnotiť úspech diela.

Photoshopisti

Nová početná skupina, ktorá kedysi nebola. Niečo sa odfotí (nie je nutná podmienka) a potom sa z toho za pár hodín v postprocessingu urobí niečo úplne iné. Fantázii, množstvu vrstiev a plug-inov sa medze nekladú. Víťazom je Adobe, ktorému stúpa obrat každou novou verziou CC.

Holobabisti

Veľmi úspešná skupina. Väčšina fotografov a tak aj hodnotiteľov sú muži a tak kus nahého ženského tela má veľké šance na úspech. Tomu úplne rozumiem, aj ja si každú takúto fotku aspoň pozriem. Niekedy bezúspešne pátram, kde je idea, alebo ako tú modelku fotograf dostal na ulicu. Zatiaľ je terčom väčšinou  nežné pohlavie. Mužská časť z 10% populácie sa tu neprejavuje.

Dlhočasisti

Dlhé časy a ND filtre sú in. Obloha musí byť rozmazaná a potôčik ako z páperia. Najlepšie použiť viac ako jeden filter a čas nad 100 sekúnd. Je to náročné, s 1000-kou sa nedá zaostriť a na trojminútovú expozíciu je potrebný dobrý statív, ktorý dosť váži. Niektorí leniví špekulanti sa to snažia oklamať vo Photoshope.

Aranžéri

Toto je legitímna skupina, veď fotografia je často o dôkladne pripravenej scéne. Na vzbudenie záujmu však dnes treba niečo veľmi nezvyčajné, alebo šokujúce. Napodobniť Young Ho Kanga chce nadštandardnú fantáziu, ale niečo hororové v lese, močiari, alebo polozrútenej stavbe by mohlo zafungovať.

 Moj tínedžerský syn ma nepovažuje za veľmi bystrého (keďže sa nechytám vo World of Warcraft), takže je možné, že som nejakú skupinu nezaregistroval. Ale aj tento počet pre mňa ako reinkarnovaného začatočníka ponúka pekné možnosti ako sa stať dobrým a známym fotografom. Skúsim z každého rožku trošku možno sa moj talent niekde prejaví. A hlavne, s úsmevom ide všetko lepšie.

Autor tohto článku nemá aktuálne napísaný žiadny text o sebe

profil autora

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
phototomas
2013-12-06 13:18:26
prečo tak málo videní a žiadne komentáre - veď je to celkom fajné. Prečítal som s úsmevom na tvári. Zaujimavý pohľad na vec, s odstupom a nadhľadom. Palec hore
 
total empty
2013-12-06 13:37:48
príspevok od: phototomas
prečo tak málo videní a žiadne komentáre - veď je to celkom fajné. Prečítal som s úsmevom na tvári. Zaujimavý pohľad na vec, s odstupom a nadhľadom. Palec hore
Maš pravdu, ale skôr to pochopia starší ako "PPNN"
 
retepv77
2013-12-06 13:51:17
kedy bude pokracovanie? dobre sa to citalo...
 
beejay
2013-12-06 13:53:02
Dobrý článok... Pomerne realne a humorne porovnanie dvoch dôb.
 
Digital
2013-12-06 14:37:26
príspevok od: retepv77
kedy bude pokracovanie? dobre sa to citalo...
To asi urobí môj syn o dvadsať rokov, keď zistí, že fotografia je znova niekde inde.
 
om7aqa
2013-12-06 15:06:54
Vďaka za článok, dobre sa to čítalo ... a spomenul som si na prebdeté noci a na červeno sfarbený svet v mojich očiach nasledujúci deň ...
 
Azimut
2013-12-06 16:17:45
Dobré čítanie
 
milanF
 
spektrum
2013-12-06 18:08:17
Hej, bolo to tak... , ale aj dnes je to o objavovaní, fotografovanie stále učí vnímať, hľadať podstatu a súvislosti, lebo fotograf musí vyberať z reality. Ak fotí len preto, aby nasilu zaujal a šokoval, ak aranžuje len kvôli efektu a nie myšlienke, prichádza o podstatu, možno sa to bude mnohým aj páčiť, ale aj prázdna bublina je krajšia, lebo aj tá odráža realitu zaujímavejšie. Hľadanie a nachádzanie je to najťažšie ale aj najkrajšie na fotení. Tak sa nezaraďuj žiadnej z týchto skupín.... Pozrela som si galériu a zaujal ma ten kôń.
 
haplo602
2013-12-06 20:06:07
jednoznacne lepsie ako posledne Karolove pokusy o humor alebo nostalgiu ....
 
Kejval
 
venca
2013-12-06 20:51:34
Moc dobré čtení.Kdyby mě to napadlo dříve,dopadlo by to podobně.
 
retepv77
2013-12-06 23:34:34
príspevok od: Digital
To asi urobí môj syn o dvadsať rokov, keď zistí, že fotografia je znova niekde inde.
mozno uz ani nebudu fotoaparaty,ale bude sa tlacit priamo z hlavy to co clovek niekde uvidi...
 
Paulie
2013-12-07 10:35:12
Fajn čítanie, trefný článok.
 
tomasbencik
ocenenie redakciou 2013-12-07 10:52:27
Aký pekný článok
 
kovacmj
2013-12-07 11:32:27
príspevok od: phototomas
prečo tak málo videní a žiadne komentáre - veď je to celkom fajné. Prečítal som s úsmevom na tvári. Zaujimavý pohľad na vec, s odstupom a nadhľadom. Palec hore
Preto, lebo som si ho všimol až teraz, vľavo hore, ako naposledy komentovaný článok. Inak je na úvodnej strane tak fajne schovaný, že len málokto si ho všimne.
 
blahoslav J B Art
2013-12-07 11:54:05
prirodzenym vyvojom a vlastnou snahou som sa stal 'populistom', lebo nemam nervy na to aby som mohol byt fotosopistom, nemam modelov alebo modelky aby som mohol byt holobabistom, jedine, ze by som sa fotil sam, ale to by som uz bol autohardkoristom, ND1000 som si kupil a snad sa stanem aj dlhocasistom aspon na ciastocny uvazok a kedze nerad hocico aranzujem, tak sa nestane zo mna ani aranzerista
 
Digital
2013-12-07 12:07:32
príspevok od: blahoslav J B Art
prirodzenym vyvojom a vlastnou snahou som sa stal 'populistom', lebo nemam nervy na to aby som mohol byt fotosopistom, nemam modelov alebo modelky aby som mohol byt holobabistom, jedine, ze by som sa fotil sam, ale to by som uz bol autohardkoristom, ND1000 som si kupil a snad sa stanem aj dlhocasistom aspon na ciastocny uvazok a kedze nerad hocico aranzujem, tak sa nestane zo mna ani aranzerista
Dobre si sa rozhodol, aj ja o tom uvažujem. Všetci čitatelia Nového času a sledovači Farmy budú na našej strane a možno sa dostaneme aj do Smotánky.
 
lacoslav
2013-12-07 21:57:54
Neviem skade ma poznáš, že si opísal moju fotoanabázu.
Len doplním prvý odstavec: keď prišla farebná foto, išiel som s kamarátom do tmavej komory skúsiť farebnú foto. Výsledok mizerný, stojí to veľa času a peňazí. Dal som sa na diáky. Posproces: poslať vyvolať, po doručení vyvolaných dia postrihať a založiť do rámikov.
Prišli fotolaby-postproces: poslať vyvolať, po doručení hotových foto vytriediť a založiť do albumu.
Prišiel didžitál,... ale to už viete.
Výborný článok vystihujúci našu "fotokariéru".
 
Digital
2013-12-07 22:30:18
príspevok od: lacoslav
Neviem skade ma poznáš, že si opísal moju fotoanabázu.
Len doplním prvý odstavec: keď prišla farebná foto, išiel som s kamarátom do tmavej komory skúsiť farebnú foto. Výsledok mizerný, stojí to veľa času a peňazí. Dal som sa na diáky. Posproces: poslať vyvolať, po doručení vyvolaných dia postrihať a založiť do rámikov.
Prišli fotolaby-postproces: poslať vyvolať, po doručení hotových foto vytriediť a založiť do albumu.
Prišiel didžitál,... ale to už viete.
Výborný článok vystihujúci našu "fotokariéru".
Presne ako píšeš, v tom odstavci to chýba.Aj ja som skúsil farebnú fotku v domácej komore a nebol to dobrý zážitok. V úplnej tme, o pol stupňa ti ujde teplota a fotka je žltá, alebo modrá. A to zistíš až po desiatich minútach, keď to vyberieš z ustaľovača a zapáliš svetlo. Márny boj. A tak sa dáš na diáky, chvíľu ťa to baví, ale fotka je fotka, takže to dlho netrvá.
Asi je nás viac, čo máme rovnaké odstavce v životopise.
 
Horal
2013-12-08 20:52:22
Niečo mi to silne pripomína.
 
tari
2013-12-08 21:09:58
Ano slutoxne ano
 
Mattus1990
2013-12-08 22:13:53
veľmi pobavilo..dobrý článok
 
Peter Kováčik
2013-12-08 22:57:18
Super čítanie
 
marosd
2013-12-09 09:08:10
Myslím, že sme sa tu viacerí našli, aj tí ktorí prežili tie časy vo fotokluboch pri výrobných závodoch, resp. kultúrnych strediskách. Pravdivé, možno pre mňa i trochu nostalgické.
 
tomis.ales
2013-12-09 16:14:43
Vyborne sa to čítalo. Pobavil som sa. Mohlo by byť aj pokračovanie

Mimochodom, v treťom riadku je chyba. Máš tam 2x slovo vyberať, ale 0x slovo vyzerať
 
atiart
2013-12-09 16:26:08
... po skúšaní fotografovania digicirkusom som sa len potvrdil v tom , že Fotografia sa robí v komore.... pixlový svet je síce úžas, no skalnatých k....tov to neohúri ... ja nedôverujem už ani žiadnemu filmovému skeneru, urobím v komore Fotografiu, a to naskenujem ( pre digitalizáciu a možnosť tlače ) pokiaľ ide o čiernobielu fotografiu ... farbu už neriešim , to ne je môj svet ... článok ma pobavil , dakujem .
 
jomat
2013-12-09 16:48:06
Paráda. Tiež som skončil pred 20. rokmi. A bol som zástancom čiernobielej fotografie. Farebná len ako dokument (svadba, rodina , aha tu som bol, ...). Pred 2. rokmi som sa rozhodol pre prvý digitál. No a v krátkosti: vo foto som ako "vyoraná myš". Jet sranda, ale hádam sa len niečo naučím. Svetlo zdar.
 
Digital
2013-12-09 22:13:10
príspevok od: jomat
Paráda. Tiež som skončil pred 20. rokmi. A bol som zástancom čiernobielej fotografie. Farebná len ako dokument (svadba, rodina , aha tu som bol, ...). Pred 2. rokmi som sa rozhodol pre prvý digitál. No a v krátkosti: vo foto som ako "vyoraná myš". Jet sranda, ale hádam sa len niečo naučím. Svetlo zdar.
Neboj, zvládneš. Keď si vyoraná myš zvykne na svetlo tak funguje perfektne. Vydržať.
 
blasi
2013-12-11 10:24:54
dobry clanok. dobre napisane. Pacil sa mi, dobre sa cital. dufam, ze nespadam do tej kategoria fotografov ze holobabisti
 
fotografik
2013-12-11 11:39:37
Fotografovanie si ma podmanilo až v ére digitálnej fotografie. Od detstva ma zaujímal svet hmyzu, ale už som nechcel zabíjať a napichnúť na špendlík. Tiež som výtvarničil. A tu sa mi naskytla možnosť spojiť obe záľuby do priestorovo nenáročnej podoby. Vynikajúci článok. Vedie k premýšľaniu nad svojou záľubou
 
trnavsky
2013-12-11 11:46:08
príspevok od: blasi
dobry clanok. dobre napisane. Pacil sa mi, dobre sa cital. dufam, ze nespadam do tej kategoria fotografov ze holobabisti
jej, čoby niektorí dali zato, aby mohli spadať do tej kategórie...
 
blasi
2013-12-11 11:53:46
príspevok od: trnavsky
jej, čoby niektorí dali zato, aby mohli spadať do tej kategórie...
no to je pravda. ale ja zas tam nechcem padnut a fotim baby vyzlecene
 
paldixy
2013-12-11 13:20:59
Súhlasím s týmto článkom. My čo sme skôr narodení tento vývoj chápeme asi.
 
Erick
2013-12-11 13:54:30
Okrem fototalentu má autor nepochybne veľký talent na písané slovo. Pre mňa Článok roka.
 
dfoto
2013-12-12 08:46:19
Veľmi dobrý článok. Súhlasím so všetkým s výnimkou vety na jeho začiatku "Farebné fotky sa totiž nedali robiť v domácej tmavej komore". Ja som ich tam robil 15 rokov. Výsledok veľmi záležal na tom, akú várku fotopapiera PM 30 sa pošťastilo zohnať. Ako som sa dozvedel neskôr údajne robili polevu na širší pás. Z toho potom rezali strednú časť pre export a okraje išli pre vnútorný trh. Na okrajoch však bola poleva jednotlivých vrstiev niekedy dosť nerovnomerná a fotky robené za rovnakých podmienok sa niekedy líšili farebným odtieňom. Ale to len málokedy. Vyvolával som úplne po tme. Najväčší problém v bežne vybavenej tmavej komore bol s udržaním teploty 30stupňov, ale aj to sa mi pomerne úspešne s minimálnymi nákladmi podarilo vyriešiť. Tiež nesúhlasím v článku deklarovanou vysokou cenou fotiek. Výrobné náklady pri dobre nafotenom filme na jednu fotku boli cca 2,50 Kčs, pričom čiernobiela fotka sa vtedy predávala po 3 Kčs a farebná po 9 až 11 Kčs ( 9x13 cm). S príchodom fotolabov Kodak a Agfa na náš trh začiatkom 90-tych rokov sa stala výroba farebných fotiek v domácich podmienkach kvalitatívne aj cenovo bezpredmetná.
 
fair_play
2013-12-13 21:33:26
Fajn článok. Okolo mňa analog len preletel kedysi, keď ešte môj otec fotil stredoformátom. Ale vtedy som k tomu nemal vzťah. Len pred nedávnom som začal skúšať fotiť s Yashicou. Má to svoje kúzlo. Myslim, že o takých 20 rokov bude ľudí fotiacich na film ako šafránu a možno sa móda časom vráti a obdiv bude mať ten čo bude vedieť fotiť na film. Príp. bude považovaný za umelca. Všetko je možné.
 
Hrom
2013-12-15 21:41:56
Ďakujem za super čítanie a aj za reakcie, je dobré vedieť že niekam patrím.
 
cmaro
2013-12-26 07:33:28
Parádička práve vtedy keď si končil mi prvý krát vysvetľovali ako sa fotí a vyrába foto. Potom to išlo ako píšeš. Pekné sa obzretie do minulosti.
 

Inzercia