Hore

FIlm vs. Snímač - boj bez protivníkov a víťaza. 1. časť

Boom digitálnej fotografie zatlačil klasické fotografické techniky do úzadia. Porovnania digitálnej a “analógovej” techniky sú veľmi častou témou veľkého množstva internetových článkov a diskusií. Pri sledovaní argumentov jednej, či druhej strany v prospech vlastného tábora a bojujúc proti znepriateleným “neznabohom” človek nadobúda dojem, že sa musí rozhodnúť pre tú jedinú pravú vieru. Len pre ktorú??

Jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje. Väčšina debatérov sa nechá zlákať (jednoduchou) predstavou, že je nutné sa rozhodnúť medzi dvoma úplne odlišnými fenoménmi. A to je chyba. Klasická filmová (či častejšie analógová) fotografia našla svoju nadstavbu a pokračovanie v digitálnej fotografii. Z pohľadu konzumenta elektronický/digitálny=jednoduchší pre používanie. No napriek výrobe CDčiek tu máme stále aj vinylové platne, tak nie je dôvod v ére digitálnej fotografie zavrhnúť klasickú filmovú technológiu, ktorá má stále čo povedať a má svoje nesporné výhody. Generalizovať ich, vyrábať autority pravidiel tam, kde je miesto pre individuálne rozhodnutie, nemá zmysel. Je dôležité, aby človek, ktorý hovorí o tej či onej technológii, mal skúsenosť s oboma stranami a svoj postoj demonštroval ako individuálny, subjektívny.

Filmová fotografia má výhodu relatívne lacných prístrojov, v súčasnosti je možné si zadovážiť filmovú zrkadlovku za cca 50eur (samozrejme sú aj podstatne drahšie aparáty). Rozdiel medzi filmovými zrkadlovkami je možno v ergonómii - drahšie modely, ktoré zriedka dosahujú cenu najnižšej rady digitálnych zrkadloviek, majú lepšie prepracovanú ergonómiu, väčšie množstvo funkcií vyvedených na tlačidlá na tele a môžu sa odlišovať v maximálnej rýchlosti uzávierky, ktorá spravidla dosahuje u jednoduchších modelov 1/4000s a u vyspelejších 1/8000s (niektoré minolty 1/12000s). Samozrejme je potrebné počítať s tým, že na presnosti času sa podpisuje vek aparátu (v súčasnosti je vo výrobe jediný model filmovej zrkadlovky - Nikon F6; Canon ukončil výrobu svojho modelu EOS 1V v roku 2013, no stále sú na pultoch obchodov dostupné nepoužívané kusy), v priebehu rokov a desaťročí sa reálny čas uzávierky predlžuje. Zaujímavá je trvácnosť týchto prístrojov. Určite vydržia viac, než väčšina súčasných digitálnych aparátov. Najstarší prístroj, ktorý vlastním, je Nikon F801 a po 23 rokoch funguje úplne bezchybne.

Jednou z najväčších výhod filmových zrkadloviek je fakt, že je prakticky jedno, aký model si človek zadováži. Dvoma dôležitými prvkami sú totiž film a objektív. Rozdiely v použitom objektíve sa u filmovej fotografie odrážajú podobne ako v tej digitálnej. Používanie filmu dodáva tejto technológii ten najčarovnejší rozmer. Viete si predstaviť, že by ste si vo svojom digitálnom aparáte mohli vymieňať snímač? Po nejakom čase používania fotograf narazí na isté obmedzenia, ktoré každé snímacie médium reálne má. Digitálny fotograf sa s nimi musí mlčky vyrovnať a filmový fotograf jednoducho vymení film. Každý film má svoje charakteristiky (kontrast, ostrosť, dynamický rozsah, typ zrna, u farebných filmov sú závažné rozdiely v podaní farieb), rôzne filmy sú vhodné pre rôzne príležitosti. Ak sa mi nepáči ktorákoľvek z nich, použijem iný film a dosiahnem žiadaný výsledok. O tomto môžu digitálni fotografi len snívať. Na trhu je stále dostupná veľmi široká variabilita filmov, i keď ich možno nedostanete kúpiť vo svojom obchode, na internete ich istotne nájdete a v priebehu pár dní ich máte doma. Vymeniteľnosť "snímača" považujem za najväčšiu výhodu filmovej fotografie.

Je filmová fotografia drahá? Pri cenách sa možno oplatí chvíľku pristaviť. Drahé filmy, drahá chémia, drahé papiere, drahé všetko... Tu sa už žiada byť subjektívnym. Ako argumentovať voči svojej peňaženke (a prípadnej manželke)? Začať by sme mohli hádam z opačného konca. Za použiteľnú zostavu v najnižšej kategórii digitálnych prístrojov zákazník v obchode zaplatí povedzme 400-500eur, za komfort strednej triedy približne 700-1000eur. To máme prístroj s jedným objektívom. Filmové telo a setový, resp. základný objektív je reálne dostupný za cca 100eur. Bežné filmy stoja od 3 do 10eur (10eur za špičkové veci a špecialitky). Jedno balenie kvalitnej vývojky pre čiernobiele filmy (napr.Ilford Microphen) stojí cca 7eur, ustaľovač dostanete za 3-5eur, vyvolávací tank (jednorazová investícia) za cca 30eur. Ostatné potrebné príslušenstvo sa zmestí do 10eur. A teraz kontrolná otázka - koľko filmov budem musieť vyfotiť a vyvolať, aby som sa cenovo vôbec dostal na tú najnižšiu úroveň 400eur?? Že ešte stále nemám fotky? To nie, ale mám vyvolaný film. A ty máš obrázky v počítači. Stále to nie je fotka. A tu sa začína poézia...

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
total empty
2014-07-10 20:37:01
Zaujímavá úvaha.
Ide o to, či u výslednej fotky 20x30 cm rozpoznáš čím bola fotená-analogom či digitálom ?
Mňa osobne skôr zaujala expozícia veľkých dosiek natretých svetlocitlivou emulziou.
Ale v jednom maš pravdu, negatív je večný ako vinylova platňa a to doslova.(vydrží desaťročia, resp. storočia)
Ale aj tak už digital dosiahol na 99% analog vo všetkom-video,foto,hudba.....občas svojími možnosťami predčil analog.
Ale nostalgia a emócie, tie ostanú.
Na vôňu vývojky a ustaľovača človek nikdy nezabudne.
 
DusanL
2014-07-11 14:22:10
príspevok od: total empty
Zaujímavá úvaha.
Ide o to, či u výslednej fotky 20x30 cm rozpoznáš čím bola fotená-analogom či digitálom ?
Mňa osobne skôr zaujala expozícia veľkých dosiek natretých svetlocitlivou emulziou.
Ale v jednom maš pravdu, negatív je večný ako vinylova platňa a to doslova.(vydrží desaťročia, resp. storočia)
Ale aj tak už digital dosiahol na 99% analog vo všetkom-video,foto,hudba.....občas svojími možnosťami predčil analog.
Ale nostalgia a emócie, tie ostanú.
Na vôňu vývojky a ustaľovača človek nikdy nezabudne.
Myslím, že predovšetkým pri záberoch s výraznými svetlami a tieňmi ten rozdiel stále citeľný je. Podobne otázka ostrosti, ak by sa porovnali fotky s rovnakým sklom, tiež by to hádam hovoril v prospech filmu. Anyway, nie je dôvod hľadať víťaza, skôr možno spôsob ako položiť film a digitál do vzájomného vzťahu tak, aby fotograf dokázal obsiahnuť maximum z toho, čo zamýšľa. A dúfam, že filmová fotka ešte dlho nebude velebená na úrovni nostalgie a emócií..(jóó, to bylo tenkrát...v třiapadesátém..)
 
lu_boss
2014-07-11 14:54:02
Uvahu o vymene snimaca povazujem za scestnu - je to jednoducho vlasnost digitalu Je vlasnostou digitalu moznost nasekat milion variant z rawu - to, pri vsetkej ucte, je len velmi, velmi tazko realizovatelne pri klasike.
Rovnako ako je vlasnost filmu raz dana citlivost, taka digi zrkadlovka ma ISO volitelne a to je iny level slobody.
A tvrdim, ze ostrost na mrte dopredu posunul digital. Zmaknut dobre ostru zvacseninu chce mat remeslo v malicku.
Klasika je jednoducho tazsia cesta s casto horsimi vysledkami - v procese sa da urobit vela nenapravitelnych chyb.
Doteraz fotim na film a zvacsujem, len aby bolo jasne, ze poznam oba systemy.
A film mam rad
 
JohnNewton
2014-07-11 19:01:08
A kto je to ten "film", čo má bojovať s tým " snímačom " ?
 
total empty
2014-07-11 20:40:11
príspevok od: DusanL
Myslím, že predovšetkým pri záberoch s výraznými svetlami a tieňmi ten rozdiel stále citeľný je. Podobne otázka ostrosti, ak by sa porovnali fotky s rovnakým sklom, tiež by to hádam hovoril v prospech filmu. Anyway, nie je dôvod hľadať víťaza, skôr možno spôsob ako položiť film a digitál do vzájomného vzťahu tak, aby fotograf dokázal obsiahnuť maximum z toho, čo zamýšľa. A dúfam, že filmová fotka ešte dlho nebude velebená na úrovni nostalgie a emócií..(jóó, to bylo tenkrát...v třiapadesátém..)
Preto bolo vymyslené HDR a viacnásobna expozícia z posunom EV.
Bohužial, filmová fotka už je nostalgia a minulosť, len niektorí sa z tým nevedia zmieriť.
Také dačo postihlo mnoho technológií, mnoho......a boli celkom kvalitné.
VHS kazety nepokorilo DVD ale BD. napr......VHS mali dokonca lepšiu zvukovú stopu ako DVD-obraz ten istý v tom istom rozlíšení..
Audio kazety nepokorili CD ale SACD a audioDVD, a tie postupne zosadili vinyl z trónu.
Jednoducho 24bit a 192kHz sa im vyrovnalo kvalite a bez vedľajších nedúhov, ako praskanie,brum,nepresná symetria....
Jedine ešte si dávam robiť fotky na klasický fotopapier mokrou cestou z digi osvit.Lebo tam ma ešte žiadna tlač nepresvedčila, že je lepšia ako táto stará technológia.
 
Martin Školiak
2014-07-11 20:41:14
príspevok od: JohnNewton
A kto je to ten "film", čo má bojovať s tým " snímačom " ?
Napríklad, dobré filmy sú s Chuck Norisom. Ten by porazil všetky snímače.
 
total empty
2014-07-11 20:51:46
príspevok od: Martin Školiak
Napríklad, dobré filmy sú s Chuck Norisom. Ten by porazil všetky snímače.
Ach Mario svatá, to je ten čo zabil Mŕtve more ?
 
matoxxx
2014-07-12 20:16:43
príspevok od: total empty
Preto bolo vymyslené HDR a viacnásobna expozícia z posunom EV.
Bohužial, filmová fotka už je nostalgia a minulosť, len niektorí sa z tým nevedia zmieriť.
Také dačo postihlo mnoho technológií, mnoho......a boli celkom kvalitné.
VHS kazety nepokorilo DVD ale BD. napr......VHS mali dokonca lepšiu zvukovú stopu ako DVD-obraz ten istý v tom istom rozlíšení..
Audio kazety nepokorili CD ale SACD a audioDVD, a tie postupne zosadili vinyl z trónu.
Jednoducho 24bit a 192kHz sa im vyrovnalo kvalite a bez vedľajších nedúhov, ako praskanie,brum,nepresná symetria....
Jedine ešte si dávam robiť fotky na klasický fotopapier mokrou cestou z digi osvit.Lebo tam ma ešte žiadna tlač nepresvedčila, že je lepšia ako táto stará technológia.
Kde maju tie sacd a advd,aj Rytmus vyšiel na nich?
 
total empty
2014-07-13 00:01:38
príspevok od: matoxxx
Kde maju tie sacd a advd,aj Rytmus vyšiel na nich?
Kto je Rytmus ?
Všetko sa dá spraviť, akurát,že to nieje tak rozšírené,24bit aj 32bit master si môžeš nahrať aj sám, pokiaľ máš kvalitné zdroje,príslušné softy a vieš robiť z hudbou.
MP3 zabíja tvoju myseľ !
Ak chceš kvalitné nosiče, objednaj si trebárs tu:
http://www.dvdbest.sk/sacd
http://www.dvdbest.sk/lp
 
fomist
2014-07-13 10:40:43
Po mnohoročnej skuseností s filmami som pred 12 rokmi vysolil za môj prvý digital Canon A10(1,3Mb) terajších 1000€, no neľutujem
 
combat113
2014-07-13 13:32:28
príspevok od: total empty
Kto je Rytmus ?
Všetko sa dá spraviť, akurát,že to nieje tak rozšírené,24bit aj 32bit master si môžeš nahrať aj sám, pokiaľ máš kvalitné zdroje,príslušné softy a vieš robiť z hudbou.
MP3 zabíja tvoju myseľ !
Ak chceš kvalitné nosiče, objednaj si trebárs tu:
http://www.dvdbest.sk/sacd
http://www.dvdbest.sk/lp
Ja som začal používať HDCD, je ich pomenej ale zvuk bol - je výrazne lepší. MP3 jedine do auta.
 
total empty
2014-07-13 14:21:45
príspevok od: combat113
Ja som začal používať HDCD, je ich pomenej ale zvuk bol - je výrazne lepší. MP3 jedine do auta.
Ono je to tak,že napr 80min hudby má 850mega ale musí sa spakovať na 700megové CD ako audio, čiže konvert. V hodinovom videu 5.1 DTS má zvuk 1,3 giga pri zachovaní štandartu audio, čiže 16bit 48kHz. pri prevode do 5.1 DD je to len 300mega.
Sú to len približné prepočty.
Kto chce kvalitu.ten ju nájde, komu stačia hučiaky z MP3, tomu je zbytočne niečo vysvetľovať, ale mne mp3 nestačí ani v aute.
 

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované