Hore

135 rokov DHZ Valaská

Sobota ráno - klasický rozvrh času: vstať, pripraviť raňajky rodinke, naraňajkovať sa, zobudiť sa (pretože u mňa je rozdiel v čase kedy vstávam a kedy sa naozaj budím) bol narušený telefonátom od mojej maminky.

"Rýchlo hybaj na námestie, je tu veľa historických hasičiek ... "

Nuž, tak som teda rozlepil oči o čosi skôr, synovi som zahlásil nech sa rýchlo poriadi a že sa tretneme niekde na námestí.

 

Tam to stálo za to: trma - vrma pred akciou. Valaštiansky hasiči oslavovali 135 rokov od založenia Dobrovoľného hasičského zboru v obci.

... a tu je pár fotografií (s popisom čo sa dialo) z tejto milej akcie.

 

Anča, horíme, bežme kade ľahšie ... !

Likvidácia požiaru za pomoci károvej a vedrovej striekačky ktorú obsluhujú členovia požiarno-polície v dobových uniformách. Uniformy sú plátené, nakoľko plátno v tej dobe najlepšie odolávalo ohňu, na hlavách majú kožené prilby s kovovým kohútom. Členovia požiarno-polície sú vyzbrojení tiež trhacími hákmi na rozoberanie a strhnutie horiacej strechy domu. Kárová striekačka dopravuje vodu do výšky 8 až 12 m, ale voda sa musí vedrami nalievať do nádrže striekačky. Táto technika hasenia bola nedokonalá, málo účinná a používala sa na hasenie požiarov okolo roku 1800.

Za zvuku hasičskej trubky sa približuje koňmi ťahaná ručná striekačka, za doprovodu členov obecného hasičského zboru. Po vypriahnutí koní zaujímajú hasiči čo najvhodnejšiu polohu striekačky na hasenie požiaru, rozvíjajú savice, ktoré vkladajú do vodného zdroja do studni     a začínajú pumpovaním nasávať vodu. Medzi tým ostatní hasiči rozvinuli hadice, napojili prúdnice a začínajú hasiť horiacu strechu.

 

V tejto dobe sa počet hasičov obecného hasičského zboru zúčastneného na lokalizácii požiaru pohyboval okolo 40 hasičov, nakoľko len na pumpovanie bolo treba 32 hasičov aby bola rýchlosť a množstvo vody na požadovanej úrovni, čo bolo nesmierne vyčerpávajúce a tak sa pumpári striedali zhruba po 4 minútach. Koňmi ťahané striekačky sa používali ešte v 50 rokoch minulého storočia.  

Na požiarisko sa blíži pojazdná motorová striekačka PS 16, ktorú ťahá traktor Zetor P-15. Po vojne takýto traktor vo Valaskej vlastnil p. Šaňo Kalicský, spolu s ním šoféroval aj p. Jozef Fišer a títo dvaja mali na starosti aj dopravu motorovej striekačky, pokiaľ boli doma. Keď doma nebol ani jeden, museli hasiči striekačku k požiaru ťahať a tlačiť sami. Túto motorovú striekačku zakúpila obec v roku 1937, ako jedna z 9 obcí okresu Banská Bystrica, ktoré vlastnili obce okresu. Cena striekačky bola 35 435 Československých korún a dodala ju firma Sigmund pumpa. Táto striekačka slúžila obecnému hasičskému zboru do roku 1962, kedy bola nahradená novým prenosným agregátom PPS – 8 s prívesom, no jeho výkon bol o polovicu menší ako výkon starej PS 16 ktorá dodávala 1600 litrov vody za minútu, kým nový agregát len 800 litrov vody za minútu, čiže čo sa týka výkonu a množstva vody, to bol krok späť, ale o tom rozhodla Okresná požiarna inšpekcia v Banskej Bystrici a nie Valašťania.

Tento agregát bol vo výzbroji do 80-tich rokov minulého storočia. Hasiči obsluhujúci túto striekačku majú na sebe oblečené vojenské uniformy z vojnovej koristi, ako to po skončení vojny bolo zvykom v podstate v celej Európe. Na hlave majú nemecké prilby prestriekané na čierno, čo znamenalo že patria k hasičom a civilnej ochrane. Tento stav trval do 6O- tich rokov minulého storočia. V 60-tich rokoch sa začali šiť modré uniformy pre potreby hasičov.

 

Za zvuku signálu horí sa približuje k požiaru ďalšie zásahové družstvo na automobilovej striekačke RN Praga AS-16. Toto vozidlo vzniklo ešte pred vojnou a malo viac variant. Jednak to bol klasický valník na prepravu materiálu a vojakov, potom to bola vojenská sanitka, ako ďalšia varianta rozhlasové a osvetové vozidlo, a v neposlednej miere ako hasičské zásahové auto. Bola vyrábaná ako hasičské auto v troch variantách a to kabriolet bez strechy na prepravu ôsmich hasičov a materiálu, alebo ako veliteľské vozidlo. Tento automobil vlastnilo mesto Banská Bystrica a v súčasnej dobe sa nachádza v budove na Krajskom riaditeľstve hasičského a záchranného zboru v Banskej Bystrici. Potom to bola cisterna s obsahom vody 2700 litrov vody a takéto vozidlo bolo pridelené požiarnou inšpekciou Banská Bystrica do obce Valaská v roku 1965. Vo Valaskej slúžilo do roku 1977, keď ju znovu inšpekcia Banská Bystrica proti vôli Valašťanov zrušila a rozpálila. A kým prišla adekvátna náhrada slúžil vo Valaskej typ Pragy RN AS 16. Až neskoršie, zhruba za rok, ako náhrada bol do Valaskej pridelený Trambus RTO CAS 16, ktorý je vo výzbroji aj v súčasnej dobe.

Vozidlo Praga RN AS 16 AS slúži na dopravu 8 hasičov a šoféra. Okrem toho má zabudované čerpadlo, ktoré má vývevu na spálené plyny a výkon 1600 litrov vody za minútu. Okrem toho v zadnej časti má agregát PPS -8 ktorým možno dodávať ešte 800 litrov vody za minútu. Tieto vozidlá boli v aktívnej službe do 70-tich rokov minulého storočia. Osádka tejto Pragy RN AS 16 má oblečené ranné typy hasičských uniforiem zo začiatku 60 rokov minulého storočia. Na hlavách majú na čierno prestriekané oceľové vojenské prilby vzor 52 používané v minulosti hasičskými jednotkami.

 

Ďalšie hasičské auto je Tatra 148 CAS 32. Toto vozidlo je cisternová automobilová striekačka s výkonom čerpadla 3200 litrov vody za minútu. Sebou si vezie 6000 litrov vody v nádrži a 1000 litrov penidla, na výrobu hasiacej peny. Vozidlo poháňa vzduchom chladený naftový motor. Náhon je na všetky nápravy s uzávierkou, preto je toto vozidlo veľmi účinné aj v ťažkom lesnom teréne.

Osádku vozidla tvoria traja muži a šofér. Vozidlo je uspôsobené na to, aby mohlo hasiť aj za pohybu pomocou lafety, ktorá je umiestnená na nádrži vozidla. Vo vozidle je umiestnená v skrinkách aj špeciálna výbava - plávajúce čerpadlo, motorová píla, dýchacie prístroje Saturn5, oživovací prístroj Saturn 2, zdravotnícky vak, osvetľovacia technika a centrála. Nádrž je antikorová, bola nainštalovaná v roku 2009 kedy prebehla generálna oprava celej nadstavby. V tomto štandarde sa vozidlá predávajú aj do USA na hasenie lesných požiarov. Vozidlo patrí medzi techniku prvého zásahu dobrovoľného hasičského zboru vo Valaskej a stále je aj vo výzbroji jednotiek hasičského záchranného zboru Slovenskej republiky. S dobre vycvičenou posádkou je to stále veľmi špičkový a účinný hasiaci prostriedok.

 

Na zásah smeruje ďalšie hasičské vozidlo a je to to najmodernejšie čo Dobrovoľný hasičský zbor vo Valaskej má. Automobilová striekačka DAELY MAGIRUS. Vozidlo DAELY slúži na dopravu 8 hasičov. Vnútornú výbavu tvorí čerpadlo Magirus ktoré dodáva 1800 litrov vody za minútu, Má aj malú nádrž o kapacite 1000 litrov vody. Tá však slúži na vytvorenie hasiacej hmly za pomoci vysokého tlaku. Je to nový smer hasenia požiarov najmä v bytoch, kde sa s malým množstvom vody dá rýchlo uhasiť byt hasiacou hmlou, ktorá bez väčšieho poškodenia veľkým množstvom vody, požiar uhasí veľkým hladiacim účinkom. Tiež sa týmto spôsobom dá vytvoriť aj hasiaca pena. Hasiaca hmla, alebo pena z 1000 litrov vody vysokým tlakom má porovnateľný hasiaci účinok ako nádrž o 6000 litroch vody bez vysokého tlaku, Posádka tohto vozidla používa na svoju ochranu hasičské obleky Fireman II, ktoré používajú aj príslušníci hasičského a záchranného zboru. Toto vozidlo bolo DHZ Valaská odovzdané v roku 2010 ministrom vnútra JUDr. Robertom Kaliňakom v rámci podpory dobrovoľných hasičov štátom.

 

Záverečnú ukážku predvádzali príslušníci HaZZ okresného riaditeľstva v Brezne a predviedli tú najnovšiu techniku ktorú profesionálni hasiči v súčasnosti majú k dispozícii.

 

Zdroj textu: z historických prameňov DHZ a Obce Valaská.

Viac fotografií nájdete tu:

https://www.facebook.com/tomas.nather/media_set?set=a.921033834591413.1073741913.100000544157623&type=1

Autor tohto článku nemá aktuálne napísaný žiadny text o sebe

profil autora

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok

Inzercia