Hore

môže toto fotografia?

pri hodnotení fotografie sa často odvolávame na subjektívne vnímanie. ale čím dlhšie sa fotografiou zaoberám, tak sa rozširuje záber za hranice fotografie. čoraz viac však sa prikláňam k názoru, že vnímanie umenia, hlavne vizuálneho nie je subjektívne. dá sa predpokladať, že sa viaže na tie najnižšie signálne sústavy - v konečnom dôsledku sme stroje a ako stroje aj reagujeme. štruktúra nášho vedomia je závislá od tých najnižších úrovní/strojového kódu a možno sú to práve umelci, ktorý dokážu sa k ním dostať. nie je dôležité, či to robia vedome, ale dôležité je, že to vedia. možno sa to naučíme časom aj my ostatní. v nasledujúcom texte sa pokúsim objasniť túto teóriu.  ak by sme predpokladali, že moja teória je nesprávna a vnímanie umenia je čisto subjektívna záležitosť, tak táto teória jej neodporuje - veď môže byť výsledkom čisto subjektívnych postupov.

často vnímame vizuálne umenie ako niečo zbytočné, drahé a neproduktívne. na druhej strane vyvoláva pocity alebo inicializuje procesy, ktoré sú dôsledkom práve tých procesov, ktoré súvisia s tými základnými inštinktmi, teda prežitím. prežitie jedinca a prežitie spoločenstva. spoločenstva strojov. vizuálne umenie prináša niečo, čo sa nachádza v hlboko zakotvené v našich štruktúrach vedomia. 

na dvadsiatom ročníku pohody sú realizácie takmer stovky výtvarných umelcov. jedna inštalácia, ktorá sa robila na pohode bola zabezpečená kanoistickým klubom trenčianskeho telovýchovného spolku, ktorého som členom. na pohodu som sa dostal aj ako fotograf malého nezávislého vydavateľstva Fukkavica records od prvých dní, kedy sa letisko začalo meniť na festival a zostávam tam dovtedy, kým sa nezmení zase na letisko. vybral som niekoľko inštalácií, na ktorých by som chcel demonštrovať svoju teóriu.

agora/pozdrav pre bruce neumana/ilona németh

Image title

táto inštalácia, ktorú som nazval agora, je o komunikácii, autorka ponecháva jej význam na divákoch. bol som svedkom vzniku debaty o niektorých filozofických otázkach - do debaty som sa nezapojil, aby som neovplyvnil svojimi predstavami funkciu tejto inštalácie, teda funkciu, ktorú som jej prisúdil. ak malo byť zmyslom vyvolať debatu, podporiť komunikáciu medzi ľuďmi na agore, tak sa to podarilo. ak je toto princíp vizuálneho umenia, tak táto inštalácia je toho dôkazom.

stonehenge/dvere

Image title

zdanlivo zbytočná sa javí aj táto inštalácia. dvere usporiadané do kruhu, umožňujú hľadanie cesty akýmkoľvek smerom, ale vyjadrujú aj opakovateľnosť, ako jeden zo základných princípov prežitia. raz som tam videl šantiace deti, behajúce “z miestnosti do miestnosti”, raz uzavreté spoločnosti, raz dymiace komíny. vždy niečo iné. v susedstve tejto inštalácie je budiš aréna - kde sa na ostatných dvoch ročníkoch presunula skoro experimentálna, punková hudba, teda hudba hľadajúce nové cesty nepotrebujúce k svojej existencii klávesu enter, takže je jej umiestnenie v súlade s hudbou na pódiu.

kanoisti/pozdrav pre kokoliu/ilona németh

Image title

inštalácia demonštruje neusporiadanosť a nemožnosť cieľavedomého pohybu. ako vodák, musím trocha opraviť terminológiu popisu na stránkach pohody: túto inštaláciu predstavuje 7 zoradených plavidiel. v každom plavidle je posádka otočená chrbtom k sebe, pričom pádlujú vo vedre vody. pozdrav pre kokoliu reaguje na vyprázdnenosť vzťahov. máme loď, máme vodu a máme posádku lode, no všetky premenné sú znefunkčnené nesprávnym nastavením.

Image title

inštalácia vznikla na základe kresby brnenského výtvarníka Vladimíra Kokoliu, ale aj predstaviteľa brnenského hudobného undergroundu. kde sa momentálne kresba nachádza, nevie asi ani autor, čo dodáva tejto inštalácii mýtický rozmer. lebo nikto nevie, ako presne kresba vyzerala. myslím, že inštalácia a umiestnenie lodí zvýraznilo význam aj v súvislosti s kontrastami, ktoré priniesla pohoda. skoro nikto si nevšimol usporiadanie lodí vedľa výraznej línie a kontraste voči nemožnosti pohybu v dôsledku nesprávneho umiestnenia posádky lodí.

Image title

zaujímavé bolo sledovať reakcie ľudí na túto inštaláciu. v prvom okamihu ju považovali za reklamu a očakávali to, čo sa od reklamy očakáva. ale nič také sa nekonalo. druhá reakcia bola dostať sa do lode a odviesť sa, byť na splave v mori pohody, alebo proste splaviť letisko. keď sa pri lodiach objavili vedrá s vodou, ilúzia bola dokonalá. pohoda sa podpísala na túto inštaláciu - komunikáciou. a ďalšími netušenými kontrastami - s dopravou, športom, folklórom a dokonca aj michalom kaščákom

Image title

to čo je vlastne základnou myšlienkou inštalácie je usporiadanie. usporiadanie sveta, v ktorom žijeme musí byť v súlade s pohybom, ktorý požadujeme. na to aby to fungovalo, musí byť spolupráca. bez nej spoločnosť zanikne.

fotografie

Image title

na pohode boli inštalované aj série fotografií s témou utečencov, fotografiami z minulého ročníka, ale žiadna týchto inštalácii nevyvolala také reakcie, ako vyššie uvedené. možno je to tým, že množstvo fotografií znižuje ich hodnotu v zmysle vplyvu na ľudské konanie, či už jednotlivca alebo spoločenstva.

možno sú podobné úvahy vhodné na neviazané debaty pri pive - ale na druhej strane vysvetľovanie výtvarných diel má svoj význam - minimálne v tom, že sa vytvárajú nové symboly a komunikačné protokoly, umožňujúce a podporujúce efektívnejšiu komunikáciu. a tak sa širokým oblúkom vraciam k fotografii - práve jej rozšírenie je jej výhodou. môže vytvárať množstvo nových symbolov. mnohé z nich čaká dlhý život, ale drvivá väčšina v tomto procese neprežije ani nasledujúci deň. ak sa budete na fotografiu dívať z tohto uhla pohľadu, tak vidíte, že nie je samoúčelná a každá, hoci aj slepá ulička vývoja má svoj význam.

odkazy

festival pohoda, www.pohodafestival.sk
ilona németh, www.ilonanemeth.sk
vladimír kokolia, www.kokolia.eu
kanoistický kluby, trenčiansky telovýchovný spolok, www.kktts.sk
vydavateľstvo Fukkavica records, http://chvm.sk/fukkavica-records/sprievodne-slovo/
anton julény, www.juleny.eu

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
rasto.tn
2016-07-14 11:52:01
Aj tak, najlepšia "inštalácia" bola táto:
 
spektrum
2016-07-15 10:43:25
tie člny na suchu s pádlovaním vo vedre su peknou absurdnou metaforou na spoločnosť, ktorá sa tvári, že je funkčná, ale všetko je len akože....ale povedala by som, že to nie je o spolupráci, ale o podmienkach, v ktorých musia ľudia fungovať.
keď je tak málo zdrojov, že je na suchu a tvári sa. že sa niekam dopádluje, veď počuje špľachotať vodu.. je to isto účinný spôsob vizualizácie, prinajmenšom svojou neprehliadnuteľnou veľkosťou, živou aktivitou a absurdnosťou výjavu. Fotografia, to síce môže demonštrovať, ale takto naživo to zasiahne viac..
 
anton julény
2016-07-17 16:12:02
príspevok od: rasto.tn
Aj tak, najlepšia "inštalácia" bola táto:
to je uhol pohľadu. vybral som tie, ktoré mi najviac rezonovali s teóriou.
 
anton julény
2016-07-17 16:16:44
príspevok od: spektrum
tie člny na suchu s pádlovaním vo vedre su peknou absurdnou metaforou na spoločnosť, ktorá sa tvári, že je funkčná, ale všetko je len akože....ale povedala by som, že to nie je o spolupráci, ale o podmienkach, v ktorých musia ľudia fungovať.
keď je tak málo zdrojov, že je na suchu a tvári sa. že sa niekam dopádluje, veď počuje špľachotať vodu.. je to isto účinný spôsob vizualizácie, prinajmenšom svojou neprehliadnuteľnou veľkosťou, živou aktivitou a absurdnosťou výjavu. Fotografia, to síce môže demonštrovať, ale takto naživo to zasiahne viac..
pri inštalácii som si vypočul veľa názorov na inštaláciu. v zásade je každá správna, ale interpretácie sú závislé od predchádzajúcich znalostí a skúsenosti - chcel som však vybrať také, ktoré vyvolávajú základné reakcie súvisiace s priestorom, komunikáciou a spoluprácou.
 
seifi
2016-07-17 21:10:53
neviem či som pochopil, o čo ti ide ... a čo si chcel vlastne povedať, nebolo mi to celkom jasné;
ak nie je vnímanie subjektívne, tak je aké ? hrubo povedané, z 1000 subjektívnych hodnotení diela a desattisíc hodnotení diel vznikli pravidla kompozície, pravidla pre zoskupenie farieb, zvukov apod.; hodnotenie diel je subjektívne, ale s výsledkom, ktorý sa dá predvídať (pri dielach tvorených podľa pravidiel) ... napr. približne 70% subjektov ich bude hodnotiť kladne, 15 neutrálne a 15 záporne
dnes na SRo to bolo povedané pekne ... hosť relácie popisoval hodnotenie hotelov, a to začína od prvého schodu, od prvých vôni a prvých tónov hudby, a všetko je dôležité, a hodnotiť tieto vnemy vieme podľa určitých pravidiel, ktoré vznikli z pozitívnych reakcii hostí na podnety, a tak isto dopadne hodnotenie obrazu, priemer je jasný dá sa povedať dopredu ... ale bude sa skladať zo subjektívnych hodnotení; to je ako subjektívny prístup k voľbám a pritom vieme odhadnúť, ako voľby dopadnú ... ale stále tam bude subjekt ako prvý krok ...
 
anton julény
2016-07-17 22:48:54
príspevok od: seifi
neviem či som pochopil, o čo ti ide ... a čo si chcel vlastne povedať, nebolo mi to celkom jasné;
ak nie je vnímanie subjektívne, tak je aké ? hrubo povedané, z 1000 subjektívnych hodnotení diela a desattisíc hodnotení diel vznikli pravidla kompozície, pravidla pre zoskupenie farieb, zvukov apod.; hodnotenie diel je subjektívne, ale s výsledkom, ktorý sa dá predvídať (pri dielach tvorených podľa pravidiel) ... napr. približne 70% subjektov ich bude hodnotiť kladne, 15 neutrálne a 15 záporne
dnes na SRo to bolo povedané pekne ... hosť relácie popisoval hodnotenie hotelov, a to začína od prvého schodu, od prvých vôni a prvých tónov hudby, a všetko je dôležité, a hodnotiť tieto vnemy vieme podľa určitých pravidiel, ktoré vznikli z pozitívnych reakcii hostí na podnety, a tak isto dopadne hodnotenie obrazu, priemer je jasný dá sa povedať dopredu ... ale bude sa skladať zo subjektívnych hodnotení; to je ako subjektívny prístup k voľbám a pritom vieme odhadnúť, ako voľby dopadnú ... ale stále tam bude subjekt ako prvý krok ...
chcel som niečo iné - ak príjmeme predstavu, že naše správanie je zložené z vrstiev, tak môžu existovať vrstvy, ktoré sú majú predvídateľné reakcie (napr. nervová bunka, ale to je už príliš veľké zjednodušenie). možno ich nevieme explicitne ovládať, lebo sú prekryté ďalšími vrstvami (ktoré môžme považovať za subjektívne), ale občas sa objaví spôsob, ako ich vyvolať. a práve jeden z tých spôsobov môže byť vizuálne umenie.
 
ratzenberg
2016-07-18 14:05:55
Začítal som sa do tohto článku v domnení, že sa stretnem s teóriou, ktorá ozrejmuje súvislosti vnímania artefaktu a jeho vedomého spracovania či premeny v tvorivom myšlienkovom procese. Alebo, čo by viac zodpovedalo autorovej predstave človek-stroj, bude predmetom článku reflexia plytčín komunikácie.

Anton píše: „... v konečnom dôsledku sme stroje a ako stroje aj reagujeme.“ Vulgárny pozitivizmus 19. – 20. storočia rád prezentoval vyššie sféry vedomia ako vedľajší produkt organizovanej hmoty. (Na obraze Georga Grosza Piliere spoločnosti je takýto výlučok vskutku lapidárne zobrazený). Vec je však máličko zložitejšia. Bolo by karikatúrou života redukovať biologické potreby a kultúrne prejavy na chemické a fyzikálne procesy, myslenie na strojový kód. Rovnakým žartom by bola aj teória, ktorá neodporuje ničomu – ani svojmu pritikladu.

Popis inštalácie nie je teória. Preto kladiem otázku: Aká je tu koncepcia vizuálnej kultúry? Myšlienkovým jadrom takejto úvahy by mohlo byť pseudointelektuálske prisudzovanie rovnakej hodnoty a rovnakého významu akémukoľvek názoru, tvrdeniu, postoju. Kultúra, ktorá chce (pre)žiť (a plniť svoje spoločenské funkcie), udržiava svoj hodnotový rebríček, t. j. rozdiel medzi hodnotami a ich spoločenskou váhou. Kategórie objektívne/subjektívne sú ideálne pojmy vyjadrujúce krajné polohy. Obsahovo sú to prázdne pojmy. V mori súčasného umenia najlepšie plávajú obojlživelníci.
 
jiskerka
2016-07-18 15:27:50
príspevok od: spektrum
tie člny na suchu s pádlovaním vo vedre su peknou absurdnou metaforou na spoločnosť, ktorá sa tvári, že je funkčná, ale všetko je len akože....ale povedala by som, že to nie je o spolupráci, ale o podmienkach, v ktorých musia ľudia fungovať.
keď je tak málo zdrojov, že je na suchu a tvári sa. že sa niekam dopádluje, veď počuje špľachotať vodu.. je to isto účinný spôsob vizualizácie, prinajmenšom svojou neprehliadnuteľnou veľkosťou, živou aktivitou a absurdnosťou výjavu. Fotografia, to síce môže demonštrovať, ale takto naživo to zasiahne viac..
Dostaneš čln a pádluj. A aby ti nebolo ľúto, dáme ti aj troška vody.. vo vedre...Potiaľ to chápem ako metaforu na spoločnosť. Ale chrbtom k sebe, to si už my ľudia robíme sami... Typická ľudská vlastnosť: Máme zlé podmienky síce obaja, ale ja si budem pádlovať svojim smerom...
 
anton julény
2016-07-18 16:05:49
príspevok od: ratzenberg
Začítal som sa do tohto článku v domnení, že sa stretnem s teóriou, ktorá ozrejmuje súvislosti vnímania artefaktu a jeho vedomého spracovania či premeny v tvorivom myšlienkovom procese. Alebo, čo by viac zodpovedalo autorovej predstave človek-stroj, bude predmetom článku reflexia plytčín komunikácie.

Anton píše: „... v konečnom dôsledku sme stroje a ako stroje aj reagujeme.“ Vulgárny pozitivizmus 19. – 20. storočia rád prezentoval vyššie sféry vedomia ako vedľajší produkt organizovanej hmoty. (Na obraze Georga Grosza Piliere spoločnosti je takýto výlučok vskutku lapidárne zobrazený). Vec je však máličko zložitejšia. Bolo by karikatúrou života redukovať biologické potreby a kultúrne prejavy na chemické a fyzikálne procesy, myslenie na strojový kód. Rovnakým žartom by bola aj teória, ktorá neodporuje ničomu – ani svojmu pritikladu.

Popis inštalácie nie je teória. Preto kladiem otázku: Aká je tu koncepcia vizuálnej kultúry? Myšlienkovým jadrom takejto úvahy by mohlo byť pseudointelektuálske prisudzovanie rovnakej hodnoty a rovnakého významu akémukoľvek názoru, tvrdeniu, postoju. Kultúra, ktorá chce (pre)žiť (a plniť svoje spoločenské funkcie), udržiava svoj hodnotový rebríček, t. j. rozdiel medzi hodnotami a ich spoločenskou váhou. Kategórie objektívne/subjektívne sú ideálne pojmy vyjadrujúce krajné polohy. Obsahovo sú to prázdne pojmy. V mori súčasného umenia najlepšie plávajú obojlživelníci.
niektoré tvoje úvahy ma nasmerovali čítaniu analýz výtvarných diel - a spravidla kritici používali nástroje a myšlienkové postupy za predpokladu akéhosi determinizmus vzniku konkrétneho diela. túto predstavu som si spojil s nejakými myšlienkami z https://dennikn.sk/502464/paleobiolog-vrsansky-ludstvo-sa-musi-spamatat-inak-vymrie a z toho vznikla nejaká predstava a z nej tento blog.

možno podobné postupy sú pre teba nepredstaviteľné, ale asi nikto nevie skočiť do zložitých konštrukcií a pochopiť ich bez znalosti ich vývoja. na druhej strane sa snažím vyjadriť nejaký názor trochu expresívne, aby začal nejakú diskusiu - a ak si sa do nej zapojil, tak dúfam, že bude tvoje zapojenie prínosom.

Popis inštalácií nie je teória - je to len príklad, na ktorom som sa snažil demonštrovať smer od vizuálneho vnemu k ovplyvneniu správania sa jednotlivca v spoločnosti.
 
spektrum
2016-07-18 22:06:12
príspevok od: jiskerka
Dostaneš čln a pádluj. A aby ti nebolo ľúto, dáme ti aj troška vody.. vo vedre...Potiaľ to chápem ako metaforu na spoločnosť. Ale chrbtom k sebe, to si už my ľudia robíme sami... Typická ľudská vlastnosť: Máme zlé podmienky síce obaja, ale ja si budem pádlovať svojim smerom...
V tomto pripade zial ani chrbtom ani celom ani nijako sa neda nikam dopadlovat, lebo neni na com, na suchu to nepojde nikdy, spolupraca zacina fungovat, az ked su splnene elementarne podmienky, inak ani nema zmysel, takze sa to asi neda chapat ako nezavisle prvky vizualizacie. Doplnam to len preto, ze ten clanok bol zamerany na sposob vnimania tej vizualizacie.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované