Hore

V pitevni na stole – kovacmj

Hm... neviem čím to bude, že môj dnešný diel, trošku morbídne nazvaného seriálu Ephoto Pitevňa bude z mojej strany viac teoretický ako praktický. Možno je to tým, že také to „pri pivové“ mudrovanie ide nám Slovákom veľmi dobre. Ako hrdý lokál patriot mám teda dobré predpoklady, že táto schopnosť okomentovať všetko a všade od zostavy športovej reprezentácie SR až po spôsob vedenia štátu s nájdením dokonalého riešenia a systému sa ani pri mojej osobe nestratí. :)

Skúsim však prejsť k veci. Milošovým fotografiám chýba...

....áá strih!

Medzi stromy



...mám rád sci-fi. Také to čo sa odohráva v iných, budúcich storočiach. Poznáme to. Taxíky už nejazdia po zemi, ale vznášajú sa niekoľko metrov nad zemou. Ľudia dokonca vlastnia plne automatizované domy. Stačí si niečo priať a dom pripraví večeru, sám sa uprace a keď náhodou človek zaspí pri telke, sama sa vypne, pohovka sa premení na posteľ a ešte cez vás mechanická ruka natiahne prikrývku.

...mám rád aj historické filmy. Také, nie moc potoky krvi. Ľudia ešte jazdia na koňoch. Ďalekonosné zbrane sa obmedzujú na rýchlopaľbu z muškiet v sekvenčnom rade 2 výstrely za 15 minút. Tí dobrí majú pevné zásady, správajú sa galantne k osobám nežnejšieho pohlavia a aj smrť prebieha až divadelne veľkolepo, vznešene.

Čo to má spoločne s Milošovými fotografiami?
Ak sa ponoríme do minutáže kvalitného sci-fi filmu, cítime inú chuť tej doby, toho miesta kde sa príbeh odohráva. Táto chuť je iná ako keď zase sledujeme film historický, a je vždy iná ako tá ktorú pociťujeme v prítomnosti. Je to v ľuďoch, je to v prostredí, je to v myslení, je to vo vyjadrovaní, je to všade ohraničené časovou líniou.

Už dávno pri vzniku mytologických príbehov sa vynoril pojem, často používaný aj dnes – Génius loci. Voľne preložené – duch miesta. Fotograf vo svojej činnosti prostredníctvom svojich fotografií, by mal byť takýmto poskytovateľom génius loci. Jeho fotografie by mali divákovi nechávať svojskú chuť na jazyku duše. Takú, ktorej sa tak ľahko nezbavíte. Takú po ktorej máte vyprahnuté v duši, alebo naopak.... Takú... NEJAKÚ, HOCIAKÚ! Je na nás fotografoch čo naservírujeme divákovi. On by mal len mlsne mľasknúť jazykom.

Milošovú galériu som prešiel celú a pozorne. To čo mi najviac chýbalo vo fotografiách je presne duch miesta aby vyvolal tú zvláštnu chuť v mojej duši. Ak by som mal odísť od poetického vyjadrovania, povedal by som že fotograf v dnešnej pitevni ponúka všedné obrazy ktoré akosi nedokážu zaujať diváka. Vizuálne príznaky ponúkané vo fotografiách ako farba, línie, tvar, svetlá, tiene by mali slúžiť ako podnety pre naše zmysly. Po rýchlej orientácií na scéne a rozpoznaní vnemového poľa sa márne snažím spracovať všetky informácie a nájsť čosi čo mi pripomenie už niečo zažité, príjemné, voňavé, studené, teplé, hladké, praskajúce, smutné alebo veselé... Nenachádzam.

J. Kulka vo svojej knihe Psychológia umenia hovorí o pojme Observačná (pozorovacia)stratégia. Tá je veľmi dôležitá pri type fotografií označenej ako street, ktorou Miloš začal vo svojej galérii celú sériu. Chápe sa to ako plán rozloženia celkového príbehu pozorovania vecí a udalostí kedy oko prehľadáva postupne celú scénu a striedavo skáče po rôznych fixačných bodoch. Tieto fixačné body sú určite definované kompozíciou, ale ja absolútne nemám potrebu povedať že v týchto fotografiách treba zmeniť kompozíciu. Je to pre mňa stále len o tom nezachytení už skôr spomínaného Génius loci.

Mesto v pohybe 1
- bez atmosfery
- bez deja
- bez chuti



Mesto v pohybe 4
Z celej série a možno aj zo všetkých fotografií je jedna jediná pre mňa ktorá sa vymyká všetkej kritike na nedostatok atmosféry. Je to nasledujúca fotografia. Sú na nej ľudia z ktorých každý jeden dokonale korešponduje s názvom cyklu „Mesto v pohybe“. Sú to vydarené jednotlivé príbehy:
-ujčok poťahujúci s dohorievajúcej cigaretky, práve ide dokončiť krok
- staršia pani zapínajúca si v chvate zabudnutý gombík. Možno rozmýšľa pri pohľade na plnú igelitku pred sebou čo ešte musí kúpiť.
- podarený je maník s pletenou čiapkou na ľavej strane. Vyzerá ako keby sa stratil a buzolou na mape hľadal orientačný bod :)
- v pozadí sa odohráva ďalší pribeh s dvojicou mladých ľudí....





Pohľad do budúcnosti
Všimol som si že často pri názvoch svojich fotografií používa silné klišé v násilnej snahe pocitovo nasmerovať diváka. Žiaľ pôsobí to nepresvedčivo. Obsah fotografie nedokáže držať krok s týmto názvom a v konečnom sčítaní sa fotografia javí ako lacná záplata celku.





Buduca uroda
V niektorých prípadoch názov prekrikuje jasné fakty z fotografie. Ak dám názov fotografie kde sú obilné klásky – Budúca úroda, je to ako keby som odfotil klinec a názov zvolil – Klinec. Je to zbytočné, suchopárne, možno až infantilné. Nebolo by lepšie radšej názov nedávať? Názov síce usmerňuje diváka tam kde by som ho chcel pocitovo dostať, no na druhej strane ak ho nedám, ponúknem divákovi možnosť širšieho spektra vlastnej interpretácie fotografie.





Miname sa
Stými názvami fotografií sa asi nestotožním. V tomto prípade by som povedal že fotografia a názov sa nezhodujú. Fotografia „Míňame sa“ a vo fotografií situácia ešte pred pointou v názve vyjadruje skôr „Stretneme sa“. Rozmýšľam nad cieleným úmyslom autora dať takýto zjavne nekorešpondujúci názov... S doterajších skúseností mi to aj tak vychádza nepresvedčivo.
Musím ale pochváliť kreatívny prístup v podobe hrátok s časom.




Jesenná 3
Nie je to o tom žeby sa Miloš nesnažil hľadať napríklad netradičné uhly. Túto snahu mu nemožno uprieť. Skúša to a hľadá ako máme možnosť vidieť vo fotografii „Jesenná 3“. Avšak zaujímavý uhol hneď zneguje všedný a nie príliš atraktívny pohľad na autobusovú zastávku, kúsok autobusu, značku... S farbami sa zrejme pohral, tie sú krásne.




Z dôvodu vyváženosti článku čo sa týka mojich možno demotivujúcich slov, som požiadal o bonusový kometár veľmi dobrého kamaráta Ľuba odborníka na všetko čo okolo neho lieta. :) Ľubko je veľký diplomat a vie podať veci krajšie, poetickejšie ako ja. Darmo - je to generácia ktorá v rozťahaných teplákoch a 15 centimetrových pajšloch sa hnala do blatistého Woodstocku. A teraz mu predávam skalpel. Poprosil som ho o 6-7 viet. Tu sú: :)

BONUSOVÝ KOMENTÁR
Nick na ephoto: Koma (Ľuboš Soviš)
http://www.ephoto.sk/uzivatel/uzivatel-83521353029250/

Neviem, nakoľko sa bude môj komentár zhodovať či rozchádzať so záverečnou správou tunajšieho šéfpatológa profesora Jozefa...no po prezretí si galérie momentálne na stole prestretého autora predpokladám, že jeho záverečná správa z pitvy bude vo viacerých smeroch asi nie príliš lichotivá . Vopred sa ospravedlňujem ak sa slovami zamotám. Je veľký rozdiel rozoberať-komentovať nejakú konkrétnu fotku, vyjadriť svoj názor na jednu jedinú, ako posúdiť v skratke, komplexne ( bóóže – v skratke – to ja naozaj neovládam) tvorbu, ktorú tu má autor fotkami zastúpenú.

Z jeho galérie a fotiek ako ich má v rade za sebou pridané usudzujem, že sa akoby z malej časti vyhol takému prúdu, či začiatočníckemu trendu - skúsiť si vyfotiť všetko, všade a za každých okolností. Po pár nevydarených a mne osobne naozaj nič nehovoriacich pokusoch a záberoch flóry, krajinky, detail vlniek na pobreží, sudov pri stene ...sa akoby veľmi rýchlo našiel, akoby vnútorne pocítil - že zábery ľudí, streetky a iné pouličné momentky mu idú asi najlepšie, akoby sa tam cítil doma a to bude pravdepodobne to pravé čo ho baví, napĺňa a tomu by sa chcel venovať. Aj keď to má v galérke následne poprestriedané inými zábermi, je cítiť že k téme momentiek z ulice inklinuje akoby viacej.

Otázka stojí, nakoľko to zvláda a ako počas toho skoro roka čo tu je napreduje v tvorbe. Má poniektoré fotky ktoré považujem z môjho pohľadu za dobré a zaujímavé, fajn vystihnutý moment a vyjadrená myšlienka ( napr. upravená a zvrchu orezaná - Čo sa za mladi naučíš...)...až po fotky doslovne ,,prázdne,, mne osobne subjektívne nič nehovoriace, kde ťažko posúdiť či prečítať o čo mu vlastne išlo a či mu vlastne vôbec o niečo išlo.

Čo sa za mladi naučíš




Ale - má vo svojej galérii viacero fotiek, ktoré naznačujú pozitívum, že si naozaj vie nájsť zaujímavú situáciu, ktorá by aj dokázala osloviť ostatných...či pohľadom, momentom, načrtnutou myšlienkou....no žiaľ vo viacerých prípadoch pôsobia na mňa nedotiahnuto (nebudem sa rozpisovať o Tk)....nedotiahnuto kompozíciou, impaktom, myšlienkou...poprípade výrazom zúčastnených a hlavných aktérov.
Pôsobia na mňa tak, že moment vystriehol a našiel dobrý...no nevyužil naplno jeho potenciál....nuž ale pri takýchto ,,uličnických,, momentovkách sa to asi ľahko spoza počítača hovorí ale poniektoré tak na mňa pôsobia, že v tej rozhodujúcej chvíli sa rozhodol stlačiť spúšť o kúsok skoro alebo neskoro alebo v rýchlosti nezvolil ten správny uhol pohľadu alebo pustil do záberu to čo už nemusel. Nedá sa mi inak len to priblížiť aspoň na jednej foto aby bolo správne pochopené čo som vyššie splietal. Napríklad zaujala ma fotka

Mesto v pohybe 2




také ,,porovnanie,, ako sa dievčatká hrajú...užívajú si detstvo, čas preletí ani nebudú vedieť ako a vpredu vo fotke je ,,dámami,, načrtnuté čo ich ešte len čaká...vyrastú z nich veľké slečny, začnú sa fintiť, zháňať po obchodoch a módnych salónoch šatočky na maturity, stužkovú..promócie, plesy, kamarátke za družičku na svadbu......celý život pred nimi a ony sa zatiaľ v detstve spokojne bezstarostne hrajú, šantia a si užívajú.

Domnievam sa, že dievčatká sa tam asi dlhšie hrali, že pravdepodobne určite nastal moment keď boli tváričkami vyškerenými a šantivými natočené aj sem k smerom k nám – že by ich výraz , emócia, radosť v tvári nechali fotku a ten moment naplno zapôsobiť...aspoň jedna, a keď už nie, tak aspoň by neboli takto v zákryte keď jedna akoby priestorovo strkala prdelku do tváričky tej druhej. Tujka a schodky vpravo na jednej strane akoby dotvárali priestorovosť fotky ale na druhej strane sa mi zdá v zábere zbytočná, odoberajúca pozornosť od toho čo sa tam deje a uvažoval by som ju v pohľade vypustiť.


Ak môžem tak už len kúsok....pozdáva sa mi a oslovil ma motív ktorý zachytil na fotke

Jeseň ( života)



...síce ma tam mierne ruší tá drevená pergola, ktorá križuje fotku po celej šírke ale ako motív a situácia vcelku príjemne nájdená. Páči sa mi že sa tam autorovi podarilo zachytiť aj priestorovosť a hĺbku fotky...rozostrenými listami stromu ktorý bol niekde poblíž hore nad ním...na hornom okraji. Nejako moc mi dokonca nevadí, že sa tie dve osôbky oproti sebe idúce dostávajú prakticky už už do zákrytu a sa dotýkajú...no určite by som skúsil aj kúsok skorej jednu fotku , mierne z ľavej strany...postavičky by boli malý kúsok ďalej od seba a možno by aj ,,Starobe,, nevyrastali stĺpiky v pozadí presne z hlavy ale boli niekde medzi nimi v pozadí rozostrené – ako taká hranica. No ale pozdáva sa mi ako si idú oproti sebe..vyjadrenie myšlienky.

V pozadí v tom stromovom priekuku ,,Mladosť,, si v partičke užíva, svieti a debatuje...chlapík ,,Stredný vek,, ide smerom k nám....pozerá sa mierne bokom na prázdny detský kútik a hojdačky ( možno venčil psíka ktorý sa mi tam pri lavičkovej nohe bielym fľakom a čiernym ňufákom črtá )...a také jeho letmé obhliadnutie hlavové tým smerom – akoby za svojim ,,Detstvom,, z ktorého už dávno odišiel...a krok za krokom , deň za dňom ku svojej starobe sa blíži...to stretnutie nás raz všetkých čaká a neminie ..ide k nám - presne oproti.



Na záver- ak teda smiem: doporučujem autorovi viacej zdokonaliť a skúšať prevod do ČB...ťažko sa mi radí a doporučuje keď sám ho dobre a dokonale robiť neviem - no viaceré jeho fotky pôsobia šedivo a sivo...ten prevod čo má na nich , myslím že nie je ideálny. Osobne mi ,,šedivé,, prevody nevadia, dokonca mi k niektorým fotkám sedia a páčia sa - pri snových , melancholických a podobných záberoch...ale pri uličníckych aké má v prevažnej miere vo svojej galérke zastúpené - musí byť ten prevod lepší..aby biela bola biela..čierna čierna....a medzi nimi kopec kopec sivých odtieňov a prechodov. Keď nemá koho kto by mu to ukázal, treba sa ,,hrať,, a skúšať tak ako ja :-)...jas, kontrast, odtieň, sýtosť, miešanie kanálov..monochromaticky, krivky....hore dole ohýbať, posúvať a skúšať.

Prepáčte no nedá mi nespomenúť...plne chápem, že nie každý má čas sa tu komentárovo pod fotkami intenzívnejšie zastavovať a zapájať, že hlavne začiatočníci majú obavy nahlas sa k fotkám vyjadriť a verejne prezentovať svoj názor, častokrát argumentujúc ,, som tu krátko, som začiatočník a neprináleží mi sa k fotkám skúsenejších vyjadrovať,, ...predpokladám že autor sem chodí, pozerá fotky, číta si komenty pod fotkami aj ich pravdepodobne konfrontuje so svojimi –nahlas nevyslovenými, nenapísanými názormi ale keď sa pozriem do jeho profilu je tu cca rok ..no komentuje a vyjadruje sa k fotkám iných veľmi veľmi sporadicky a aj to dosť stručne.

Nie je to dobre...naozaj. ,,Napozerávanie,, fotiek iných užívateľov je jednak inšpiratívne a otvára oči ale zároveň aj ich komentovanie - samo o sebe posúva v tvorbe dopredu.... tým že sa človek k fotkám pokúša vyjadriť -napríklad ku kompozícii..čo by on inak skúsil, čo mu na fotke prekáža a čo sa na nej páči, zmýšľa sa nad nimi prečo napríklad iný autor zvolil taký uhol pohľadu a nie iný, prečo do záberu vpustil tamto...

...skrátka verejné písanie a diskusia pod fotkami o týchto veciach postupne akoby sa tieto veci v hlave precvičovali a zautomatizovávali a užívateľ zrazu zistí, že prešiel akoby do iného štádia....že nepríde domov po fotení k počítaču, stiahne fotky a pri prezeraní začne horekovať ( ak vôbec na to príde)...,,jájha toto som mohol inak, toto mi tam zavadzia a oko priťahuje, mohol som viacej zboku, tú stranu som mal z pohľadu vypustiť a na tamtej pridať, mohol som chvíľu počkať, dole som mal nechať viacej miesta, kúsok priestoru naokolo ( viď autorova foto zo začiatku galérie ,,Čo tam asi majú...,,)

Čo tam asi majú..



....ale zrazu zistí, že už pri samotnom fotení, tesne pred stlačením spúšte - začína jeho oko pod vplyvom komentárov ktoré čítal a sám iným písal - samo od seba podvedome vnímať v hľadáčiku kompletne celú scénu a zachytávaný priestor ..nie len hlavný objekt záujmu, ale všetko na pozadí a popredí a v okolí...a on sám vie zrazu veľmi rýchlo pohotovo reagovať...zmeniť náklon, uhol pohľadu, skovať niečo do zákrytu aby nevykúkalo, nezavadzalo a podobne, vie to zrazu robiť automaticky a rýchlo....a v konečnom dôsledku získa cit pre ten správny moment, pohľad a získa rozhodujúce sekundové momentíky...čas - na jeho nepremeškanie .

Nuž tak dúfam, že moje slová budú pre autora povzbudením, všetkým dobré svetlo prajem a lúčim sa s pozdravom: Svetu mier, bezúrazovú predvianočnú horúčku a chaos... a v neposlednom rade Kravkám všetkých krajín sveta – čerstvú a nekontaminovanú trávu želám ;-)

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Jozef Krajčo
externý redaktor 2011-12-11 20:55:06
Posledný tohtoročný diel.

Ak niekto nevie o čo sa jedná:
www.ephoto.sk/komunita/clanky-uzivatelov/294/chybaju-vam-komentare/
 
kovacmj
2011-12-11 21:28:48
Fúúú. Riadne som sa pri čítaní zapotil ......ale ĎAKUJEM!!!
 
Misoo79
2011-12-11 21:44:30
Miestami som mal pocit, že sa pán profesor patológ zameral len na názov a fotku nechal neokomentovanú. To mi trocha vadilo na tomto dieli pitevne.

No a teraz k fotkám. Priznám sa, že street sa mi ako žáner celkom páči, ale nikdy som nemal odvahu to ísť skúsiť (bál som sa prípadnej reakcie nespokojných ľudí ) Na tvojich fotkách sa mi páči, že hneď viem, čo si nimi chcel povedať. Väčšina z nich má (teda aspoň pre mňa) atmosféru a príbeh. Problém však nastáva pri celkovom dojme z foto. Nieje to to "pravé orechové" street, ktoré sa mi ľúbi. Možno by pomohlo skúšať iné uhly, pohľady, cvaknúť to o sekundu skôr, alebo neskôr.
 
Matúš Koprda
2011-12-11 21:47:43
špičkový text... od oboch... vďaka...
(akurát doplniť link na kriizovaného si daenis asi zabudol)
 
kovacmj
2011-12-11 21:59:55
Nenazval by som to zameraním na street photo, ale skôr nedostatkom príležitostí na fotenie (ja viem, hlúpa výhovorka ). Ten čas je limitovaný voľným časom,ktorý by som mohol tomuto "koníčku" venovať. Tie príležitosti sú spravidla pri vychádzkach s rodinou (tie dievčatká sú dcéry a sú na fotkách najčastejšie) a tak. Pokiaľ ide o tie názvy, tak to je ozaj slabota, ale je pravda, že chcem fotkou niečo povedať, len neviem či ma bude rozumieť, alebo len vydávam pazvuky . K zrkadlovke som sa dostal len tento rok v januári a priznám sa, že práca s ňou je v niektorých ohľadoch ozaj len vo fáze pokusov a omylov. Som si veľmi vedomý toho, že v hľadáčiku hneď nepostrehnem, čo je ešte dookola a čo robí fotku fotkou. Niekedy si to nevšimnem ani v počítači, až kým ma niekto neupozorní. Takže ešte raz dík a idem sa zamýšľať...
 
kovacmj
2011-12-11 22:01:31
A ešte link ku chorobopisu pred pitvou...:
www.ephoto.sk/uzivatel/kovacmj/
 
haplo602
2011-12-12 07:47:29
uh ale ste mu nalozili ... suhlasim s daenisom, trosku nesuvisle a nedotiahnute. ale koma vybral pekne momenty ktorym chyba velmi malo ku skvelemu vysledku.

myslim ze aktualna mrtvola ma dobre oko na momenty, akurat dotiahnutie detailov este chce prax.

"Čo sa za mladi naučíš" desne som sa pobavil skvely moment.
 
kovacmj
2011-12-12 11:29:36
príspevok od: haplo602
uh ale ste mu nalozili ... suhlasim s daenisom, trosku nesuvisle a nedotiahnute. ale koma vybral pekne momenty ktorym chyba velmi malo ku skvelemu vysledku.

myslim ze aktualna mrtvola ma dobre oko na momenty, akurat dotiahnutie detailov este chce prax.

"Čo sa za mladi naučíš" desne som sa pobavil skvely moment.
Nech naložili...znesiem A ešte sa necítim ako mŕtvola A ďík.
 
haplo602
2011-12-12 11:52:32
príspevok od: kovacmj
Nech naložili...znesiem A ešte sa necítim ako mŕtvola A ďík.
no mrtvola preto, ze as toto vola pitevna ... inac by sa to malo volat operacna sala
 
Koma
ocenenie redakciou 2011-12-12 13:55:55
príspevok od: kovacmj
Nech naložili...znesiem A ešte sa necítim ako mŕtvola A ďík.
Ahoj Milošu, mal som v komente pre Teba ešte jednu foto ,,rozobratú,,....nakoniec som celý ten odsek vypustil , nuž priznám sa..mal som trochu obavy že keď ,,to,, ...tých 6-7 viet ... ctený pán profesor zbadá ...tak ma najprv zaježiší a potom odpadne, nedajbože si privodí nejaký úraz a nebude mať kto v budúcnosti pitvovať. Tak som sa rozhodol ten odsek z komentu vypustiť že Ti ho následne šupnem sem dole do diskusie. Týka sa tejto Tvojej fotky ( nižšie v linku) a súvisel hlavne so záverom toho môjho naozaj ,,kratučkého,, komentu....keď sa v sekundovom hľadáčikovom momente obraz s myšlienkou a nápadom v hlave spojí ... len ho prekopírujem tak ako bol pripravený. Takže fotiť, fotiť – tak ako Ti napísal haplo - chce to prax, skúsenosti a niekedy naozaj už chýbal len kúsok

www.ephoto.sk/uzivatel/kovacmj/fotografie/242286/mesto-v-pohybe-7/

,,predpokladám, že autor pod vplyvom kompozičných pravidiel a to čo sa tu mnohokrát v komentároch určite dozvedel – nechal pajkovi tak ako sa dočítal...priestor v smere pohybu, v smere pohľadu a jeho jazdy. Táto fotka mi naznačuje akoby vôbec neuvažoval v momente keď pozeral cez hladáčik na obraz čo sa mu v ňom zjavuje komplexne...chcel sfotiť chlapíka a na neho sa sústredil a jeho oko akoby nevnímalo všetky prvky v obraze , hlavne na pozadí....si myslím, že s touto fotečkou a momentom sa dalo naozaj pekne sekundovo pohrať. ..keď už nebol čas na nejaké drobné uskočenie niekam bokom, a nedalo sa nejako ináč pohľadovo len takto...pokúsil by som sa ho odfotiť v rýchlosti ešte raz ..o malý kúsok neskôr.....vôbec by mi nevadilo, že z fotky by ,,nekompozične,, fujazdil preč - mal menej priestoru pred sebou a bol by ešte viacej pravdepodobne od chrbta ....lebo: uvoľnil by sa so ,,zovretia,, ..lampy, rýnového zvodu, bieleho prestrešeného vchodu, smetiaka a aj nápisu zmenáreň čo mu zrovna šipkou do ucha vchádza...je tam toho nakope v pozadí okolo neho trochu veľa mám taký pocit – no musím zároveň aj napísať že je otázne ako by to s pozadím vypálilo, kde a ako by sa jeho telo, hlava potom tam prekrývalo a splývalo s oknami a prístreškom na lekárni - ale určite by som skúsil ešte jednu ,,dať,, ak by mi strojček stíhal cvakať.. . Viem si ho predstaviť odfoteného napríklad ako predným kolesom prekračuje alebo skorej sa dotýka tej hranice ... na rozhraní svetla a tieňa čo dole dlažbu delí....domnievam sa že by sa tak vpravo ukázal na zemi aj podstatná časť väčšia jeho tieňa....vchádzal by zo svetla do tmavej časti.....nápis ,,zmenáreň,, by to podčiarkoval....ako sa jeho telo v tieň mení....a keď už takto, uvažoval by som v rýchlosti už so všetkými nápismi....pridvihol kúsok hore ( dole na to priestoru je kopec)....pajko točí pedálami, ufrnkuje mi z fotky a neufiknutý nápis ,,Tempo,, by mi ho z fotečky ešte aj pekne hnal a celý minipríbeh riadne ,,klincoval,,...a kumštoval by som potom aj zo stranovým otočením, nech smerom vpravo ku okraju sa z fotky: svetlovotieňovozmenárňuje a tempovo ufrnkáva
 
Koma
ocenenie redakciou 2011-12-12 13:57:56
príspevok od: kovacmj
Nech naložili...znesiem A ešte sa necítim ako mŕtvola A ďík.
jedna vec...kukám na tú Tvoju ,, míňame sa,, ...nuž keď mám pravdu povedať, ja ju vnímam...z takého pohľadu súčasného sveta....aká je tá dnešná doba uponáhľaná, ako kmitáme hore dole ..za uspokojovaním každodenných potrieb, málo kto má čas na zastavenie a vnímanie chvíle, krásy nejakého okamihu, koľkokrát si nevieme nájsť čas na stretnutie so svojimi priateľmi...dokonca aj najbližšou rodinou....beháme ..lietame a uspokojujeme, ideme v dave po ulici nevšímavo, ženieme sa, aj niekedy zamyslený nad svojimi starosťami...koľkokrát sa nám už každému v živote stalo, že nezbadáme a takto tesne minieme dobrého kamaráta, stretneme sa s ním po čase a on: ,,minule si mi išiel oproti, som Ťa zdravil...čo si bol nafučaný či čo?..ani si ma neodzdravil,,........sa musím teraz verejne priznať, ako asistent profesora.. podávač skalpelov a pinziet v tejto ,,dnešnej,, pitevni - jemne musím šéfovi kolegovi oponovať....je to subjektívny pocit samozrejme....považujem tento Tvoj názvový orgán za vcelku zdravý .....jednoducho ,,míňame sa,, mi k nej, k tomu ako časom kmitajú a idú oproti... akosi pocitovo sedí...ja osobne by som z neho vzorku nerezal a pod mikroskop nepchal
Tak Čaves – dneska už nemám času tu byť..
 
seifi
2011-12-12 16:51:51
dobrý je tento "seriál", vďaka,
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2011-12-14 17:24:35
Vdaka vsetkym za prispevky, pitvanemu za zmierlivost
Specialne podakovanie ide Lubovi (Koma).
 
Koma
ocenenie redakciou 2011-12-15 17:46:55
príspevok od: Jozef Krajčo
Vdaka vsetkym za prispevky, pitvanemu za zmierlivost
Specialne podakovanie ide Lubovi (Koma).
Nie je začo Joži, rado sa stalo....no - priznám sa verejne, cez víkend sme trošku intenzívnejšie a častejšie museli doma vetrať.....sa mi totiž až z kečky parilo
 
Jares
2011-12-21 14:54:30
.....album ma az tak neoslovil ale par fotiek ano, najme ''ludia v pohybe'' sa mi pozdava a suhlasil som s deanisom az kym som si neprecital nazor co pridal koma,,,,,moze byt tiez,,, maju naponahlo a asi vedla seba len prefrcia aj ked sa mozno tak trochu poznaju ale treba toto, hento, tak slapu,,,,,,a mozno ked sa tak na tu fotku pozrie taky co slape ako naslapany, povie si: cely ja, nabuduce si dam stop, a pozvem tu slecnu na cokoladu,,,
Poucna kritika deanis, myslim aj pre mna nielen pre autora a chcem sa ozvat k tomu co koma napisal ze sa netreba bat komunikovat a ozvat sa k cudzim fotkam, je to dobra skola fakt a aj to prezeranie si fotiek inych,,,,,,
Ale este chcem aj za seba povedat ze som mal vzdy taky blby pocit okomentovat niekoho foto(uz je to lepsie teraz) lebo som niekedy bol aj mimo pekne, co uz
......este k street foto,,,,mal som kamarata ktory fotil iba street, ale svojim stylom pekne na drzovku hocikoho hockde (to asi nieje dobra rada), raz aj schytal na oko a vynadane ze: F..ckin polish bastard (on litovcan),,,vela jeho fotiek bolo dobrich, zaujimavich tak som aj ja trochu skusal takym stylom ale citil som sa velmo zle,,,
 
MLandscapes
2011-12-21 17:49:16
Musím povedať že niektoré fotky sa mi vyslovene páčia, v niektorých zas nevidím vôbec nič. Každopádne je v tých fotkách znateľný potenciál a verím tomu že ak budeš vo svojej práci pokračovať a makať na sebe tak výsledky sa dostavia. Páči sa mi vyčerpávajúci komentár na záver, za to sa pred autorom skláňam, že to neodbil troma vetami. Hej, a tie odzemovky sú fajn Keep up good work!
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2011-12-30 17:50:53
Clanok som si cital vo vlaku cestou z prace (dost unavený), fotografiam niezeby nieco chýbalo ale este to chce zrejme cas a trosku sa vyfotit do dobreho stadia, kazdopadne maju nieco doseba a autor ma dobrý pohlad. Street a momentky budu asi jeho dominantou aj v buducnosti. Este dodam ze autor by mohol zlepsit upravu, hlavne viac stavy a kontrastu sa mi ziada
 
kovacmj
2011-12-30 18:13:14
príspevok od: DEVOTEE
Clanok som si cital vo vlaku cestou z prace (dost unavený), fotografiam niezeby nieco chýbalo ale este to chce zrejme cas a trosku sa vyfotit do dobreho stadia, kazdopadne maju nieco doseba a autor ma dobrý pohlad. Street a momentky budu asi jeho dominantou aj v buducnosti. Este dodam ze autor by mohol zlepsit upravu, hlavne viac stavy a kontrastu sa mi ziada
Svätá pravda...
Pekný Nový rok.
 
Jares
2012-01-12 23:03:19
.....no co kedy bude dalsia pitva???,,ja osobne sa vzdavam pitvania, len tu budem tak smejdit,,,ale vzdy lepsia skola ako vycapiit foto amatera, dat to na kritiku a cakat ohlas na tejto str.,,























 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2012-01-13 08:52:07
príspevok od: Jares
.....no co kedy bude dalsia pitva???,,ja osobne sa vzdavam pitvania, len tu budem tak smejdit,,,ale vzdy lepsia skola ako vycapiit foto amatera, dat to na kritiku a cakat ohlas na tejto str.,,























Aktualne uz lezi na stole material. Dobrusi sa skalpel, zubky pilky a do 10dni by mohli byt aj zavery na svete
 
Jares
2012-01-13 15:07:02
príspevok od: Jozef Krajčo
Aktualne uz lezi na stole material. Dobrusi sa skalpel, zubky pilky a do 10dni by mohli byt aj zavery na svete
...tak fajne, uz sa tesim a ocenujem Vase usilie pan doktor
 
spektrum
2012-02-22 15:01:24
príspevok od: Koma
jedna vec...kukám na tú Tvoju ,, míňame sa,, ...nuž keď mám pravdu povedať, ja ju vnímam...z takého pohľadu súčasného sveta....aká je tá dnešná doba uponáhľaná, ako kmitáme hore dole ..za uspokojovaním každodenných potrieb, málo kto má čas na zastavenie a vnímanie chvíle, krásy nejakého okamihu, koľkokrát si nevieme nájsť čas na stretnutie so svojimi priateľmi...dokonca aj najbližšou rodinou....beháme ..lietame a uspokojujeme, ideme v dave po ulici nevšímavo, ženieme sa, aj niekedy zamyslený nad svojimi starosťami...koľkokrát sa nám už každému v živote stalo, že nezbadáme a takto tesne minieme dobrého kamaráta, stretneme sa s ním po čase a on: ,,minule si mi išiel oproti, som Ťa zdravil...čo si bol nafučaný či čo?..ani si ma neodzdravil,,........sa musím teraz verejne priznať, ako asistent profesora.. podávač skalpelov a pinziet v tejto ,,dnešnej,, pitevni - jemne musím šéfovi kolegovi oponovať....je to subjektívny pocit samozrejme....považujem tento Tvoj názvový orgán za vcelku zdravý .....jednoducho ,,míňame sa,, mi k nej, k tomu ako časom kmitajú a idú oproti... akosi pocitovo sedí...ja osobne by som z neho vzorku nerezal a pod mikroskop nepchal
Tak Čaves – dneska už nemám času tu byť..
tá zaujala aj mňa a tiež si myslím, že názov stretneme sa, by bol smiešny...úplne prvoplánový..nestretneme sa, lebo sa nevnímame a preto sa míňame, darmo ideme oproti sebe..maj sa dobre a nech sa ti darí
 
Koma
ocenenie redakciou 2012-02-22 15:32:46
príspevok od: spektrum
tá zaujala aj mňa a tiež si myslím, že názov stretneme sa, by bol smiešny...úplne prvoplánový..nestretneme sa, lebo sa nevnímame a preto sa míňame, darmo ideme oproti sebe..maj sa dobre a nech sa ti darí
tak tak som to cítil aj ja......+ keď sa to tak zoberie celkovo: ideme k sebe..a pritom sa vlastne jeden druhému vzďaľujeme..
 
MalejPrcek
2012-05-16 14:16:33
:- D:_D
 
Robson65
2016-02-13 10:53:48
super články, natrafil som na ne náhodou cez tvoju fotku a som rád, že sa tak stalo...tvoj prístup v tej dobe k začínajúcim autorom kiežby zdielali viacerí skúsenejší fotografi, a na tomto portáli si myslím, že by to bolo potrebné stále...je mi jasné, že v dnešnej uponáhlanej dobe je času málo ale takto si ja predstavujem fungovanie tohto portálu...a tak isto vysoko oceňujem Komu, jeho neurážlivé kritické komentáre som ako nováčik vždy hltal a je mi velmi lúto, že už je ich stále poredšie...s jeho myšlienkou, že kritikou ostatných sa človek určitým spôsobom tiež učí, nemožno podľa mňa nesúhlasiť a toho sa do istej miery pridŕžam aj ja a zároveň som rád kritizovaný...proste krátkou vetou: pitevňa bol super počin a škoda, že už nefunguje vela zdaru Ti prajem
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2016-02-16 09:28:53
príspevok od: Robson65
super články, natrafil som na ne náhodou cez tvoju fotku a som rád, že sa tak stalo...tvoj prístup v tej dobe k začínajúcim autorom kiežby zdielali viacerí skúsenejší fotografi, a na tomto portáli si myslím, že by to bolo potrebné stále...je mi jasné, že v dnešnej uponáhlanej dobe je času málo ale takto si ja predstavujem fungovanie tohto portálu...a tak isto vysoko oceňujem Komu, jeho neurážlivé kritické komentáre som ako nováčik vždy hltal a je mi velmi lúto, že už je ich stále poredšie...s jeho myšlienkou, že kritikou ostatných sa človek určitým spôsobom tiež učí, nemožno podľa mňa nesúhlasiť a toho sa do istej miery pridŕžam aj ja a zároveň som rád kritizovaný...proste krátkou vetou: pitevňa bol super počin a škoda, že už nefunguje vela zdaru Ti prajem
Ahoj Robson65,
Ďakujem za pochvalu, som rád že pomohla k rastu nejaká informácia z Pitevňe...

Každý je rád za nejakú spätnú reakciu na svoje fotografie, a to nielen kritickú... Nováčikovia v láske k fotografii o niečo viac očakávajú vnímanie ich tvorby skúsenejšími fotografmi. Ich vďačnosť za každú jednoduchú vetu k fotografii je väčšia, aj hlavne vďaka dobe lajkovania. Lajkovanie deformuje klasifikačnú stupnicu na jeden stupeň - PÁČI. NEPÁČI diplomaticky nie je v ponuke. Tento systém prináša určite menej sporov, hádok a až mierumilovné, zaspavajúce ticho odpoludňajšej siesty Sicílského vidieka. Verím/viem že začínajúci fotograf potrebuje, hlavne počuť PREČO? Zváži komentujúceho slová a následne vyvodí závery.
Toto je ideálna predstava, ktorej však bráni viacero faktorov... a preto tu bola PITEVŇA.

Lenže po čase každý človek, nech má akúkoľvek silnú predispozíciu k altruizmu, si rozmyslí, či venuje celú sobotu (áno, jeden článok sa pripravoval niekoľko hodín) rozoberaniu fotografií z ktorého má maximálne dobrý pocit, alebo tú sobotu ide komerčne fotiť svadbu, poprípade len tak venuje svoj čas sebe a rodine.

S Ľubom (Komom) je to podobné. Času pomenej, a komentovanie fotografií z toho času ukrajujú ešte ďalšiu časť, ktorá potom niekde chýba.

Tak aspoň takto v krátkosti..
Všetko dobré!
Jozef





 
kovacmj
2016-02-17 10:59:22
príspevok od: Jozef Krajčo
Ahoj Robson65,
Ďakujem za pochvalu, som rád že pomohla k rastu nejaká informácia z Pitevňe...

Každý je rád za nejakú spätnú reakciu na svoje fotografie, a to nielen kritickú... Nováčikovia v láske k fotografii o niečo viac očakávajú vnímanie ich tvorby skúsenejšími fotografmi. Ich vďačnosť za každú jednoduchú vetu k fotografii je väčšia, aj hlavne vďaka dobe lajkovania. Lajkovanie deformuje klasifikačnú stupnicu na jeden stupeň - PÁČI. NEPÁČI diplomaticky nie je v ponuke. Tento systém prináša určite menej sporov, hádok a až mierumilovné, zaspavajúce ticho odpoludňajšej siesty Sicílského vidieka. Verím/viem že začínajúci fotograf potrebuje, hlavne počuť PREČO? Zváži komentujúceho slová a následne vyvodí závery.
Toto je ideálna predstava, ktorej však bráni viacero faktorov... a preto tu bola PITEVŇA.

Lenže po čase každý človek, nech má akúkoľvek silnú predispozíciu k altruizmu, si rozmyslí, či venuje celú sobotu (áno, jeden článok sa pripravoval niekoľko hodín) rozoberaniu fotografií z ktorého má maximálne dobrý pocit, alebo tú sobotu ide komerčne fotiť svadbu, poprípade len tak venuje svoj čas sebe a rodine.

S Ľubom (Komom) je to podobné. Času pomenej, a komentovanie fotografií z toho času ukrajujú ešte ďalšiu časť, ktorá potom niekde chýba.

Tak aspoň takto v krátkosti..
Všetko dobré!
Jozef





Kurňa, a poučil som sa za tie roky?...
 
seifi
2016-02-17 20:16:47
príspevok od: Robson65
super články, natrafil som na ne náhodou cez tvoju fotku a som rád, že sa tak stalo...tvoj prístup v tej dobe k začínajúcim autorom kiežby zdielali viacerí skúsenejší fotografi, a na tomto portáli si myslím, že by to bolo potrebné stále...je mi jasné, že v dnešnej uponáhlanej dobe je času málo ale takto si ja predstavujem fungovanie tohto portálu...a tak isto vysoko oceňujem Komu, jeho neurážlivé kritické komentáre som ako nováčik vždy hltal a je mi velmi lúto, že už je ich stále poredšie...s jeho myšlienkou, že kritikou ostatných sa človek určitým spôsobom tiež učí, nemožno podľa mňa nesúhlasiť a toho sa do istej miery pridŕžam aj ja a zároveň som rád kritizovaný...proste krátkou vetou: pitevňa bol super počin a škoda, že už nefunguje vela zdaru Ti prajem
to zase pre malé ale každodenné posuny nemusia byť takéto rozbory, to je hodne pracné takto niečo zostaviť a podať; prečo si nevieme poradiť navzájom sami ? prečo sa len poplacávame po pleciach a čakáme to samé od iných ? stačí vysloviť otázky, spochybniť, nasmerovať pohľad inam, ... no nejde to tu; reakcie na názor, nie na kritiku, sú nie v štýle vďaka za zamyslenie a pristavenie, zamyslím sa aj ja, ale skôr v štýle ... ja som to tak chcel; každý by rád počul názor od Majstra, od kolegu odvedľa nie, to je taká že padavka ako ja, toho názor mi veľmi nepomôže, ja potrebujem jasné noty, ako ísť vpred; tak čakajme ...
 
Robson65
2016-02-17 20:32:38
príspevok od: seifi
to zase pre malé ale každodenné posuny nemusia byť takéto rozbory, to je hodne pracné takto niečo zostaviť a podať; prečo si nevieme poradiť navzájom sami ? prečo sa len poplacávame po pleciach a čakáme to samé od iných ? stačí vysloviť otázky, spochybniť, nasmerovať pohľad inam, ... no nejde to tu; reakcie na názor, nie na kritiku, sú nie v štýle vďaka za zamyslenie a pristavenie, zamyslím sa aj ja, ale skôr v štýle ... ja som to tak chcel; každý by rád počul názor od Majstra, od kolegu odvedľa nie, to je taká že padavka ako ja, toho názor mi veľmi nepomôže, ja potrebujem jasné noty, ako ísť vpred; tak čakajme ...
a vieš čo je na tom všetkom zaujimavé? že ja Teba beriem práve za toho majstra, možno Ti to tak nepripadá ale je to tak pozri, ak mieriš na moje lajkovanie, často mám aj výhrady ale treba brať niekedy do úvahy aj to, že môj pohlad sa opiera o pohlad stále ešte začiatočnícky ale aj tak mám odvahu napísať kritiku a dokážem kritiku aj prijať a aj tu, plne s tebou súhlasím a mrzí ma, že ephoto nie je o komentoch a postrehoch ale väčšinou o lajkovaní...nakoniec, ty toho tiež vela nekomentuješ a ver, že tvoj postreh by som prijal ku každej mojej fotke...svetu mier
 
seifi
2016-02-17 21:57:30
príspevok od: Robson65
a vieš čo je na tom všetkom zaujimavé? že ja Teba beriem práve za toho majstra, možno Ti to tak nepripadá ale je to tak pozri, ak mieriš na moje lajkovanie, často mám aj výhrady ale treba brať niekedy do úvahy aj to, že môj pohlad sa opiera o pohlad stále ešte začiatočnícky ale aj tak mám odvahu napísať kritiku a dokážem kritiku aj prijať a aj tu, plne s tebou súhlasím a mrzí ma, že ephoto nie je o komentoch a postrehoch ale väčšinou o lajkovaní...nakoniec, ty toho tiež vela nekomentuješ a ver, že tvoj postreh by som prijal ku každej mojej fotke...svetu mier
v tomto prípade, aj keď obyčajne na niekoho mierim, čo aj skryto , tak som na teba nemyslel ale ľahšie sa mi nadväzovalo na teba ako predslov; myslel som tie svoje riadky všeobecne; hádam nám bude dopriate mať čas sa zmeniť
 
Robson65
2016-02-17 22:09:02
príspevok od: seifi
v tomto prípade, aj keď obyčajne na niekoho mierim, čo aj skryto , tak som na teba nemyslel ale ľahšie sa mi nadväzovalo na teba ako predslov; myslel som tie svoje riadky všeobecne; hádam nám bude dopriate mať čas sa zmeniť
zmena nie je o čase ale o chcení a popracovaní na sebe, držím nám palce
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované