Je len málo miest, ktoré preslávil alkohol. Ešte menej je tých, ktoré s jednou z jeho podôb zdieľajú aj spoločný názov. Porto, nachádzajúce sa na severo-západnom pobreží Portugalska, je jedným z takýchto "šťastlivcov". Mesto a jeho okolie ponúkajú svojim návštevníkom oveľa viac, ako len svetoznámy lahodný mok. Začnime však práve ním, keďže história mesta je s vínom úzko spätá.
Preprava portského vína na tradičných lodiach.
Produkcia vína v tejto oblasti siaha až do 13. storočia. Už vtedy bolo víno z údolia rieky Douro zvážané v sudoch na špeciálnych lodiach (barcos rabelos), do prístavného Porta, odkiaľ sa ďalej transportovalo do zámoria. V prvej polovici 18. storočia sa miestne vína začali vo veľkom vyvážať do Anglicka. Napomohla tomu predovšetkým tzv. Methuenská dohoda, ktorá oslobodila dovoz portugalského vína do Anglicka od cla. Víno sa počas dlhej plavby častokrát znehodnotilo a tak sa začalo s jeho fortifikáciou - pridávaním destilátov (zvyčajne brandy).To podstatne predĺžilo životnosť vína počas prepravy, a dodalo mu nezameniteľnú chuť. Časom angličania obchod s portským takmer výlučne ovládli a tento vplyv pretrváva dodnes.
Barcos Rabelos na rieke Douro.
Vínne sklady vo Vila Nova de Gaia.
Rozkvet obchodu s vínom napomohol aj rýchlemu rozvoju mesta. Jeho história však siaha oveľa ďalej. Už v období Rímskej ríše bolo Porto významným obchodným prístavom a na mnohých miestach boli objavené keltské vykopávky, pochádzajúce z obdobia 3. storočia pred našim letopočtom. V 8. a 9. storočí oblasť zasa ovládali Mauri zo severnej Afriky, ktorých následne porazili a vyhnali kresťanskí dobyvatelia. Porto sa stalo sídlom portugalských kráľov a po svadbe Jána I. s anglickou Filipou z Lancasteru tu vznikla aj najstaršia vojensko-diplomatická aliancia na svete. K rastu mesta veľkou mierou, v 14. a 15. storočí, prispeli aj zámorské objavy a s nimi súvisiaca výstavba lodí.
Maják na pobreží v časti Foz do Douro.
Bohatú históriu v Porte vidno doslova na každom kroku. Monumentálna architektúra svedčí o bývalom bohatstve, za ktoré mesto vďačilo najmä obchodu. Vysoké budovy a mix rôznych architektonických štýlov spolu s kopcovitým terénom vytvárajú neopakovateľnú atmosféru.Tú krásne dopĺňajú všadeprítomné azulejos - glazované keramické kachličky, ktoré sa stali typickým prvkom portugalskej architektúry. Zdobia mnohé budovy vrátane kostolov, palácov, či železničnej stanice.
Azulejos zdobia v Porte mnohé stavby.
Najvýznamnejšie architektonické pamiatky sú sústredené v strede mesta, nazývanom Ribeira a jeho blízkom okolí. Toto historické centrum bolo zapísané do zoznamu svetového dedičstva UNESCO. Rovnako zaujímavé sú však aj ostatné štvrte posiate sakrálnymi a svetskými pamiatkami rôznych štýlov.
Portská panoráma - v pozadí baroková veža Torre dos Clérigos.
Pohľad na mesto z veže Torre dos Clérigos.
Vysoká koncentrácia historických budov má však aj svoje tienisté stránky. Mesto nestíha staré domy opravovať a mnohým hrozí zrútenie. Inde zasa historické budovy doslova susedia s čiernymi stavbami a na mnohých miestach vyrástli slumy, kde sa sústreďujú sociálne slabšie vrstvy obyvateľstva.
Chátrajúce budovy v centre mesta.
Architektonický mix à laPorto.
Slum na brehu rieky Douro v centre mesta.
Tepnou mesta bola odjakživa rieka Douro, ktorá preteká jeho stredom.Na opačnom brehu sa zasa rozkladá mesto Vila Nova de Gaia, kde sa nachádza väčšina vínnych skladov a pivníc.
Pohľad na rieku Douro a časť Ribeira.
Pohľad na Porto ponad vínne sklady vo Vila Nova de Gaia.
S riekou úzko súvisia i mosty, a práve tie sú jedným zo symbolov mesta. Železničný most Ponte Maria Pia bol v čase dokončenia najdlhším jednooblúkovým mostom na svete a jeho výstavbu v rokoch 1876-77 riadil Gustave Eiffel - francúzsky stavebný inžinier a architekt, známy hlavne svojou rovnomennou vežou v Paríži. Najznámejším je však most Ponte Dom Luís I, ktorý spája Porto s náprotivnou Vilou Novou de Gaia. S celkovou dĺžkou 172 metrov bol takisto v čase svojej výstavby najdlhším mostom tohto typu na svete. Má dve poschodia a okrem automobilovej dopravy a linky metra, je sprístupnený aj pre chodcov. Je obľúbeným miestom domácich aj návštevníkov a miestna mládež si tu kráti horúce letné dni skokmi medzi lode s prekvapenými turistami.
Miestny šampióni v skokoch do vody.
Objavovať krásy mesta je najlepšie po vlastných nohách. Nekonečná spleť uličiek a kopcovitý terén, však po čase dajú zabrať aj tým najvytrvalejším. Príjemnou alternatívou je výhliadková jazda loďou po rieke Douro, či historickou električkou.
Jedna z historických električiek v centre Porta.
Pohodlne sa dá v meste pohybovať aj moderným ľahkým metrom, ktoré sa neustále rozrastá a dá sa ním rýchlo dostať aj do okrajových prímestí na pobreží Atlantického oceánu. A práve tie sú zaujímavou alternatívou pre jednodňový výlet v rámci návštevy Porta.
Linka metra vedúca cez most Ponte Dom Luís I.
Rovnako atraktívne je i širšie okolie Porta. Neďaleká Braga, s mnohými barokovými a románskymi kostolmi, je pre veľký počet sakrálnych stavieb prezývaná aj mesto arcibiskupov. Miestna takmer tisícročná katedrála je pre svoju históriu a vek jednou z najvýznamnejších budov celého Portugalska.
Turistami obľúbené je aj neďaleké pútnické miesto Bom Jesus do Monte. Ku kostolu na kopci vedie barokové schodište, ktoré sa stalo jednou z najznámejších pamätihodností krajiny. Jeho cik-cakovitý dizajn slúžil ako vzor pri výstavbe ďalších pútnických miest v Portugalsku či Brazílii. Komu sa 116 metrový výstup po schodoch zdá príliš namáhavý, môže sa vyviezť hore pozemnou lanovkou. Tá je údajne najstaršou funkčnou lanovkou poháňanou a zároveň vyvažovanou vodou.
Barokové schodište v Bom Jesus do Monte.
Mesto Guimarães patrí zase k historicky najdôležitejším miestam krajiny, a častokrát je nazývané aj "rodiskom" Portugalska. Historické centrum mesta, spolu s hradom z desiateho storočia sú taktiež zapísané do zoznamu svetového dedičstva UNESCO.
Či už máte radi víno, históriu alebo architektúru, Porto určite nesklame. Hoci centrum mesta s hlavnými pamiatkami sa dá prebehnúť za pár dní, na dôkladnejšie preskúmanie jeho zákutí a prípadné výlety do okolia, je lepšia niekoľkodňová návšteva. Pohárik dobrého portského si predsa treba poriadne vychutnať...
Použitá fototechnika: Canon EOS 1000D, objektív Canon EF-S 18-55 IS, cirkulárny polarizačný filter Hoya.