Údolie SAAS – deň 6. a 7.

Deň 6. a 7. – smer Hohsaas (3.101 m n.m.)

Máme tu náš posledný turistický deň. Na naše prekvapenie ešte stále nie sme zničení, kolená aj kríže všetkým slúžia. Vyberáme sa do centra dedinky Saas Grund a zľahčujeme si trasu lanovkou smerom na Kreuzboden (2.397 m n. m.) a Hohsaas (3.101 m n.m.). Aby sme však boli na seba aj naďalej hrdí, vezieme sa len úvodnú najstrmšiu a zároveň najnezaujímavejšiu časť do medzistanice Trift, odkiaľ naše kroky smerujú k vysokohorskej chate v nadmorskej výške 2.726 m n.m. zvanej Weissmieshutte. Pomenovaná je po štvortisícovke nad ňou, na ktorú sa pred tromi dňami vyšplhalo za pomoci čakanov a mačiek 6 členné družstvo z nášho stanového tábora.

Pohľad smerom na Dom (4.479 m n.m.) z medzistanice Trift.

Vystúpiac z lanovky, začíname zo seba sťahovať vrstvy, slnko sa totiž oprelo do našich chrbtov a spôsobilo výskyt značného množstva kvapiek slanej tekutiny stekajúcej dolu svahom známom ako chrbtica.

Trasa je značená červenou a jej úvodná časť trvá len niekoľko 10 minút, chata je pomerne rýchlo na dohľad.

Tesne pod chatou Weissmieshutte.

Po dosiahnutí chaty začína naše rozplývanie sa nad jej peknotou a milotou, naozaj tu stojí budova ako z rozprávky. Drevené šindle, krásne okenice, lavičky na priedomí. Byť mačkou, nazvala by som toto miesto mačacím rajom. Aspoň na chvíľku skladáme ruksaky a vyhrievame sa na slnku a sem tam zbodneme niečo z nášho denného potravinového prídelu.

Siesta.

Treba sa však pobrať ďalej. Nevieme však nájsť značku. Pomoc hľadáme u chatára, ktorý na moje počudovanie nebol ani trochu milý a ochotný. Nakoniec predsa len značku nachádzame a po pár metroch smerom nahor sa nám otvára pohľad na Weissmies (4.017 m n.m.) a Lagginhorn (3.971 m n.m.).

Pohľad na Weissmies (4.017 m n.m.) a Lagginhorn (3.971 m n.m.).

Cesta vedie snehovými poľami popretkávanými skalnatými úsekmi, z času na čas musíme zastať a vydýchať sa. Chodník je pohodlný, len v jednom úseku si skracujeme cestu, keďže značka končí pod snehom. A tak využívame okolité suché skaliská a úsek berieme strmým traverzom nahor. Niektoré výhľady mi pripomínajú Himaláje – podobné farby, podobné svetlo, len výška je o niečo nižšia. A tak skladám batoh, foťák si vešiam na krk a snažím sa v čase prestávok „nádych-výdych“ zachytávať okolitú krásu.

Alpská krása.

Konečne dosahujeme konečnú lanovky vo výške 3.101 m n.m.. Vedľa nej sa nachádza vysokohorská chata, ktorá je ale v čase našej návštevy je zatvorená. V noci musela byť snežná búrka, terasa chaty je plná zľadovatelých krúpov a snehu, ktoré sa ešte nestihli roztopiť. Rozkladáme sa na najbližšej lavičke upevnenej medzi skalami a opäť zmenšujeme zásoby nášho proviantu. Zostáva nám ešte absolvovať záverečnú fázu výstupu, a to Cestu vrcholov. Táto turistická atrakcia začína pri reštauračnom zariadení Berghutte Hochsaas a mieri strmo nahor, kde sa nachádzajú symbolické značky všetkých okolitých vrcholov údolia Saas. Mojim najobľúbenejším štítom sa stáva Dom – pri jeho značke sa cítim naozaj ako doma.

Začiatok Cesty vrcholov.

Cesta vrcholov a pohľady z nej.

Cesta späť už nepatrí medzi naše turistické chvály, nasadáme na lanovku a v pohodlí kabínky sa nechávame zviezť až do Saas Grundu.

Po výdatnom neskorom obede – akosi sa mi zasmútilo za poriadnym kusom mäsa a zeleniny, takže navštevujeme miestne potraviny a v stanovom tábore si chystáme hostinu – sa ešte vyberáme kúsok za tábor. Nachádza sa tu totiž alpská roklina s lanovým mostom a lanami fixovanou cestou, ktorá sa dá absolvovať pod dozorom miestneho horského vodcu. My jej úvodný úsek zdolávame bez vodcu a po polhodinovom pobyte v nej sa vraciame späť do tábora, kde sa vítame so zvyškom tlupy „alpinistov“.

Pravou alpskou roklinou.

Na záver pripájam pár fotografií zo sobotňajšieho rána, za ktoré som vďačná kolegovi Petrovi Malému. Celý týždeň som bola lenivá privstať si na ranné fotenie a práve Peter bol iniciátorom nápadu, že ma aspoň v posledné ráno príde vytiahnuť zo stanu, vyjdeme si kúsok nad dedinu a vychutnáme si prvé slnečné paprsky. Počasie nám vyšlo, farby boli úchvatné a ranná rozcvička nemala chybu.

A tak končí naša alpská dovolenka, teraz trikrát zazvoní zvonec a rozprávky je koniec.

teddy2007
2011-01-28 10:29:20
konečne to skončilo ... kto sa má stále pozerať na tú gýčovú krásu

izzino
2011-01-28 10:37:19
Nikde ziadna cesta, auta, ani parkovisko, az ma zamdlieva.
Krasne fotky Zuzka.

konečne to skončilo ... kto sa má stále pozerať na tú gýčovú krásu

externý redaktor 2011-01-28 10:53:49
príspevok od: izzino
Nikde ziadna cesta, auta, ani parkovisko, az ma zamdlieva.
Krasne fotky Zuzka.
dakujem, aj ja som bola velmi potesena, ze na nasich turach sme minali len velmi male mnozstvo ludi, fakt sme si oddychli od civilizacie.

externý redaktor 2011-01-28 10:55:06
príspevok od: noik
Podla fotiek krasny zazitok a...makacka
dakujem, bolo to presne tak, aj ked treba povedat, ze to bola velmi prijemna makacka, najma vdaka pocasiu, ktore nam naozaj vyslo .

Koma
ocenenie redakciou 2011-01-28 15:19:40
Nie, nie, nie...pani kolegyňa...Vaša krásna dovolenka, pekný fototrip a pútavý seriálik čo ste z nej priniesli - síce skončil....no ale skutočne...prepáčte, nehnevajte sa na mňa....ja Vám naozaj nemienim zapožičiavať a zvesovať zo svojho krku zvonec - na také negatívne vecičky čo spomínate na konci Vašej poslednej vetičky. Nech Vaša rozprávka nemá nikdy koniec......Vám zároveň prajem.
Mnoho ďalších šťastných kilometrov po našej krásnej planétke želám, mám také silné vnútorné pocitové pnutie ( nebrušné - samozrejme)......že sa čo chvíľa znova kamsi na krásne zemské miesto vyberiete.
P.S. Na tej fotečke ,, Cesta vrcholov,, ...Vám to veľmi sluší ( máte tam naozaj krásny Dom )...a šťastie Vám z tváre priam srší....

externý redaktor 2011-01-28 15:25:50
príspevok od: Koma
Mila kravka, ano ano, bola to moja stastna chvilka. A zvonec mi zapozicajte, nech zas mozem pokracovat dalej, lebo kym jednemu neodzvonim, nove nemoze zacat, hmmm?

A dakujem za kompliment, vidno, ze ste zo starej dobrej skoly .

Koma
ocenenie redakciou 2011-01-29 22:14:53
príspevok od: zuzuliena

A dakujem za kompliment, vidno, ze ste zo starej dobrej skoly .
Ach jaj pani kolegyňa ...máte pravdu s tým zvončekom, už keď ma teda za uškami poškrabkáte...ach jaj, ach jaj.....ja nešťastnááá kravááá....chcela som hlavou hore dole zakývať....zvončekom Vám zazvoniť a aj aby to tak fasa vyzeralo a koncertne znelo - som si zavola svoje štvornohé kamarátky.....a musím Vás sklamať, prepáčte mi to prosím, prepáčte...sme v noci tak sladko po tej tráve spali....že nám nejaký magor tupý...ach jaj ...všetky zvonce z krkov zvesil a zobral....no veď viete, sme na Slovensku....boli to zvončeky ručne tepané...kovové.....teraz aby gazda po všetkých zberniach chodil a hľadal...poprosila som ho, nech mi aspoň videjko natočí , nech Vám ho môžem poslať ...nech mi veríte....nech viete, že som vás nechcela sklamať a som sa snažila. Nuž čo teraz narobíme...takto bude Vše chodenie po planéte...jeden veľký , krásny: Never ending story

SteveS
ocenenie redakciou 2011-02-05 05:34:36
Vďaka za ďalší dielik, napriek koncu aj zvoneniu sa teším na ďalšie začiatky, svišť aj krawka sa potrebujú napásť a zhuliť z novej trávičky ;- ) A tak len naďalej dovidenia, dopísania, dočítania.
PS1: Galéria na konci je živým príkladom toho, čo dokáže na rozdiel od denného svetla magické svetlo zlatej polhodinky, krásne fotečky.
PS2: žiaľ, môj PC nejako nevie prísť na chuť tejto novej ephpoto-fotogalérii na koncoch reportov, nedajbože načítať normálne nejakú fotku z nej :- ((( len sa to zasekne a žuje a žuje, koliesko v strede bez fotky točí ... už minule som to písal u noikového reportu, asi že mám pomalé mobilné pripojenie :- ( Sem tam sa to podarí oklamať preklikávaním tlačítok hor (šípok dopredu/dozadu) a nejaká fotečka naskočí ... problém vidím v tom, že sa nenačítava iba fotka na ktorú človek na začiatku klikne ale celá galérka a všetky fotky a tá prvá hneď nezobrazí, u pomalého pripojenia to vyzerá ako keby PC zamrzol. A tak som akoby len sám diskriminovaný :- ( ved nikto iný sa ešte nesťažoval. No myslím že len opustí galérku a vykašle sa na fotky, čo ja neráááád :- ( Prosíííím, pohundri v redakcii ;- )

externý redaktor 2011-02-05 08:53:25
príspevok od: SteveS
PS2 oznamena. A dakujem za koment.

wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2011-02-11 10:51:07
Zuzaaaa, ta chaluuupka, to by mohla byt vikendovka, co ty na to? Krasny vylet ste mali, vdaka za tip