Pred časom sme vám priniesli rozhovor s mladým, talentovaným, kanadským fotografom Benjaminom Von Wongom. Po vzájomnej dohode si aj vy budete môcť na našom portali prečítať niektoré jeho články. Rozhodli sme sa začať s článkami z jeho najnovšej série, v ktorej sa zaoberá tipmi a trikmi. Dnešný prvý diel je zameraný na to, ako postupovať pri neočakávanom fotení.
7 krokov ako uspieť pri neplánovanom fotení
Pri mojej poslednej návšteve v Paríži som zažil nevšednú vec. Bol som postavený pred výzvu na akú nie som zvyknutý - môj známy zorganizoval zaujímavé fotenie. Do kinosály nahnal orkov, princeznú, osadníka, čarodejníka a podobne. A do toho celého vhodil mňa bez toho aby mi predtým čokoľvek povedal. Dostal som štyri hodiny na to, aby som vymyslel koncept, niečo zaujímavé odfotil a ešte to aj upravil. No poviem vám, cítil som sa ako keby som fotil svadbu na ktorej nevesta vykríkne "nie" namiesto "áno beriem". Čo by ste v takej situácii robili vy?
Po tejto skúsenosti ma prepadla myšlienka na tento blog, ktorý môže byť užitočný pre všetkých, ktorí sa niekedy dostanú do situácie kedy na fotenie nebudú pripravení. :-)
1) Poznaj dokonale svoju výbavu
Hlavne je dôležité, aby ste vždy vedeli čo so sebou máte alebo čo budete mať k dispozícii. Musíte poznať limity svojej výbavy a prípadné obchádzky a obkľuky ak by sa vám niečo náhodou pokazilo. Vždy majte záložný plán.
- Skontrolovať batérie - sú nabité?
- Pamäťové karty - bez nich je váš fotoaparát nepoužiteľný
- Odpaľovače bleskov - čo ak nefungujú? máte záložné? alebo nejaké alternatívy?
- Odrazka - jednu so sebou zoberte, vždy sa zíde
- Statív - taktiež sa vám vždy zíde. Nechýba vám rýchloupínacia doštička? Osobne mám na svojom fotoaparáte vždy pripevnenú CSLR M-Plate.
2) Zhodnotenie lokácie
Dajte si pár sekúnd na to, aby ste sa poriadne poobzerali na mieste, kde budete fotiť. Zapojte ľudí, ktorých máte k dispozícii, zistite kam môžete vkročiť a kam nie. Nebojte sa pýtať.
- Aký vysoký je strop? Dá sa využiť na odrazenie svetla z blesku?
- Nachádzajú sa tam nejaké zaujímavé predmety, ktoré by sa dali použiť? Ktoré vrhajú zaujímavé tiene? Napríklad rastliny sú na toto vynikajúce.
- Ak je na mieste nejaké svetlo, zistite o aký typ sa jedná, či sa dá vypnúť alebo nejako smerovať.
- Zistite s ktorými predmetmi sa dá hýbať, či si prostredie môžete kvôli foteniu prispôsobiť.
- Aké množstvo času máte k dispozícii? Kto má budovu alebo priestor na starosti? Skúste sa s ním spriateliť - môže vám pomôcť dostať sa na miesta, kam by ste sa inak nedostali - doslovne.
3) Sú na mieste fotenia prítomní nejakí ľudia? Zistite kto sú a v čom sú dobrí.
Ak sa na mieste fotenia nachádzajú nejakí ľudia, využite ich. Zistite v čom sú dobrí a v čom nie, v čom vám môžu pomôcť. S každým si skúste vytvoriť vzťah, rovnako sa snažte vytvoriť vzťah medzi prostredím a nimi. Ak fotíte na verejnosti a okoloidúci ľudia sa začnú schádzať a obkukávať, využite aj ich.
- Ženy sa viac vyznajú v make-upe a vlasoch. Chýba vám na fotení kaderníčka alebo hairstajlistka? Zoberte náhodnú okoloidúcu - ak ste chlap, je vysoká pravdepodobnosť, že to zvládne lepšie ako vy.
- Zistite, či niekto z ľudí naokolo vie niečo o fotení. Ak áno, dajte mu na starosť vybavenie ktoré pozná.
- Ak nemajú žiadne skúsenosti, urobte si chvíľu - zhromaždite ich a vysvetlite im základy. (napr. “Nedávaj tam ten prst, to je optický senzor” a podobne)
- Dávajte si pozor pri výbere. Spravte si čas na krátke pozorovanie svojich potenciálnych asistentov a podľa toho im prideľte prácu. Nedajte 12 ročnému chalanovi strážiť statív s nasadeným bleskom a dáždnikom - je dosť možné, že sa začne nudiť a po chvíli proste utečie.
- Pamätajte na to, že ľudia, ktorí vám pomáhajú to zrejme robia zadarmo len kvôli skúsenosti alebo zážitku - nie sú to vaši otroci, tak sa podľa toho správajte. Nebojte sa ich opýtať, či je všetko ok a či niečo nepotrebujú.
4) Najprv konaj, potom mysli
Ak ste naozaj veľmi viazaní časom, pohnite kostrou. Zapnite všetku výbavu, vytiahnite statívy, nastavte blesky a softboxy. Majte všetko pripravené tak aby ste sa nemuseli zdržiavať keď príde na samotné fotenie.
- Pokiaľ je to možné, zadajte tieto úlohy svojim asistentom. Aj keď im to môže trvať dlhšie ako vám, delegovanie práce vám uvoľní ruky a myseľ na dôležitejšie veci. Ak si asistenti nevedia rady, ale sú šikovní a učenliví - ukážte im začiatok postupu a zvyšok už nejako zvládnu.
- Skúste si všetko vybavenie rozložiť niekde na zem blízko k sebe. Pohľad na vaše pripravené vybavenie vám môže vnuknuť nápady, ktoré vás doteraz ani nenapadli.
- Nebojte sa meniť svoje rozhodnutia. Ak ste aj niekomu povedali, že má nasadiť na blesk A softbox a na blesk B beauty dish a neskôr sa rozhodnete, že to bude lepšie naopak - kľudne im to povedzte. Nie je to koniec sveta, nikto vás nebude súdiť.
5) Zvládajte viac vecí naraz
Ako fotograf musíte myslieť na viac vecí naraz - koncept, svietenie, pózu, štýl, komunikáciu, časovanie, atď. To znamená, že ak sa jedna premenná zmení, musíte kompenzovať často aj zvyšok.
- Nedokážete robiť viac vecí naraz? Naučte sa to. Začnite s málom a postupne nabaľujte. V každodennom živote často multitasking pritom vykonávate - napríklad telefonujete a dohadujete sa s kamarátmi o zajtrajšom dni pri varení a sledovaní televízie. Ako to robíte? Preneste to do fotografie.
- Skúste si v mysli spraviť zoznam a ak je to potrebné, prechádzajte si ho dokola. Tu je príklad toho, čo mi pri fotení beží v hlave:
6) Skúste si spomenúť na podobné situácie
Skúsenosti zohrávajú pri nečakaných situáciách dôležitú úlohu. Spomeňte si, či ste niečo podobné už v minulosti neriešili a v čom sa to podobá na vašu terajšiu situáciu, čo by sa dalo znova využiť?
- Ak patríte medzi ľudí, ktorí sú skôr na vizuálne podnety, možno by sa vám mohlo hodiť mať pri sebe vždy sadu “strobistických kariet s tajomstvami” alebo si vyrobiť vlastnú.
- Noste so sebou inšpiračné fotografie - v mobile, tablete, notebooku. Spravte si na ne špeciálny priečinok, ktorý budete mať vždy poruke. Pohľad na fotografie, ktoré máte radi vo vás môže vyvolať myšlienkový proces vedúci k úspechu.
Foto: Jo Gorsky
7) Buďte sabavedomí... alebo sa tak aspoň tvárte
Keď držíte v ruke fotoaparát, vy ste “ten” (alebo “tá”), ktorý tomu všetkému velí. Každý sa na vás pozerá a očakáva pokyny a každý je zvedavý na výsledok. Ak vyzeráte, že nemáte tušenia čo vlastne máte robiť, ľudia veľmi rýchlo stratia dôveru vo vaše schopnosti a všetko sa začne kaziť.
- Zabudnite na dlhé, neisté “hmmmmmmmm... aaaaaaaah” zvuky z ktorých je jasné, že práve vymýšľate čo spraviť ďalej. Pokiaľ na medzivýsledku niečo funguje a vám sa to páči, upozornite na to ostatných, aby mali z niečoho radosť, kým vy panikárite a premýšľate ako doladiť zvyšok fotky.
- Neskúmajte zbytočne dlho fotografie počas samotného fotenia. Musí vám stačiť rýchly pohľad aby ste vedeli ako to vyzerá. Ak na vás fotografovaní ľudia čakajú - a často v nepohodlných pózach príliš dlho zvyknú zneistieť a ich póza už nie je tým čím by mala byť. Nepozerajte teda zbytočne dlho na displej a nesnažte sa zistiť, či sa vám podarilo fotografiu nasvietiť tak ako by to namaľoval Rembrandt - foťte.
- Ak sa naozaj potrebujete na fotografie dôkladnejšie pozrieť, dajte krátku pauzu celému tímu.
- Máte medzi asistentami nejakého dobrého kamaráta? Zoberte si ho na stranu a spýtajte sa na jeho názor. Často vám čerstvý pohľad na vec môže pomôcť preklenúť nejaký tvorivý blok.
- Nemáte tušenie čo robiť? Nič vám nevychádza ako má? Začnite odznova, všetko prestavajte a všetkým naokolo povedzte niečo ako “Okay, toto bolo super, poďme skúsiť niečo ďalšie.”
V prípade, že sa chcete dočítať o Benovom šialenom fotení viac, máme pre vás odkaz na jeho blog a video.
Kto by chcel vidieť Bena naživo - má možnosť :-) a to v dňoch 22. - 24. marca 2013 v Londýne, kde bude mať 2 a pol dňový workshop. Viac informácií nájdete v tomto odkaze.
Súvisiaci článok: Rozhovor s Benjamin Von Wongom