Hore

Chystá sa návrat digitalizácie filmových fotoaparátov?

V začiatkoch digitálnej fotografie sa hľadali cesty, ako plynule prejsť z filmu na digitál a ako to urobiť čo najjednoduchšie a najlacnejšie. Prvé komerčné digitály nevznikli na bielom papieri, ale využívali to, čo už bolo vyvinuté.

Tak vznikli monštrá skombinované z filmového fotoaparátu a digitálneho modulu. Digitálny modul nahradil zadné dvierka fotoaparátu. Napájanie a počítačová časť boli uložené v nevzhľadnom bloku, ktorý výrazne zväčšil fotoaparát. Aj samotní výrobcovia vedeli, že tadiaľto cesta nevedie. Ale v začiatkoch im to umožnilo koketovať s digitálnou fotografiou a zistiť, či má vôbec budúcnosť.


Kodak Professional DSC 620x. Prvé použiteľnejšie digitálne fotoaparáty boli postavené na základoch filmových fotoaparátov, v toto prípade Nikonu F5. Veru takéto monštruózne boli začiatky digitalizácie.
Foto: Steve's Digicams

Nasledovalo obdobie, kedy sa začalo prihliadať na praktickosť digitálnych fotoaparátov, aby vyzerali normálne, boli ergonomické a zároveň sa zbavili niektorých necností filmových fotoaparátov. Vznikli prvé fotoaparáty, ktoré sa podobajú na tie dnešné. Aj keď sa to nezdá, tiež vychádzali z filmových fotoaparátov. Prečo myslíte, že máme APS-C zrkadlovky? Ku koncu analógovej éry sa výrobcovia snažili nahradiť 35 mm kinofilm niečím pokročilejším. Bol to APS film, ukrytý v modernej krabičke, s ktorou sa ľahko manipulovalo. Fotograf mohol prepínať formáty fotografií, meniť filmy a ešte na to bolo naviazané spracovanie v minilaboch. Neskoro! APS film sa neujal, na trh prišiel neskoro. Digitálna éra už klopala na dvere. Výrobcovia však z APS fotoaparátov využili, čo sa dalo. Pamätáte sa na Canon EOS D30? Ten používal veľa dielov z APS zrkadloviek Canon, o ktorých ste asi nikdy ani nepočuli. Uzávierka bola konštruovaná pre filmový fotoaparát, nepočítalo sa s takým veľkým počtom cyklov a tak sa uzávierky u prvých DSLR kazili. Prvé moderné DSLR boli drahé a len málokto si ich mohol dovoliť. Preto sa hľadala lacnejšia cesta.


APS film, mnohí z vás ho nikdy nevideli. Komerčne neúspešný, ale výrazne ovplyvnil vývoj digitálnych fotoaparátov.


Canon EOS IX E na APS film. Niektoré z jeho komponentov boli použité v prvých DSLR Canon. Stál aj za zrodom objektívov radu EF-S. Predchodcom známeho 18-55 bol objektív 22-55, navrhnutý pre menšie políčko APS filmu. Foto: Wikipedia

Z počiatku sa nevedelo, či digitál skutočne uspeje. Bude to len krátka neúspešná etapa v dejinách fototechniky, alebo digitál nahradí film? Čo s filmovými fotoaparátmi, ktoré tiež neboli lacné? Nechať si? Predať? Nenašlo by sa nejaké riešenie, ako z filmového fotoaparátu urobiť digitálny?

Veru boli tu také pokusy, napr. e-film. Digitálna kazeta, ktorá sa vložila do fotoaparátu miesto filmu. Veľa fotografov dúfalo, že e-film uspeje, do predaja sa však nikdy nedostal. Vyzeralo to ako jednoducho použiteľné riešenie, ktoré nevyžadovalo žiadne špeciálne úpravy fotoaparátu. Ako dnes už dobre vieme, napokon vyhrali fotoaparáty čisto digitálne. Zdalo by sa, že je všetko vyriešené. Z bolestným srdcom sme sa rozlúčili s filmovými fotoaparátmi a preniesli sa do nového, plne digitálneho veku. Česť nemnohým, ktorí ešte vytrvali u filmovej fotografie.


Patentová kresba kazety e-film.


Silicon Films EFS-1 sa nikdy nedostal do výroby a predaja. Napriek jednoduchému dizajnu, nie je ľahké prepojiť filmový fotoaparát s digitálnou technológiou zaznamenania obrazu.
Foto: DigiCamHistory

Asi ste zaregistrovali, že sa nedávno objavilo niekoľko projektov, snažiacich sa oživiť nápad s použitím digitálneho modulu na filmovom fotoaparáte. Na Kickstarteri sú to projekty I’m Back a digiFilm™ Camera Y35. I’m Back má byť univerzálny, pre väčšinu kinofilmových fotoaparátov z 50-tych až 90-tych rokov. Prototyp má 8 Mpx snímač, finálny produkt by mal mať dvojnásobné rozlíšenie. Modul sa pripevňuje k filmovému fotoaparátu, z ktorého sa odstránia zadné dvierka. Modul je neohrabaný a nie je ľahké s ním pracovať. Obrázky možno pozerať na smartfóne. Po jeho pripevnení vznikne skutočné monštrum. Vážne by ste chceli s niečím takým fotografovať? Aktuálna vyzbieraná suma napovedá, že o projekt veľký záujem nie je a cieľovú sumu sa asi nepodarí vyzbierať. Ak vás projekt zaujal, môžete si pozrieť oficiálnu stránku http://imback.eu/home/.



Máme tu aj skutočný aprílový žartík na danú tému, ktorý vyzerá ale zaujímavejšie. Dizajnovým a koncepčným cvičením možno nazvať projekt RE-35. Kartridže sú vkladané priamo do fotoaparátu, bez nutnosti demontovať dvierka. Vážne je myslený projekt podobnej koncepcie, digiFilm™ Camera Y35. Ten je postavený na jedinom type fotoaparátu, hľadáčikovej Yashice Y35, upravenej pre vloženie digitálneho modulu. 1/3.2” CMOS snímač má mať rozlíšenie 14 Mpx.  Pracuje sa na 4 kartridžoch: ISO1600 High Speed, ISO400 Black & White, ISO200 Ultra Fine a 120 Format (6x6), ktoré budú obdobou rôznych filmov. Miesto jednoduchého prenastavenia cez menu tu budú vymeniteľné moduly? Komu to napadlo?




Fujifilm X100F a jeho predchodcovia sú oveľa rozumnejšie a praktickejšie digitály, ako kartridžová Yashica Y35. Pritom prinášajú maximum analógového zážitku, ktorý poznáme z filmových fotoaparátov.

Z viacerých dôvodov týmto projektom nedávam šancu na úspech. Digitálne fotoaparáty sú tu s nami už okolo 20 rokov. Za tento čas mali výrobcovia dostatok času overiť rôzne koncepcie. Ktoré prežili vieme, používame ich. Všetko sú to špecializované digitálne fotoaparáty, žiadne hybridy.

Kartridže neuspeli a neuspejú. V prvom rade sú nepraktické. Vkladajú sa do fotoaparátov, ktoré nie sú v najmenšom prispôsobené digitálnej fotografii. Ako ich zapínať a vypínať? Ako nastaviť ISO, WB a ďalšie parametre? Nevyriešene je čistenie snímača, jeho presné umiestnenie. Zabudnite na stabilizáciu, sériové zábery, video, HDR a ďalšie vychytávky. Nebudete mať živý náhľad a ani priamu kontrolu nad nafotenými zábermi. Vážne by ste chceli vymieňať 4 moduly, aby ste sa prispôsobili rôznym podmienkam? A čo obmedzenia mnohých filmových fotoaparátov, napr. najkratší čas 1/500 s.?


Do krásneho Nikonu FM3a patrí film, znásilňovať ho na digitál nemá zmysel.

Veľa filmových fotoaparátov je krásnych, sú to špičkové mechanické prístroje a je škoda, že skončili v skrini alebo na poličke. To je však osud mnohých prekonaných technológií. Páčia sa vám filmové fotoaparáty a chceli by ste s nimi fotiť, pre ten nezameniteľný pocit z užívania niečoho tak mechanického? Tak foťte na film! Strkať do nich digitálny modul nemá zmysel. Digitálne fotoaparáty sú lacné, dostupné a oveľa praktickejšie.

Niekoho láka použitie starých objektívov, pre ich jedinečný charakter. I na to je elegantnejšie riešenie. Od roku 2009 máme na trhu bezzrkadlovky, ktoré sú priamo predurčené pre použitie starých skiel v kombinácii s digitálnym snímačom. Na trhu je množstvo adaptérov na prakticky všetky bajonety a závity. Tieto fotoaparáty majú funkcie pre kontrolu presného manuálneho zaostrovania (lupa, peaking level). Niektoré modely majú stabilizovaný snímač, ktorý funguje, aj keď je nasadený manuálny objektív.


Jedinečné staré objektívy môžete naplno využiť na bezzrkadlovkách.
Foto: Pentax Forum

Záver

Nechajme staré fotoaparáty na poličkách, alebo do nich vložme film. Robiť z nich digitály je barbarstvo. Na nič to nie je dobré. Ak túžite po digitálnej fotografii s analógovým fílingom, skúste staré manuálne objektívy na bezzrkadlovke, alebo si zadovážte digitál s retro dizajnom. Zadné steny a vkladacie kartridže sú slepou cestou digitalizácie. Čo dokazujú moderné digitálne fotoaparáty.

Mám rád filmové fotoaparáty, vyrástol som s nimi a viažu ma k nim nostalgické spomienky. Vývoj však ide dopredu. Páči sa mi, ak niekto niečo z nich prenesie aj do dnešnej digitálnej doby, ale rozumne a prakticky. Neraz som sa pohrával s myšlienkou, aké by to bolo napr. vyvinúť digitálny Flexaret. Miesto matnice by bol štvorcový displej, na ktorý by sa pozeralo zhora. Miesto filmu veľký štvorcový snímač, filmové obrazové profily, predsádky…

Aký je váš názor na snahu oživiť filmové fotoaparáty tak, že sa s nimi bude dať fotografovať digitálne?

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
JakubH
2017-10-18 10:12:01
Ja by som len doplnil toto video k projektu digiFilm camera Y35: https://www.youtube.com/watch?v=UeTbnvOaPj0&t=666s
Ono si stačí prečítať diskusiu na kickstarter k tomu projektu a hneď to človeka utvrdí, že to je hlúposť a nebude to poriadne fungovať
 
mirosz
2017-10-18 17:10:54
Ja by som skor uvital, keby znovu zacali vyrabat niektore filmove fotaky. Mozno trochu vylepsene, upravene na moderne baterky, atd atd. Ceny filmovych fotakov idu hore, kvoli zvysujucemu sa zaujmu o analogove fotenie. Napriklad taky Hasselblad XPAN sa uz za menej ako 2500 eur ani neda zohnat v rozumnom stave. Keby sa znova zacal vyrabat, skakal by som od radosti
 
Cepoon
2017-10-27 22:31:48
Tiež si myslím že to nemá zmysel. Na film fotím stále. 24 obrázkový fomapan stojí smiešne peniaze a nie je nič ľahšie ako natiahnuť striekačkou 3 ml rodinalu a streknúť ich do 3 deci vody, nechať tank stáť hodinu, po pol hodinke 2x preklopiť - stand development je stále obľúbenejší spôsob vyvolávania filmov. Prepláchnuť, ustáliť a skenovať, prípadne zväčšovať. Aj keď sa film len naskenuje, stále je to úplne iné ako sa serinkať s konverziou do bw, nikdy sa to nepodarí, film je iný vo všetkých oblastiach. Jedine čo uznávam, ceny farebných filmov riadne vyleteli - tie sa však digitálne ľahšie napodobňujú kvôli farbám. Keď chcem fotiť farebne, tak jedine digi - ak čb - jedine film.
 
mirosz
2017-11-08 10:36:16
Vyzera ze na kickstarteri zacina novy filmovy fotiak:

https://petapixel.com/2017/11/07/reflex-first-new-35mm-manual-slr-camera-design-25-years/?mc_cid=28d6ea686d&mc_eid=9aa72a9985

https://www.kickstarter.com/projects/reflexcamera/reflex-bringing-back-the-analogue-slr-camera
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované