Hore

Čo by mohli mať budúce fotoaparáty I.

Dnešné fotoaparáty sú mimoriadne vyspelé, ale stále je čo zlepšovať. Veľa vecí, ktoré by mohli byť užitočné, dnes chýba. Snáď sa objavia v ďalšej generácii.

V dnešnej dobe si už málokto kupuje svoj prvý fotoaparát. Väčšina nových prístrojov slúži ako náhrada alebo upgrade toho starého. A je teda logické, že ak ideme dať pár stoviek alebo tisíc eur za nový fotoaparát, chceme, aby bol lepší, ako ten pôvodný. Vďaka technickému vývoju si dnes často môžeme kúpiť aparát, ktorý je vyspelejší a pritom lacnejší ako jeho predchodca.

Hlavne to platí u zrkadloviek. Stačí sa pozrieť na pokrok napríklad medzi Nikonom D70 a D7000, to je rozdiel troch tried v každej oblasti. Ale aký bude ďalší vývoj? Dnes sú už zrkadlovky také dobré, že aj  tie najlacnejšie produkujú výborné výsledky. V podstate aj v oblasti výbavy sa bežne vyrovnajú profesionálnym modelom spred pár rokov. Vyššie triedy pridávajú hlavne rozdiely v ovládaní a spracovaní. Každopádne sa dostávame do stavu, keď je už ťažké si predstaviť, aké vylepšenia môže predstaviť ďalší model. Nie žeby sa to nedalo, pokrok pôjde nepochybne tak či tak stále dopredu.

Ale stále väčšej väčšine fotografov stačí to, čo majú, a bude teda stále ťažšie predať ďalší upgrade. V blízkej dobe nás čaká hlavne ďalší nárast rozlíšenia, ktoré už takmer nikto nevyužije – už len preto, že takých kvalitných objektívov je málo a sú drahé. Bude sa ďalej zvyšovať použiteľná citlivosť, ale ďalšia revolúcia z toho už nebude. Video je už takisto na dobrej úrovni a tak podobne. Dnešná generácia fotoaparátov (hlavne zrkadloviek) dosiahla stav, že aj najnižšia trieda je dosť dobrá.

Samozrejme, raz nás čakajú úplne iné konštrukcie – holokamery alebo napríklad objektívy, ktoré umožňujú zmeniť zaostrenie až po vyfotení. Ale to je stále hudba budúcnosti.

Zaujíma nás hlavne blízka budúcnosť. Čo by mohli mať fotoaparáty v blízkej dobe, aby mohli lepšie presvedčiť ku kúpe?

1. Podsvietené tlačidlá. Na úvod drobnosť, ktorá mala byť už dávno. V mobilných telefónoch a autorádiách sú podsvietené ovládacie prvky samozrejmosťou aspoň posledné dve dekády. Fotoaparáty sa rovnako používajú v zlých svetelných podmienkach – na nočnú a astrofotografiu či v tmavých interiéroch. Veľa fotoaparátov má  komplikované ovládanie, iné majú veľa tlačidiel pokope, ďalšie majú mechanicky indikované stavy. Nie každý pozná popamäti a poslepiačky každý štvorcový milimeter svojho fotoaparátu. Hlavne, keď striedame viacero modelov.

Je to šikovná a pritom jednoduchá vec. V noci nám svietia do očí obrovské farebné displeje – lepší by bol slabý biely svit tlačidiel. Zaujímavé je, že externé blesky k zrkadlovkám majú takmer všetky podsvietené tlačidlá. Akú má logiku, že blesk za 300 eur to môže mať a fotoaparát za desaťnásobok nie? Ďalšia zaujímavosť: Canon kedysi na svojich fotoaparátoch používal jedno podsvietené tlačidlo. Škoda, že to bol úplne zbytočný ovládací prvok – priama tlač. Neskôr sa vytratilo a s ním aj podsvietenie.

https://img.ephoto.sk/images/content/old/Image/recenzie/2009/nikon_sb900/ovladanie.jpg

Prečo majú blesky podsvietené prvky a fotoaparáty nie?

Keby nám chceli výrobcovia vyhovieť, mohlo by byť osvetlené aj okolie statívového závitu, alebo priestor pre kartu či bajonet. Stačí na to jedna malá LED. Manipulovať s týmito prvkami v tme je niekedy až riskantné. V budúcnosti by mohli byť na tlačidlách aj malé OLED displeje – takisto dávno overený koncept, ktorý by pomohol riešiť aj íné problémy s ovládaním.

Nateraz jediný fotoaparát, ktorý má podsvietené tlačidlá (aj to len niekoľko), je Olympus E-620. No ani tento výrobca v tradícii nepokračuje, novšie produkty Olympusu podsvietenie nemajú.

2. Konektivita. Tu vedľa mám položené dve zrkadlovky, ale keď potrebujem niečo narýchlo „cvaknúť“ a poslať (bez potreby dobrej kvality), nepoužijem ich. Namiesto toho siahnem po mobilnom telefóne. Nie preto, že je bližšie poruke, to ľahko vykompenzuje napríklad potreba urobiť viacero záberov, kým sa podarí nejaký nerozmazaný. Je to preto, že z mobilu môžem záber hneď poslať do počítača cez Bluetooth, bez potreby vyťahovať kartu alebo pripájať kábel. Prípadne môžem rovno z mobilu fotku poslať do sveta cez internet. Už pred siedmimi rokmi som používal systém, keď na jednom mobile som niečo vyfotil, poslal do druhého (chytrejšieho) cez BT, tam zmenšil a poslal ďalej po ICQ či mailom. Pokúsiť sa o niečo také s fotoaparátom, bez notebooku, je aj v dnešnej dobe vopred stratené. (Ak teda nepoužívame MicroSD karty s adaptérom, s ktorými si mobily poradia, ale to je ako škriabať sa nohou na uchu).

Skutočne, prečo sú azda fotomobily také populárne, hoci majú väčšinou úbohú kvalitu? Nielen preto, že „stačia“ alebo že sú vždy po ruke. Je to aj preto, pretože fotka z pláže sa dá hneď poslať na mail alebo Facebook a video z párty na YouTube.

A je aj profesionálne využitie. Fotoreportér má k dispozícii supermoderný foťák, ktorý takmer vidí v tme, fotí 10 snímkov za sekundu a zaostrí aj na bežiaceho geparda. Ale editor v redakcii musí počkať, kým sa fotograf dostane k počítaču, fotky stiahne a pošle.   V ateliéri je fotenie spôsobom „tethered“, keď sa snímky ukazujú hneď na monitore, už úplná samozrejmosť.

Áno, k zrkadlovkám sa dajú dokúpiť Wi-Fi moduly, ale tie sú neúmerne drahé a ťažkopádne. Niektoré sa dokonca pripájajú káblami, čo je dokonalý paradox. Pre amatérov ostávajú iba Eye-Fi karty – tie síce fungujú dobre, ale nie je to systémové riešenie. Hlavne keď chceme mať viacero kariet, každá z nich musí byť Eye-Fi.


Bezdrôtová budúcnosť by mohla byť pohodlnejšia.

Wi-Fi sa objavlo v prvom fotoaparáte, dokonca v kompakte, už v roku 2005. Potom nastal útlm. W-Fi modul zaberá priestor asi ako dve euromince a podobnú má aj hodnotu. V cene každého drahšieho fotoaparátu sa to stratí. Každá zrkadlovka by kľudne mohla mať zabudované Wi-Fi. Kľudne by sa dal doplniť aj 3G modul (dnes takisto jednoduchá a lacná záležitosť) alebo aspoň Bluetooth na spojenie s mobilom.

Potom by trebalo doriešiť softvérovú časť. Na zrkadlovke by upload na FTP alebo automatické poslanie JPG vedelo mnohým fotografom poriadne uľahčiť život (tak ako je to dnes možné s externými modulmi).

Keď chcú výrobcovia bojovať proti fotomobilom, nestačí ich iba predháňať rozlíšením a zoomom – aj tak budú mnohí ľudia preferovať fixfokusové mobily bez zoomu. Dôležitejšie je pohodlie pri spájaní so svetom. Nikto netvrdí, že fotoaparát má mať vstavaný mailový klient, ale aspoň základná konektivita by bola na mieste. Výrobcovia si už začínajú všímať sociálne siete (napr. Casio, Kodak, Panasonic), ale je to na nič, keď treba stále chodiť s kartou k počítaču.

3. Väčší výber zo senzorov. S výnimkou možnou piatich komerčne dostupných fotoaparátov, v každom je dnes senzor s bayerovou maskou. Bayerov vynález mu síce zabezpečil veľa ocenení a pomohol spopularizovať digitálnu fotografiu, ale táto konštrukcia je naozaj zastaralá. Veď jej princíp je ten, že hneď na vstupe zahodí dve tretiny svetla. Pritom práve svetlo je predsa podstatou fotografie. Aby toho nebolo málo, drvivá väčšina aparátov ten zvyškový signál ešte rozostruje low-pass filtrom. Všetky tieto neduhy sa potom musia doháňať softvérovým spracovaním obrazu.

Bežný senzor filtruje na každej bunke 2/3 svetla

Samozrejme, väčšina spotrebiteľov o nejakom majerovi a podpáse nikdy nepočula a tak sa to nevyníma dobre v reklame. Ale Fuji svoje zrkadlovky so senzormi SuperCCD (inak tiež Bayer, ale lepší) dobre predával proste preto, že mali výborný obraz. Systém nemal šancu hlavne preto, že Fuji podporou konkurenčného bajonetu (Nikon F namiesto FourThirds) spáchal finančnú samovraždu.

Mali sme teda SuperCCD, skvelý na portréty. Máme technológie typu Foveon, ktoré sú iba o málo zložitejšie na výrobu než bežné CMOS. A keď sme už pri tom, je tu otázka CCD vs. CMOS. Veľa fotografov by uvítalo návrat CCD. Nie je náhoda, že strednoformátové steny majú CCD, na niektoré použitia sú totiž lepšie. Takže to sú už štyri rôzne technológie (CMOS, CCD, SuperCCD, Foveon), z ktorých každá má svojich priaznivcov.

Netreba zabúdať na rozlíšenia. Najbližšie sa pri APS-C senzoroch dočkáme pravdepodobne 24 mpx. Načo je to komu dobré? Väčšina fotografov nevyužije ani 14. Čo tak ako alternatívu ponúkať aj 5 – 10 Mpx so súčasnými technológiami. Akú by sme dnes mohli dosahovať citlivosť?

Potom sú ďalšie potreby. Veľa fotografov (aspoň desaťtisíce) má fotoaparáty skonvertované na infračervenú fotografiu. Jediné, čo je pre takúto konverziu urobiť, je vymeniť filter za senzore za čisté sklo. Otvárajú sa tak úplne nové fotografické možnosti.

Ďalší na rade je low-pass filter. Súčasťou senzorov je preto, aby zabránil farebnému moiré. To síce funguje, ale mnohým leží v žalúdku, pretože rozostruje obraz. Moiré pritom nie je zložité odstrániť softvérovo, sú na to dostupné vyspelé prostriedky. Ostatne, strednoformátové fotoaparáty nemajú ani low-pass filter – a to sa používajú hlavne na fotografovanie módy a krajiny, čiže žánrov bohatých na potencionálne moiré. Majitelia si preto často dávajú z aparátov odstrániť aj low-pass filtre.

Potom je tu čiernobiela fotografia. Kto fotí iba čiernobielo, kvôli bayerovému filtru stráca zhruba dve tretiny citlivosti, musí sa potýkať so softvérovou interpoláciou (keďže každá farebná bunka na senzore vidí iné spektrum) a ešte s low-pass filtrom filtrom, ktorý je takisto pre čiernobiele použitie zbytočný. Čisto čiernobiely fotoaparát by mal tri- až štyrikrát vyššiu citlivosť oproti farebným, vyššie rozlíšenie a lepší dynamický rozsah. Priaznivci ČB fotografie čakajú márne (a áno, stálo by to za návrat k farebným filtrom).

To už sú ďalšie tri varianty aj s potencionálnymi zákazníkmi. Navyše s bežnými senzormi sa dajú po úprave robiť aj ďalšie zaujímavé veci, napríklad merať zdravie vegetácie.

Všetky tieto konverzie sú dostupné a využívané. Spočívajú vždy iba v odstránení filtra (IR, bayer, low-pass) a jeho nahradení čírym sklom. Je trochu paradox, že fotografi platia naviac za to, aby z fotoaparátu odstránili drahšiu súčasť a nahradili ju lacnejšou. Často na tento účel kupujú staršie fotoaparáty z druhej ruky. Čo teda bráni výrobcom ponúknuť priamo takéto fotoaparáty? Vôbec nič. Napríklad Fuji aj vyrába verzie bez IR/UV filtra – no ponúka ich výlučne silovým zložkám. Tá firma asi naozaj nerada predáva fotoaparáty.

Za pozornosť stojí strednoformátová stena Phase One Achromatic+, čo je verzia P45 bez všetkých filtrov. Výhody oproti farebnej verzii sú viditeľné. Kodak kedysi vyrábal čiernobielu zrkadlovku, s peknými výsledkami. Začiatkom storočia sa experimentovalo aj s rôznymi bayerovými maskami. Ale bolo to v dobe, keď celkovo boli digitálne fotoaparáty nevyspelé, a tak tieto alternatívne pokusy neprežili. Zvíťazila cesta najmenšieho odporu.

Dnes sú výrobné technológie úplne inde a možnosti otvorené, takže by sme mohli dostať nejaké nové senzory. Ak nerátame BSI a EXR, čo sú vlastne iba trochu inak vyrábané CMOS (Sony a Fuji), tak jedinou alternatívou s rozumnou cenou je Foveon s malým rozlíšením. Leica M9, Pentax 645 (oba CCD bez low-pass filtra) či Sigma SD-1 sú už mimo finančné možnosti väčšiny ľudí. Čo keby sa nejakej alternatívy chytil aj väčší výrobca?

Dalo by sa namietať, že vyrábať viacero variantov by bolo nákladné, ale to neobstojí. Za prvé, niektoré spomenuté príklady (IR, ČB...) spočívajú iba v použití iného filtra. Rôzne komponenty sa často menia medzi sériami jedného modelu, takže by stačilo v jednej sérii použiť iný filter a zabaliť do inej škatule. Tým sa výroba oveľa nepredraží. Navyše, fotografi platia za tieto vymoženosti už teraz, takže by to ani nevadilo.

Za druhé, senzorov je už aj tak dosť veľký výber. Napríklad Nikon má dnes na trhu sedem zrkadloviek, pričom v nich používa šesť rôznych senzorov (a čoskoro bude ďalší). Panasonic zas v dvoch modeloch používa dva rôzne senzory – jeden z rozlíšením 15,8 a druhý 16,1 mega.Takže výrobné a vývojové prostriedky na rôzne senzory sú, len to chce ponúkať aj iné varianty.

Chcelo by to viac alternatívnych senzorov a viac možností. Nie iba výber medzi 14 a 16 mega.

4. Viac kontroly nad expozíciou. Po toľkých desaťročiach vývoja by už meranie expozície mohlo byť vyladené takmer k dokonalosti. Aj tak sa ale v recenziách dočítame, že ten či onen fotoaparát má tendenciu k preexpozícii alebo naopak. Ako je to možné? Tieto rozdiely sú čisto softvérové. Niektorí výrobcovia radi ukazujú svetlé a žiarivé obrázky, takže ich aparáty majú tendenciu prepaľovať. Iní zas naopak.

Iste, umelá inteligencia si nemôže poradíť s každou situáciou a nepozná zámer fotografa. Matrix meranie má každopádne pomáhať. Expozičná charakteristika toho-ktorého fotoaparátu ale nemusí každému vyhovovať. Neraz si vyberáme medzi dvoma fotoaparátmi aj podľa toho, ako ktorý exponuje. Takisto je problém, keď sa striedajú dva fotoaparáty (hoci aj rovnakej značky) a každý sa chová inak. To môžeme rovno neustále fotiť iba v manuálnom režime a merať svetlo externým expozimetrom, aspoň dosiahneme konzistentné výsledky.

Každý výrobca má databázu takýchto expozičných charakteristík, pričom každý fotoaparát používa inú. Napríklad je dosť bežné, že profesionálna trieda má konzervatívnejšie meranie, kým nižšie modely skôr prepaľujú. Rozdiel je iba v softvéri. Prečo nedať používateľovi možnosť vybrať si, ako sa má fotoaparát chovať, prípadne rovno ich vlastnoručne nastaviť? Naozaj nie je pekné nútiť spotrebiteľov kupovať si vyšší model iba preto, že lepšie exponuje. Zaujímavé je, že tieto rozdiely sa väčšinou netýkajú expozície s bleskom – ďalší argument, že ide iba o rozdiely v programe.

Fotoaparáty sú niekedy vybavené režimami ako „zvýšenie dynamického rozsahu“, ktoré ale (obvykle) neovplyvňujú priamo meranie expozície. Expozičných nastavení treba viac, už len preto, aby si mohol každý zjednotiť chovanie svojich rôznych fotoaparátov. V porovnaní napríklad s automatickým ostrením bývajú možnosti nastavenia merania expozície dosť chudobné.

S expozíciou súvisí ďalšia vec – treba viac expozičných režimov. Nemyslím teraz motívové programy typu púštna krajinka a nočný šport. Práve naopak, chce to ďalšie poloautomatické režimy. Napríklad taká automatická voľba ISO. Na niektorých fotoaparátoch sa dá iba zapnúť, na iných v istej miere nastaviť, ale málokedy je dobre doriešená. Niekto chce v manuálnom režime mať Auto ISO zapnuté, niekto zase, aby sa samo vyplo. Pentax má napríklad logicky vyriešené režimy priamo na expozičnom voliči – TAv, Sv, Bulb a X-Sync

Iný režim, ktorý by sa často hodil, je niečo ako „neexpozičný bracketing“. Každému sa stalo, že hľadá tú správnu kombináciu času a clony (pri zachovaní expozície). V takom prípade zostáva iba manuálny režim a pre každý snímok zmeniť dve hodnoty. Toto by sa mohlo automatizovať – stačí jedna voľba navyše v možnostiach bracketingu.

Fotoaparát je koniec koncov iba svetlotesná skrinka, ktorej jedinou úlohou je zaznamenať to správne množstvo svetla. Túto úlohu musí zvládať na 100 % a v dávkovaní svetla vychádzať fotografovi v ústrety. Všetky ostatné funkcie nasledujú až potom.

5. Rozličné konštrukcie fotoaparátov. Ste ľavák? Máte smolu, všetky fotoaparáty sú určené iba pre pravákov. Pre porovnanie, iba v niekoľkých krajinách sveta sa jazdí na ľavej strane, ale výrobcovia automobilov nemajú problém vyrábať autá s volantom na pravej strane. Podobne počítačové myšky a ďalšie veci, určené ľavákom, sa bez problémov vyrábajú a predávajú.

Isteže, väčšina ľavákov dokáže používať pravoruké zariadenia. Ale takisto je veľa ľudí, ktorí nemajú 100 %-ne funkčnú pravú ruku, alebo hoci len pravý ukazovák. Spolu poriadny kus trhu, ktorý každý výrobca kompletne ignoruje. A určite sa nedá povedať, že by nebol záujem. Stačí si do vyhľadávača zadať heslo „left handed camera“, nájdeme milióny odkazov na túto tému – a väčšina sú otázky, či niečo také existuje. Ktorý výrobca by nechcel predať ďalšie milióny fotoaparátov? Kedysi existovalo zopár zvláštnych konštrukcií, ktoré mohli používať aj ľaváci, ale tu takisto vyhrala unifikácia. Kto prvý prinesie a slušne spropaguje ľavoruký fotoaparát, určite dobre zarobí.


Kto hovorí, že nie je záujem?

Ďalej sa pozrime na kompakty (a po novom aj bezzrkadlovky). Ako sa zmenil tvar takýchto fotoaparátov od doby filmových prístrojov? V podstate nijako – sú to malé, ploché „mydlové krabičky“, ktoré sa držia na pravej strane (ako inak!) a spúšť majú navrchu pri kraji. Ibaže vo filmovej dobe sa fotilo cez hľadáčik – čiže aj malý kompakt sa dal dobre uchopiť a stabilizovať oprením o tvár. Dnes zadnú stranu každého kompaktu okupuje z 90 % displej, takže nie je miesto pre palec. Plus fotí sa s predpaženými rukami – aparát sa nedá dobre chytiť a pri stlačení spúšte sa šmýka. Konštrukcia dnešných kompaktov je na takéto používanie úplne nevhodná.

Stačí si porovnať, ako vyzerajú krátke strelné zbrane – používajú sa veľmi podobným štýlom (s rukami pred telom), ale sú prispôsobené na pevné držanie.


A aj fotoaparátom sa predsa „loví“...

Alebo príbuznejší obor – videokamery. Sú rôznych konštrukcií, ale väčšina má oveľa vhodnejší tvar na takété držanie. Hoci majú takisto veľké displeje, sú prispôsobené na dobré opretie do dlane. A tie menšie modely... Nuž, tie vyzerajú práve ako rukoväte zbraní.



Kamery majú oveľa lepšie riešené držanie.


Tí istí výrobcovia týchto kamier pritom vyrábajú kompakty stále rovnakých, nepraktických tvarov. Prečo sa kompaktné fotoaparáty nerobia v rôznych konfiguráciách? Je jasné, že ploché tabatierky sa asi predávajú najlepšie a najľahšie sa zmestia do vrecka. Ale aspoň zopár modelov iných tvarov by bolo naozaj vhodných. Veď vyššie spomenuté videokamery sa takisto predávajú a zákazníkov svojim tvarom neplašia. V začiatkoch digitálu bolo viacero rôznych konštrukcií, ktoré sa ale nepresadili, pretože fotoaparáty boli veľké ako menšie tašky, takže nakoniec vyhral „zrkadlovkový“ tvar. Postupným zmenšovaním sme sa potom dostali naspäť k plochým kompaktom. Dnes nie je problém vyrobiť drobný prístroj, ktorý nebude mať tvar tabatierky. Veď aj kamery sú také malé, že sa dobre zmestia do vrecka.

A hlavne dnes, keď sú všetky kompakty naozaj jeden ako druhý, trh nejakú inováciu kľudne znesie. Vlastne to nikdy nebolo také potrebné, ako teraz. A nedá sa ani povedať, že sa to nedá – nie je to tak dávno, čo Olympus robil zrkadlovky s dvoma senzormi a zrkadlom vyklápaným do strany. Treba proste prísť s niečim novým, len aby to dávalo zmysel.

Navyše je jasné, že nové (dobré) nápady sa cenia. Akonáhle sa na trhu objavili bezzrkadlovky, uchopili poriadny kus trhu. Panasonicu sa kedysi veľmi osvedčil koncept periskopického ultrazoomu. Fuji svoj diaľkomer X100 nestíha vyrábať. Prečo je to tak? Pretože práve niečo také na trhu chýbalo. V analógovej dobe nebol problém zohnať vreckovú dvojokú zrkadlovku, vreckové zrkadlovky na malý formát, fotoaparáty fotiace na výšku alebo skladacie „špionážne“ aparáty. Všetko sa dalo vyrobiť, všetko sa dalo aj predať.

Zatiaľ čo dnes sú vrcholom dizajnérskej invencie... Ehm...

Keď sa v silne technicky založenej oblasti začne vymýšľať s farbami, je to znamenie saturácie a nastupujúcej stagnácie. Vtedy treba prísť s niečim, čo tu ešte nebolo. Aspoň nejaké schopné malé kompakty s veľkými senzormi by to chcelo, na začiatok.

Pokračovanie nabudúce.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bear
2011-09-14 08:45:45
Pre amatérov ostávajú iba Eye-Fi karty – tie síce fungujú dobre ---- no neviem, ci si niekedy Eye-Fi skusal, ale pod "funguju dobre" si predstavujem nieco uplne ine.
 
markus
2011-09-14 09:18:46
Súhlasím čo tu bolo napísané, ale pokiaľ budú marketingový manežéry hluchý voči požiadavkám fotografov zasľúbený produkt sa nikdy na pult nedostane. Namiesto osvety mnohých amatérskych fotografov presvedčujú, že počet pixlov sa rovná kvalite výsledného obrazu. Pokiaľ bude panovať taký názor nikdy sa dobý fotoaparát nevyrobí, pretože točí sa to v bludnom kruhu laici chcú ultrazooooooom s mega XXXXpixelmi a čo ostáva výrobcovi ktorému ide o to aby svoj fotoaparát predal, dá čo väčšinový zákazník chce.
 
haplo602
2011-09-14 09:48:33
skvely clanok ... uplny suhlas so vsetkym ... bohuzial vyrobcovia fotakov funguju na inkrementacnom iteracnom cykle uz niekolko desatroci ... a nezda sa ze sa nieco zmeni kym to nepocitia financne ....
 
Fatty
2011-09-14 10:06:07
príspevok od: bear
Pre amatérov ostávajú iba Eye-Fi karty – tie síce fungujú dobre ---- no neviem, ci si niekedy Eye-Fi skusal, ale pod "funguju dobre" si predstavujem nieco uplne ine.
môžeš podrobnejšie prosímťa...? slabý dosah, alebo také niečo? ak máš vlastnú skúsenosť...
 
Fatty
2011-09-14 10:17:20
- podsvietené tlačítka??
myslím si že nikto nebude riskovať aby vo vnútri niečo svietilo a parazitné svetlo sa potenciálne mohlo dostať na snímač alebo AF senzory
 
PiXeL_
2011-09-14 10:24:52
laici si vyberaju fotaky podla farieb a to hovori za vsetko ...
 
Striker©
2011-09-14 10:28:50
Pragmaticky a uprimny clanok.

Ten zacarovany kruh, o ktorom sa tu pise moze rozseknut len racionalne uvazujuca masa.
 
bear
2011-09-14 10:30:45
príspevok od: Fatty
môžeš podrobnejšie prosímťa...? slabý dosah, alebo také niečo? ak máš vlastnú skúsenosť...
Neskutocne pomaly prenos a uplne priserna konfiguracia, ktora vsetky prihlasovacie udaje posiela vyrobcovi cez internet.
 
branislavbuzek
ocenenie redakciou 2011-09-14 10:33:53
Tento článok treba preložiť do angličtiny a rozoslať všetkým výrobcom tak, aby videli, že to v kópii dostala aj ich konkurencia....to by bol potom rachot!
 
PiXeL_
2011-09-14 10:44:19
príspevok od: branislavbuzek
Tento článok treba preložiť do angličtiny a rozoslať všetkým výrobcom tak, aby videli, že to v kópii dostala aj ich konkurencia....to by bol potom rachot!
dobra idea
 
bear
2011-09-14 10:44:37
Mne najviac chyba elektronicka uzavierka, pre kratsie synchronizacne casy pri lepsom vyuziti vykonu blesku a ten bluetooth samozrejme
 
CSA
2011-09-14 10:46:32
ja som kedysi fotieval s takou srandou od nikonu ze coolpix S10 vyborna vec otocny objektiv a dostatocne velke telo na pohodlne a bezpecne drzanie fotoaparatu. Videl som ho okrem mna az u 6 dalsich ludi takze si asi viete predstavit kde skoncil tento koncept......keby vyrobili nieco take s dnesnou technologiou myslim ze by sa naslo dost vela ludi co by mali o tuto vecicku zaujem

http://www.imaging-resource.com/PRODS/CPS10/CPS10A.HTM

ps: este stale ho mam a aj si ho veru necham ako raritku / vystavkovu zalezitost
 
lu_boss
2011-09-14 10:47:19
príspevok od: branislavbuzek
Tento článok treba preložiť do angličtiny a rozoslať všetkým výrobcom tak, aby videli, že to v kópii dostala aj ich konkurencia....to by bol potom rachot!
...nemyslim, ze pesnicka, ktora sa spieva v tomto clanku, sa spieva iba na slovensku
 
haplo602
2011-09-14 10:55:00
príspevok od: branislavbuzek
Tento článok treba preložiť do angličtiny a rozoslať všetkým výrobcom tak, aby videli, že to v kópii dostala aj ich konkurencia....to by bol potom rachot!
toto nieje nic nove ... je zopar blogerov a pomerne vplyvnych fotografoc co podobne veci opisuju uz roky a ani pes po nich nestekne ... vsetci len pritakaju a vyrobcovia fotakov ignoruju ...
 
juraj-jakubik
2011-09-14 11:33:08
Nevidím dôvod na podsvietenie tlačidiel. Nevidím dôvod na vôbec tlačidlá, prečo nemôžme mať jeden veľký 4-5 palcový dotykový displey??? To by išlo ruka v ruke s tým, že by som si na Live VIew na displey označil časť krajiny, ktorá je obloha a ktorá popredie, nastavil intenzituprechodu, na oblohe by som znížil citilivosť danej časti senzora a nemusím používať prechodový filter.

Navyše chcem nie vysoké ISO ale mať možnosť zvoliť si ISO 100, 50, 25, 12, 6. Prečo? A prečo nie?!!! nemusím používať ND full filtre, keď môžem mať ISO 25000 prečo nie aj ISO 6.

A to sú moje návrhy len pre ďalšiu generáciu foťákov, nechcite vedieť, čo som "naplánoval" pre 3-4 generácie dopredu
 
Fatty
2011-09-14 11:42:08
príspevok od: bear
Neskutocne pomaly prenos a uplne priserna konfiguracia, ktora vsetky prihlasovacie udaje posiela vyrobcovi cez internet.
a dokáže sa to aspoň spolahlivo pripojiť na free wifi? (mesto, letisko atd.) a do akej vzdialenosti približne?
 
bear
2011-09-14 11:51:57
príspevok od: Fatty
a dokáže sa to aspoň spolahlivo pripojiť na free wifi? (mesto, letisko atd.) a do akej vzdialenosti približne?
nie, Eye-fi nakonfigurujes na novu wifi len ak to pripojis k pocitacu (len v specialnej citacke kariet co bola ku karte). WFT-E4 grip od Canonu sa naproti tomu da nakonfigurovat z fotaku (aj ked nie velmi pohodlne - hlavne heslo na Wifi sa koleckami dost blbo pise), ma ovela rychlejsi prenos, ma USB port (pre pripojenie GPS, alebo USB storage na ktory vies nakopirovat fotky) aj Ethernet port.
 
tadzesi
2011-09-14 12:00:31
príspevok od: Fatty
a dokáže sa to aspoň spolahlivo pripojiť na free wifi? (mesto, letisko atd.) a do akej vzdialenosti približne?
Skusil si si precitat naco je ta karta urcena? Nie aby si mal vo fotaku net, ale aby si stiahol fotky do PC.
 
tomis.ales
2011-09-14 12:06:19
Mne chyba Wifi a u vyssich modelov mohlo byt zabudovane pokrocile radiove skupinove ovladanie bleskov.
A nech uz konecne davaju do fotakov displaye co su citatelne aj na slnku, to co je na D700 je otras, hlavne ze to ma skoro milion (zbytocnych) bodov. A teka samozrejmosti ako slot na druhu kartu by malo byt standardom aj v najlacnejsich zrkadlovkach. Otocny vstavany blesk by asi tiez nezruinoval penazenky kupujucich. Toto vsetko viac menej uz funguje, len nechapem, preco to nie je na vsetkych fotakoch...ale asi dolezitejsie je urobit fotak v sesnastich odtienoch ruzovej a styroch modelovych radach, ktore su si podobne ako vajce vajcu.
Tiez suhlasim s juraj-jakubik ohladne ISA a prechodovych filtrov, dobre napady.
Clanok je OK. Dik. Len jedna vec. Ked som odstranil IR filter z mojej Sigmy SD14, fotky boli cervene, takze myslim ze tento filter treba (myslim ze nie iba na Foveone).
 
Fatty
2011-09-14 12:24:48
príspevok od: tadzesi
Skusil si si precitat naco je ta karta urcena? Nie aby si mal vo fotaku net, ale aby si stiahol fotky do PC.
prečo práve do PC?
moja naivná predstava je takáto: som na cestách, mám nafotené, prídem k free wifi spotu, Eye-fi sa naň pripojí a sype fotky na dopredu definovaný server......je to blbosť?
 
TTL
2011-09-14 12:46:32
príspevok od: bear
Pre amatérov ostávajú iba Eye-Fi karty – tie síce fungujú dobre ---- no neviem, ci si niekedy Eye-Fi skusal, ale pod "funguju dobre" si predstavujem nieco uplne ine.
Nechcel som byt zas az taky negativny Eye-Fi je celkom dobra vec na krpate kompakty, kde si nastavis rozlisko 2 mega aby to mohlo ist rovno na fejsbuk, potom je to dost rychle a taky fejsbukar ziadnu ochranu udajov neriesi. Inak niektore fotaky ked zdetekuju Eye-Fi kartu, poslu jej viac energie aby prenos nepadal. Nie aby radsej zabudovali Wi-Fi modul za par dolarov rovno
 
tadzesi
2011-09-14 12:53:48
príspevok od: Fatty
prečo práve do PC?
moja naivná predstava je takáto: som na cestách, mám nafotené, prídem k free wifi spotu, Eye-fi sa naň pripojí a sype fotky na dopredu definovaný server......je to blbosť?
Upload je vo vseobecnosti obmedzovany, cize rychlost uploadu by nebola bohvieco. Nakopat 8-16GB dat na linke co ide 128 kbps by asi bolo na umretie. Taktiez si nevies skontolovat ci udaje uz boli prenesene. Kartu musis vopred nastavit cez PC na ktore AP sa ma konektovat, cize PC potrebujes. Mam pocit ze sa da nastavit viac AP, ale niesom si isty. Kartu sice nemam, ale venoval som asi 5 minut studovaniu manualu na nete.

Vyhodu vidim ak fotis RAW + JPG a JPG prenesies do iPadu aby si skontroloval kvalitu na vatsom LCD priamo na mieste.
 
bear
2011-09-14 13:01:34
príspevok od: TTL
Nechcel som byt zas az taky negativny Eye-Fi je celkom dobra vec na krpate kompakty, kde si nastavis rozlisko 2 mega aby to mohlo ist rovno na fejsbuk, potom je to dost rychle a taky fejsbukar ziadnu ochranu udajov neriesi. Inak niektore fotaky ked zdetekuju Eye-Fi kartu, poslu jej viac energie aby prenos nepadal. Nie aby radsej zabudovali Wi-Fi modul za par dolarov rovno
Neviem, ci si to niekedy skusal pouzivat. Uz len pri nastaveni ide clovek zosediviet a to ja presne viem, co chcem nastavit. (viem aky je rozdiel medzi WEP/WPA2, s http a ftp serverom sa dohodnem aj cez telnet). Trapil som sa s tym asi 2 dni, rozbehal som to dokonca aj na Linuxe a Android tablete, ale fungovalo to tak pomaly a tak nespolahlivo, ze som to nakoniec nepouzil a kupil si to, co som si mal kupit hned - Canon WFT-E4. To bola 8GB pro verzia za 130 EURO - ako funguju tie lacnejsie, radsej ani nechcem vediet.
 
bear
2011-09-14 13:04:07
príspevok od: tadzesi
Upload je vo vseobecnosti obmedzovany, cize rychlost uploadu by nebola bohvieco. Nakopat 8-16GB dat na linke co ide 128 kbps by asi bolo na umretie. Taktiez si nevies skontolovat ci udaje uz boli prenesene. Kartu musis vopred nastavit cez PC na ktore AP sa ma konektovat, cize PC potrebujes. Mam pocit ze sa da nastavit viac AP, ale niesom si isty. Kartu sice nemam, ale venoval som asi 5 minut studovaniu manualu na nete.

Vyhodu vidim ak fotis RAW + JPG a JPG prenesies do iPadu aby si skontroloval kvalitu na vatsom LCD priamo na mieste.
Ide nastavit viac AP, problem je, ze aj ked das JPG v minimalnom rozliseni, tak ze ma cca 200kB, tak ten prenost trva asi 2 minuty (v plastovom fotaku polozenom hned vedla wifi routra).
 
Fatty
2011-09-14 13:06:27
ahaaa, takže eye fi je asi nepoužitelná na systém zaplním kartu, odzálohujem to cez hocijaký dostupný AP, vymažem a fotím znovu...?
 
TTL
2011-09-14 13:09:57
príspevok od: tomis.ales
Mne chyba Wifi a u vyssich modelov mohlo byt zabudovane pokrocile radiove skupinove ovladanie bleskov.
A nech uz konecne davaju do fotakov displaye co su citatelne aj na slnku, to co je na D700 je otras, hlavne ze to ma skoro milion (zbytocnych) bodov. A teka samozrejmosti ako slot na druhu kartu by malo byt standardom aj v najlacnejsich zrkadlovkach. Otocny vstavany blesk by asi tiez nezruinoval penazenky kupujucich. Toto vsetko viac menej uz funguje, len nechapem, preco to nie je na vsetkych fotakoch...ale asi dolezitejsie je urobit fotak v sesnastich odtienoch ruzovej a styroch modelovych radach, ktore su si podobne ako vajce vajcu.
Tiez suhlasim s juraj-jakubik ohladne ISA a prechodovych filtrov, dobre napady.
Clanok je OK. Dik. Len jedna vec. Ked som odstranil IR filter z mojej Sigmy SD14, fotky boli cervene, takze myslim ze tento filter treba (myslim ze nie iba na Foveone).
Foveon ma najvyssiu citlivost na cervenu, je to dane konstrukciou, takze odstranenim filtra sa to zvyrazni. Podobny problem mala DP1. Podstatou odstranenia IR je fotit ciernobielo v IR pasme, skusat kombinovat viacere pasma, obzvlast vo farbe, musi dopadnut cudne.
 
zajo
2011-09-14 13:10:28
mne chyba zabudovaný GPS senzor.. kedže chcem vedieť, kde som fotku vyfotil, musím nosiť vždy krabičku navyše
 
TTL
2011-09-14 13:23:25
príspevok od: bear
Neviem, ci si to niekedy skusal pouzivat. Uz len pri nastaveni ide clovek zosediviet a to ja presne viem, co chcem nastavit. (viem aky je rozdiel medzi WEP/WPA2, s http a ftp serverom sa dohodnem aj cez telnet). Trapil som sa s tym asi 2 dni, rozbehal som to dokonca aj na Linuxe a Android tablete, ale fungovalo to tak pomaly a tak nespolahlivo, ze som to nakoniec nepouzil a kupil si to, co som si mal kupit hned - Canon WFT-E4. To bola 8GB pro verzia za 130 EURO - ako funguju tie lacnejsie, radsej ani nechcem vediet.
Skusal som kedysi ked to prislo na trh. 2 minuty malu fotku urcite neprenasa, bezny velky JPG by mal prenasat tak 10 sekund. Ak je to u teba az take pomale, asi bude problem komunikacia s routerom alebo kompatibilita s konkretnym fotakom. Niekedy to spravi update fw. Ono na to, aky je to fakt hack na tolkych frontoch, to funguje dost dobre. Musis uznat, ze grip za 600 eur je uplne ina liga.
 
TTL
2011-09-14 13:24:03
Respektive zrkadlovkovy JPG tak do 30 sekund, no
 
flanker
2011-09-14 14:07:47
V oblasti zrkadloviek by mi stacila uplna banalita, ktoru v sucasnosti ma asi tolko pristrojov, kolko ich je mozne spocitat na prstoch jednej ruky. A to je 100% pokrytie hladacika. Preco nemozem vidiet taku oblast v hladaciku, ktoru aj skutocne odfotim. Je to uplne smiesne, ze kompakt za 100 Eur ma 100% pokrytie a vacsina zrkadloviek tak max 95 - 97 %. Ja viem, konstrukcne je to uuplne nieco ine. Ale ide o princip. Druha vec, utesnenie. Tu je tiez len par pristrojov ako tak utesnenych. A clovek aby sa potom zozerial, ci tych par kvapiek dazda mu znici pristroj za 100vky eur alebo nie ...
 
Fatty
2011-09-14 14:15:48
príspevok od: flanker
V oblasti zrkadloviek by mi stacila uplna banalita, ktoru v sucasnosti ma asi tolko pristrojov, kolko ich je mozne spocitat na prstoch jednej ruky. A to je 100% pokrytie hladacika. Preco nemozem vidiet taku oblast v hladaciku, ktoru aj skutocne odfotim. Je to uplne smiesne, ze kompakt za 100 Eur ma 100% pokrytie a vacsina zrkadloviek tak max 95 - 97 %. Ja viem, konstrukcne je to uuplne nieco ine. Ale ide o princip. Druha vec, utesnenie. Tu je tiez len par pristrojov ako tak utesnenych. A clovek aby sa potom zozerial, ci tych par kvapiek dazda mu znici pristroj za 100vky eur alebo nie ...
jasné, a vodotesné puzdra potom bude kupovať kto??? paranoidní jedinci ako poistku?
prístroj za 100vky eur nie je určený do dažďa, na to je prístroj za 1000ky eur
 
bikemartin
2011-09-14 14:35:17
http://www.mojevideo.sk/video/fd69/stv_snivajte_s_nami_%281995%29.html
 
panpriatel
2011-09-14 14:54:36
príspevok od: bikemartin
http://www.mojevideo.sk/video/fd69/stv_snivajte_s_nami_%281995%29.html

Fuha! To je dost!
 
panpriatel
2011-09-14 15:03:41
Nuz neni tomu davno co sa fotoaparaty predavali ako fotaparaty a nie ako spotrebna elektronika.
V tych dobach zivili trh fotografi ktory vedeli co chcu. Teraz zivy trh stado blaznivych amaterov ktory by evidentne radsej ziedli do cervena rozpaleny klinec ako by fotili s jednoduchym ergonomicky sa ovladajucim fotoaparatom.
Je to krasny pocit pouzivat staru fototechniku.
 
flanker
2011-09-14 15:08:52
príspevok od: Fatty
jasné, a vodotesné puzdra potom bude kupovať kto??? paranoidní jedinci ako poistku?
prístroj za 100vky eur nie je určený do dažďa, na to je prístroj za 1000ky eur
Divny argument ... Nikto netvrdi, ze sa s nimi ma dat potapat, tak aby to prezili. Ale na par kvapiek, prach, pot by mohli byt vybavene lepsie. V kazdom pripade, tan 100% hladacik by som ocenil viac ..
 
Fatty
2011-09-14 15:27:53
príspevok od: flanker
Divny argument ... Nikto netvrdi, ze sa s nimi ma dat potapat, tak aby to prezili. Ale na par kvapiek, prach, pot by mohli byt vybavene lepsie. V kazdom pripade, tan 100% hladacik by som ocenil viac ..
no nie, tak ale utesnené aparáty ponúka asi každá fotoznačka, len to niečo stojí samozrejme
predsa nemôžeš chcieť aby lacné modely mali to isté čo vyššie profi modely...
 
flanker
2011-09-14 15:42:33
príspevok od: Fatty
no nie, tak ale utesnené aparáty ponúka asi každá fotoznačka, len to niečo stojí samozrejme
predsa nemôžeš chcieť aby lacné modely mali to isté čo vyššie profi modely...
Preco? Preco by som nemohol chciet? Dacia Duster ma horsie utesnene dver ako S8-cka? ;-P
 
lu_boss
2011-09-14 15:52:27
príspevok od: panpriatel
Nuz neni tomu davno co sa fotoaparaty predavali ako fotaparaty a nie ako spotrebna elektronika.
V tych dobach zivili trh fotografi ktory vedeli co chcu. Teraz zivy trh stado blaznivych amaterov ktory by evidentne radsej ziedli do cervena rozpaleny klinec ako by fotili s jednoduchym ergonomicky sa ovladajucim fotoaparatom.
Je to krasny pocit pouzivat staru fototechniku.
...ja mam analog rad, mam analogove pristroje, mam aj cisty manual s krasne ciachovanou stupnicou na objektive...
Ale myslim si, ze to co pises, je mytus
 
Fatty
2011-09-14 16:05:25
príspevok od: flanker
Preco? Preco by som nemohol chciet? Dacia Duster ma horsie utesnene dver ako S8-cka? ;-P
nuž veď chcieť môžeš...ale za tie isté peniaze to proste nedostaneš
v autách sa nevyznám...ani neviem čo je S8-čka
 
panpriatel
2011-09-14 16:08:35
príspevok od: lu_boss
...ja mam analog rad, mam analogove pristroje, mam aj cisty manual s krasne ciachovanou stupnicou na objektive...
Ale myslim si, ze to co pises, je mytus
Takze mas pocit ze sa ti pracuje s modernymi fotoaparatmi lepsie ako s napriklad starou manualnou zrkadlovkou s centerweight ttl meranim? Mne nie.
 
keko
2011-09-14 16:24:16
Ja by som napriklad uvital, keby konecne zacal niekto vyrabat mechy pre velkoformatove kamery z kevlaru. Nemusela by sa potom neustale robit kontrola svetlotesnosti.
Alebo co tak urobit konecne ION akumulator pre motor na Nikon F3?
Alebo, preco uz niekto neurobi film na 72 policok? Polymery na tensie podlozky su uz davno vymyslene, tak nechapem, preco.
Ja som spokojny s tym, co mam. Od urciteho veku clovek pochopi, ze podstatou zivota nie je cakat na nieco prevratne, ved za poslednych 100 rokov najprevratnejsia vec, co sa stala je, ze ludia si uz nerobia fotografie, ale vystavuju skrzeva televizne pristroje znacky panasonic. A ja toto nejak nemusim. Aspon umriem s dobrym pocitom, ze vsetko, co bolo kedy vo fotografii naozaj dobre som si vyskusal, alebo som sa stal toho sucastou.
 
haplo602
2011-09-14 16:32:32
príspevok od: lu_boss
...ja mam analog rad, mam analogove pristroje, mam aj cisty manual s krasne ciachovanou stupnicou na objektive...
Ale myslim si, ze to co pises, je mytus
ani nie ... pozri si ako to fungovalo volakedy a ako to funguje teraz ... nova generacia teraz je to iste ako predchadzajuca len s novym cipom ...

moznosti dnes su siroke, ale nikto ich neimplementuje lebo vyrobcom stacia inkrementalne udpaty na to aby predali fotak. len sa pozri na ephoto fora ... kolko diskusii ohladne canon 450d vs 500d alebo nikon d3100 vs d5000 atd ... pritom tie fotaky sa lisia minimalne co sa tyka funkcnosti a vystup maju v podstate identicky co sa tyka kvality (jeden MPx hore dole nehra rolu).

 
sylvicka
2011-09-14 17:07:35
Skoda ze si fotograf nemoze dat urobit fotak na mieru. Mne by uplne stacilo keby mal moj Canon EOS 500D: 1 poriadne uchopenie, 2 aby sa v nom zobrazovalo v kantniach to co bude na fotke a 3 aby mal zdierku na odpalenie studiovych bleskov. Vyhadzala by som z neho vsetky tie zbytocne amaterske programy vcetne videa, nechala by som len manual.
 
sylvicka
2011-09-14 17:25:11
príspevok od: Fatty
nuž veď chcieť môžeš...ale za tie isté peniaze to proste nedostaneš
v autách sa nevyznám...ani neviem čo je S8-čka
S8- cka je mala filmova kamera - nazov super osmicka oznacuje format negativu/inverzie.
Ale s tym utesnenim S8 cky to tiez nie je sto%ne
 
pxls.jpg
2011-09-14 18:05:39
príspevok od: branislavbuzek
Tento článok treba preložiť do angličtiny a rozoslať všetkým výrobcom tak, aby videli, že to v kópii dostala aj ich konkurencia....to by bol potom rachot!
LOL
1. ktora z tisicov emailovaých adries canonu, nikonu ci panasonicu je ta spravna?
2. cim su tieto napady odlisne od dalsich tisicov novych idei v ramci kazdej jednej znacky?
3. kolko percent novych vymyslenych features sa dostane az k zakaznikovi?
4. ako je mozne ze v ramci kratkeho casoveho useku predstavi castokrat viacero vyrobcov produkt s podobnou specifikaciou?
5. poslal im niekto vsetkym jeden email?
6. preco existuju patenty na features, ktore sa nikdy nepouzili hoci sa nam zdaju dobre?
7. ake podnety vedu spolocnosti k zavadzaniu novych features do svojich produktov?
8. preco spolocnosti nerobia vymakane produkty za nizke ceny?
9. preco potrebuju spolocnosti zarobit?
10. s kadial ma peniaze vacsina ludi?
11. preco chcu ludia peniaze za vykonanu pracu od svojho zamestnavatela?

na nic nemusis odpovedat. keby to bolo take jednoduche, davno by si bol zamestanny v nejakej velkej firme sedel by si na pohodlnej stolicke a z nej kazal co maju teraz presne vyrabat. nie je vsetko iba o technickej realizovatelnosti, ci o predajnych cislach jedneho produktu.
 
garyfisher
2011-09-14 18:05:49
príspevok od: panpriatel
Takze mas pocit ze sa ti pracuje s modernymi fotoaparatmi lepsie ako s napriklad starou manualnou zrkadlovkou s centerweight ttl meranim? Mne nie.
Moja jedina spomienka na fotoaparat, na ktorom sa nastavovalo vsetko otacanim koliesok je asi ta ked ho drzal v rukach moj otec a dokumentoval rodinne udalosti. Pre mna by to uz asi nebolo.
Ale na opacnu stranu som si zadovazil automaticku kinofilmovu zrkadlovku. Fotim s nou nepretrzite asi 2 mesiace a je to uchvatne. Urcite sa ovlada lahsie a rychlejsie ako moj digital. Par tlacidiel na spravnom mieste, len potrebne nastavenia a je to. Rychlo som si zvykol aj na full-frame pohlad. Zrazu mi uhly pohladu jednotlivych ohniskovych vzdialenosti davaju zmysel, sirokac je sirokac a tele je tele.
Keby som mal full-frame fotak urcite by som usetril polovicu nakladov na objektivy, rychlo som zistil co mi vyhovuje a spravne miery su 24-50-100.
 
Fatty
2011-09-14 19:42:13
a......... čo tak využiť to čo máte je to dostupné a nie fňukať nad tým čo všetko foťákom chýba?
 
lacoslav
2011-09-14 20:53:23


Celkom zábavné čítanie, až som sa zľakol, že je už Silvester.
Keď budú tie mašinky také dokonalé, čo vlastne bude robiť ten fotograf? Už teraz mnohí lamentujete, že koľko je vo foťákoch zbytočných funkcií a chcete to prepchať ďalšími. Nepredbiehajme vývoj, aj tak je dosť rýchly.
A čo takto sa prihlásiť do konkurzu niektorému výrobcovi?
Ale šme še pobavili.
 
flanker
2011-09-14 21:14:07
príspevok od: Fatty
a......... čo tak využiť to čo máte je to dostupné a nie fňukať nad tým čo všetko foťákom chýba?
Nikto nefnuka, redakcny prispevok a diskusia je o niecom trochu inom ...
 
lu_boss
2011-09-14 21:51:46
príspevok od: panpriatel
Takze mas pocit ze sa ti pracuje s modernymi fotoaparatmi lepsie ako s napriklad starou manualnou zrkadlovkou s centerweight ttl meranim? Mne nie.
Nejde o to s cim sa mi robilo lahsie - hoci ani na to nemam vyhradeneny nazor - ide o rozne technologie.
Ja som reagoval na to, ze - volne zreprodukujem - sa fotoaparaty predavali ako fotoaparaty a ze teraz je trh stado blaznivych amaterov... To povazujem za mytus.
Som presvedceny o tom, ze s velkovyrobou prisli vsetky tie negativa, ktore sa tu bezne spominaju ako jav dnesnych dni. A nikomu neuverim tvrdenie, ze v rokoch, co ja viem 1950-1960 kazdy kto mal fotoaparat, tak fotil ako maly boh. Kompakt, jednorazovka, polaroid, fotak pod vodu, zrkadlovka, stredofotmat, priehladovka... to vsetku je tu v roznych kvalitach, v roznych modifikaciach, od roznych vyrobcov straaasne davno. Ze by sa to vyrabalo len pre panov Fotografov ? Suhlasim s tym, ze kto fotil na film, trosku rozmyslal, ale nie preto, ze by bol v priemere vyspelejsi, nez je dnes v priemere vyspelejsi ten co foti digitalom. Rozmyslal preto, ze co cvak, to cink v penazenke. Teraz mozes cvakat takmer zadarmo (ak napriklad stalo zrkadlo 30 000 Sk a vydrzalo presne 100 000 cvakov, film stal 10 Sk, po vycvakani 100 000 policok si do toho vrazil presne 57 777,77 Sk - bez nakladov na vyvolavanie a vyhotovenie fotiek, 1 policko Ta vyslo na 0,577 Sk, ak teraz kupis zrkadlo za 30 000 Sk / 1000 EUR, po 100 000 cvakoch Ta obrazok stoji 0,30 Sk, pre 200 000 cvakov by to bolo - film 0,427 Sk na policko, digi 0,15 Sk). Sorry za rozsiahlost prikladu, no podla mna je toto hlavny a podstatny dovod chrlenia cvakov.Ak by v roku 1950 mali vtedajsi amateri tuto moznost, spravali by sa uplne rovnako.
Ale naspat k mytu – ono, neexistovali pristroje, kde boli piktogramy typu slniecko / oblacik+slniecko / oblacik bez slniecka ? Naco to bolo ? No asi kvoli tomu, aby ten, kto nema potuchy co je expozimeter priblizne vedel, ako kolieckami pokmasat. Takze ak pripustim, ze trh zivy masa (stado ak chces) blaznivych amaterov, tak to plati uz nejaku tu dekadu, mozno aj tucet dekad. Pre fajnsmekrov (bohatych) tu boli spickove stroje a aj tu spickove stroje su. Ze je technologia trosku ina, to uz je skratka taka nevyhnutnost zakona pohybu veci vpred. Co sa zmenilo oproti minulosti je to, ze cyklus vyrobku sa skratil – ale to plati pri autach, nabytku, televizoroch, prackach, obleceni – fotoaparat ako produkt nemoze byt vynimka.
 
lu_boss
2011-09-14 21:59:55
príspevok od: haplo602
ani nie ... pozri si ako to fungovalo volakedy a ako to funguje teraz ... nova generacia teraz je to iste ako predchadzajuca len s novym cipom ...

moznosti dnes su siroke, ale nikto ich neimplementuje lebo vyrobcom stacia inkrementalne udpaty na to aby predali fotak. len sa pozri na ephoto fora ... kolko diskusii ohladne canon 450d vs 500d alebo nikon d3100 vs d5000 atd ... pritom tie fotaky sa lisia minimalne co sa tyka funkcnosti a vystup maju v podstate identicky co sa tyka kvality (jeden MPx hore dole nehra rolu).

...odpisal som panovipriatelovi.

Ano - kazdeho pol roka novy model nemoze priniest revolucne zmeny, ide o drobne vylepsenia, niekedy ani to nie Ale to nebolo celkom to co som myslel pod mytusom.
Ale opat - ak by som siel do historie, masova produkcia fotoaparatov ma cca 120 rocnu historiu - stale platilo, ze fotaky sa vyvijali evolucne, revolucia dosla zriedkavo A plati to aj dnes.
 
Fatty
2011-09-14 22:10:52
príspevok od: lu_boss
Nejde o to s cim sa mi robilo lahsie - hoci ani na to nemam vyhradeneny nazor - ide o rozne technologie.
Ja som reagoval na to, ze - volne zreprodukujem - sa fotoaparaty predavali ako fotoaparaty a ze teraz je trh stado blaznivych amaterov... To povazujem za mytus.
Som presvedceny o tom, ze s velkovyrobou prisli vsetky tie negativa, ktore sa tu bezne spominaju ako jav dnesnych dni. A nikomu neuverim tvrdenie, ze v rokoch, co ja viem 1950-1960 kazdy kto mal fotoaparat, tak fotil ako maly boh. Kompakt, jednorazovka, polaroid, fotak pod vodu, zrkadlovka, stredofotmat, priehladovka... to vsetku je tu v roznych kvalitach, v roznych modifikaciach, od roznych vyrobcov straaasne davno. Ze by sa to vyrabalo len pre panov Fotografov ? Suhlasim s tym, ze kto fotil na film, trosku rozmyslal, ale nie preto, ze by bol v priemere vyspelejsi, nez je dnes v priemere vyspelejsi ten co foti digitalom. Rozmyslal preto, ze co cvak, to cink v penazenke. Teraz mozes cvakat takmer zadarmo (ak napriklad stalo zrkadlo 30 000 Sk a vydrzalo presne 100 000 cvakov, film stal 10 Sk, po vycvakani 100 000 policok si do toho vrazil presne 57 777,77 Sk - bez nakladov na vyvolavanie a vyhotovenie fotiek, 1 policko Ta vyslo na 0,577 Sk, ak teraz kupis zrkadlo za 30 000 Sk / 1000 EUR, po 100 000 cvakoch Ta obrazok stoji 0,30 Sk, pre 200 000 cvakov by to bolo - film 0,427 Sk na policko, digi 0,15 Sk). Sorry za rozsiahlost prikladu, no podla mna je toto hlavny a podstatny dovod chrlenia cvakov.Ak by v roku 1950 mali vtedajsi amateri tuto moznost, spravali by sa uplne rovnako.
Ale naspat k mytu – ono, neexistovali pristroje, kde boli piktogramy typu slniecko / oblacik+slniecko / oblacik bez slniecka ? Naco to bolo ? No asi kvoli tomu, aby ten, kto nema potuchy co je expozimeter priblizne vedel, ako kolieckami pokmasat. Takze ak pripustim, ze trh zivy masa (stado ak chces) blaznivych amaterov, tak to plati uz nejaku tu dekadu, mozno aj tucet dekad. Pre fajnsmekrov (bohatych) tu boli spickove stroje a aj tu spickove stroje su. Ze je technologia trosku ina, to uz je skratka taka nevyhnutnost zakona pohybu veci vpred. Co sa zmenilo oproti minulosti je to, ze cyklus vyrobku sa skratil – ale to plati pri autach, nabytku, televizoroch, prackach, obleceni – fotoaparat ako produkt nemoze byt vynimka.
noooo...zadarmo ako zadarmo...treba si uvedomit že teraz platíš za elektriku ktorú spotrebuje počítač ked fotky spracovávaš...resp. aj sám počítač je akoby medium ktoré treba kúpiť (namiesto filmu)
 
Daniel.U
2011-09-15 00:37:17
príspevok od: Fatty
prečo práve do PC?
moja naivná predstava je takáto: som na cestách, mám nafotené, prídem k free wifi spotu, Eye-fi sa naň pripojí a sype fotky na dopredu definovaný server......je to blbosť?
je
 
MudrNikon
2011-09-15 08:19:33
príspevok od: juraj-jakubik
Nevidím dôvod na podsvietenie tlačidiel. Nevidím dôvod na vôbec tlačidlá, prečo nemôžme mať jeden veľký 4-5 palcový dotykový displey??? To by išlo ruka v ruke s tým, že by som si na Live VIew na displey označil časť krajiny, ktorá je obloha a ktorá popredie, nastavil intenzituprechodu, na oblohe by som znížil citilivosť danej časti senzora a nemusím používať prechodový filter.

Navyše chcem nie vysoké ISO ale mať možnosť zvoliť si ISO 100, 50, 25, 12, 6. Prečo? A prečo nie?!!! nemusím používať ND full filtre, keď môžem mať ISO 25000 prečo nie aj ISO 6.

A to sú moje návrhy len pre ďalšiu generáciu foťákov, nechcite vedieť, čo som "naplánoval" pre 3-4 generácie dopredu
Ja teda nemám nič proti dispejom ale ja chcem všetko na tlačítkach a mechanických prepínačoch ... pokial potrebuješ rýchlo zmeniť isté nastavenia tak je mechanický prepínač ideálny a tiež môžeš skontrolovať a nastaviť aj vypnutý foťák
 
MudrNikon
2011-09-15 08:28:54
príspevok od: panpriatel
Takze mas pocit ze sa ti pracuje s modernymi fotoaparatmi lepsie ako s napriklad starou manualnou zrkadlovkou s centerweight ttl meranim? Mne nie.
Hmmmm taká F4 no ale nemenil by som .... súhlasím že výrobcovia sa nie vždy starajú o to čo by som chcel ale ako stále počúvam fotograf nie je pre výrobcov cielová skupina napriek tomu sa mi do rúk dostáva čoraz lepšia technika nakoniec k Zenitu by som sa nevrátil rád
 
MudrNikon
2011-09-15 08:30:25
príspevok od: zajo
mne chyba zabudovaný GPS senzor.. kedže chcem vedieť, kde som fotku vyfotil, musím nosiť vždy krabičku navyše
no mne pri fotení chýba káva .... ale nemyslím že by som mal od výrobcu žiadať zabudovaný kávovar
 
MudrNikon
2011-09-15 08:32:17
príspevok od: keko
Ja by som napriklad uvital, keby konecne zacal niekto vyrabat mechy pre velkoformatove kamery z kevlaru. Nemusela by sa potom neustale robit kontrola svetlotesnosti.
Alebo co tak urobit konecne ION akumulator pre motor na Nikon F3?
Alebo, preco uz niekto neurobi film na 72 policok? Polymery na tensie podlozky su uz davno vymyslene, tak nechapem, preco.
Ja som spokojny s tym, co mam. Od urciteho veku clovek pochopi, ze podstatou zivota nie je cakat na nieco prevratne, ved za poslednych 100 rokov najprevratnejsia vec, co sa stala je, ze ludia si uz nerobia fotografie, ale vystavuju skrzeva televizne pristroje znacky panasonic. A ja toto nejak nemusim. Aspon umriem s dobrym pocitom, ze vsetko, co bolo kedy vo fotografii naozaj dobre som si vyskusal, alebo som sa stal toho sucastou.
 
panpriatel
2011-09-15 09:35:13
príspevok od: keko
Ja by som napriklad uvital, keby konecne zacal niekto vyrabat mechy pre velkoformatove kamery z kevlaru. Nemusela by sa potom neustale robit kontrola svetlotesnosti.
Alebo co tak urobit konecne ION akumulator pre motor na Nikon F3?
Alebo, preco uz niekto neurobi film na 72 policok? Polymery na tensie podlozky su uz davno vymyslene, tak nechapem, preco.
Ja som spokojny s tym, co mam. Od urciteho veku clovek pochopi, ze podstatou zivota nie je cakat na nieco prevratne, ved za poslednych 100 rokov najprevratnejsia vec, co sa stala je, ze ludia si uz nerobia fotografie, ale vystavuju skrzeva televizne pristroje znacky panasonic. A ja toto nejak nemusim. Aspon umriem s dobrym pocitom, ze vsetko, co bolo kedy vo fotografii naozaj dobre som si vyskusal, alebo som sa stal toho sucastou.
Mam doma par krabiciek metraze Ilford survaillence P3 na ultratenkej podlozke a dajako zatial vobec nemam chut narvat do kazety 70 a viac zaberov.... skor menej :0)
Ale inak plne suhlasim, to ze fotografia a pocitac/monitor idu v jednej ruke v dnesnyh dobach pokladam za velku ranu pre fotografiu ako taku...
 
transporti686
2011-09-15 09:39:40
a ja k tejto diskusii prispejem tým, že: sme hodne rozmaznaní a to nie iba pri fotoaparátoch. Tempo, ktoré sa nasadilo pri foťákoch, autách atď. Kam to speje? Odpoveď nech si dá každý sám.

Ale iné som chcel, nepatrí to tu úplne, ale môžeme trochu podebatovať, toto je celkom technicky zameraný článok. Riešim teraz konverziu nikon d70 na IR s hoya R72 a mám doma ešte aj nikon d50. Zaujímalo by ma však téma odstránenia IR filtra pred senzorom. Čo sa stane s obrazom po odstránení IR filtra? Je mi jasné, že senzor sa stane citlivý aj na IR svetlo a bude vidieť VIS aj IR, IR bude kontaminovať VIS, no zaujíma ma či sa napr. dá odstrániť tá IR kontaminácia softvérovo alebo je možné dosiahnúť klasickú fotku len použitím UV/IR cut filtra na objektíve alebo proste pred čipom? Samozrejme diskusiu o IR kontaminácii aj s IR cut filtrami pred čipom môžeme vynechať, lebo kvalita blokácie IR svetla pri rôznych digi foťákoch je rozdielna a asi aj citlivosť samotných senzorov, čo ale netuším.
 
keko
2011-09-15 11:00:23
príspevok od: panpriatel
Mam doma par krabiciek metraze Ilford survaillence P3 na ultratenkej podlozke a dajako zatial vobec nemam chut narvat do kazety 70 a viac zaberov.... skor menej :0)
Ale inak plne suhlasim, to ze fotografia a pocitac/monitor idu v jednej ruke v dnesnyh dobach pokladam za velku ranu pre fotografiu ako taku...
Ja nepovazujem monitor za ranu fotografie, iba za jednu (pre mna nie pritazlivu) alternativu fotografie. Mna nemoze nik povazovat za spitocnika, ved jeden z prvych digitalnych fotoapratova na Slovensku som predal ja osobne, ale ako pribudal cas, tak som pochopil, toto je vyhoda digitalnej fotografie-toto nie. A podla tejto metody sa v digitalnej fotogtrafii vela nezmenilo. Po prvych digitalnych kompaktoch za 50000 Sk, prisli prve digitalne zrkadlovky. Uplne prvu, co som drzal v ruke bola Kodak DCS2000N za cca milion korun. Mala uplne vsetko, co maju dnesne moderne zrkadlovky . Iba to facedetection casom pribudlo. Ale vsetko na tej zrkadlovke vychadza z obdobia analogu. Autofocus. Pre film dobry, na digitale problematicky. Meranie svetla. Pre film vynikajuci, pre digital nepostacujuci. Nastahovanie zavierky motorcekom. Pre film spolu s filmom, pre digital nepochopitelny. Hladacik so zrkadlom. Pre film vynikajuci (naprosta vacsina fotografov prinajmenej kontroloval autofokus okom), pre digital tato konstrukcia tragicka (pre DX vidis male svetielko na konci tunela, bez autofokusu sa nepohnes). Expozicne rezimi. Pre film - manual, priorita clony, priorita casu, programova automatika zohladnujuca ohniskovu vzdialenost a ovplyvnitelnu obsluhou. Pre digital nic nove. Volic citlivosti. Pre analog podstatny ovladaci prvok, ide o sulad merania svetla, nastavenia exp. hodnot, sposobu vyvolavania. Pre digital je to menej podstatny nastavovaci prvok, dnes ale v tom az taku vyhodu nevidim, pretoze fotografovi sa stracaju zao zretela niektore suvislosti, ktore nam boli od zaciatku zrejme. Cena. U analogu to predstavovalo celu vyplatu, fotoaparta sa potom lestil 10-15 rokov. Neslo o pocet cvakov, jeden cvak stacil pokryt potreby velkej skupiny ludi. U digitalu cena aj piatich vyplat (na to aby sme sa za aparat nehanbili som mal na mysli). Cena sa obhajuje delenim poctom cvakov. Desat cvakov casto neuspokoji ani jedneho cloveka, nemyslim tym samotneho fotografa. A ideme dalej sanky na blesk, TTL bleskova automatika, synchronizacia bleskov, najkratsi expoziny cas, najnizsie clonove cislo, najkvalitnejsia optika, pouzitie materialov .... Digitalna doba nepriniesla nic nove. Vojensky vyskum priniesol rychlejsie dopravne lietadla, satelitny prenost TV vysielania, teflonove panvice, zips. Ale digitalna technika? Jedine priemysel cistenia cipov.... Rozhodne dnes nevznikaju kvalitnejsie vytvarne diela. Jedine v oblasti vesmirneho vyskum,u sa dnes vyuzivaju CCD. Ale teraz neviem, ci cerpala NASA a Kodak z digitalnej fotografickej techniky, alebo to bolo skor napoak.
Vsetko ostatne su cacky pre ludi, co denno-denne slintaju nad novinkami aby potom zhanali, kde na ktorej cast nasej zemegule to vyjde lacnejsie ...
Mas na predaj ten Ilford?
 
MudrNikon
2011-09-15 11:07:54
príspevok od: panpriatel
Mam doma par krabiciek metraze Ilford survaillence P3 na ultratenkej podlozke a dajako zatial vobec nemam chut narvat do kazety 70 a viac zaberov.... skor menej :0)
Ale inak plne suhlasim, to ze fotografia a pocitac/monitor idu v jednej ruke v dnesnyh dobach pokladam za velku ranu pre fotografiu ako taku...
nuž ja ti neviem ... myslíš že by sme sa mali vrátiť k daguerrotypii ?
 
panpriatel
2011-09-15 11:13:05
príspevok od: MudrNikon
nuž ja ti neviem ... myslíš že by sme sa mali vrátiť k daguerrotypii ?
Neviem ako vy ale ja sa ka nej vratim rad.
 
MudrNikon
2011-09-15 11:16:22
príspevok od: panpriatel
Neviem ako vy ale ja sa ka nej vratim rad.
tušil som to
 
keko
2011-09-15 12:26:50
príspevok od: MudrNikon
nuž ja ti neviem ... myslíš že by sme sa mali vrátiť k daguerrotypii ?
Neviem, ci po ukonceni mayskeho kalendara v decembri 2012 nebude daguerreotypia jedna z mala moznosti ako urobit fotografiu. Samozrejme potom, co sa minu vsetky baterie.
 
MudrNikon
2011-09-15 14:30:05
príspevok od: keko
Neviem, ci po ukonceni mayskeho kalendara v decembri 2012 nebude daguerreotypia jedna z mala moznosti ako urobit fotografiu. Samozrejme potom, co sa minu vsetky baterie.
vrátim sa k ceruzke ...
 
TTL
2011-09-15 14:32:40
príspevok od: transporti686
a ja k tejto diskusii prispejem tým, že: sme hodne rozmaznaní a to nie iba pri fotoaparátoch. Tempo, ktoré sa nasadilo pri foťákoch, autách atď. Kam to speje? Odpoveď nech si dá každý sám.

Ale iné som chcel, nepatrí to tu úplne, ale môžeme trochu podebatovať, toto je celkom technicky zameraný článok. Riešim teraz konverziu nikon d70 na IR s hoya R72 a mám doma ešte aj nikon d50. Zaujímalo by ma však téma odstránenia IR filtra pred senzorom. Čo sa stane s obrazom po odstránení IR filtra? Je mi jasné, že senzor sa stane citlivý aj na IR svetlo a bude vidieť VIS aj IR, IR bude kontaminovať VIS, no zaujíma ma či sa napr. dá odstrániť tá IR kontaminácia softvérovo alebo je možné dosiahnúť klasickú fotku len použitím UV/IR cut filtra na objektíve alebo proste pred čipom? Samozrejme diskusiu o IR kontaminácii aj s IR cut filtrami pred čipom môžeme vynechať, lebo kvalita blokácie IR svetla pri rôznych digi foťákoch je rozdielna a asi aj citlivosť samotných senzorov, čo ale netuším.
S IR-cut filtrom sa da urobit normalna fotka vo viditelnom svetle, ale take filtre su dnes uz celkom rarita (kedze ich malokto potrebuje). Vlastnosti daneho filtra nemusia sediet s vlastnostami toho povodneho co bol na senzore, takze vysledne podanie moze byt ine. Kvoli tomu sa da s roznymi IR-cut filtrami sa da vyhrat hlavne pri ciernobielej fotke. Treba vyhladat niekdajsi trapas Leicy M8 a potom Sigmy DP1, ktore mali slabe IR filtre a na CB to bola celkom vyhoda.
 
turiecfoto
2011-09-15 18:12:25
keby sa radsej redukoval sum, co najviac k nule.. dalej nulova aberacia, vinetacia, totalna ostrost.. to uplne staci..

ci radsej krasne zeleno modre fotaciky pre tuctovych..?
 
transporti686
2011-09-15 18:48:00
príspevok od: TTL
S IR-cut filtrom sa da urobit normalna fotka vo viditelnom svetle, ale take filtre su dnes uz celkom rarita (kedze ich malokto potrebuje). Vlastnosti daneho filtra nemusia sediet s vlastnostami toho povodneho co bol na senzore, takze vysledne podanie moze byt ine. Kvoli tomu sa da s roznymi IR-cut filtrami sa da vyhrat hlavne pri ciernobielej fotke. Treba vyhladat niekdajsi trapas Leicy M8 a potom Sigmy DP1, ktore mali slabe IR filtre a na CB to bola celkom vyhoda.
čítal som nejaké posty na nete, že napr. B+W486 má podobné vlastnosti ako vnútorné IR cut filtre v digi, podanie by malo byť podobné, ale určite blokuje lepšie IR ako napr. origo IR cut v nikon d70 alebo d50
 
Erny
2011-09-15 19:14:56
mali by byt vodotesne aspon do 40m bez puzdra
 
Marcel Rebro
2011-09-15 19:31:14
Uz tie dnesne maju viac ako dokazem vyuzit ... a fotograficke videnie / oko sa do nich tak skoro implementovat asi nebude, ci?
 
rumpeak
2011-09-15 22:49:55
príspevok od: bikemartin
http://www.mojevideo.sk/video/fd69/stv_snivajte_s_nami_%281995%29.html
Docela by mě zajímalo co dneska dělají Mc. Žeryk s Bramborou
Jinak pokud jde o budoucnost foťáků, já bych nejvíc přivítal žádné další megapixely, ale citlivost od ISO 1 po co největší možnou hodnotu při co nejnižším šumu. Za to mi rozhodně nezvětšování rozlišení stojí. A ta ignorace nižších ISO mi taky nějak nejde do hlavy, vždyť ani Canon ani Nikon mezi nějak zavedené výrobce ND filtrů nepatří, tak nechápu jejich motivaci začínat na ISO 100. Z Wifi modulem taky nelze ež souhlasit jen s poznámkou, že na přenesení celé 32GB karty Wifi ani při n standardu není asi ještě to pravé ořechové. A samozřejmě za 3. větší dynymický rozsah = lépe.
 
rumpeak
2011-09-15 23:21:16
PS: Natu fotopušku Zenit za 3500 Kčs (což byly skoro 2 výplaty moji mamky) taky rád vzpomínám. Objektiv byl tuším 600mm a meli jsme neuvěřitelnou radost, když jsme jim jako destiletí koukali do cizích oken
 
haplo602
2011-09-16 07:49:40
príspevok od: lu_boss
...odpisal som panovipriatelovi.

Ano - kazdeho pol roka novy model nemoze priniest revolucne zmeny, ide o drobne vylepsenia, niekedy ani to nie Ale to nebolo celkom to co som myslel pod mytusom.
Ale opat - ak by som siel do historie, masova produkcia fotoaparatov ma cca 120 rocnu historiu - stale platilo, ze fotaky sa vyvijali evolucne, revolucia dosla zriedkavo A plati to aj dnes.
odpisem na obidvoch

1. V case filmu si platil za cas niekoho ineho (vyvolanie/spracovanie fotografii). Teraz beries svoj cas ako najlacnejsiu alternativu. Ale ked s niekolkymi fotkami stravis za PC HODINY, koho to v konecnom doslesku nieco stoji ? Zabudol si to pripocitat ku cene digitalu (+ software, PC, karty atd...).

2. To s revoluciou/evoluciou nieje celkom tak. Volakedy musel vyrobca do modelu pridat nieco uzitocne aby sa to predalo kedze cielova skupina nebola taka siroka. Na konci filmovej ery uz bola "degradacia" velmi viditelna, kedze sa nastupnicke modely lisili v podstate len AF a detailami (presne ako dnes). Ide hlavne o to, ze digital zrusil mechanicke obmedzenia vo velkej miere. Pritom design DSLR je stale rovnaky (Ano je to dane spatnou kompatibilitou v niektorych castioach) a dokonca sa nic (okrem bleskovych 'TTL' meracich systemov) neadaptovalo na digitalnu eru. A to je ta skutocna tragedia.

Nebavime sa teraz o kompaktoch. Tie s kvalitou vystupu bohuzial desne klesli vdaka zmene velkosti.
 
haplo602
2011-09-16 07:54:44
príspevok od: MudrNikon
nuž ja ti neviem ... myslíš že by sme sa mali vrátiť k daguerrotypii ?
to myslim nebola pointa ...

dnes sa nikto pri kupe noveho fotaku nepyta "Umozni mi robit nieco lepsie ako aktualny ?" Vacsina pozera na nepodstatne veci (par MPx naviac, par ostriacich bodov naviac, VIDEO !!!).
 
Fatty
2011-09-16 08:05:45
príspevok od: MudrNikon
vrátim sa k ceruzke ...
ja sa vrátim k jaskynnej malbe
 
juraj-jakubik
2011-09-16 09:46:28
príspevok od: MudrNikon
Ja teda nemám nič proti dispejom ale ja chcem všetko na tlačítkach a mechanických prepínačoch ... pokial potrebuješ rýchlo zmeniť isté nastavenia tak je mechanický prepínač ideálny a tiež môžeš skontrolovať a nastaviť aj vypnutý foťák
V určitom zmysle máš pravdu, v tomto bol super Nikon F4, žiadne menu, len knoflíky a čudlíky. Myslím však že nastavení na DSLR j už toľko že keby tam dali gombíky, tak je na foťáku asi full QWERTY klávesnica málo
 
keko
2011-09-16 09:50:39
príspevok od: MudrNikon
vrátim sa k ceruzke ...
Ved hej, ale povaz, blba kontrola nad hlbkou ostrosti. A tie expozicne casy!
 
keko
2011-09-16 09:54:14
Dobra tema co? Dedkovia kontra spoliaci....
 
lu_boss
2011-09-17 20:04:26
príspevok od: Fatty
noooo...zadarmo ako zadarmo...treba si uvedomit že teraz platíš za elektriku ktorú spotrebuje počítač ked fotky spracovávaš...resp. aj sám počítač je akoby medium ktoré treba kúpiť (namiesto filmu)
noooo, ved som ani neuvadzal naklady na zvacsovak, chemiu, papiere, susicku, spotrebu vodu a elelektriky, lebo ani ten zvacsovak nesvietil na petrolej...
 
Fatty
2011-09-17 20:44:01
príspevok od: lu_boss
noooo, ved som ani neuvadzal naklady na zvacsovak, chemiu, papiere, susicku, spotrebu vodu a elelektriky, lebo ani ten zvacsovak nesvietil na petrolej...
no ved jasné, ja som tým chcel povedať že aj na digi fotení je plno vecí ktoré sa nabaľujú a v konečnom dôsledku ich treba zaplatiť...
ani klasika ani digi nevyjde človeka bezplatne
 
lu_boss
2011-09-17 20:45:37
príspevok od: Fatty
no ved jasné, ja som tým chcel povedať že aj na digi fotení je plno vecí ktoré sa nabaľujú a v konečnom dôsledku ich treba zaplatiť...
ani klasika ani digi nevyjde človeka bezplatne
...je to dobra tema pri pive
 
lu_boss
2011-09-17 20:49:26
Inak, ja som dlho uvazoval, co mi chyba - lebo mne na fotakoch skor prevysuje. A teda co by som fakt ocenil, by bola priestorova vodovaha, teda nieco, co by mi ukazovalo, ze mam nielen linie rovnobezne z horizontom, ale aj to, ci mam snimac kolmo k zemi (priklad pouzitia - plocha snimaca rovnobezna so stenou domu) - tak toto by som vyuzil.
 
MudrNikon
2011-09-18 11:43:57
príspevok od: haplo602
to myslim nebola pointa ...

dnes sa nikto pri kupe noveho fotaku nepyta "Umozni mi robit nieco lepsie ako aktualny ?" Vacsina pozera na nepodstatne veci (par MPx naviac, par ostriacich bodov naviac, VIDEO !!!).
no ale toto fungovalo aj pred tým nie je to záležitosť foťákov ale ľudí ... tý berú fotoaparát ako image a podla toho nakupujú ... samozrejme marketing firiem ich v tom podporuje, no ale mne osobne je to dosť jedno, ja nakupujem tak ako chcem ja a Mpx ani ostriace body ma mimoriadne nevzrušujú a čo je to video ani netuším ...ale vo foťáku mi to nezavadzia
 
MudrNikon
2011-09-18 11:46:29
príspevok od: lu_boss
...je to dobra tema pri pive
aj pri víne
 
MudrNikon
2011-09-18 11:54:01
príspevok od: juraj-jakubik
V určitom zmysle máš pravdu, v tomto bol super Nikon F4, žiadne menu, len knoflíky a čudlíky. Myslím však že nastavení na DSLR j už toľko že keby tam dali gombíky, tak je na foťáku asi full QWERTY klávesnica málo
no nastavení je spústa ... ale mne by stačilo mať na foťáku už len samostatný čudlík na ISO a som spokojný .... aj ked ako by to mechanicky bolo možné pri tom rozsahu
 
Fatty
2011-09-18 12:41:06
príspevok od: MudrNikon
no nastavení je spústa ... ale mne by stačilo mať na foťáku už len samostatný čudlík na ISO a som spokojný .... aj ked ako by to mechanicky bolo možné pri tom rozsahu
prečo nie, u Géčkových PowerShotov to mechanicky možné je:
http://a.img-dpreview.com/news/0809/canon/compacts/PowerShot-G10-TOP.jpg
a to je volič zaplnený len do polovičky obvodu
 
MudrNikon
2011-09-18 16:27:51
príspevok od: Fatty
prečo nie, u Géčkových PowerShotov to mechanicky možné je:
http://a.img-dpreview.com/news/0809/canon/compacts/PowerShot-G10-TOP.jpg
a to je volič zaplnený len do polovičky obvodu
používam trošku iný prístroj
 
Fatty
2011-09-18 20:03:51
príspevok od: MudrNikon
používam trošku iný prístroj
Coolpix?
 
MudrNikon
2011-09-18 20:31:44
príspevok od: Fatty
Coolpix?
skoro
 
lu_boss
2011-09-18 22:36:41
príspevok od: MudrNikon
aj pri víne
ano, uprednostnil by som vino.
 
haplo602
2011-09-19 08:17:00
príspevok od: lu_boss
Inak, ja som dlho uvazoval, co mi chyba - lebo mne na fotakoch skor prevysuje. A teda co by som fakt ocenil, by bola priestorova vodovaha, teda nieco, co by mi ukazovalo, ze mam nielen linie rovnobezne z horizontom, ale aj to, ci mam snimac kolmo k zemi (priklad pouzitia - plocha snimaca rovnobezna so stenou domu) - tak toto by som vyuzil.
to by ti musel najprv niekto zarucit ze ta plocha ktoru snimas je tiez spravne rovna

mne nechyba nic ... clonovy kruzok je na objektive, volic casov na tele, spust takisto, expozimeter vacsinou preveseny cez plece ale asi si dokupim hranol, lebo teraz sa s tym nedaju fotit vertikalne fotky ...
 
lu_boss
2011-09-19 08:49:55
príspevok od: haplo602
to by ti musel najprv niekto zarucit ze ta plocha ktoru snimas je tiez spravne rovna

mne nechyba nic ... clonovy kruzok je na objektive, volic casov na tele, spust takisto, expozimeter vacsinou preveseny cez plece ale asi si dokupim hranol, lebo teraz sa s tym nedaju fotit vertikalne fotky ...
podstatna by bola ta kolmost voci zemi.


 
haplo602
2011-09-19 09:44:51
príspevok od: lu_boss
podstatna by bola ta kolmost voci zemi.


mam taky pocit ze niektore fotaky maju 2 rozmerny elektronicky horizont ... len si nespomeniem ktore ... sa mi zda ze pentax k-5, ale mozno sa mylim.
 
MudrNikon
2011-09-19 12:01:05
príspevok od: lu_boss
ano, uprednostnil by som vino.
chladím
 
lu_boss
2011-09-19 21:37:21
príspevok od: MudrNikon
chladím
super, pohare mam
 
aesace
2011-09-20 08:50:40
Obavam sa, ze vsetky tieto navrhy maju foto fabriky v zozname releasov, lenze oni musia mysliet na buducnost a tak pridavaju jednotlive funkcie do novych modelov len velmi pomaly, ale zato mozu aspon kazdy rok vydat novy model zrkadlovky s minimalnou pridanou hodnotou. Ved kolko dlhych rokov trvalo, nez sa vobec zaviedlo video do zrkadloviek, pritom ho podporoval kazdy kompakt a fotomobil. Rovnako aka velka to bola revolucia, ked do zrkadlovkoveho fotaku natrepali aj elektronicky hladacik, co fotografovi usetri kopu odpadu, ktory vyprodukuje vdaka genialne realistickemu pohladu cez sklenu sustavu optiky v jeho drahom fotaku. A to este nehovorime o ziadnych naozajstnych novych napadoch.
Jednoducho predovsetkym pri tych najdrahsich zrkadlovkach je to uplna bieda z pohladu inovacii, podobne ako ked ropne spolocnosti sa snazili dlhe desatrocia zastavit vyvoj vozitok s alternativnym pohonom...
 
anton julény
2011-09-22 23:35:44
príspevok od: haplo602
mam taky pocit ze niektore fotaky maju 2 rozmerny elektronicky horizont ... len si nespomeniem ktore ... sa mi zda ze pentax k-5, ale mozno sa mylim.
7D meria v dvoch na seba kolmých smeroch, v jednej má presnosť 6 a druhej 4 stupne, teda je takmer taká presná ako vodováha.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované