Hore

Ďalšie vývojové štádium fotoaparátu?

S kompaktami je koniec, už ich takmer nahradili telefóny.

Digitálna zrkadlovka, predtým filmová, považoval som ich za vrchol reťazca fotoaparátov. Bola nás väčšina. Zrkadlovka bola roky vrcholom evolúcie fotoaparátu. Prečo? Fotografi chceli kompaktný fotoaparát, v ktorom uvidia čo fotia. Pred príchodom digitálu sme chceli vidieť to, čo objektív. Hľadáčikový fotoaparát to nevedel. Nehynúcu slávu Oscarovi Barnakovi, ktorý skonštruoval prvý moderný fotoaparát. Ale Ur-leica bola hľadáčikový fotoaparát, v ktorom ste obraz nepozorovali cez objektív. Táto koncepcia sa musela vylepšiť. Na jeho základoch o pár rokov na to vznikla zrkadlovka.


Ur-Leica z roku 1914. Z tohto fotoaparátu vychádzajú nielen hľadáčikové fotoaparáty, ale aj zrkadlovky.
Foto: Leica Camera AG


Ak na hľadáčikovú Leicu nasadíte tento adaptér, urobíte z nej čiastočne zrkadlovku.
Foto: B&H


Vrchol vývoja filmových zrkadloviek, Nikon F6 bol poslednou vyrábanou kinofilmovou zrkadlovkou. Dizajnom a ergonomicky sa príliš nelíši od jeho digitálneho nasledovníka. Aj to svedčí o tom, že z tohto hľadiska už na zrkadlovkách takmer niet čo vymyslieť nového.

Zrkadlovka sa ukázala ako to pravé pre univerzálny fotoaparát, ktorý zvláda všetky žánre. Nasledovali desaťročia evolúcie. Najprv tej analógovej. Jej koniec som zažil naplno. Bol som majiteľom (šťastným) hneď niekoľkých špičkových modelov. S mojou Minoltou Dynax 7 som si pripadal ako majiteľ medigalaktickej jachty. Potom prišli digitálne fotoaparáty. Samozrejme som chcel opäť zrkadlovku, ale kvôli vysokým cenám som sa musel uskromniť (načas). O pár rôčkov som presedlal na kompakty a ultrazoomy. Ceny klesali a presedlal som naspäť na zrkadlovky. Ten príbeh pozná väčšina z vás. Z 3 Mpx sme sa dostali na desiatky. Zdalo sa, že nič lepšie ako zrkadlovka nemôže byť. Som hrdý majiteľ Nikonu D800E, sk…ne dobrého fotoaparátu, ktorý vlastne ani nedokážem naplno využiť. Myslel som si, že som dosiahol technický vrchol. Čo sa dá ešte zlepšiť? Viac megapixelov? Načo?

V roku 2009 predstavil Panasonic prvý digitálny CSC fotoaparát (komerčný, sorry Leica nie je pre každého). Zaujalo, ale vyzeralo to ako posledný výkrik pred krachom. Nasledoval Olympus. Ako redaktor som mal v pracovnej náplni tento nový druh fotoaparátu otestovať. Pomalé, šumivé, ale pekné. No nič pre mňa. Zdalo sa, že post mojich zrkadloviek je neotrasiteľný. Prichádzal jeden model za druhým. A potom sa to stalo, CSC-čka ma začali zaujímať. Začali dobre fotiť a nesnažili sa ma nasr..ť pri každom stlačení spúšte. Možno by to bol dobrý foťák na také to cvakanie miesto kompaktu, ako doplnok k zrkadlovke?


Olympus PEN E-PL1, jedna z prvých digitálnych bezzrkadloviek. Pomalá, so zastaralým snímačom a bez hľadáčika. Zaujala, ale nepresvedčila. Ubehlo len pár rokov a bezzrkadlovky sa tešia veľkej popularite.

Pozor! Dobrá bezzrkadlovka vám vlezie pod kožu! Najprv nenápadne a potom čoraz viac. Začne to tým, že máte malý a ľahký fotoaparát, ktorý celkom slušne fotí. Nie je tak dobrý ako FF zrkadlovka, ale dosť dobrý na to, aby vám to väčšinou nevadilo. Potom zistíte, že dobrý elektronický hľadáčik je v mnohom lepší ako ten optický. Naviac veľa bezzrkadloviek má štýl. Sú to fotoaparáty, ktoré potešia oko i srdce. Majú dušu na rozdiel od sterilne dokonalých zrkadloviek. Najznámejší výrobcovia CSC nevyrábajú zrkadlovky. Bojujú proti Canonu a Nikonu a neváhajú riskovať. Neustále inovujú a vypláca sa im to. Ponúkajú zábavné fotoaparáty, ktoré vám po rokoch fotografovania opäť vrátia prvotné nadšenie. Fotografovanie ma začalo viac baviť. Zistil som, že dokonalá technická kvalita nie je to najdôležitejšie. Najdôležitejšia je radosť z fotografie. Bezzrkadlovky ma vrátili do čias, kedy som začal fotiť. Kedy som hltal každú informáciu o fotografii a každá minúta s fotoaparátom ma bavila.

Bezzrkadlovky urazili veľký kus cesty. Sme svedkami obdobia, kedy sa začínajú vo všetkom vyrovnávať zrkadlovkám. Každý s otvorenou mysľou tuší, že toto je vyššie vývinové štádium fotoaparátu, ktoré v budúcnosti úplne nahradí zrkadlovky. Sorry zrkadlovkári, užívajte si dokiaľ môžete. Za pár rokov bude zrkadlovka minulosťou. Neodvratnou. Elektronický hľadáčik a živý náhľad zvíťazia.

Výhodou elektronického hľadáčika je to, že vám ukazuje to, čo fotíte. Nielen obraz, ktorý prešiel objektívom, ale aj obraz ktorý prešiel snímacím prvkom (snímačom) a bol spracovaný procesorom. V hľadáčiku vidíte fotografiu tak, ako bude s najväčšou pravdepodobnosťou vyzerať po stlačení spúšte. Vidíte vplyv nastavenia expozície aj vyváženia bielej. Expozičné parametre môžete upravovať, na základe vizuálneho vnemu, ešte pred stlačením spúšte. Po jej stlačení v hľadáčiku uvidíte hotový záber, nemusíte si to prehrávať na displeji a ako šimpanz pozerať chvíľu do hľadáčika, chvíľu na displej.


Sony so svojimi SLT zrkadlovkami je na polceste k ich transformácii na CSC. V tomto sú v Sony inovatívnejší ako Canon a Nikon.

Ak z fotoaparátu odstránite zrkadlo, veľký to pohyblivý mechanizmus, prinesie to niekoľko pozitív. Hneď máte o niekoľko súčiastok menej, ktoré by sa mohli pokaziť. Odstránením zrkadlovej šachty fotoaparát zoštíhlie. Aby zrkadlo klapalo niekoľkokrát za sekundu je technicky náročné, dáte ho preč a sériové snímanie môže byť rýchlejšie. U zrkadlovky zabezpečujú automatické zaostrovanie senzory pod zrkadlom. To je dôvod, prečo sa stretávam s nepresným zaostrovaním (backfocus/frontfocus). Bezzrkadlovky zaostrujú na snímači, žiaden backfocus ani frontfocus. Živý náhľad je prirodzený pre video. U zrkadloviek je to doplnkový režim. Naviac ak dáte pár súčiastok preč, je vo fotoaparáte menej toho, čo sa môže pokaziť. EVF hľadáčiky sa neustále zlepšujú. Majú lepší obraz i rýchlejšie prekreslenie. Je otázkou času, kedy aj skalní priaznivci optického hľadáčika uznajú, že ten elektronický je lepší. A tí, ktorí to nebudú chcieť uznať, budú mať smolu, rovnako ako tí, ktorí túžili po tom, aby zvíťazil film a nie digitál.

Akokoľvek zbožňujem obrazový výstup zo svojej FF zrkadlovky, oveľa viac ma baví fotiť s bezrkadlovkou i keď má horší snímač (teraz myslím Olympusy, ktorými fotím). V určitom momente môjho vývoja som zistil, že nepotrebujem potencionálne to najlepšie z hľadiska výstupu. To by som musel každý rok meniť fotoaparát a skončil by som niekde pri strednom formáte. Zistil som, že mi stačí určitý štandard, pod ktorý nechcem ísť, lebo by ma príliš obmedzoval. Vďaka bezzrkadlovkám si viac uvedomujem, že fotoaparát je súhrnom mnohých vlastností, výstup snímača je len jednou z nich. Bude vás baviť fotografovať s fotoaparátom s výborným výstupom, ale pri každom stlačení spúšte budete nadávať?

Ešte pár rokov budú niektorí priaznivci zrkadloviek trvať na tom, že CSC-čka na ne nemajú. Ja im to neberiem. Nech sa radujú, kým môžu. Pre výrobcov bude zrušenie zrkadloviek prínosom. Zbavia sa problematického člena (zrkadlová šachta + optický hľadáčik), výroba bude lacnejšia, fotoaparáty menej poruchové a rýchlejšie. Zbohom zrkadlovky.

Na bezzrkadlovkách sa mi páči, že môžu mať rôzne podoby. Moderné alebo retro, v dizajne zrkadlovky, alebo hľadáčikového fotoaparátu. Zrkadlovky sú všetky na jedno kopyto.


Stretnutie generácií. Paradoxne jedna z najkonzervatívnejších značiek, zakladajúcich si na manuálnom ovládaní, má v ponuke aj bezzrkadlovku futuristického štýlu.
Foto: Leica Camera  AG


Bezzrkadlovka môže dizajnovo a ergonomicky vyzerať ako zrkadlovka. Prečo nie? Veď dizajn zrkadlovky sa vyvíjal desiatky rokov a netreba ho meniť, len prispôsobiť.


Dizajn Fujifilm X-Pro 2 odkazuje na minulosť, inšpiráciou sú hľadáčikové fotoaparáty. Naviac má hybridný hľadáčik, optický i elektronický.

Že bezzrkadlovky nie sú len doplňujúcim typom fotoaparátu, ale zrkadlovky nahradia, dokazuje aj najnovší vývoj v kategórii stredoformátových fotoaparátov. Najnovší Hasselblad X1D a Fujifilm GFX 50s, sú prvými lastovičkami zmien, tak ako pred pár rokmi boli prvé CSC Panasonic a Olympus. S Fujinkou už som chvíľku fotil a musím povedať, že bezzrkadlová koncepcia prináša do konceptu stredoformátového fotoaparátu veľa výhod. Keď môžu byť bezzrkadlovkami profesionálne stredoformáty už dnes, prečo by sa to isté nemohlo prihodiť profesionálnym zrkadlovkám zajtra?


Zdá sa, že výrobcovia stredoformátových fotoaparátov sú odvážnejší, ako výrobcovia FF a APS-C zrkadloviek. Stredoformátový fotoaparát Hasselblad X1D.

A čo vy? Už ste sa začali lúčiť? Nechcem vás presviedčať, že už teraz je ten čas, kedy zrkadlovka patrí na smetisko dejín. To ešte potrvá. Ani vás nejdem presviedčať, že CSC je vo všetkom lepší. Len týmto fotoaparátom dajte šancu a aspoň trochu im otvorte srdcia. Bude im patriť budúcnosť.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Igor Šaffo
2017-02-28 07:32:25
Ej veru, keď som predal D7000 a prešiel na Sony Nex-6 a ochutnal elektronický hľadáčik už nič iné nechcem. Je to proste kreatívnejšia tvorba. Som amatér a fotím pre radosť relax. Ale ak by to bol môj chlebík asi by som ešte používal zrkadlo.
 
Point
2017-02-28 07:46:20
dobrý článok
 
drecpy©photo
2017-02-28 07:59:11
Takto podobne zvonil " umieráčik" aj vinylom. A čo sa deje dnes?
 
fxcreative
2017-02-28 08:10:35
Ak Canon vyrobí FF CSC s EF-mountom tak neni o čom Dovtedy si vystačím s 6D
 
MagickVamp
2017-02-28 08:35:13
1.- "Po jej stlačení v hľadáčiku uvidíte hotový záber, nemusíte si to prehrávať na displeji a ako šimpanz pozerať chvíľu do hľadáčika, chvíľu na displej." trefne

2.- "Vďaka bezzrkadlovkám si viac uvedomujem, že fotoaparát je súhrnom mnohých vlastností, výstup snímača je len jednou z nich." to som sa snazil vysvetlit aj ja ked este cipy Canon nemali na ISO 100 tak velky DR ako cipy Sony.

3.- "Pre výrobcov bude zrušenie zrkadloviek prínosom. Zbavia sa problematického člena (zrkadlová šachta + optický hľadáčik), výroba bude lacnejšia, fotoaparáty menej poruchové a rýchlejšie. Zbohom zrkadlovky." -presne tak, nevyhnutna evolucia

4.- "A čo vy? Už ste sa začali lúčiť? Nechcem vás presviedčať, že už teraz je ten čas, kedy zrkadlovka patrí na smetisko dejín. To ešte potrvá." - myslim ze sa uz vseci tesime, bude to plynuly prechod. Canon napriklad na M5 ukazal ze CSC robit vie a rad si chcem predstavit co bude schopny natrepat do takeho 77D ked bude musiet kvoli konkurencii, ktore vazi cca tolko ako XT2 a E-M1mkII, ked vyhodi tie nepotrebne cleny, mozno sa mozme tesit aj na CSC FF cip...nie hned ale tym plynulym prechodom..evoluciou...

Co v tom vlastne vyrobcom zrkadloviek brani? Skla maju. A myslim ze ked budu plne dorovnane CSCckami tak len vypustia CSC tela.



 
z80
2017-02-28 08:42:00
príspevok od: drecpy©photo
Takto podobne zvonil " umieráčik" aj vinylom. A čo sa deje dnes?
Popularita vinilov je skor moda a zboznovanie "retro" stylu, technicka kvalita zaznamu zvuku na vinil platniach je jednoducho vo vsetkych parametroch horsia ako ma digitalny zaznam (hlavne ak sa pouzije vzorkovanie s vyssou frekvenciu a vacsim poctom bitov napr. 192 kHz/24bit).
Technika so spickovymi parametrami je dnes ovela dostupnejsia ako bola niekedy (bezny smartfon ma vykon suporpocitaca z konca 80. rokov) a to co je (relativne) lacne a dostupne nie je "in" lebo to moze mat kazdy.
Preto niektori ludia pocuvaju vinily a niektori fotia na film, lebo sa tak da odlisit od davu.
 
krispin.pucinko
2017-02-28 08:58:15
Konecne clanok s triezvym pohladom na vec. Je velmi zaujimave sledovať ako prodult ktory mal vyplnit miesto na trhu postupne vytlaca zrkadlovky z ruk fotografov, hlavne tych co fotia pre vlastne potesenie a nie za peniaze.
Inak kto nesuhlasi s clankom, tak im odporucam precitat si znova nejaku knihu o zakladoch fotografovania, kde vacsinou jedna z prvych kapitol zvylne hovorit ze zaklad dobrej fotografie je dobre poznat fotak s ktorym foti a ake su jeho jeho nedostatky a vyhody a tomu prisposobit fotenie. Pretoze univerazny fotak s ktorym sa da nafotit vsetko a este je lahky a lacny proste neexistuje a pravdepodobne nikdy nebude.
 
juven
2017-02-28 09:37:05
Celý tento vývoj spôsobil stále viac dokonalejší elektronický hľadáčik. Neviem sa nabažiť skvelým foťáčikom fuji x30,
ponúka veľa vymožeností , hlavne ostrenie na tvár, teší ma pevné kovové telo, vidím ako bude vyzerať fotka už v hľadáčiku, keď je silné slnko kontrolujem si výslednú fotku tam...Potom zoberiem svoj starší typ zrkadlovku sony A850 s FF snímačom, poteší ma rozdiel v kvalite rozlíšenia a bokeh...A potom opäť zatúžim po x30, /píšem o fotení rodinných fotiek malej dcérky/. Pri fotení krajiny používam viac zrkadlovku........V poslednej dobe si všímam vývoj snímačov , fuji robí bez low-passu, sony s podsvieteným...
 
tibren
2017-02-28 09:42:45
ano, uz som sa zacal lucit. dnes mi ma prist x-t20, tesim sa jak maly chlapec
 
rumpeak
2017-02-28 10:08:22
Tak já si CSC ještě zdaleka nekouím, protože pro můj styl focení - v podstatě ve tmě, kdy si světelnou scénu stavím ze záblesků nejsou CSC zatím vůbec žádným přínosem, poněvadž scénu v hledáčku tak jako tak nevidím. Ale že je to směr, který zrcadlovky převálcuje je naprosto jasné, protože za nějaký čas budou opravdu ostřit přesněji a rychleji než samostatné AF moduly, pod zrcadlem, náhled v hledáčku na ostrém slunci taky není zahození už dnes a současný problém s neergonomicky malými těly by mohlo pár výrobců vyřešit těly pro normální chlapy (za normální velikost těla považuji D800 s battery gripem nebo D4, D5,.. řadu), kam by navíc mohli dát do vzniklého volného prostoru mnohem mnohem větší baterky, které by vyřešily současný největší nedostatek CSC, což je slabá výdrž baterie. Takže osobně se těším, až si za 10 let koupím Nikon D840 s dynamickým rozsahem 25EV, vydrží 5000 fotek na jedno nabití a krásným HDR hledáčkem. Do té doby mě asi nic nedonutí měnit současnou techniku, která mě zatím v ničem neomezuje. Kdo takhle uvažoval v době prvních 5MPx zrcadlovek taky asi neudělal špatně, že si počkal až digizrcadlovky vychytají porodní bolesti a koupil třeba Nikona D700 za poměrně rozumných 50 000CZK. Současný trend zrdražování fototechniky se myslím taky velmi brzy otočí, takže Nikona D840 očekávám za bratru max 1000€. Ale jak píšu, 10 let si budu muset počkat
 
haffen
2017-02-28 10:34:27
príspevok od: z80
Popularita vinilov je skor moda a zboznovanie "retro" stylu, technicka kvalita zaznamu zvuku na vinil platniach je jednoducho vo vsetkych parametroch horsia ako ma digitalny zaznam (hlavne ak sa pouzije vzorkovanie s vyssou frekvenciu a vacsim poctom bitov napr. 192 kHz/24bit).
Technika so spickovymi parametrami je dnes ovela dostupnejsia ako bola niekedy (bezny smartfon ma vykon suporpocitaca z konca 80. rokov) a to co je (relativne) lacne a dostupne nie je "in" lebo to moze mat kazdy.
Preto niektori ludia pocuvaju vinily a niektori fotia na film, lebo sa tak da odlisit od davu.
Digital možno, teda určite dokonalejší je, ale ten "ľúbivý" zvuk vinylu nedokáže nahradiť. Sám mám oba formáty, ale zvuk vinylu jednoducho jednotky a nuly nedokážu nahradiť.
 
jozef.timulak
2017-02-28 11:35:21
Stručné, výstižné, odvážne - výborný článok.
 
Lukáš Podracký
2017-02-28 11:36:09
Velmi dobry clanok to sa snazim niektorym ludom vysvetlit a niektorí to stále nechapu, doba ich nauči
 
marek zelina
2017-02-28 11:50:18
príspevok od: haffen
Digital možno, teda určite dokonalejší je, ale ten "ľúbivý" zvuk vinylu nedokáže nahradiť. Sám mám oba formáty, ale zvuk vinylu jednoducho jednotky a nuly nedokážu nahradiť.
veru tak je,.... kto tvrdi ze vinyl hra horsie ako kvalitny digital tak este nepocul kvalitny vinyl na audiofilskych masinach..... ten priestor ktory ti zabezpeci vinyl ti podla mna ziadny digitalny signal neda....no mozno sa mylim
 
JohnNewton
2017-02-28 12:45:35
príspevok od: marek zelina
veru tak je,.... kto tvrdi ze vinyl hra horsie ako kvalitny digital tak este nepocul kvalitny vinyl na audiofilskych masinach..... ten priestor ktory ti zabezpeci vinyl ti podla mna ziadny digitalny signal neda....no mozno sa mylim
A prečo nefotíš na film
 
JohnNewton
2017-02-28 12:49:22
príspevok od: Igor Šaffo
Ej veru, keď som predal D7000 a prešiel na Sony Nex-6 a ochutnal elektronický hľadáčik už nič iné nechcem. Je to proste kreatívnejšia tvorba. Som amatér a fotím pre radosť relax. Ale ak by to bol môj chlebík asi by som ešte používal zrkadlo.
Neuveriteľné, tak že smiešne rozlíšenie a biedny farebný priestor EVF majú nejaký kladný vplyv na kreativitu
 
karrlok
2017-02-28 13:32:54
Len dodať, že poruchovosť Nikonov s ich obchodnou politikou ten prechod na CSC len urýchľuje.
 
YankeeBoy
2017-02-28 13:38:59
Nemyslím si, že tak skoro FF odzvoní. Áno, sú väčšie a ťažšie ale stále majú kvalitnejší výstup, snímač, pokiaľ sa bavýme o FX, lepšie ostrenie aj v slabých svetelných podmienkách a lepšiu ergonomiu. Niekedy mám pocit, akoby na CSC prechadzali tí, ktorí naplno nedokázali využiť výhody FF a potom tvrdia, že CSC sú lepšie, lebo sú menšie a možno pohodlnejšie na nosenie. Je to len môj aktuálny pohľad a možno aj Ja raz prejdem z FF na CSC, ale tak skoro to určite nebude... A veľmi nesúhlasím s prirovnaním, že aj zastancovia filmových fotoaparátov sa bránilli prechodu na digitál. Toto je niečo iné, FF aj CSC - oba su digitálne foťáky a každý z nich má svoje výhody a aj nevýhody! Zatiaľ však vidím viac výhod v FF ako v CSC. Aj v automobilovom priemysle prišla doba turbomotorov, no stále sú tu zastancovia poctivých atmosferických motorov. Je to len o tom, čo nám vyrobcovia ponúknu a ako na to bude reogavať trh...
 
Lukáš Podracký
2017-02-28 13:58:10
príspevok od: YankeeBoy
Nemyslím si, že tak skoro FF odzvoní. Áno, sú väčšie a ťažšie ale stále majú kvalitnejší výstup, snímač, pokiaľ sa bavýme o FX, lepšie ostrenie aj v slabých svetelných podmienkách a lepšiu ergonomiu. Niekedy mám pocit, akoby na CSC prechadzali tí, ktorí naplno nedokázali využiť výhody FF a potom tvrdia, že CSC sú lepšie, lebo sú menšie a možno pohodlnejšie na nosenie. Je to len môj aktuálny pohľad a možno aj Ja raz prejdem z FF na CSC, ale tak skoro to určite nebude... A veľmi nesúhlasím s prirovnaním, že aj zastancovia filmových fotoaparátov sa bránilli prechodu na digitál. Toto je niečo iné, FF aj CSC - oba su digitálne foťáky a každý z nich má svoje výhody a aj nevýhody! Zatiaľ však vidím viac výhod v FF ako v CSC. Aj v automobilovom priemysle prišla doba turbomotorov, no stále sú tu zastancovia poctivých atmosferických motorov. Je to len o tom, čo nám vyrobcovia ponúknu a ako na to bude reogavať trh...
ja by som len podotkol ze skor z DSLR na CSC, lebo je aj FF CSC
 
Gino
2017-02-28 13:58:58
Momentálne sú DSLR ekonomickejšie, práve cena je často veľmi dôležitým aspektom pri výbere fotoaparátu.

77D vs. M6+hľadáčik
80D vs. M5
 
blahoslav J B Art
2017-02-28 14:00:01
príspevok od: YankeeBoy
Nemyslím si, že tak skoro FF odzvoní. Áno, sú väčšie a ťažšie ale stále majú kvalitnejší výstup, snímač, pokiaľ sa bavýme o FX, lepšie ostrenie aj v slabých svetelných podmienkách a lepšiu ergonomiu. Niekedy mám pocit, akoby na CSC prechadzali tí, ktorí naplno nedokázali využiť výhody FF a potom tvrdia, že CSC sú lepšie, lebo sú menšie a možno pohodlnejšie na nosenie. Je to len môj aktuálny pohľad a možno aj Ja raz prejdem z FF na CSC, ale tak skoro to určite nebude... A veľmi nesúhlasím s prirovnaním, že aj zastancovia filmových fotoaparátov sa bránilli prechodu na digitál. Toto je niečo iné, FF aj CSC - oba su digitálne foťáky a každý z nich má svoje výhody a aj nevýhody! Zatiaľ však vidím viac výhod v FF ako v CSC. Aj v automobilovom priemysle prišla doba turbomotorov, no stále sú tu zastancovia poctivých atmosferických motorov. Je to len o tom, čo nám vyrobcovia ponúknu a ako na to bude reogavať trh...
a uz si take pocul, ze aj niektore CSC su FF?... ja len aby sa nahodou neplietli hrusky so zemiakmi
 
Digital
2017-02-28 15:05:58
CSC sú jednoznačne budúcnosť, ale ten nekrológ je trocha predčasný. Kto fotí pre zábavu, rád sa vyhraje s vydizajnovaným CSC-kom a keď to nevyjde, nič sa nedeje. Ak ale niekto potrebuje spoľahlivý a kvalitný výsledok, ktorý sa nedá opakovať, tak má dnes v ruke vo väčšine prípadov zrkadlovku.
 
Miro Bartánus
2017-02-28 15:08:55
príspevok od: blahoslav J B Art
a uz si take pocul, ze aj niektore CSC su FF?... ja len aby sa nahodou neplietli hrusky so zemiakmi
A pridajme k tomu ešte pomaranče : Tie FF CSC majú rovnako veľké sklá ako FF DSLR. Áno, CSC nemajú hlučné zrkadlo a CSC budú mať stále lepší EVF.

Ja zatiaľ keď chcem niečo naozaj menšie ako DSLR beriem RX100 (stále mk1), keď cestujem na miesta kde sa dostanem tak raz za život beriem DSLR spolu s RX100.

No a dúfam že sa dočkám, že príde CSC kde pripojím F-mount 1.8G pevné sklá. Halóóó niekto tu má 100 rokov a nič!
 
MagickVamp
2017-02-28 16:06:58
CSC maju kvalitne objektivy v podobnych velkostiach. Problem, alebo vyhoda tych najkvalitnejsich objektivov Nikon a Canon je, ze sa robia casto vo verzii aj pre FF a preto su vacsie, ale taka nova sigma 100-400 ukazuje ze to tak byt nemusi a pasuje aj na FF aj na APSC/Dx. Dnes uz mame lahke a kompaktne zrkadlovky, ktore mozu CSCckam vahou konkurovat a jednoducho o par rokov len budete upgradovat svoju staru zrkadlovku a zrkadlo tam uz nebude, respektive nejaky model ju z nostalgie este bude mat. Zrkadlo umrie uplne pozvolna a toto nebude znamenat zanik znaciek ako je Canon ci Nikon alebo Pentax. Skor sa to mozno rozdeli na kategorie lahsie amaterske CSC, mozno aj s inym bajonetom pre este lahsie objektivy a profesionalne CSC, ktore preberu bajonet dnesnych zrkadloviek, lebo pri praci moze byt az prilis mala velkost kontra produktivna. Hlavnou vyhodou CSC je momentalne ich kompaktnost a nevyhodou ich cena za modely s ktorymi uz maju co robit aj zrkadlovky, tak prikladam male velkostne porovnanie 77D vs e-m1mkII vs XT2 a ich 100-400vky aj s gramazou aj novu 100-400 od sigmy. A mozte si kludne pozriet na heureke aj to kolko by vas ktora zostava cca stala.
 
YankeeBoy
2017-02-28 16:07:35
príspevok od: blahoslav J B Art
a uz si take pocul, ze aj niektore CSC su FF?... ja len aby sa nahodou neplietli hrusky so zemiakmi
Jasne, veď o CSC s FF bolo písané aj tu na ephoto a samozrejme nie len tu. Ale potom treba začať rozlišovať že či sa CSC vníma ako niečo iné preto, že to nemá zrkadlo a že to má elektronický hľadáčik, alebo sa do úvahy berie aj veľkosť a váha, lebo tak ako je spomenuté vyššie aj nižšie, tak CSC s FF prináša aj väčšie objektívy a tam sa už zase stráca výhoda váhy a veľkosti. Myslím si, že v tom dosť veľa robí rozdielná veľkosť, váha a marketing. Ale samozrejme, každý nech si vyberie čo mu viacej vyhovuje... Chcel by som však vidieť, či by každy takto jednoznačne siahol po CSC keby CSC a DSLR boli v rovnakej veľkosti a rovnakej váhe. Potom by sa videlo, kto má ake priority! CSC neodsudzujem, len si myslim, že ešte im treba dať trochu čas, kým sa posunú na uroveň DSLR s FF, nie DX.
 
yquinox
2017-02-28 16:38:09
príspevok od: MagickVamp
CSC maju kvalitne objektivy v podobnych velkostiach. Problem, alebo vyhoda tych najkvalitnejsich objektivov Nikon a Canon je, ze sa robia casto vo verzii aj pre FF a preto su vacsie, ale taka nova sigma 100-400 ukazuje ze to tak byt nemusi a pasuje aj na FF aj na APSC/Dx. Dnes uz mame lahke a kompaktne zrkadlovky, ktore mozu CSCckam vahou konkurovat a jednoducho o par rokov len budete upgradovat svoju staru zrkadlovku a zrkadlo tam uz nebude, respektive nejaky model ju z nostalgie este bude mat. Zrkadlo umrie uplne pozvolna a toto nebude znamenat zanik znaciek ako je Canon ci Nikon alebo Pentax. Skor sa to mozno rozdeli na kategorie lahsie amaterske CSC, mozno aj s inym bajonetom pre este lahsie objektivy a profesionalne CSC, ktore preberu bajonet dnesnych zrkadloviek, lebo pri praci moze byt az prilis mala velkost kontra produktivna. Hlavnou vyhodou CSC je momentalne ich kompaktnost a nevyhodou ich cena za modely s ktorymi uz maju co robit aj zrkadlovky, tak prikladam male velkostne porovnanie 77D vs e-m1mkII vs XT2 a ich 100-400vky aj s gramazou aj novu 100-400 od sigmy. A mozte si kludne pozriet na heureke aj to kolko by vas ktora zostava cca stala.
... nuz, fyzika sa oklamat neda ... ked chceme mat 200mm f/2, tak to musi byt hold kus skla a v tomto smere sa velke telo drzi lepsie ... presne tak ako pises, tiez si myslim, ze zrkadlo pozvolna vymizne a OVF bude nahradeny EVF - pritom netreba menit nic ine a moze z toho byt zaujimavy kusok ... otazka vsak je, ci su AF motory v sucasnych objektivoch prisposobene ostrit aj pomocou fazovej detekcie a nebudu musiet byt upravovane ... ja ako najvacsiu sucasnu vyhodu sucasnych CSC vidim moznost nasadit takmer akykolvek objektiv (vzhladom k malej vzdialenosti snimac-bajonet) ... cakal som co povie d7300 a zvazoval upgrade z d7000, no radsej rozpredavam vybavu a idem do CSC X-T2 - mam doma sadu M42 objektivov, ktore vazia a zaberaju zlomok z tych predoslych (a to pritom boli len DX) - miernu stratu kvality ozeliem za renesanciu manualu ... nehovoriac o tom, ze novy 23mm f/2 vazi 200g a nezabera skoro nic miesta ...
 
matoxxx
2017-02-28 17:26:35
príspevok od: z80
Popularita vinilov je skor moda a zboznovanie "retro" stylu, technicka kvalita zaznamu zvuku na vinil platniach je jednoducho vo vsetkych parametroch horsia ako ma digitalny zaznam (hlavne ak sa pouzije vzorkovanie s vyssou frekvenciu a vacsim poctom bitov napr. 192 kHz/24bit).
Technika so spickovymi parametrami je dnes ovela dostupnejsia ako bola niekedy (bezny smartfon ma vykon suporpocitaca z konca 80. rokov) a to co je (relativne) lacne a dostupne nie je "in" lebo to moze mat kazdy.
Preto niektori ludia pocuvaju vinily a niektori fotia na film, lebo sa tak da odlisit od davu.
192 kHz/24bit a ku tomu repro za 100euro alebo sluchadlá Inak,mne je vcelku jedno čím kto fotí alebo počuva hudbu.
 
šereda
2017-02-28 18:23:55
príspevok od: z80
Popularita vinilov je skor moda a zboznovanie "retro" stylu, technicka kvalita zaznamu zvuku na vinil platniach je jednoducho vo vsetkych parametroch horsia ako ma digitalny zaznam (hlavne ak sa pouzije vzorkovanie s vyssou frekvenciu a vacsim poctom bitov napr. 192 kHz/24bit).
Technika so spickovymi parametrami je dnes ovela dostupnejsia ako bola niekedy (bezny smartfon ma vykon suporpocitaca z konca 80. rokov) a to co je (relativne) lacne a dostupne nie je "in" lebo to moze mat kazdy.
Preto niektori ludia pocuvaju vinily a niektori fotia na film, lebo sa tak da odlisit od davu.
to nie je úplne jdnoznačné vinil hlavne s s digi časovým kódom je plus hlavne v spojení s traktor audio A6 a podobne, nehovoriac o nestastnom windows tak ešte fungujem možno na scratch a kašlem na fotenie .... prúser že niesu prachy na notebok ktorý zožerie hackintosha pretože akom píšem windows je smrť vhodný pre neznalích "tupích" úradníkov ktorý majú na všetko technika a ket sa to posere tak je hned 10siatka, des
 
mongi
2017-02-28 18:27:51
pre mňa vždy bude najlepší akýkoľvek rangefinder (je úplne jedno aký)
 
mongi
2017-02-28 18:34:42
príspevok od: z80
Popularita vinilov je skor moda a zboznovanie "retro" stylu, technicka kvalita zaznamu zvuku na vinil platniach je jednoducho vo vsetkych parametroch horsia ako ma digitalny zaznam (hlavne ak sa pouzije vzorkovanie s vyssou frekvenciu a vacsim poctom bitov napr. 192 kHz/24bit).
Technika so spickovymi parametrami je dnes ovela dostupnejsia ako bola niekedy (bezny smartfon ma vykon suporpocitaca z konca 80. rokov) a to co je (relativne) lacne a dostupne nie je "in" lebo to moze mat kazdy.
Preto niektori ludia pocuvaju vinily a niektori fotia na film, lebo sa tak da odlisit od davu.
vinyl má ale charakter narozdiel od digitálnej nahrávky, ktorá ho nikdy mať nebude. tak isto ako proviu či velviu nepredčí žiaden digitálny výstup.
 
šereda
2017-02-28 19:08:08
príspevok od: mongi
pre mňa vždy bude najlepší akýkoľvek rangefinder (je úplne jedno aký)
to ti možem potom predat svoj kiev pravdaže za cenu akú má Leica
 
marek zelina
2017-02-28 20:16:33
príspevok od: JohnNewton
A prečo nefotíš na film
lebo fotenie a hudba su rozdielne veci,... ja som sa vyjadril k hudbe. Chcel by som v dnesnej dobe vidiet fotografa nacvakat 3000foto na svadbe na analog
 
JohnNewton
2017-02-28 20:29:33
príspevok od: mongi
vinyl má ale charakter narozdiel od digitálnej nahrávky, ktorá ho nikdy mať nebude. tak isto ako proviu či velviu nepredčí žiaden digitálny výstup.
Vinyl je obrad, póza a rituál, je to fajčenie fajky miesto cigarety Rovnako ako film v dnešnej dobe. A ten cirkus "pred" a "po", to dokážu len Gejše keď podávajú čaj...
 
marek zelina
2017-02-28 20:31:51
myslim, ze co sa tyka velkosti csc a dslr (ci uz fotak alebo skla na ne) tak to bude vzdy zavysle od velkosti snimaca,.... priklad,..csc ff a dslr ff budu mat rovnako velke skla,... jedine v com moze byt rozdiel je hrubka fotoaparatov. v zrkadlovke musi byt priestor na zrkadlo vo vsetkych polohach a v csc nie. A teraz dalsia uvaha,.. ked mam ff a trebars 50mm sklo tak ta ohniskova vzdialenost je zavisla aj od vzdialenosti poslednej resp prvej cocky a snimaca....a ked bude csc ff tak ta vzdialenost bude musiet byt dodrzana cize ani na hrubke sa nic neusetri. Jedina moznost su uplne nove konstrukcie pri sklach urcenych iba na csc kde sa bude ratat s tym ze medzi bajonetom a snimacom bude ovela mensia vzdialenost.
 
JohnNewton
2017-02-28 20:34:04
príspevok od: marek zelina
lebo fotenie a hudba su rozdielne veci,... ja som sa vyjadril k hudbe. Chcel by som v dnesnej dobe vidiet fotografa nacvakat 3000foto na svadbe na analog
A to aj niekoho zaujíma, 3000 x to isté ?
 
z80
2017-02-28 22:16:38
príspevok od: mongi
vinyl má ale charakter narozdiel od digitálnej nahrávky, ktorá ho nikdy mať nebude. tak isto ako proviu či velviu nepredčí žiaden digitálny výstup.
"Charakter" sa da nasimulovat ako pri zvuku (prida sa sum a praskanie, obmedzi sa frekvencny rozsah) tak aj pri fotografii (simulacia filmov vo Fuji CSC).
 
YankeeBoy
2017-02-28 22:17:06
príspevok od: marek zelina
myslim, ze co sa tyka velkosti csc a dslr (ci uz fotak alebo skla na ne) tak to bude vzdy zavysle od velkosti snimaca,.... priklad,..csc ff a dslr ff budu mat rovnako velke skla,... jedine v com moze byt rozdiel je hrubka fotoaparatov. v zrkadlovke musi byt priestor na zrkadlo vo vsetkych polohach a v csc nie. A teraz dalsia uvaha,.. ked mam ff a trebars 50mm sklo tak ta ohniskova vzdialenost je zavisla aj od vzdialenosti poslednej resp prvej cocky a snimaca....a ked bude csc ff tak ta vzdialenost bude musiet byt dodrzana cize ani na hrubke sa nic neusetri. Jedina moznost su uplne nove konstrukcie pri sklach urcenych iba na csc kde sa bude ratat s tym ze medzi bajonetom a snimacom bude ovela mensia vzdialenost.
Z toho všetkého čo tu čítam mi ozaja výchádza, že sa jedna len o sympatie k tomu ktorému druhu foťáku. A či už je to DSLR, alebo CSC, tak každý z ních ma svojích sympatizantov. A fakt by bolo zaujímave vidieť ako by ľudia reagovali na to, ak by kvalita dnešných CSC foťakov bola zabalená do tela veľkosti DSLR, že či by sa aj vtedy sympatizanti CSC prikláňali práve k CSC, lebo ak sa do CSC ozaj začnu dávať snímače veľkosti FF, tak sa výhoda vo veľkosti a nižšej váhe jednoducho vytratí...
 
YankeeBoy
2017-02-28 22:18:20
príspevok od: Lukáš Podracký
ja by som len podotkol ze skor z DSLR na CSC, lebo je aj FF CSC
Áno, bolo to myslené z DSLR na CSC, dik:o)
 
blahoslav J B Art
2017-02-28 23:53:34
príspevok od: YankeeBoy
Z toho všetkého čo tu čítam mi ozaja výchádza, že sa jedna len o sympatie k tomu ktorému druhu foťáku. A či už je to DSLR, alebo CSC, tak každý z ních ma svojích sympatizantov. A fakt by bolo zaujímave vidieť ako by ľudia reagovali na to, ak by kvalita dnešných CSC foťakov bola zabalená do tela veľkosti DSLR, že či by sa aj vtedy sympatizanti CSC prikláňali práve k CSC, lebo ak sa do CSC ozaj začnu dávať snímače veľkosti FF, tak sa výhoda vo veľkosti a nižšej váhe jednoducho vytratí...
uz som ti to pisal, ale asi si to nespracoval ... do CSC sa naozaj davaju snimace velkosti FF uz niekolko rokov, nie ze sa zacnu davat
 
zlate.slnko
2017-03-01 05:25:44
príspevok od: mongi
vinyl má ale charakter narozdiel od digitálnej nahrávky, ktorá ho nikdy mať nebude. tak isto ako proviu či velviu nepredčí žiaden digitálny výstup.
Presne tak. Podobne aj s fotkami: mnohí si myslia, že obraz na monitore je konečná, no papierový výstup doposiaľ nepredcil klasickú zväčšeniu.
 
mongi
2017-03-01 07:32:32
príspevok od: šereda
to ti možem potom predat svoj kiev pravdaže za cenu akú má Leica
ruské fotoaparáty niesú fotoaparáty (snáď okrem LC-A)...nemusím to písať aby to niekomu doplo..a ďakujem mám svoju bessu
 
mongi
2017-03-01 07:37:21
príspevok od: z80
"Charakter" sa da nasimulovat ako pri zvuku (prida sa sum a praskanie, obmedzi sa frekvencny rozsah) tak aj pri fotografii (simulacia filmov vo Fuji CSC).
a dostaneme SIMULOVANÝ CHARAKTER...a vo tom to je...
 
mongi
2017-03-01 07:39:35
príspevok od: zlate.slnko
Presne tak. Podobne aj s fotkami: mnohí si myslia, že obraz na monitore je konečná, no papierový výstup doposiaľ nepredcil klasickú zväčšeniu.
nech si tí, čo tvrdia opak porovnajú zväčšeninu na 50x60 baryt s výstupom z cmyk tlačiarne možno to pochopia
 
SteveK72
2017-03-01 08:33:13
Chcel by som sa opýtať ako funguje CSC v štúdiu so zábleskami keď sú tam pri komponovaní a fotení úplne iné svetelné podmienky. Myslím tým to že keď si nastavým clonu 8 a čas okolo 160 tak v hľadáčiku neuvidím nič.
 
myn
2017-03-01 08:44:18
príspevok od: marek zelina
myslim, ze co sa tyka velkosti csc a dslr (ci uz fotak alebo skla na ne) tak to bude vzdy zavysle od velkosti snimaca,.... priklad,..csc ff a dslr ff budu mat rovnako velke skla,... jedine v com moze byt rozdiel je hrubka fotoaparatov. v zrkadlovke musi byt priestor na zrkadlo vo vsetkych polohach a v csc nie. A teraz dalsia uvaha,.. ked mam ff a trebars 50mm sklo tak ta ohniskova vzdialenost je zavisla aj od vzdialenosti poslednej resp prvej cocky a snimaca....a ked bude csc ff tak ta vzdialenost bude musiet byt dodrzana cize ani na hrubke sa nic neusetri. Jedina moznost su uplne nove konstrukcie pri sklach urcenych iba na csc kde sa bude ratat s tym ze medzi bajonetom a snimacom bude ovela mensia vzdialenost.
Veľkosť tela fotoaparátu v skutočnosti moc od veľkosti snímača nezávisí. O veľkosti viac rozhoduje ergonómia, koľko elektroniky je nutné dovnútra dať na základe požadovaného výkonu a rozlíšenia.

Čo sa týka objektívov, ich veľkosť viac určuje aj veľkosť snímača, ale aj vzdialenosť bajonetu (presnejšie minimálna vzdialenosť posledného optického člena), jeho priemer a veľkosť snímača, svetelnosť a ohnisková vzdialenosť a samozrejme kvalita zobrazenia.

V každom prípade sa jedná o systém, telo a objektív. Malý fotoaparát s obrovským bajonetom sa vyrobiť nedá, ale s malým bajonetom je možný malý aj veľký fotoaparát.
 
myn
2017-03-01 08:53:47
príspevok od: SteveK72
Chcel by som sa opýtať ako funguje CSC v štúdiu so zábleskami keď sú tam pri komponovaní a fotení úplne iné svetelné podmienky. Myslím tým to že keď si nastavým clonu 8 a čas okolo 160 tak v hľadáčiku neuvidím nič.
Je možné nastaviť, či sa má v hľadáčiku zobrazovať nastavená expozícia, alebo či má byť normálne viditeľný. V prvom prípade bude tmavý, v druhom môže byť zašumený a trhaný. Treba vyskúšať na vlastné oči.
 
YankeeBoy
2017-03-01 10:18:44
príspevok od: blahoslav J B Art
uz som ti to pisal, ale asi si to nespracoval ... do CSC sa naozaj davaju snimace velkosti FF uz niekolko rokov, nie ze sa zacnu davat
Pardón, zabudol som napísať, keď s začnú dávať vo veľkom, lebo zatiaľ je to výrazne menší pomer CSCečiek s FF v porovnaní s inými a neviem či tu na ephoto sa nájde niekto, kto už má CSC s FF, ale možno že Ty už máš, keď ma toľko chytáš za slovíčka
 
marek zelina
2017-03-01 10:39:30
príspevok od: JohnNewton
A to aj niekoho zaujíma, 3000 x to isté ?
asi si svadbu este nefotil, vsakze?
 
marek zelina
2017-03-01 10:47:15
príspevok od: myn
Veľkosť tela fotoaparátu v skutočnosti moc od veľkosti snímača nezávisí. O veľkosti viac rozhoduje ergonómia, koľko elektroniky je nutné dovnútra dať na základe požadovaného výkonu a rozlíšenia.

Čo sa týka objektívov, ich veľkosť viac určuje aj veľkosť snímača, ale aj vzdialenosť bajonetu (presnejšie minimálna vzdialenosť posledného optického člena), jeho priemer a veľkosť snímača, svetelnosť a ohnisková vzdialenosť a samozrejme kvalita zobrazenia.

V každom prípade sa jedná o systém, telo a objektív. Malý fotoaparát s obrovským bajonetom sa vyrobiť nedá, ale s malým bajonetom je možný malý aj veľký fotoaparát.
neviem ci si ma spravne pochopil,..pisal som o priestore medzi snimacom a prvym clenom objektivu. ak je ff snimac (je jedno v akom fotaku) musi byt dodrzana aj vzdialenost snimaca od prveho clena objektivu. Ak ale uplne zmenia konstrukcie objektivov resp ak budu vyrabat skla vyhradne na csc (ci uz apsc alebo ff alebo mediumformat), tak sa ten priestor medzi snimacom a sklom moze uplne zuzit vid napr hajzlik x1d. P.s. spominas tu aj velkost bajonetu,....ten je ale bohuzial tiez zavisly od velkosti snimaca. (4/3 je mensi, apsc musi byt kusok vacsi, ff este vacsi atd), cize ked spominas ze fotoaparat s malym bajonetom sa da spravit aj velky aj maly tak ano, ale len s malym snimacom a myslim ze tadial cesta asi nevedie. Vyrobcovia sa budu snazit natlacit co mozno najvacsi snimac do najmensieho tela a ponuknut tym zakaznikom vysoku obrazovu kvalitu v relativne malom fotaku.... to ze bude velkost skiel taka ako na zrkadlovkach to uz nemusia zakaznici vediet hned pri kupe
 
blahoslav J B Art
2017-03-01 11:35:37
príspevok od: YankeeBoy
Pardón, zabudol som napísať, keď s začnú dávať vo veľkom, lebo zatiaľ je to výrazne menší pomer CSCečiek s FF v porovnaní s inými a neviem či tu na ephoto sa nájde niekto, kto už má CSC s FF, ale možno že Ty už máš, keď ma toľko chytáš za slovíčka
a aky je podla teba v sucasnosti pomer v predaji FF versus APS-C u zrkadloviek?
 
YankeeBoy
2017-03-01 11:53:59
príspevok od: blahoslav J B Art
a aky je podla teba v sucasnosti pomer v predaji FF versus APS-C u zrkadloviek?
Presné čísla nepoznám, nesledujem tieto štatistiky, ale určité sa predá viacej DX snímačov. Ale možno sa to dá chápať aj tak, že kto doteraz fotil na DSLR DX tak je pre neho oveľa priatelnejší prechod a možno aj výhoda prejsť na CSC s DX. Tiež som fotil na DSLR DX ale prešiel som na DSLR FX a rozdiel je pre mňa neskutočne markantý. Ale o týchto veciach sa dá polemizovať do nekonečna a vždy tu budú zástancovia, či odporcovia tej ktorej koncepcie... Preto každy nech si vyberie čo mu ozaj najviac vyhovuje!
 
myn
2017-03-01 11:54:52
príspevok od: marek zelina
neviem ci si ma spravne pochopil,..pisal som o priestore medzi snimacom a prvym clenom objektivu. ak je ff snimac (je jedno v akom fotaku) musi byt dodrzana aj vzdialenost snimaca od prveho clena objektivu. Ak ale uplne zmenia konstrukcie objektivov resp ak budu vyrabat skla vyhradne na csc (ci uz apsc alebo ff alebo mediumformat), tak sa ten priestor medzi snimacom a sklom moze uplne zuzit vid napr hajzlik x1d. P.s. spominas tu aj velkost bajonetu,....ten je ale bohuzial tiez zavisly od velkosti snimaca. (4/3 je mensi, apsc musi byt kusok vacsi, ff este vacsi atd), cize ked spominas ze fotoaparat s malym bajonetom sa da spravit aj velky aj maly tak ano, ale len s malym snimacom a myslim ze tadial cesta asi nevedie. Vyrobcovia sa budu snazit natlacit co mozno najvacsi snimac do najmensieho tela a ponuknut tym zakaznikom vysoku obrazovu kvalitu v relativne malom fotaku.... to ze bude velkost skiel taka ako na zrkadlovkach to uz nemusia zakaznici vediet hned pri kupe
Minimálna vzdialenosť medzi posledným členom optickým členom objektívu a snímačom príliš (ale trochu predsa) nesúvisí s veľkosťou snímača, napr. pre Fuji GFX je to 16,7 mm, pričom vzdialenosť príruby bajonetu od snímača je 26,7 mm. To má výhody hlavne pre široké objektívy. Naopak pre dlhšie sklá a teleobjektívy sa takáto krátka vzdialenosť moc neuplatní a posledná šošovka bude dosť ďaleko od snímača.

Priemer bajonetu tiež sám o sebe moc s veľkosťou snímača nemá spoločné. Napr. pre FF sú M39, M42, Canon EF, alebo Nikon F, atď. Zaujímavé je, že vnútorný priemer micro4/3 je skoro rovnaký ako M39. Teda ako by niekto strašne veľmi chcel do m4/3 by sa dal napchať aj FF senzor, otázne je, aké objektívy by sa na to dali navrhnúť.

Vo výsledku sa veľkosti veľkosti fotoaparátov moc meniť nebudú, pretože ľudia majú približne rovnaké ruky. Ako píšeš, výrobcovia sa budú snažiť ponúknuť čo najväčší senzor v čo najmenšom tele a k tomu široký výber objektívov. Avšak čo najlepšia kvalita skoro vždy znamená veľké objektívy a s tým aj veľké telá. Hlavná výhoda je v systéme, ktorý ponúka zákazníkom možnosť výberu.
 
anton julény
2017-03-01 12:21:33
príspevok od: marek zelina
neviem ci si ma spravne pochopil,..pisal som o priestore medzi snimacom a prvym clenom objektivu. ak je ff snimac (je jedno v akom fotaku) musi byt dodrzana aj vzdialenost snimaca od prveho clena objektivu. Ak ale uplne zmenia konstrukcie objektivov resp ak budu vyrabat skla vyhradne na csc (ci uz apsc alebo ff alebo mediumformat), tak sa ten priestor medzi snimacom a sklom moze uplne zuzit vid napr hajzlik x1d. P.s. spominas tu aj velkost bajonetu,....ten je ale bohuzial tiez zavisly od velkosti snimaca. (4/3 je mensi, apsc musi byt kusok vacsi, ff este vacsi atd), cize ked spominas ze fotoaparat s malym bajonetom sa da spravit aj velky aj maly tak ano, ale len s malym snimacom a myslim ze tadial cesta asi nevedie. Vyrobcovia sa budu snazit natlacit co mozno najvacsi snimac do najmensieho tela a ponuknut tym zakaznikom vysoku obrazovu kvalitu v relativne malom fotaku.... to ze bude velkost skiel taka ako na zrkadlovkach to uz nemusia zakaznici vediet hned pri kupe
objektiv je opticka sustava a ak by si pozrel princip fungovania optickej geometrie, tak by si vedel, ze to tak nie je. objektivy s roznou konstrukciou s rovnakou ohniskovou vzdialenostou maju stred optickej sustavy (v terminologii panoramatickych snimok je to nodalny bod) v rovnakej vzdialenosti od snimaca.
 
Azimut
2017-03-01 16:55:24
príspevok od: z80
Popularita vinilov je skor moda a zboznovanie "retro" stylu, technicka kvalita zaznamu zvuku na vinil platniach je jednoducho vo vsetkych parametroch horsia ako ma digitalny zaznam (hlavne ak sa pouzije vzorkovanie s vyssou frekvenciu a vacsim poctom bitov napr. 192 kHz/24bit).
Technika so spickovymi parametrami je dnes ovela dostupnejsia ako bola niekedy (bezny smartfon ma vykon suporpocitaca z konca 80. rokov) a to co je (relativne) lacne a dostupne nie je "in" lebo to moze mat kazdy.
Preto niektori ludia pocuvaju vinily a niektori fotia na film, lebo sa tak da odlisit od davu.
Voľakedy audiofili robili všetko preto,aby vinyl nepraskal, narábali s platňami ako chirurg,čistili, ofukovali atd. a teraz som počul názor,že z technicky dokonalého digi zvuku im ten praskot chýba...
 
JohnNewton
2017-03-02 10:37:37
príspevok od: marek zelina
asi si svadbu este nefotil, vsakze?
Veru nie Marek, to by bola moja smrť, prehrabávať sa cez 3000 Rawov, z čoho väčšinu tvoria zábery mierne alebo viac podgurážených svatobčanov. Z hobby by sa stala ťažká drina 3000 by mi stačilo na cestu okolo sveta .
 
JohnNewton
2017-03-02 10:45:44
príspevok od: Azimut
Voľakedy audiofili robili všetko preto,aby vinyl nepraskal, narábali s platňami ako chirurg,čistili, ofukovali atd. a teraz som počul názor,že z technicky dokonalého digi zvuku im ten praskot chýba...
Máme tu aj nepraskajúce riešenia za ľudových 27 000 €.
27 000 Euro

http://avmania.e15.cz/ballfinger-zacne-prodavat-krasny-kotoucovy-magnetofon


 
marek zelina
2017-03-02 13:13:42
príspevok od: JohnNewton
Máme tu aj nepraskajúce riešenia za ľudových 27 000 €.
27 000 Euro

http://avmania.e15.cz/ballfinger-zacne-prodavat-krasny-kotoucovy-magnetofon


ou fak,... mojmu oku osobne velmi ulahodil kusok od 440 audio (CZ)
 
Azimut
2017-03-02 14:56:51
príspevok od: JohnNewton
Máme tu aj nepraskajúce riešenia za ľudových 27 000 €.
27 000 Euro

http://avmania.e15.cz/ballfinger-zacne-prodavat-krasny-kotoucovy-magnetofon


Niečo vzdialene podobné mal v 70-tych rokoch domácej syn, k tomu obrovské bedne. Pár krát nám požičal svoju hi-fi miestnosť. To bolo iné počúvaničko, ako z mojej B5..
 
JohnNewton
2017-03-02 16:27:55
príspevok od: marek zelina
ou fak,... mojmu oku osobne velmi ulahodil kusok od 440 audio (CZ)
Nemáš fantáziu ? Baby by šaleli

https://www.youtube.com/watch?v=se0XO3780Pg
 
Jozi Mačutek
2017-03-02 21:13:23
Ja pri CSC nevidim cenovu nevyhodu, aspon z mojho second-hand hladiska... Sony A7 ma vyšiel lacnejšie ako stará 5D mark II od Canona a mnoho nových aps-c zrkadiel a namontujem na to akukovek optiku samozrejme fotím krajinu pre akčenších to nieje nič moc píšem to len preto lebo veľa ľudí tu vyčíta ceny v porovnaní s DSLR
 
marek zelina
2017-03-02 21:53:11
príspevok od: JohnNewton
Nemáš fantáziu ? Baby by šaleli

https://www.youtube.com/watch?v=se0XO3780Pg
technologicky pecka, dizajnovo nuda,..ten co som ja poslal je dizajnom uplne inde,.. p.s. mam partnerku takze nepotrebujem aby dake ine baby saleli
 
fatality
2017-03-03 00:40:04
príspevok od: Jozi Mačutek
Ja pri CSC nevidim cenovu nevyhodu, aspon z mojho second-hand hladiska... Sony A7 ma vyšiel lacnejšie ako stará 5D mark II od Canona a mnoho nových aps-c zrkadiel a namontujem na to akukovek optiku samozrejme fotím krajinu pre akčenších to nieje nič moc píšem to len preto lebo veľa ľudí tu vyčíta ceny v porovnaní s DSLR
a nemas to z tej a7 trochu mäkšô? sa mi zdalo pri tvojich novsich fotkach..len som to nechcel pod nimi velmi riesit,poslednu dobu som dost na tablete..
 
haffen
2017-03-03 18:40:51
príspevok od: marek zelina
veru tak je,.... kto tvrdi ze vinyl hra horsie ako kvalitny digital tak este nepocul kvalitny vinyl na audiofilskych masinach..... ten priestor ktory ti zabezpeci vinyl ti podla mna ziadny digitalny signal neda....no mozno sa mylim
Nemýliš... mám doma síce "len" Technics 1210MK2, ale aj z toho sa dá s dobrou prenoskou vymlátiť kvalitný zvuk. Až je audiofilná nahrávka, tak to je nebe a dudy. Tie mäkké basy a nerezavé výšky si nejde nezamilovať. Proste analóg je analóg. Však keď si to tak človek zoberie, tak aj fotografi používajú staručké M42 objektívy pre ich nezameniteľnú kresbu a skreslenie... aj vinyl je o skreslení a to robí jeho zvuk nezameniteľným.
 
piggee
2017-03-03 19:57:15
Dovolim si nesuhlasit. Hasselblad X1D a Fujifilm GFX 50s nie su profesionalne stredoformaty. Hasselblad X1D a Fujifilm GFX 50s su entry level stredoformaty.
 
berci
2017-03-03 20:24:23
V nasledujúcom období niekoľkých rokov sa vo fotografickom priemysle udejú veľké zmeny. Niektoré spoločnosti zažijú rast , niektoré stagnáciu a niektoré budú bojovať o existenciu. Bude sa to podobať dobe, keď končila doba filmu, v ktorej vládol jeden neobmedzený hráč Kodak, jeho veľký konkurent Fujifilm(ale nie čo do počtu predaných filmov , ale čo sa týka kvality) a zopár ďaľších výrobcov. Po nástupe digitalizácie Kodak nedokázal zachytiť nové trendy v budúcnosti a všetci vieme ako to skončilo. Spoločnosť Fujifilm predávala v určitom období veľkej dominancie Kodaku za jeden rok toľko filmov ako Kodak za jeden týždeň. Ten zásadný rozdiel medzi týmito spoločnosťami bol vo vedení a vo viziach top manažmentu. Po nástupe digitalizácie spoločnosti Fujifilm každoročne klesal predaj filmov o 30% . Podiel tržieb z predaja filmového materíálu tvoril v tom čase 80% z celkových tržieb. Vízia do budúcnosti bola pretransformovať spoločnosť na HITECH spoločnosť . Ako sa to podarilo? Napr. Za obdobie vývoja filmov mala spoločnosť k dispozícii cca 20 000 roznych chemikálí , ktoré sa v podobnej miere používajú aj vo farmaceutickom priemysle. Napr . za rok 2016 dosiahla Healthcare divízia tržby 4 miliardy USD , dokázali to zničoho počas asi 12 rokov od transformácie. Ziskovosť v tomto odvetví je výrazne vyššia ako v iných aktivitách spoločnosti , ale aj celkovo v biznise. Divízia X digitálnych kamier , objektívoch a filmových kamier sa podieľala na tržbách iba 4 % cca 900 mil.USD. Prečo to píšem? Najzraniteľnejšia spoločnosť v tomto biznise je Nikon. Po strate za posledný štvrťrok ju nečakajú v budúcnosti dobré výhliadky. Podiel fotografickej divízie sa na tržbách podiela 70 % . Je to jediná spoločnosť s takýmto výrazným podielom na celkových tržbách. Všetci ostatní výrobcovia majú veľmi silnú diverzifikáciu . Napr v Olympuse je to tak cca 15%. Nikon bude strácať svoje podiely na úkor výrobcov mirrorless fotoaparátov , prepad predaja fotoaparátov bude asi stále pokračovať. Postupne bude premiestňovať výrobu do Azie. Je veľmi otázne , či sa im podarí taký zázrak ako firme Fujifilm. Treba im držať palce , aby dokázali nájsť tie nalepšie riešenia , tak ako sa to padarilo ich veľkej konkurencii, aj keď si myslím , že zaspali dobu.Dnes len tak pre zaujmavosť je podiel predaja filmov Fujifilm na úrovni 1% z celkových tržieb. Divízia je v strate , ale pokračujú vo výrobe z úcty k fotografii, komunite a aj svojej histórii. Je to top Hitech company a ich heslo Value from Innovations je úplne namieste.CCa 1 milarda USD ide každý rok na vývoj . A myslím si ,že je to aj vidieť . Kamery s výborným výstupom ale s pomalým ostrením boli mnohým nasmiech. Dnes v testoch dokáže v mnohom držať krok X T 2 s d500, v niečom je dokonca aj lepšia aj čo sa týka ostrenia. Trvalo to necelých 6 rokov.Dosiahli obrovský pokrok pri videu. Začali výrobu MF , ktorý asi bude veľmi úspešný. A to je tá Value from Innovations.
Takže sa históriaa vo veľmi krátkej dobe opakuje. Digitalizácia zmietla z povrchu super dominantného hráča na trhu a smarfonizácia veľmi zasiahla výrobcov fototechniky. Zostáva iba veriť , že sa nájdu medzi fanúšikmi fotiek zo smarfonov takí, ktorých to bude lákať skúsiť niečo nové a zaujmavé s technikou , ktorá si zasúži prežiť .
 
JohnNewton
2017-03-03 21:30:25
príspevok od: berci
V nasledujúcom období niekoľkých rokov sa vo fotografickom priemysle udejú veľké zmeny. Niektoré spoločnosti zažijú rast , niektoré stagnáciu a niektoré budú bojovať o existenciu. Bude sa to podobať dobe, keď končila doba filmu, v ktorej vládol jeden neobmedzený hráč Kodak, jeho veľký konkurent Fujifilm(ale nie čo do počtu predaných filmov , ale čo sa týka kvality) a zopár ďaľších výrobcov. Po nástupe digitalizácie Kodak nedokázal zachytiť nové trendy v budúcnosti a všetci vieme ako to skončilo. Spoločnosť Fujifilm predávala v určitom období veľkej dominancie Kodaku za jeden rok toľko filmov ako Kodak za jeden týždeň. Ten zásadný rozdiel medzi týmito spoločnosťami bol vo vedení a vo viziach top manažmentu. Po nástupe digitalizácie spoločnosti Fujifilm každoročne klesal predaj filmov o 30% . Podiel tržieb z predaja filmového materíálu tvoril v tom čase 80% z celkových tržieb. Vízia do budúcnosti bola pretransformovať spoločnosť na HITECH spoločnosť . Ako sa to podarilo? Napr. Za obdobie vývoja filmov mala spoločnosť k dispozícii cca 20 000 roznych chemikálí , ktoré sa v podobnej miere používajú aj vo farmaceutickom priemysle. Napr . za rok 2016 dosiahla Healthcare divízia tržby 4 miliardy USD , dokázali to zničoho počas asi 12 rokov od transformácie. Ziskovosť v tomto odvetví je výrazne vyššia ako v iných aktivitách spoločnosti , ale aj celkovo v biznise. Divízia X digitálnych kamier , objektívoch a filmových kamier sa podieľala na tržbách iba 4 % cca 900 mil.USD. Prečo to píšem? Najzraniteľnejšia spoločnosť v tomto biznise je Nikon. Po strate za posledný štvrťrok ju nečakajú v budúcnosti dobré výhliadky. Podiel fotografickej divízie sa na tržbách podiela 70 % . Je to jediná spoločnosť s takýmto výrazným podielom na celkových tržbách. Všetci ostatní výrobcovia majú veľmi silnú diverzifikáciu . Napr v Olympuse je to tak cca 15%. Nikon bude strácať svoje podiely na úkor výrobcov mirrorless fotoaparátov , prepad predaja fotoaparátov bude asi stále pokračovať. Postupne bude premiestňovať výrobu do Azie. Je veľmi otázne , či sa im podarí taký zázrak ako firme Fujifilm. Treba im držať palce , aby dokázali nájsť tie nalepšie riešenia , tak ako sa to padarilo ich veľkej konkurencii, aj keď si myslím , že zaspali dobu.Dnes len tak pre zaujmavosť je podiel predaja filmov Fujifilm na úrovni 1% z celkových tržieb. Divízia je v strate , ale pokračujú vo výrobe z úcty k fotografii, komunite a aj svojej histórii. Je to top Hitech company a ich heslo Value from Innovations je úplne namieste.CCa 1 milarda USD ide každý rok na vývoj . A myslím si ,že je to aj vidieť . Kamery s výborným výstupom ale s pomalým ostrením boli mnohým nasmiech. Dnes v testoch dokáže v mnohom držať krok X T 2 s d500, v niečom je dokonca aj lepšia aj čo sa týka ostrenia. Trvalo to necelých 6 rokov.Dosiahli obrovský pokrok pri videu. Začali výrobu MF , ktorý asi bude veľmi úspešný. A to je tá Value from Innovations.
Takže sa históriaa vo veľmi krátkej dobe opakuje. Digitalizácia zmietla z povrchu super dominantného hráča na trhu a smarfonizácia veľmi zasiahla výrobcov fototechniky. Zostáva iba veriť , že sa nájdu medzi fanúšikmi fotiek zo smarfonov takí, ktorých to bude lákať skúsiť niečo nové a zaujmavé s technikou , ktorá si zasúži prežiť .
No Ty si iný analytik A ten Fuji hype nestojí za komentovanie ...
 
danodobias
2017-03-03 22:45:19
príspevok od: JohnNewton
A prečo nefotíš na film
Pocuvanie hudby z vinylu nie je spravne porovnatelne s fotenim na film. Spravne porovnanie by bolo nahravanie hudby na analog s fotenim na film. Sranda je ze 99 percent hudby sa dnes nahrava digitalne aj tej co sa dava na vinyl. To co by malo liezt z vinilu su vlny, ktore nenahradi ziadne digitalne rozlisenie. Len akosi kazdy zabuda, ze to co z toho vylezie viac zavisi od toho ako je to nahrate a nasledne zdegradovane prilis konzumnou postprodukciou.
Vo fotografii by sa potom dala najst taka analogia, ze nadpriemerny fotograf zoberie najlepsi fotak na svete, spravi priemernu fotku na dobrej technickej urovni, upravi fotku s nejakym velmi vyraznym efektom, aby sa mohla pacit masam. Nasledne ju z Rawu konvertuje do Jpehu a vytlaci na vynikajucej tlaciarni na najkvalitnejsi fotopapier v rozmere 10x15cm.
 
piggee
2017-03-04 01:19:27
príspevok od: berci
V nasledujúcom období niekoľkých rokov sa vo fotografickom priemysle udejú veľké zmeny. Niektoré spoločnosti zažijú rast , niektoré stagnáciu a niektoré budú bojovať o existenciu. Bude sa to podobať dobe, keď končila doba filmu, v ktorej vládol jeden neobmedzený hráč Kodak, jeho veľký konkurent Fujifilm(ale nie čo do počtu predaných filmov , ale čo sa týka kvality) a zopár ďaľších výrobcov. Po nástupe digitalizácie Kodak nedokázal zachytiť nové trendy v budúcnosti a všetci vieme ako to skončilo. Spoločnosť Fujifilm predávala v určitom období veľkej dominancie Kodaku za jeden rok toľko filmov ako Kodak za jeden týždeň. Ten zásadný rozdiel medzi týmito spoločnosťami bol vo vedení a vo viziach top manažmentu. Po nástupe digitalizácie spoločnosti Fujifilm každoročne klesal predaj filmov o 30% . Podiel tržieb z predaja filmového materíálu tvoril v tom čase 80% z celkových tržieb. Vízia do budúcnosti bola pretransformovať spoločnosť na HITECH spoločnosť . Ako sa to podarilo? Napr. Za obdobie vývoja filmov mala spoločnosť k dispozícii cca 20 000 roznych chemikálí , ktoré sa v podobnej miere používajú aj vo farmaceutickom priemysle. Napr . za rok 2016 dosiahla Healthcare divízia tržby 4 miliardy USD , dokázali to zničoho počas asi 12 rokov od transformácie. Ziskovosť v tomto odvetví je výrazne vyššia ako v iných aktivitách spoločnosti , ale aj celkovo v biznise. Divízia X digitálnych kamier , objektívoch a filmových kamier sa podieľala na tržbách iba 4 % cca 900 mil.USD. Prečo to píšem? Najzraniteľnejšia spoločnosť v tomto biznise je Nikon. Po strate za posledný štvrťrok ju nečakajú v budúcnosti dobré výhliadky. Podiel fotografickej divízie sa na tržbách podiela 70 % . Je to jediná spoločnosť s takýmto výrazným podielom na celkových tržbách. Všetci ostatní výrobcovia majú veľmi silnú diverzifikáciu . Napr v Olympuse je to tak cca 15%. Nikon bude strácať svoje podiely na úkor výrobcov mirrorless fotoaparátov , prepad predaja fotoaparátov bude asi stále pokračovať. Postupne bude premiestňovať výrobu do Azie. Je veľmi otázne , či sa im podarí taký zázrak ako firme Fujifilm. Treba im držať palce , aby dokázali nájsť tie nalepšie riešenia , tak ako sa to padarilo ich veľkej konkurencii, aj keď si myslím , že zaspali dobu.Dnes len tak pre zaujmavosť je podiel predaja filmov Fujifilm na úrovni 1% z celkových tržieb. Divízia je v strate , ale pokračujú vo výrobe z úcty k fotografii, komunite a aj svojej histórii. Je to top Hitech company a ich heslo Value from Innovations je úplne namieste.CCa 1 milarda USD ide každý rok na vývoj . A myslím si ,že je to aj vidieť . Kamery s výborným výstupom ale s pomalým ostrením boli mnohým nasmiech. Dnes v testoch dokáže v mnohom držať krok X T 2 s d500, v niečom je dokonca aj lepšia aj čo sa týka ostrenia. Trvalo to necelých 6 rokov.Dosiahli obrovský pokrok pri videu. Začali výrobu MF , ktorý asi bude veľmi úspešný. A to je tá Value from Innovations.
Takže sa históriaa vo veľmi krátkej dobe opakuje. Digitalizácia zmietla z povrchu super dominantného hráča na trhu a smarfonizácia veľmi zasiahla výrobcov fototechniky. Zostáva iba veriť , že sa nájdu medzi fanúšikmi fotiek zo smarfonov takí, ktorých to bude lákať skúsiť niečo nové a zaujmavé s technikou , ktorá si zasúži prežiť .
Chlapce trochu ti uslo, ze Nikon je Mitsubishi Corporation. Je to firma, co vyraba od kondomov az po nakladne lode vsetko.
 
JSP070
2017-03-04 17:26:25
príspevok od: piggee
Chlapce trochu ti uslo, ze Nikon je Mitsubishi Corporation. Je to firma, co vyraba od kondomov az po nakladne lode vsetko.
Škoda je Volkswagen Group. Je to firma, čo vyrába Lamborghini, Bentley, Bugatti.
A striebornú Octaviu TDI.
 
tomis.ales
2017-03-04 18:50:02
príspevok od: drecpy©photo
Takto podobne zvonil " umieráčik" aj vinylom. A čo sa deje dnes?
Vinyl zaostáva vo všetkom za SACD. Len si stále ľudia ktorý si myslia, že je to ma lepši zvuk. Ale nemá. Mds to proste iný charakter.
 
martinmlm
2017-03-04 21:36:39
príspevok od: JSP070
Škoda je Volkswagen Group. Je to firma, čo vyrába Lamborghini, Bentley, Bugatti.
A striebornú Octaviu TDI.
Koľko majú zisk na jednom Bugatti Veyron?
...a kolko na Oktávii?
 
Lubitto
2017-03-04 23:26:02
Zisk na Bugatti Veyron? Patri mu popredna priecka v historii co sa tyka straty.
 
Gino
2017-03-05 01:16:20
Ako sú na tom bezzrkadlovky s rýchlosťou snímania v závislosti na čase závierky (mechanickej závierky) predpokladám, že oveľa lepšie ako DSLR, no graf napr. k EOS M5 som nenašiel.

myslím graf ako na obrázku...

 
md12
2017-03-05 22:03:51
príspevok od: JohnNewton
A prečo nefotíš na film
Fotim
 
Leopold
2017-09-17 10:44:36
a musim rozmyslat...
 

Inzercia

Newsletter

Chcete byť informovaný o novinkách portálu ePhoto.sk? Prihláste sa k odberu newslettera.



Ďalší článok z kategórie

Inzercia