Digitálna zrkadlovka, predtým filmová, považoval som ich za vrchol reťazca fotoaparátov. Bola nás väčšina. Zrkadlovka bola roky vrcholom evolúcie fotoaparátu. Prečo? Fotografi chceli kompaktný fotoaparát, v ktorom uvidia čo fotia. Pred príchodom digitálu sme chceli vidieť to, čo objektív. Hľadáčikový fotoaparát to nevedel. Nehynúcu slávu Oscarovi Barnakovi, ktorý skonštruoval prvý moderný fotoaparát. Ale Ur-leica bola hľadáčikový fotoaparát, v ktorom ste obraz nepozorovali cez objektív. Táto koncepcia sa musela vylepšiť. Na jeho základoch o pár rokov na to vznikla zrkadlovka.
Ur-Leica z roku 1914. Z tohto fotoaparátu vychádzajú nielen hľadáčikové fotoaparáty, ale aj zrkadlovky.
Foto: Leica Camera AG
Ak na hľadáčikovú Leicu nasadíte tento adaptér, urobíte z nej čiastočne zrkadlovku.
Foto: B&H
Vrchol vývoja filmových zrkadloviek, Nikon F6 bol poslednou vyrábanou kinofilmovou zrkadlovkou. Dizajnom a ergonomicky sa príliš nelíši od jeho digitálneho nasledovníka. Aj to svedčí o tom, že z tohto hľadiska už na zrkadlovkách takmer niet čo vymyslieť nového.
Zrkadlovka sa ukázala ako to pravé pre univerzálny fotoaparát, ktorý zvláda všetky žánre. Nasledovali desaťročia evolúcie. Najprv tej analógovej. Jej koniec som zažil naplno. Bol som majiteľom (šťastným) hneď niekoľkých špičkových modelov. S mojou Minoltou Dynax 7 som si pripadal ako majiteľ medigalaktickej jachty. Potom prišli digitálne fotoaparáty. Samozrejme som chcel opäť zrkadlovku, ale kvôli vysokým cenám som sa musel uskromniť (načas). O pár rôčkov som presedlal na kompakty a ultrazoomy. Ceny klesali a presedlal som naspäť na zrkadlovky. Ten príbeh pozná väčšina z vás. Z 3 Mpx sme sa dostali na desiatky. Zdalo sa, že nič lepšie ako zrkadlovka nemôže byť. Som hrdý majiteľ Nikonu D800E, sk…ne dobrého fotoaparátu, ktorý vlastne ani nedokážem naplno využiť. Myslel som si, že som dosiahol technický vrchol. Čo sa dá ešte zlepšiť? Viac megapixelov? Načo?
V roku 2009 predstavil Panasonic prvý digitálny CSC fotoaparát (komerčný, sorry Leica nie je pre každého). Zaujalo, ale vyzeralo to ako posledný výkrik pred krachom. Nasledoval Olympus. Ako redaktor som mal v pracovnej náplni tento nový druh fotoaparátu otestovať. Pomalé, šumivé, ale pekné. No nič pre mňa. Zdalo sa, že post mojich zrkadloviek je neotrasiteľný. Prichádzal jeden model za druhým. A potom sa to stalo, CSC-čka ma začali zaujímať. Začali dobre fotiť a nesnažili sa ma nasr..ť pri každom stlačení spúšte. Možno by to bol dobrý foťák na také to cvakanie miesto kompaktu, ako doplnok k zrkadlovke?
Olympus PEN E-PL1, jedna z prvých digitálnych bezzrkadloviek. Pomalá, so zastaralým snímačom a bez hľadáčika. Zaujala, ale nepresvedčila. Ubehlo len pár rokov a bezzrkadlovky sa tešia veľkej popularite.
Pozor! Dobrá bezzrkadlovka vám vlezie pod kožu! Najprv nenápadne a potom čoraz viac. Začne to tým, že máte malý a ľahký fotoaparát, ktorý celkom slušne fotí. Nie je tak dobrý ako FF zrkadlovka, ale dosť dobrý na to, aby vám to väčšinou nevadilo. Potom zistíte, že dobrý elektronický hľadáčik je v mnohom lepší ako ten optický. Naviac veľa bezzrkadloviek má štýl. Sú to fotoaparáty, ktoré potešia oko i srdce. Majú dušu na rozdiel od sterilne dokonalých zrkadloviek. Najznámejší výrobcovia CSC nevyrábajú zrkadlovky. Bojujú proti Canonu a Nikonu a neváhajú riskovať. Neustále inovujú a vypláca sa im to. Ponúkajú zábavné fotoaparáty, ktoré vám po rokoch fotografovania opäť vrátia prvotné nadšenie. Fotografovanie ma začalo viac baviť. Zistil som, že dokonalá technická kvalita nie je to najdôležitejšie. Najdôležitejšia je radosť z fotografie. Bezzrkadlovky ma vrátili do čias, kedy som začal fotiť. Kedy som hltal každú informáciu o fotografii a každá minúta s fotoaparátom ma bavila.
Bezzrkadlovky urazili veľký kus cesty. Sme svedkami obdobia, kedy sa začínajú vo všetkom vyrovnávať zrkadlovkám. Každý s otvorenou mysľou tuší, že toto je vyššie vývinové štádium fotoaparátu, ktoré v budúcnosti úplne nahradí zrkadlovky. Sorry zrkadlovkári, užívajte si dokiaľ môžete. Za pár rokov bude zrkadlovka minulosťou. Neodvratnou. Elektronický hľadáčik a živý náhľad zvíťazia.
Výhodou elektronického hľadáčika je to, že vám ukazuje to, čo fotíte. Nielen obraz, ktorý prešiel objektívom, ale aj obraz ktorý prešiel snímacím prvkom (snímačom) a bol spracovaný procesorom. V hľadáčiku vidíte fotografiu tak, ako bude s najväčšou pravdepodobnosťou vyzerať po stlačení spúšte. Vidíte vplyv nastavenia expozície aj vyváženia bielej. Expozičné parametre môžete upravovať, na základe vizuálneho vnemu, ešte pred stlačením spúšte. Po jej stlačení v hľadáčiku uvidíte hotový záber, nemusíte si to prehrávať na displeji a ako šimpanz pozerať chvíľu do hľadáčika, chvíľu na displej.
Sony so svojimi SLT zrkadlovkami je na polceste k ich transformácii na CSC. V tomto sú v Sony inovatívnejší ako Canon a Nikon.
Ak z fotoaparátu odstránite zrkadlo, veľký to pohyblivý mechanizmus, prinesie to niekoľko pozitív. Hneď máte o niekoľko súčiastok menej, ktoré by sa mohli pokaziť. Odstránením zrkadlovej šachty fotoaparát zoštíhlie. Aby zrkadlo klapalo niekoľkokrát za sekundu je technicky náročné, dáte ho preč a sériové snímanie môže byť rýchlejšie. U zrkadlovky zabezpečujú automatické zaostrovanie senzory pod zrkadlom. To je dôvod, prečo sa stretávam s nepresným zaostrovaním (backfocus/frontfocus). Bezzrkadlovky zaostrujú na snímači, žiaden backfocus ani frontfocus. Živý náhľad je prirodzený pre video. U zrkadloviek je to doplnkový režim. Naviac ak dáte pár súčiastok preč, je vo fotoaparáte menej toho, čo sa môže pokaziť. EVF hľadáčiky sa neustále zlepšujú. Majú lepší obraz i rýchlejšie prekreslenie. Je otázkou času, kedy aj skalní priaznivci optického hľadáčika uznajú, že ten elektronický je lepší. A tí, ktorí to nebudú chcieť uznať, budú mať smolu, rovnako ako tí, ktorí túžili po tom, aby zvíťazil film a nie digitál.
Akokoľvek zbožňujem obrazový výstup zo svojej FF zrkadlovky, oveľa viac ma baví fotiť s bezrkadlovkou i keď má horší snímač (teraz myslím Olympusy, ktorými fotím). V určitom momente môjho vývoja som zistil, že nepotrebujem potencionálne to najlepšie z hľadiska výstupu. To by som musel každý rok meniť fotoaparát a skončil by som niekde pri strednom formáte. Zistil som, že mi stačí určitý štandard, pod ktorý nechcem ísť, lebo by ma príliš obmedzoval. Vďaka bezzrkadlovkám si viac uvedomujem, že fotoaparát je súhrnom mnohých vlastností, výstup snímača je len jednou z nich. Bude vás baviť fotografovať s fotoaparátom s výborným výstupom, ale pri každom stlačení spúšte budete nadávať?
Ešte pár rokov budú niektorí priaznivci zrkadloviek trvať na tom, že CSC-čka na ne nemajú. Ja im to neberiem. Nech sa radujú, kým môžu. Pre výrobcov bude zrušenie zrkadloviek prínosom. Zbavia sa problematického člena (zrkadlová šachta + optický hľadáčik), výroba bude lacnejšia, fotoaparáty menej poruchové a rýchlejšie. Zbohom zrkadlovky.
Na bezzrkadlovkách sa mi páči, že môžu mať rôzne podoby. Moderné alebo retro, v dizajne zrkadlovky, alebo hľadáčikového fotoaparátu. Zrkadlovky sú všetky na jedno kopyto.
Stretnutie generácií. Paradoxne jedna z najkonzervatívnejších značiek, zakladajúcich si na manuálnom ovládaní, má v ponuke aj bezzrkadlovku futuristického štýlu.
Foto: Leica Camera AG
Bezzrkadlovka môže dizajnovo a ergonomicky vyzerať ako zrkadlovka. Prečo nie? Veď dizajn zrkadlovky sa vyvíjal desiatky rokov a netreba ho meniť, len prispôsobiť.
Dizajn Fujifilm X-Pro 2 odkazuje na minulosť, inšpiráciou sú hľadáčikové fotoaparáty. Naviac má hybridný hľadáčik, optický i elektronický.
Že bezzrkadlovky nie sú len doplňujúcim typom fotoaparátu, ale zrkadlovky nahradia, dokazuje aj najnovší vývoj v kategórii stredoformátových fotoaparátov. Najnovší Hasselblad X1D a Fujifilm GFX 50s, sú prvými lastovičkami zmien, tak ako pred pár rokmi boli prvé CSC Panasonic a Olympus. S Fujinkou už som chvíľku fotil a musím povedať, že bezzrkadlová koncepcia prináša do konceptu stredoformátového fotoaparátu veľa výhod. Keď môžu byť bezzrkadlovkami profesionálne stredoformáty už dnes, prečo by sa to isté nemohlo prihodiť profesionálnym zrkadlovkám zajtra?
Zdá sa, že výrobcovia stredoformátových fotoaparátov sú odvážnejší, ako výrobcovia FF a APS-C zrkadloviek. Stredoformátový fotoaparát Hasselblad X1D.
A čo vy? Už ste sa začali lúčiť? Nechcem vás presviedčať, že už teraz je ten čas, kedy zrkadlovka patrí na smetisko dejín. To ešte potrvá. Ani vás nejdem presviedčať, že CSC je vo všetkom lepší. Len týmto fotoaparátom dajte šancu a aspoň trochu im otvorte srdcia. Bude im patriť budúcnosť.