Pri fotografovaní ohňovej show sa na automatické meranie expozície spoľahnúť nedá. Zdroj svetla je veľmi malý, relatívne slabý a navyše sa pohybuje. Automatika vaščinou záber preexponuje. Pokúsim sa tu popísať zopár mojich skúseností, ktoré som získal pri fotení ohňových motívov.
Najviac sa mi osvedčilo manuálne meranie expozície s expozičnými hodnotami 1-2EV pod hodnotiu, ktorú odporučal vstavaný expozimeter vo fotoaparáte.
Objektív:
Vzhľadom na množstvo ludí a relatívne malý priestor sa vačšinou uplatnia kratšie ohniskové vzdialenosti. Svetelnosť objektívu nie je kritická, ale svetelnejší objektív umožní zaostrenie aj v slabšom svetle (približné manuálne zaostrenie bude stačit, kedže budeme snímať pri vyššej clone a krátkej ohniskovej vzdialenosti bude hĺbka ostrosti dostatočná).
Expozičný čas:
Keďže počas ohňovej show sa plameňe pohybujú po zábere, dlhšími expozičnými časmi je možné dosiahnuť zaujímavé efekty. Podľa dynamiky scény som sa s časom pohyboval okolo 0.3s - 2s. pri krátkom čase (v tomto prípade 1/30s) sa zábery nie sú dostatočne efektné.
Clona a ISO
Aby pekne vynikli plamene je dobré mať pozadie tmavšie, preto k zvolenému expozičnému času volím clonu a ISO tak aby som dostal tmavšie pozadie a plamene neboli preexponované. Chce to zopár skúšobných záberov. S clonou som sa vačšinou pohyboval v rozsahu 4-16 a ISO 100-400.
Zaostrovanie
Vačšinou sa dej odohráva v približne rovnakej vzdialenosti, takže ak používate kratšiu ohniskovú vzdialenosť a vyššiu clonu je dobré predostriť na danú vzdialenosť a vypnúť automatické zaostrovanie. Ak používate dlhšie ohnisko alebo menšiu clonu, najlepšie je držať zaostrovací bod na plameni (poskytuje dostatok svetla pre zaostrovacie senzory a zaostrovanie nebude príliš blúdiť).
Blesk
Pri mávaní s horiacimi faklami sa aktéri pomerne dosť pohybujú. Ak ich chceme zachytiť, ale neprísť o efekty ktoré vytvára pohybujúci sa plameň pri dlhšom expozičnom čase, možeme použiť blesk. Aby sme záber nepresvetlili a neprišli o kontrast plameňov, treba zvolit zápornú kompenzáciu sily záblesku (cca -2/3 .. -2 EV). Pri synchronizácii na 2. lamelu bude pohyb vyzerať prirodzenejšie, ale fotografovanie je náročnejšie na predvídavosť, lebo blesk odpáli až na konci expozície, takže treba komponovať záber tak aby postava bola na želanom mieste až na konci expozície (cca .3s-2s).
Ak chcem fotit s bleskom, naexponujem záber (bez blesku) tak, aby boli dobre exponované stopy po plameňoch, ale pozadie dostatočne tmavé. V tompto prípade 1/3s, F11, ISO 100
Po zapnutí blesku sa mi presvetlí popredie (rovnaké expozičné hodnoty).
Statív
Pri dlhších expozičných časoch sa samozrejme zíde, lebo stabilizátor, ani stabilný fotograf len tak neudrží sekundovú expozíciu. Ak chcete mať ostré aj pozadie je to nutnosť. Pri pouličných vystúpeniach pri fotografovaní vačšinou sedíte (ak sa vám podarí pretlačiť do prvého radu), čo tiež poskytuje relatívne dobrú stabilitu.
1s, F8, ISO 100, stativ, káblová spúšť
Dialková spúšť
V kombinácii so statívom umožnuje lepšie sledovať dej na javisku a predvídať prichádzajúcu akciu a hneď vidieť výsledky na zadnom displeji. Samozrejme pomôže aj nerozhýbať záber, ale vzhľadom na množstvo pohybu na scéne je to vedlajšie.
Filtre
Pri použití blesku je fajn použiť prechodový filter pre stmavenie osvetlenej zeme, pokial na zemi nevznikajú prepaly, je to pohodlnejšie nechať na post-processing. Uplatnenie môžu nájsť aj rôzne efektové filtre, ale s tými zatial skúsenosti nemám a odporúčal by som sa s nimi hrať až po zvládnutí správnej expozície.
1/3s, F8, ISO 400, blesk
Použitý SW prechodový filter: