Nápad napísať tento blogový príspevok prišiel sám, doslova sa mi ponúkol. Nedávno som si s pobavením prečítal pod jedným z našich článkom diskusiu a názory o tom, že lepšie je investovať peniaze do techniky ako do kurzov. Kurzy sú drahé (a technika tiež), navyše v prípade kurzov a workshopov človek nikdy nevie, čo za svoje peniaze dostane a tiež aj to, či sa tam vôbec dozvie niečo nové. Veď všetky recenzie má už prečítané a MTF grafy porovnané. Je to naozaj tak? Ak vás zaujíma čo si o tomto probléme myslím, čítajte ďalej.
Trošku to pritiahnime za vlasy
Ja ako človek čo robil svojho času veľmi rád s drevom si kúpim najnovší sústruh, cirkulárku, stolovú frézu aj pásovú pílu. Pomyslím si, že urobím istotne lepšie akoby som išiel robiť pomocníka majstrom stolárom alebo rezbárom, ktorý mi ukážu technológiu a postup, ako vyrobiť kvalitné okno, stoličku alebo fujaru. Dozvedieť sa viac o tom, ako dlho treba nechať drevo vyschnúť a aká drevina sa hodí na ten ktorý účel, a prečo nemôžu byť kolíčky vo fujare z bukového dreva, ale z lieskového. Získať základné zručnosti a návyky. O pravidlách bezpečnosti práce s vysokootáčkovými drevoobrábacími strojmi ani nehovorím. Veď všetko nájdem na internete a v literatúre. Nakoniec zistím, že navrhovanie a vyrábanie stoličiek ma nebaví a skôr by som robil nejaké hudobné nástroje alebo sochy. Tu sa mi namiesto obrovskej a výkonnej frézy hodí reťazová píla alebo sada najlepších dlát, či možno ešte pásová brúska a pod. V lepšom prípade som zatiaľ teda len vyhodil kopec peňazí za vybavenie, ktoré nepotrebujem a v horšom prípade som už prišiel aj o pár prstov.
Asi už tušíte kam tým mierim. Pri fotení máme našťastie tú výhodu, že o prsty neprídeme...
Robert Vano: "Kto povedal že fotografia musí byť ostrá?"
Treba nejako začať
Bez fotoaparátu nič neodfotíte, to je jasné. Investujte teda do techniky – pokojne si kúpte amatérsku zrkadlovku so základným objektívom. Ako štartovacia pozícia je to dobré. Začnete fotiť a pokiaľ nie ste zázračné dieťa a nemáte hlavu ako špongia, geniálne gény a za kýbeľ talentu, rýchlo začnete prehrabávať na jednom mieste. Prípadne vaše napredovanie bude veľmi pomalé, pretože pôjdete systémom pokus - omyl. Ak sa budete chcieť zlepšovať, budete asi túžiť po novej fototechnike, novom objektíve alebo zrkadlovke, ktorá vám zabezpečí lepšie výsledky. Do istej miery sa nakúpením lepšieho objektívu alebo ďalšieho blesku môžete zlepšiť, no časom rýchlo narazíte na hranice vašich možností.
Vráťme sa na začiatok, mysleli ste si, že lepšia technika vám zabezpečí lepšie výsledky, všakže? Boli ste veľmi blízko pravdy. Nezabúdajte, že existuje druhý kontext významu slova technika a tým mám na mysli napríklad techniku svietenia, komponovania a podobne. Osobný prístup a kreativita či skúsenosti sú v niektorých žánroch fotografie pre dobrý výsledok podstatne dôležitejšie, ako najnovší objektív s červeným pásikom alebo nanovrstvami.
Fotografia je komplexný problém
Čím dlhšie fotím, tým viac si uvedomujem, že univerzálne pravdy, princípy a tvrdenia veľmi nefungujú. Niektoré veci si musím vyskúšať na vlastnej koži aby som pochopil viacej. Veľmi pomôže ak vás niekto pustí do svojej kuchyne, alebo vám povie recept podľa ktorého upiekol taký dobrý koláč. V prípade fotografie veľmi pomôže, ak uvidíte skúsenejšieho fotografa pri práci, prípadne sa zúčastníte zaujímavej diskusie o tom ktorom fotografickom žánre alebo probléme. V začiatkoch, keď sa ešte len učíte chápať základy v podobe expozičného trojuholníka a začínate vnímať svetlo ako nástroj, je lepšie ak sa vás ujme skôr dobrý pedagóg ako svetoznámy fotograf. Vtedy ešte potrebujete skôr trpezlivý prístup aby ste sa naučili základy a netápali. Moje odporúčanie teda znie asi takto – investujte nielen do techniky, ale aj do vzdelávania. Okrem kurzov a workshopov mám tým na mysli aj knihy a fotografické časopisy.
Niekedy pomôže šťastie
Ja som mal to šťastie, že som v čase nástupu digitálnej fotografie robil asistenta a retušéra skúsenému fotografovi, ktorý práve objavoval čo dokáže digitálna technika. Takže som sa mal od koho učiť. Bol som vtedy už celkom zbehlý v technických veciach, ktoré sa týkali napríklad toho prečo fotiť do RAW a ako použiteľne upraviť a vyretušovať nejaký ten záber.
Ja som skúsenému fotografovi odovzdal svoje poznatky z digitálnej fotografie a spracovania fotiek, a naspäť ako protihodnotu som dostal všetko ostatné čo sa týka fotografie. Nevedel som nič o tom kedy treba objektív pricloniť a kedy nie, ako sa nastavujú štúdiové svetlá, čo je to svetelný pomer a nemal som ani páru o tom ako sa komunikuje s modelkou a zákazníkom. Ani som len netušil ako sa mám pozerať na to ako svetlo modeluje predmety a veci, ako správne orezávať bežné fotografie. Netušil som ani aký je rozdiel medzi softboxom a beauty dishom. Viete, myslím tých milión malých vecí, ktoré treba pri fotení niekedy urobiť, aby výsledok stál za to.
A to som mal za sebou strednú aj vysokú školu výtvarného zamerania a pár semestrov s predmetom fotografia. Prax a komerčná fotka je jednoducho trochu o inom ako tá výtvarná. Tieto dva svety majú veľa spoločného, ale aj veľa rozdielov.
Nebyť workshopu, nikdy by ma nenapadlo dávať pri fotení zámerne dlhšie časy, fotiť z ruky a čakať zaujímavé výsledky.
Tisíc malých drobností
Ak ste už pokročilý fotograf, určite viete ako vás ovplyvní každý nový postup alebo čo i len jemná nuansa, a ako to ozvláštni vaše ďalšie fotografie. Stačí mi, ak len vidím ako sa niektorý fotograf vyrovná s poludňajším slnkom, ako komponuje a uvažuje, čo hovorí modelke. Ako dáva do fotky pohyb, život a výraz. Na workshope si tiež môžem v praxi často vyskúšať nový foťák alebo objektív, a rozhodnúť sa či mi ho vôbec treba. Zaujímavé sú ale aj rozhovory s inými poslucháčmi, ktorí riešia spravidla rovnaké problémy ako ja.
Neviem či ide len o špecifikum portrétnej fotky, ktorou sa zaoberám a ktorá mi pripadá ako vesmír malých fungujúcich princípov a zákonitostí. Tieto interakcie buď fungujú, alebo nie a v závislosti na tom sa mi buď záber vydarí, alebo je len priemerným obrázkom. Takže stále sa je čo učiť.
Budeme len zberateľmi?
Každý sme iný a platí to aj o fotografoch. Ak dvaja robia to isté nikdy to nie je to isté. Ak sa na workshope dozviem jednu dve nové veci, ktoré v praxi začnem používať a posunú ma ďalej, tak čas a peniaze minuté naň stáli za to. Doposiaľ som bol možno na piatich workshopoch, a každý ma posunul ďalej. Viem, že keď pôjdem na šiesty, zase sa naučím niečo nové, vďaka čomu urobím na ďalších foteniach lepšie fotky. Stačí si len vybrať ten správny kurz alebo workshop. Oveľa lepšie, ako by som vymenil jeden dobrý svetelný 85mm objektív za iný, drahší a ešte svetelnejší, je naučiť sa nieoč nové. Ide len o to, či chceme robiť lepšie zábery a byť lepšími fotografmi, alebo len zberatelia fototechniky. Na zbieraní fotoaparátov a objektívov koniec koncov tiež nie je nič zlé. Sám mám niekoľko pekných starých strojčekov doma, ale netreba zostať len pri tom :-)
Ilustračné fotografie, ktoré sú v tomto článku, som odfotil na workshope s Robertom Vanom. Ak chcete vidieť ďalšie moje fotografie z workshopov si môžete pozrieť tu:
http://www.jozefpeniak.blogspot.com/2011/04/mywork-zuzana.html
http://www.jozefpeniak.blogspot.com/2011/04/mywork-colours-of-butterfly.html
http://www.jozefpeniak.blogspot.com/2011/06/myworkshop-portrait-lightning.html
http://www.jozefpeniak.blogspot.com/2011/06/workshop-lukas-dvorak.html
http://www.jozefpeniak.blogspot.com/2011/07/workshop-lukas-dvorak-ii.html