Hore

Koniec prvého veku digitálnej fotografie

Nastupuje nový vek digitálnej fotografie. Nebude už tak hektický, ako pri jej zrode. Bude patriť chytrým telefónom, bezzrkadlovkám a podľa všetkých náznakov aj stredoformátovým fotoaparátom.

Všetko nasvedčuje tomu, že digitalizácia fotografie je ukončená. Kto chcel mať digitálny fotoaparát, ten ho má a aj ten čo ho najprv nechcel, ho má tiež. O tom, že kvalita fotografií z digitálneho fotoaparátu predčí tie z filmových fotoaparátov, nepochybuje už prakticky nikto. Fotografovanie na film je okrajovou záležitosťou. Stalo sa útočiskom tých, čo hľadajú niečo iné, ako pixelovú dokonalosť a možnosť manipulovať s každým jedným obrazovým bodom.

Pár rokov dozadu dosiahli digitálne fotoaparáty takú úroveň, že už nie je nutné riešiť obrazovú kvalitu, i keď sa bude aj naďalej zlepšovať. Vývoj nezastavíme. Dnes už každý vie, čo to digitálna fotografia je. Keď už aj moja mama - dôchodkyňa fotí digitálom a fotografie si prezerá na tablete, je dokázané, že digitalizácia je dokončená. Naučili sme sa ako fotografovať, ako fotky spracovávať, tlačiť a publikovať. Digitálna fotografia je všade.

Prvý vek digitálnej fotografie by nebol tak žiarivý bez internetu. Digitálne fotoaparáty dali fotografom možnosť fotiť oveľa viac a rýchlejšie sa učiť. Vďaka programom majú fotografi lepšiu kontrolu nad úpravou fotografií. O ďalších výhodách sa rozpisovať nemusím. Asi by sme však toľko nefotili, ak by internet nebol zdrojom toľkých cenných informácií a neumožnil nám globálne zdieľanie fotografií.

 
Jeden zo symbolov prvého veku digitálnej fotografie. Canon EOS 300D (na obrázku verzia pre americký trh) a jemu podobné zrkadlovky, spolu s rastom internetu stoja za boomom digitálnej fotografie.

Predaje fotoaparátov klesajú

Predaje fotoaparátov už pár rokov klesajú. Chytré telefóny kradnú čísla kompaktným fotoaparátom, počet predaných zrkadloviek klesá, mierne rastúci trend má predaj CSC fotoaparátov, aj to len preto, že tento relatívne nový typ fotoaparátov ešte nie je tak rozšírený. Kto chcel digitálny fotoaparát, už ho má. Čoraz menej častá je nutná obmena za novší model. Mnohým už neprinesie upgrade nič, čo by skutočne posunulo ich tvorbu.

Mnohí postupne zisťujú, že ich fotografia až tak nebaví, čoraz častejšie nechávajú zrkadlovky doma a fotia len telefónmi. Tí, ktorých to baviť neprestalo, začínajú meniť svoj postoj k fotografovaniu. Poblúznenie z toho, čo všetko technika dokáže, vyprcháva. Ukazuje sa, že technika nie je všetko, do popredia sa vracia túžba po starých hodnotách. Návrat k poctivému fotografickému remeslu a technike, ktorá ma dušu a nielen vynikajúce technické parametre. Konečne sa fotografi prestávajú zaoberať perfekcionalizmom a vracajú s k tomu, prečo začali fotiť. Aby im už samotný akt fotografovania prinášal radosť.

 
Čoraz viac fotografov opúšťa svet sterilných zrkadloviek a uprednostňuje fotoaparáty s “dušou”. Technika sa stáva prostriedkom k plnohodnotnému fotografickému zážitku.

Svet fotografie sa vracia do normálu. Dalo sa to očakávať. Fotografie bola pár rokov v kurze. Stala sa z nej móda. Prispel k tomu aj rozvoj internetu. Kedysi vaše fotografie videli len najbližší, zrazu si ich mohli prezerať aj na druhom konci sveta. Aj najlepšieho guláša sa preje. Na internete sú miliardy fotografií. Každá ďalšia je len nepatrným zrnkom piesku na púšti. Môžeme očakávať, že tí najlepší sa odtrhnú od hlavného prúdu a nájdu si priestor pre vlastnú prezentáciu svojej tvorby. Na to však nepotrebujú nový fotoaparát.

Výrobcovia techniky si zvykli na neustály rast produkcie a tržieb. Niekoľko rokov sa analógové fotoaparáty menili za digitálne, a staršie digitálne za tie novšie. Kto mal kúsok rozumu, musel už pred pár rokmi vedieť, že to nemôže trvať donekonečna. Tak sa i stalo, fotografický priemysel je v útlme. Nie je spôsobený žiadnou krízou, je to návrat do normálu. Pokles sa zastaví a ustáli sa na určitej úrovni.

Pokles predaja môže mať jedno veľké pozitívum. Výrobcovia začnú viac počúvať svojich zákazníkov a ponúkať to, čo naozaj chcú.

Druhý vek začína


Je nový Hasselblad X1D predzvesťou toho, čím budú náročný amatéri a profesionáli fotografovať v najbližších rokoch?

Zlaté časy skončili. Boom digitálnej fotografie je za nami. Čo trebalo vymyslieť, je vymyslené. Máme perfektné fotoaparáty i priestor, kde fotografie zdieľať. Technika sa naďalej bude vyvíjať, ale už sa ťažko vráti k predajným číslam s pred pár rokov. Trh je saturovaný. Možno to bude znamenať spomalenie vývoja, ba dokonca možno aj zvýšenie cien.

Predzvesťou konca prvého veku digitálnej fotografie bol príchod CSC fotoaparátov. Tie výborne zaplnili medzeru nielen na trhu s fotoaparátmi, ale aj medzeru, ktorá tu zostala po odchode manuálnych filmových prístrojov. Ukázali aj, že zrkadlovka začína byť v mnohých žánroch na obtiaž.

A čo nás čaká ďalej? Ešte pár rokov bude rásť segment kvalitných fototelefónov. CSC budú rásť na úkor zrkadloviek. Pomaly však vystrkuje rožky ďalší hráč, ktorý môže zamiešať karty v druhom veku digitálnej fotografie. Prvý mirrorless stredoformátový fotoaparát od Hasselbladu ukazuje, že takýto fotoaparát nemusí byť obludou, že môže byť vybavený najnovšími technológiami a že cena nemusí byť nekresťanská. Pošuškáva sa o stredoformátovom fotoaparáte Fujifilm, ktorý by mohol mať ešte priaznivejšiu cenu. Na takúto budúcnosť sa teším.

Niečo končí a niečo začína. Nevešajte hlavu, fotografovanie čaká skvelá budúcnosť.  Budeme viac fotiť s rozumom, s prihliadnutím na to, aby nás to bavilo a vnútorne napĺňalo. Už sa nezopakuje to, čo tu roky prebiehalo. Taký čas je tu len raz.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Edison9600
2016-07-13 09:04:03
Dobrý článok, aj preto, že ma už nebaví niekde ťahať brašnu so zrkadlovkou a objektívmi som kúpil Fujifilm X-T1 a fotografovanie je znova radosť
 
JohnNewton
2016-07-13 09:32:42
Dobrý článok, z fotografie sa stal ľahko dostupný a silne prebytkový artikel. A bude ešte horšie
 
xaxaxa
2016-07-13 09:41:49
"trebalo" v redakcnom clanku...barbarstvo
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2016-07-13 10:48:31
S CSC foťákmi je všetko uplne v poriadku okrem výdrže batérie, to je nedoriešené na profi použitie. V lete s CSC na svadbe 16-18 hodín roboty to znamená 8 až 12 kusov batérií, v tomto teple sa to hreje a vybíja jedna radosť. Na zrkadlovke typu D750 stačia na celý deň dve batérie. Dá sa to riešiť len zapnutým hľadáčikom a rôznymi šetriacimi režimami ale stále to proste nie je ono. Toto amatér samozrejme nemusí rišieť na dovolenkové celodenné občasné cvaky stačia bohate dve-tri batérie... Tá voľnosť v komponovaní cez displej, presný AF a uvoľnená robota s ľahším menším foťákom je ale nadovšetky trampoty s baterkami. Trošičku by sa mohli výrobcovia CSC zamyslieť a predstaviť profi modely s veľkými batériam aspoň ako majú profi DSLR. Uvidíme čo urobí Sony, G Master objektívy už veľké a ťažké má, druhý krok bude telo
 
mongi
2016-07-13 11:13:01
príspevok od: Jozef Peniak
S CSC foťákmi je všetko uplne v poriadku okrem výdrže batérie, to je nedoriešené na profi použitie. V lete s CSC na svadbe 16-18 hodín roboty to znamená 8 až 12 kusov batérií, v tomto teple sa to hreje a vybíja jedna radosť. Na zrkadlovke typu D750 stačia na celý deň dve batérie. Dá sa to riešiť len zapnutým hľadáčikom a rôznymi šetriacimi režimami ale stále to proste nie je ono. Toto amatér samozrejme nemusí rišieť na dovolenkové celodenné občasné cvaky stačia bohate dve-tri batérie... Tá voľnosť v komponovaní cez displej, presný AF a uvoľnená robota s ľahším menším foťákom je ale nadovšetky trampoty s baterkami. Trošičku by sa mohli výrobcovia CSC zamyslieť a predstaviť profi modely s veľkými batériam aspoň ako majú profi DSLR. Uvidíme čo urobí Sony, G Master objektívy už veľké a ťažké má, druhý krok bude telo
Súhlas. Mal som požičanú xpro1 a baterka mi vydržala takých 50-80 záberov (bez tých spomaľovacích šetriacich somarín). Môj D7000 spraví niečo cez 1000 na jedno nabitie ale už sa mi podarilo aj nejakých 1400...trošku rozdiel...ale úprimne...neznášam EVF....možno raz keď budú aspoň 10x kvalitnejšie ako teraz názor zmením....
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2016-07-13 11:38:29
príspevok od: mongi
Súhlas. Mal som požičanú xpro1 a baterka mi vydržala takých 50-80 záberov (bez tých spomaľovacích šetriacich somarín). Môj D7000 spraví niečo cez 1000 na jedno nabitie ale už sa mi podarilo aj nejakých 1400...trošku rozdiel...ale úprimne...neznášam EVF....možno raz keď budú aspoň 10x kvalitnejšie ako teraz názor zmením....
To si mal zlú bateriu do X-Pro1. Vydrží tak 200-300 s fotením cez displej, záleží čo ako a kde si fotil. X-Pro1 je historický foťák, EVF v takých XT10-XT1 a v týchto novinkách je o inom. EVF mi tiež nie je až tak po chuti, ale tá konzistentnosť záberov (hneď vidíš presne expozíciu) je pri reportáži úplne inde ako pri DSLR.
 
mongi
2016-07-13 11:55:09
príspevok od: Jozef Peniak
To si mal zlú bateriu do X-Pro1. Vydrží tak 200-300 s fotením cez displej, záleží čo ako a kde si fotil. X-Pro1 je historický foťák, EVF v takých XT10-XT1 a v týchto novinkách je o inom. EVF mi tiež nie je až tak po chuti, ale tá konzistentnosť záberov (hneď vidíš presne expozíciu) je pri reportáži úplne inde ako pri DSLR.
neboli to všetko fotky cez deň mal som tam niekoľko dlhších expozícií ale aj tak aj 200-300 je veľmi málo...napríklad ak idem na týždeň na dovolenku nemusím si k svojmu nikonu brať nabíjačku a s prehľadom mi vydrží celý čas...nefotím ako blázon bude to aj tým
 
nehemah
2016-07-13 12:41:40
"O tom, že kvalita fotografií z digitálneho fotoaparátu predčí tie z filmových fotoaparátov, nepochybuje už prakticky nikto."

Film je podľa mňa stále kvalitnejší ako digitál - www.ephoto.sk/fotoscena/fotografi-a-kuratori/alan-hyza/

a myslím, že niekde som čítal rozhovor aj s Andrejom Bánom, ktorý vyslovil podobný názor, ale nemám citát po ruke
 
Domino
2016-07-13 12:50:35
príspevok od: nehemah
"O tom, že kvalita fotografií z digitálneho fotoaparátu predčí tie z filmových fotoaparátov, nepochybuje už prakticky nikto."

Film je podľa mňa stále kvalitnejší ako digitál - www.ephoto.sk/fotoscena/fotografi-a-kuratori/alan-hyza/

a myslím, že niekde som čítal rozhovor aj s Andrejom Bánom, ktorý vyslovil podobný názor, ale nemám citát po ruke
2009 je neskutočne dávno z hľadiska vývoja fototechniky.Zaujímavý by bol názor AH na dnešný stav.
 
drecpy©photo
2016-07-13 13:01:24
Tiež som kúpil XT-1 na cyklo, moto,pešo túlanie. je to moc fajn- malý, ľahký.. Na seriózne fotenie však stále neprekonaný Nikon D3S
 
nehemah
2016-07-13 13:01:53
príspevok od: Domino
2009 je neskutočne dávno z hľadiska vývoja fototechniky.Zaujímavý by bol názor AH na dnešný stav.
, nič sa nezmenilo, čítal som s ním rozhovor v nota bene, myslím, že tam to tiež písal, ale už nemám to číslo, plus vydal novú knihu minulý rok 100 ľudí a ich miest, fotil tam portréty a krajinky, bary ... všetko na stredný a veľký filmový formát a v rozhovore ku knihe mylím spomínal, že touto technikou fotili už v minulosti iní majstri a nikto nič lepšie ešte nevymyslel, preto fotil na film používal Linhof technika - neskutočná mašinka
 
Sugho
2016-07-13 13:33:49
príspevok od: Edison9600
Dobrý článok, aj preto, že ma už nebaví niekde ťahať brašnu so zrkadlovkou a objektívmi som kúpil Fujifilm X-T1 a fotografovanie je znova radosť
Presne tak! Ja som vymenil Nikon D200 zo setovým zoomom za ešte menší Fuji X-M1. Nakúpil som staré pevné sklá s vysokou svetelnosťou a...... fotografovanie je znova radosť!!!
 
Edison9600
2016-07-13 13:39:58
príspevok od: Sugho
Presne tak! Ja som vymenil Nikon D200 zo setovým zoomom za ešte menší Fuji X-M1. Nakúpil som staré pevné sklá s vysokou svetelnosťou a...... fotografovanie je znova radosť!!!
X-M1 som kúpil manželke a tiež je spokojná
 
Digital
2016-07-13 15:30:40
Radosť z fotografovania nezáleží na tom, aký veľký je fotoaparát. Aj v minulosti sme mali veľký Pentacon, alebo menšiu Parkticu a bavilo nás fotiť, lebo sme chceli niečo vytvoriť. Dnes 99% fotiek nie je pokus o dielo, ale súčasť komunikácie a prezentácie (hlavne na internete) a preto musí byť fotoaparát malý, aby bol vždy k dispozícii (ideálne telefón, ktorý je vždy poruke), keď chcem svojím "priateľom" poslať pomaly obrázok každej sekundy môjho dňa. Bohužiaľ aj tieto výtvory sa volajú rovnako ako skutočné fotky.
Kto chce vytvoriť dobrú kombináciu obsahu a formy nemôže mať problém zobrať raz ťažký Full Frame, druhy krát ľahší CSC, lebo vie, čo ide vytvoriť a nestrieľa telefónom od pása na všetko okolo.
 
RasťoS
2016-07-13 21:58:12
Dobre napísané...
Mne sa vidí, že rozruch okolo CSC je viac umelo vytvorený, ako odrážajú reálne výhody tohoto systému. CSC ešte len včera ako tak dotiahli na zrkadlovky a stoja 2x toľko. Ak ide o výsledok, je to prakticky jedno. Ale ak by som ja chcel zažiť iný pristup, "radosť z fotenia", kúpim si Ricoh GR, alebo niečo také.
 
anton julény
2016-07-13 23:34:38
myslím, že je ešte skoro hovoriť o nejakom ukončenom prvom veku digitálnej fotografie, na to si ešte asi počkáme. predajnosť alebo rozšírenie portfólia veľkostí snímačov nezmenilo prístup k fotografii - len sa v podstate opakuje história filmovej éry.
 
mongi
2016-07-14 07:05:33
príspevok od: nehemah
, nič sa nezmenilo, čítal som s ním rozhovor v nota bene, myslím, že tam to tiež písal, ale už nemám to číslo, plus vydal novú knihu minulý rok 100 ľudí a ich miest, fotil tam portréty a krajinky, bary ... všetko na stredný a veľký filmový formát a v rozhovore ku knihe mylím spomínal, že touto technikou fotili už v minulosti iní majstri a nikto nič lepšie ešte nevymyslel, preto fotil na film používal Linhof technika - neskutočná mašinka
Nejaká mamča s poriadnym filmom tie digitálne strčí hravo do kapsy a myslím že to platí aj pre ten nový hasselblad...pekné, ale...A Linhof ani nehovorím... tak skoro nebude nič lepšie než veľký formát darmo...
 
JohnNewton
2016-07-14 11:37:36
príspevok od: mongi
Nejaká mamča s poriadnym filmom tie digitálne strčí hravo do kapsy a myslím že to platí aj pre ten nový hasselblad...pekné, ale...A Linhof ani nehovorím... tak skoro nebude nič lepšie než veľký formát darmo...
Jasné, čo už môže byť lepšie ako ako si dať vyvolať filmový stredoformát a potom ho zdigitalizovaný dať na web alebo inde v žalostnom rozlíšení. Doba už je niekde úplne inde...film je úplne okrajová záležitosť.
 
mongi
2016-07-14 12:15:19
príspevok od: JohnNewton
Jasné, čo už môže byť lepšie ako ako si dať vyvolať filmový stredoformát a potom ho zdigitalizovaný dať na web alebo inde v žalostnom rozlíšení. Doba už je niekde úplne inde...film je úplne okrajová záležitosť.
nie je na škodu popri zväčšenine na papieri si to aj naskenovať veď prečo nie. Ale to, že je okrajová záležitosť neznamená že stále nemá navrch oproti digitálu...prečo sa prispôsobovať trendu, ktorému podľahla väčšina...neznamená to že je lepší alebo dôležitejší...samozrejme to platí aj opačne veď vždy sú dve strany mince a jedna hrana. Digitálne ľudia fotia preto, že im to šetrí čas a peniaze, čo síce nie je na škodu, ale potom už nemusíme premýšľať a môžeme len cvakať. Priznajme si, robí to väčšina ľudí...zleniveli...pri filme iná možnosť ako premýšľanie ani neexistuje kdežto pri digitále sa môžeme spoľahnúť na burst a guľometovať kým sa fotka nepodarí...to je podľa mňňa oničom...chýba tam to čaro čo robí fotografiu fotografiou, ten moment prekvapenia keď zistím že je zle zaostrená alebo celá vypálená také niečo naučí nabudúce si pred fotením dvakrát všetko skontrolovať a premyslieť...toto je len môj názor a nikomu ho nebudem vnucovať samozrejme
 
JohnNewton
2016-07-14 12:38:38
príspevok od: mongi
nie je na škodu popri zväčšenine na papieri si to aj naskenovať veď prečo nie. Ale to, že je okrajová záležitosť neznamená že stále nemá navrch oproti digitálu...prečo sa prispôsobovať trendu, ktorému podľahla väčšina...neznamená to že je lepší alebo dôležitejší...samozrejme to platí aj opačne veď vždy sú dve strany mince a jedna hrana. Digitálne ľudia fotia preto, že im to šetrí čas a peniaze, čo síce nie je na škodu, ale potom už nemusíme premýšľať a môžeme len cvakať. Priznajme si, robí to väčšina ľudí...zleniveli...pri filme iná možnosť ako premýšľanie ani neexistuje kdežto pri digitále sa môžeme spoľahnúť na burst a guľometovať kým sa fotka nepodarí...to je podľa mňňa oničom...chýba tam to čaro čo robí fotografiu fotografiou, ten moment prekvapenia keď zistím že je zle zaostrená alebo celá vypálená také niečo naučí nabudúce si pred fotením dvakrát všetko skontrolovať a premyslieť...toto je len môj názor a nikomu ho nebudem vnucovať samozrejme
Ja som si to všetko sám odskákal, nie že by som chcel ale iné nebolo. Flexaretom začínala väčšina populácie. Isté kúzlo má film iba keď celý proces človek absolvuje sám, plus jeho životnosť. Ale z praktického hľadiska to je strata času. A kvalita ani náhodou nie je lepšia ako u dnešných FF snímačov. Samozrejme puristi si môžu kúpiť najmenšiu pamäťovú kartu, a LCD prelepiť páskou. Potom už len doma zistia čo nafotili ...... no ja by som sa neovládol
 
JSP070
2016-07-14 22:27:27
príspevok od: Jozef Peniak
S CSC foťákmi je všetko uplne v poriadku okrem výdrže batérie, to je nedoriešené na profi použitie. V lete s CSC na svadbe 16-18 hodín roboty to znamená 8 až 12 kusov batérií, v tomto teple sa to hreje a vybíja jedna radosť. Na zrkadlovke typu D750 stačia na celý deň dve batérie. Dá sa to riešiť len zapnutým hľadáčikom a rôznymi šetriacimi režimami ale stále to proste nie je ono. Toto amatér samozrejme nemusí rišieť na dovolenkové celodenné občasné cvaky stačia bohate dve-tri batérie... Tá voľnosť v komponovaní cez displej, presný AF a uvoľnená robota s ľahším menším foťákom je ale nadovšetky trampoty s baterkami. Trošičku by sa mohli výrobcovia CSC zamyslieť a predstaviť profi modely s veľkými batériam aspoň ako majú profi DSLR. Uvidíme čo urobí Sony, G Master objektívy už veľké a ťažké má, druhý krok bude telo
Neviem ako sú na tom iné značky, ale Fuji fotoaparáty naprogramovali aby zbytočne žrali baterku. Ono by stačilo, keby vo Fuji trošku rozmýšľali a výdrž by sa predĺžila minimálne o polovicu. X-T1 nemá jediný rozumný režim na prepínanie medzi EVF a LCD.
LCD zbytočne stále svieti a žerie batériu. Keď ho v menu vypnete, nezobrazí sa na ňom menu. Automatické vypnutie sa dá nastaviť až po šialene dlhom čase.
Stabilizácia má tiež šialené režimy. Buď stabilizuje stále a žerie baterku, alebo sa zapne až v momente stlačenia spúšte. Síce je aj vtedy vysoko účinná, ale s teleobjektívom máte roztrasený obraz v hľadáčiku.
Tiež má nejaké prediktívne ostrenie, ktoré stále vrčí a žerie zbytočne baterku.
X-T1 mám rád, ale okrem spomínaných vecí vo Fuji stále neobjavili viacero jednoduchých funkcií, ktoré majú konkurenti dávno zvládnuté. Sa mi rozum zastavoval nad tým čo Fuji nevie, keď som kúpil X-T1.
A čo sa týka veľkosti a váhy, X-T1 aj X-T2 je moc malý a moc ťažký fotoaparát. Bohužiaľ marketingové oddelenie zatiaľ žiadnemu výrobcovi nedovolí vyrobiť veľký ergonomický CSC fotoaparát.
 
helmiczka
2016-07-18 16:04:14
Mnohym ludom staci telefon... http://www.boredpanda.com/best-iphone-photography-awards-winners-2016/
 
pa10
2016-08-12 19:40:10
príspevok od: mongi
Súhlas. Mal som požičanú xpro1 a baterka mi vydržala takých 50-80 záberov (bez tých spomaľovacích šetriacich somarín). Môj D7000 spraví niečo cez 1000 na jedno nabitie ale už sa mi podarilo aj nejakých 1400...trošku rozdiel...ale úprimne...neznášam EVF....možno raz keď budú aspoň 10x kvalitnejšie ako teraz názor zmením....
Veľmi dobré batérie má Panasonic, výborne držia a majú dlhú životnosť, najmä 1800mAh modely pre GH radu. Lumix GH4 resp. GH3 spravia cez 500 snímkov, s nasadením gripom s druhou batériou je to pohodlie na celý deň. A to pri zapnutom displeji - vydrží niektorá zrkadlovka nafotiť 500+ záberov pri zapnutom liveview?
 
mongi
2016-08-15 06:25:02
príspevok od: pa10
Veľmi dobré batérie má Panasonic, výborne držia a majú dlhú životnosť, najmä 1800mAh modely pre GH radu. Lumix GH4 resp. GH3 spravia cez 500 snímkov, s nasadením gripom s druhou batériou je to pohodlie na celý deň. A to pri zapnutom displeji - vydrží niektorá zrkadlovka nafotiť 500+ záberov pri zapnutom liveview?
LV nepoužívam, takže neviem a je mi to jedno
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované