Film má stále svoje čaro. Diskutovať o tom, či je lepší film alebo digitál, nemá zmysel. Tu netreba posudzovať kvalitu, ale pocit. Film a digitál sa dopĺňajú. Dávajú fotografom na výber aby si vybrali médium a spôsob tvorby podľa svojho zámeru.
My starší (odporné slovo) sme si filmovou érou prešli a posunuli sa do tej digitálnej. Mladšia generácia si v tom lepšom prípade pamätá ako ich rodičia fotili na film. A práve film ich, ako neodskúšané médium, láka. Digitál je im dôverne známy, film je pre nich niečim tajomným. K filmu ich vedú mnohé dôvody. Fotoaparát po dedkovi, nostalgia, čaro tmavej komory, antidigitalizácia ich života.
Film má teda stále čo priniesť. Táto renesancia filmu má aj svoje negatívne stránky. Už dlhší čas sledujem, že fotografovanie na film nevedie k dobrým výsledkom, česť výnimkam. Film za to nemôže, ale fotografi, ktorí nevedia využiť jeho potenciál. Akoby si mysleli, že stačí na film fotiť a už to je záruka originality, kvality a jedinečnosti. Táto skupina sa navzájom "tľapka po pleciach" a ochká nad tým, ako sú oproti digitalistom originálni.
S úžasom sa pozerám na technicky podpriemerné fotografie vydávané takmer za umenie. Ja som si filmovou érou prešiel, fotografoval som na 16 mm film, kinofilm aj zvitkový film. S výnimkou infračerveného som vyskúšal všetky typy filmov. Fotografoval som kompaktami, manuálnymi, autofokusovými aj stredoformátovými zrkadlovkami. Zvládol som aj základy práce vo fotokomore a skenovať, dokonca som sa naučil minilab. Na film som jednoducho fotil roky.
Aj vtedy bola fotografia obľúbeným koníčkom a fotografi riešili podobné problémy ako dnes. Akú zrkadlovku či objektív si kúpiť? Aký film má lepšie farby a menšie zrno? Rovnako ako ja, snažili sa vytĺcť z filmovej technológie maximum. Ak sa pozriem na svoje negatívy, diapozitívy, vyvolané fotografie, nevidím v nich rozdiel oproti tým digitálnym. Vidím v nich len rovnakú snahu o správnu techniku, maximálne využitie technológie a to samozrejme v kombinácii s vyjadrovacími prostriedkami fotografie.
Dnes vidím skôr pózerstvo a nepochopenie toho, prečo fotografovať na film. Film nie je až tak odlišný. Platia pri ňom rovnaké pravidlá. Tiež sa musí správne exponovať, zaostrovať a pracovať s hĺbkou ostrosti.
Áno, máme tu Lomografiu, Polaroid, či ručne vyrábané svetlocitlivé materiály, kde sa na tieto aspekty fotografie nekladie taký dôraz, ba priam sa využíva technická nedokonalosť. Ale aj tu musí vo fotografii niečo byť. Často však nebýva. Nestačí mať Lomo, aby z vás bol Lomografista. Nestačí fotiť na film, aby bol z vás umelec.
Horšia situácia je v "hlavnom prúde", kde sa fotografuje zrkadlovkami a kvalitnými objektívmi.
Ak by som sa ja mal vrátiť k tejto technológii, museli by výsledky byť porovnateľné s digitálnou technológiou, samozrejme so svojským charakterom.
Využil by som najskôr možnosti ČB fotografie, tá je digitálne najťažšie napodobniteľná. Prečo by mojím výsledok mal byť nekvalitný scan alebo podpriemerná zväčšenina z fotolabulabu? Kde je ten zmysel prechodu na film, ak ho nevyužijem na maximum?
Pozrite si fotografie v skupine Analog Photography na www.flickr.com. Očakával by som, že táto skupina bude mať kvalitnejšie fotografie ako je priemer. Že zvýšené úsilie, ktoré je potrebné do fotografovania na film vložiť, sa prejaví vo zvýšenej kvalite. Opak je pravdou. Kde je chyba?
Aby som len nekritizoval, skúsim naznačiť akým smerom by sa "digitalisti" bez skúsenosti mohli vybrať.
- Nehľadajte vo filme spásu. Ak neviete fotografovať digitálne s veľkou pravdepodobnosťou to nebudete vedieť ani s filmom.
- Film vás neprinúti fotiť dôslednejšie len preto, že máte k dispozícii menej záberov a je to drahšie. Nezlepší to ani vaše zábery. Veď čo je zlé na tom, že vám digitál umožňuje viac snímať bez vysokých nákladov. Je to veľká výhoda experimentovať s kompozíciou, uhlom záberu, expozíciou. Okamžitá kontrola nad výsledkom, možnosť okamžitej nápravy chýb, bohaté možnosti postprocesingu. To sú výhody na nezaplatenie. Je len na vás a nie na technológii, či budete bezducho cvakať alebo premyslene fotografovať.
- Našli ste v skrini starý foťák a chcete vyskúšať ako je to fotiť na film? Väčšinou to vedie k jednému nepodarenému fotografovaniu. To nevadí, jeden minutý film a vyvolanie nikoho finančne nezrujnuje. Ak to myslíte aspoň trochu vážne zistite, či váš "skriňový" model vôbec stojí za použitie. Ak nie, ale máte k nemu citový vzťah, dajte si ho ako ozdobu na poličku. To, že sa ním dá fotiť neznamená, že by ste s ním fotiť mali. Fotiť starou rárohou len kvôli imidžu nie je dobrou cestou. Neurazte sa, ak vám poviem, že Zenit, či Pentacon Six sú šroty. Za socializmu fotografi nemali na výber a fotilo sa tým, čo bolo. To, že sa s nimi dajú nafotiť dobré fotografie je dané objektívmi
a filmami. Dnes máte na výber. Prečo si potom nevybrať niečo lepšie? Bazáre sú plné krásnych filmových fotoaparátov všetkých typov, ktoré nikto nechce a preto sú ponúkané za skutočne atraktívne ceny. - Netrvajte na tom, že to musí byť manuálny model. Čo je zlé na tom využívať rovnaký komfort ako u súčasných digitálnych zrkadloviek? Manuálne ovládanie z vás fotografa neurobí. Len vás prinúti drsnejšim spôsobom rýchlo sa naučiť niečo o fotografovaní. Vyberajte medzi manuálom a automatikou poďla svojich potrieb a nie preto, že vám niekto povedal, že len manuál je ta "pravá" fotografia. Manuálne fotoaparáty majú svoje čaro. Oslobodia vás od pretechnologizovanosti a privedú k základom fotografie. Naviac sú odolnejšie pri používaní v drsnejších podmienkach.
- Dajte si vysoké ciele. Analóg by mal byť vyjadrením vašich fotografických schopností. Ukážte digitalistom, že je to plnohodnotná forma fotografovania. U čiernobielej fotografie by to mali byť kvalitné veľkoformátové zväčšeniny. Investujte do kvalitného vybavenia fotokomory. Ak nemáte čas venovať práci vo fotokomore niekoľko hodín mesačne, lepších výsledkov nedosiahnete. Skončíte u nezaujímavých šedivých fotiek. Ak viete, že nebudete mať čas, vydajte sa radšej cestou digitalizácie filmu. Ak sa rozhodnete fotiť na farbu, voľte diapozitív. Aby ste využili jeho potenciál budete potrebovať kvalitný scanner s vysokou denzitou.
- Zoskenovať film tak, že z neho nevyužijete všetky informácie je plytvanie celým vaším fotografickým úsilím. Fotka z filmu nemá vyzerať akoby ste negatív prilepili k podošve boty a prešli polovicu mesta. Prečo by mala byť zaprášená a poškriabaná? To samo o sebe nerobí fotografiu lepšiu. Prenechajte škrabance a poškodenia digitalistom pri postprocesingovom napodobňovaní starých fotografií.
- Pripravte sa na to, že skenovanie je náročný proces. Zoskenovanie jedného políčka filmu trvá aj dvadsať minút (vysoká kvalita, odstránenie prachu a škrabancov...). Nad skenovaním jedniného filmu strávite mnoho hodín.
Ak skenovať, tak kvalitne. Kvalitný scanner stojí peniaze, aj keď je z druhej ruky. Bez toho to nejde. Nechcete predsa zahodiť celé úsilie s výberom filmu, fototechniky a fotografovaním. - Ak je vaším cieľom Fine Art a Master Class fotografia, choďte minimálne do stredného formátu. Kedysi drahé fotoaparáty sú dnes cenovo dostupné. Prepáčte, ak sa niekoho dotknem, ale nemyslí si, že Pentacon Six, či Kiev sú dobré fotoaparáty. Za socializmu nebolo inej voľby, ale dnes máte na výber. Vyberte si kvalitu za rozumnú cenu.
- Ak túžite po odpútaní od súčasného trendu technicky dokonalej fotografii s výrazným postprocesingom, asi vás láka Lomografia. O čo menej je v nej technických záležitosti o to náročnejšia je na fotografické videnie
a schopnosť vniesť do fotografie viac ako len bežné zaznamenanie okamihu. Ak chcete Lomo alebo Holgu len kvôli výslednému efektu, nemusíte hneď fotografovať na film. Veľa zábavy s rovnakým výsledkom poskytujú napr. Olymusy PEN s ich Art programami alebo aj iPhone a rôzne aplikácie. - Nebuďte osamotenými bežcami. Pripojte sa k niekomu, kto má s filmom skúsenosti. Zariaďte si spolu napr. fotokomoru. Analogistov nájdete aj na našom portáli, napr. v skupine Analog.
Dúfam, že som nikoho od fotografovania na film neodradil. Chcem, len aby ste sa nad tým zamysleli. Fotografia vám dá to, čo do nej investujete. Investujte s rozumom. Neplýtvajte svojím potenciálom ani peniazmi. Ak chcete fotografovať na film, choďte do toho naplno.