Hore

Switcher I. - o fototechnike, egu a peniazoch

Switcheri - fotografi, ktorí zmenili značku svojej techniky. Čo ich k tomu viedlo? Ako sú spokojní?

Vybral som si správne? Nemá konkurencia kvalitnejšie fotoaparáty a objektívy? Takéto a podobné otázky vŕtajú v hlave každému z nás. Niektorým to nedá a značku zmenia, dokonca niekoľkokrát. Poznám takých, čo viackrát preskočili tam a späť. Najčastejšie sa prechádza medi Canonom a Nikonom. Posledné roky, čoraz častejšie fotografi vymieňajú zrkadlovky za CSC fotoaparáty. Aktuálne v blogoch tak čítame, ako ten ktorý fotograf prešiel z veľkej profi zrkadlovky na menší CSC fotoaparát, čo ho k tomu viedlo a ako je spokojný. Pre fotografa , ktorý prešiel z jednej značky/systému na druhý, sa zaužíval názov “switcher”.

Množstvo “switcherov” sa nájde aj medzi vami. Budeme radi, ak sa podelia o svoje skúsenosti. Čo ich k tomu viedlo, akú techniku menili, či sú spokojní? Neľutujú?

Súťaž o popruh Peak Design Slide

Posielajte nám vaše príbehy. Môžete pripojiť aj pár fotografií, ktoré ste nafotili novou technikou a vysvetliť, v čom sú odlišné od toho, ako ste fotili predtým. Text posielajte vo formáte Word, fotografie zvlášť, vo formáte JPG, rozlíšenie 1200 -1600 bodov. Príbehy nám môžete posielať priebežne až do konca roka 2016 na adresu ephoto@ephoto.sk. Do predmetu uveďte heslo “Switcher”.

Najlepší príbeh odmeníme špičkovým popruhom Peak Design Slide (farba podľa vlastného výberu).

A teraz už dávame slovo prvému switcherovi, Stanovi Jendekovi, na ephote ho nájdete pod nickom stano66.


Pri výbere techniky som nerozhodný. Moje nároky sú vyššie ako fyzikálne a konštrukčné limity.

Začiatky

Môj otec mal, ako tisíce ďalších, Flexaret. Fotil nás a občas sa zavrel do kúpeľne a vyvolával fotky. Veľmi som sa mu chcel podobať. Prvý foťáčik som dostal ako 6-ročný. Bakeliťák so srandovnými jednorazovými výbojkami, ak bolo treba použiť blesk. Odpaľovanie týchto svetielok ma bavilo najviac. Mal som ich päť... a tým fotenie skončilo.

Po rokoch, keď som mal 18, našetril som si na Practicu MTL 5 so záklaďákom 50 mm. To už som sa pokúšal o fotenie, po vzore starších kamarátov z ochranárskych kruhov som fotil na diáky a myslel som si, že mi to celkom ide. Nasledovala asi 15-ročná pauza.

Približne v roku 2000 ma prepadla myšlienka, že sa začnem venovať foteniu. Mal som vlastné malé grafické štúdio. Darilo sa mi, veľa som pracoval, peňazí som mal dosť. Kúpil som si analógový Nikon F80, myslím, že 3 objektívy a začal som fotiť. Najmä krajinu a les.

Asi po 2 rokoch sa mi naskytla príležitosť kúpiť od kamošky Canon EOS 3, technický zázrak s 2 sklami od Sigmy. Foťák bol výborný, sklá boli na prd, ale to som ako neskúsený zistil asi až po pol roku.

Prichádza digitálna éra

To už prichádza rok 2002 a prvé digitálne zrkadlovky. Zarábal som čoraz viac a tak nebol problém kúpiť si jednu z prvých použiteľných digitálnych zrkadloviek, Canon 20D a seťákový základný zoom. Bol som nadšený, ale v tom čase som si to tak upratal v hlave, že na „vážne“ fotenie bude analóg a diapozitív a na také „obyčajné cvakanie“ bude tento digitál. Venoval som sa foteniu viac a viac, popri 10 až 12 hodinách denne za počítačom som sa snažil urvať si čas na fotenie. Netrvalo dlho a keď prišiel do predaja Canon 5D, bol som jeden z prvých, ktorí si ho kúpili. Už si presne nepamätám cenu, ale vtedy mi skoro bolo jedno, koľko čo stojí. Prikupoval som L-kové sklá, lepší statív, väčší batoh... Dá sa povedať, že som mal profesionálnu výbavu. Robilo mi veľmi dobre medzi ľuďmi vytiahnuť foťák s nasadenou 70-200/2,8 a počúvať reči, že ...hmm, to je delo, to je asi profík... Sebavedomie stúpalo.

Teraz to začne byť zaujímavé.

Musím mať Hasselblad

Na jeseň 2009 som bol cez ephoto na krajinárskom workshope s Lacom Struhárom. Obdivoval som ho (a dodnes to trvá), jeho výtvarné fotenie krajiny ma veľmi ovplyvnilo a chcel som byť v jeho blízkosti, aby som sa od neho naučil čo najviac. S Lacom a jeho ženou Vierkou sme sa skamarátili, chodil som ich navštevovať do Hlohovca a za to, čo ma naučil som mu vďačný.


Obdivujem Hasselblad Laca Struhára.

Ale späť ku kontextu tohto textu. Laco mal Hasselblad 501 a niekoľko skvelých objektívov. Úvaha bola jasná – keď si kúpim Hasselblad aj ja budem taký dobrý ako on, nie? Zháňal som, pátral a nakupoval. O pár týždňov som to mal doma. Fotilo to úžasne, lepšie objektívy som nikdy nemal. Práca so zakladaním zvitkových filmov ma však dosť otravovala. Tak som na jarný workshop nasledujúceho roku už prišiel nielen s Hasselbladom, ale aj s digitálnou stenou k nemu. V tom čase bolo 39 mpx a cena len za stenu 12 000 € niečo skutočne neobvyklé. Ale ako som už písal, bolo mi to skoro jedno. Nechválim sa, pointa príde neskôr. Fotky boli úžasné, plné detailov, ostré, šťavnaté. Patrím k tým, ktorí by stále niečo vylepšovali, pokukujú, špekulujú, čo by ešte mohli mať a vylepšiť svoju výbavu. Nakupoval som väčšie a väčšie batohy a brašne. Vláčil som so sebou Canon aj Hasselblad, batoh mohol mať aj 20 kilo. Vtedy som mal v technike vyše 40 000 €.


Už z vlastným Hasselbladom.


Na druhom workshope s Lacom Stuhárom už obdivovali môj Hasselblad.

Už nechcem Hasselblad

Začalo mi vadiť ako sa s Hasselbladom nemotorne robí. Bolo to pomalé, v krajine vie byť svetlo poriadne rýchle, často som nestihol vybaliť, postaviť na statív, zapnúť a exponovať. Občas som sa po krajine túlal s Karolom Srncom, tradičným nikonistom a začal som pokukovať po Nikone. Keď som v jeden letný deň za pár hodín vybil 2 baterky (chladenie digitálnej steny žralo veľa energie), padlo rozhodnutie.

O pár dní (rok 2010) som bol majiteľom kompletnej profi výbavy Nikon D3X, 70-200, 24-70, 105 makro – všetko v svetelnosti 2.8, filtre, postupne k tomu 24 mm shift, pevné 85 a 50, 16-35/4... Asi 9 objektívov, plno príslušenstva, ďalšie záložné telo, nový robustný uhlíkový statív, proste raj. Po 2 rokoch som vymenil telo za D800E... Ďalších asi 20 000 €, ak nie viac, nepočítal som to presne. Hasselblad aj Canon som postupne predal, za polovicu pôvodných cien.


S Nikonom D3x, začína moje nikoňácke obdobie.


Z 24 na 36 Mpx, Nikon D3x mením za Nikon D800E. Samozrejme s boľavou stratou.

To už bolo v čase, keď peňazí bolo citeľne menej, ale nejako som na to ešte naškrabal, niečo som si požičal, zvládol som to.

S Nikonom som bol veľmi spokojný i keď mi bolo trochu ľúto za kvalitou Hasseblad objektívov. Tie nikoňácke sú dobré, ale rozdiel bol citeľný. Fotil som veľa, aj krajinu, aj výtvarno, urobil som pár kníh a niekoľko výstav, zdalo sa, že toto je definitívna výbava nafurt.

Prechod na bezrkadlovku

Pribúdali mi roky, síl nie a začala éra CSC foťákov. Tak ako takmer všetci, pozeral som sa na ne cez prsty, že to sú také hračky, ktoré šumia a nikdy nebudú použiteľné na profi prácu. Karol začal behať s Olympusmi, ale veľmi ma to nezaujímalo. Zaujímalo ma však, že po pár hodinách fotenia s mojou výbavou, po celom dni nosenia, som bol uťahaný ako stádo koní a bola to pre mňa normálna ťažká robota. Už ma to prestávalo baviť, začínal som byť unavený.

Vlani, keď prišla možnosť nafotiť v lete ďalšiu krajinársku knihu, požičal som si na pár týždňov Olympus OM-D E-M10 Mark II s jedným širokorozsahovým zoom a knihu som nafotil s kombináciou Olympus/Nikon. Za tie roky fotenia a profesionálnej práce grafického dizajnéra som si vybudoval poriadne zmlsané oči. Pri spracovaní a zalamovaní a pri pozeraní vytlačenej knihy som zistil, že Nikon síce fotí lepšie, ale vo výsledku ten rozdiel nehrá rolu. Nezistíte, čo bolo odfotené profi zrkadlovkou s 36 mpx a amatérskym CSC foťákom s 16 mpx snímačom. Rozdiel pri práci bol však obrovský. Že je to menšie a ľahšie dnes už vedia všetci. Ale kto to nevyskúšal poriadne nevie, že je to zábava, že môžem fotiť úplne od zeme, alebo s vystretými rukami nad hlavou, že udržím v ruke desatinu sekundy, ťuknutím na displej zaostrím... Začalo ma to zasa baviť.


Že mi stačí menší a ľahší fotoaparát, ktorý však nemá také špičkové parametre ako Nikon, som zistil pri fotení do knihy o Baťovom kanále.

Minulý rok v septembri som objednal Olympus OM-5 Mark II a 3 Olympus objektívy so svetelnosťou 2.8 (rad Pro). A prišlo ešte jedno prekvapenie. Tieto sklá sú skvelé, vyrovnajú sa tým oplakaným od Hasselbladu a ja som veľmi spokojný. Nikon som odvtedy zo skrine nevytiahol a teraz ho rozpredávam.


Už fotím naľahko a to mám v rukách profesionálnu výbavu. Na výlete z ephoťáčkou Zuzulienou.

Prečo to celé píšem? Aby som sa chválil, že mám veľa peňazí? Ani náhodou. A už to nie je pravda. Pri pohľade späť sa sám zo seba smejem. Trochu zúrivo, pravda.

Desaťtisíce eur vrazených do techniky neurobili zo mňa lepšieho fotografa. Keby som si pred rokmi nechal výbavu od Canonu a nevymýšľal, moje fotky by dnes neboli ani horšie ani lepšie. S technikou to takmer vôbec nesúvisí. Lepšieho fotografa (ak vôbec) zo mňa urobili roky fotenia, práce, rozmýšľania a štúdia. A za tie peniaze som mohol ísť niekoľkokrát na akékoľvek miesto na zemi. Nikdy som od žiadnej foto firmy nemal žiadnu výbavu zadarmo, ani ma žiadna firma neplatí.

Dnes som kľudnejší, netlačím na pílu a viem, že všetko má svoj vývoj, ktorý nič neurýchli. Už nerozmýšľam o technike, ale o svetle.

Klady a zápory aktuálnej výbavy:

  • Omnoho nižšia hmotnosť je dôležitá, najmä ak mám fotiť v teplotách 32-38 °C a kvôli nedostatku času na projekt musím fotiť celý deň a veľa sa presúvať. Únava je potom rádovo nižšia nielen kvôli noseniu, ale aj kvôli foteniu samotnému.
  • Som rýchlejší – stabilizovaný čip mi umožňuje udržať v pohode 1/20 sekundy a tým pádom použitie statívu je veľmi zriedkavé.
  • Môžem fotiť úplne od zeme, alebo z väčšej výšky s vystretými rukami. Fotenie s plne výklopným displejom je prudko návykové. Zaostrovací bod ľahko vyberiem dotykom displeja.
  • Makro môžem fotiť s bežným teleobjektívom a mám menej odpadu.
  • Pri fotení ľudí môžem jednou rukou držať foťák, fotiť a pritom komunikovať, mávať a podobne.
  • Menšie súbory znamenajú úsporu času pri spracovaní. Ich veľkosť je však dostatočná pre publikovanie na dvojstranu knižného formátu A4 (čiže na A3).
  • Fotky majú menší dynamický rozsah a čip viac šumí. Ale vo výsledku – vytlačená kniha, alebo výstavná zväčšenina – nepoznáte rozdiel medzi fotkami z Nikonu D800E a Olympusu OM-D M10. Netrpezlivo čakám, čo nového Olympus predstaví. Potešil by ma profesionálny fotoaparát s o niečo vyšším rozlíšením, menším šumom a hlavne väčším dynamickým rozsahom.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
MagickVamp
2016-06-01 07:25:44
Pekny clanok. Chapem ze vdaka kvalitnym objektivom Olympusu, ktore dokazu aj v kombinacii s malym cipom velmi efektivne vykreslit tych 16 Mpx a tak pri foteni krajiniek a dejov na nizkom ISO urcite na nerozoznanie od zrkadloviek. Ale za krajinkarov by som sa teraz rad spytal, nechyba ti DR? Vela krat som pocul, ze bez poriadneho DR je fotak na krajinku nepouzitelny a preto ak chces fotit krajinku tak jedine nieco s cipom Sony. A ty teraz pises ze si predal Hasselblad, Nikon a kupil si si Olympus so slabsim DR?
 
Johnnny
2016-06-01 07:46:23
Vyborny blog ! Velmi sa mi paci myslienka

Co sa CSC fotakov tyka, ocenujem nizsiu vahu, ale velmi mi vadi ergonomia. Zaujiali ma fotaky od Fuji, ale drzal som len X-E1 a ten sa drzi hrozne. Zial, nemal som moznost vyskusat X-T1.
 
marcus_labeo
2016-06-01 08:11:49
Pekný článok, palec hore. Ako každý i ja pravidelne bojujem s nutkaním prejsť na niečo úplne iné, od prechodu na fullframe s poriadnymi sklami až po presne opačnú túžbu všetkého sa zbaviť a kúpiť malý 1" profikompakt. A môj liek na tieto tiky je takýto: kedykoľvek mám pocit, že moja technika nie je to pravé orechové, pozriem si na webe fotky nafotené s mojim foťákom a len otváram ústa; ten priestor na zlepšenie s existujúcou technikou je obrovský, to nedoženiem snáď ani do konca života. Preto nevymýšľam a nemením zostavu (pravda, sporadickým výmenám objektívov odolať neviem).
 
boco
2016-06-01 08:18:36
Pekne napísané
 
JanoB
2016-06-01 09:11:48
Mám podobnú skúsenosť ale s podstatne menšími stratami , prešiel som k minimalizmu veľkosťou aj množstvom fotovýbavy . Je to neuveriteľná úľava fyzická aj psychická .
V rokoch 2005-2012 bol najväčší boom dslr, boli 1-2 ročné veľké pokroky v kvalite , väčšina z nás chcela napredovať s technikou aj keď to nebolo potrebné. Taký je konzum, správny marketing spojený s ošialom sa snaží vyvolať pocit že to potrebujeme..., treba tomu odolať.
 
Ondrej Čepko
2016-06-01 09:18:39
Vyborny clanok
 
Hanigal
2016-06-01 09:18:49
príspevok od: Johnnny
Vyborny blog ! Velmi sa mi paci myslienka

Co sa CSC fotakov tyka, ocenujem nizsiu vahu, ale velmi mi vadi ergonomia. Zaujiali ma fotaky od Fuji, ale drzal som len X-E1 a ten sa drzi hrozne. Zial, nemal som moznost vyskusat X-T1.
Tiež som sa čudoval, keď som kúpil fuji x100s a x-e1, prečo v recenziách tak chvália ergonómiu. Obidva sa mi zle držali v rukách. Potom som objavil na nete thumb grip, ktorý sa zasúva do sánok pre blesk, ktorý som kúpil cez eBay za pár eúr a už to bolo o niečom úplne inom. Bez toho to bolo utrpenie. Čo sa týka x-t1, tak tú som získal výmenou za x100s a tá už má lepšiu ergonómiu. Našťastie, lebo thumb grip sa veľmi komplikovane dáva na fuji x-t1, je úplne iný ako na x-e1 a ani nevyzerá tak dobre . Takže k fuj x-e1,e2, pro 1, pro 2 by som určite kúpil thumb grip. Na x-t1 nepoužívam a ani nepotrebujem.

Th
 
JohnNewton
2016-06-01 09:32:52
Normálna genéza, ktorou si asi postupne prejde každý ( ja aj dva krát ). Ale to poznanie na konci je asi nielen o tom v čom je CSC lepšie, ale aj o tom v čom je zatiaľ DSLR neprekonateľné A potom rozhodnú momentálne priority.
Niekto obmieňa autá, motorky, rybárske prúty, handry, ženy.....atď. Zmena fototechniky nie je tiež žiadna vážna úchylka
 
anton julény
2016-06-01 09:37:46
príspevok od: MagickVamp
Pekny clanok. Chapem ze vdaka kvalitnym objektivom Olympusu, ktore dokazu aj v kombinacii s malym cipom velmi efektivne vykreslit tych 16 Mpx a tak pri foteni krajiniek a dejov na nizkom ISO urcite na nerozoznanie od zrkadloviek. Ale za krajinkarov by som sa teraz rad spytal, nechyba ti DR? Vela krat som pocul, ze bez poriadneho DR je fotak na krajinku nepouzitelny a preto ak chces fotit krajinku tak jedine nieco s cipom Sony. A ty teraz pises ze si predal Hasselblad, Nikon a kupil si si Olympus so slabsim DR?
to o čom píše v článku je presne to, čo s pointom neviete pochopiť, ale tu platí o to viac, to čo píše point: "..Zdánlivo pre číselkárov nepochopiteľná rovnica, ktorá pre fotografov dáva význam viac než výsledok 1+1."

 
Johnnny
2016-06-01 10:17:45
príspevok od: Hanigal
Tiež som sa čudoval, keď som kúpil fuji x100s a x-e1, prečo v recenziách tak chvália ergonómiu. Obidva sa mi zle držali v rukách. Potom som objavil na nete thumb grip, ktorý sa zasúva do sánok pre blesk, ktorý som kúpil cez eBay za pár eúr a už to bolo o niečom úplne inom. Bez toho to bolo utrpenie. Čo sa týka x-t1, tak tú som získal výmenou za x100s a tá už má lepšiu ergonómiu. Našťastie, lebo thumb grip sa veľmi komplikovane dáva na fuji x-t1, je úplne iný ako na x-e1 a ani nevyzerá tak dobre . Takže k fuj x-e1,e2, pro 1, pro 2 by som určite kúpil thumb grip. Na x-t1 nepoužívam a ani nepotrebujem.

Th
O tom som uz pocul, ale tak nejak mam odpor k pridavnym gripom. Nejaky rocik este pockam kym CSC dospeju a budem dufat, ze aj tela sa zlepsia. Niektore SONy by mi aj sadli a Olympus OM-D E-M1 uz vyzera, ze ma aj slusny grip. Skoda, ze som zatial nemal dmoznost vyskusat si to.
 
Digital
2016-06-01 10:23:58
Technická kvalita 4/3 nikdy nebude na úrovni FF, fyzika jednoducho nepustí. Ale všetci sa zhodneme, že technická kvalita sa nerovná kvalite fotky. Preto je dôležitý praktický aspekt, na čo tú fotku potrebujem a vo väčšine prípadov málokto potrebuje viac ako rozmer A3. Ale potom je tu ešte naša vnútorná požiadavka na kvalitu vlastných fotiek. Pozrieť sa na portrét s FF a kvalitným objektívom je jednoducho radosť aj keď tú fotku neuvidí možno nikto okrem mňa.Takže je to na rozhodnutí každého. Našťastie my, čo sa fotkami neživíme, sa nemusíme vždy rozhodovať prakticky.
 
Johnnny
2016-06-01 10:35:34
príspevok od: Digital
Technická kvalita 4/3 nikdy nebude na úrovni FF, fyzika jednoducho nepustí. Ale všetci sa zhodneme, že technická kvalita sa nerovná kvalite fotky. Preto je dôležitý praktický aspekt, na čo tú fotku potrebujem a vo väčšine prípadov málokto potrebuje viac ako rozmer A3. Ale potom je tu ešte naša vnútorná požiadavka na kvalitu vlastných fotiek. Pozrieť sa na portrét s FF a kvalitným objektívom je jednoducho radosť aj keď tú fotku neuvidí možno nikto okrem mňa.Takže je to na rozhodnutí každého. Našťastie my, čo sa fotkami neživíme, sa nemusíme vždy rozhodovať prakticky.
Presne tak. Nie som vyznavac casto opakovaneho klise: "Na technike nezalezi, fotku robi fotograf", ale najdolezitejsie je ako sa mi s fotoaparatom pracuje. Preto mam relativne stare 7D a aj ked podla mna Canon co do vystupu taha oproti konkurencii za kratsi koniec, ergonomiou mi vyhovuje. (akurat rollery ma umiestnene trochu hlupo)

Do buducna ale zvazujem CSC fotak, no najradsej by som videl nejaky v modernom DSLR tele bez zbytocnosti ako zrkadlo a hranol. Cize taka odlahcena zrkadlovka a lahsimi objektivmi. Samotne zrkadlovky sa pouzivaju vyborne, ale prenasat ich je obcas fakt narocne.
 
Roman Point
2016-06-01 11:03:33
príspevok od: anton julény
to o čom píše v článku je presne to, čo s pointom neviete pochopiť, ale tu platí o to viac, to čo píše point: "..Zdánlivo pre číselkárov nepochopiteľná rovnica, ktorá pre fotografov dáva význam viac než výsledok 1+1."

Nejde o to že by som nevedel pochopiť. Ide o to že momentálne mi vyhovuje to čo používam a nemienim meniť za niečo iné ( pokiaľ som spokojný ). Prešiel som si aj CSC systémom do ktorého som dal cez 2200€ dokopy. Veľkosť mi nevadila, objektívy som mal k tomu všetky dostupné a aj zo všetkým dostupným príslušenstvom. Výstup na parádu. Lenže potom som kúpil 6D ( prečo nie? Dostupný lacný FF za 1200€ ) spravil som pár portrétov rodinky zo starým 50mm f1.8 otvoril fotky v PC a rovno som dal inzerát na EOS M3 s komplet výbavou tie fotky, tá hĺbka, plasticita-3D efekt bolo presne to čo môjmu oku stále chýbalo. A posunulo ma to k foteniu portrétov za peniaze, newborn aj k svadbám. Takže neľutujem ( možno len to že som nevzal rovno 5D mareka3 )
Žiadne iso testy a testy ostrosti som nepotreboval skúmať
 
MagickVamp
2016-06-01 11:37:08
príspevok od: anton julény
to o čom píše v článku je presne to, čo s pointom neviete pochopiť, ale tu platí o to viac, to čo píše point: "..Zdánlivo pre číselkárov nepochopiteľná rovnica, ktorá pre fotografov dáva význam viac než výsledok 1+1."

Zas si to pleties. My to berieme ako celok, to ty si s tym mal problem v inej diskusii. Co sa tyka tohto clanku, no kvoli krajinkam/street foto, by sa ani mne nechcelo vlacit nejaku tazku zostavu, zvlast ked Olympus ma na svojom 4/3 systeme tak kvalitne skla, takze viac megapixlovy snimac v kombinacii s dobrym sklom by som dohnal premyslenejsou kompoziciou, aby som nemusel robit extremne vyrezy. Ale zial bohu plati a vzdy bude platit fyzika a teda ze 4/3 snimac bude tazsie pracovat s horsimi svetelnymi podmienkami ako APSC, DX, FF rovnakej doby a to ti potom ci chces alebo nie idu dole aj detaily. Olympus straca minimalne na poloprofi zrkadlovky co do rychlosti prace, ostrenia a sumu, ci nie? Asi pozriem olympiadu ze kolko sportovych fotografov tam bude s Olympusom a inymi mensimi cipmi. Takze je zaner a zaner, niekde sa da spravit nahrada, niekde len kompromis. Ak by som sa venoval len turistike, tak urcite ma Olympus oslovi, nebol by som nuteny ist do vysokych ISO. Olympus je a vzdy bude kompromis, mozno vekom si poviem ze wildlife fotim racej len cez den a len z posedu, lebo uz jednoducho nebudem tolko vladat a racej spravim kompromis v tomto smere ako vlacit X kilovu zostavu. Schvalne som narazal na DR, pretoze pre mna DR 12 je OK na vacsinu situacii, toto som Olympusu ani nikdy nevycital, ale ja nie som krajinkar. a starsie modely Canon za nizke DR pomaly ukamenovali...Tak otazka: uplne staci aj pre krajinkarov DR okolo 12, alebo autor aj pri krajinkarskej foto zas len spravil kompromis a rozhodol sa, ze racej menej Kg a menej potu ako vacsi DR a viac megapixlov?
 
Johnnny
2016-06-01 11:44:38
príspevok od: MagickVamp
Zas si to pleties. My to berieme ako celok, to ty si s tym mal problem v inej diskusii. Co sa tyka tohto clanku, no kvoli krajinkam/street foto, by sa ani mne nechcelo vlacit nejaku tazku zostavu, zvlast ked Olympus ma na svojom 4/3 systeme tak kvalitne skla, takze viac megapixlovy snimac v kombinacii s dobrym sklom by som dohnal premyslenejsou kompoziciou, aby som nemusel robit extremne vyrezy. Ale zial bohu plati a vzdy bude platit fyzika a teda ze 4/3 snimac bude tazsie pracovat s horsimi svetelnymi podmienkami ako APSC, DX, FF rovnakej doby a to ti potom ci chces alebo nie idu dole aj detaily. Olympus straca minimalne na poloprofi zrkadlovky co do rychlosti prace, ostrenia a sumu, ci nie? Asi pozriem olympiadu ze kolko sportovych fotografov tam bude s Olympusom a inymi mensimi cipmi. Takze je zaner a zaner, niekde sa da spravit nahrada, niekde len kompromis. Ak by som sa venoval len turistike, tak urcite ma Olympus oslovi, nebol by som nuteny ist do vysokych ISO. Olympus je a vzdy bude kompromis, mozno vekom si poviem ze wildlife fotim racej len cez den a len z posedu, lebo uz jednoducho nebudem tolko vladat a racej spravim kompromis v tomto smere ako vlacit X kilovu zostavu. Schvalne som narazal na DR, pretoze pre mna DR 12 je OK na vacsinu situacii, toto som Olympusu ani nikdy nevycital, ale ja nie som krajinkar. a starsie modely Canon za nizke DR pomaly ukamenovali...Tak otazka: uplne staci aj pre krajinkarov DR okolo 12, alebo autor aj pri krajinkarskej foto zas len spravil kompromis a rozhodol sa, ze racej menej Kg a menej potu ako vacsi DR a viac megapixlov?
Cisto amatersky pohlad, ale ani DR 15 podla mna nestaci. Jednoducho ulahci pracu. Poslednu dobu som zacal pouzivat bracketing a s vyssim DR by som mozno niekedy nemusel. Urcite staci aj Canonacky DR a urcite by stacil aj nizsi (v mnohych situaciach), ale viac je proste plus.
 
drummer54
2016-06-01 12:33:16
Dakujem za clanok, aj Karolovi aj Stanovi. Na tom workshope v roku 2009 som sa ocitol aj ja a tiez som tak podobne obdivoval Lacov Hasselblad.
Nuz ale k tomu Switcherovaniu. Mam Canon 7D a uz asi mesiac poskulujem po CSC fotacikoch. Predstava, ze sa uz po Tatrach nebudem musiet trmacat so zrkadlovkou, ale s mensim fotacikom s lepsim vystupom ma laka. A tak sa snazim kade tade dostat k Sony A6000, pravda ale, ako na potvoru akurat nikde nie je kvoli znicenym skladom v Japonsku, a tak hladam a hladam. Potom planujem dokupit pevne skla od Sigmy a Adapter na Canon objektivy.
 
stano66
2016-06-01 12:35:52
príspevok od: MagickVamp
Pekny clanok. Chapem ze vdaka kvalitnym objektivom Olympusu, ktore dokazu aj v kombinacii s malym cipom velmi efektivne vykreslit tych 16 Mpx a tak pri foteni krajiniek a dejov na nizkom ISO urcite na nerozoznanie od zrkadloviek. Ale za krajinkarov by som sa teraz rad spytal, nechyba ti DR? Vela krat som pocul, ze bez poriadneho DR je fotak na krajinku nepouzitelny a preto ak chces fotit krajinku tak jedine nieco s cipom Sony. A ty teraz pises ze si predal Hasselblad, Nikon a kupil si si Olympus so slabsim DR?
Nevadí mi to. áno, papierovo má menší DR. Ja som pri reálnej práci s fotkami nezistil, že by mi toto prekážalo.
 
stano66
2016-06-01 12:39:06
príspevok od: Johnnny
Vyborny blog ! Velmi sa mi paci myslienka

Co sa CSC fotakov tyka, ocenujem nizsiu vahu, ale velmi mi vadi ergonomia. Zaujiali ma fotaky od Fuji, ale drzal som len X-E1 a ten sa drzi hrozne. Zial, nemal som moznost vyskusat X-T1.
Moj Olympus ma skvelu ergonomiu. Pre mna lepsiu ako Nikon D800. Fuji som v ruke nemal, nemam nazor.
 
stano66
2016-06-01 12:47:46
príspevok od: MagickVamp
Pekny clanok. Chapem ze vdaka kvalitnym objektivom Olympusu, ktore dokazu aj v kombinacii s malym cipom velmi efektivne vykreslit tych 16 Mpx a tak pri foteni krajiniek a dejov na nizkom ISO urcite na nerozoznanie od zrkadloviek. Ale za krajinkarov by som sa teraz rad spytal, nechyba ti DR? Vela krat som pocul, ze bez poriadneho DR je fotak na krajinku nepouzitelny a preto ak chces fotit krajinku tak jedine nieco s cipom Sony. A ty teraz pises ze si predal Hasselblad, Nikon a kupil si si Olympus so slabsim DR?
este jedna veta. tiez som skepticky. ale po roku rozmyslania som mal moznost mesiac testovat fotak na realnej praci v krajine. vysledky ma presvdcili.
 
Marcel Rebro
2016-06-01 13:29:53
Ja som neswitchoval, ale aj tak to nebolo lacne

Teda ak sa nerata "prechod" z digikompaktov Olympus na APS-C Nikon a neskor FF Nikon. Casom aj mne prislo vlacenie Nikon FF resp 2x Nikon APS-C (normal a IR) ako narocny telocvik a dokupil som m43. Najskor Panasonic a potom Olympus. No a nakoniec som na "nefoto" akcie dokupi kompakt Sony RX100 (I, II a III). A uplne nakoniec kompaktovy dron ...

No a som v zasade spokojny a vybaveny. Na akcnu robotu 2xD3s s pevne 1.4 skla a 2.8 zoomy. Na fototuristiku 2xE-M10 (normal a infra). K tomu normalnemu mam aj UW vybavu, takze zabijam viac much jednou fotobrasnou. Na nefoto vylety resp. ako "Every Day Carring" mam uz spominany Sony RX100 III.

Co sa fotiek (Image Quality) tyka, mam vystavne zvatseniny zo vsetkych troch systemov. Ak sa nehrame na DOF, tak tazko rozoznat co bolo fotene cim.

Aktualne poskulujem po hexakoptere s m43 fotacikom (Pana GH4). Skratka never ending story
 
nehemah
2016-06-01 13:45:26
príspevok od: Hanigal
Tiež som sa čudoval, keď som kúpil fuji x100s a x-e1, prečo v recenziách tak chvália ergonómiu. Obidva sa mi zle držali v rukách. Potom som objavil na nete thumb grip, ktorý sa zasúva do sánok pre blesk, ktorý som kúpil cez eBay za pár eúr a už to bolo o niečom úplne inom. Bez toho to bolo utrpenie. Čo sa týka x-t1, tak tú som získal výmenou za x100s a tá už má lepšiu ergonómiu. Našťastie, lebo thumb grip sa veľmi komplikovane dáva na fuji x-t1, je úplne iný ako na x-e1 a ani nevyzerá tak dobre . Takže k fuj x-e1,e2, pro 1, pro 2 by som určite kúpil thumb grip. Na x-t1 nepoužívam a ani nepotrebujem.

Th
to budú asi veľké ruky, alebo prsty, mne sa X100 drží výborne aj bez gripu , však je ľahká, ten grip čo tam je stačí, potom mám už iba bezpečnostné pútko cez zápästie, keby som ho náhodou z nejakého dôvodu pustil, čo sa mi ešte nestalo
 
stano66
2016-06-01 14:13:54
príspevok od: Johnnny
O tom som uz pocul, ale tak nejak mam odpor k pridavnym gripom. Nejaky rocik este pockam kym CSC dospeju a budem dufat, ze aj tela sa zlepsia. Niektore SONy by mi aj sadli a Olympus OM-D E-M1 uz vyzera, ze ma aj slusny grip. Skoda, ze som zatial nemal dmoznost vyskusat si to.
na Olyho som si kupil (Karolove odporucanie) maly pridavny grip. Ovela lepsie sa teraz drzi, mam istotu.
 
stano66
2016-06-01 14:15:48
príspevok od: Digital
Technická kvalita 4/3 nikdy nebude na úrovni FF, fyzika jednoducho nepustí. Ale všetci sa zhodneme, že technická kvalita sa nerovná kvalite fotky. Preto je dôležitý praktický aspekt, na čo tú fotku potrebujem a vo väčšine prípadov málokto potrebuje viac ako rozmer A3. Ale potom je tu ešte naša vnútorná požiadavka na kvalitu vlastných fotiek. Pozrieť sa na portrét s FF a kvalitným objektívom je jednoducho radosť aj keď tú fotku neuvidí možno nikto okrem mňa.Takže je to na rozhodnutí každého. Našťastie my, čo sa fotkami neživíme, sa nemusíme vždy rozhodovať prakticky.
mozno bude, mozno nie, to neviem. ale na vytlacku rozdiel nie je... na monitore urcite je, ale to mna az tak velmi nezaujima.
 
marcus_labeo
2016-06-01 14:59:44
príspevok od: Hanigal
Tiež som sa čudoval, keď som kúpil fuji x100s a x-e1, prečo v recenziách tak chvália ergonómiu. Obidva sa mi zle držali v rukách. Potom som objavil na nete thumb grip, ktorý sa zasúva do sánok pre blesk, ktorý som kúpil cez eBay za pár eúr a už to bolo o niečom úplne inom. Bez toho to bolo utrpenie. Čo sa týka x-t1, tak tú som získal výmenou za x100s a tá už má lepšiu ergonómiu. Našťastie, lebo thumb grip sa veľmi komplikovane dáva na fuji x-t1, je úplne iný ako na x-e1 a ani nevyzerá tak dobre . Takže k fuj x-e1,e2, pro 1, pro 2 by som určite kúpil thumb grip. Na x-t1 nepoužívam a ani nepotrebujem.

Th
Mám rovnaký názor, jediný CSC Fuji, ktorý sa dobre drží, je X-T1, všetky ostatné modely majú nulový grip a biedny handling. A dokupovať grip, notabene taký, ktorý sa musí skrutkovať na statívový závit mi pripadá proti logike CSC (menšie a ľahšie) a ten pridaný objem zbytočne nevyužitý (keby ten grip bol sériovo väčší, mohla byť napr. väčšia baterka, čo je bolesť každého CSC).
 
marcus_labeo
2016-06-01 15:01:26
príspevok od: Marcel Rebro
Ja som neswitchoval, ale aj tak to nebolo lacne

Teda ak sa nerata "prechod" z digikompaktov Olympus na APS-C Nikon a neskor FF Nikon. Casom aj mne prislo vlacenie Nikon FF resp 2x Nikon APS-C (normal a IR) ako narocny telocvik a dokupil som m43. Najskor Panasonic a potom Olympus. No a nakoniec som na "nefoto" akcie dokupi kompakt Sony RX100 (I, II a III). A uplne nakoniec kompaktovy dron ...

No a som v zasade spokojny a vybaveny. Na akcnu robotu 2xD3s s pevne 1.4 skla a 2.8 zoomy. Na fototuristiku 2xE-M10 (normal a infra). K tomu normalnemu mam aj UW vybavu, takze zabijam viac much jednou fotobrasnou. Na nefoto vylety resp. ako "Every Day Carring" mam uz spominany Sony RX100 III.

Co sa fotiek (Image Quality) tyka, mam vystavne zvatseniny zo vsetkych troch systemov. Ak sa nehrame na DOF, tak tazko rozoznat co bolo fotene cim.

Aktualne poskulujem po hexakoptere s m43 fotacikom (Pana GH4). Skratka never ending story
Ty nie si switcher, pretože Ty nemeníš systém, ale dokupuješ ďalšie. Teda si skôr collector.
 
blahoslav J B Art
2016-06-01 15:03:29
príspevok od: stano66
mozno bude, mozno nie, to neviem. ale na vytlacku rozdiel nie je... na monitore urcite je, ale to mna az tak velmi nezaujima.
vdaka za clanok aj doplnujuce komentare a odpovede ... konecne nazor "praktika" , ktory robi fotky a publikacie a vie to realne porovnat, na rozdiel od teoretickych testovacov a porovnavacov obrazkov na displeji pocitaca
 
Roman Point
2016-06-01 18:50:05
príspevok od: blahoslav J B Art
vdaka za clanok aj doplnujuce komentare a odpovede ... konecne nazor "praktika" , ktory robi fotky a publikacie a vie to realne porovnat, na rozdiel od teoretickych testovacov a porovnavacov obrazkov na displeji pocitaca
Myslím že tento článok ta spraví ešte neznesitelnejším než si doteraz bol V prípade teda že sa zapojis do diskusie ohľadne snimacov menších než zapalkova škatuľka
 
JohnNewton
2016-06-01 19:32:19
príspevok od: marcus_labeo
Mám rovnaký názor, jediný CSC Fuji, ktorý sa dobre drží, je X-T1, všetky ostatné modely majú nulový grip a biedny handling. A dokupovať grip, notabene taký, ktorý sa musí skrutkovať na statívový závit mi pripadá proti logike CSC (menšie a ľahšie) a ten pridaný objem zbytočne nevyužitý (keby ten grip bol sériovo väčší, mohla byť napr. väčšia baterka, čo je bolesť každého CSC).
Ale to je prirodzené, nič lepšie ako ergónomia DSLR ( a kľudne to môže byť aj CSC , v podobnom balení) ešte nikto nevymyslel.
 
JohnNewton
2016-06-01 20:01:13
príspevok od: blahoslav J B Art
vdaka za clanok aj doplnujuce komentare a odpovede ... konecne nazor "praktika" , ktory robi fotky a publikacie a vie to realne porovnat, na rozdiel od teoretickych testovacov a porovnavacov obrazkov na displeji pocitaca
Ty nám tak rád odporúčaš foto workshopy, toto ťa vôbec nezaujalo: Cena je porovnateľná

A pre trochu väčších tu máme čistú meditačnú ezoteriku - terapiu hlubokým dotekem, ktorých súčasťou je „vaginální mapování, anální mapování, gluteální mapování, mapování penisu, THD v oblasti stehen a podbřišku, léčení jizev, techniky pro potěšení vagíny a penisu a párové i skupinové techniky pro sebepoznání v intimitě.” Cena je 12-tisíc českých korún (444 eur) na seminár pre jedného.
 
stano66
2016-06-02 00:54:23
príspevok od: JohnNewton
Ty nám tak rád odporúčaš foto workshopy, toto ťa vôbec nezaujalo: Cena je porovnateľná

A pre trochu väčších tu máme čistú meditačnú ezoteriku - terapiu hlubokým dotekem, ktorých súčasťou je „vaginální mapování, anální mapování, gluteální mapování, mapování penisu, THD v oblasti stehen a podbřišku, léčení jizev, techniky pro potěšení vagíny a penisu a párové i skupinové techniky pro sebepoznání v intimitě.” Cena je 12-tisíc českých korún (444 eur) na seminár pre jedného.
toto tu čo robí? to asi malo byť publikované inde. či?
 
Roman Point
2016-06-02 02:20:22
príspevok od: stano66
toto tu čo robí? to asi malo byť publikované inde. či?
Možno hej. A možno neberú všetci tento blog ako alfu a omegu. Každopádne to nebolo ani etické.

Čo vravis inak na to že wl fotografi prechádzajú z apsc snimacov na stroje akými sú 5Ds ( R )? 50mpx snímač fullframe to je v rozpore s celým týmto článkom.
Btw tebe sa olympus systém hodí prípadne fuji. Mna nejak osobne nechytili fotky krajiniek čo robíš, za to "streetky" a hlavne zmysel pre detail ktorý máš je naozaj veľa krát inspirujuci. Tak beriem aj vyjadrenie z tvojej strany k tejto téme. Rovnako sa to nehodí k portretnej a event fotografií. Možno tak ak by mal olympus sklá s clonou f0,5 - f0,8 ale to portrétny a event fotografi neriešia takéto články.
A to nepíšem o krajinkaroch ktorý fotia nočnú krajinku na f1,4 a ISO 3200-6400 preklad do olympus jazyka: f2.8 a iso 6400-12 800 tam si myslím že systém 4/3 ani nemá zmysel ťahať.. Krajinka nie je len o pol hodine po východe, polhodine pred západom a o popoludňajšom svetle.
Každopádne čo sa týka DR nie je tak potrebný. Máme predsa rôzne možnosti spájania expozícií a možnosť správne exportovať zrovna tak. Iba to uľahčí prácu ak je vyšší ako 12. A keď už odlahcujeme výbavu a zmenšujeme tak môžme si aj PP uľahčiť vyšším DR No nie? Taký neleňoch Pali Hradisky stále foti na medium formát krajinky s použitím velvie možno by potreboval nasmerovať
 
JohnNewton
2016-06-02 07:08:28
príspevok od: stano66
toto tu čo robí? to asi malo byť publikované inde. či?
Máš pravdu, ospravedlňujem sa. Chcel som to trochu odľahčiť. Lebo to skončí svätou vojnou medzi zástancami FF a čohokoľvek menšieho, ako x krát pred tým.
 
MagickVamp
2016-06-02 10:12:24
príspevok od: stano66
este jedna veta. tiez som skepticky. ale po roku rozmyslania som mal moznost mesiac testovat fotak na realnej praci v krajine. vysledky ma presvdcili.
Na street urcite ano. Na krajinky som sa pytal, lebo tie nie su moja srdcovka ale zaujimalo ma to. V podstate co vravis ma logiku, krajinky sa fotia prevazne na nizkom ISO a ak z toho vyjmeme to nocne fotenie o ktorom sa zmienil Point, tak jedine obmedzenie maleho snimaca je objektiv, ktory musi byt fakt kvalitny aby dokazal preniest co najviac zo 16 mpx 4/3 maleho cipu a Olympus je v tomto majster, takze ak premyslis kompoziciu, aby si nemusel robit velke orezy a spravis nasobnu expoziciu tak ta vlastne v krajinke 4/3 cip a 16Mpx limitovat nebude, zvlast ak ta zaujima len tlacena podoba vo velkosti knihy. V podstate aj limitou 1 palcovych cipov v tomto smere je hlavne nedostatok dobrych objektivov a na krajinku na nizkom ISO by stacil potom aj ten.

Nie kazdy ma tolko penazi vsetko preskusat, takze je fajn poznat klucove parametre pre svoj zaner, nasledne este zhodnotit co skutocne potrebujem, co chcem a v akom sulade je to s vahou aku som ochotny nosit a samozrejme penazenkou. Ty si si tym vsetkym presiel a prisiel ako sam pises o vela penazi a tym sa chce viacero ludi vyvarovat a aj tak sa to uplne neda. Lebo niektore veci si clovek musi jednoducho vyskusat sam, ked je clovek mlady tak povie ze nech to vazi o par kil viac, ale nech to ma napr viac mpx. a vekom si povie, ze sa toho rad vzda ak to bude o kus menej vazit. Ty uz vies co skutocne potrebujes a vlastne mas teraz taky svoj odlahceny Hasselblad o veci ktore v skutocnosti az tak nepotrebujes, skor si ich len chcel. Casom si mozno aj ja poviem, ze kaslem na vychod a zapad slnka a bude fotit zvery len cez den, lebo vlacit tolko kg techniky sa mi nechce a coraz castejsie ostava doma a nerobi ma to stastnym, no teraz by ma zas nerobilo stastnym slabe ISO v kombinacii s Mpx maleho snimaca oproti velkemu snimacu a myslim ze ak sa zamyslis tak sam povies ze keby 4/3 Olympus bol tvoj prvy fotoaparat tak k tomu Hasselbladu by si dosiel tak ci tak, aj keby si sa nakoniec zas vratil k Olympusu. ,-)
 
Hanigal
2016-06-02 10:23:50
príspevok od: Johnnny
O tom som uz pocul, ale tak nejak mam odpor k pridavnym gripom. Nejaky rocik este pockam kym CSC dospeju a budem dufat, ze aj tela sa zlepsia. Niektore SONy by mi aj sadli a Olympus OM-D E-M1 uz vyzera, ze ma aj slusny grip. Skoda, ze som zatial nemal dmoznost vyskusat si to.
Myslím si , že ergonómia pri xpro, x-e, sa asi veľmi nezlepší. Snažia sa zachovať "leica look". Práveže ten thumb grip vôbec nepôsobí rušivo. Má len jednu chybu - možno pre niekoho zásadnú. Nedá sa zavrieť to celokožené púzdro. Preto som používal len "half case".
 
Kamil Škvarka
2016-06-02 10:27:22
Super clanok. Aj som konecne nieco cele precital. Z techniky sa clovek aspon vytesi.. ulahci.. Ale dolezite je vediet fotit a stale na sebe pracovat
MNE SA PACI, ZE JE NIEKTO TAKY ZAPALENY MAT TO NAJLEPSIE!!!
 
Hanigal
2016-06-02 10:27:34
príspevok od: nehemah
to budú asi veľké ruky, alebo prsty, mne sa X100 drží výborne aj bez gripu , však je ľahká, ten grip čo tam je stačí, potom mám už iba bezpečnostné pútko cez zápästie, keby som ho náhodou z nejakého dôvodu pustil, čo sa mi ešte nestalo
Práveže nemám veľké ruky - skôr priemer. Ja som to tiež skúšal bez thumb gripu, a najväčší problém je - kam dať palec - nie je tam pre neho miesto. Vyskúšaj niekedy ten thumb grip a možno ťa to presvedčí. Má jednu veľkú výhodu pre mňa - teda dve : po prvé ľahšie umožňuje manipuláciu s foťákom s jednou rukou a vyťahovanie z kabely a po druhé pevná opierka o palec výrazne stabilizuje držanie foťáku. Toť moje zistenia .
Krásny svetlo prajem.

Th
 
Marcel Rebro
2016-06-02 14:26:14
príspevok od: marcus_labeo
Ty nie si switcher, pretože Ty nemeníš systém, ale dokupuješ ďalšie. Teda si skôr collector.
Veru niekdy mam tiez taky pocit
 
stano66
2016-06-02 14:55:25
príspevok od: Roman Point
Možno hej. A možno neberú všetci tento blog ako alfu a omegu. Každopádne to nebolo ani etické.

Čo vravis inak na to že wl fotografi prechádzajú z apsc snimacov na stroje akými sú 5Ds ( R )? 50mpx snímač fullframe to je v rozpore s celým týmto článkom.
Btw tebe sa olympus systém hodí prípadne fuji. Mna nejak osobne nechytili fotky krajiniek čo robíš, za to "streetky" a hlavne zmysel pre detail ktorý máš je naozaj veľa krát inspirujuci. Tak beriem aj vyjadrenie z tvojej strany k tejto téme. Rovnako sa to nehodí k portretnej a event fotografií. Možno tak ak by mal olympus sklá s clonou f0,5 - f0,8 ale to portrétny a event fotografi neriešia takéto články.
A to nepíšem o krajinkaroch ktorý fotia nočnú krajinku na f1,4 a ISO 3200-6400 preklad do olympus jazyka: f2.8 a iso 6400-12 800 tam si myslím že systém 4/3 ani nemá zmysel ťahať.. Krajinka nie je len o pol hodine po východe, polhodine pred západom a o popoludňajšom svetle.
Každopádne čo sa týka DR nie je tak potrebný. Máme predsa rôzne možnosti spájania expozícií a možnosť správne exportovať zrovna tak. Iba to uľahčí prácu ak je vyšší ako 12. A keď už odlahcujeme výbavu a zmenšujeme tak môžme si aj PP uľahčiť vyšším DR No nie? Taký neleňoch Pali Hradisky stále foti na medium formát krajinky s použitím velvie možno by potreboval nasmerovať
caute, ja nemam potrebu s nikym bojovat, len som napisal svoju skusenost.
K portretu, fotim aj toto, ale nepublikujem, pretoze su to sukromne fotky. Olympus mam zatial kratko, ale uz som aj s nim fotil potrety a svadbu. S pevnym sklom 45/1,8 su vysledky pekne. S pevnou 75/1,8, ktoru (zatial) nemam su vysledky skvele. Ale nie je to moja hlavna tema, tak to az tak neriesim. V lete budem mat pozicany na mesiac Sony A7 II, tak budem porovnavat vyhody a nevyhody.
Nocnu fotku skusim buduci tyzden v Poloninach, sam som zvedavy, ci je tato zostava na nocnu fotku pouzitelna. Jasne, na 3200 ISO uz to sumi neakceptovatelne. Snad sa v novom tele OM1 dockam nizsieho sumu.
a na odlahcenie: najlepsi fotak je ten, ktory mas prave so sebou (pozical som si od Mrca).
 
stano66
2016-06-02 14:58:20
príspevok od: MagickVamp
Na street urcite ano. Na krajinky som sa pytal, lebo tie nie su moja srdcovka ale zaujimalo ma to. V podstate co vravis ma logiku, krajinky sa fotia prevazne na nizkom ISO a ak z toho vyjmeme to nocne fotenie o ktorom sa zmienil Point, tak jedine obmedzenie maleho snimaca je objektiv, ktory musi byt fakt kvalitny aby dokazal preniest co najviac zo 16 mpx 4/3 maleho cipu a Olympus je v tomto majster, takze ak premyslis kompoziciu, aby si nemusel robit velke orezy a spravis nasobnu expoziciu tak ta vlastne v krajinke 4/3 cip a 16Mpx limitovat nebude, zvlast ak ta zaujima len tlacena podoba vo velkosti knihy. V podstate aj limitou 1 palcovych cipov v tomto smere je hlavne nedostatok dobrych objektivov a na krajinku na nizkom ISO by stacil potom aj ten.

Nie kazdy ma tolko penazi vsetko preskusat, takze je fajn poznat klucove parametre pre svoj zaner, nasledne este zhodnotit co skutocne potrebujem, co chcem a v akom sulade je to s vahou aku som ochotny nosit a samozrejme penazenkou. Ty si si tym vsetkym presiel a prisiel ako sam pises o vela penazi a tym sa chce viacero ludi vyvarovat a aj tak sa to uplne neda. Lebo niektore veci si clovek musi jednoducho vyskusat sam, ked je clovek mlady tak povie ze nech to vazi o par kil viac, ale nech to ma napr viac mpx. a vekom si povie, ze sa toho rad vzda ak to bude o kus menej vazit. Ty uz vies co skutocne potrebujes a vlastne mas teraz taky svoj odlahceny Hasselblad o veci ktore v skutocnosti az tak nepotrebujes, skor si ich len chcel. Casom si mozno aj ja poviem, ze kaslem na vychod a zapad slnka a bude fotit zvery len cez den, lebo vlacit tolko kg techniky sa mi nechce a coraz castejsie ostava doma a nerobi ma to stastnym, no teraz by ma zas nerobilo stastnym slabe ISO v kombinacii s Mpx maleho snimaca oproti velkemu snimacu a myslim ze ak sa zamyslis tak sam povies ze keby 4/3 Olympus bol tvoj prvy fotoaparat tak k tomu Hasselbladu by si dosiel tak ci tak, aj keby si sa nakoniec zas vratil k Olympusu. ,-)
uplne presne napisane, ano ano ano.
 
Roman Point
2016-06-02 16:57:54
príspevok od: stano66
caute, ja nemam potrebu s nikym bojovat, len som napisal svoju skusenost.
K portretu, fotim aj toto, ale nepublikujem, pretoze su to sukromne fotky. Olympus mam zatial kratko, ale uz som aj s nim fotil potrety a svadbu. S pevnym sklom 45/1,8 su vysledky pekne. S pevnou 75/1,8, ktoru (zatial) nemam su vysledky skvele. Ale nie je to moja hlavna tema, tak to az tak neriesim. V lete budem mat pozicany na mesiac Sony A7 II, tak budem porovnavat vyhody a nevyhody.
Nocnu fotku skusim buduci tyzden v Poloninach, sam som zvedavy, ci je tato zostava na nocnu fotku pouzitelna. Jasne, na 3200 ISO uz to sumi neakceptovatelne. Snad sa v novom tele OM1 dockam nizsieho sumu.
a na odlahcenie: najlepsi fotak je ten, ktory mas prave so sebou (pozical som si od Mrca).
Súhlasím. S tým čo je na predajni fotku akú spraviť potrebujem nespravím.Do A7II sa podľa mňa zalubis. V kombinácii s pevným sklom sa to používa dobre a fotky sú skvelé. Hlavne na to nedávaj ef objektívy cez redukciu. Stratí to čaro "malosti". Skúšal som si ju lebo Peter to dosť propaguje a mali sme tu Sony deň tak som tam utrkal pozrieť a odskúšať. Bol to taký photowalk ( dosť obľúbené v rakúsku kedy sa stretne partia nadšencov a idú si fotiť do mesta streetku, prípadne sa ide niekde do kopcov ) tak som si to tam probol. Sedelo mi to aj v ruke. Skúsil som to aj s tou redukciou a mojou 16-35 čo až tak veľký objektív nie je.. No na kombináciu 6D + 50mm alebo 85mm to nemá v tej praktickej veľkosti. Preto tiež jedine s pevnými sklami. Bolo to podobne zúfalé ako keď som na EOS M3 dal redukciu a 17-40ku objektív prípadne Tamrona SP 70-300
 
zvonec
2016-06-02 17:31:27
príspevok od: Marcel Rebro
Veru niekdy mam tiez taky pocit
ta sekera na lavo je najlepsia...
 
milan_aa
2016-06-03 08:03:36
príspevok od: JohnNewton
Ty nám tak rád odporúčaš foto workshopy, toto ťa vôbec nezaujalo: Cena je porovnateľná

A pre trochu väčších tu máme čistú meditačnú ezoteriku - terapiu hlubokým dotekem, ktorých súčasťou je „vaginální mapování, anální mapování, gluteální mapování, mapování penisu, THD v oblasti stehen a podbřišku, léčení jizev, techniky pro potěšení vagíny a penisu a párové i skupinové techniky pro sebepoznání v intimitě.” Cena je 12-tisíc českých korún (444 eur) na seminár pre jedného.
sprostô a zrejme takým už aj zostaneš
 
JohnNewton
2016-06-03 09:09:55
príspevok od: milan_aa
sprostô a zrejme takým už aj zostaneš
Ja som to nevymyslel, ani nepredávam, ani neinzerujem, plačeš nad nesprávnym hrobom. A pred tým si mal aký nick ?
 
milan_aa
2016-06-03 10:11:22
ale si to zverejnil
ja nicky nemením xe1, na rozdiel od teba
 
bobo222
2016-06-03 11:08:56
Ja si zasa myslím že je dobré mať malý ja veľký systém. Mám momentálne NEX-a, na výlety fajnovka, ale dlhšie s tým fotiť akciu, tak by som asi prišiel o prsty, ergonómiu veľkého aparátu to nedosahuje ani náhodou, rovnako EVF ešte nestíha, teda mne sa nepáči v porovnaní s OVF, aj keď sa s tým už dá žiť (možno u top modelov je to lepšie, musím pozrieť).
Olouša som mal roky, ale u DR tam ten rozdiel skrátka pri rovnakej úrovni technológie kvôli menšiemu čipu vždy bude, cez to nejde vlak.
Univerzál je pre mňa A7R2, len tam to sklenárstvo stojí jak za raketoplán a chce to ešte dotiahnuť AF. Uvidíme, či to sony zasa nepos.... ako to vedia len oni...

 
JohnNewton
2016-06-03 12:02:17
príspevok od: milan_aa
ale si to zverejnil
ja nicky nemením xe1, na rozdiel od teba
Ak Ťa to morálne trápi, klikni na tlačítko "nahlásiť nevhodný príspevok " . A ja tu mám len jeden funkčný nick . A na iných weboch iné, a samozrejme iné heslá Predpokladám, že som Ti niekde šliapol na otlak, možno si len násobil svetelnosť cropom, alebo mal obzvlášť podarenú foto, alebo máš doma Fuji Skrátka, trafená hus
 
blahoslav J B Art
2016-06-03 14:04:00
príspevok od: milan_aa
ale si to zverejnil
ja nicky nemením xe1, na rozdiel od teba
on uz je taky ... odkedy mu padlo jablko ma hlavu 😁
 
JohnNewton
2016-06-03 15:51:07
príspevok od: blahoslav J B Art
on uz je taky ... odkedy mu padlo jablko ma hlavu 😁
Máš v tom hokej ,doštuduj, to bol Isaac
 
mirosz
2016-06-03 18:06:19
Pekny clanok. Tiez nie som switcher, ale skor vyuzivatel switcherov. Aj od Stana som kupil
Jedine, co som doteraz predal, bol nikon 18-105, lebo som kupil 18-200...vsetko ostatne, co som kedy kupil, stale tusim mam...a stale kukam po novych veciach, ktore nepotrebujem. Holt trpim specialnou formou GASu (Gear acquisition syndrome), konkretne NAS - Nikon acquistion syndrome
 
spektrum
2016-06-04 16:15:18
Zaujimave citanie aj vysledok...Co mna na fotografii fascinuje, su napady a tie sa nedaju kupit a casto ani okopirovat a asi ani naucit na workshopoch. Fotografia je vyber metaforickych momentov z reality, nezivim sa nou, takze nemusim riesit technicke veci k absolutnej dokonalosti, aby som predbehla rovnaky namet v mnozstve detailov. Nie som krajinkar...Len ma zaujalo, to spojenie ega a techniky, takto som to nikdy necitila.
 
Martin Káčer
2016-07-28 20:22:47
No čo, kedy sa chystá druhý diel? Veľmi dobre sa to číta...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia