Odvtedy ubehol nejaký ten čas a my sa môžeme zamyslieť nad tým, či to pre nás fotografov znamená prínos, alebo len starosti.
Preč s filmovým dedičstvom
Hneď tri značky v posledných mesiacoch prišli so svojimi prvými plnoformátovými bezzrkadlovkami. Pri ich vývoji sa museli rozhodnúť, aký bajonet použiť. Canon a Nikon mohli zvoliť medzi pôvodnými bajonetmi EF a F, alebo navrhnúť nové bajonety. Panasonic mohol vyvinúť nový vlastný bajonet alebo použiť cudzí, už existujúci bajonet.
Canon a Nikon sa rozhodli pre nové bajonety, ktoré im umožňujú navrhnúť menšie fotoaparáty a objektívy s vyššou obrazovou kvalitou. Nové bajonety majú aj viac kontaktov a sú pevnejšie. Nevýhodou je, že na nové fotoaparáty priamo nepasujú zrkadlovkové objektívy, je potrebné použiť adaptér a to nie je najelegantnejšie riešenie. Kým sa vybuduje portfólio natívnych objektívov s novým bajonetom ubehnú roky. Obidve firmy naviac uzatvorili svoje systémy a nechcú podporovať iných výrobcov objektívov, ktorí tak musia pristúpiť na spätné inžinierstvo, ak chcú, aby ich objektívy fungovali na nových FF bezzrkadlovkách.
Väčší bajonet dáva konštruktérom viac priestoru pri návrhu optickej sústavy objektívov.
Panasonic mal inú štartovaciu pozíciu. Zrkadlovky nemá v ponuke, ale má dlhoročné skúsenosti s bezzrkadlovkami. Veď prvá moderná bezzrkadlovka bola Panasonic. Doteraz Panasonic používal vo svojich bezzrkadlovkách menší Micro 4/3 snímač. Objektívy pre tento systém sa nedajú použiť na plnoformátovej bezzrkadlovke a tak Panasonic stál pred otázkou, aký bajonet zvoliť. Navrhnúť úplne nový, ako Canon a Nikon (ale tí majú výhodu, že zrkadlovkové objektívy fungujú prostredníctvom adaptéru), alebo sa poobzerať po existujúcom riešení? Panasonic sa rozhodol pre druhú možnosť. Nie je to typická fotografická značka a pomoc sa tu preto zíde. Panasonic už roky spolupracuje s Leicou, ktorá vlastné FF bezzrkadlovky má. Prečo neutužiť spoluprácu? Panasonic vo svojich FF bezzrkadlovkách použil Leica L-bajonet. Ihneď tak rozšíril portfólio použiteľných objektívov o objektívy Leica. Do aliancie využívajúcej L-bajonet sa pridala ešte Sigma. Tá ma plány predstaviť vlastné FF bezzrkadlovky (asi so snímačom Foveon). Pre ne potrebuje nový bajonet. A musí byť populárnejší ako Sigma SA-bajonet. Keby aj ich fotoaparáty nemali úspech, tak ako je tomu teraz, o odbyt objektívov bude postarané. Sigma sľubuje 11 objektívov už tento rok. Predpokladám, že to bude rovnaká modifikácia, ako pre Sony FF bezzrkadlovky.
A čo ďalšie značky? Tie už sú o niečo napred. Sony začalo s FF bezzrkadlovkami skôr, portfólio fotoaparátov aj objektívov je vybudované. Sony naviac nevadí, že ich platformu využívajú iní výrobcovia objektívov. Fujifilm a Olympus stavili na menšie snímače a zatiaľ tvrdia, že do plného formátu nepôjdu. Majú vybudované kompletné portfólio fotoaparátov a objektívov, rovnako aj Panasonic u Micro 4/3 systému.
Nutnosť navrhnúť nový bajonet nie je žiadnou novinkou. Firmy si tým prešli už niekoľkokrát. Prvá veľká zmena bola, keď filmové zrkadlovky prešli z manuálneho zaostrovania na automatické. Začala s tým Minolta v roku 1985 s modelom Dynax 7000. Vtedy sa to fotografom asi tiež nepáčilo. Každá radikálna zmena stojí fotografov množstvo peňazí. To je daň za pokrok. Situácia sa opakuje, ale v oveľa väčšom merítku. Fotografov je oveľa viac a majú nakúpených milióny objektívov. Potrvá roky, kým fotografi kompletne prejdú na bezzrkadlovky a budú na nich používať nové objektívy. Tie zrkadlovkové sa budú sušiť v policiach fotobazárov. Ale to je ešte relatívne ďaleko.
Žiadna zo značiek, ktorá má v ponuke bezzrkadlovky, si neponechala bajonet zo zrkadlovky. Všetky uprednostnili pokrok, pred úplnou spätnou kompatibilitou a kontinuitou aj za cenu toho, že prechod bude bolestivý. Pre naše peňaženky rozhodne. Stálo to však za to? Využili konštruktéri nové širšie možnosti pri návrhu objektívov?
Niečo naznačili značky, ktoré vyrábajú len bezzrkadlovky. Hlavne Olympus a Fujifilm majú vynikajúce objektívy. Tie ale ťažia z toho, že objektívy sú navrhnuté pre menšie snímače, čo je jednoduchšie. Pomohlo to aj kvalite objektívov pre FF fotoaparáty?
Sú objektívy pre bezzrkadlovky lepšie ako tie pre zrkadlovky?
Od predstavenia nových bezzrkadloviek Canon a Nikon ubehlo niekoľko mesiacov a fotografi si ich už môžu kúpiť. Panasonic zatiaľ len predstavil predprodukčné vzorky vybraným novinárom a predajcom. Tak, či onak, nové objektívy navrhnuté pre FF bezzrkadlovky sú už dostatočne otestované, aby sme mohli zhodnotiť, či sú lepšie ako ich ekvivalenty pre zrkadlovky.
Z toho, čo zatiaľ výrobcovia predstavili, môžeme mať radosť. Prejsť na nový bajonet a skrátiť vzdialenosť medzi bajonetom a snímačom sa vyplatila. Nové objektívy určujú nový kvalitatívny štandard. Transfokátory dosahujú kvalitu pevných objektívov pre zrkadlovky. A pevné sklá patria k tým najlepším vôbec. Naviac tu je väčšia sloboda pri konštrukcii svetelnejších objektívov (viď Nikon s teoretickou svetelnosťou F0,65). Nový štandard umožňuje lepšie optimalizovať objektívy pre video a u Panasonicu vidíme aj perspektívu dvojitej stabilizácie obrazu aj u veľkého snímača.
Darí sa aj u bezzrkadloviek s ešte väčším ako FF snímačom. Pre stredoformátové modely od Fujifilmu a Hasselbladu sú tiež vyrábané špičkové moderné objektívy.
Vždy sa ale nájde výnimka. Sony potenciál nového bajonetu využíva ako sa mu chce. Sú tu skvelé objektívy radu GM, ale stredná trieda tak skvelá, akoby mohla byť, nie je (česť výnimkám).
Záver
Bezzrkadlová konštrukcia dáva konštruktérom väčšiu slobodu. Fotoaparáty môžu mať rozmanitejší dizajn, lepšie parametre a nové funkcie. Všetky firmy využili možnosť navrhnúť nový bajonet, ktorý je bližšie k snímaču. Objektívy prestali za sebou ťahať dedičstvo filmových fotoaparátov a sú plne optimalizované pre potreby digitálnej fotografie a videa. Sme svedkami významného míľnika. Firmy teraz prechádzajú na systém, s ktorým budeme pracovať aspoň ďalších 30 rokov. Len keby to tak nebolo bolestné. Budúcnosť ukáže, že to bol správny krok.