Hore

Zaujímavé editoriály, zima 2012

Zimný výber módnych editoriálov nie je paradoxne o zimnom oblečení, ale skôr o letných šatách a plavkách. Keďže fotografie sexi topmodeliek v plavkách, povaľujúcich sa na rozpálenej pláži a ukazujúcich svoje nádherne opálené telá by zrejme väčšinu čitateľov nezaujímali, rozhodol som sa ich nezaradiť do tohto výberu. :)

Dôvod prezentácie letného oblečenia v tomto období je jednoduchý. Svetové módne značky už v predstihu zbroja na letnú sezónu, a tak momentálne vychádzajú kampane zamerané práve na toto ročné obdobie. Navyše editoriály v módnych časopisoch príliš zimným kúskom oblečenia nefandia.

Pod taktovkou klasika

Americká módna líderka Donna Karan, zastupuje svoju značku v rovnomennom názve. Na svetovom trhu Donna pôsobí od šesťdesiatých rokov minulého storočia. Najskôr ako dizajnérka značky Anne Klein, neskôr sa osamostatnila a so svojím manželom začala podnikať pod vlastnou značkou.

Pre svoju kampaň jar/leto 2013 si pozvala 69 ročného fotografa Patricka Demarcheliera. Tento Francúz mal vrchol svojej kariéry v 70-tych a 80-tych rokoch. Fotil pre najznámejšie francúzske, americké a britské módne časopisy. Jeho hľadáčiku neušli celebrity ako Madonna, herec Leonardo DiCaprio, alebo aj moja obľúbená modelka Cindy Crawford a ďalší. Medzi jeho najznámejšiu fotografiu patrí portrét Christy Turlington, New York (1992), ale aj mnohé iné, ktoré sa dnes počítajú ako „Fine Art“ módnej fotografie a predávajú sa kópie týchto snimkov po celom svete. Osobne ma tejto na fotografii fascinujú línie v oblasti tváre. Jednak sú to línie samotnej Christy, ktorá má sama o sebe jednu z najpútavejšie formovaných tvári, na druhej strane je to línia okraja listu. To miesto je tak nabité krásou, harmóniou a zmyselnosťou zároveň, že to sa snáď ani nedá úmyselne pripraviť. Takže pravé vystihnutie charakteru fotografie by som videl v parafráze jedného výroku: „Táto fotografia a vesmír sú veci, ktoré sa z času na čas proste stávajú.“

Mám rád takýchto fotografov, čo nič nepreháňajú a ich tvorba je čistá bez škrípania na sietnici. Takíto fotografi sa radia medzi klasikov najkrajšieho vizuálného umenia, akým fotografia pre mňa určite je.

Kampaň nás zavedie na pláž, kde v éterických snímkach pod taktovkou spomenutého Patricka Demarcheliera. Americká supermodelka Karlie Kloss, v súčasnosti druhá v svetovom rankingu modeliek (models.com), predvádza na pláži ľahké ružové šaty, ale aj šaty šedej farby so zaujímavým strihom.

Z fotografického hľadiska tu máme príťažlivo pôsobiace protisvetlo zapadajúceho slnka. Negatívny priestor na väčšine fotografií je determinovaný hlavnou líniou horizontu. Ak sa v pozadí aj nachádza nejaká kresba tvorená prevaľujúcou sa vlnou, poprípade lenivo plynúcimi oblakmi, tak táto časť fotografie je potlačená umiestnením mimo hĺbku ostrosti. V troch fotografiách, kde dominuje šedá, krásne dotvárajú atmosféru, sťaby rozsypané diamanty, trblietavé odrazy na vodnej hladine. Komu by sa už nepáčili tieto oblokrojené dôsledky viacpočetných lamiel clony v objektíve. ;)

Sumárne farebné doladenie celku fotografie k prezentovanému oblečeniu už mal zrejme na starosť grafik v posprocese. Výsledný súbor fotografií pôsobí jednoducho, a predsa sa oko diváka dokáže radostne pokochať.

Búrlivé výšiny po slovensky

V španielskom vydaní januárovej Vogue si povedali, že by hádam neuškodilo reflektovať na aktuálne ročné obdobie. Pod režisérskym dohľadom Jasona Kibblera, hrala hlavnú úlohu slovenská modelka Kinga Rajzak. Úmyselne som použil v predchádzajúcej vete filmovú terminológiu, pretože editoriál má názov Cumbres Borrascosas, čo v našom preklade znamená Búrlivé výšiny. Stará americká klasika z roku 1939 (a všetky jej novšie verzie) rozpráva dramatický príbeh nešťastnej lásky, ktorá nemohla uspieť pre morálnu predpojatosť tej doby. Vo filme zaznie romantická myšlienka: „Su mŕtvi, ktorí nikdy nenájdu kľud, pretože ich srdcia bijú ďalej v srdciach iných.“

Tu niekde začína príbeh módneho editórialu. Sychravé zimné počasie na scéne umožňuje prezentovať luxusné kabáty značiek Maison Martin Margiela, Dolce & Gabbana, Marni and Rick Owens, ktoré starostlivo povyberal stajlista Tony Irvine. Rozfúkaný a zmoknutý výzor vlasov mal na starosti James Rowe. Na jednej z najúspešnejších slovenských modeliek Kinge Rajzak už zostávalo, čo najlepšie zahrať svoju neveselú úlohu. Chvíľu jej na tvári vidíme sústredenie pri preliezaní zradných skalísk, nato ju niečo upúta na machovom poraste. Krásny detail tváre odhalí smutno uprený pohľad do diaľav. Nacionalisticky fandíme a tešíme sa z dobrej práce.

Avšak ešte netušíme aký filmový twist, obrat v deji nás čaká! Zrazu tu máme fotografiu s čudným výrazom/pohľadom. Jedno oko mierne prižmúrené v porovnaní s druhým. Či za to môže uhol z ktorého sa fotilo, alebo naozaj modelka privrela oko, to neviem. Jedno však viem určite, že to na mňa nepôsobí vôbec dobre. Nezapadá mi to absolútne do žiadneho miesta v scenári. Aj keď si stále opakujem, že v spojitosti s módnou fotografiou nebudem toto slovíčko používať, ale ČUDUJEM sa ako táto fotografia mohla uzrieť svetlo módneho sveta.

Športujeme s HERMÈS

Ani v tomto ročnom období nesmú vo výbere chýbať fotografie Hermès. Reklamné kampane tejto značky patria vždy medzi to najlepšie a vizuálne lahodiace. V jesennom zhrnutí editorialov som vyslovil prianie, aby osvedčená dvojica hlavných protagonistov, fotograf Nathaniel Goldberg a modelka Bette Franke, čo najdlhšie pracovala pre tento francúzsky módny dom. Sympatická holanďanka je však už niekde inde. Zostal iba Nathaniel a pre fotenie si vybral severskú krásku Iselin Steiro (models.com #17).
Miesto fotenia si vybrali romantické jazero na severe Talianska, jazero Lago di Como. To sa mi páči na práci špičkového fotografa, že si môže vybrať špecifickú lokalitu na fotenie podľa svojho gusta.

Celá kampaň (jar/leto 2013) je inšpirovaná rôznymi športami. Vidíme tu znázornený tenis, petang, potápanie, golf, skejtbording, cyklistiku a mnohé iné. Svetelná atmosféra je navodená na skorú jar. Treba poznamenať, že svetlo vo fotografiách je naozaj výberové. Spomenuté svetlo, tonalita fotografií, výrazy modelky pomáhajú navodiť pozitívny pocit z kolekcie. Dokonca máme možnosť vidieť trochu humorný prístup. Je to vidieť na fotografii, kde Iselin Steiro vo vode, s podoprenou hlavou, lakťami opretými o drevené dosky móla, tak trochu znudene a zároveň trochu nahnevané pozerá po okolí. Rozložená pestrofarebná jedálna súprava dáva tušiť, že na niekoho čaká. Možno plavci, veslári, alebo iný vodáci. Osviežujúci počin Nathaniel! Dotvára to elegantne celý súbor fotografií.

Zastavím sa pri fotografií znázorňujúcej cyklistiku. Kompozícia prenádherná, rozviate šaty tak to už je v práci Goldberga typický prvok. Farba oblečenia sa krásne vyníma na modrastom pozadí. Mne, starému vrtákovi, však stále niečo v hlave nesedelo. Potom mi to došlo. Špice bicykla sú rozmazané a šaty nie! Hm.... za určitých okolností by to mohlo tak byť... No nezdá sa mi, žeby si to švihala po móle tak rýchlo. Pravdepodobne, je aj tak použitá železná konštrukcia na fixáciu bicyklu. Zohnal som si fotografiu vo vysokom rozlíšení a nazväčšoval. Je tam naozaj vidieť, že rozmazanie je dodatočná práca grafika. Dobre... Úmysel pridať dynamiku do fotografie je nadradený tejto menšej nelogickosti. Veľkoryso odpúšťame... 

Skôr mám rozpačité dojmy zo šikmo umiestnenej signácie na všetkých fotografiách. Tento fakt mi nesedí vizuálne, a ani sa mi ho nedarí spojiť s nijakou účelnosťou.

Bojovníkova sila

Mladá americká návrhárka Alexander Wang, alebo keď chcete po slovensky, Alexandra Wangová je na trhu asi od roku 2009. Jej kampane nie sú tak vysoko rozpočtové ako kampane známejších svetových značiek. Ani tentokrát tomu nie je inak.
Z prvotného menšieho šoku nad fotografiami som to začal vnímať v rámci kontextu, menej zaujato. Keď sa objavila vo svete prvá fotografia z kampane, ľudia hádali, či pózuje chlap alebo žena. Nakoniec vysvitlo, že sa jedná o poľskú modelku menom Malgosia Bela. Účes mi tak trochu pripomenul kreáciu, ktorú mal na hlave Johnny Depp vo filme Nožnicovoruký Edward. Zodpovedá to uleteným futuristickým víziám, o ktoré sa aj opiera kampaň s názvom Warrior Strength. Výrazné líčenie, koženné doplnky... Chlapčenský výzor modelky a robotické pózy sú dominantné predstavy fotografa o bojovníkovi z budúcnosti. Silná desaturácia farieb, až takmer k odtieňom šedi, umocňuje pochmúrnosť celej série.
Vo fotografiách je zhmotnená myšlienka v čase vzdialeného sveta. Pridaným výtvarným prvkom je ďalšia vložená fotografia prázdneho miesta, kde sa fotila scéna. Tentokrát bez modelky. Rozhodne je to zaujímavé.

Fotografom je Steven Klein, ktorý vo svojich fotografiách má navonok akýsi temný prejav. Týka sa to celej jeho práce. Pri prezeraní jeho tvorby máte pocit, že je niečo pekelné ukryté v každej fotografii. Čosi vám chytí chladne dušu a pomaly zoviera päsť. Je tam náznak chaosu v pekle, ale nevyloží to pred diváka ako na podnose. Necháva ho dusiť sa vo vlastnom strachu z neznáma. Zvláštne... skúste si tohto fotografa vyhľadať a budete vedieť, o čom píšem.

O tom, že Steven Klein nie je len „hocjaký“ fotograf svedčí fakt, že sa podieľal na decembrovom editoriáli pre Americký Vogue. Samozrejme si kráča svojou cestou...

Úderné jednotky v stvárnení Annie Leibovitz

Vo februári americký Vogue dal priestor Annie Leibovitz a je sa skutočne na čo pozerať. Hlavne vydarená je fotografia troch modeliek v bielých šatách, stojacich na člne pobrežnej stráže, ktorý neústupne rozráža vlny.

Fotografie v cykle „Storm Troopers“ zaujmú svojou výpravnosťou, netradičným počtom modeliek a pózujúcich ľudí.Pri fotení sa stretli svetové modelky zvučných mien ako Arizona Muse, Chanel Iman, Karlie Kloss, Kasia Struss, Liu Wen a moja favoritka Joan Smalls.

Hurikán Sandy pred nedávnom napáchal množstvo škody. Pri záchranných prácach pomáhali statočný ľudia, ktorým je februárové číslo venované. Annie sa snažila vsadiť jarné modely medzi týchto ľudí.

Jarná poézia od Blumarine

Nadýchané, elegantné a ženské by mali vyzerať šaty značky Blumarine na fotografiách od Camilly Akrans. Spokojne konštatujem, že sa to podarilo aj vďaka ruskej modelke Anne Sezneva. Nasledujúca fotografia sa stala hitom medzi kampaňami jar/leto roku 2013.

Scéna umiestnená v rozkvitnutom sade, medzi ružovými lupeňmi, už sama o sebe dáva pre fotografa možnosť ťažiť z prekrásnych farieb. To by však nestačilo, nebyť kompozične zaujímavo rozviatych šiat s kvetinovou potlačou. Kúsok modrej oblohy je jemné vybalansovanie toľkých teplých tónov. Hrdzavá tyč na kraji fotografie je už taká luxusná čerešnička na... Ou!... Stop... Hrdzavá tyč?! To snáď nie!

Ale áno, vážení. Ak sa pozeráme na fotografiu ako na samostatný kúsok, povedzme si, kto by nenapísal u nás v galérii pod fotografiu, aby si to láskavo zretušovala? ;) No vzhľadom na celú sériu, fotografka použila túto železnú a nepríťažlivú konštrukciu ako spojovací prvok. Je to možno aj snaha, vyhnúť sa gýčovitosti podobných fotiek, čo vznikajú na jar po kilogramoch. Daň za originalitu je vysoká. Ach, ale hrdzavá tyč...?

Nechajme to už tak. Pozrime sa radšej na ďalší kúsok. Blumarine nie sú len krásne šaty, ale aj rôzne doplnky medzi ktoré patria štýlové okuliare moderného vzhľadu, ale inšpirované oblými retro krivkami. Fotografia najprv zaujme svojou energickou svetelnou atmosférou. Portrétovaná tvár je príjemne a s rozvahou nasvietená. Dáva cítiť opierajúce sa slnko, no zároveň sú vzniknuté tiene mierne presvetlené. Či za to môžu difúzory, cez ktoré prechádzali slnečné lúče alebo umelý záblesk, som sa snažil zistiť v odraze na okuliaroch pri niekoľko-násobnom zväčšení. Nádej, že niečo zistím v tejto veci sa rýchlo vytratila.

Po svetelnej atmosfére začíname vnímať modelku, jej bezchybnú pleť, dozadu sčesané vlasy, pózu, a vôbec celú kompozičnú výstavbu. Mňa pri kompozícií zaujali farby. Áno, aj farbami môžeme komponovať a vytvárať tak rôzne nálady, ktoré prostredníctvom fotografie vysielame k divákovi. Celkovo prevládajú vo fotografii teplé farby. Pri kategorizácii do skupiny - teplé farby vs. studené, tu máme len zanedbateľné zastúpenie modrej.

Ak si však začneme všímať jednotlivé farby, zistíme, že sa nám farebne páči ĽHR (z nášho pohľadu: ľavý horný roh) a protiľahlý PDR (pravý dolný roh). Modrá a zelená sú vo farebnom kruhu susedné farby. Trošku žltej, oranžovej medzi nimi, dokonale dokončujú asi 180° výsek z tohto farebného kruhu. Tento fakt, použitia susedných farieb, nám umožňuje pochopiť prečo fotografia pôsobí tak príjemne na naše zmysly. Psychológia farieb totiž jasne hovorí, že takéto vyskladanie je vysoko harmonické, čo môžeme iba potvrdiť nielen na tejto jednej fotografii, ale aj na celej kolekcii.

Ak sme pri kompozícií, stojí ešte sa zmienku vytvorenie uhlopriečnych línií. Jedna je tvorená spomínanými farbami z ĽHR do PDR, ale podporená aj modelkinou rukou. Aj keď ruka nesmeruje celkom presne pozdĺž uhlopriečky, náznak bohato stačí.

Druhá uhlopriečka je tvorená smerom PHR a ĽDR. Jej smer reflektuje os prechádzajúca telom modelky, a samozrejme neprehliadnuteľná (opäť) hrdzavá tyč.

Nakoniec ešte jedno zaujímavé a posledné povšimnutie týkajúce sa  kompozičného hľadiska. Fotografia obsahuje kompozičný výstavbový princíp, tak typický pre krajinkársku fotografiu. V prvom pláne sa nachádza kúsok zakvitnutej vetvičky v PDR, ktorá nám umožní „vkročiť“ do fotografie. Druhý plán obsahuje samotnú modelku, čiže najdôležitejší prvok. Tretí plán je vzdialená modrá obloha. Zriedkavo sa stáva, že pri takto detailnom portréte nachádzame podobné plánovanie.


Odporné video ku kampani. 

Resident Evil bez zbraní

Februárové číslo Vogue Paris prináša Millu Jovovich v editoriáli s názvom Resident Evil. Kto by nepoznal aspoň jeden rovnomenný filmový počin, kde Milla bojuje proti následkom vírusu spoločnosti Umbrella Corporation.

Nápad vyzeral skvelo. Hlavná filmová predstaviteľka vo filme sa ukáže aj na fotografiách módneho časopisu. V akčných pózach bude prezentovať čierne oblečenie od značiek Nina Ricci, Prada, Dolce & Gabbana a Alexander McQueen. Práve čierna farba mala vyjadrovať podporu mestu New York, za jeho posledné problémy so strieľaním. Modelka nemá v rukách žiadnu zbraň. To je jasné mierové posolstvo a postavenie sa za odzbrojovanie v uliciach. Toto gesto sa mi veľmi páči a oceňujem ho. Je to naozaj hrozné, čo sa v celej USA deje.

Hneď ako sa objavili fotografie, začali sa množiť negatívne reakcie na celú sériu fotografií. Ľudia písali o tom, že fotografie pôsobia smiešne, nezáživne, trápne a dokonca idiotsky. Výčitky boli smerované aj na holandskú dvojicu fotografov Inez van Lamsweerde a Vinoodh Matadin.

Nech už je správa skrz fotografie akákoľvek pacifistická, ak mám hodnotiť samotné fotografie, musím súhlasiť s mnohými sklamanými názormi.

Austrália hlási: „Žiadny nápad“

Mladá a malá módna značka známa v Austrálii, Ksubi, začala v roku 2000. O sedem rokov už firma mala ročný obrat skoro 20 miliónov austrálskych dolárov. Slušne...
Na fotenie si zavolali neznámeho Darrena McDonalda. Kolekcia chystaná na rok 2013 má hlavné motívy vsadené do religióznej ikonografie. Modelka Montana Cox mala zvýrazniť barokový štýl fotografií. Žiaľ fotografie sú prázdne a bez akéhokoľvek nápadu. Premrhané...

Ako si napríklad predstavujem dokonalé uchopenie nápadu a jeho špičkovú realizáciu? Mário Testino prišiel pred rokom v British Vogue s editoriálom „The Illusionist'. Spojenie módy a príbehu o iluzionistovi. Uznajte, že na tie fotografie jednoducho radosť pozrieť.



Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
blasi
2013-01-31 08:22:34
dik za clanok. uz mi chybal
 
zuzuliena
externý redaktor 2013-01-31 08:55:30
posmakla som si na zaverecnych cb .-)
 
panpriatel
2013-01-31 08:57:19
Prva a posledna!
Parada!
Kde sa daju najst tie fotky Patricka Demarcheliera jarleto 2013, prosimvas?
 
andrejgrznar
2013-01-31 09:26:04
pekný vyber, najviac ma zaujal Resident Evil bez zbraní
 
lia.minou
2013-01-31 09:38:17
tie Testinove su super! hezky clanok - akurat by som este doplnila, aj ked pre foto svet asi uplne irelevantnu info, ze filmove Burlive Vysiny maju svoj povod v rovnomennom romane z roku 1847 britskej to spisovatelky Emily Bronte a pribeh sa odohrava kdesi v Yorkshire.. takze nie je to az taka americka klasika
 
Dawid1213
2013-01-31 11:34:15
Supr
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2013-01-31 20:54:55
príspevok od: lia.minou
tie Testinove su super! hezky clanok - akurat by som este doplnila, aj ked pre foto svet asi uplne irelevantnu info, ze filmove Burlive Vysiny maju svoj povod v rovnomennom romane z roku 1847 britskej to spisovatelky Emily Bronte a pribeh sa odohrava kdesi v Yorkshire.. takze nie je to az taka americka klasika
Vdaka za doplnujuce informacie. Pisalo sa o filme a nie o literarnej predlohe.
 
lia.minou
2013-02-01 09:21:53
príspevok od: Jozef Krajčo
Vdaka za doplnujuce informacie. Pisalo sa o filme a nie o literarnej predlohe.
ved ja viem
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia