ako určite viete, Magic Lantern firmware sprístupnil (nielen) pre Canon 5D Mark lll možnosť RAW videa a nastala tým malá revolúcia. Filmový obraz, ktorý je skoro na nerozoznanie od RED kamier a pri 14-bit dynamickom rozsahu z DSLR. O niečo dlhšie je tu potom Blackmagic Cinema Camera s 2.5K RAW.
Verím, že na kvalite obrazu záleží rovnako ako na obsahu. Čakal som na túto dobu, kedy nebudem za môj rozpočet odkázaný na lacnú (nikoho sa nechcem dotknúť) H.264 záznamovú kompresiu pri nejakých 8-bitoch a chystám sa konečne investovať do serióznejšej techniky.
Mám už skúsenosti s produkciou nízkorozpočtových spotov, ale teraz sa so zanietením chcem venovať prioritne hudobnému videklipu a aj reklamnému spotu pre menších klientov. Obzvlášť do videoklipu som sa nikdy nechcel púšťať s kompromismi, preto idem do toho až teraz, keď sa doplatím serióznej kvality na vlastnej technike.
Mám dvoch favoritov: 1. Blackmagic Cinema Camera (staršia 2,5K verzia) 2. Canon 5D Mark lll (kvôli RAW možnosti od Magic Lantern), ktorý zatiaľ vedie.
Naštudoval som si parametre oboch a pri videoklipe si neviem predstaviť byť odkázaný na Twixtor prehnaný cez tých 25fps z Blackmagic (výsledok by bol asi... ..grc), čiže 5D vedie, aj keď momentálne vie 60fps iba pri nižšom, ale nie zlom rozlíšení (treba potom upscale na Full HD). Výdavky spojené s efektívnym rozbehaním Blackmagic ma dosť odrádzajú (V-mount, batéria, nejaký rig, plus dotykový displej je vraj strašne reflexný = nepoužiteľný)
Mám niekoľko otázok, dosť rôznorodých... Rád by som počul názory od ľudí, ktorí majú s týmito strojmi skúsenosti (pri 5D sa samozrejme bavíme výlučne o RAW a pri Blackmagic kľudne aj o zázname do ProRes HQ).
- Ako je to s požiadavkami na systém pre spracovanie takto objemného formátu? Podľa môjho info je postup nasledovný: RAW sa v PC/Macintoshi skonvertuje do DNG, z napr. DaVinci Resolve sa po základnom LUT gradingu vyhodia videá skomprimované napr. do ProRes, ktoré sa postrihajú povedzme v PremierePro, timeline sa uloží ako XML informácia, na ktorú sa nakoniec znova v DaVinci Resolve robí grading na pôvodný RAW materiál. Najmä záverečný krok je údajne príšerná záťaž na výpočty. Dokážem toto všetko spraviť bez zošedivenia na MacBooku Pro? Ak áno, aké parametre v ňom skutočne potrebujem? Sú to gigabajty dát, takže 1TB disk, 16GB RAM? Taktiež, koľko trvá prenos dát z karty do PC/MAC-u? Zaujímajú ma vaše reálne skúsenosti s prácou...
- Kupoval by som veľmi pravdepodobne už používaný 5D Mark lll. Všimol som si, že ceny sa niekedy dosť dramaticky líšia. Od 1200 - 2600 €. Za koľko je reálne ho kúpiť, kde najlepšie a hlavne na čo si v prípade bazárového kusu dávať pri kúpe pozor?
- S ktorými kartami máte dobré skúsenosti pri RAW zázname na 5D Mark lll? Chcel by som 128GB model s tým, že ak bude v budúcnosti na Magic Lantern hacknuté nakrúcanie RAW pri 60fps aj v 1920x1080, aby karta zvládala takto rýchle toky objemných dát. Som zmierený s tým, že takáto karta výjde min. 300 €.
- Okrem nejakého glidecamu, SD karty a statívu, potrebujem samozrejme aspoň 2 objektívy, momentálne nemám žiadne k dispozícií. Toto je široká otázka, ale aké 2 by ste mi odoručili ako základnú výbavu? (Nemôžem si dovoliť top model so skvelou svetelnosťou za 700€). Predpokladám, že určite jeden 50mm. Zoom, či skôr prime?
- Ako je to s monitorovaním videa pri RAW nakrúcaní na 5D Mark lll? Funguje live view na vstavanom LCD pri RAW zázname?
- Najšialenejšia otázka: 5D Mark lll nemá zatiaľ pri RAW v Magic Lantern rozlíšenie 2.5K (aj keď som objavil video už aj v tomto rozlíšení), ale pri 25fps "iba" 1920x1080 ak sa nemýlim. Povedzme, že teoreticky nastane situácia, keď potrebujem dostať video/film na kino plátno. Ako obstojí záznam v takomto rozlíšení v porovnaní s 2,5K? Bude vidieť rozdiel?
- Ak vám napadá čokoľvek iné, čo považujete za dôležitú poznámku pri týchto dvoch strojoch, rád sa dám poučiť.
Blackmagic Cinema Camera vs. 5D Mark lll RAW
ako určite viete, Magic Lantern firmware sprístupnil (nielen) pre Canon 5D Mark lll možnosť RAW videa a nastala tým malá revolúcia. Filmový obraz, ktorý je skoro na nerozoznanie od RED kamier a pri 14-bit dynamickom rozsahu z DSLR. O niečo dlhšie je tu potom Blackmagic Cinema Camera s 2.5K RAW.
Verím, že na kvalite obrazu záleží rovnako ako na obsahu. Čakal som na túto dobu, kedy nebudem za môj rozpočet odkázaný na lacnú (nikoho sa nechcem dotknúť) H.264 záznamovú kompresiu pri nejakých 8-bitoch a chystám sa konečne investovať do serióznejšej techniky.
Mám už skúsenosti s produkciou nízkorozpočtových spotov, ale teraz sa so zanietením chcem venovať prioritne hudobnému videklipu a aj reklamnému spotu pre menších klientov. Obzvlášť do videoklipu som sa nikdy nechcel púšťať s kompromismi, preto idem do toho až teraz, keď sa doplatím serióznej kvality na vlastnej technike.
Mám dvoch favoritov:
1. Blackmagic Cinema Camera (staršia 2,5K verzia)
2. Canon 5D Mark lll (kvôli RAW možnosti od Magic Lantern), ktorý zatiaľ vedie.
Naštudoval som si parametre oboch a pri videoklipe si neviem predstaviť byť odkázaný na Twixtor prehnaný cez tých 25fps z Blackmagic (výsledok by bol asi... ..grc), čiže 5D vedie, aj keď momentálne vie 60fps iba pri nižšom, ale nie zlom rozlíšení (treba potom upscale na Full HD). Výdavky spojené s efektívnym rozbehaním Blackmagic ma dosť odrádzajú (V-mount, batéria, nejaký rig, plus dotykový displej je vraj strašne reflexný = nepoužiteľný)
Mám niekoľko otázok, dosť rôznorodých... Rád by som počul názory od ľudí, ktorí majú s týmito strojmi skúsenosti (pri 5D sa samozrejme bavíme výlučne o RAW a pri Blackmagic kľudne aj o zázname do ProRes HQ).
- Ako je to s požiadavkami na systém pre spracovanie takto objemného formátu? Podľa môjho info je postup nasledovný: RAW sa v PC/Macintoshi skonvertuje do DNG, z napr. DaVinci Resolve sa po základnom LUT gradingu vyhodia videá skomprimované napr. do ProRes, ktoré sa postrihajú povedzme v PremierePro, timeline sa uloží ako XML informácia, na ktorú sa nakoniec znova v DaVinci Resolve robí grading na pôvodný RAW materiál. Najmä záverečný krok je údajne príšerná záťaž na výpočty. Dokážem toto všetko spraviť bez zošedivenia na MacBooku Pro? Ak áno, aké parametre v ňom skutočne potrebujem? Sú to gigabajty dát, takže 1TB disk, 16GB RAM? Taktiež, koľko trvá prenos dát z karty do PC/MAC-u? Zaujímajú ma vaše reálne skúsenosti s prácou...
- Kupoval by som veľmi pravdepodobne už používaný 5D Mark lll. Všimol som si, že ceny sa niekedy dosť dramaticky líšia. Od 1200 - 2600 €. Za koľko je reálne ho kúpiť, kde najlepšie a hlavne na čo si v prípade bazárového kusu dávať pri kúpe pozor?
- S ktorými kartami máte dobré skúsenosti pri RAW zázname na 5D Mark lll? Chcel by som 128GB model s tým, že ak bude v budúcnosti na Magic Lantern hacknuté nakrúcanie RAW pri 60fps aj v 1920x1080, aby karta zvládala takto rýchle toky objemných dát. Som zmierený s tým, že takáto karta výjde min. 300 €.
- Okrem nejakého glidecamu, SD karty a statívu, potrebujem samozrejme aspoň 2 objektívy, momentálne nemám žiadne k dispozícií. Toto je široká otázka, ale aké 2 by ste mi odoručili ako základnú výbavu? (Nemôžem si dovoliť top model so skvelou svetelnosťou za 700€). Predpokladám, že určite jeden 50mm. Zoom, či skôr prime?
- Ako je to s monitorovaním videa pri RAW nakrúcaní na 5D Mark lll? Funguje live view na vstavanom LCD pri RAW zázname?
- Najšialenejšia otázka: 5D Mark lll nemá zatiaľ pri RAW v Magic Lantern rozlíšenie 2.5K (aj keď som objavil video už aj v tomto rozlíšení), ale pri 25fps "iba" 1920x1080 ak sa nemýlim. Povedzme, že teoreticky nastane situácia, keď potrebujem dostať video/film na kino plátno. Ako obstojí záznam v takomto rozlíšení v porovnaní s 2,5K? Bude vidieť rozdiel?
- Ak vám napadá čokoľvek iné, čo považujete za dôležitú poznámku pri týchto dvoch strojoch, rád sa dám poučiť.
Veľká vďaka za každý postreh!
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom