Rád by som sa skúsenejších kolegov spýtal na názor. Mám v pláne prenajímať si ateliér na portrétnu fotografiu, a otázkou číslo jeden je (ako inak) osvetlenie. So zábleskovými svetlami nemám skúsenosť, a v mojom prípade budem zrejme tak či onak potrebovať stacionárne svetlá (žiarivky? halogénky?), pretože chcem napríklad fotiť modelku sekvenčne pri tanci (povedzme šport/wildlife režim), a to zrejme dnešná záblesková technika nestíha (mýlim sa?). I tak sa mi najviac páči predstava, že si najprv scénu nasvietim ako javisko. Takže otázka pre publikum je, či v mojom prípade trvalé svetlá, a či sa ešte dnes v ateliéroch vyskytujú, alebo budem dlho hľadať (etl. či musím nakupovať svietidlá).
Rád by som sa skúsenejších kolegov spýtal na názor. Mám v pláne prenajímať si ateliér na portrétnu fotografiu, a otázkou číslo jeden je (ako inak) osvetlenie. So zábleskovými svetlami nemám skúsenosť, a v mojom prípade budem zrejme tak či onak potrebovať stacionárne svetlá (žiarivky? halogénky?), pretože chcem napríklad fotiť modelku sekvenčne pri tanci (povedzme šport/wildlife režim), a to zrejme dnešná záblesková technika nestíha (mýlim sa?). I tak sa mi najviac páči predstava, že si najprv scénu nasvietim ako javisko. Takže otázka pre publikum je, či v mojom prípade trvalé svetlá, a či sa ešte dnes v ateliéroch vyskytujú, alebo budem dlho hľadať (etl. či musím nakupovať svietidlá).
Podľa toho, ako presne chceš ten tanec fotiť. Dá sa fotiť na trvalých svetlách, ale aj na zábleskoch, alebo aj na ich kombinácii. Na tvoju otázku ti tu či inde ťažko niekto odpovie, keď neviem tvoj zámer. Fotiť tanec je veľmi široký zámer. Chceš pri fotení využiť pohybovú neostrosť, alebo chceš pohyb zmraziť ...
1. Dufam, ze nechces pouzit nejaky ten motivovy program? 2. Nepotrebujes sekvencne fotenie, len spravne nacasovanie. Pohyb zamrazi kratky zablesk. 3. Ak by si pouzil trvale svetla, musia mat velky vykon, niekolko tisic wattov dokopy. A aj vtedy budes musiet pomerne vyrazne zdvyhnut ISO, aby si mal dostatocne kratky expozicny cas. 4. Existuju aj blesky, ktore stihaju sekvencne snimanie, ale su to drahe profesionalne blesky, specialne na to navrhnute.
P.S. Prv nez si nieco prenajmes, nejaky ten workshop by ti nezaskodil, inak len budes vyhadzovat peniaze do luftu a strapnovat sa pred modelkou, ze ti to nejde.
Podľa toho, ako presne chceš ten tanec fotiť. Dá sa fotiť na trvalých svetlách, ale aj na zábleskoch, alebo aj na ich kombinácii. Na tvoju otázku ti tu či inde ťažko niekto odpovie, keď neviem tvoj zámer. Fotiť tanec je veľmi široký zámer. Chceš pri fotení využiť pohybovú neostrosť, alebo chceš pohyb zmraziť ...
Dík, chcem skôr krátke expozičné časy, než rozmazanie pohybom. Hoci, vyskúšať by bolo najlepšie jedno i druhé. Rád experimentujem
1. Dufam, ze nechces pouzit nejaky ten motivovy program? 2. Nepotrebujes sekvencne fotenie, len spravne nacasovanie. Pohyb zamrazi kratky zablesk. 3. Ak by si pouzil trvale svetla, musia mat velky vykon, niekolko tisic wattov dokopy. A aj vtedy budes musiet pomerne vyrazne zdvyhnut ISO, aby si mal dostatocne kratky expozicny cas. 4. Existuju aj blesky, ktore stihaju sekvencne snimanie, ale su to drahe profesionalne blesky, specialne na to navrhnute.
P.S. Prv nez si nieco prenajmes, nejaky ten workshop by ti nezaskodil, inak len budes vyhadzovat peniaze do luftu a strapnovat sa pred modelkou, ze ti to nejde.
Vďaka, no skúsim nájsť nejaký ateliér, kde majú trvalé svetlá (aspoň sa zahrejeme ). Workshop by mi iste nezaškodil, ale počúvam veľmi rozličné názory ohľadom užitočnosti workshopov (navyše, bývam trochu od ruky). Mám v pláne individuálny workshop (jeden profík/profíčka ako kouč, ja, no a modelka), už len zladiť si časy...
Tak potom záblesky. Na tanec v ateliery vôbec nepotrebuješ sekvenčné fotenie. A to čo ti poradil Karol je najlepšia rada čo si dostal.
Dík. Isté je, že ak záblesky, nejakému školeniu o ich obsluhe sa nevyhnem. Každopádne, vďaka za všetky tipy. Budem musieť skúšať (a ak sa strápnim pred modelkou, ako píše Karol, to prežijem - raz človek musí príjsť aj o to ateliérové panictvo ).
Vieš, pri tancoch je dobré použiť dlhší čas napr 1/50sek bez blesku. Vzniknú ti také dynamické umelecké fotky, ak AF zaostrí na tvár (tá sa najmenej hýbe) a ostane ostrá a ostatné je maznuté. Ale to je len jedna z možnosti, na zmrazenie pohybu sa nevyhneš blesku, ale ak tam budú veľké vzdialenosti, tak to prináša zase iné problémy-napr .temné pozadie. Čo sa týka trvalých svetiel, nemusí ísť do 1000-ov watov, pokiaľ je to bodové nasvietenie,nie rozptýlové, a hoci ti to nikto nepovie, záleži na teplote bielej,preto ja robím z leddiodovými svetlami. Vyskúšaj si splašiť leddiody 10-11tisíc Kelvina a uvidíš, 20Watt takéto svetlo dokáže osvetliť lepšie ako 150Watt halogena z 3tisíc Kelvina. Tu som fotil poobede vonku na slávnostiach, bolo zatiahnuté,pomračené a 5 min sa spustil divoký lejak. Bez blesku, bez rýchlyk časov, dôraz kladený na dynamiku pohybu.
Vieš, pri tancoch je dobré použiť dlhší čas napr 1/50sek bez blesku. Vzniknú ti také dynamické umelecké fotky, ak AF zaostrí na tvár (tá sa najmenej hýbe) a ostane ostrá a ostatné je maznuté. Ale to je len jedna z možnosti, na zmrazenie pohybu sa nevyhneš blesku, ale ak tam budú veľké vzdialenosti, tak to prináša zase iné problémy-napr .temné pozadie. Čo sa týka trvalých svetiel, nemusí ísť do 1000-ov watov, pokiaľ je to bodové nasvietenie,nie rozptýlové, a hoci ti to nikto nepovie, záleži na teplote bielej,preto ja robím z leddiodovými svetlami. Vyskúšaj si splašiť leddiody 10-11tisíc Kelvina a uvidíš, 20Watt takéto svetlo dokáže osvetliť lepšie ako 150Watt halogena z 3tisíc Kelvina. Tu som fotil poobede vonku na slávnostiach, bolo zatiahnuté,pomračené a 5 min sa spustil divoký lejak. Bez blesku, bez rýchlyk časov, dôraz kladený na dynamiku pohybu.
Fotka je výborná, vlastne presne to o čom píšeš. Rozhodne skúsim aj túto možnosť. S tými LED-kami možno neskôr (ak nenájdem ateliér so stacionárnymi svetlami a budem odkázaný na také, aké si donesiem), hlavne je tu otázka farebného spektra a či sa dá dorobiť vyváženie bielej tak, aby pôsobil výsledok čo najprirodzenejšie (fotím zatiaľ len do jpg, nie raw). Isteže, je tu aj možnosť previesť do čiernobielej a farbu neriešiť, potom je to fakt len o intenzite svetla vo viditeľnej (resp. snímačom zachytenej) oblasti spektra, ale zas, farba mi k žánru pasuje viac.
Fotka je výborná, vlastne presne to o čom píšeš. Rozhodne skúsim aj túto možnosť. S tými LED-kami možno neskôr (ak nenájdem ateliér so stacionárnymi svetlami a budem odkázaný na také, aké si donesiem), hlavne je tu otázka farebného spektra a či sa dá dorobiť vyváženie bielej tak, aby pôsobil výsledok čo najprirodzenejšie (fotím zatiaľ len do jpg, nie raw). Isteže, je tu aj možnosť previesť do čiernobielej a farbu neriešiť, potom je to fakt len o intenzite svetla vo viditeľnej (resp. snímačom zachytenej) oblasti spektra, ale zas, farba mi k žánru pasuje viac.
Foť do RAW a nastav autoWB, v podstate bielu ani nerieš. Studené biele svetlo je lepšie pre kontrastné ostrenie, aspoň ja som to tak zistil vo svojej praxi,čím bude svetlo teplejšie, tým viac ti to bude ťahať do žlto červena,preto je dôležité fotiť do RAW, lebo tam jednoduchšie a hlavne čistejšie nastavíš bielu. Ale tým to nekončí, možno ešte budeš musieť poťahovať krivkami (curve) aby si doladil farbu,a to osobitne r-g-b, nie všetkými naraz.To anamená, že ak sa ti budú zdať tváre do červena, stiahneš dole na krivke len červený kanál, nie veľmy, lebo potom môžu byť nazelenalé.
Foť do RAW a nastav autoWB, v podstate bielu ani nerieš. Studené biele svetlo je lepšie pre kontrastné ostrenie, aspoň ja som to tak zistil vo svojej praxi,čím bude svetlo teplejšie, tým viac ti to bude ťahať do žlto červena,preto je dôležité fotiť do RAW, lebo tam jednoduchšie a hlavne čistejšie nastavíš bielu. Ale tým to nekončí, možno ešte budeš musieť poťahovať krivkami (curve) aby si doladil farbu,a to osobitne r-g-b, nie všetkými naraz.To anamená, že ak sa ti budú zdať tváre do červena, stiahneš dole na krivke len červený kanál, nie veľmy, lebo potom môžu byť nazelenalé.
Dík za tipy, vyskúšam. Postproc robím v Gimpe (verzia 2.8), s krivkami sa tam pracuje dobre, niečo som už porobil (investovať do Photoshopu sa mi zdá zbytočné, pokiaľ ma fotografia neživí, a to asi nehrozí ; Gimp zvláda podstatné veci tiež). Ale to už som mimo témy. Tak ešte raz vďaka.
Nasvietenie scény pri sekvenčnom fotení
2. Nepotrebujes sekvencne fotenie, len spravne nacasovanie. Pohyb zamrazi kratky zablesk.
3. Ak by si pouzil trvale svetla, musia mat velky vykon, niekolko tisic wattov dokopy. A aj vtedy budes musiet pomerne vyrazne zdvyhnut ISO, aby si mal dostatocne kratky expozicny cas.
4. Existuju aj blesky, ktore stihaju sekvencne snimanie, ale su to drahe profesionalne blesky, specialne na to navrhnute.
P.S. Prv nez si nieco prenajmes, nejaky ten workshop by ti nezaskodil, inak len budes vyhadzovat peniaze do luftu a strapnovat sa pred modelkou, ze ti to nejde.
2. Nepotrebujes sekvencne fotenie, len spravne nacasovanie. Pohyb zamrazi kratky zablesk.
3. Ak by si pouzil trvale svetla, musia mat velky vykon, niekolko tisic wattov dokopy. A aj vtedy budes musiet pomerne vyrazne zdvyhnut ISO, aby si mal dostatocne kratky expozicny cas.
4. Existuju aj blesky, ktore stihaju sekvencne snimanie, ale su to drahe profesionalne blesky, specialne na to navrhnute.
P.S. Prv nez si nieco prenajmes, nejaky ten workshop by ti nezaskodil, inak len budes vyhadzovat peniaze do luftu a strapnovat sa pred modelkou, ze ti to nejde.
Ale to je len jedna z možnosti, na zmrazenie pohybu sa nevyhneš blesku, ale ak tam budú veľké vzdialenosti, tak to prináša zase iné problémy-napr .temné pozadie.
Čo sa týka trvalých svetiel, nemusí ísť do 1000-ov watov, pokiaľ je to bodové nasvietenie,nie rozptýlové, a hoci ti to nikto nepovie, záleži na teplote bielej,preto ja robím z leddiodovými svetlami.
Vyskúšaj si splašiť leddiody 10-11tisíc Kelvina a uvidíš, 20Watt takéto svetlo dokáže osvetliť
lepšie ako 150Watt halogena z 3tisíc Kelvina.
Tu som fotil poobede vonku na slávnostiach, bolo zatiahnuté,pomračené a 5 min sa spustil divoký lejak.
Bez blesku, bez rýchlyk časov, dôraz kladený na dynamiku pohybu.
Ale to je len jedna z možnosti, na zmrazenie pohybu sa nevyhneš blesku, ale ak tam budú veľké vzdialenosti, tak to prináša zase iné problémy-napr .temné pozadie.
Čo sa týka trvalých svetiel, nemusí ísť do 1000-ov watov, pokiaľ je to bodové nasvietenie,nie rozptýlové, a hoci ti to nikto nepovie, záleži na teplote bielej,preto ja robím z leddiodovými svetlami.
Vyskúšaj si splašiť leddiody 10-11tisíc Kelvina a uvidíš, 20Watt takéto svetlo dokáže osvetliť
lepšie ako 150Watt halogena z 3tisíc Kelvina.
Tu som fotil poobede vonku na slávnostiach, bolo zatiahnuté,pomračené a 5 min sa spustil divoký lejak.
Bez blesku, bez rýchlyk časov, dôraz kladený na dynamiku pohybu.
Studené biele svetlo je lepšie pre kontrastné ostrenie, aspoň ja som to tak zistil vo svojej praxi,čím bude svetlo teplejšie, tým viac ti to bude ťahať do žlto červena,preto je dôležité fotiť do RAW, lebo tam jednoduchšie a hlavne čistejšie nastavíš bielu.
Ale tým to nekončí, možno ešte budeš musieť poťahovať krivkami (curve) aby si doladil farbu,a to osobitne r-g-b, nie všetkými naraz.To anamená, že ak sa ti budú zdať tváre do červena, stiahneš dole na krivke len červený kanál, nie veľmy, lebo potom môžu byť nazelenalé.
Studené biele svetlo je lepšie pre kontrastné ostrenie, aspoň ja som to tak zistil vo svojej praxi,čím bude svetlo teplejšie, tým viac ti to bude ťahať do žlto červena,preto je dôležité fotiť do RAW, lebo tam jednoduchšie a hlavne čistejšie nastavíš bielu.
Ale tým to nekončí, možno ešte budeš musieť poťahovať krivkami (curve) aby si doladil farbu,a to osobitne r-g-b, nie všetkými naraz.To anamená, že ak sa ti budú zdať tváre do červena, stiahneš dole na krivke len červený kanál, nie veľmy, lebo potom môžu byť nazelenalé.
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom