Hore
Fórum » Ako fotografovať?
 

Ako na kompoziciu – ludsky mozog – vnimanie, povaha cloveka

flanker
2012-07-25 12:03:59+02
Chcel by som sa spytat na vase rady, skusenosti prip. nazor ako pracujete s kompoziciou. Teraz nemyslim kompozicne pravidla a prvky, tie mam vacsinou nastudovane a viem ich lahko rozpoznat na existujucich fotkach atd. Skor by som rad vedel, resp. inspiroval sa postupom ako vy dokazete pri foteni sustredit pozornost na hladanie vhodnej kompozicie. Vacsinou viem aspon obcas najst zaujimavy motiv na fotenie, ale ako nahle prilozim k oku fotak (ci dokonca este skor, ked ho vytiahnem z brasny), sustredim sa uz na nieco ine. Ci uz len tocim zoom-om, sustredim sa na bliknutie ostriaceho bodu, vnimam okolie okolo mna a pod. Potom si doma pri PC poviem, toto som mal odfotit inak. Ako s tym „bojujete“? Predstavujete si vyslednu fotku s danym motivom v mysli ako akysi ramik pred tym, ako date fotak k oku, alebo hladate v hladaciku, kedy motiv „spadne“ to kompozicneho pravidla, ktore ste si vybrali vopred (napr. pravidlo tretin) atd? Uvedomujem si, ze aj prax zohrava ulohu, niekedy na fotenie nie je naozaj cas, to je pravda. Vdaka za nazor.
 
Jozef Krajčo
externý redaktor
- moderator
2012-07-25 12:18:06+02
Odporucam knihu Psychologie umění od Jiří Kulka. Co sa tyka vnimania ludskeho mozgu v suvislosti s kompoziciou sceny je to knizka na nezaplatenie. Ak budes poznat tieto veci tak potom ruka v ruke s praxou sa tento problem vytrati.

Niektori jedinci to vsak maju v krvi co im teda zavidime.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2012-07-25 12:18:25+02
Kompozicia je len jednym z prvkov. Postup vzniku fotografie je asi prilis komplexny na to aby sa dal vysvetlit. Na rozdiel od maliarov nepracujeme len s kompozicnymi pravidlami, svetlom a tienom a farbami. Fotograf vidi a premysla cez objektiv. Berie do uvahy vplyv expozicie, casu clony, vyuziva mnozstvo fotografickych potupov (HDR, panning, zooming, vinetacia, rozostrenie...). Do toho pridavas este postprocesing.
Cim dlhsie pracujes, tym sirsiu skalu postupov a predstav vies realizovat. Zaroven ich dokazes aj vizualizovat. Prave vizualizacia vysledku je to na co sa asi pytas. Opakujem, je prilis komplexna na vysvetlenie. Su veci, ktore sa z fotky daju analizovat a veci, ktore ani nedokazes popisat, lebo su vysledkom niekedy aj abstraktneho myslenia, nahody, momentalnej inspiracie...
 
miki33
2012-07-25 12:19:51+02
ja mam jednoduchy princip - fotak je iba nastroj, kompoziciu si spravim v hlave (previzualization), a potom uz len prilozim fotak a zvecnim to. A casto treba mat predvydavost a viediet co sa bude diat a byt pripraveny (dokumentarne, svadobne foto). A niekedy treba mat fotak stale "na oku" sledovat co sa deje. U mna teda na prvom mieste je kompozicia v hlave, ako chcem aby to vypadalo a potom uz to len cvaknem.
 
seifi
2012-07-25 12:32:28+02
Dobrá otázka, dobre si to uvedomiť a pracovať na tom. Napadlo ma, že v škole hovorili, že pre cvik nájsť správne poskladané obrazy je dobre so sebou nosiť prázdny rámik od diačku a ten si dávať pred seba vo vzdialenosti takej, aby sa ti tam zachytil obraz pri príslušnej ohniskovej vzdialenosti objektívu na foťáku. Obyčajne to bola 50-tka, takže tá ruka už vedela, kde to držať; dnes pri zoomoch by ten obraz malo byť ľahšie nájsť. Znalci si rámik robili/robia palcom a prstom na rukách.
 
Erick
2012-07-25 12:42:36+02
Je to určite jednoduchšie dodržať pri aranžovaných ateliérových fotkách, portrétoch, krajinkách a podobne. Tam je na to čas a nie je sa na čo vyhovárať. Vtedy je aj možnosť porovnať si viac kompozícii a vybrať si to, čo je najlepšie. Sú oblasti fotografie, kde sa dodržiavanie kompozičných pravidiel priam vyžaduje - napr. produktová fotografia.
Pri reportáži alebo street je to asi o skúsenosti, talente a cviku fotografa. Niekto jednoducho vidí dobrú fotku všade a dokáže svoje videnie aj zachytiť. Tam aj divák skôr odpustí "nedokonalosť" kompozície na úkor silného príbehu.
Je to vidieť aj tu v pridaných fotkách. Prevažujú portréty, makro a krajiny, statické veci. A len občas niečo dobré dynamické, s výraznou emóciou. Pre mňa to znamená, že niektoré veci sa dokážeme naučiť všetci, iné sú súdené len vyvoleným.
 
b0baz
2012-07-25 14:45:00+02
príspevok od: Erick
Je to určite jednoduchšie dodržať pri aranžovaných ateliérových fotkách, portrétoch, krajinkách a podobne. Tam je na to čas a nie je sa na čo vyhovárať. Vtedy je aj možnosť porovnať si viac kompozícii a vybrať si to, čo je najlepšie. Sú oblasti fotografie, kde sa dodržiavanie kompozičných pravidiel priam vyžaduje - napr. produktová fotografia.
Pri reportáži alebo street je to asi o skúsenosti, talente a cviku fotografa. Niekto jednoducho vidí dobrú fotku všade a dokáže svoje videnie aj zachytiť. Tam aj divák skôr odpustí "nedokonalosť" kompozície na úkor silného príbehu.
Je to vidieť aj tu v pridaných fotkách. Prevažujú portréty, makro a krajiny, statické veci. A len občas niečo dobré dynamické, s výraznou emóciou. Pre mňa to znamená, že niektoré veci sa dokážeme naučiť všetci, iné sú súdené len vyvoleným.
Veľmi pekne si to napísal. +
 
seifi
2012-07-25 14:52:39+02
príspevok od: Erick
Je to určite jednoduchšie dodržať pri aranžovaných ateliérových fotkách, portrétoch, krajinkách a podobne. Tam je na to čas a nie je sa na čo vyhovárať. Vtedy je aj možnosť porovnať si viac kompozícii a vybrať si to, čo je najlepšie. Sú oblasti fotografie, kde sa dodržiavanie kompozičných pravidiel priam vyžaduje - napr. produktová fotografia.
Pri reportáži alebo street je to asi o skúsenosti, talente a cviku fotografa. Niekto jednoducho vidí dobrú fotku všade a dokáže svoje videnie aj zachytiť. Tam aj divák skôr odpustí "nedokonalosť" kompozície na úkor silného príbehu.
Je to vidieť aj tu v pridaných fotkách. Prevažujú portréty, makro a krajiny, statické veci. A len občas niečo dobré dynamické, s výraznou emóciou. Pre mňa to znamená, že niektoré veci sa dokážeme naučiť všetci, iné sú súdené len vyvoleným.
veru asi tak, ako píšeš;
 
werdza
2012-07-25 14:58:07+02
Super téma. Ja mám to šťastie, že mňa si niekedy fotky nájdu samé, trvalo mi dosť kým som v sebe objavila fotografické oko. Ale tiež niekedy doma pozriem na foto a poviem si, toto som mala odfotiť ináč, to má asi každý fotograf tak. Keďže sa považujem hlavne za fotoreportéra, kvôli častému foteniu koncertov, tak už veľakrát komponovanie ani ostatné rozmýšľanie pred fotografiou nevnímam, už to robím akoby automaticky, to prišlo samé, ani neviem kedy, len som často fotila. V tvojej galérii tiež vidím dosť reportážnych fotografii a pri nich, ak sa jedná o zachytenie momentu, tak moc času na premýšľanie nie je . Skôr sa sústreď na rozvoj svojho fotografického videnia rôznymi cvičeniami, na to ti stačia len oči, alebo aj len foťák v mobile všímaj si viac netradičné veci, tvary okolo seba, napríklad zaujímavé tiene, popraskané omietky, siluety v protisvetle, po ceste autobusom, vlakom, v aute, ako spolujazdec sa zameraj zaujímavé rozmazané okolie cez okno... Možno ťa niekde stretne smajlík,srdiečko..... Pri takýchto cvičeniach je dobré sa pozrieť na nejakú vec a v hlave si ju zakomponovať, ako by na fotografii pôsobila zaujímavo, buď celú, alebo iba kúsok z nej, formát je na tebe, aký sa ti bude hodiť, či na výšku, šírku, štvorec, iný a robiť to často, napríklad aj doma, keď sedíš pri počítači, sa obhliadni okolo seba.... Vďaka tým cvičeniam a čaj častému foteniu by si sa mal zbaviť toho, čo si písal : "Vacsinou viem aspon obcas najst zaujimavy motiv na fotenie, ale ako nahle prilozim k oku fotak (ci dokonca este skor, ked ho vytiahnem z brasny), sustredim sa uz na nieco ine. " A aj počas vyberania fotoaparátu z brašne, výberu nastavení budeš premýšľať o námete, ktorý plánuješ fotiť a o tom, ako by sa to dalo odfotiť zaujímavejšie.
 
werdza
2012-07-25 15:01:50+02
príspevok od: werdza
Super téma. Ja mám to šťastie, že mňa si niekedy fotky nájdu samé, trvalo mi dosť kým som v sebe objavila fotografické oko. Ale tiež niekedy doma pozriem na foto a poviem si, toto som mala odfotiť ináč, to má asi každý fotograf tak. Keďže sa považujem hlavne za fotoreportéra, kvôli častému foteniu koncertov, tak už veľakrát komponovanie ani ostatné rozmýšľanie pred fotografiou nevnímam, už to robím akoby automaticky, to prišlo samé, ani neviem kedy, len som často fotila. V tvojej galérii tiež vidím dosť reportážnych fotografii a pri nich, ak sa jedná o zachytenie momentu, tak moc času na premýšľanie nie je . Skôr sa sústreď na rozvoj svojho fotografického videnia rôznymi cvičeniami, na to ti stačia len oči, alebo aj len foťák v mobile všímaj si viac netradičné veci, tvary okolo seba, napríklad zaujímavé tiene, popraskané omietky, siluety v protisvetle, po ceste autobusom, vlakom, v aute, ako spolujazdec sa zameraj zaujímavé rozmazané okolie cez okno... Možno ťa niekde stretne smajlík,srdiečko..... Pri takýchto cvičeniach je dobré sa pozrieť na nejakú vec a v hlave si ju zakomponovať, ako by na fotografii pôsobila zaujímavo, buď celú, alebo iba kúsok z nej, formát je na tebe, aký sa ti bude hodiť, či na výšku, šírku, štvorec, iný a robiť to často, napríklad aj doma, keď sedíš pri počítači, sa obhliadni okolo seba.... Vďaka tým cvičeniam a čaj častému foteniu by si sa mal zbaviť toho, čo si písal : "Vacsinou viem aspon obcas najst zaujimavy motiv na fotenie, ale ako nahle prilozim k oku fotak (ci dokonca este skor, ked ho vytiahnem z brasny), sustredim sa uz na nieco ine. " A aj počas vyberania fotoaparátu z brašne, výberu nastavení budeš premýšľať o námete, ktorý plánuješ fotiť a o tom, ako by sa to dalo odfotiť zaujímavejšie.
a ospravedlňujem sa za preklepy...
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2012-07-25 16:23:09+02
príspevok od: b0baz
Veľmi pekne si to napísal. +
suhlas
 
haplo602
2012-07-25 16:33:33+02
mam len jedno pevne sklo. poznam jeho obmedzenia (aj ked obcas experimentujem) a viem si celkom dobre predstavit co a ako chcem/budem cez hladacik vidiet. pokial to tam nieje tak nefotim.

kedze moj fotak je plny manual, po zaostreni ma uz nic neovplyvnuje pri pozorovani sceny cez hladacik (ziaden lcd display, ziadne ostriace body).

ako pisal Karol, kopa veci je pocitova a neda sa vysvetlit. u mna to funguje cez obmedzenia pristroja
 
flanker
2012-07-25 21:39:02+02
All: Dakujem za nazory a podnety.
 
Strana 1 z 1
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()