Hore
Fórum » Monitory a kalibrácia
 

Kalibracia profi monitora (EIZO CG 276)

diewithme
2013-11-28 20:17:32+01
Zdravim,

potreboval by som radu ohladne kalibracie monitora. Pred zaciatkom samotnej kalibracie je nutne zadat potrebne parametre, ktore som dal na nasledovne hodnoty : Brightness 100 cd, Black level 0,2 cd -minimum, White point 6500K, Gamma 2,2, Priority standard, a zacina sa vyberom Target. kde je potrebne vybrat jednu z moznosti sRGB,AdobeRGB,AppleRGB, Monitor Native.

Otazka - kalibraciu spravit v Adobe RGB (tento konkretny monitor pokryva 97% Adobe), ci ponechat nastavenie Monitor native, kde v urcitych odtienoch presahuje priestor Adobe?
 
Antonin.Charvat
2013-11-28 21:22:16+01
To: "diewihme"

Stanovení vhodného cílového barevného rozsahu (cílového barevného prostoru) monitoru záleží na typu Vašeho workflow, tj. např. na předpokládaném barevném rozsahu prohlížených fotografií a také na typu a konfiguraci používaného prohlížeče.

Obvykle nastávají v praxi dva základní typy úloh:
1) Prohlížení fotografií na prohlížeči, který podporuje správu barev, takže prohlížecí software využívá k reprodukci fotografií barevný ICC-profil monitoru (např. PhotoShop se zapnutou správou barev)
2) Prohlížení fotografií na prohlížeči, který NEpodporuje správu barev, takže prohlížecí software NEvyužívá k reprodukci fotografií barevný ICC-profil monitoru buď proto, že to neumí nebo to umí, ale má správu barev VYPnutou (nepř. prohlížecí software MS Internet Explorer).

V prvním případě se kalibrace monitoru provádí obvykle se zvolenou cílovou hodnotou barevného rozsahu monitoru "native" a využívá se tedy MAXimálního barevného rozsahu monitoru.

Ve druhém případě se kalibrace monitoru provádí se zvolenou cílovou hodnotou barevného rozsahu monitoru tak, aby byl SHODNÝ s barevným rozsahem reprodukované fotografie.
Např. pro prohlížení fotografií pomocí prohlížeče MS Internet Explorer, který nepracuje se správou barev (takže ignoruje barevné ICC-profily monitorů) volíme cílový rozsah monitoru dle standardu sRGB, protože odpovídá barevnému rozsahu fotografií připravených pro prohlížení na webu.
V případě, že bych měl své vlastní fotografie připravené ovšem např. pro barevný prostor AdobeRGB a prohlížel je opět pomocí MS Internet Exploreru nebo nějakým jiným prohlížečem bez nebo s vypnutou správou barev, pak by byl cílový rozsah monitoru volen dle standardu AdobeRGB.





 
diewithme
2013-11-28 21:44:53+01
príspevok od: Antonin.Charvat
To: "diewihme"

Stanovení vhodného cílového barevného rozsahu (cílového barevného prostoru) monitoru záleží na typu Vašeho workflow, tj. např. na předpokládaném barevném rozsahu prohlížených fotografií a také na typu a konfiguraci používaného prohlížeče.

Obvykle nastávají v praxi dva základní typy úloh:
1) Prohlížení fotografií na prohlížeči, který podporuje správu barev, takže prohlížecí software využívá k reprodukci fotografií barevný ICC-profil monitoru (např. PhotoShop se zapnutou správou barev)
2) Prohlížení fotografií na prohlížeči, který NEpodporuje správu barev, takže prohlížecí software NEvyužívá k reprodukci fotografií barevný ICC-profil monitoru buď proto, že to neumí nebo to umí, ale má správu barev VYPnutou (nepř. prohlížecí software MS Internet Explorer).

V prvním případě se kalibrace monitoru provádí obvykle se zvolenou cílovou hodnotou barevného rozsahu monitoru "native" a využívá se tedy MAXimálního barevného rozsahu monitoru.

Ve druhém případě se kalibrace monitoru provádí se zvolenou cílovou hodnotou barevného rozsahu monitoru tak, aby byl SHODNÝ s barevným rozsahem reprodukované fotografie.
Např. pro prohlížení fotografií pomocí prohlížeče MS Internet Explorer, který nepracuje se správou barev (takže ignoruje barevné ICC-profily monitorů) volíme cílový rozsah monitoru dle standardu sRGB, protože odpovídá barevnému rozsahu fotografií připravených pro prohlížení na webu.
V případě, že bych měl své vlastní fotografie připravené ovšem např. pro barevný prostor AdobeRGB a prohlížel je opět pomocí MS Internet Exploreru nebo nějakým jiným prohlížečem bez nebo s vypnutou správou barev, pak by byl cílový rozsah monitoru volen dle standardu AdobeRGB.





Dakujem za odpoved. Vychádza mi z toho pouzit moznost Native.

Workflow je nasledovny : raw, editacia LR alebo PS, prehliadanie LR, pripadne export do iPad a zacinam aj tlac (Canon Pro-100). Priorita je pre mna co najvacsia zhoda vytlackou s tym co vidim na monitore, preto som kupil monitor so sirokym gamutom a tlaciaren s 8 atramentami. Este len studujem (v ramci moznosti) CM, viem ze LR pouziva ProPhoto a je nutny softproofing ci uz pri exporte alebo tlači samotnej. Moja predstava je zhruba takato. Po finalnej uprave fotky v LR pred tlacou spravim proofing s profilom tlaciarne/papiera, pricom spravu farieb bude riadit LR. Snimky, ktore neplanujem tlacit exportovat do jpg s profilom sRGB pre pouzitie na tabletoch, TV... Samozrejme povodny raw ponechat. Mohlo by to byt takto ok?
 
Antonin.Charvat
2013-11-30 16:10:07+01
To: "diewithme"

Ano, podle Vašeho popisu workflow jste naprosto správně zvolil pro kalibraci monitoru cílový prostor "native" - tedy jeho max.barevný rozsah. Ostatní popisované postupy pro tisk a export dat pro TV jsou také správné.
Pozor na export RGB dat pro tablety: Jejich barevný rozsah je dnes velmi různý a je třeba tedy nejprve zjistit správný barevný rozsah (změřit ICC-profil) tabletu.
Software EIZO ColorNavigator dokáže přes WiFi spojení s tabletem generovat na tabletu příslušné kalibrační obrazce a pomocí přiložené sondy na obrazovce tabletu je poté změřit a následně vytvořit poměrně přesný barevný profil tabletu. Pro přípravu dat pro tablet tedy musí proběhnout konverze např. z PhotoRGB do RGB-rozsahu (profilu) tabletu.
Naprostá většina aplikací (prohlížečů) tabletů pracující na bázi OS Android nebo ios vůbec nepodporuje správu barev a proto je třeba originální data nafocená původně v prostoru sRGB/AdobeRGB a později např.ještě převedená do PhotoRGB před exportem na tablet "připravit" (=zkonvertovat) do barevného RGB-prostoru tabletu.
Pokud se konverze neprovede, budou data na tabletu obvykle "podsycená", protože barevný rozsah tabletů bývá v naprosté většině případů menší než definuje standard sRGB.
 
diewithme
2013-12-01 11:57:42+01
príspevok od: Antonin.Charvat
To: "diewithme"

Ano, podle Vašeho popisu workflow jste naprosto správně zvolil pro kalibraci monitoru cílový prostor "native" - tedy jeho max.barevný rozsah. Ostatní popisované postupy pro tisk a export dat pro TV jsou také správné.
Pozor na export RGB dat pro tablety: Jejich barevný rozsah je dnes velmi různý a je třeba tedy nejprve zjistit správný barevný rozsah (změřit ICC-profil) tabletu.
Software EIZO ColorNavigator dokáže přes WiFi spojení s tabletem generovat na tabletu příslušné kalibrační obrazce a pomocí přiložené sondy na obrazovce tabletu je poté změřit a následně vytvořit poměrně přesný barevný profil tabletu. Pro přípravu dat pro tablet tedy musí proběhnout konverze např. z PhotoRGB do RGB-rozsahu (profilu) tabletu.
Naprostá většina aplikací (prohlížečů) tabletů pracující na bázi OS Android nebo ios vůbec nepodporuje správu barev a proto je třeba originální data nafocená původně v prostoru sRGB/AdobeRGB a později např.ještě převedená do PhotoRGB před exportem na tablet "připravit" (=zkonvertovat) do barevného RGB-prostoru tabletu.
Pokud se konverze neprovede, budou data na tabletu obvykle "podsycená", protože barevný rozsah tabletů bývá v naprosté většině případů menší než definuje standard sRGB.
Vdaka,

s tym exportom do tabletu/tv to spravim tak, ze pokial foto budu "na oko" ok (rozumej akceptovatelne, nie verne) tak nebudem tvorit profil tabletu .Externu sondu nemam, iba tu co je zabudovana v monitore. Co som objavil, tak monitor samotny pri kalibracii ma moznost emulacie zariadeni ako su talbety. Cize ak by bolo potrebne, spravim dalsiu kalibraciu a ulozim ako dalsiu hodnotu a potom to len jednym tlacitkom prehodim a mozem upravovat v cca priestore ktory ma dane zariadenie (napr. iPad).. Uvidime s akymi vysledkami. Ale pekne poporiadku. Najskor sa musim dostat cez nastavenia samotneho systemu (win 7 64bit), pri sprave farieb mam celkom rozsiahle moznosti a neviem co ako upravit/ponechať. , PS CC - kde mi píše pri akomkolvek inom priestore ako sRGB ze aplikacie nie su synchronizovane , ci samotneho LR - tu som nasiel iba tieto nastavenia.

Dalej ma celkom prekvapilo, ze ake velke mnostvo farieb je mimo gamutu tlaciarne/papiera. Ked robim softproof a dam si vyznacit gamut clipping, skoro na kazdom zabere co som zatial upravoval su dost velke plochy mimo. Je mozne som ako novacik v tejto oblasti som mal naivne predstavy a moc velke naroky, alebo som mal zatial iba "stastie" na farebne velmi narocne fotky?




 
Antonin.Charvat
2013-12-05 14:03:12+01
To "diewithme"
Ano, pro uživatele začínajícího se správou barev je obvykle problémem to,
1) že se pro různé aplikace nastavuje správa barev na různých místech a jednak to,
2) že se nastavují různé věci - např. se nastavují profily různých nahlížecích zařízení a navíc způsob, jak má správa barev vlastně fungovat pro různé typy obrázků (obrázky s vloženým profilem a obrázky bez vloženého profilu). Kromě toho se ještě volí nahlížecí barevný prostor pro otevírané obrázky a to pro různé typy dat (RGB, CMYK, atd.). Zvláštní pod-kapitolu pak tvoří správa barev pro otevírání souborů typu raw (=speciální formát fotografických dat různých výrobců fotoaparátů) a DNG (=speciální formát fotografických dat definovaný společností Adobe s cílem zajistit možnost otevírání raw-formátů v různých verzích prohlížečů Adobe).

Je celkem zřejmé, že na začátečníka je toho obvykle už tolik, že to dopředu vzdá a hledá nějaké "náhradní" řešení pokud možno bez správy barev. Taková řešení existují, ale předpokladem je nahlížecí zařízení (dnes prakticky speciální monitor) s proměnným volitelným gamutem (=proměnným barevným rozsahem), který se navolí tak, aby byl shodný s barevným rozsahem zdrojové fotografie (na moderních monitorech je toto řešeno tlačítkem sRGB/AdobeRGB) - i tak je třeba zajistit VYPNUTÍ správy barev v prohlížecím programu nebo otevírání obrázku bez. uplatnění správy barev (= bez vloženého profilu) a je třeba znát (nebo správně zvolit) barevný rozsah dat otevírané fotografie. Bez základních znalostí není tedy ani tato cesta zcela triviální.

Ale popořádku ...:
Různé aplikace podporující správu barev si informaci o nahlížecím zařízení (monitor/tiskárna) načítají z různých míst .....
1) Načítání profilu nahlížecího zařízení z OS - Váš první obrázek zleva (=možnost "Rozšírené")
Pro nahlížení obrázků na monitoru se zde zadává ICC-profil monitoru. Je třeba vědět, u kterých aplikací se toto nastavení uplatní. Většinu se to týká pouze aplikací Microsoft (Word, prohlížeč fotografií, atd....doporučuji vždy vyzkoušet na nějakém testovacím obrázku). Je celá řada aplikací, kde se toto nastavení vůbec neuplatní, protože si jej prostě načítají odjinud ...(viz. ad2)
2) Načítání profilu nahlížecího zařízení z OS - Váš první obrázek zleva (=možnost "Zariadenia")
Pro nahlížení obrázků na monitoru se zde vybere jako typ zařízení videovýstup (zobrazovač) a zadá se ICC-profil připojeného monitoru. Toto nastavení pak platí např. pro celou skupinu prohlížečů společnosti Adobe (PS, LR, InDesign, Acrobat, atd.) ale i např. prohlížečů dodávaných nebo nabízených výrobci fotoaparátů ...
3) Načítání profilu nahlížecího zařízení přímo ze zadání v menu příslušné prohlížecí aplikace
Pro nahlížení obrázků na monitoru se zde vybere jako typ zařízení monitor (zobrazovač) a zadá se ICC-profil připojeného monitoru (příkladem může být prohlížeč ZONER PS)

K Vaší otázce (obrázek uprostřed): "PS CC - kde mi píše pri akomkolvek inom priestore ako sRGB ze aplikacie nie su synchronizovane".
ANO, to je celkem normální a znamená to, že správu barev máte nastavenu v různých aplikacích Adobe různě. Můžete ji nastavit stejně a tzv."sesynchronizovat" pro všechny Adobe-aplikace. Dělá se to pomocí aplikace Adobe-Bridge.

K Vaší otázce ohledně nastavení v Adobe-LR (obrázek zcela vpravo): " ci samotneho LR - tu som nasiel iba tieto nastavenia".
ANO, to je celkem běžný dialog, kde Vás prohlížeč Adobe-LR informuje (varuje), že zvolený barevný rozsah (AdobeRGB) externího editoru je menší, než standardně používaný barevný rozsah aplikace LR (PhotoRGB) - a že tedy některé odstíny (mimo rozsah AdobeRGB) mohou v novém externím editoru být zobrazeny jinak.


Píšete: "Dalej ma celkom prekvapilo, ze ake velke mnostvo farieb je mimo gamutu tlaciarne/papiera. Ked robim softproof a dam si vyznacit gamut clipping, skoro na kazdom zabere co som zatial upravoval su dost velke plochy mimo. Je mozne som ako novacik v tejto oblasti som mal naivne predstavy a moc velke naroky, alebo som mal zatial iba "stastie" na farebne velmi narocne fotky?"

Ano, ovšem v praxi se jedná opět o celkem běžnou záležitost. Je celkem známou skutečností, že základní barevné složky R-G-B (dle standard sRGB IEC61966 1.2) dnes celkem běžně zobrazitelné na každém fotografickém monitoru jsou prakticky nedosažitelné (netisknutelné) na žádné dostupné tiskárně (stejně jako všechny barevné odstíny umístěné v RGB prostoru blízko maximálné červené, modré a zelené barevné složky (dle standardu sRGB).

Omlouvám se za obsáhlý komentář. Slibuji, že příště raději uvedu odkazy nebo rovnou pozvánky na semináře týkající se této problematiky. Důvodem, proč jsem se tak rozepsal bylo také to, aby ostatní účastníci diskuze, kteří začínají se správou barev snadněji pochopili, že v této problematice obvykle neexistuje jednoduchá zkratkovitá odpověď typu "jděte sem a nastavte toto", takže to pak vede k dlouhým odpovědím, nebo ke krátkým (obvykle nesrozumitelným) odpovědím nebo k odkazům na uvedenou problematiku...



 
Strana 1 z 1
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()