Aj ked zmensujes prichadzas o ostrost. Treba zmensovat vo viacerych mensich krokoch a po kazdom doostrit. Samozrejme v unosnej miere, zavisi to aj od toho ci fotku davas do galerky, alebo len niekomu posielas nahlad ap.
Da sa pouzit aj Julesov tutorial o uprave fotky na web... http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-skola/editacia-fotografii/priprava-foto-na-web/
Treba sa s tym pohrat a najst si pre kazde pouzitie ten spravny postup a hodnoty.
Ked davam fotku na web a nezalezi mi az tak na kvalite, tak zmensujem v kroku o 50% a doostrujem v unsharp mask s 85%, polomer 0.6, prah 4. Vacsinou je to na velkost 500x???, takze sa to udeje v asi 3 krokoch.
Ked zalezi na kvalite, urcite by som zmensoval o menej nez 50%, povedzme maximalne o 20% a doostrenie podla potreby.
na web je dobre používať polomer 0,3-0,4. 0,6 a viac je účinnejšie na jednodlivé pixely a pri takom malom orzlíšení je to sakra vidieť. Na printe, kde mám 300dpi to je samozrejme oveľa menej badateľné.
Treba si uvedomiť, že my sa na webe pozeráme na kvázi 100% rozlíšenie fotky.
aha, chcel si vedieť, že nie ktoré z tých troch spôsobuje preostrenie ale každé číslo čo znamená. Prvé je miera doostrenia, druhé je polomer v pixeloch, na ktorý sa aplikuje doostrenie a tretie je prah účinnosti, kde nastavíš spätne zo spodu, pod koľko pixelov už nemá program doostrovať. Na zvýšenie ostrosti malých detailov a kresby je najlepšie držať tento posledný parameter pri nule, môže sa stať, že týmto vystúpi šum, ktorý je približne pri rozhraní 1px. Na zvýšenie kontúr a hlavných čŕt fotografie je možné pridať polomer a pridať aj prah účinnosti. Šum tak nevystúpi ale fotografia môže vyzerať neprirodzenejšie.
ked som sa minuly rok informoval, bolo mi povedane, ze cast studia je zamerana aj na pracu s klasickou fotografiou a jej vyvolavanie. aj preto som si povedal nie dakujem.
Nastavenie doostrovacej masky je individualne, polomer v pixeloch sa meni podla zdroja fotografie. Z dig. zdrojov je to vacsinou okolo 1, ale napr. naskenovany diapozitiv znesie 2,5 -3 pixle. Dalsim krokom je ulozenie fotografie dos uboru. Bezny sve do JPG sa neodporuca, niektore servery obmeduju velkost fotografie v bodocha kilobitoch. Lepsie je pouzitie ´save to web´, kde si nastavujes kompresiu suboru tak, aby si maximalne vyuzil velkostny limit, pricom na nahlade mozes pozorovat mieru destrukcie obrazu vzhladom na stupen kompresie. Niektore programy ponukaju moznost lokalnej ochrany detailov pred kompresiou.
Podla mna je dobre, ze na VSVU sa vyucuje klasicka fotografie. Tak ako vedla seba koexzistuje akvarel, olejomalba, americka retus, mozu spolu bt aj digitalna aklasicka fotografie. Osobne by som sa filmu uz nedotkol, ale napr. odskenovany stredoformatovy diak ma take rozlisenie a detaily, ktore zatial ziaden digital nedosahuje. Ak fotograf potrebuje robit dokonale zvecseniny okolo 1m, je rozdiel medzi digi a klasik obrovsky. Pozrite si niekedy nazivo obrazy Fedora Nemca.
jj, jasné, že je dobré, ak existuje klasická fotografia, ale dávať podmienku pracovať s ňou do prijímačiek v dnešnej dobe? ak si niekto vyberie smer a chce ju študovať a zdokonaľovať sa s ňou na VŠ, ok, ale ako podmienku na prijatie by som ju nedal :)
ako to robite a s akymi vysledkami?
Da sa pouzit aj Julesov tutorial o uprave fotky na web... http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-skola/editacia-fotografii/priprava-foto-na-web/
Treba sa s tym pohrat a najst si pre kazde pouzitie ten spravny postup a hodnoty.
mate nejake odskusane pocty krokov?
mate nejake overene hodnoty a metody doostorvania?
Ked zalezi na kvalite, urcite by som zmensoval o menej nez 50%, povedzme maximalne o 20% a doostrenie podla potreby.
teraz som skusal z vyrezu na 2 kroky a doostrit 2x s parametrom 90%, 0,4 a 0
a sa to javi celkom ostre :) jpg kompresia 97%
viete mi vysvetlit ktore z tych troch cisel co sposobuje?
Treba si uvedomiť, že my sa na webe pozeráme na kvázi 100% rozlíšenie fotky.
Vysvetlili ste mi vsetko co som potreboval a comu som nerozumel.....este raz dik.