Vlezte mi na záda…

Body: 0.00    Videnia: 2154    Páči sa: 0

Pre vloženie príspevku alebo hodnotenie musíte byť prihlásený.
K tejto fotografii nie sú dostupné žiadné komentáre. Pridaj komentár ako prvý.

Komentáre a hodnotenia


marcus_labeo
2012-07-31 15:51:49
príspevok od: ViktorV
Pán kolega, tlieskam. Až ma dlane štípu.
Prečítal som si zaujímavú debatu k fotke, ku ktorej som sa dostal náhodne a vyjadrím svoj postoj amatéra.
Fotka ma ničím nezaujala, je to taký bežný moment z posedenia na kofole či pive. Nehovorí to ku mne, neobsahuje žiadny príbeh, ktorý je naznačený a ktorý si mám dopovedať sám, nevyjadruje silné emócie. Prevod do bw je násilný a ničomu nepomohol.
Aj keď Karol má často tendenciu vyjadrovať sa rezolútne a vie byť nepríjemný, tu s ním musím plne súhlasiť. Nemusím sa venovať žánru street photo, aby ma fotka oslovila, práve naopak fotka má svojou silou obrazu osloviť aj amatéra a to sa tu nedeje.
Každopádne dobré svetlo prajem.
 
ViktorV
2011-09-05 18:43:00
príspevok od: mirror
Dakujem za pozvanie na Foto Slovakia. Nemam problem podiskutovat si, ci uz nad vlastnymi alebo cudzimi fotkami. Dolezite je vsak, s kym sa o tom-ktorom zanre rozpravas. Aby celkova debata bola skor prinosom a nie stratou casu.

Keby som bol vasnivym krajinkarom, rad sa porozpravam napr. s Lacom Struharom. Ked sa venujem dokumentu a reportazi pokonzultujem svoje prace napr. s Jindrom Streitom (s ktorym sa poznam este z popradskych workshopov a sme stale v kontakte), pripadne s jeho kolegom Vladimirom Birgusom, ci s mojim modranskym susedom Tiborom Huzsarom, ktori sa tomuto zanru venuju celozivotne.

Naopak, riadeny pouckami na mna posobis ty. Vsetky tie klise o tom, ze ked sa foti ludska tvar, tak musi byt oddelena od pozadia rozostrenim...

Nejde o to ako zaner pomenujes. Vobec nie je dolezite pomenovanie "streetphoto". Dolezite je sustredit sa na zaznam momentu. A ten moment nema byt oddeleny od okolia, naopak ma byt jeho sucastou. A to je velmi dolezite! Nesmie byt vytrhnuty z celkoveho kontextu. Tak ako sa kedysi impresionisti odlisili od akademickej portretnej skoly. Zacali malovat obrazy zasadene do realneho sveta, casto zamerne s odrezanymi postavami na okraji ramu. To len umocnovalo dojem skutocnosti. Clovek tiez svojim zrakom nevidi objekty oddelene od okolia s "gaussian blur efektom". Aj rozostrovat treba s rozumom.

Ak sa este vratim k moje foto, ano, mohol som zakricat na uja vzadu, aby sa uhol, pripadne poziadat pana s pani pri lavici, aby sa mi usmiali kvoli kontaktu do objektivu. Bola by to vsak este fotografia momentu, alebo aranzovana habadura? Nestratil by sa tak moment naskladaneho sendvicu, ktory postavy vytvorili? K tomu s jemne vtipnym podtonom "vlezte mi na zada" a navyse podciarkujuci unavu z letneho tepla? Aby to nebola len prvoplanovka? V tomto zanri sa krasa nachadza vo vnutri, nie na povrchu. Nie su to lubive "nahotinky" ani super makro-machro detaily prirody.

Povazujes moje "domace" fotky za lepsie. Vidis? V tom je nas pohlad rozdielny. Ja totiz prave nie. Pre mna su to v prvom rade samozrejme rodinne fotky (tvorene reportaznym sposobom namiesto manipulovanym pozovanim) a v druhom rade je to dobry sposob ako sa ucit fotit take zive tvory ako su deti. Zachytit tu emociu a atmosferu, ktora tam panovala. Mimochodom vybornou dokumentaristkou dlhodobo pracujucou na temu deti je Marketa Luskacova - odporucam jej portfolio ci vystavu.

Techniku pouzivam len ako nastroj. Moj Fujifilm X100, ktory spominas, pre mna nie je ziadna modla. Je to proste stroj, ktory mi vyhovuje. Ma kompaktne rozmery s presvedcivymi parametrami. Manualnym ovladanim clony a casu mi proste pripomina moju staru FM2.

Ked sme pri tom, ja osobne cas, clonu a citlivost pouzivam ako spojku, brzdu a plyn v aute - mechanicky zaradujem, podradujem, pridavam, uberam, proste podstatna je pre mna plynula jazda. A ver mi, ze takto to chodi aj v reportazi a dokumente ci fotke momentu. Pri jazde sa nemozes stale divat na paky a pedale! Musis sa divat cez okno! Napokon ako iste vies, tvoj kolega a predchodca Julo Kotus mal zopar clankov na tuto temu.

Ale to by uz bola dalsia debata...
Ako vidis, je to nekonecny pribeh vzajomneho argumentovania. A budem sa len opakovat, ak poviem, ze dolezite je to, ci to bude mat pre teba aj pre mna prinos, alebo to bude iba strata casu Je to na nas ako sme pripraveni nacuvat druhym... Takze kazdopadne ti dakujem aj za tvoj nazor.
Pán kolega, tlieskam. Až ma dlane štípu.
 
mirror
2011-08-23 22:30:51
príspevok od: Karol Srnec
Neriad sa pouckami. Velka hlbka ostrosti pri street photo vyplyva z pouzitia sirokouhlej optiky, ktora ma sama o sebe velku hlbku ostrosti. To vsak neznamena, ze tu hlbku ostrosti tam musis mat, lebo to niekto povedal. Ty si fotograf, ty urcujes ako to bude. Ked v tomto pripade by bola lepsia mala hlbka ostrosti, pouzity fotak to umoznuje, mala tam byt. Nemusis sa bat, ze by pozadie bolo ako hmla, stale by dostatocne vykreslovalo atmosferu, ale uz by medzi hlavami nevytrcal rusivo clovek.

Toto, co si nafotil nema so street nic spolocne, len, ze si to cvakol vonku a dal to do CB. Ak aj sa v SP nepravuje tak s hlbkou ostrosti, o to viac musis pracovat s namtom, jedinecnostou okamihu zobrazenia cloveka. Nevyuzil si ani jeden zo zakladnych nastrojov street fotografa, zaujimavu perspektivu. Nemusim zrovna fandit streetke (aj ked si obcas nieco cvaknem), aby som dokazal posudit fotografiu.

Skus sa od fotky odputat a vyzen si z hlavy aj ten termin street photo. Myslis aj po tom, ze ked si tuto fotku po par rokoch pozries, ze povie, ako sa ti to dobre podarilo. Obstoji skusku casom?

Na Foto Slovakia bude urcite niekolko portfolio review, prines tam tuto fotku a aj dalsie na posudenie. Niekedy je to tvrda lekcia, ale to ta posunie do predu skor, ako pochvalovanie od niekoho, kto sam nevie fotit.
Dakujem za pozvanie na Foto Slovakia. Nemam problem podiskutovat si, ci uz nad vlastnymi alebo cudzimi fotkami. Dolezite je vsak, s kym sa o tom-ktorom zanre rozpravas. Aby celkova debata bola skor prinosom a nie stratou casu.

Keby som bol vasnivym krajinkarom, rad sa porozpravam napr. s Lacom Struharom. Ked sa venujem dokumentu a reportazi pokonzultujem svoje prace napr. s Jindrom Streitom (s ktorym sa poznam este z popradskych workshopov a sme stale v kontakte), pripadne s jeho kolegom Vladimirom Birgusom, ci s mojim modranskym susedom Tiborom Huzsarom, ktori sa tomuto zanru venuju celozivotne.

Naopak, riadeny pouckami na mna posobis ty. Vsetky tie klise o tom, ze ked sa foti ludska tvar, tak musi byt oddelena od pozadia rozostrenim...

Nejde o to ako zaner pomenujes. Vobec nie je dolezite pomenovanie "streetphoto". Dolezite je sustredit sa na zaznam momentu. A ten moment nema byt oddeleny od okolia, naopak ma byt jeho sucastou. A to je velmi dolezite! Nesmie byt vytrhnuty z celkoveho kontextu. Tak ako sa kedysi impresionisti odlisili od akademickej portretnej skoly. Zacali malovat obrazy zasadene do realneho sveta, casto zamerne s odrezanymi postavami na okraji ramu. To len umocnovalo dojem skutocnosti. Clovek tiez svojim zrakom nevidi objekty oddelene od okolia s "gaussian blur efektom". Aj rozostrovat treba s rozumom.

Ak sa este vratim k moje foto, ano, mohol som zakricat na uja vzadu, aby sa uhol, pripadne poziadat pana s pani pri lavici, aby sa mi usmiali kvoli kontaktu do objektivu. Bola by to vsak este fotografia momentu, alebo aranzovana habadura? Nestratil by sa tak moment naskladaneho sendvicu, ktory postavy vytvorili? K tomu s jemne vtipnym podtonom "vlezte mi na zada" a navyse podciarkujuci unavu z letneho tepla? Aby to nebola len prvoplanovka? V tomto zanri sa krasa nachadza vo vnutri, nie na povrchu. Nie su to lubive "nahotinky" ani super makro-machro detaily prirody.

Povazujes moje "domace" fotky za lepsie. Vidis? V tom je nas pohlad rozdielny. Ja totiz prave nie. Pre mna su to v prvom rade samozrejme rodinne fotky (tvorene reportaznym sposobom namiesto manipulovanym pozovanim) a v druhom rade je to dobry sposob ako sa ucit fotit take zive tvory ako su deti. Zachytit tu emociu a atmosferu, ktora tam panovala. Mimochodom vybornou dokumentaristkou dlhodobo pracujucou na temu deti je Marketa Luskacova - odporucam jej portfolio ci vystavu.

Techniku pouzivam len ako nastroj. Moj Fujifilm X100, ktory spominas, pre mna nie je ziadna modla. Je to proste stroj, ktory mi vyhovuje. Ma kompaktne rozmery s presvedcivymi parametrami. Manualnym ovladanim clony a casu mi proste pripomina moju staru FM2.

Ked sme pri tom, ja osobne cas, clonu a citlivost pouzivam ako spojku, brzdu a plyn v aute - mechanicky zaradujem, podradujem, pridavam, uberam, proste podstatna je pre mna plynula jazda. A ver mi, ze takto to chodi aj v reportazi a dokumente ci fotke momentu. Pri jazde sa nemozes stale divat na paky a pedale! Musis sa divat cez okno! Napokon ako iste vies, tvoj kolega a predchodca Julo Kotus mal zopar clankov na tuto temu.

Ale to by uz bola dalsia debata...
Ako vidis, je to nekonecny pribeh vzajomneho argumentovania. A budem sa len opakovat, ak poviem, ze dolezite je to, ci to bude mat pre teba aj pre mna prinos, alebo to bude iba strata casu Je to na nas ako sme pripraveni nacuvat druhym... Takze kazdopadne ti dakujem aj za tvoj nazor.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-08-23 17:00:18
P.S. Prekvapuje ma tvoja vytka. Vsak ti sam musis vidiet, ze ostatne tvoje fotky su o dve triedy lepsie. Najma tie domace.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-08-23 16:58:43
príspevok od: mirror
Karol, ty nie si velmi "doma" v kategorii streetophoto, dokument a reportaz, vsak? Inak by si urcite nespominal "kontakt s ludmi", "rozostrene pozadie" atd. To su parametre trosku inej kategorie foto. Ak budes mat niekedy chut zoznamit sa s tymto zanrom blizsie, pozri si portfolia fotografov ako su Frantisek Dostal, Jindrich Streit, Rui Palha, Martin Parr… Ale uvedomujem si, ze to nie je oblast fotografie zaujimavej pre kazdeho. V tom mas pravdu.
Neriad sa pouckami. Velka hlbka ostrosti pri street photo vyplyva z pouzitia sirokouhlej optiky, ktora ma sama o sebe velku hlbku ostrosti. To vsak neznamena, ze tu hlbku ostrosti tam musis mat, lebo to niekto povedal. Ty si fotograf, ty urcujes ako to bude. Ked v tomto pripade by bola lepsia mala hlbka ostrosti, pouzity fotak to umoznuje, mala tam byt. Nemusis sa bat, ze by pozadie bolo ako hmla, stale by dostatocne vykreslovalo atmosferu, ale uz by medzi hlavami nevytrcal rusivo clovek.

Toto, co si nafotil nema so street nic spolocne, len, ze si to cvakol vonku a dal to do CB. Ak aj sa v SP nepravuje tak s hlbkou ostrosti, o to viac musis pracovat s namtom, jedinecnostou okamihu zobrazenia cloveka. Nevyuzil si ani jeden zo zakladnych nastrojov street fotografa, zaujimavu perspektivu. Nemusim zrovna fandit streetke (aj ked si obcas nieco cvaknem), aby som dokazal posudit fotografiu.

Skus sa od fotky odputat a vyzen si z hlavy aj ten termin street photo. Myslis aj po tom, ze ked si tuto fotku po par rokoch pozries, ze povie, ako sa ti to dobre podarilo. Obstoji skusku casom?

Na Foto Slovakia bude urcite niekolko portfolio review, prines tam tuto fotku a aj dalsie na posudenie. Niekedy je to tvrda lekcia, ale to ta posunie do predu skor, ako pochvalovanie od niekoho, kto sam nevie fotit.
 
mirror
2011-08-23 16:42:23
príspevok od: Karol Srnec
Fotografia ma nezaujala, nie je na nej nic zaujimave. Je to ako z rodinneho posedenia na zahrade. Nevidim tam kontak z ludmi, alebo aspon zaujimavu pracu fotografa. Vela rusivych objektov v pozadi, takto posobi ako z telefonu a nie z krasneho FujiFilmu X100, ktory umoznuje pri f/2 aspon lepsie rozostrit pozadie.

Skus sa poriadne zamysliet, ci je tato fotka zaujimava aj pre niekoho ineho, ako pre teba.
Karol, ty nie si velmi "doma" v kategorii streetophoto, dokument a reportaz, vsak? Inak by si urcite nespominal "kontakt s ludmi", "rozostrene pozadie" atd. To su parametre trosku inej kategorie foto. Ak budes mat niekedy chut zoznamit sa s tymto zanrom blizsie, pozri si portfolia fotografov ako su Frantisek Dostal, Jindrich Streit, Rui Palha, Martin Parr… Ale uvedomujem si, ze to nie je oblast fotografie zaujimavej pre kazdeho. V tom mas pravdu.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-08-23 16:22:31
Fotografia ma nezaujala, nie je na nej nic zaujimave. Je to ako z rodinneho posedenia na zahrade. Nevidim tam kontak z ludmi, alebo aspon zaujimavu pracu fotografa. Vela rusivych objektov v pozadi, takto posobi ako z telefonu a nie z krasneho FujiFilmu X100, ktory umoznuje pri f/2 aspon lepsie rozostrit pozadie.

Skus sa poriadne zamysliet, ci je tato fotka zaujimava aj pre niekoho ineho, ako pre teba.
 
 


Technika: Nikon FM2, Panasonic Lumix DMC-LX5, Fujifilm FinePix X100,

Objektívy: Nikkor 50mm f/1.8 AF, Nikkor 28mm f/2.8 AI, Sigma 24-70mm f/3.5-5.6 ASP HF,

Clona: 8
Expozícia: 1/125.00 sec
ISO: 1000
Fotoaparát: Fujifilm FinePix X100
Ohnisko: 23 mm
Pridané: 2011-08-23 16:13:32
Na kritiku: 2011-08-23 16:13:55
Miesto:
Témy: čierno-biela fotografia, dokument a reportáž, street fotografia
Albumy: Skupinové foto
Streetphoto zo série "Skupinové foto"