Clona: | 5,6 |
---|---|
Expozícia: | 1/1000 s sec |
ISO: | 64 |
Fotoaparát: | Sony DSC-F828 |
Pridané: | 2009-12-08 08:20:34 | Na kritiku: | 2009-12-08 08:20:34 | Miesto: | Francúzsko / Chamonix / pohľad na Mont Blanc | Témy: | dokument a reportáž, hory, krajina |
---|---|
Albumy: | F - France, Francúzsko, Frankrei |
Čiastočne zahalený Mont Blanc, najvyšší vrchol Álp aj EÚ.
Fotené z Aiguille du Midi (3842m).
Vľavo vedľa vytŕčajúcej skalnej ihly je dole malá plošinka s mnohými ľudmi/ turistami, ktorú a ktorých vidno až po rozkliku. Patrí do sústavy výhliadkových plošín, na jednej z ktorých stojím a fotím aj ja.
Ide tu o ľavú polovičku kompletnej panorámy, ktorá sa kvôli svojim rozmerom nedala nahrať celá. Doporučujem pre úplnosť pozrieť aj pravú polovičku. Panoráma ako celok je skladaná z mnohých foto na výšku. Fotené kompaktom Sony.
Klin v oblakoch jel výsledkom turbulencie, ktorá po čase vytvorila aj nad miestom odkiaľ Mont Blanc fotím akoby atómové hríby.
Stihol som ich počas odchodu nafotiť :
http://www.ephoto.sk/uzivatel/steves/fotografie/97709/dracula-a-draculova-sa-zlietaju/?album=5593
Masív Mont Blancu leží priamo na taliansko francúzskej hranici a cez jeho útroby vedie 11,6km dlhý tunel, spájajúci obe tieto krajiny.
V rámci celej euroázijskej časti Európy ho výškou predčí už iba Elbrus v pohorí Kaukaz na euroázijskej hranici.
.
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom
Komentáre a hodnotenia
Zoradiť od najstaršíchVeľmi si to vážim Stano, od teba ako maestra na krajinky to padne veľmi dobre. Pozdravujem aj jeho! Dík.
Poslal som tvoje MB fotky známemu, ktorý miluje hory a je trochu postihnutý po havárii, takže o výstupe na MB len sníva. Ale veľmi ho aspoň túžil naozaj vidieť, 3x bol na miestach, odkiaľ sú tieto tvoje foto a zakaždým mal hmlu a nič nevidel.
Naozaj vrelo ďakuje (mám tam nasekať 30 bodov..) a srdečne pozdravuje, urobili mu nesmiernu radosť...
Prečo som sa rozpísal - aby bolo jasné, aké významné miesto má kategória dokument vo fotografii.
2 odstavec - vdaka tomu ze mame rozne pohlady na svet, vznikaju zaujimave, pestre veci.
3 odstavec super
4 odstavec No konecne sa v niecom zhodneme. Citujem :´Ale impakt je tak subjektivny parameter, ze len tazko ho mozes popisat. Ved ked sa nam
dvom bude nieco pacit, nemusi sa to pacit niekomu inemu.´
A o tom je umenie, nie o kompozicii. Kazdy si moze vybrat co sa mu paci co ho oslovi, co si je ochotny zavesit na stenu a kochat sa pri pohlade na to.
Este si zabudol na impakt(atmosfera atd.) a to je ta velicina, ktora ked je vysoka, tak ani ta kompozicia nemusi byt dokonala ale robi fotku FOTKOU. Uz zacinas chapat?
ad kompozicia.) verim tomu, ze keby si sa na kompoziciu pozeral z mojho pohladu, asi by sme mali na vec velmi podobny nazor. Pokial pod pojmom kompozicia rozumies odporucane kompozicne pravidla, nestretneme sa. Aby som to objasnil, pozeras sa na fotku, ktora je silna impaktovo (aby to bola fotka FOTKA), ale podla pravidiel kompozicie je to ´brak´. Aj taka fotografia ma kompoziciu, podla teba nie?
Mimochodom, ja sam nie som otrok pravidiel kompozicie. Aj podla mna je impakt to najdolezitejsie.
Ale impakt je tak subjektivny parameter, ze len tazko ho mozes popisat. Ved ked sa nam dvom bude nieco pacit, nemusi sa to pacit niekomu inemu.
Este si zabudol na impakt(atmosfera atd.) a to je ta velicina, ktora ked je vysoka, tak ani ta kompozicia nemusi byt dokonala ale robi fotku FOTKOU. Uz zacinas chapat?
1. technicke spracovanie
2. kompozicia
Fotku hodnotis na zaklade tychto dvoch parametrov. No a odpoved na tvoju otazku je v tom, ze ked sa namiesto 2.kompozicia napise 2. umeleckost, suhlasim s tym.
Nieco mam pofotene na diakoch, ale fotim ine veci. Co ale neznammena ze si nepozriem dobre fotky krajiny, hor, mora.
Tuna som som vyjadril svoj nazor, co sa mi paci a nepaci na tej fotke.
Verim ze pochopili, na začiatku to začalo možno obojstranným jemným nepochopením ale je to vysvetlene z oboch stran. Tuto naposledy som to nemyslel tak ze malo komentujes ci mas viac, viem co to stoji za cas, ja podobne pisem vela komentov a naviac podrobnych, dobre svetlo.
myslel som si, ze sme sa my dvaja pochopili.
Reagoval som na reakcie, ktore boli smerovane na mna. Ci som nemal?
K tvojim dalsim fotkam ak ma zaujmu sa vyjadrujem. Vid ta dnesna.
V tom mnozstve fotiek vela ostane zabudnutych a teda k niektorym sa clovek dostane spatne, k niektorym nie.
Denne necham niekolko komentov, podla volneho casu, ale zhruba 10 a viac.
Ten vyraz ´cvak´ sam nemam rad a teda sorac zan. V tej vete ho nahrad slovom vyfotim :)
Dobre svetlo aj Tebe
Lama, uz to nechcem tiez pretahovat, len doplnim, že to čo píšeš kubkovi a dodovi je adekvátne nestranému pohľadu a otvorenej kritike a za ako takú i za úprimnosť ti aj ja úporimne a vážne ďakujem.
Ja ako autor som si z toho zobral to, že u panoramatického dokumentu (ktorý fotím stále do archívu na maximálne možnú plochu a iba hrubou základnou kompozícou) sa nesmiem pri zmenšovaní na web pozabudnúť a ešte raz prehodnotiť kompozíciu, Tu by som (ako som sám uviedol) urobil hore orez oblakov na zlepšenie pomeru neba/zeme.
Ostatné veci sme si prediskutovali, ale sám si asi pochopil že dokument fotený za silného modrého svetla v samotných skalách a z miesta kde sa nedalo behať ako po hrebeni Nízkych Tatier by bolo veľmi scestné porovnávať s impactom panorám napr. mariana m. a photoaba, ktorých som sám citoval. Sú to panorámy fotené za východu a západu slnka z vopred naplánovaného stanovišťa a prenocovania a za vyčkania na ideálne svetelné podmienky so šťastím na počasie. Nemám obavy, že by som pri nich urobil neipactovú panorámu, ani že by oni urobili v tomto mojom prípade panorámu s takým úžasným impactom...
Už len dodám, že ja kritiku a to, že ma niekde niečo nenadchlo píšem osobne iba tam a pod takú foto, kde by som to vedel riešiť za DANÝCH podmienok lepšie, ináč kritika nemá význam a je ako mudrovanie dieťaťa nad rozliatym mliekom. Alebo ako mudrovanie ´majstra sveta´ ktorý niekde uvidel najlepšiu fotografiu na svete a podľa nej teraz bude kritizovať všetky ostatné fotografie, bez ohľadu na podmienky a na to, že on by možno v tých podmienkach a v tej kategórii neurobil ani tretinový impact... na záver prajem dobreé svetlo a bol by som zvedavý na tvoj dojem aj z ďalších mojich foto z tejto oblasti, či ostatných hôr, či aj tam ti to pripadá iba ako obyčajný cvak?
Spolu celá dĺžka má v tomto malom rozlíšení hneď kompozičný problém, Mont Blanc začne pôsobiť v mozgu na poučkové centrum diváka a zahlási že ide o zakázanú stredovú kompozíciu :-)))
Lenže panorámy sú spojené obrazy z mnoho fotiek a sú určené pre tlač a nie mini formát monitora... a ak pozeráš print takejto/tejto panorámy vytlačený na dlhom páse 1m šírky, až potom pochopíš o čom je panoráma... vtedy to prestáva byť cvak... Vidíš to ako v realite, všetky trhliny ľadovca, stredisko a domčeky v údolí, detaily hrebeńa aj tieńov na snehu... a prestávaš riešiť že niečo je v strede niečoho iného, lebo sa to roztiahlo tak, že to spolu naraz nedokážeš vnímať a musíš to očami prechádzať postupne ako v realite v prírode.
Mne sa tie hory pacia a k fotke som sa uz vyjadril.
Uz som tu pisal ku komentom svoj nazor? Nechce sa mi znova, takze len tak v skratke. Ak niekto napise konstruktivny nazor/kritiku je ovela prinosnejsie(aspon pre mna) ako plieskanie sa po pleciach v style ze sme super borci. Co si z tych komentov zoberie autor je len na nom.
Nieco mam pofotene na diakoch, ale fotim ine veci. Co ale neznammena ze si nepozriem dobre fotky krajiny, hor, mora.
Tuna som som vyjadril svoj nazor, co sa mi paci a nepaci na tej fotke.
Spolu celá dĺžka má v tomto malom rozlíšení hneď kompozičný problém, Mont Blanc začne pôsobiť v mozgu na poučkové centrum diváka a zahlási že ide o zakázanú stredovú kompozíciu :-)))
Lenže panorámy sú spojené obrazy z mnoho fotiek a sú určené pre tlač a nie mini formát monitora... a ak pozeráš print takejto/tejto panorámy vytlačený na dlhom páse 1m šírky, až potom pochopíš o čom je panoráma... vtedy to prestáva byť cvak... Vidíš to ako v realite, všetky trhliny ľadovca, stredisko a domčeky v údolí, detaily hrebeńa aj tieńov na snehu... a prestávaš riešiť že niečo je v strede niečoho iného, lebo sa to roztiahlo tak, že to spolu naraz nedokážeš vnímať a musíš to očami prechádzať postupne ako v realite v prírode.
Mozno jednu verziu tejto panoramy spracujem zvlášť pre kolegu Lamu, takú čo mu možno mu pripadne zaujímavá ak na nej podľa jeho gusta vrch prefarbím na pomarančovo a spodok na zeleno, bude to umelecké aj zaujímavé :-)
Kriticke pripomienky čo mali opodstatnenie ma potešili tiež, ide o dokument a nema umelecku kompoziciu ani atmosferu, ale na dane podmienky som s tymto ako s dokumentom spokojny. Kritika je najlepšia a má význam vtedy, ked kritik dokáže povedať čo by za tých istých podmienok vedel urobiť lepšie a malo by to váhu. Ak to nevie, obracia sa to aj tak len nakoniec proti nemu. Preto nemá význam zapodievať sa ´atmosferickostou, umeleckostou´ a ďalšími kvalitami galerie kritikov.
To by si musel aj dva monitory zlepiť dokopy :-) Ta nemohol si napisat? Poslal by som ti celu v kuse a nemusel si sa s tym bavit skladaním :-)
Ludí skoro nevidno uz teraz a ked to spojene zmensis aby voslo na monitor, nebudes vidiet ani obraz :-)))
Nevycitam dokumentu ze je dokumentom, ale ze je to dokumentom typu tu som bol, cvak :) Navyse tam mas este kategoriu hory, krajina a to uz potom u mna pada este nizsie.
Aj dokument sa da nafotit tak aby to bolo zaujimave a kompozicne dobre. To ze si nevidel lepsie pohlady, bohuzial s tym ja nic neurobim. Mozno si vybrat hlavny objekt a nakomponovat ho s okolim. Nie za kazdu cenu tam dostat toho co najviac. Dufam ze som sa vyjadril zrozumitelne :)
Díky, som rád že sa páči.
Teším sa že sa ti páči, vďaka.
Ej žrebče, ale ty potrebuješ štyri lyže, na každé kopyto jedno! :-)))))
Díky ;-)
Chytro zbal a urobíme ešte dačo spolu s Gorazdom, práve som aj jeho pozval ;-)
Dík, to je v pohode, tu nie je umelcom nikto :-))) Kritika je na to a diskutujeme k veci, čo je dobre. Nedávam si okuliare, impact má výrazný súvis s kompozíciou, farebnosťou, umeleckosťou atď. čo tento môj dokument postráda i napriek dostatočnému TK. Čo neznamená že by za iných podmienok nemohol navyše mať. Pri kritike ma zaujíma ak to ide aj konkrétny návrh autora na zlepšenie u daných podmienok a tak sme to rozdiskutovali a ujasnili si to :-)
Dík za návštevu, tam by som sa raz chcel pozrieť a vidieť to. Už len tých desť životov potrebujeme ;-)
Písal som už kus nižšie že tam bolo kopu bordelu, úplne by sa pokazilo aj to čo je tu len teraz ;-) Mám aj také zábery. Dík za návštevu.
Už sa rozumieme, v tom prípade doplním že účelom tejto panorámy (myslené komplex L+P) bolo ´podať čo najucelejšie info´, čo detail ako iste vieš, nedokáže. Preto som vložil panorámu a nie iné foto. Detailov a výrezov mám odtiaľ viac giga a aj na šýl ako myslíš... dva mám aj tu, jeden ´Spoznávanie vlastných hraníc´ a druhý zvislú panorámu ´Okolie Mont Blancu bla bla´.
Celkovú panorámu zobraziť a podať umeleckejšie a kompozične lahodne je už o celkom inom ako sa vyhrať s nejakým malým detailom, to vieš iste aj sám, treba skúsiť. Vyžaduje zostať na noc a naviac chytiť dobré svetlo a nie z hocijakého vrchoilu to ide a iba medzi skalami... to na priblíženie problematiky (myslené štýl photoab či marian matta)
Nevycitam dokumentu ze je dokumentom, ale ze je to dokumentom typu tu som bol, cvak :) Navyse tam mas este kategoriu hory, krajina a to uz potom u mna pada este nizsie.
Aj dokument sa da nafotit tak aby to bolo zaujimave a kompozicne dobre. To ze si nevidel lepsie pohlady, bohuzial s tym ja nic neurobim. Mozno si vybrat hlavny objekt a nakomponovat ho s okolim. Nie za kazdu cenu tam dostat toho co najviac. Dufam ze som sa vyjadril zrozumitelne :)
Resp. zjednoduším prosbu, nie ako z toho urobiť umeleckú fotografiu aby to aj nadchlo ale aspoň ako by si navrhol vyladiť kompozíciu, ak máš na mysli vätšie úpravy ako len zhora orez mrakov?
Vďaka za názor, vieš čítať, iste si aj prečítal že to za nič iné nevydávam. Je tu uvedená kategória dokument. Od kedy je snaha v dokumente hľadať umeleckú fotografiu? :-) Prečo vyčítaš dokumentu že to je dokument? :-) Vidno na ňom jasne a ostro to všetko čo píšeš, tu, hen, aj tam :-) Je to fotené z foto na výšku, väčší výrez už nebolo možné urobiť, spodok bol rušivý, naopak na vrchu sa aspoň pekne ťahali mraky tak je to o kompromise pol na pol, čo nie je zrovna poetické riešenie ako píšeš, ale lepšie som nevidel. Ešte sa dá stále robiť orez mrakov zhora na oboch poloviciach ale na úkor rozmanitého zoskupenia mrakov a tak som oželel túto variantu aj navzdory predpokladanej kritike.
Ale navrhni, zaujímal by ma podnetný názor, predstav svoju verziu ako z danej atmosféry a svetla a danej dennej doby a tohto miesta vytrieskať viac, ako z toho uobiť napr umeleckú fotografiu. Lebo dokument je lepší ako nič a dokument sa hodnotí aj posudzuje ako dokument. A ako taký má myslím reálne farby, nemá zásadné expozičné chyby a je aj ostrý, hm?