Hore

Picasso fotografie - Edward Steichen

Nikdy nepublikované portréty slávnych osobností 20. a 30. rokov minulého storočia boli nedávno nájdené v archíve vydavateľstva Condé Nast.

Autorom portrétov Gréty Garbó, Marlene Dietrich (ovej), Katherine Hepburn(ovej) alebo Winstona Churchilla je jeden z najvýznamnejších fotografov histórie otec modernej fotografie  - Edward Steichen. Skoro storočné fotografie, ktoré mali byt publikované v časopisoch Voguen a Vanity Fair ležali dlhé roky ukryté v archívnych krabiciach.

Edward Steichen (* 27. marec 1879, Bivange – † 25. marec 1973, West Redding, Connecticut) - americký fotograf, maliar, kurátor fotografického oddelenia Múzea moderného umenia v New Yorku, organizátor umeleckého života.

Okrem portétov významných osobností sa v archíve našli aj fotografie modeliek v šatách od Coco Chanel, Lelonga Schiaparelliho a ďalších slávnych návrhárov vtedajšej doby. 



V roku 1881 sa presťahoval z Luxemburska  a usadil sa v Hancocku v Michigane, neskôr v Milwaukee vo Wisconsine. Tu sa v roku 1895 začal zaoberať fotografiou. O štyri roky neskôr po prvýkrát vystavoval na fotografickom salóne vo Filadelfii. Študoval výtvarné umenie v Milwaukee, Londýne a v Paríži, kde sa stýkal s umeleckou avantgardou. Rovnako ako fotografia ho však lákalo aj maliarstvo. Pre fotografiu sa definitívne rozhodol až po 1. svetovej vojne. Medzi tým sa zoznámil a spolupracoval aj s americkým fotografom Alfredom Stieglitzom. V roku 1905 spolu založili  Galériu 291 v New Yorku, kde vystavovali súbory moderného európskeho umenia. Obaja významne ovplyvnili pohľad na moderné umenie v Spojených štátoch.


"Edward Steichen patrí k najlepším fotografom v celej histórii fotografie. Bol to fotografický Picasso", tvrdí  historička umenia Natália Herschdorfer.


V prvom období tvorby sa venoval širokej palete motívov v duchu secesnej a symbolistické poetiky od krajín po portréty a výjavy zo spoločnosti. Po roku 1919 zdokonaľoval techniku čistej fotografie, v tvorbe sa prejavili vplyvy glamouru, novej vecnosti a konštruktivizmu. V rokoch 1917 – 1919 stál v čele fotografického prieskumu americkej armády vo Francúzsku, v rovnakej funkcii pracoval aj v námornictve v Pacifiku.

V období medzi svetovými vojnami pracoval najmä pre časopisy Vogue a Vanity Fair, venoval sa móde a portrétom slávnych osobností (Greta Garbo, Winston Churchill, Charles Chaplin).



V rokoch 1923 – 1938 mal v New Yorku štúdio pre reklamnú a ilustračnú fotografiu. V rokoch 1947 až 1962 bol kurátorom fotografického oddelenia Múzea moderného umenia v New Yorku.

V priebehu štrnástich rokov tu usporiadal 65 výstav. Najväčšia z nich bola v roku 1955 s názvom The Family of Man. Bola predstavená v 40 krajinách a ako uvádzajú oficiálne stránky múzea v Clervaux (Luxembursko) ju navštívilo viac než 9 miliónov osôb.

Jeho posledná výstava mu priniesla slávu a ocenenie Presidential medal of freedom, ktoré mu odovzdal 6. decembra 1963 americký prezident Lyndon Johnson.





Za fotografovanie pre Vanity Fair a Vogue Steichen ročne inkasoval, na tú dobu obrovskú sumu, milión dolárov ročne. Rovnakú sumu zarobil na fotení pre obchodnú klientelu. Spočiatku sa pritom zdalo, že si fotografovaním, ktoré bolo jeho veľkou láskou, nikdy nezarobí. Už pár týždňov po vstupe do módneho biznisu odcestoval 1. triedou do Paríža fotografovať Prížsky módny týždeň. Slávnym sa stal takmer zo dňa na deň.


Edward Steichen, The Pond-Moonlight, gumotlač, 1904

Jeho fotografia The Pond-Moonlight (1904), bola predaná za 2.928.000 USD vo februári 2006 v aukcii Sotheby's New York. Fotografia patrí k raným piktorialistickým dielam. Ide o jednu z prvých skutočne farebých fotografií vytvorených ušľachtilou gumotlačou. Na svete existujú iba tri známe kópie tejto fotografie. V zozname najdrahších fotografií obsadilo toto dielo druhé miesto.

Fotografie skryté dlhé roky v archíve si môžete pozrieť na výstave v Londýnskej The Photographers Gallery
(31 Oct 14 - 18 Jan 15).


Edward Steichen - autoportrét, 1929, (Vanity Fair)


Autor fotografií: Edward Steichen (archiv Condé Nast)

Zdroje:foam.org, wikipedia (redakčne upravené)

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
sunajn
2014-12-06 11:24:07
Každá fotografia je umelecké dielo. Pomaly sa začína približovať aj našim efoťáckým pseudoumelcom, čo včera kúpili foťák, alebo robia bezduché cvaky v "ateliéri" a už si dajú na fotku
- VOLÁM SA - ...... PHOTOGRAPHY
 
kaukaz
2014-12-07 13:58:31
dík za článok, fajn
 
total empty
2014-12-07 16:11:09
Niektoré sú fakt perfektné a ťažko znova realizovateľné, čo sa týka inšpirácie.
A to že nedávno niekto niekde objavil nejaký taký poklad, to je blbosť, už dávno to stálo v trezore a čakalo na vhodný čas na predaj.
 
JohnNewton
2014-12-07 16:26:18
príspevok od: sunajn
Každá fotografia je umelecké dielo. Pomaly sa začína približovať aj našim efoťáckým pseudoumelcom, čo včera kúpili foťák, alebo robia bezduché cvaky v "ateliéri" a už si dajú na fotku
- VOLÁM SA - ...... PHOTOGRAPHY
Možno si len na tenkom ľade, mnohé mi nepripadajú ničím výnimočné, alebo len na toľko o koľko budú výnimočné dnešné fotografie o desiatky rokov. To už zariadi plynúci čas ......alebo aj nie
 
acton
2014-12-07 20:54:12
príspevok od: JohnNewton
Možno si len na tenkom ľade, mnohé mi nepripadajú ničím výnimočné, alebo len na toľko o koľko budú výnimočné dnešné fotografie o desiatky rokov. To už zariadi plynúci čas ......alebo aj nie
dnesne fotografie nebudu nikdy nicim vynimocne, budu bezcenne lebo ich je uz miliardy... alebo biliony
 
sunajn
2014-12-07 22:56:40
príspevok od: JohnNewton
Možno si len na tenkom ľade, mnohé mi nepripadajú ničím výnimočné, alebo len na toľko o koľko budú výnimočné dnešné fotografie o desiatky rokov. To už zariadi plynúci čas ......alebo aj nie
Písal som, že sú umelecké diela, nie, že sú výnimočné! Okrem toho si uvedom, že všetky tieto fotky sú robené na jeden cvak, nie ako dnes, "profík" nacvaká desiatky záberov a hneď si kontroluje histogram...
 
JohnNewton
2014-12-07 23:09:04
príspevok od: acton
dnesne fotografie nebudu nikdy nicim vynimocne, budu bezcenne lebo ich je uz miliardy... alebo biliony
To ako vážne, dnes nevznikajú výnimočné fotografie ? Rovnako ako v miliardách iných vecí, ani tu neexistujú dve rovnaké.
 
JohnNewton
2014-12-07 23:18:23
príspevok od: sunajn
Písal som, že sú umelecké diela, nie, že sú výnimočné! Okrem toho si uvedom, že všetky tieto fotky sú robené na jeden cvak, nie ako dnes, "profík" nacvaká desiatky záberov a hneď si kontroluje histogram...
Histogram nejako bráni umeniu alebo výnimočnosti ? Nemusíš robiť ani dnes 100 cvakov, urob to na jeden Ale o tom to predsa nie je. Mimochodom, v začiatkoch fotografie sa ľudia na nich neusmievali. Pri tej dlhej expozícii sa to totiž nedalo udržať Mali by sme to dnes robiť rovnako ? Aj ľudia čo stále fotografujú na film, Ti potvrdia, koľko odpadu príde na jednu vydarenú umeleckú alebo výnimočnú foto.
 
sunajn
2014-12-07 23:43:10
príspevok od: JohnNewton
Histogram nejako bráni umeniu alebo výnimočnosti ? Nemusíš robiť ani dnes 100 cvakov, urob to na jeden Ale o tom to predsa nie je. Mimochodom, v začiatkoch fotografie sa ľudia na nich neusmievali. Pri tej dlhej expozícii sa to totiž nedalo udržať Mali by sme to dnes robiť rovnako ? Aj ľudia čo stále fotografujú na film, Ti potvrdia, koľko odpadu príde na jednu vydarenú umeleckú alebo výnimočnú foto.
Histogram som spomínal v súvislosti s tým, že dnešní digiprofíci "nevedia" nastaviť foťák n jeden šup. A čo tu ťaháš dagerotypiu? To je maximálny eztrém. Kukni si, kedy boli robené fotky o ktorých je reč!
 
acton
2014-12-08 05:47:53
príspevok od: JohnNewton
To ako vážne, dnes nevznikajú výnimočné fotografie ? Rovnako ako v miliardách iných vecí, ani tu neexistujú dve rovnaké.
neviem neviem, kedysi bolo na planete mozno 100 vynimocnych ludi umelci, vedci... dneska ich je tisice raz viacej a neporovnatelne lepsich, dneska vie malovat skoro kazdy a vedia lepsie tvorit ako kedysi, no nikto ich nepozna, lebo ich je na mraky, to co bolo kedysi vynimocne je v tejto dobe normalne, preto to nie je vzacne a ani nikdy nebude, budu uplne ine hodnoty.
 
JohnNewton
2014-12-08 06:19:25
príspevok od: acton
neviem neviem, kedysi bolo na planete mozno 100 vynimocnych ludi umelci, vedci... dneska ich je tisice raz viacej a neporovnatelne lepsich, dneska vie malovat skoro kazdy a vedia lepsie tvorit ako kedysi, no nikto ich nepozna, lebo ich je na mraky, to co bolo kedysi vynimocne je v tejto dobe normalne, preto to nie je vzacne a ani nikdy nebude, budu uplne ine hodnoty.
Napriek tomu, budú aj mnohé dnešné diela v budúcnosti označené za výnimočné a prelomové (napr. vo filme). A čas preverí ich trvanlivosť.
Trochu to odľahčím. Medzi uvedenými foto je aj výborná podobizeň Winstona Churhilla. Ak chcete vojsť do dejín, treba len urobiť dobrú foto nášho birmovaného komunistu, ktorého nedávno pri udelovaní štátnych vyznemananí Miloš Z. prirovnal práve k tomuto významnému politikovi .
Ale pravdepodobnejšie asi je, že Miloš bol zase pod "vpyvom"
 
JohnNewton
2014-12-08 06:21:59
príspevok od: sunajn
Histogram som spomínal v súvislosti s tým, že dnešní digiprofíci "nevedia" nastaviť foťák n jeden šup. A čo tu ťaháš dagerotypiu? To je maximálny eztrém. Kukni si, kedy boli robené fotky o ktorých je reč!
V zmysle tejto demagógie už fotografia po vynáleze expozimetra nie je "plnohodnotnou" fotografiou
 
sunajn
2014-12-08 12:45:35
príspevok od: JohnNewton
V zmysle tejto demagógie už fotografia po vynáleze expozimetra nie je "plnohodnotnou" fotografiou
Ale ja som písal u umeleckých dielach
 
total empty
2014-12-08 23:13:35
príspevok od: JohnNewton
Napriek tomu, budú aj mnohé dnešné diela v budúcnosti označené za výnimočné a prelomové (napr. vo filme). A čas preverí ich trvanlivosť.
Trochu to odľahčím. Medzi uvedenými foto je aj výborná podobizeň Winstona Churhilla. Ak chcete vojsť do dejín, treba len urobiť dobrú foto nášho birmovaného komunistu, ktorého nedávno pri udelovaní štátnych vyznemananí Miloš Z. prirovnal práve k tomuto významnému politikovi .
Ale pravdepodobnejšie asi je, že Miloš bol zase pod "vpyvom"
Miloša trápia podivné virózy.
 
acton
2014-12-09 20:48:40
príspevok od: JohnNewton
Napriek tomu, budú aj mnohé dnešné diela v budúcnosti označené za výnimočné a prelomové (napr. vo filme). A čas preverí ich trvanlivosť.
Trochu to odľahčím. Medzi uvedenými foto je aj výborná podobizeň Winstona Churhilla. Ak chcete vojsť do dejín, treba len urobiť dobrú foto nášho birmovaného komunistu, ktorého nedávno pri udelovaní štátnych vyznemananí Miloš Z. prirovnal práve k tomuto významnému politikovi .
Ale pravdepodobnejšie asi je, že Miloš bol zase pod "vpyvom"
podla mna ked sa niekto stane slavny po odfoteni nejakej vyznamnej osobnosti, je uchylne, ani mi fotky v tomto clanku nepridu niecim vynimocne, prezentovat tieto fotky ako nieco vynimocne je prizemne, az by som povedal ze su strasne tie fotky.
 
noik
ocenenie redakciou 2014-12-10 00:26:05
príspevok od: acton
podla mna ked sa niekto stane slavny po odfoteni nejakej vyznamnej osobnosti, je uchylne, ani mi fotky v tomto clanku nepridu niecim vynimocne, prezentovat tieto fotky ako nieco vynimocne je prizemne, az by som povedal ze su strasne tie fotky.
...to by si mohol povedat o elektronkovom televizore, bez ktoreho by samozrejme neboli dnesne plazmy... Ja v tych fotkach vidim sarm (teda na niektorych urcite).
 
tedytedy
2014-12-10 12:14:18
V tej dobe to bolo umenie a su vynimocne fotky. Nastavit spravne cas,clonu potom to vyvolat vyvojka,voda,ustalovac a este spravne vyvolat film nasvetenie filmu na papier. To bolo umenie toto vsetko vediet a ovladat.Dnes nastavis prioritu clony odfotis pozres na histogram ci sa ti to paci,alebo nie a ides dalej. Skor by som povedala ,ze dnes je to o dobrom svetle a kompozicii tej ktorej fotky. Alebo sa mylim?
 
JohnNewton
2014-12-10 12:54:23
príspevok od: tedytedy
V tej dobe to bolo umenie a su vynimocne fotky. Nastavit spravne cas,clonu potom to vyvolat vyvojka,voda,ustalovac a este spravne vyvolat film nasvetenie filmu na papier. To bolo umenie toto vsetko vediet a ovladat.Dnes nastavis prioritu clony odfotis pozres na histogram ci sa ti to paci,alebo nie a ides dalej. Skor by som povedala ,ze dnes je to o dobrom svetle a kompozicii tej ktorej fotky. Alebo sa mylim?
Veru že sa mýliš, vtedy to tiež bol princíp "pokus-omyl" , až na to, že ten omyl si uvidela až po nejakej dobe A mokrý proces nie je žiadna veľká veda, skôr kúzelný zážitok v momente zjavovania sa obrazu.... človeka to nútilo viacej zvažovať že čo, kedy a ako odfotí. Nešlo to robiť spôsobom - urobím 1000 cvakov, veď jeden sa podarí.
 
Martin P
2014-12-10 16:25:27
príspevok od: tedytedy
V tej dobe to bolo umenie a su vynimocne fotky. Nastavit spravne cas,clonu potom to vyvolat vyvojka,voda,ustalovac a este spravne vyvolat film nasvetenie filmu na papier. To bolo umenie toto vsetko vediet a ovladat.Dnes nastavis prioritu clony odfotis pozres na histogram ci sa ti to paci,alebo nie a ides dalej. Skor by som povedala ,ze dnes je to o dobrom svetle a kompozicii tej ktorej fotky. Alebo sa mylim?
nie nemylis sa, je to presne tak ako si opisala
aj vtedy mali, ked fotili tieto fotky, nejake expozicne parametre, ktore si standardizovane odmerali bud nejakym pre nas predpotopnym fotoelektromeracom expozicie (selenovym) alebo pouzili expozicny nastroj pripravok, taku akoby logaritmicku pomocku - pravitko, co sa namierilo na scenu a cez sive okienko - filter, ktory sa pohybovanim okolo osi stmavoval a tak sa vizualne zhodnotila scena, ak to bolo tonalne podla predstav fotografa, tak si pozrel aka expozicia k tomu prislucha na stupnici a bum hotovo, v pripade, ze mali trvale svetla a ak mali zablesky, co by som sa nedivil tak takisto bum a hotovo, hotovo. vyspela europa a amerika bola inde technicky aj spolocensky a kulturne ako zaostale polnohospodarske novovzniknute republiky po rozpade rakusko-uhorska.
ved staci si pozriet tvorbu henryho moora a dokumenty k nemu prisluchajuce.
pri foteni samozrejme fotograf a asistent musel vediet ako sa to bude vyvolavat a aky film sa pouziva, nezabudajme, ze filmy su a boli dost expozicne a fotochemicky pruzne a daju sa pri vyvolavani korigovat a samozrejme pod zvacsovakom detto, kto to robil vie o com sa tu pise.
aj vtedy ako dnes takyto profi spickovi modni fotografi mali asistentov, laborantov, technikov a personal, ktory okolo nich tancoval na lusknutie prstov a plnil poziadavky a verim, ze aj pocas fotenia robili testovacie vyvolavania a vyhodnocovali to a podla toho upravovali parametre svetlo scenu a podobne.
zase nerobme z tych nasich predkov uplnych nimandov, doba nebola taka hekticka a toto niesu reportaze, co musia byt vo vecernom vydani a aj tak ti reporteri co blyskali velkymi americkymi alebo nemeckymi doskacmi tiez nieco nafotili a dobre.
atelierovi fotografi na to mali dost casu, pekne baby mali tiez cas, mali za to prachy a personal okolo takisto a nezabudajme, ze bola svetova kriza tak nikto nevyskakoval a bol rad, ze ma robotu.
treba sa na to pozerat z viacerych uhlov nielen z fotografickeho.
lebo toto nieje len fotografia, ale aj spolocenska sonda, ako sa vtedy zilo, ako vyzerali a ako pristupovali k zivotu a socialna proletarska fotografia z pleneru je to iste, akurat, ze nieje taka pekna a lubiva, ale mozno parave preto pre niekoho hodnotnejsia.
aj mnou, na tomto portali zaznavana seria fotograficky dokonalych nalestenych portretov je sociologicka studia, na ktoru budu o vela rokov nazerat uplne inak, ako my teraz, nebudu ju povazovat len za portrety, ale za sondu do istej doby, ktora bola od tej ich o tolko odlisnejsia, ako nasa sucasna od tej, ktora je zaznamenana na fotkach tu hore. a ako my sa ju snazime pochopit a precitit, tak aj oni budu dumat a analyzovat a urcite nielen z fotografickej stranky, uz len z toho pohladu, ze na tychto fotkach z doby medzi vojnami niesu exoticky vyzerajuce krasky, ale len belosky a na fotkach zo sucasnosti je to velmi pestre a roznorode, tak ako je aj zlozenie zapadnej spolocnosti v ktorej je to fotene.
kedysi bola celebritou inej pleti len josephine baker, dnes je to inak a ktovie ako to bude o 50 rokov, mozno budu v mensine portrety bielych ludi a o sto rokov, tak ako na tychto fotkach chybaju exoticke krasky, budu chybat krasky bielej pleti.
vyvoj? nezastavime.
 
JohnNewton
2014-12-10 17:35:52
príspevok od: Martin P
nie nemylis sa, je to presne tak ako si opisala
aj vtedy mali, ked fotili tieto fotky, nejake expozicne parametre, ktore si standardizovane odmerali bud nejakym pre nas predpotopnym fotoelektromeracom expozicie (selenovym) alebo pouzili expozicny nastroj pripravok, taku akoby logaritmicku pomocku - pravitko, co sa namierilo na scenu a cez sive okienko - filter, ktory sa pohybovanim okolo osi stmavoval a tak sa vizualne zhodnotila scena, ak to bolo tonalne podla predstav fotografa, tak si pozrel aka expozicia k tomu prislucha na stupnici a bum hotovo, v pripade, ze mali trvale svetla a ak mali zablesky, co by som sa nedivil tak takisto bum a hotovo, hotovo. vyspela europa a amerika bola inde technicky aj spolocensky a kulturne ako zaostale polnohospodarske novovzniknute republiky po rozpade rakusko-uhorska.
ved staci si pozriet tvorbu henryho moora a dokumenty k nemu prisluchajuce.
pri foteni samozrejme fotograf a asistent musel vediet ako sa to bude vyvolavat a aky film sa pouziva, nezabudajme, ze filmy su a boli dost expozicne a fotochemicky pruzne a daju sa pri vyvolavani korigovat a samozrejme pod zvacsovakom detto, kto to robil vie o com sa tu pise.
aj vtedy ako dnes takyto profi spickovi modni fotografi mali asistentov, laborantov, technikov a personal, ktory okolo nich tancoval na lusknutie prstov a plnil poziadavky a verim, ze aj pocas fotenia robili testovacie vyvolavania a vyhodnocovali to a podla toho upravovali parametre svetlo scenu a podobne.
zase nerobme z tych nasich predkov uplnych nimandov, doba nebola taka hekticka a toto niesu reportaze, co musia byt vo vecernom vydani a aj tak ti reporteri co blyskali velkymi americkymi alebo nemeckymi doskacmi tiez nieco nafotili a dobre.
atelierovi fotografi na to mali dost casu, pekne baby mali tiez cas, mali za to prachy a personal okolo takisto a nezabudajme, ze bola svetova kriza tak nikto nevyskakoval a bol rad, ze ma robotu.
treba sa na to pozerat z viacerych uhlov nielen z fotografickeho.
lebo toto nieje len fotografia, ale aj spolocenska sonda, ako sa vtedy zilo, ako vyzerali a ako pristupovali k zivotu a socialna proletarska fotografia z pleneru je to iste, akurat, ze nieje taka pekna a lubiva, ale mozno parave preto pre niekoho hodnotnejsia.
aj mnou, na tomto portali zaznavana seria fotograficky dokonalych nalestenych portretov je sociologicka studia, na ktoru budu o vela rokov nazerat uplne inak, ako my teraz, nebudu ju povazovat len za portrety, ale za sondu do istej doby, ktora bola od tej ich o tolko odlisnejsia, ako nasa sucasna od tej, ktora je zaznamenana na fotkach tu hore. a ako my sa ju snazime pochopit a precitit, tak aj oni budu dumat a analyzovat a urcite nielen z fotografickej stranky, uz len z toho pohladu, ze na tychto fotkach z doby medzi vojnami niesu exoticky vyzerajuce krasky, ale len belosky a na fotkach zo sucasnosti je to velmi pestre a roznorode, tak ako je aj zlozenie zapadnej spolocnosti v ktorej je to fotene.
kedysi bola celebritou inej pleti len josephine baker, dnes je to inak a ktovie ako to bude o 50 rokov, mozno budu v mensine portrety bielych ludi a o sto rokov, tak ako na tychto fotkach chybaju exoticke krasky, budu chybat krasky bielej pleti.
vyvoj? nezastavime.
Kúrňa, veľké písmená a diakritika Ti nič nehovorí ? Máš disleksiu či disgrafiu ? Veď to ako by som čítal telegram z roku 1920 To nie je urážka, iba sa pýtam .
 
Martin P
2014-12-10 20:17:50
príspevok od: JohnNewton
Kúrňa, veľké písmená a diakritika Ti nič nehovorí ? Máš disleksiu či disgrafiu ? Veď to ako by som čítal telegram z roku 1920 To nie je urážka, iba sa pýtam .
ok
a nieco k veci by nebolo?
 
JohnNewton
2014-12-10 20:25:13
príspevok od: Martin P
ok
a nieco k veci by nebolo?
A nebolo ?
 
Martin P
2014-12-10 20:47:30

Pre gramaticky neabstraktných jedincov, gramaticky správne:

Nie nemýliš sa, je to presne tak ako si opísala.
Aj vtedy mali, keď fotili tieto fotky, nejaké expozičné parametre, ktoré si štandardizovane odmerali buď nejakým pre nás predpotopným fotoelektromeračom expozície, (selénovým) alebo použili expozičný nástroj prípravok, takú akoby logaritmickú pomôcku - pravítko, čo sa namierilo na scénu a cez sivé okienko - filter, ktorý sa pohybovaním okolo osi stmavoval a tak sa vizuálne zhodnotila scéna, ak to bolo tonálne podľa predstáv fotografa, tak si pozrel aká expozícia k tomu prislúcha na stupnici a bum hotovo, v prípade, že mali trvalé svetlá a ak mali záblesky, čo by som sa nedivil tak takisto bum a hotovo, hotovo. Vyspelá Európa a Amerika bola inde technicky aj spoločensky a kultúrne ako zaostalé poľnohospodárske novovzniknuté republiky po rozpade Rakúsko-Uhorska.
Veď stačí si pozrieť tvorbu Henryho Moora a dokumenty k nemu prislúchajúce.
Pri fotení samozrejme fotograf a asistent musel vedieť ako sa to bude vyvolávať a aký film sa používa, nezabúdajme, že filmy sú a boli dosť expozične a fotochemicky pružné a dajú sa pri vyvolávaní korigovať a samozrejme pod zväčšovákom detto, kto to robil vie o čom sa tu píše.
Aj vtedy ako dnes takýto profi špičkoví, módni fotografi mali asistentov, laborantov, technikov a personál, ktorý okolo nich tancoval na lusknutie prstov a plnil požiadavky a verím, že aj počas fotenia robili testovacie vyvolávania a vyhodnocovali to a podľa toho upravovali parametre svetlo scénu a podobne.
Zase nerobme z tých našich predkov úplných nímandov, doba nebola taká hektická a toto niesú reportáže, čo musia byť vo večernom vydaní a aj tak tí reportéri čo blýskali veľkými americkými alebo nemeckými doskáčmi tiež niečo nafotili a dobre.
Ateliéroví fotografi na to mali dosť času, pekné baby mali tiež čas, mali za to prachy a personál okolo takisto a nezabúdajme, že bola svetová kríza tak nikto nevyskakoval a bol rád, že má robotu.
Treba sa na to pozerať z viacerých uhlov, nielen z fotografického.
Lebo toto nieje len fotografia, ale aj spoločenská sonda, ako sa vtedy žilo, ako vyzerali a ako pristupovali k životu a sociálna proletárska fotografia z plenéru je to isté, akurát, že nieje taká pekná a ľúbivá, ale možno práve preto pre niekoho hodnotnejšia.
Aj mnou, na tomto portáli zaznávaná séria fotograficky dokonalých naleštených portrétov je sociologická štúdia, na ktorú budú o veľa rokov nazerať úplne inak, ako my teraz, nebudú ju povazovať len za portréty, ale za sondu do istej doby, ktorá bola od tej ich o toľko odlišnejšia, ako naša súčasná od tej, ktorá je zaznamenaná na fotkách tu hore. A ako my sa ju snažíme pochopiť a precítiť, tak aj oni budú dumať a analyzovat a určite nielen z fotografickej stránky, už len z toho pohľadu, že na týchto fotkách z doby medzi vojnami niesú exoticky vyzerajúce krásky, ale len belošky a na fotkách zo súčasnosti je to veľmi pestré a rôznorodé, tak ako je aj zloženie západnej spoločnosti v ktorej je to fotené.
kedysi bola celebritou inej pleti len Josephine Baker, dnes je to inak a ktovie ako to bude o 50 rokov, možno budú v menšine portréty bielych ľudí a o sto rokov, tak ako na týchto fotkách chýbajú exotické krásky, budú chýbať krásky bielej pleti.
Vývoj? Nezastavíme.
 
tomis.ales
2014-12-11 16:55:27
príspevok od: sunajn
Písal som, že sú umelecké diela, nie, že sú výnimočné! Okrem toho si uvedom, že všetky tieto fotky sú robené na jeden cvak, nie ako dnes, "profík" nacvaká desiatky záberov a hneď si kontroluje histogram...
Znamena to, ze ked si zalepim display a robim iba jeden zaber, tak budem umelec?
Alebo, myslis, ze oni by sa na ten histogram nepozreli, keby mali moznost? Alebo by nenacvakali viac zaberov keby to mali zadarmo a 10 za sekundu? Ver tomu ze ano. Preto merali a davali si zalezat.
Bola ina doba. Dnes je potreba mat fotky hned spravene, nie sa tu hrat na umelca. Btw, nie je problem zobrat velkoformat a znovuvytvorit nieco take. Ale naco?
Niektore tie fotky su fajn, niektore nuda a niektore sa mi vyslovene pacia jak hovado.
Urcite tie fotky bola vo svojej dobe spica, ale 100 rocne auto tiez budem obdivovat iba z nostalgickej stranky, nie z technicej ani z inovativnej.
Niekomu tato doba nevyhovuje. Urcite nam to nieco zobralo, ale aj nieco dalo.
 
sunajn
2014-12-11 23:40:53
príspevok od: JohnNewton
Kúrňa, veľké písmená a diakritika Ti nič nehovorí ? Máš disleksiu či disgrafiu ? Veď to ako by som čítal telegram z roku 1920 To nie je urážka, iba sa pýtam .
Vidíš niekde -STOP-?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia