"Pravidlá sú na to, aby sa porušovali" - takto nejako by mohol znieť podtitul tejto fotografie. Áno, je to pravda - ale za predpokladu, že pravidlá ovládame a vieme ich používať. A platí to nielen pri tejto fotografii, ktorú nám poslal ephoťák s prezývkou Klempic.
Pravidlo č. 1 - portrét nefotiť širokým ohniskom
Je to jedno z najzákladnejších portrétnych pravidiel a naozaj by sa malo dodržiavať. A čo je dôvod? Je to zjavná deformácia tváre, tak ako na tejto fotke - nos nepomerne väčší ako oko, výrazná brada, veľké pery - skrátka, spodná časť na fotografii omnoho väčšia ako v skutočnosti. Pamätáte si Frankensteina z nemeckého seriálu Teta? Ak nechcete, aby sa fotografovaní podobali práve jemu, radšej na široké ohnisko zabudnite. Táto fotka môže byť skvelým príkladom toho, prečo sa za portrétny objektív považuje ten s ohniskovou vzdialenosťou 85mm a nie 50mm.
Pravidlo č. 2 - svetlo v očiach
Tak funguje náš mozog - kde je svetlo, je aj pozornosť. A tá by pri portréte mala byť práve na očiach (pokiaľ to samozrejme nie je zreteľný autorský zámer). Na tomto zábere je to svetlo všade inde - na klobúku, na lícach a na uchu, ale v očiach je najväčšia tma. Zároveň vnímame, že oči by mali byť "hlavným objektom", ale sú v tme - a náš mozog nevie, čo s tým. Ideálne by bolo postprodukčne klobúk o čosi stmaviť, oblasť očí zase zosvetliť. Určite by pomohlo aj zrezanie klobúka, keďže veľká svetlá plocha až príliš prilákava divácku pozornosť.
Pravidlo č. 3 -Symetria
Ak už symetria, tak symetrická. A ak porušenie symetrie, tak zjavné a dobre pôsobiace. Na tejto fotke je tvár takmer symetrická - ale len takmer. Na jednej strane vidieť ucho, na druhej nie. Napravo je líce väčšie, naľavo menšie. Toto ruší celkový estetický dojem, ktorý prvok symetrie vyvoláva. Radšej fotiť úplne spredu, alebo podporiť asymetriu. Takto je to ani-ani.
Pravidlo č. 4. Orámovanie
Všetci vieme, že rezať človeka v kĺboch sa nemá. A čo krk? Je v poriadku, ak hlava vyzerá, ako keby k nám práve dorazila z gilotíny? Určite by bolo lepšie, ak by autor fotky nechal pri fotení v zábere viac z hrude a ramien, obzvlášť ak je v tomto prípade na ich úkor uprednostnený klobúk, a aj ten orezaný tak, že nie je jasné, či to bol autorov zámer alebo zhoda okolností. Určite by v tomto prípade pomohlo pri komponovaní záberu menej klobúka (viď foto nižšie), a viac tela. Navyše by sa tým vytvorilo viac priestoru v okolí portrétovaného, nebol by taký "natlačený" v ráme fotografie a mohol by lepšie, takpovediac, dýchať.
Tonálne upravená a trochu orezaná fotografia.
Toľko teda k známym pravidlám a ich porušeniu. Následne pripájam už len krátke poznámky, ktoré môžu byť zároveň priestorom na diskusiu a prejavenie sa osobného vkusu diváka:
Ostrosť vs. neostrosť - pravidlo, že na portréte by malo byť ostré aspoň jedno oko je tu dodržané. Čo však so zbytkom tváre? Pre mňa osobne je už takto nízka clona pri takomto dokumentárnom type portrétu rušivá. Nos je na môj vkus rozostrený až príliš, stráca sa. Prijala by som tiež o niečo ostrejšie pery. Teda - ja by som poradila trochu pricloniť.
Prevod do čiernobielej - pre mňa je fotografia trochu pritmavá, čo sa dá vnímať hlavne pri očnom bielku, ktoré má v tomto prípade od bielej ďaleko a tiež na pleťovke na lícach. Celkové zosvetlenie o pol až jedno EV by podľa mňa fotografii prospelo.
Výraz - pri mnohých fotografiách by takýto "výraz - nevýraz" mohol byť nezaujímavý, chcelo by to viac emócie. Napriek tomu mi na tejto fotke výraz vôbec neprekáža, naopak. Pokojná tvár umožní divákovi preskúmať otcove oči, vrásky okolo nich, pohľad, v ktorom sa pre mňa dokonale zračí to, aké otcovské emócie obvykle bývajú - navonok skryté, utajené pod povrchom, ale predsa prítomné a pozorovateľné.
Autor: Katarína Jesná, www.akf.sk
Chcete si aj vy nechať odborne okomentovať svoju fotografiu?
Registrovaní užívatelia majú možnosť nechať si zhodnotiť svoju fotografiu odborným okom. Stačí, ak nám na redakčný mail kritika@ephoto.sk. zašlete vašu jednu fotografiu (alebo link na fotku vo vašej galérii), ktorú by ste si chceli nechať okomentovať. Do predmetu emailu napíšte svoje meno alebo nick. Redakcia v rámci svojich možností, vyberie pár fotografií, ktoré bude hodnotiť. Nebudeme teda hodnotiť každú jednu fotografiu, ktorá k nám príde. Námety zaslaných fotografií, ako aj chyby na nich sa často opakujú a preto máme za to, že takéto hodnotenie nebude prínosom len pre samotného autora fotografie, ale aj pre ďalších čitateľov ePhoto.sk. Do kritického okienka je možné zasielať len vlastné fotografie. Autor zaslaním fotografie súhlasí s uverejnením kritiky/úpravy fotografie v rubrike Kritické okienko.