Hore

Kritické okienko - Fotografický pohľad pod šaty

Prvé tohtoročné letné horúčavy už máme za sebou. Keďže horúčava je nevyhnutne spojená so zhadzovaním oblečenia - či už do formy kraťasov, plaviek, alebo úplne - prinášame vám dnes aj v Kritickom okienku fotografický pohľad pod šaty.

Z fotografií určených na kritiku, označených ako akt, ma zaujalo hneď niekoľko. A to z rôznych dôvodov. Rozdelila som ich, pre jednoduchšiu orientáciu, do dvoch časti - tadiaľto nie a tadiaľto áno. Aby aj autori, aj čitatelia mali predstavu, akým smerom a prečo je vhodné sa uberať, alebo akej ceste sa naopak radšej vyhnúť.

Tadiaľto nie

Fotografický akt, predovšetkým, ak je poňatý umelecky, by mal byť vizuálnou formou oslavy krásy ľudského tela. A to bez ohľadu na to, či je to telo muža, ženy, telo mladé alebo staršie. Samozrejme, prednosť pri fotení tohto žánru obvykle dostávajú mladé dievčatá, úmysel - zobraziť a vyjadriť krásu našej fyzickej schránky, by ale mal ostať zachovaný.  Pri akte, možno ešte viac ako pri iných žánroch platí, že by súčasťou fotografie s ambíciou zaujať mal byť dobrý nápad, zaujímavá štylizácia, práca so svetlom, pózou, hra tieňov... Jednoducho to, čo z "obyčajného" záberu na ľudské telo urobí akt.


Autor: Romeo2006

To, ako to dopadne, keď práve to niečo "navyše" chýba, môžeme vidieť na zábere od autora Romeo2006.  Sú na nej prsia. Áno, pekné, to áno... Ale z fotografického hľadiska - nič viac. Šťastná nie je kompozícia, ktorá jedno ňadro urezáva a oberá tak fotku o tú krásnu líniu, ktorá je na ženskom tele jedna z najzaujímavejších. Na fotke chýba fotografické svetlo, ktoré by sa pohralo s tvarmi. Fotka nie je ozvláštnená žiadnym nápadom či akoukoľvek štylizáciou. Fotografia je a ostáva iba obyčajným záberom ženského poprsia. A na dobrú fotku by to jednoducho chcelo  - viac.


Autor: Mont01

Druhá fotografia z časti "Tadiaľto nie"  je od autora s menom Mont 1. Oceňujem, že oproti predošlému záberu sa autor snažil o aspoň nejaký stupeň štylizácie - premýšľal nad miestom, kde akt nafotiť, a evidentne aj nad pózou či výrazom modelky. Nezvolil si ale v tomto prípade celkom šťastný uhol pohľadu - a tak telo, o ktoré v akte ide predovšetkým, vyzerá na zábere značne deformovane. Nemôžem si pomôcť, ale v kombinácii so skalami na mňa celý záber pôsobí mierne morbídne. Pri foteniach, kde nie je dostatok priestoru na pohyb, je lepšie zameriavať sa viac na detail, ako na celok. Zvážila by som aj postprodukčne desaturované pozadie a orez na netypický predĺžený formát, oboje pôsobí na fotografii skôr rušivo, než jej pomáha.


Autor: GHPArt-JurajHanakovič

Tu je tretí príklad toho, kadiaľ cesta vo fotografickom akte rozhodne nevedie. "Hlavne všetko schovať" je heslo tohto záberu. Schovať chcel autor naozaj všetko a naozaj za každú cenu - aj za cenu použitia  umelohmotného a lacno pôsobiaceho boa, ktoré v zábere nemá žiadne opodstatnenie (teda okrem toho schovávania) a výrazných nohavičiek, ktoré upútajú pozornosť diváka hneď, ako sa mu konečne podarí prestať sa sústrediť na farebné lupienky. Ďalšou, nie celkom zmysluplnou vecou, je podľa môjho názoru použitie akéhosi prazvláštneho fľakatého filtra, nad ktorým nech akokoľvek premýšľam, neviem prísť na to, čo bolo autorovým zámerom. Popri tomto všetkom  sa už mŕtvolná šedomodrá farba pleťovky javí ako naozaj takmer zanedbateľný problém. Takže ak umelecký akt, tak radšej nanovo - a inak. Napríklad takto:

Tadiaľto áno 


Autor: janjan

Tejto fotografii od autora menom janjan by sa zaiste dalo niekoľko vecí vytknúť. Po technickej stránke prepal v pozadí, kvôli ktorému strácajú listy svoju štruktúru, po kompozičnej zase tmavé listy v popredí, ktoré uberajú pozornosť hlavnému objektu, či ľavá ruka modelky, ktorá bez začiatku "vyrastá" z jej stehna. Napriek týmto výhradám na mňa táto fotografia pôsobí nesmierne príjemne, mladistvo a hravo. Je na nej výborne využitý princíp protisvetla, vďaka ktorému má záber krásnu snovú atmosféru. Dobre zvolená je aj póza modelky, ktorá je cudná a jemne vyzývavá zároveň. Mierne odvrátená hlava smerom od fotoaparátu pôsobí jemne a ostýchavo, a dodáva tak celej fotografii nádych niečoho, čo sa s nahotou prirodzene spája   - nádych mierneho ostychu a nevinnosti, idúci ruka v ruke so zvedavosťou  a chuťou objavovať.


Autor: marya

Druhou vybranou fotografiou do časti "takto áno" je záber od autorky s menom marya. Akt, ktorý takmer nie je aktom, no napriek tomu má všetko, čo by mal a mohol dobrý akt mať.  Zaujímavé je netradične zvolené prostredie - fotenie aktu vo výklade nie je celkom bežnou záležitosťou. Dobrá je aj práca s hĺbkou ostrosti v obraze a tiež orámovanie lemom striešky na hornej časti fotografie. Príjemný je výraz modelky, ktorá akoby na niečo čakala alebo niekoho sprevádzala pohľadom - a to spolu s jemným dotykom rúk na skle a nahými ňadrami vytvára v hlave diváka pomyselný príbeh... Kto je toto dievča? Na koho čaká? Kto odišiel? Alebo príde? A príbeh je jeden z najsilnejších atribútov dobrej fotografie... Fotka je navyše príjemne tónovaná do teplých tónov, čo ešte podčiarkuje jej nostalgické vyznenie. Volila by som v tomto prípade možno miernejšiu saturáciu, ktorá by tak veľmi nezasahovala do tónu pleti a tiež by som možno navrhla skúsiť fotografiu aj bez nápisu, ktorý v snahe prečítať ho uberá divákovu pozornosť. Každopádne, je to príjemný a podarený akt.


Autor: Martin Haburaj

Ďalšiu z ciest, ktorou sa pri fotení aktu môžete vydať, ukazuje fotorgaf Martin Haburaj. Martin dávno nie je vo fotení začiatočník a je to zreteľné aj na tomto zábere. Technicky skvele urobená fotografia s vynikajúcim nasvietením a využitím klasického aktového princípu hry svetla a tieňa, resp. siluety  je navyše okorenená výborným nápadom a skvelou pointou. Takto to môže dopadnúť, keď sa technicky zdatný fotograf nad záberom zamýšľa ešte pred tým, než stlačí spúšť.

A na záver už iba jedna "pikoška", ktorá len poukazuje na to, že fotografii a kreativite v nej sa medze nekladú. Medzi zábermi určenými  na kritiku a označenými ako akt som našla aj tento. To, ako veľmi sa do kategórie "Akt" hodí, už nechám na vás čitateľoch. V každom prípade podľa mňa stojí aspoň za úsmev.


Autor: fatality

Katarína Jesná
atutorka je fotografka a lektorka Akadémie Kreatívnej Fotografie (www.akf.sk)



Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
blahoslav J B Art
2013-07-09 12:18:54
mna najviac oslovila prave ta posledna fotka, je to kombinacia humoru, fantazie a peknej modelky
 
daze
2013-07-09 14:00:35
Poucny clanok. Dik.
 
daze
2013-07-09 14:00:54
príspevok od: blahoslav J B Art
mna najviac oslovila prave ta posledna fotka, je to kombinacia humoru, fantazie a peknej modelky
Kde na poslednej fotke je pekna modelka?
 
Vajanský
2013-07-09 15:19:17
Vážená pani redaktorka,
neviete si predstaviť, ako starcova duša obaživla a srdce poskočilo samou radosťou úprimnou! Veď Vaša stať poučná ma donútila prihlásiť sa po čase a pridať sa k hlasom nemnohým, ktorým odvaha nechýba a nevkus pranierovať ráčia. Rád by som prispel i ja do zbierky maličkosťou odpozorovanou tuná z galérie. Pridávam linku na jedno dielko skvostné, kde deva zabudla sa do kroja zaodieť. Sám autor toto dielo za "Vrchol roka " označiť ráčil. Nuž komunita slovutná, na Tvoje posúdenie to pridané jest:
www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/333962/vrchol-roka/?s=photos
 
GHPArt-JurajHanakovič
2013-07-09 22:03:22
Zdravím.

Moja fotografia použítá v tomto článku (btw bez čo i len slušného spýtania sa na použitie) sa radí aspoň u mňa medzi experimentálne akty a ide skôr o pocitovú a metaforickú fotku než o klasický akt. Klasických aktov mám v galérii viacero - nech sa páči, môžete kľudne pozrieť.

Fotka sa taktiež volá One Dirty Dirty girl a znázorńuje niektoré aspekty povahy dievčiny. Má svoj význam (aspoň u mňa) aj použitie farieb aj flakatého filtra aj desaturovanej pokožky.

Sám sa považujem skôr za fotografa/umelca amatéra ale konkrétne táto fotka bola čisto o vyjadrení a vzbudení určitých (neprvoplánových) pocitov. O čom si myslím, že práve umenie je.
Príde mi to ako pranierovanie nejakého maliara len preto, že kritik nepochopil o čom obraz je.
Samozrejme, každý máme právo vyjadriť svoj názor a ja toto právo autora kritiky plne rešpektujem.
Taktiež mám však právo povedať, že podľa mňa do výberu túto foto zaradil omylom a nech sa pozrie na iné "klasické" akty v mojej galérii.

Ďakujem.
 
GHPArt-JurajHanakovič
2013-07-09 22:04:51
Až teraz som si všimol, že autor kritiky je vlastne autorka . Plus je ešte aj fotografka a lektorka Akadémie Kreatívnej Fotografie. V tom prípade už vôbec nechápem prečo tu vôbec zaradila túto foto do výberu pričom je z nej hneď jasné, že nejde o typický akt.
Holt 100 ľudí...
 
haplo602
2013-07-09 22:51:46
"Fotografický akt, predovšetkým, ak je poňatý umelecky, by mal byť vizuálnou formou oslavy krásy ľudského tela."

A do toho v sekcii "Tadialto ano" Haburajova fotka ... ta uz len oslavuje aku krasu ?
 
hugoboss163
2013-07-09 23:06:55
Autor: janjan od neho sa mi paci najviac
 
fatality
2013-07-10 00:17:45
príspevok od: GHPArt-JurajHanakovič
Zdravím.

Moja fotografia použítá v tomto článku (btw bez čo i len slušného spýtania sa na použitie) sa radí aspoň u mňa medzi experimentálne akty a ide skôr o pocitovú a metaforickú fotku než o klasický akt. Klasických aktov mám v galérii viacero - nech sa páči, môžete kľudne pozrieť.

Fotka sa taktiež volá One Dirty Dirty girl a znázorńuje niektoré aspekty povahy dievčiny. Má svoj význam (aspoň u mňa) aj použitie farieb aj flakatého filtra aj desaturovanej pokožky.

Sám sa považujem skôr za fotografa/umelca amatéra ale konkrétne táto fotka bola čisto o vyjadrení a vzbudení určitých (neprvoplánových) pocitov. O čom si myslím, že práve umenie je.
Príde mi to ako pranierovanie nejakého maliara len preto, že kritik nepochopil o čom obraz je.
Samozrejme, každý máme právo vyjadriť svoj názor a ja toto právo autora kritiky plne rešpektujem.
Taktiež mám však právo povedať, že podľa mňa do výberu túto foto zaradil omylom a nech sa pozrie na iné "klasické" akty v mojej galérii.

Ďakujem.
pravidla pre pridavanie fotografii:.......Fotografie, ktoré pridáte na kritiku môžu byť vybraté do rubriky kritické okienko www.ephoto.sk/fotogaleria/kriticke-okienko/..
 
GHPArt-JurajHanakovič
2013-07-10 00:21:46
príspevok od: fatality
pravidla pre pridavanie fotografii:.......Fotografie, ktoré pridáte na kritiku môžu byť vybraté do rubriky kritické okienko www.ephoto.sk/fotogaleria/kriticke-okienko/..
Tento bod môjho príspevku bol snáď najmenej podstatný. Ale ok, máš pravdu.

To je dnes klasika - ľudia sa radšej vyjadria k úplnej kravine než aby riešili hlavné problémy .))
Netýka sa to len teba, neboj.
 
fatality
2013-07-10 01:09:39
príspevok od: GHPArt-JurajHanakovič
Tento bod môjho príspevku bol snáď najmenej podstatný. Ale ok, máš pravdu.

To je dnes klasika - ľudia sa radšej vyjadria k úplnej kravine než aby riešili hlavné problémy .))
Netýka sa to len teba, neboj.
nebojim.. ..k zbytku som nemal co dodat..je to tvoj pohlad vs. jej..neviem preco by som to mal riesit..
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2013-07-10 13:27:58
príspevok od: GHPArt-JurajHanakovič
Tento bod môjho príspevku bol snáď najmenej podstatný. Ale ok, máš pravdu.

To je dnes klasika - ľudia sa radšej vyjadria k úplnej kravine než aby riešili hlavné problémy .))
Netýka sa to len teba, neboj.
Prepáč, na mňa to nepôsobí dobre pocitovo ani metaforicky. V tomto súhlasím s autorkou. Ale nič si z toho nerob, u každého sa nájdu foto ktoré na iných nepôsobia dobre. A tieto názory ber len ako názory pár ľudí.
 
GHPArt-JurajHanakovič
2013-07-10 22:41:17
príspevok od: Martin Brojo
Prepáč, na mňa to nepôsobí dobre pocitovo ani metaforicky. V tomto súhlasím s autorkou. Ale nič si z toho nerob, u každého sa nájdu foto ktoré na iných nepôsobia dobre. A tieto názory ber len ako názory pár ľudí.
V poriadku, rešpektujem tvoj aj autorkin názor.

Jediné čo ma fakt zarazilo je, že zo všetkých tých aktov čo mám tu v galérií si vybrala práve tento ako ukážku toho ako sa to nemá robiť. Tú asi najkontroverznejšiu fotku z aktuálneho portfolia. Ako keby tam nebolo zopár lepších foto.

Ale holt aspoň som poslúžil v tomto prípade ako odstrašujúci príklad než ten kladný
 
blahoslav J B Art
2013-07-10 23:46:31
príspevok od: GHPArt-JurajHanakovič
V poriadku, rešpektujem tvoj aj autorkin názor.

Jediné čo ma fakt zarazilo je, že zo všetkých tých aktov čo mám tu v galérií si vybrala práve tento ako ukážku toho ako sa to nemá robiť. Tú asi najkontroverznejšiu fotku z aktuálneho portfolia. Ako keby tam nebolo zopár lepších foto.

Ale holt aspoň som poslúžil v tomto prípade ako odstrašujúci príklad než ten kladný
no neviem ci by si bol spokojnejsi, keby autorka vybrala nejaku tvoju lepsiu fotku aktu a zaradila by ju do skupiny 'tadialto nie'
 
GHPArt-JurajHanakovič
2013-07-11 00:01:15
príspevok od: blahoslav J B Art
no neviem ci by si bol spokojnejsi, keby autorka vybrala nejaku tvoju lepsiu fotku aktu a zaradila by ju do skupiny 'tadialto nie'
Tiež otázne
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2013-07-11 11:40:56
príspevok od: GHPArt-JurajHanakovič
V poriadku, rešpektujem tvoj aj autorkin názor.

Jediné čo ma fakt zarazilo je, že zo všetkých tých aktov čo mám tu v galérií si vybrala práve tento ako ukážku toho ako sa to nemá robiť. Tú asi najkontroverznejšiu fotku z aktuálneho portfolia. Ako keby tam nebolo zopár lepších foto.

Ale holt aspoň som poslúžil v tomto prípade ako odstrašujúci príklad než ten kladný
Niečo vybrať musela. U ostatných foto možno nemohla povedať, že tak sa to nemá robiť.
 
Artepa
2013-08-21 10:38:51
príspevok od: GHPArt-JurajHanakovič
Zdravím.

Moja fotografia použítá v tomto článku (btw bez čo i len slušného spýtania sa na použitie) sa radí aspoň u mňa medzi experimentálne akty a ide skôr o pocitovú a metaforickú fotku než o klasický akt. Klasických aktov mám v galérii viacero - nech sa páči, môžete kľudne pozrieť.

Fotka sa taktiež volá One Dirty Dirty girl a znázorńuje niektoré aspekty povahy dievčiny. Má svoj význam (aspoň u mňa) aj použitie farieb aj flakatého filtra aj desaturovanej pokožky.

Sám sa považujem skôr za fotografa/umelca amatéra ale konkrétne táto fotka bola čisto o vyjadrení a vzbudení určitých (neprvoplánových) pocitov. O čom si myslím, že práve umenie je.
Príde mi to ako pranierovanie nejakého maliara len preto, že kritik nepochopil o čom obraz je.
Samozrejme, každý máme právo vyjadriť svoj názor a ja toto právo autora kritiky plne rešpektujem.
Taktiež mám však právo povedať, že podľa mňa do výberu túto foto zaradil omylom a nech sa pozrie na iné "klasické" akty v mojej galérii.

Ďakujem.
Prepáč ale ohradzovať sa tým, že kritik nevedel čo tým ty myslíš nie je úplne korektné. Keď fotografiu zaradíš medzi akty dajme tomu umelecké akty mala by človeka zaujať na prvý pohľad a vyvolať v ňom nejaké pocity. Najlepšie pocity ktoré si fotografiou chcel vyjadriť hlavne ty sám. Ale ak fotografia hneď na prvý pohľad vzbudzuje odpor (prepáč za výraz) tak sa tu nemôžeme baviť o tom čo si tým myslel, keď to nie je ani zďaleka jasné. Keď má pre teba význam, tak fajn nikto ti to neberie. A skôr by som ťa zaradila do sekcie fotografa Nieumelca.
Reagujem však čisto na túto fotografiu, ostatné tvoje som nevidela.
 
Cyril
2013-08-21 23:28:19
príspevok od: Artepa
Prepáč ale ohradzovať sa tým, že kritik nevedel čo tým ty myslíš nie je úplne korektné. Keď fotografiu zaradíš medzi akty dajme tomu umelecké akty mala by človeka zaujať na prvý pohľad a vyvolať v ňom nejaké pocity. Najlepšie pocity ktoré si fotografiou chcel vyjadriť hlavne ty sám. Ale ak fotografia hneď na prvý pohľad vzbudzuje odpor (prepáč za výraz) tak sa tu nemôžeme baviť o tom čo si tým myslel, keď to nie je ani zďaleka jasné. Keď má pre teba význam, tak fajn nikto ti to neberie. A skôr by som ťa zaradila do sekcie fotografa Nieumelca.
Reagujem však čisto na túto fotografiu, ostatné tvoje som nevidela.
Ake vtipne
 
Artepa
2013-08-22 06:50:07
príspevok od: Cyril
Ake vtipne
Co je na tom vtipneho?
Ostatne som rada ze som ta pobavila
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované