Ostatné kritické okienka boli predovšetkým o tom, ako vylepšiť nie celkom podarené fotografie. Dnešné a to nasledujúce kritické okienko bude zamerané presne opačne, pokúsim sa v ňom vysvetliť, prečo niektoré fotografie fungujú, zaujmú a sú jednoducho dobré. To je tiež spôsob, akým sa môžete vo fotografii posunúť vpred, naučiť sa nielen povedať, že sa mi tá ktorá fotografia páči, ale predovšetkým naučiť sa rozpoznať, prečo je to tak.
Ako prvý príklad podarenej fotografie som vybrala záber od autorky menom Žaneta Frenn s názvom Henryho krásny svet. Kto je Henry, si môžeme iba domýšľať (ja som si povedala, že je to pes), napriek tomu je to jeden z prípadov, kedy názov fotografiu vhodne dotvára, naznačuje určitú filmovú alebo rozprávkovú atmosféru. Ale k atmosfére sa ešte dostaneme, poďme po poriadku.
Začneme kompozíciou. Autorka, podľa pohľadu do jej portfólia, holduje štvorcovému formátu. Je to vzhľadom na štýl jej fotografií v zásade prospešné, otázka ale je, nakoľko je to autentické. V poslednej dobe sa totiž v slovenskej, predovšetkým amatérskej fotografii tento štvorcový-smovo-nereálny štýl nebývale rozmohol a niekedy sa zábery v tomto duchu tak podobajú, že je ťažké vôbec určiť autora. Ak sa však autentickosťou zaoberať nebudeme, môžem iba konštatovať, že k motívu a celkovému vyzneniu fotky sa štvorec hodí už z princípu, keďže takýto formát sám o sebe pôsobí estetickým dojmom. Je totiž maximálne symetrický, a pokiaľ autor vedome podporí tento dojem aj symetriou v samotnom obraze, estetika je na svete. Dôležité pritom je, aby sa v takomto prípade dodržiavala symetria absolútne, je málo vecí, ktoré sú vo fotke také rušivé ako "takmer symetria, ale nie celkom", čo našťastie nie je prípad tohto záberu. Tu akoby boli pravá a ľavá strana urobené podľa pravítka. Symetria je zároveň veľmi efektne narušená pri hlavnom objekte a síce psom, ktorý sa v mojom príbehu volá Henry. Vedomé narušenie zjavného princípu (a tým aj očakávanie diváka) je jednou z najsilnejších estetických záležitostí vo výtvarnom diele.
Okrem symetrie je na fotografii využitý aj ďalší z estetických fotografických princípov - orámovanie v obraze. A to hneď viackrát. Ako prvé je to orámovanie stromami pozdĺž cesty, veľmi efektne je orámovaný aj dom v pozadí, stromy dokonale kopírujú tvar okien, a ako malý bonus navyše je tu ešte orámovanie okolo hlavy modelky bránou v pozadí. Orámovanie tu vzniká ešte v jednej, na prvý pohľad trochu menej viditeľnej rovine a síce použitím rôznych tonalít. Tmavé šaty modelky sú orámované svetlým chodníkom a budovou, tie zas tmavými stromami. Celkovo tak pôsobí záber veľmi esteticky. Musím autorku naozaj pochváliť, je vidieť, že záber je premyslený do posledného detailu. Celkom vkusne je použitá aj vinetácia, ktorá celkový dojem dotvára, ale neruší.
Po technickej stránke je fotka tiež dobre zvládnutá. Malá hĺbka ostrosti vyčleňuje fotografický objekt z pozadia, dodáva záberu celkovo ešte snovejšiu atmosféru. Šaty aj telo psa sú našťastie tiež technicky dobre zvládnuté, nie sú príliš tmavé, je v nich stále kresba. Pleť má tiež optimálny tón. Za seba môžem povedať, že by sa mi páčilo v tvári trochu kontrastnejšie svetlo, ale to už je vecou vkusu diváka. Ploché, tlmené svetlo bez výrazných tieňov by pri inom type záberov mohlo byť na škodu, tu však dotvárajú celkový dojem fotografie. Vďaka nemu sú aj farby nevýrazné, tlmené, čo ešte viac podporuje pozornosť smerujúcu k modelke. Takmer nereálny dojem podporuje aj veľká štylizácia fotografie, autorka si premyslene vybrala šaty modelky, ktoré sú v dnešnej dobe výnimočné a tiež dominantnú "rekvizitu" - veľkého čierneho psa, a tiež výraz modelky, ktorá vyzerá, že sa už-už pohne. Všetko smeruje k príbehu, ktorý si divák do fotografie môže vložiť, pričom interpretácií je naozaj veľa, každému z nás sa začne po prvom pomyselnom pohybe dievčaťa pred očami odvíjať film s názvom "Henryho krásny svet".
FOTO: Žaneta Frenn
Autorka článku Katarína Jesná - Smiková je lektorkou Akadémie Kreatívnej Fotorgafie.
V prípade záujmu o individuálnu konzultáciu vášho portfólia s autorkou môžete napísať na adresu jesna@akf.sk.