Hore

Kritické okienko - Henryho krásny svet (Žaneta Frenn)

Ostatné kritické okienka boli predovšetkým o tom, ako vylepšiť nie celkom podarené fotografie. Dnešné a to nasledujúce kritické okienko bude zamerané presne opačne, pokúsim sa v ňom vysvetliť, prečo niektoré fotografie fungujú, zaujmú a sú jednoducho dobré. To je tiež spôsob, akým sa môžete vo fotografii posunúť vpred, naučiť sa nielen povedať, že sa mi tá ktorá fotografia páči, ale predovšetkým naučiť sa rozpoznať, prečo je to tak.

Ako prvý príklad podarenej fotografie som vybrala záber od autorky menom Žaneta Frenn s názvom Henryho krásny svet. Kto je Henry, si môžeme iba domýšľať (ja som si povedala, že je to pes), napriek tomu je to jeden z prípadov, kedy názov fotografiu vhodne dotvára, naznačuje určitú filmovú alebo rozprávkovú atmosféru. Ale k atmosfére sa ešte dostaneme, poďme po poriadku.


Začneme kompozíciou. Autorka, podľa pohľadu do jej portfólia, holduje štvorcovému formátu. Je to vzhľadom na štýl jej fotografií v zásade prospešné, otázka ale je, nakoľko je to autentické. V poslednej dobe sa totiž v slovenskej, predovšetkým amatérskej fotografii tento štvorcový-smovo-nereálny štýl nebývale rozmohol a niekedy sa zábery v tomto duchu tak podobajú, že je ťažké vôbec určiť autora. Ak sa však autentickosťou zaoberať nebudeme, môžem iba konštatovať, že k motívu a celkovému vyzneniu fotky sa štvorec hodí už z princípu, keďže takýto formát sám o sebe pôsobí estetickým dojmom. Je totiž maximálne symetrický, a pokiaľ autor vedome podporí tento dojem aj symetriou v samotnom obraze, estetika je na svete. Dôležité pritom je, aby sa v takomto prípade dodržiavala symetria absolútne, je málo vecí, ktoré sú vo fotke také rušivé ako "takmer symetria, ale nie celkom", čo našťastie nie je prípad tohto záberu. Tu akoby boli pravá a ľavá strana urobené podľa pravítka. Symetria je zároveň veľmi efektne narušená pri hlavnom objekte a síce psom, ktorý sa v mojom príbehu volá Henry. Vedomé narušenie zjavného princípu (a tým aj očakávanie diváka) je jednou z najsilnejších estetických záležitostí vo výtvarnom diele.

Okrem symetrie je na fotografii využitý aj ďalší z estetických fotografických princípov - orámovanie v obraze. A to hneď viackrát. Ako prvé je to orámovanie stromami pozdĺž cesty, veľmi efektne je orámovaný aj dom v pozadí, stromy dokonale kopírujú tvar okien, a ako malý bonus navyše je tu ešte orámovanie okolo hlavy modelky bránou v pozadí. Orámovanie tu vzniká ešte v jednej, na prvý pohľad trochu menej viditeľnej rovine a síce použitím rôznych tonalít. Tmavé šaty modelky sú orámované svetlým chodníkom a budovou, tie zas tmavými stromami. Celkovo tak pôsobí záber veľmi esteticky. Musím autorku naozaj pochváliť, je vidieť, že záber je premyslený do posledného detailu. Celkom vkusne je použitá aj vinetácia, ktorá celkový dojem dotvára, ale neruší.

Po technickej stránke je fotka tiež dobre zvládnutá. Malá hĺbka ostrosti vyčleňuje fotografický objekt z pozadia, dodáva záberu celkovo ešte snovejšiu atmosféru. Šaty aj telo psa sú našťastie tiež technicky dobre zvládnuté, nie sú príliš tmavé, je v nich stále kresba. Pleť má tiež optimálny tón. Za seba môžem povedať, že by sa mi páčilo v tvári trochu kontrastnejšie svetlo, ale to už je vecou vkusu diváka. Ploché, tlmené svetlo bez výrazných tieňov by pri inom type záberov mohlo byť na škodu, tu však dotvárajú celkový dojem fotografie. Vďaka nemu sú aj farby nevýrazné, tlmené, čo ešte viac podporuje pozornosť smerujúcu k modelke. Takmer nereálny dojem podporuje aj veľká štylizácia fotografie, autorka si premyslene vybrala šaty modelky, ktoré sú v dnešnej dobe výnimočné a tiež dominantnú "rekvizitu" - veľkého čierneho psa, a tiež výraz modelky, ktorá vyzerá, že sa už-už pohne. Všetko smeruje k príbehu, ktorý si divák do fotografie môže vložiť, pričom interpretácií je naozaj veľa, každému z nás sa začne po prvom pomyselnom pohybe dievčaťa pred očami odvíjať film s názvom "Henryho krásny svet".

FOTO: Žaneta Frenn

Autorka článku Katarína Jesná - Smiková je lektorkou Akadémie Kreatívnej Fotorgafie.
V prípade záujmu o individuálnu konzultáciu vášho portfólia s autorkou môžete napísať na adresu jesna@akf.sk.


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vd
2014-02-07 08:30:00
"štvorcový-smovo-nereálny štýl" ...a co je na tom unreal ?
"sa štvorec hodí už z princípu" ...

riadna vata toto okienko...napenena slohova praca 1. rocnik
 
kasko
2014-02-07 09:35:16
Odpadnem - tu fotku si pamatam z nahladu len, ale nikdy som ju nerozklikol... Myslel som si, ze to dzivca ma v ruke preveseny kabat ci take cosik a ono to tam sedi psik
 
Kejval
2014-02-07 10:05:45
Takyto styl kritickeho okienka sa mi paci viac.
 
pv5
2014-02-07 11:30:23
príspevok od: kasko
Odpadnem - tu fotku si pamatam z nahladu len, ale nikdy som ju nerozklikol... Myslel som si, ze to dzivca ma v ruke preveseny kabat ci take cosik a ono to tam sedi psik
Ja si ju pamätám tiež a na rozdiel od teba som ju vtedy aj rozklikol a nevšimol som si, že je to pes
 
kasko
2014-02-07 11:35:56
príspevok od: pv5
Ja si ju pamätám tiež a na rozdiel od teba som ju vtedy aj rozklikol a nevšimol som si, že je to pes
kabat s ruzovou visackou
 
jiskerka
2014-02-07 21:36:15
príspevok od: kasko
kabat s ruzovou visackou
Mimochodom krásny briard
 
ratzenberg
2014-02-08 10:50:30
Henryho krásny svet je príkladom toho, že aj keď je "kompozícia ako podľa pravítka" - teda je dokonale vyvážená, výsledným dojmom môže byť pocit nudy, ba až sterilnosti. Tento obrázok ničím nevyniká nad tucty ilustrácií v manuáloch k najrozličnejším fotoeditorom. Čo je príčinou nevýraznosti či plytkosti tejto fotografie? Harmónia konštitutívnych prvkov je len opakovaním niečoho, čo sme už nespočetne krát videli. Remeselne je to dobré - kompozícia, farebnosť, tonalita - v tom s autorkou recenzie súhlasím. Lenže dobré je to "len" v zmysle populárno-atraktívnej prezentácie zručnosti v príprave scény a postprocese. Tieto krásne (s)nové (s)vety unavujú nadmerným výskytom. Ak tu malo ísť o alúziu na moderné dystopie, tak ide o pukus prinajmenšom rozpačitý. Takýto zámer autorky snímky je ale mizivo pravdepodobný. Prikláňam sa skôr k interpetácii fotografie v duchu nasladlého pseudoromantizmu.

HKS je podľa mojej mienky katalógom techník, ukážkou subjektívneho miešania "autentických" fragmentov snových vidín. Fotografia má atribúty reklamného sloganu. Lenže tento slogan je príliš vyumelkovaný na to, aby v sebe niesol príbeh.
 
spektrum
2014-02-09 09:30:19
príspevok od: ratzenberg
Henryho krásny svet je príkladom toho, že aj keď je "kompozícia ako podľa pravítka" - teda je dokonale vyvážená, výsledným dojmom môže byť pocit nudy, ba až sterilnosti. Tento obrázok ničím nevyniká nad tucty ilustrácií v manuáloch k najrozličnejším fotoeditorom. Čo je príčinou nevýraznosti či plytkosti tejto fotografie? Harmónia konštitutívnych prvkov je len opakovaním niečoho, čo sme už nespočetne krát videli. Remeselne je to dobré - kompozícia, farebnosť, tonalita - v tom s autorkou recenzie súhlasím. Lenže dobré je to "len" v zmysle populárno-atraktívnej prezentácie zručnosti v príprave scény a postprocese. Tieto krásne (s)nové (s)vety unavujú nadmerným výskytom. Ak tu malo ísť o alúziu na moderné dystopie, tak ide o pukus prinajmenšom rozpačitý. Takýto zámer autorky snímky je ale mizivo pravdepodobný. Prikláňam sa skôr k interpetácii fotografie v duchu nasladlého pseudoromantizmu.

HKS je podľa mojej mienky katalógom techník, ukážkou subjektívneho miešania "autentických" fragmentov snových vidín. Fotografia má atribúty reklamného sloganu. Lenže tento slogan je príliš vyumelkovaný na to, aby v sebe niesol príbeh.
foto dobre poznám, súhlasím so všetkým, chýba mi v takýchto obrazoch pocit pravdy a hĺbka a pocit objavu
 
total empty
2014-02-09 15:40:57
Keď sa to zoberie z kompozičnej stránky,je to zlé,totálna stredovka, dokonca hlava je úplne v strede a pozadie vytvára akési uhlopriečky k stredu.
Ľudské oko nevníma stred, alebo vníma nejasne bez možnosti zapamätať si čo tam bolo.
Zlatý rez nie je dogma, ale výsledok skúmania vnímania !
Veľa veci sa zdá byť zlých na tejto fotke,ale nikto nevie určiť presne čo. A to je práve pocitom vnímania.
V skutočnosti je tam zlá len kompozícia. Taktiež trocha aj uhol snímania, možno by lepšie ukázala tkzv. žabia perspektíva.
Všetko ostatné je výborne.
 
ratzenberg
2014-02-11 21:18:00
príspevok od: total empty
Keď sa to zoberie z kompozičnej stránky,je to zlé,totálna stredovka, dokonca hlava je úplne v strede a pozadie vytvára akési uhlopriečky k stredu.
Ľudské oko nevníma stred, alebo vníma nejasne bez možnosti zapamätať si čo tam bolo.
Zlatý rez nie je dogma, ale výsledok skúmania vnímania !
Veľa veci sa zdá byť zlých na tejto fotke,ale nikto nevie určiť presne čo. A to je práve pocitom vnímania.
V skutočnosti je tam zlá len kompozícia. Taktiež trocha aj uhol snímania, možno by lepšie ukázala tkzv. žabia perspektíva.
Všetko ostatné je výborne.
Perspektíva je alfou a omegou na fotografiách tohto druhu, nič iné ako pohľad z úrovne očí stojacej osoby neprichádza do úvahy. Otázkou nie je ako scénu zobraziť, ale prečo má vyzerať práve takto. Alberti a Brunelleschi definovali klasický sloh keď (okrem iného) odpovedali (aj) na túto otázku. Domnievam sa, že romantizujúca fotografka nepremýšľa nad otázkami štýlu a jeho teoretických koreňov. Svojou tvorbou napodobňuje len vizuálny dojem obrazov, ktorých jedinou ambíciou bolo páčiť sa širokému publiku.

Takéto fotografie sa nám páčiť môžu, ale aj nemusia. Treba však povedať, že Žaneta Frenn má úspech, a prostredníctvom svojej tvorby pomáha tam, kde je to osožné. A tento moment je pre mňa dôležitejší ako hľadanie nedostatkov na obrázku, ktorý sa mi zhodou okolností nepáči. Vysvetlenie tejto veci je ale na dlhšie rozprávanie.
 
total empty
2014-02-11 21:51:24
príspevok od: ratzenberg
Perspektíva je alfou a omegou na fotografiách tohto druhu, nič iné ako pohľad z úrovne očí stojacej osoby neprichádza do úvahy. Otázkou nie je ako scénu zobraziť, ale prečo má vyzerať práve takto. Alberti a Brunelleschi definovali klasický sloh keď (okrem iného) odpovedali (aj) na túto otázku. Domnievam sa, že romantizujúca fotografka nepremýšľa nad otázkami štýlu a jeho teoretických koreňov. Svojou tvorbou napodobňuje len vizuálny dojem obrazov, ktorých jedinou ambíciou bolo páčiť sa širokému publiku.

Takéto fotografie sa nám páčiť môžu, ale aj nemusia. Treba však povedať, že Žaneta Frenn má úspech, a prostredníctvom svojej tvorby pomáha tam, kde je to osožné. A tento moment je pre mňa dôležitejší ako hľadanie nedostatkov na obrázku, ktorý sa mi zhodou okolností nepáči. Vysvetlenie tejto veci je ale na dlhšie rozprávanie.
V určitých veciach čo sa týka romantizmu máš pravdu,ale tiež je to subjektívny pohľad niekoho-napr. portrétovanie rodín na zámku a tak pod. a pohľad ich samých či príbuznych ktorí kompo neriešia.
Ale to , že niekto nerieši kompozíciu a že niekomu sa to tak páči, neznamená, že je to tak správne.
Zlá kompozícia dokáže pokaziť fotku.
Pri výrobe rekl. premetov, banerov, vizitiek atď sa rieši kompozícia. Lebo reklama sa musí v zlomku sekundy vpáliť do mozgu, stredovky, či chaotické usporiadanie to nedokáže.
Čo sa týka perspektívy, najhorší je priamy pohľad do očí a presne súmerne riešena tvár z predu.
Viď foto na občanke kvôli skenu sietnice, tvár pôsobý neprirodzene a nedokažeš si ju zapamätať.
Fotka je 2D obraz ktory zobrazuje trojrozmernu realitu, preto treba taký obraz prispôsobiť vnímaniu očí a mozgu.
Ak chceš, rob stredovky, ale nesťažuj sa na nezaujem, lebo to nie každy dokaže vstrebať-analizovať a pochopiť.
 
zdq
2014-02-11 22:24:26
príspevok od: total empty
V určitých veciach čo sa týka romantizmu máš pravdu,ale tiež je to subjektívny pohľad niekoho-napr. portrétovanie rodín na zámku a tak pod. a pohľad ich samých či príbuznych ktorí kompo neriešia.
Ale to , že niekto nerieši kompozíciu a že niekomu sa to tak páči, neznamená, že je to tak správne.
Zlá kompozícia dokáže pokaziť fotku.
Pri výrobe rekl. premetov, banerov, vizitiek atď sa rieši kompozícia. Lebo reklama sa musí v zlomku sekundy vpáliť do mozgu, stredovky, či chaotické usporiadanie to nedokáže.
Čo sa týka perspektívy, najhorší je priamy pohľad do očí a presne súmerne riešena tvár z predu.
Viď foto na občanke kvôli skenu sietnice, tvár pôsobý neprirodzene a nedokažeš si ju zapamätať.
Fotka je 2D obraz ktory zobrazuje trojrozmernu realitu, preto treba taký obraz prispôsobiť vnímaniu očí a mozgu.
Ak chceš, rob stredovky, ale nesťažuj sa na nezaujem, lebo to nie každy dokaže vstrebať-analizovať a pochopiť.
odporucam miesto ciernobieleho videnia stredovka=zla; zlaty rez=dobra sa radsej pokusit posunut svoje vnimanie a zacat sa zamyslat nad obsahom a pointou fotografie.

lebo moj problem s fotkou je taky, zjednodusene, ze jej proste neverim, ak mi rozumiete. ale ako napisal kolega vyssie publikum si najde, dokonca je tu velmi spravne, cize je to iba moj problem.
 
total empty
2014-02-11 22:44:29
príspevok od: zdq
odporucam miesto ciernobieleho videnia stredovka=zla; zlaty rez=dobra sa radsej pokusit posunut svoje vnimanie a zacat sa zamyslat nad obsahom a pointou fotografie.

lebo moj problem s fotkou je taky, zjednodusene, ze jej proste neverim, ak mi rozumiete. ale ako napisal kolega vyssie publikum si najde, dokonca je tu velmi spravne, cize je to iba moj problem.
Netvrdím, že každa stredovka je zlá, sú fotky, ktorým to jednoducho sekne.
A problém je práve vo vnímani, ak by bolo fotka riešená inak kompozične, vnímanie by bolo jednoduchšie a človek by ľahšie začal hľadať príbeh, ale takto je dezorientovaný a nevie sa čoho chytiť.
Je normálne, že niekomu sa páči,inému nie, ja sa len snažím načrtnúť, že keď niekomu nesedí, či jej neverí atď. problém bude na 99% v kompozícií (pri tejto fotke).
Postava je v strede,hlava skoro úplne v strede a uhlopričky pozadia sa zbiehajú v strede za hlavou, tam to ťahá aj oči a človek nieje schopný vnímať ten stred.
Neriešim dôsledok-že sa nepáči či inak nepasuje, ale príčinu,prečo je to tak.
Nech si každý robí ako chce,ja som len povedal svoj názor na problematiku fotky.
Skôr ide o to,aby sa ďalší, možno aj autor, trocha nad tým zamyslely pri ďalšej tvorbe a zvážili,či by nebolo lepšie riešiť to inak, samozrejme ak chcú.
 
Ros
2014-02-12 12:17:37
Autorkin prejav je pre mňa ako vnímavého diváka lacným estetickým zážitkom.
Ponúka mi vraha na tácke v tej najneprijateľnejšej forme masovej kultúry,ktorá smeruje k vyrábaniu efektov.
Predstava o estetickom zážitku nie je spojená s množstvom prebytočných znakov , ktoré mi ponúka, orámovanie , symetria či vybraní protagonisti, to všetko je už natoľko sprofanované že sa odvážim to označiť s ohľadom na istú technickú rutinu autorky ,ako midcult.

 
tomis.ales
2014-02-12 16:00:22
príspevok od: ratzenberg
Henryho krásny svet je príkladom toho, že aj keď je "kompozícia ako podľa pravítka" - teda je dokonale vyvážená, výsledným dojmom môže byť pocit nudy, ba až sterilnosti. Tento obrázok ničím nevyniká nad tucty ilustrácií v manuáloch k najrozličnejším fotoeditorom. Čo je príčinou nevýraznosti či plytkosti tejto fotografie? Harmónia konštitutívnych prvkov je len opakovaním niečoho, čo sme už nespočetne krát videli. Remeselne je to dobré - kompozícia, farebnosť, tonalita - v tom s autorkou recenzie súhlasím. Lenže dobré je to "len" v zmysle populárno-atraktívnej prezentácie zručnosti v príprave scény a postprocese. Tieto krásne (s)nové (s)vety unavujú nadmerným výskytom. Ak tu malo ísť o alúziu na moderné dystopie, tak ide o pukus prinajmenšom rozpačitý. Takýto zámer autorky snímky je ale mizivo pravdepodobný. Prikláňam sa skôr k interpetácii fotografie v duchu nasladlého pseudoromantizmu.

HKS je podľa mojej mienky katalógom techník, ukážkou subjektívneho miešania "autentických" fragmentov snových vidín. Fotografia má atribúty reklamného sloganu. Lenže tento slogan je príliš vyumelkovaný na to, aby v sebe niesol príbeh.
Keby som vedel v sebe nájsť také slová ako ty, napísal by som asi presne to isté. Vystihol si to na 100%.
Fotka je to pekná, ale je PEKNÁ postačujúce na takéto rozoberanie? Keby som to mal prirovnať k hudbe, tak by to bol určite popík z rádií. Je to lepšie ako garážové kapely, má to úroveň a nejakú technickú kvalitu. Páči sa to takmer každému, obsah je ale tuctový. Nie je to žiadne umenie, ja osobne v tej fotke nič nevidím. Je to proste iba pekná fotka. Zajtra zabudnem, že som ju videl.
Sorry Žaneta.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované