Rovnako, ako je možné čítaním knihy odhaliť tajomstvo, ktoré ukrýva, je možné čítať aj fotografiu. Okrem zhodnotenia správnosti, alebo nesprávnosti použitých nastavení pri tvorbe fotografie, stojí za povšimnutie i druhá stránka tohto umeleckého aktu. Každé umelecké dielo v sebe nesie príbeh, alebo posolstvo. Pri interpretácií akéhokoľvek umeleckého diela sa primárne vychádza z názvu, teda v našom prípade je to November. Fotografia s názvom November vypovedá o jednom z najpochmúrnejších mesiacov v roku. Svojou kompozíciou, ale aj poetikou, ktorú vyvoláva čiernobiely filter odráža symboliku mesiaca fotografie do detailu.
Hlavný motív tvorí most, ktorý je čiastočne ponorený do hmly. Je tiež jediným prvkom, ktorý vyjadruje perspektívu tohto záberu. Z výrazového hľadiska most ako horizontála rozdeľuje fotografiu v zlatom reze. Túto horizontálu narúša v poslednej tretine len architektonický výklenok, oblúk umiestnený na konštrukcii mosta a tiež nepatrne dvojica ľudí. Zo semiotického hľadiska most môže v tomto prípade predstavovať cestu z bodu A do bodu B. Rovnako tak ako mesiac november predstavuje akýsi prechod od jesene k záveru roka – k zime. Most na fotografii predstavuje cestu s neznámym cieľom, nakoľko jeho pravá časť je výrazne ponorená do hmly a tým vyvoláva dojem tajomna a neistoty. Smer cesty naznačujú okrem čítania umeleckého diela, teda z ľava do prava, aj ľudia, ktorí sú nám ako recipientom otočení chrbtom. „Zasnenosť“, ktorú fotografia v príjemcovi evokuje je spôsobená najmä jemnosťou zvoleného efektu, ktorý je v pravej časti výraznejší. V kontexte celej fotografie je jediným dramatickým momentom ostro čierny tieň mosta na hladine rieky. Najtemnejší je práve v časti, kde sa nachádzajú ľudia na svojej ceste. Rovnako však ako je nejasný ich koniec, zjemňuje sa i tieň mosta. Táto priama úmernosť mostu a jeho tieňa predstavuje hĺbku stôp, ktorú zanechajú naše kroky na ceste životom.
Hodnota fotografie je o to väčšia o čo emotívnejšia je jej výpoveď. Teda zjednodušene povedané, čím hlbší dojem v nás fotografia zanechá, o to viac je pravým umeleckým dielom, nakoľko úlohou umenia je vyvolať v recipientovi moment katarzie. Vo všeobecnosti je známe, že novodobé výtvarné dielo akým je práve fotka, má byť jednoduché a výpovedné. Teda by nemalo obsahovať také aspekty, ktoré by odvádzali pozornosť od jeho zámeru. November je hodnotnou prácou práve pre svoju schopnosť vyjadriť emóciu prostredníctvom rafinovanej čiernobielej poetiky, rozptýleného vyžarujúceho svetla, hlbokej nejasnej perspektívy. V neposlednom rade však aj mostu, ktorý nám necháva priestor pre hlbšiu interpretáciu.
Autorka Kritického okienka je študentkou 1. ročníka magisterského študijného programu Estetika - literárna a umelecká komunikácia, Filozofická Fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa, má bakalársky diplom z tohto štúdia. Článok je napísaný ako ukážka interpretácie fotografie, ktorý autorka napísala v rámci praxe do školy.