Hoci je za oknom už treskúca jeseň, v kritickom okienku si dnes aspoň trošku pripomenieme leto - vybrala som si na to milú zmrzlinovú fotografiu od autora ivans s názvom "Pozeraj kam ideš". Fotka patrí medzi "street" fotografie tohto autora, pričom z fotiek na ephote je zjavné, že je to téma, ktorej sa autor dlhodobo venuje.
V každom prípade je táto fotografia jedným z tých vydarenejších street záberov, ktoré som v časti na Kritiku našla. Čo je na tejto fotografii zaujímavé, je niekoľko vrstiev akéhosi "príbehu", ktorý sa autor snaží dotvoriť aj názvom fotografie: "pozeraj kam ideš". Pridanie takéhoto názvu je podľa môjho názoru jemné podcenenie divákovej vnímavosti, keďže autor upozorňuje na možnosť, že si divák tento minipríbeh vo fotke nevšimne. Navyše je tento príbeh nie celkom autentický, keďže mláka je ešte dosť ďaleko na to, aby do nej chlapec naozaj stúpi. Oveľa príjemnejšia je emócia, ktorá ide z chlapcovho výrazu. Tam sa dá toho odčítať naozaj veľa - od prekvapenia z kontaktu s autorom až po čistú radosť zo zmrzliny. Na základe spomienok z detstva a vlastných skúseností si tak divák môže doplniť celú paletu príbehov o tom, čo sa vlastne v tejto situácii deje.
Jedným z "problémových" bodov tejto fotky je jej technická stránka. Fotografia je značne podexponovaná, tón pleti chlapca je výrazne tmavší, ako by to bolo v realite. Je to spôsobené pravdepodobne tým, že si autor neuvedomil, že fotoaparát nedokáže odlíšiť tón zadnej steny, ktorá je svetlá a všetko prispôsobil tonalite, na ktorú je nastavený - teda strednej šedej. Navrhla by som preto buď pri fotografovaní použiť funkciu korekcie expozície, alebo aspoň postprodukčne fotografiu tonálne zosvetliť - v tomto prípade o 1,5 EV. Výsledok je hneď omnoho prirodzenejší a príjemnejší.
Čo sa kompozície týka, treba vyzdvihnúť celkové zakomponovanie fotorgafie. Predovšetkým hlavného objektu vo fotke, chlapca - využitie umiestnenia v zlatom reze, orámovanie líniou okolo hlavy. Dobre umiestnená je aj čiara medzi chodníkom a stenou, ktorá je opäť v jednej tretine záberu. Autor túto fotografiu urobil s relatívne širokým ohniskom. Ťažšie je už pri kvalite fotografie posúdiť, ako blízko si dovolil autor k fotografovanému chlapcovi pristúpiť. Každopádne, výsledná fotka je výrezom - a tu by som určite navrhla dať si pozor na výsledný formát. To, čo nám autor ponúkol je akýsi formát - neformát, čo je pomerne častý príznak začínajúceho fotografa. Navrhla by som preto držať sa osvedčených formátov. V tomto prípade by bol jednou možnosťou štvorec, avšak tu už budeme musieť kompozične zasiahnuť do prvku, ktorý je v celom "príbehu" fotografie dôležitý - a tým je mláka.
Z tohto dôvodu by som vo finále volila asi prijateľnejší formát, ktorý je možné z pôvodnej fotografie urobiť, teda formát 3:4. Pri tomto formáte ostáva zachovaná celá mláka, teda celý príbeh, chlapec sa dostáva do zaujímavého a vyváženého umiestnenia na fotografii.
Autorka je lektorkou Akadémie Kreatívnej Fotografie.
Ak máte záujem konzultovať aj s touto lektorkou vaše fotografie, ste srdečne pozvaní na ďalšie Otvorené konzultácie portfólií, ktoré sa uskutočnia už 27. novembra 2013 v AKF.
Viac info: http://akf.sk/Fotoinfo/Konzultacie-portfolii/Konzultacie-portfolii-novy-termin-konzultacii-Vasich-prac-s-nasimi-lektormi.